File written by Adobe Photoshop 4.0

 

 

SKGS logo: Olavsmerket med tornekrone.

Design: Kim Larsen.

 

 

SKG

Veileder, Region Vest

E-mail: svennm@online.no

 

VEILEDERBREV NR 1 1998 (210998)

(I denne utgaven fra 2013 er lenker korrigert og enkelte trykkfeil rettet.)

 

Kjre brdre og sstre i SKG,

 

SKG har gitt meg kall til vre ny veileder for Region Vest etter Arnfinn Haram.

 

Aller frst ligger det meg da sterkt p hjerte f hilse hver enkelt av de troende med den Apostoliske hilsen:

 

Nde vre med dere, og Fred, fra Gud vr Far, og Herren Jesus Kristus!

 

Jeg vil ogs gjerne gi dere dette ordet fra den hellige Apostel: 2.Kor.1, 3-7.

 

Jeg overbringer mine hjerteligste hilsener til hver enkelt p det sted og i det kall du str!

 

Takk ellers for sist p arbeidsdagene, SKG-stevnet i Oslo, p SKG-og Tomasmesser, eller hvor det n var!

 

Jeg m ogs f vende meg til hver enkelt med nske om forbnn. Selvsagt kan ingen ta p seg en slik oppgave uten stor anfektelse. Situasjonen i kirken er meget krevende, og min egen innsikt og arbeidskraft vil n bli satt p en stor prve. Dette kan bare g med full og hel overgivelse til Herren og med bruk av alle krefter i helhjertet innsats i Den Hellige Tjeneste. S fr vi overgi bde oss selv og Kristi Kirke til Herren slik Bartimeus gjorde det:

 

"Jesus, miskunn deg over meg!"(Luk.18,38-39)

 

Jeg har ogs gledet meg over kallet til Veiledertjeneste, da jeg er brennende opptatt av sprsmlene omkring SKG og kursen videre.

 

S ser jeg frem til godt og nrt medarbeiderskap med dere alle, og gleder meg til st sammen med dere i troen, kallet og striden, alt bret av barnekret vi har ftt hos Gud, vr Far, ved Jesu Navn og blod, og i ndens trst og kraft!

 

Jeg vil minne om at Kirkens vei til fornyelse gr gjennom bot og omvendelse! Det krever mot tale, vitne og leve som Guds Ord, og det krever en ydmyk holdning som innser at det ikke bare er alle "de andre" som har syndet og sviktet Herren, men ogs du og jeg. Gud velsigne deg!

 

SKG-Nytt i 1998:

 

NYTT FRA SKG Regionalt:

 

SAMLINGER I REGIONALRDET REGION VEST er holdt 17.mars, 11.mai, 6.juli, 24.august, og 21.september 1998.

 

Saker som ble behandlet: Semesterprogram for vr og hst 1998. Hringsuttalelse om forholdet til NCC, Polish National Catholic Church, USA. Hringsuttalelse til nytt lovverk for SKG. Organisering av SKG/KFs Arbeidsdager i Bergen 5.-6.juni 1998. Re-lansering av SKG regionalt. Brobygging. kumenisk samarbeid.

 

Lokalt er det n i region Vest srskilt mange utfordringer:

 

-Det gjelder n kunne re-lansere oss blant troens folk p en god mte. Det er ikke noe som Veileder kan gjre alene, men jeg ser for meg i frste rekke en tjeneste til trst, oppmuntring og samling "i bnn" til SKGs medlemmer her vest, srlig da prester og prestefamilier.  Dere er ogs viktige i denne prosessen.

 

-Vi m forske samle dem som er i vrt milj omkring Tomas-messer, St.Jakobs-, og Maria-Vespere som fr, men ogs s langt det er mulig re-etablere SKG-messene, foredragskvelder og sosiale samvr. Stikkord: Bnne-omsorgsfellesskap, brobygging, tillitsskapende arbeid.

 

Som veileder kan jeg kontakes via adressene over: Ved brev, telefon eller pr.e-post. Kontakten kan dreie seg om alt du har p hjertet nr det gjelder ditt kall og Den norske kirkes vei videre. Har du vansker med leve ut dette kallet p ditt sted og i din situasjon, ta kontakt i stedet for brenne inne med tingene og g lei. Aller mest trenger vi positivt inspirere hverandre til virkeliggjre kallet vrt bde som enkeltkristne, som menigheter og som Kirke i vr tid og i vr situasjon.

 

Jeg vil ogs forske komme litt rundt i regionen nr det byr seg en anledning.Jeg tenker srlig p Indre Sogn, Nordfjord og Sunnhordland. Om prestene er interessert, kan jeg f.eks. vre med p gudstjenester. Denne hsten kan f.eks. flgende sndager vre aktuelle: 4.oktober, 1.november, 29.desember.

 

Det blir ellers SKG-messer i St.Jrgen 11.oktober og 8.november kl.1800. Samlinger etterp! Se semesterprogrammet som er lagt ved!

 

Kanskje vi opplever bde strev og motgang der vi er. Da er fellesskapet viktig, s vi ikke gir opp! Gal.6,8-9. S ta ut, og kom til messene!

 

Jeg anbefaler ogs Vesper i St.Jakob 1.s. i mneden kl.1900, og Vesper i Mariakirken hver fredag kl.1900. Det blir ogs Tomasmesser i Mariakirken 18.oktober og 15.november. Se nrmere kunngjring i avisen.

 

FBB har ogs et verdifullt hstprogram, for f dette tilsendt ta kontakt med Jan Bygstad, .

 

Et Bekjennelsesmte er tillyst Bots-og Bededag i Johanneskirken med tema: "Land, land, hr Herrens Ord!" Mer informasjon fra samme adresse som FBB.

 

NYTT FRA SKG Sentralt:

 

VEILEDERMTER er holdt 10. mai, og 14.august 1998.

Saker som ble behandlet: Prost Asle Dingstads situasjon, Alternativt tilsyn, Dialogmtet med Kirkerdet 20.mai, Forholdet til Strandebarm prosti, Den internasjonale situasjon. Internasjonalt samarbeid.(Veilederne fant ikke kunne akseptere Polish National Catholic Church, USA sitt forslag til ordning med SKG)

Valg av Asle Dingstad som leder(visepreses) og Tom Hngsle som sekretr i VL. Roald Flemestad veiledernes representant i AU. Revisjon av SKG-liturgien.

Nytt veiledermte 20.-21.november 1998.

 

LANDSRDSMTE ble holdt i Oslo 15.august 1998.

Saker som ble behandlet: Rapport fra regionene. Lovendringer for SKG. (Saken sendes alle medlemmer til uttalelse). Regnskap. Valg.(Se vedlegg). Valg av Veileder Region Vest. Ny Region Mre/Trndelag. Revisjon av SKG-liturgien. Internasjonalt samarbeid. (LR fant ikke kunne akseptere Polish National Catholic Church, USA sitt forslag til ordning med SKG)

 

Informasjon er ellers tilgjengelig p Internett:

 

http://w1.2559.telia.com/~u255900262/

 

Dette er adressen til SKGs Internett-sider. Her er mye interessant stoff.

 

http://gudmund.vgs.no/fbb/

 

Dette er adressen til vr ssterorganisasjon FBBs Internett-sider. Ta deg en tur dit! Et stort antall verdifulle artikler kan lastes ned! Mange interessante linker!

 

Til slutt fr jeg minne dere p viktigheten av gi til Guds Rike og SKG spesielt:

 

Bruk det lokale postgironr(for Region Vest): ()!!

 

Ingen gave er for stor!

 

Beste hilsen

 

I KRISTUS(+)

 

Fr.Svenn M.

 

Vedlegg:

CV, Semesterprogram, rsrapport for Regionen 1997/1998, Artikkel.

 

VEILEDERBREV NR 2 1998 (071298)

 

Kjre brdre og sstre i SKG Region Vest,

 

Pny vil jeg f hilse hver enkelt av de troende med den Apostoliske hilsen:

 

Nde vre med dere, og Fred, fra Gud vr Far, og Herren Jesus Kristus!

 

Jeg vil ogs gjerne gi dere dette ordet fra Guds Ord som jeg selv ble mtt med p retreat i fjor hst: "Stans og legg merke til Guds under!"(Job 37,14)

 

Jeg overbringer pny mine hjerteligste hilsener til hver enkelt p det sted og i det kall du str! Takk ellers for sist, p SKG-og Tomasmesser, eller hvor det n var!

 

Enda en gang m jeg m ogs f vende meg til hver enkelt med nske om forbnn. P mange mter har det vrt en svrt meningsfylt oppgave bli kalt, og f g inn i tjenesten som Veileder. Men den ndelige utfordringen og striden i det kallet jeg er gtt inn i, og som jeg tror venter er ikke til ta feil av.

 

Jeg merker tydelig at den onde forsker seg mere enn noensinne. Her vil jeg leve i Ordet:  "Vr nkterne og vk! Deres motstander djevelen gr omkring som en brlende lve for finne noen sluke. St ham imot, faste i troen! Dere vet jo at deres brdre rundt om i verden m gjennomg de samme lidelser. En kort stund m dere nok lide; men all ndes Gud, som ved Kristus har kalt dere til sin evige herlighet, han skal utruste dere, gi dere kraft og styrke og stille dere p fast grunn. Makten er hans i evighet. Amen."(1.Pet. 5, 8-11) (Les gjerne ogs versene 5,6-7!)

 

SKG ser fremover.

 

De siste rene har vrt turbulente for SKG. Det s vi bde i 1996 og 1997. Men det sprs om ikke vi n med frimodighet kan f si: N ser vi fremover!

 

Det sto strid i disse rene bde om synet p SKGs kumeniske linje, om bispeembetet, og om SKGs messeordning.

 

Men jeg tror ikke disse sprsml vil bli splittende i det flgende.

 

Det vil jeg begrunne slik:

 

1. Selvsagt er vi evangelisk-lutherske i klassisk forstand. Det er vr bakgrunn, og det er vrt kall. Bde de gamle lover og det nye lovforslag fastholder denne basis.

 

2. Men som Veilederkollegiets leder Asle Dingstad sa i sitt historiske foredrag p SKGs landsstevne i august fordrer vrt kall skape et nytt kirkerettslig rom utenfor Den norske kirke. Dette frer igjen til at vi m ha kumeniske kontakter. Til dem tar vi med vr bakgrunn, Skriften, og de lutherske bekjennelsesskriftene. Og bde Skriften og Bekjennelsen er faktisk kumenisk! Jeg tror erfaringen s langt frer til at vre venner i andre kirker respekterer oss, som det vi er men ogs at vi finner at vi har felles utfordringer, og ikke minst har mye mere felles enn vi kanskje har trodd. Vi gjenkjenner Jesu Kristi Hellige, Almenne og Apostoliske Kirke ogs hos dem. Det som kan vre annerledes hos SKG i forhold til andre arbeidslag i DnK tror jeg kan vre kriseforstelsen og analysen av denne kirkens situasjon. Derfor er kirkesprsmlet reist hos oss.

 

3. Nr det gjelder Bispeembedet, s skulle bare det usmakelige og politiske maktspill omkring bispevalg i Dnk, og hele situasjonen rundt bispekollegiets stillingtagen i bekjennelsessprsmlene fre til at alle troende, lav-som hykirkelige, s det som et kall sette bispeembedet i rett skikk. Til dette hrer ogs at vi br nyorientere oss ut fra Skriften selv om hva apostolisk sendelse og tilsyn egentlig er. Kanskje er det ogs andre sider ved saken som ikke nok er paktet. Jeg viser her til min kollega i Regionalrdet, sokneprest Otto Odland, som i Festskriftet til Odd Sverre Hove(1997) hadde en interessant artikkel om denne saken: Har Augustana et "luthersk" embetssyn? Han mener nemlig at nr vrt viktigste bekjennelsesskrift, artikkel 28 taler om det kirkelige embede, taler det om Bispeembedet.

 

4. Veilederkollegiet har gjort en stor innsats med revidere SKG-liturgien, bde i sprk og innhold. Her er kommet flere alternativ, bedre formuleringer, den brer lutherske anliggender videre og samtidig tror vi at den fremtrer slik at vre kumeniske kontakter gjenkjenner sin tro i den. Sprsmlet om nattverdteologien br ellers n vre avklart hos oss, idet vi tydelig avgrenser oss mot den middelalderske romerske messeofferteologi og den senere romerske "gjenfremstillingen" av Golgata. Ellers har igjen Asle Dingstad behandlet disse sprsml p en glimrende mte i sitt foredrag: "Nattverden-offer eller gave?"

http://www.stellamaris.no/ad1.htm

 

 

SKG er Evangelisk-Katolsk.

 

Ogs mye diskutert har vrt ordet "katolsk". Diskusjonen har naturligvis ogs blitt meget sterkere nr gode venner, medarbeidere og medlemmer har valgt forlate oss til fordel for den romersk-katolske kirke.

 

SKG er ikke romersk-katolsk. Men samtidig m vi med frimodighet og glede kunne vedkjenne oss ordet "katolsk". Det betyr jo ikke noe annet enn "almenn"! Og vi bekjenner i trosbekjennelsen hver sndag at Kristi Kirke nettopp er almenn!

 

Her vil jeg vise dere til nylig avdde Biskop Bo Giertz' glimrende utlegning i sin bok "Kristi Kyrka"(1939, s.88-106), som vi forresten hper snart skal foreligge p norsk.

http://www.stellamaris.no/bg1.htm

 

I mitt tiltredelsesforedrag i St.Jrgen den 11.oktober i r lovet jeg dere ogs komme tilbake til denne saken.

 

Giertz viser til kirkefaren Cyrill av Jerusalems katekisme, som har denne definisjonen p at Kristi Kirke er katolsk:

 

1. Kirken er utbredt over hele jorden. Rastlst utvider hun sine grenser, drevet av Herrens befaling.(Matt.28,18-20) Kirkesak er misjonssak! Gud vil at alle mennesker skal bli frelst, og n frem til kjenne sannheten!(1.Tim. 2,4-7)

 

2. Kirken brer hele den Sannhet som er ndvendig til frelse. (Joh.14,6) Den er "Guds hus,...den levende Guds menighet, sannhetens sttte og grunnvoll."(1.Tim.3,15) Den brer mysteriet, Guds hemmelighet, "Kristus blant dere, hpet om herlighet" i sin midte, (Kol.1,24-29) og den har sannhetens nd, som gir oss del i "bredden, lengden, hyden og dybden."(Joh. 14,15-18; Ef.3,14-21)

 

3. Kirken er alle troendes mor. Hun overbygger alle forskjeller i skikker og kultur. Mennesker med forskjellig sprk, hudfarge og levekr forenes foran Kristi kors! Kirkens katolske vesen har forstelse og gaver for hver natur og hvert temperament. Ingen har monopol p henne, verken de flelsesladede, de kjlige, de estetiske eller de ekstatiske. Kirken er til Moder kret(LR 276), med rom og kjrlighet for alle Kristi venner. Hun rommer hele brudeskaren, som er s stor at "ingen kunne telle den."(Joh. p. 7,9-17)

 

4. Kirken formidler Guds nde i Jesus Kristus, vr Herre og Frelser. Gud har bygget sin Kirke i en verden, der vi daglig, og p alle punkt ser sporene av en vilje som har gjort opprr mot Gud. Med full rett penbarer derfor "Guds vredesdom (seg) fra himmelen over all ugudelighet og urett over mennesker som holder sannheten nede i urett."(Rom.1, 18, flg.)

 

Nr Gud kaller til sin kirke(Kirke=ekklesia=de utkalte) er det derfor bare uverdige Han kaller: Rom.3,22 flg. Men p toppen av kirketrnet lyser korset. Fremme p alteret vitner et kors eller et krusifiks om at Guds nde baner seg vei til menneskehjertene til tross for vr synd og skyld, og lyser over alle botferdige hjerter. Det er ingen som har falt s dypt at ikke Kristus kan n dem. Det finnes ingen anfektelse som ikke kan finne ro i Frelserens armer. Ingen er i en situasjon hvor de ikke kan mte Guds forlatelse og f ny frimodighet. Kirken har i sin favn det klassisk evangeliske budskapet om rettferdiggjrelsen ved troen alene for Kristi skyld.

 

5. Kirken rommer ogs de Hellige ndens midler, Ordet og Sakramentene. Ridderen, tiggermunken, eremitten og den kristne keiseren var alle i sin tid Kirkens snner ved dpen og troen. Og i dag hrer bde akademikeren, arbeideren, voksne og barn med i det store katolske fellesskap, der vi fr stamme vrt "Abba, Far!", og stemme i med barnekrets nd, men ogs la messeliturgiens vekslende ledd, bnn, lovsang og den hellige eukjaristien gripe oss, og ta hnd om vre liv.

 

Her er ogs Den Hellige nds gaver, 1.Kor.12,7, til herliggjrelse av Kristus, og oppbyggelse av menigheten.

 

6. Biskop Giertz tar ogs med et siste punkt til forstelse av kirkens katolske vesen. Den favner rhundrene og alle tider, sier han, og peker p rikdommen i Kirkens tradisjon, like fra urkirken, gjennom oldkirken, og til reformasjonen.  Den evangeliske innstilling til tradisjonen er at intet er ndvendig til salighet utenom det som kan belegges i selve Evangeliet. Skriften er tradisjonens herre. Men samtidig vil vi som kristne med takknemlighet ta imot troserfaringene fra dem som har forlatt dette liv og n er hjemme hos Herren! Plassen tillater ikke mere gjengivelse av denne gedigne utleggelse. Jeg fr henvise til Giertz' bok, som ogs understreker at uttrykket "evangelisk-katolsk" kan belegges hos reformatorene.

 

SKG Region Vest i 1999

 

Vi tar sikte p SKG-messer 21.februar, 21.mars, 18.april og 5.juni i St.Jrgen kirke.

 

Neste r blir det ogs valg av nytt Regionalrd. Be for messer og samlinger, for gode kandidater, og et godt valg!

 

Mer informasjon i neste Veilederbrev.

 

Som veileder kan jeg fremdeles kontaktes via adressene over: Ved brev, telefon eller pr.e-post. Kontakten kan alts dreie seg om alt du har p hjertet nr det gjelder ditt kall og Den norske kirkes vei videre. Har du vansker med leve ut dette kallet p ditt sted og i din situasjon, ta kontakt i stedet for brenne inne med tingene og g lei. Aller mest trenger vi positivt inspirere hverandre til virkeliggjre kallet vrt bde som enkeltkristne, som menigheter og som Kirke i vr tid og i vr situasjon.

 

Jeg vil ogs forske komme litt rundt i regionen nr det byr seg en anledning. Om prestene er interessert, kan jeg f.eks. vre med p gudstjenester. Jeg vil ogs minne dere p viktigheten av gi til Guds Rike og SKG spesielt:

 

Bruk det lokale postgironr(for Region Vest): ()!!

 

Ingen gave er for stor!

 

Min srlige hilsen til dere denne advents-og juletiden,

 

er med en salme fra  Songbok for sundagsskule og uppbyggjingsmte, ved Bernt Stylen, prest, som det str p titelbladet.(Utg. av Sndagsskoleforbundet, Kra. 1906.)

 

Presten Barstad, bl.a bde sokneprest og prost i Volda, har der en for mange kanskje ukjent salme, nr.195, med tema fra Hysangen. Og der har vi jo sterke adventstoner! (Melodien er enten Jeg vil meg Herren love, eller Hos Gud er idel glede.)Salmen er skrevet som en vekselsang mellom Kristus og Brudi, og sistnevnte pner:

 

Eg er ein blom i Saron, Ei lilja rein og skjr.

Kristus:

Ei lilja millom klunger Er du mi brud so kjr,

Bland dttrom i all verdi Du stend forutan mein.

Du nrast er mitt hjarta, Min dyre augnestein.

 

S fortsetter Brudi:

Eg kjenner deg paa rysti, Ho hev so kjr ein klang.

No kjem du yver bergi, Eg kjenner vel din gang.

Som hjort og raa du hastar Aa koma til di brud.

No stend du attved dri Alt i ditt brudgoms skrud.

 

I det 6.verset sier Kristus:

Statt upp, statt upp du kjre! Mi fagre, kom daa ut!

For vettren er alt liden Med kulde, sorg og sut.

Mi duva millom bergom I livd bak bergetind,

Lat meg ein song faa hyra, I tonar lett ditt sinn!

 

I det siste verset flger svaret til Brudi:

Min kjre, du som vaktar Di hjord bland liljor hist,

Du er min brudgum eine, Og eg er din for visst.

Naar skuggarne dei kverver, Daa vil du skunda deg.

Som hjort og raa p bergom  Du hasta vil til meg!

 

(Hys..2,8-14)

 

Hans banner over meg er kjrlighet!(Hys. 2,4b)

 

S vil jeg nske dere hver og en, med deres en god adventstid, og at vi alle kan vente som Hans Brud p Hans komme, hver dag, i den kommende hytid, og s nr Han kommer i sin herlighet!

 

P gjensyn da, DEO VOLENTE, I 1999!

 

Beste hilsen

 

DERES TJENER I KRISTUS(+)

 

I ydmykhet

 

Fr.Svenn M.

 

VEGLEIARBREV NR 1 1999(190999)

 

Kjre brr og sstre i SKG Region Vest,

 

Nde vre med dykk, og Fred, fr Gud vr Far, og Herren Jesus Kristus!

 

Innleiing

 

Eg skriv til dykk p 17. s. e. pinse, ofta kalla "Hstens Pskedag". No skulle kvar sndag vere ein pskedag. Og kvar sndag, ja kvar dag skal vi f leve i at Jesus lever!

 

Men i dag talar Guds Ord til oss srskilt om Jesu siger over dden. Her ligg det bde tryst og kall! Som GT-teksta seier i dag:

 

Han vekkjer oss til liv etter to dagar, den tredje dagen reiser han oss opp, s vi kan leva for hans syn. Lat oss lra kjenna Herren, ja, jaga etter kjenna ham!(Hos.6,2-3)

 

Konsolidering i SKG

 

1. Det vart slik at sommaren gjekk fr eg pnytt fekk kome attende til dykk gjennom vegleiarbrev. Men eg vonar at de las helsinga eg hadde i Synodebladet nr. 1/99. Eg har elles venta s lenge fordi eg visste at Landsrdsmtet i Oslo i august hadde oppe til diskusjon og avgjerd viktige vegval for SKG. Det galdt bde SKG sine lover, og dermed lregrunnlag. Det galdt liturgisprsmlet, og det galdt p det kumeniske omrdet. Eg meiner det vart eit godt resultat p alle felt, som bde tek vr lutherske arv og ein ny kyrkjeleg situasjon p alvor. Det komande Synodebladet vil innehalde ein presentasjon av dei nye lovene, den nye liturgien, og den kumeniske avtalen "Truserklringa" som SKG har inngtt med ei gamal-katolsk kyrkje i USA/Canada. Eg gler meg over kunne tilr for dykk halde fram med dykkar viktige sttte og lojalitet til, og medlemskap i noko s bra som Samrd p Kirkens Grunn. SKG str no fram med klrt vegval og klr visjon!

 

Kallet til teneste i SKG

 

2. Men fr eg kjem attende med meir utfyllande kommentarar, dette:

 

Alle har vi mange kallsoppgver, bde i ekteskap og einsleg stand, i familie,  p arbeid og i skule, og i kyrkjelege samanhenger.

 

No vil eg gjerne minne om kallet vi har ftt som medlemer i SKG. Sjlv om vegleiarane i sin uttale i mai tok til orde for innstille seg p nye realitetar i tilhvet til Den norske kyrkja, vil vi framleis ta ansvar for fornye nettopp denne kyrkja. Eg siterer dei nye lovene til SKG:

 

"1.2  Innen Den norske kirke vil SKG  bevare og tydeliggjre kirkens tro. "

 

Dette inneber at vi legg vinn p kjenne og vedkjenne denne kyrkja si tru og lre, bruke Ordet og dei heilage Sakramenta i samsvar med denne trua og lra, og leve kyrkja sitt liv s godt det kan late seg gjere.

 

Hald kviledagen heilag ved ta del i den offentlege gudstenesta der det gr an, p heimstaden din eller i nrleiken. Ta imot nattverdsakramentet der Herren "styrkjer oss og held oss oppe i ei sann tru til det evige liv." Nytt hvet til samlast om Guds Ord der det elles vert forkynt rett og reint i kyrkje og bedehus. Hald husandakt og bn til Gud i heimen din.

 

Ver viljug til g inn i tillitsverv og kyrkjelydsarbeid der det framleis let seg gjere. Be for kyrkja sine rette hyrdar, for dei truande og for heile folket. Be slik det str i den gamle kyrkjebna:

 

Takk for at du har gjeve oss ein heim i di kyrkje p jorda og sett oss eit evig ml hj deg! Gjev kyrkja tenarar som bde lrer og lever rett, kall dei frafalne attende, sj i nde til dei som str Ordet ditt i mot og gjev dei omvending til livet!

 

3. Men for mange kan dette idealet verke vanskeleg slik situasjonen er p deira heimstad eller i kyrkja som heilskap.

 

Difor har no SKG ein dobbel strategi. Eg siterer pnytt dei nye lovene til SKG:

 

1.1  Samrd p Kirkens Grunn (SKG ) har til forml opprettholde og opprette trosfellesskap slik at  medlemmene kan leve og tjene i Den hellige, almenne (katolske) og apostoliske kirke som vi bekjenner oss til i trosbekjennelsen.

 

3.8  - oppmuntre til plante menigheter som vil ske kommunion med andre kirker utfra troserklringen av 8.april 1999.

 

Der vi ikkje kan verkeleggjere vrt kristne kall p grunn av situasjonen i kyrkja, br vi nettopp "samr" oss og prve hjelpe kvarandre. Det er ikkje minst nr rammene for eit rett kristent liv og kyrkjelydsliv sviktar, at vi m kjenne eit personleg ansvar for halde oppe truskap og orden i vrt eige andelege liv. Og s har vi og ansvar for medkristne. At dei med oss m f halde ut p vegen, og n mlet som Herren har sett opp for oss i Himmelen. Vi m heller ikkje undersl det ansvaret vi faktisk har for dei som ikkje trur. Ei rett kristen utfordring kan bare kome fr ei rett kyrkje! Alt dette krev gode og rette kyrkjelege rammer rundt oss.

 

SKG-Luthersk og kumenisk

 

Med dei nye lovene til SKG som vart vedtekne p Landsrdsmtet i august, vert SKG fastlagd som ei luthersk-kumenisk orientert rrsle, noko som eg trur svarer godt til dei krav den kyrkjelege situasjonen her heime, men g internasjonalt set til oss.

 

Vrt lutherske lregrunnlag str fast. Ut fr dette finn vi vegen vidare heim til himmelen saman med andre gamaltruande med ein annan bakgrunn, men som g nskjer halde seg til det som Herren og apostlene har overgjeve oss.

 

SKG-Liturgi av 1999

 

Eg vonar at vi no kan vere ferdige med pstandene om"messeoffer" i SKG sin liturgi. Det har ikkje vore noko nskje for SKG korkje lre eller praktisere noko messeoffer. Vi vedkjenner oss korkje til middelaldersk romersk-katolsk teologi med ein "kontinuerleg gjentaking" eller noko meir moderne av same sorten som ein "fornying av sonofferet" som Kristus ein gong for alle gjorde p krossen. Men vi nskjer sjlvsagt ein nattverdliturgi med meir bibelsk fylde.

 

Lat det vere klrt at vi held fast p nattverdssakramentet etter Katekismen og Augustana. Vi vedkjenner oss likevel gjerne "Jesu dyre minne"(NoS 635), og priser gjerne Herren for at vi fr overgje Han "livets snderbrutte deler"(NoS 650, v.1)ved altarbordet. Vi er "eit brd og ein lekam", 1.Kor.10,17, samstundes som vi har "en broder ved Guds side, som vet om min sak og ber for meg," NoS 335, Hebr. 7,25. Korleis skjnar vi ikkje. Men dette er bde bibelsk og luthersk arv!

 

SKG sitt kumeniske arbeid

 

a. Frst siterer eg Vegleiarane si mai-frsegn(080599):

 

"Slik situasjonen n er blitt, vil vi rde vre medlemmer til et oppbrudd

fra Den norske kirke. Nr og hvordan dette oppbrudd skal finne sted, vil

mtte avspeile den enkeltes livssituasjon, men det er under alle

omstendigheter ndvendig at vi n tar ansvar for vr egen fremtid.

 

Kampen om Den norske kirke som apostolisk kirke er tapt. Ingen kan late

som om Den norske kirke ikke er splittet.  Verken flertalls- eller

mindretallsbiskopene vil i handling forplikte hele kirken p et felles

lregrunnlag. I stedet for en lrende kirke som med Skriftens ord skal

fremst som sannhetens sttte og grunnvoll (1 Tim 3,15), overlates den

enkelte til finne sannheten i grunnleggende trossprsml p egen hnd.

 

Det var ikke en slik privatreligisitet Herren la til grunn da han lovet

Peter at ddsrikets porter ikke skulle f makt over den klippe han

bygger sin menighet p. (Matteus 16,18)"

 

http://www.stellamaris.no/veivalg.htm

 

Vegleiarane i SKG vil peike p at den kristne trua og det kristne livet treng ei rett kyrkje for vekkjast og styrkast: en lrende kirke som med Skriftens ord skal fremst som sannhetens sttte og grunnvoll (1 Tim 3,15)

 

Eg m frst seie at kanskje kan Herren ha heilt nye lysingar som vi ikkje har tenkt p i dag, om Han d ikkje kjem i sin herligdom, og snur om p alle vre problemstillingar p den mten.

 

Men s langt vi ser det i dag. krev kyrkjesprsmlet eit kumenisk arbeid, og lysingar p kumenisk grunn.

 

Eg vil oppmode til at du les heile foredraget til

 

Vegleiarane sin preses, Asle Dingstad, fr SKGs Landsstevne p Bygdy i fjor, med Luthers 7 kjennetegn p kirken(1539) som bakteppe. Det er lagt ut p internett:

http://www.stellamaris.no/ad2.htm

 

Her tala Dingstad om bde

 

* Nye kyrkjelydsfellesskap utanfor folkekyrkja i kommunion med kumeniske samarbeidspartnarar, og framleis

 

* Ein fri synode innanfor folkekyrkja. SKG skal vre en "sluse" mellom det gamle og det nye. Modellen er ikke konvertering, men konvergering.

 

b. Nr det s gjeld praktiske grep, har vi sjlvsagt ikkje glymt dei p luthersk mark, som vre vener i Sverige(Svenska Kyrkans Fria Synod) og Danmark(Kirkens Vej). Det srs gode samarbeidet med dei held fram. Vi har g gode relasjoner med Westminster-synoden, der g dei anglikanske gamaltruande er med. "Bremen"-samarbeidet er eit noko vidare samtaleforum der vedkjenningstru grupper i Tyskland med prof.dr.theol/biskop Peter Beyerhaus som leiar deltek. Her reknar vi og med at andre lutherske grupper i Tyskland og Baltikum vil kome med.

 

c. Men i tillegg til dette har vi no forhandla fram ein kumenisk avtale med ei lita gamaltruande kyrkje i USA/Canada tidlegare i r(PNCC/CNCC (Polish)(Canadian)Polish National Catholic Church) som har gamalkatolsk bakgrunn. Denne avtalen m ikkje forvekslast med ei ny vedkjenning, men gjev hve for gamaltruande lutheranarar til leve som kristne i ei ny kyrkjeleg realitet.

 

S langt eg har registrert, er PNCC sin strategi i mte med oss ikkje som Den romersk-katolske kyrkja andsynes konvertittar, at vi skal kome som einskild-kristne, for s mte "heile Kristi fylde" hos dei, med det dette inneber av teologi, kulturskifte og personlege konsekvensar.

 

Ein av dei leiande biskopane i PNCC, Biskopen av Buffalo/Pittsburgh Bispedme Taddeus Peplowski, seier at han har ein visjon av ein konfderasjon av katolske(gamaltruande) kristne i heile verda, og ein visjon av eit internasjonalt bispemte av katolske (gamaltruande) biskopar i heile verda.

 

Deira Prime Bishop, John Swantek, erkjente under samtalane som SKGs Internasjonale komit hadde med PNCC-delegasjonen i vr i Lancaster, NY, at vi var "Catholic Lutherans".

 

PNCC ser p oss som norske katolske(gamaltruande) kristne som har sin bakgrunn, kultur og teologi. Men dei har "gjenkjent" katolsk(gamaltruande)kristentru og kristent liv hj oss.

 

PNCC kallar seg ei "austleg"(dvs.ortodoks) kyrkje med vestleg "order"(dvs. liturgi og kyrkjerett)

 

d. Som vegleiar vurderer eg det slik at det er ein ny type kumenikk vi her mter som vi i alle hve ikkje er vane med hj oss.

 

Eg vil forske nytte 5 modellar for forklare:

 

-For det frste vil eg seie at denne kumenikken ikkje tilsvarar mten Rom driv kumenikk p, heller ikkje slik som Verdskyrkjerdet eller det Lutherske Verdensforbund. gjer det

 

-For det andre m sjlvsagt nemnast Biskop Bo Giertz sin "evangeliske katolisitet" sj forrige Vegleiarbrev, 2/98.

 

-For det tredje seier eg at ein mogleg parallell til det SKG her gjer, kan kanskje vere den lutherske reformatoren Filip Mlanchton sine lite kjente sonderingar med den gresk-ortodokse kyrkja i samband med reformasjonsverket.(Desse frte likevel ikkje til noko samarbeid mellom lutheranarane og dei ortodokse.) Eit liknande grunnlag i Norge har den kumeniske Peterstiftelsen i Son, leia av Joachim Grn.

 

-For det fjerde vil eg tru at alliansekumenikk kan vere eit ord som dekkjer eit stykke p veg Hj oss kjenner vi denne t.d. fr Lausannekomiten, Student-og Skulelaget, Bibelleseringen og Kristeleg Kringkastingslag. Denne samanlikninga gjev likevel ikkje heile svaret.

 

-For det femte vil eg difor legge til omgrepet"karismatisk kumenikk" i eigentleg forstand. Her kan i noko vere ein analogi til Aril Edvardsen si verksemd internasjonalt og i Sarons Dal, og til Kristkyrkja, gjerne g p sin mte til nyorienteringa som dei svenske pinsevenene Peter Halldorf og Magnus Malm no gjer til oldkyrkja og ortodoksien, men skilnaden til alle desse er likevel klr t.d. ndg. synet p embete og gudsteneste. Den hgkyrkjelege karismatikken som vi vart mtte med under Arbeidsdagane i vr, d vi vart vitja av gen.sekr. i NAMS, Fr.Jon Shuler, liknar og noko p "karismatisk kumenikk" .

 

Nye realitetar og Region Vest

 

Eg reknar med at for SKG sin Oslo-kyrkjelyd i Adamstuen kapell vil ein ny kyrkjeleg realitet snart innebere overgang til ei ny kyrkje, Den nordisk-katolske kyrkja, NKK. Eg nskjer dei Guds signing i det spanande spranget over i noko nytt. Mitt standpunkt som Vegleiar for Region Vest er at det er god sjelesorg forst dei som er s frusterte over situasjonen i folkekyrkja at dei ikkje kan leve med han knytte seg til den nye kyrkja. Mi vurdering av situasjonen hos oss frer nok likevel frst og framst til konsolidering av SKG Region Vest som ein del av ein fri synode innanfor folkekyrkja, og til stille meg som Vegleiar til rdvelde i hjelp og tryst. Det fins utruleg mykje sorg i situasjonen hos mange. Vi vil likevel ha nre relasjonar med den nye kyrkja, og ha gode relasjonar med vre amerikanske og kanadiske vener. Eg meiner verkeleg at det ligg utruleg spanande perspektiv i "NCC-kanalen".

 

Informasjon

 

Eg ser det slik at det i situasjonen er srs stor trong for informasjon. Denne sendinga vonar eg skulle kunne gje mange svar.

 

Som vegleiar har eg alt eit informasjonsnett pr. e-post. Gje melding om du vil vere med i dette.

 

Med det frste sender eg ut p mail:

 

Rapport fr Vegleiar SKG Region Vest 1998/99

SKGs nye lover

SKG-Liturgi av 1999.

SKG-Liturgien til bruk i Oslo.

Troserklringen av 8.april 1999

Semesterprogram SKG Region Vest Hausten 1999

Sprsml om Gjevarteneste regionalt

Vegleiar Roald Flemestad sitt svar i debatt omkring SKG i sumar

 

Seinare i haust:

 

Dette Vegleiarbrevet

 

Sjekk g desse internettoppslaga:

 

Polish National Catholic Church:(Gamal-katolsk, amerikansk/kanadisk)
http://www.pncc.org

 

 

Forward in Faith America:(Anglikansk, amerikansk)

http://www.fifna.org/

 

Forward in Faith:(Anglikansk, engelsk)

 

http://www.forwardinfaith.com/

 

Trueshare:(Anglikansk, engelsk)

 

http://www.trushare.com/

 

SKG:

(Utgtt 2011)

 

Scta.Sunnivae Studenthjem:

 

http://sunniva-studenthjem.no/

 

 

FBB:

http://www.fbb.nu

 

 

Kirkelig Fornyelse i Sverige:

 

http://www.kyrkligfornyelse.org

 

Slutning

 

Medlemslistene syner at vi er framleis mange som soknar til Region Vest i SKG. Lat oss gi oss til kjenne ved brev, kontakt, og ved mtast p SKG sine samlingar eller ved andre hve. Alle som er med i SKG br, s langt det er rd, ikkje vente p dei andre, men sjlv rette ut ei hand til fellesskap og vitneml. Ta difor kontakt med andre og oppmod dei til medlemskap. S lenge det ikkje er oppretta eigen Region i Stavanger, vil det vere naturleg at evt. SKG-medlemer der kan knytast til Region Vest, Bjrgvin.

 

Vi vil gje kvarandre eit sterkt plegg om samlast i Bergen til dei regionale SKG-samlingane i haust.

 

Srskilt til prestane: Mt gjerne i skrud under Messa i St.Jrgens kyrkje 10.oktober der Vegleiarane sin preses, Asle Dingstad, vil preike og Vegleiar Region Vest vil gjere tenesta for altaret.

 

Til alle: Sj semesterprogrammet som ligg ved!

 

Sj elles annan informasjon som ligg ved, om gjevarteneste og ikkje minst valet p nytt Regionalrd for perioden 2000-02. Gjer vel be om at dei rette m bli valt!

 

Til sist fr eg minne dykk om kor viktig det er gje til Guds Rike og SKG spesielt. Det er mange som vender seg til kvar einskild av oss med bn om sttte. Eg vonar likevel at eg i dette Vegleiarbrevet har vist at SKG ber p ein stor visjon, som er vel verd vr innsats i bn, arbeid og pengar. Avtalegiro hjelper oss til ordne gjevartenesta slik Bibelen kallar oss til, og Gud signer den som gjev!

 

"Lat oss minnast Herren Jesu ord: "Det er slare gje enn f."(Apg.20,35)

 

Nytt deg av det lokale postgironr(for SKG Region Vest): ()!!

 

Ingen gave er for stor!

 

17.s.e.pinse, den 19. sept 1999

Dykkar i Kristus Jesus!

 

Fr.Svenn(+)

Vegleiar.

 

 

VEILEDERBREV NR 1 2000(220500)

 

Kjre brdre og sstre i SKG Region Vest,

 

Nde vre med dere og fred fra Gud vr Far og Herren Jesus Kristus!

 

Innledning

 

Den velkjente apostoliske hilsen uttrykker det fellesskap(kommunion) den Hellige Kristne Kirken har til Faderen ved Snnen i Den Hellige nd. Og som vi troende har med hverandre.

 

Denne vinteren har jeg vrt en god del syk, men kjenner meg n nrmest restituert. Derfor kommer ogs dette Veilederbrevet senere enn jeg hadde tenkt. Takk for forbnn.

 

Jeg regner med at dere alle jevnlig mottar Synodebladet fra SKG sentralt med de siste nyheter og informasjoner.

 

Ta ellers gjerne kontakt med meg pr. telefon eller post – ogs epost -  om det er noe dere nsker ta opp eller kommentere bde med hensyn til SKG og den aktuelle kirkelige situasjon hos oss.

 

Godt om vi ogs kan huske p hverandre i bnn. La oss forbli et bnnens fellesskap!

 

Han la i min munn en ny sang

 

Jeg skriver til dere p 4.s.e. pske, eller Cantate. Dagen henter sitt navn fra Salme 98: Syng en ny sang for Herren, for Han har gjort under.(Sal.98,1) Og Guds under er stort! Jesus lever! Jesus Kristus kaller oss i dagens prekentekst(Joh.15,9-17) til komme til Ham p nytt, og bli hos Ham. M det skje hos den enkelte av oss.

 

I dag fikk jeg holde en ny radiogudstjeneste over NRK P1. Jeg er takknemlig for disse mulighetene til n kanskje opp mot 400 000 mennesker i det langstrakte landet vrt med Evangeliet. Gledelig er det at vi er to SKG-ledere i denne tjenesten i r, ogs AU-leder Fr.Ottar i Spjelkavik er engasjert til 4 gudstjenester p Norgeskanalen i 2000.

 

Ved begynnelsen av prekenen i Fjell kirke i dag ba jeg fra Salme 40.

 

Dette er samtidig min hilsen til dere:

 

Jeg ventet og hpet p Herren,

Han byde seg til meg

Og hrte mitt rop.

Han drog meg opp av fordervelsens grav,

...

Han satte mine ftter p fjell

Og lot meg g med faste skritt.

Han la i min munn en ny sang,

En lovsang for vr Gud.

Mange skal se det og frykte

Og sette sin lit til Herren.

(Sal.40,2-4)

 

Nytt fra SKG Region Vest

 

Regionalrdsvalg

 

ble avholdt i november 1999, rdet konstituert i januar i r og SKG RR Region Vest  2000-2001 ser slik ut:

 

Formann: Sokneprest Otto Odland.

Nestformann:Sokneprest Stein Eirik Foss.

Sekretr: Amanuensis UiB, Ingrid Gjertsen.

Sokneprest Tommy Erdal.

Vara: Slvi Heggem Lundin.

2.Vara: Sokneprest Knut Fr.Srheim.

 

SKGs gudstjenesteliv-Regelmessig messefeiring etablert p nytt i Bergen.

 

Vi har forelpig avsluttet vr bruk av St.Jrgens kirke i Kong Oscarsgate. Dette skyldes i det vesentlige vr anstrengte konomi.

 

Semesterprogrammet for denne vren har allerede fortalt dere at vi n feirer regelmessige SKG-Messer i Johanneskirken hver 1.sndag i mneden kl.1900. Etterflgende kirkekaffe i presteboligen, Welhavens gt.66. Veileder er jevnlig tilstede, sammen med menighetens sokneprest og andre SKG-prester i omegnen.

 

I Mariakirken er der Vesper med Hverdagsmesse etter en forenklet SKG-liturgi hver fredag kl.1900.

 

I tillegg har Johanneskirken hverdagsmesse tirsdager 2. hver uke kl. 18.30.  Kl.20.00 er der s etterflgende Husfellesskap.

 

Begge disse ordninger er kommet i stand grunnet imtekommenhet fra den lokale sokneprest, og stor innsatsvilje fra Regionalrdet og andre hjelpere. Jeg er alle medarbeidere stor takk skyldig.

 

Jeg minner ogs om messene p Stae. Sunnivae Studenthjem, Erik Pontoppidans gt.8. Kontakt forstander Helge Unneland, for mer informasjon.

 

Jeg oppmuntrer alle prester som vil hre sammen med oss, vre tilstede, komme skrudet, og ta del p messene. Vi har ogs forskt bygge ut lese-og sangtjenesten ved disse messene, slik at disse viktige feltene mest mulig kan gli av seg selv.

 

Jeg oppfordrer ogs alle medlemmer til slutte opp. Som intet annet er det messen som gir oss basisen for vre liv og vr "daglige gudstjeneste."

 

Det er vrt ml ogs komme i gang med regelmessig gudstjenestefeiring i Nordfjord, Indre Sogn, og Sunnhordland.

 

En bde regional og sentral utfordring: Givertjeneste helt ndvendig

 

Det er sikkert ikke noen hemmelighet at SKG arbeider meget tungt p det konomiske omrdet, for tiden med underskudd. Derfor er det fra sentralt hold sendt ut foresprsel om faste givere blant medlemmene. Jeg legger som Veileder inn over dere det ansvar dere har for bre SKG ikke bare i bnn, men ogs i praktisk gjerning. Alle faste bidrag er kjrkomne, ogs de sm. Faste bidrag gjr at rsbudsjettene kan utarbeides p et bedre grunnlag. Det som er viktig for vr tro, m ogs prioriteres konkret i det daglige.

 

For tegning av fast givertjeneste ta kontakt med SKGs sekretariat: Hermansen, Hovland, 1640 Rde, epost: bojo@of.telia.no

 

Benytt deg av det sentrale gironr. for SKG sentralt: ()!!

 

Benytt deg ogs av det lokale gironr for SKG Region Vest: ()!!

 

SKG-konfirmasjonsplan

 

Veilederne har vedtatt en rammeplan for konfirmasjonsundervisning, utarbeidet av Ottar Myrseth. Den har godt innhold, er enkel i struktur, og er en trygg basis for alle unge som vil la seg konfirmere i vre sammenhenger. Ta kontakt med Veileder for mer informasjon!

http://www.stellamaris.no/skgkonf.htm

 

SKG-Nye liturgier

 

SKG-liturgier for dp og brudevielse er p gang. Et par mindre endringer i Hymesseliturgien er vedtatt. Veileder har tatt inn Brdbrytelsesdialogen fra SKG Oslo i den liturgien vi benytter her vest.

http://www.stellamaris.no/ad1.htm

 

Nytt om Troserklringen(Statement of Faith)

 

Et par trykkfeil er luket ut i forhold til det opprinnelige utkast.

Sitatet i Troserklringen  fra Utrechterklringen, 6 har Veilederne gitt en ny oversettelse som lyder:

"Med tanke p at den hellige eukaristi alltid har vrt det sanne sentrum i katolsk tilbedelse, anser vi det som vr plikt erklre at vi med full troskap fastholder den gamle katolske lre vedrrende alterets sakrament. Vi tror at vi mottar vr frelser Jesu Kristi legeme og blod under brdets og vinens skikkelse. Nattverdfeiringen i kirken er hverken en kontinuerlig gjentakelse eller en fornyelse av det soningsoffer som Kristus n gang for alle gjorde p korset, men den eukaristiske feiringens offerkarakter bestr i at den  er en vedvarende ihukommelse av det (offer som ble gitt p korset), og den handling ved hvilken p jorden gjres virkelig  nrvrende det ene offer som Kristus frembrer i himmelen, iflge Hebreerbrevet 9:11f, til frelse for den forlste menneskehet, idet han trer frem for oss i Guds nrvr (Heb 9:24). Dette er egenarten i den hellige eukaristi i forhold til Kristi offer; samtidig  er den ogs et hellig offermltid hvorigjennom de troende som mottar Kristi legeme og blod, har fellesskap med hverandre (1 Kor 10:17)."

http://www.stellamaris.no/statement.htm

http://www.stellamaris.no/utr.htm

 

Den nordisk katolske kirke.

 

Veilederne har uttalt om det nye kirkesamfunnet at det er viktig at geistligheten fr hnd om lre- og kirketuktssprsml.  Vi m unng bde legmannsvelde og klerikalisme.  Kirkesamfunnet br ha en synodal struktur med tre-kammersystem. Veilederne kan bare forberede den kirkerett det er behov for.  Det er det nye kirkesamfunnet selv som m vedta den. Oslomenigheten br inkorporere andre fra SKG (gjerne Asle Dingstad) i arbeidet med skape en kirkerett.

 

Det nye kirkesamfunns nattverdbord er pent for alle medlemmer av SKG.  Medlemmer av det nye kirkesamfunn kan i visse tilfeller g til alters hos andre. Prestene i det nye kirkesamfunn kan ikke concelebrere med ikke reordinerte.

 

Veilederne er  orientert om konstituerende mte for den frste gammelkatolske menigheten i Oslo 25.april, om registrering av Den Nordisk Katolske Kirke i KUF 10.mai, og om vedtekter for samme. Biskop Thaddeus Peplovski besker Oslo i august i forbindelse med SKGs landsrdsmte. Det er da ventet flere presteordinasjoner og krismeringer av lekfolk.

 

Utsendelser over Veiledernettverket

 

Flere omstendigheter gjorde at den bebudede utsendelse over Veiledernettverket sist hst ikke ble noe av. Istedet varsler jeg en ny slik utsendelse fr sommeren p mail:

 

Dette Veilederbrevet

Veilederuttalelsen etter Tunsberg-saken: Troens Lydighet

SKG-Liturgi av 1999 med et par mindre endringer.

Troserklringen av 8.april 1999 i revidert form

Veileder Roald Flemestads artikkel: Apostolisk Kirke

Preses Asle Dingstads artikkel: Tunsbergsaken-Momenter til uttalelse

 

Slutning

 

Mange av oss mtes i disse dager til Arbeidsdager i Mariakirken/Mariakirkens Menighetshus i Bergen. Det er alltid hyggelig og trosstyrkende treffes.

 

Jeg vil derfor minne dere om de regionale SKG-samlingene som er planlagt i hst. Semesterprogram flger.

 

Ha en velsignet sommer med rekreasjon til kropp og sjel!

 

4.s.e.pske, den 21. mai 2000

Deres i Kristus Jesus!

 

Fr.Svenn(+)

Veileder.

 

VEILEDERHILSEN TIL SYNODEBLADET, 2000

 

Kjre brdre og sstre i SKG!

 

Frst vil jeg f hilse hver enkelt av dere med den Apostoliske hilsen:

 

Nde vre med dere, og Fred, fra Gud vr Far, og Herren Jesus Kristus!

 

Jeg sender mine hjerteligste hilsener til hver enkelt p det sted og i det kall du str!

 

Jeg m f vende meg til dere med nske om forbnn. P mange mter har det vrt en svrt meningsfylt oppgave bli kalt, og f g inn i tjenesten som Veileder. Men den ndelige utfordringen og striden i det kallet jeg er gtt inn i, og som jeg tror venter er ikke til ta feil av. Dette gjelder ogs SKGs kall. Derfor m vi, slik jeg sa til de av dere som var p Landsstevnet p Bygdy i fjor: Ned p kne!

 

Jeg merker tydelig at den onde forsker seg mere enn noensinne. Her vil jeg selv leve i  og overgi dere til Ordet:  "Vr nkterne og vk! Deres motstander djevelen gr omkring som en brlende lve for finne noen sluke. St ham imot, faste i troen! Dere vet jo at deres brdre rundt om i verden m gjennomg de samme lidelser. En kort stund m dere nok lide; men all ndes Gud, som ved Kristus har kalt dere til sin evige herlighet, han skal utruste dere, gi dere kraft og styrke og stille dere p fast grunn. Makten er hans i evighet. Amen."(1.Pet. 5, 8-11)

 

Jeg vil ogs gjerne f dele med dere noen linjer fra prekenen jeg holdt i hovedkirken hjemme p Skjrtorsdag i r over Joh.6,52-65.

 

Jeg kom da inn p hovedstykkene i nattverdsakramentet etter Den Lille Katekismen. Det frste av disse stiller som kjent sprsmlet:

Hva er nattverden?

 

Og svaret som gis er dette:

 

Det er vr Herre Jesus Kristi sanne legeme og blod under brdet og vinen, innstiftet av Kristus selv for oss kristne for at vi skal ete og drikke det.

 

Hve betyr dette?

 

Jo, rett og slett at Jesus tar usyret brd, og knytter sitt Ord til det. Dette er mitt legeme, sier Han. Dette ER, det innebrer det som det sier: Brdet som Jesus knytter sitt Ord til, det er, det blir brer av Hans legeme.

 

Men ikke bare dette. Nattverden er ogs at Jesus tar kalken med vin og knytter ved sitt Ord sitt blod til den. "Dette ER mitt blod." ER alts. Ikke symbolsk. Men realistisk, virkelig, bokstavelig talt! Ofte kaller vi dette for realpresensen. Vinkalken inneholder alts Jesu Blod som ble utst for mange p korset.

 

Ved Jesu innstiftelsesord oppstr en hemmelighetsfull forbindelse mellom Han selv p Skjrtorsdag, Hans verk p Golgata og brdet og vinen her p alteret. Jesu offerlegeme som sonet all verdens synder bres ut i brdet, og Jesu offerblod som dekker vre synder overfor Guds vrede over synden bres ut i kalken. Den nye pakt i mitt blod, sier Jesus ogs i innstiftelsesordene.

 

Hvem kan forst at Han kommer til oss i usyret brd og vin av druer, og at Han er sant og virkelig tilstede i, med, og under disse elementene? Dette er Hans eget mysterium. Men ogs Hans sanne lfte. Vi kan ikke forst det, men kan f tro det, klynge oss til det. Fordi Guds Ord sier det!

 

Om vre yne ble pnet ved alterringen, slik at vi kunne se det usynlige, skulle vi se Herren selv st ved alteret, gjennomstrlt av Himmelsk klarhet, like virkelig som noen av oss, og likevel fylt av en Herlighet som ingen av oss eier, akkurat slik Han viste seg for disiplene etter oppstandelsen. Vi skulle se Herren lfte hendene og velsigne brdet og kalken, slik som Han gjorde den natten han innstiftet nattverden. Vi skulle se Ham g langs alterringen og selv rekke oss sine gaver, og vi skulle f se hvordan gavene, det hvite brdet i hans hnd og den rde vinen i kalken begynte strle av samme himmelske klarhet, og formidler samme overjordiske liv som var i Ham selv.(Bo Giertz, Grunden, 1942)

 

Deres Svenn Martinsen(+)

Veileder Region Vest

 

 

VEILEDERBREV  1 2001(230101)

VEILEDER FRATRER EMBETET

 

Fremlagt i Regionalrdsmte SKG RV tirsdag 23.januar.

 

Med dette meddeler jeg at jeg fratrer embetet som Veileder for SKG Region Vest i forbindelse med Landsrdsmtet lrdag 11.august 2001. Jeg tar ansvar for alle embetsplikter frem til og med denne dato.

 

Grunnen til at jeg har blitt rolig for ta dette skritt er i hovedsak:

 

1. Som kjent er, har jeg sammen med gode medarbeidere arbeidet i mange r for reise en kommersiell, internasjonal radiostasjon p kristen grunnProsessen har vrt meningsfylt og lystbetont, men ogs meget krevende. Uansett hvorledes utfallet blir, m jeg ta grep for redusere arbeidsinnsatsen. Lykkes vi, gr jeg til radioen, lykkes vi ikke, m fremdeles levebrdet ha prioritet. Det har ogs lagt seg slik til rette at aktiviteten for FBB kan reduseres betraktelig. For jeg kan ikke i lengden ha 200%++ stilling.

2. Jeg str som klassisk(evangelisk-katolsk) lutheraner med en pen, kumenisk holdning p alle vedtak SKG sentralt og Veilederkollegiet har gjort fra begynnelsen av, og vil fullt og helt vedkjenne meg hele prosessen helt fra synodesprsmlet ble satt p bekjennelsesbevegelsens agenda p 80-tallet, gjennom Uranienborgsmtet 1990, og stiftelsesmtet i Bergen hsten 1991. Sammen med AU i Kontaktnettet tok jeg initiativet til stifte Region Vest i desember samme r. Jeg har valgt holde p medlemsskapet gjennom den srgerlige splittelsen i 1996, og da jeg fikk kall til la meg nominere som Veileder i vakansen etter Arnfinns konversjon, opplevde jeg det som Guds tale til meg. Men det var en ikke mindre krevende situasjon g inn i, og min oppgave som Veileder har jeg etter fattig evne forskt utfre som samlende gjenoppbygger. Her sier jeg ingen ting om trengslene vi mter i Dnk. Derfor har det blitt liten anledning til den ekspansjon jeg og sikkert andre kunne ha nsket for Regionen.

Jeg er meget takknemlig for de senere rs usedvanlig hyggelige og lrerike r sammen med LS og VLK, og i internasjonale sammenhenger. Jeg kommer til vre medlem av SKG s lenge vi mener det er rett at Samrdet skal best, og hper etter hvert-igjen etter fattig evne kunne gjre annet slags arbeid for Samrdet. Men det m ogs sies at den kurs SKG sentralt har valgt, har mtt motsigelser, ikke minst ganske s massivt i vr Region. Hos oss vil det ikke vre noe flertall for en NKK-menighet utgtt fra SKG.  S langt jeg har registrert, har min lille innsats som Veileder likevel hatt en samlende funksjon og hatt bde medlemmene lokalt og det sentrale SKG/NKKs tillit. Paradokset er at med min profilering i midten kommer jeg som Veileder i klemme. Og jeg tror en vil f en mer dynamisk drift regionalt med en ny Veileder som mer representerer den tradisjonelle KF linjen.

3. Etter lovene(aktuelle paragrafer vedlagt) skal n Regionalrdet nominere tre prester som kandidater til fre Veiledertjenesten videre.

4. Jeg gr ut fra at RR/LS er interessert i hre min mening, og jeg tror man ved nominasjonen gjr klokt i tenke mer sentralt Bergen/Bergensmilj enn det jeg kan makte representere. Dette syn utmynter jeg i foresl gode, og forskjellige typer kandidater av denne typen.(ikke prioriterte fra min side)

*    En av menighetsprestene fra Bergen sentrum.

*    En prest med tilknytning til Scta Sunniva. Men,

*    En landsensprest som meg selv, br heller ikke utelukkes.

Jeg regner med at den som blir valgt overtar kontakten med Forward in Faith Scotland, og som SKGs representant i Personalutvalget.  Nr det gjelder posisjonen som vara/Veilederrepresentant i LS, regner jeg med at dette kan lses p enkel mte intent i VLK.

 

5. Jeg hper at min fratreden ikke skal lamme Samrdet p samme mte som jeg mener det skjedde ved min rede og gode forgjengers fratreden og konversjon. Jeg har som dere vet vurdert sammenkoble min prosess med den generelle gjennomgang som LS formann har instituert, og LS og VLK har gjort vedtak om.(Se vedlegg) Jeg har likevel ikke gjort dette, idet jeg ikke nsker medvirke til en for tidlig nedleggelse av Regionen.

 

Jeg har ogs valgt en fremgangsmte som innebrer mulighet for en rimelig lang tidsperiode for finne ettermann, selv om jeg gjerne uformelt gradvis kan tre tilside fr august i tillitsfull overfring av stafetten til min etterflger.

 

Jeg vil be om at dere husker prosessen i bnn og ogs vil huske den som mtte bli valgt i bnn til Gud, og i praksis slutte opp om hans tjeneste.

 

6. Jeg vil til sist takke p det aller hjerteligste alle som har sluttet opp om Arbeidsdager, Messer, og arrangementer, og ikke minst for meget ndvendig forbnn. Jeg hper jeg kan f regne med denne fremdeles. Jeg har hatt, og vil ha stor glede av vre bde celebrant og predikant ved den flotte Hellige Messe som vi jevnlig feirer i Bergen. En gudstjeneste er nok rett forsttt bde et levende og hellig offer(Rom.12,1) som vi frembrer, men viktigst av alt er at Messen, at Han, som sender seg til oss, og oss til verden, brer oss, og dypest da vr synd og skyld. Joh.1,29.

 

Srlig takk m sokneprestene i Johannes-og Mariakirken ha, som har pnet sine kirker for SKG og meg som Veileder. Srlig takk gr ogs til de to Regionalrd som jeg har ftt gjre tjeneste sammen med, for hyggelig og tillitsfullt samarbeid.

 

7. Til slutt regner jeg med at mange spr seg om hvor n kursen gr for meg. Skal du konvertere, eller blir du i Den norske kirke?

 

Svaret er at jeg regner med formelt bli i DNK i en forhpentligvis snarlig kommende(og helt ndvendig) tid p sidelinjen. Bde helse-og ndelige hensyn tilsier dette. I en situasjon med mer tid til bnn vil s alle aktuelle sprsml bli vurdert foran Guds ansikt. Det som jeg kan si i dag er at den nvrende krise vi alle str overfor gr gjennom alle de historiske kirkesamfunn, ogs de katolske og  gammel-katolske viser det seg. Jeg tror da at det aller mest meningsfulle vi kan arbeide for i resten av vr levetid, er et gammeltroende kumene, som kan vre et hjem for Guds Folk. Gjerne med utgangspunkt i en anglo-nordisk kirkelig strrelse med bde Holy Order og Holy Spirit. Og enten man n ser bispeembetet(et sant sdan)som ndvendig for kirken eller bare som en god ordning, tror jeg noen hver etter hvert vil se at nettopp her har vi et svrt strategisk punkt. Dette kan jeg gjerne begrunne nrmere ut fra Apg.1,23-26, men sier bare her at en konfderasjon mellom gammeltroende biskoper som kan lede Guds hjord i inn-og utland ogs m sies vre svrt s meningsfullt arbeide for. Men et gammeltroende kumene vil garantert utfordre vr tradisjonelle kommunionstenkning, og er derfor et dristig prosjekt.

 

Men hva sier du s til andre, vil noen si.

 

Jeg har i min tilslutning til VL-uttalelsene gitt tydelig uttrykk for at jeg mener det er ndvendig gjre oppbrudd fra DNK. Oppbruddet kan nok f forskjellig form i forhold til den enkeltes livssituasjon, men da vi som kristne er avhengige av en sann kristen kirke for bde komme til troen og bli bevart i den sanne tro frem til vi har ndd mlet i himmelen, kan jeg ikke annet enn be alle jeg har ansvar for som Veileder tenke seg nye om, i bnn til Gud, og i realistisk vurdering av situasjonen daglig meditere over et avgjrende tema:

 

Som kristen m jeg hre sammen med Guds Folk, i den sanne Kristne Kirken.

 

Etter vr kirkefar  M.Luther(Om konsilene og Kirken, 1539) er denne Kirke knyttet til  7 kjennetegn:

*    Guds Ord

*    Dpens Sakrament

*    Nattverdens Sakrament

*    Binde-og Lsemakten

*    Embetet

*    Gudstjenesten og Bnnen

*    Korset og Lidelsen

 

Jeg tror det ogs i denne sammenheng vil vise seg vre sant nr Jesus i Matt. 7 lover at den som leter, skal finne.

 

Med de beste hilsener

Pax et Bonum

Deres venn i Kristus

Fr.Svenn(+)

 

Fra SKGs Lover av 1999/2000:

 

5.1  Veilederne

5.1.1  Veileder for hver region utpekes av Landsrdet i flge vedtatt prosedyre (jfr. paragraf 5.3.2). Veilederen bistr medlemmene i regionen med rd og rettledning.

 

5.1.2  Som kollegium samles veilederne til egne drftelser med vedtaksprotokoll. Veilederne har med alminnelig flertall vetorett i lresaker.

 

5.2  Regionalrd

5.2.1 SKG er inndelt i regioner. Antall og strrelse bestemmes av landsrdet. Ved uravstemning blant medlemmene velges et regionalrd p fire personer med to varamedlemmer med funksjonstid p to r. Rdet administrerer arbeidet i regionen og innkaller til medlemsmter. Veilederen tiltrer regionalrdet.

 

5.2.2 Regionalrdet kan godkjenne dannelse av lokallag av SKG.

 

(Fotnote: Pr. dato er Bnne- og arbeidsfellesskapet Kirkelig Fornyelse tatt opp som undergruppe).

 

5.3  Landsrd.

5.3.1          Hvert regionalrd velger to av sine medlemmer som sammen med veilederne utgjr landsrdet i SKG.  Det samles minst en gang i ret og er SKGs verste administrative organ. Landsrdet vedtar rsmelding, regnskap, budsjett, strategi og foretar de ndvendige valg. Landsrdet kan supplere seg selv med inntil fire medlemmer med en funksjonstid p to r. Innkalling til landsrdsmtet skjer med minimum en mneds varsel. Saker til landsrdet m vre landsstyret i hende senest 14 dager fr landsrdsmtet.

 

5.3.2          Etter ha mottatt forslag fra regionalrdet p tre personer, utnevner

landsrdet regionens veileder. Denne skal vre ordinert og har en funksjonstid p fem r. Landsrdet er bundet av nominasjonen, men kan be om fornyet behandling i regionalrdet. Finner ikke regionalrdet tre kandidater, kan landsrdet supplere etter ha skt rd hos veilederkollegiet..