UTRECHTDEKLARASJONEN

vedtattav de gammelkatolske bispene samlet i Utrecht den

24/91889

 

1)Vi fastholder den trosregel som ble formulert av St Vincent av Lerin

medordene: "Id teneamus, ubique, quod semper, quod ab omnibus creditum

est,hoc est etenim proprieque catholicum" - Kun det er sant katolsk som

allehar trodd alltid og alle vegne. Av denne grunn fastholder vi

urkirkenstro slik den er formulert av de ekumeniske bekjennelsene og

presiserti de enstemmig aksepterte vedtakene ved de ekumeniske

konsilenesom ble holdt i den udelte kirke i det f¿rste Œrtusen.

 

2)Vi forkaster derfor det sŒkalte Vatikankonsilets dekreter, kunngjort

den18 juli 1870 vedr¿rende biskopen av Roms ufeilbarlighet og

universelleepiskopat, som uforenlig med uforenlig med den eldste kirkes

troog som ¿deleggende for dens kanoniske konstitusjon, idet paven

tilleggesall kirkelig makt over alle stift og over all troende. Ved Œ

fornektehans jurisdiksjonsprimat vil vi ikke underkjenne det historiske

primatsom flere ekumeniske konsil og kirkefedre i oldkirken har

tilskrevetRoms biskop ved Πanerkjenne ham som "primus inter pares" -

denfremste blant likemenn.

 

3)Likeledes forkaster vi dogmet om (Marias) ubesmittede unnfangelse,

kunngjortav Pius IX in 1854, som i strid med Den hellige Skrift og i

motsetningtil overleveringen fra de f¿rste Œrhundre.

 

4)  Hva gjelder andre encyklikaer som inyere tid er offentliggjort av

biskopenei Rom, bullene "Unigenitus" og "Auctorum fidei" og"Syllabus"

av1864, forkaster vi disse pΠde punkter hvor er i motsetning til

urkirkensl¾re, og vi anser dem ikke som samvittighetsforpliktende for

detroende. Vi gjentar ogsΠde tidligere protester fra Den hollandske

katolskekirke mot den romerske kurias feilgrep og mot angrepene pΠde

nasjonalekirkers rettigheter

 

5)Vi avviser Œ godta dekretene fra Tridentinerkonsilet i disiplin¾re

sp¿rsmŒl.Hva angŒr dette konsils l¾reavgj¿relser, godtar vi dem i samme

gradsom de harmoner med den eldste kirkes l¾re.

 

 6) Med tanke pŒ at den hellige eukaristialltid har v¾rt det sanne

sentrumi katolsk tilbedelse, forstŒr vi det som vŒr plikt Œ erkl¾re at

vimed full troskap fastholder den gamle katolske l¾re vedr¿rende

alteretssakrament. Vi tror at vi mottar vŒr frelser Jesu Kristi legeme

ogblod under br¿dets og vinens skikkelse. Nattverdfeiringen i kirken er

hverkenen kontinuerlig gjentakelse eller en fornyelse av det

soningsoffersom Kristus Žn gang for alle gjorde pŒ korset, men det er

etoffer, (idet) det er en uavbrutt feiring av minnet om det offer som

blegitt pŒ korset, og den handling ved hvilken vi pŒ vŒr mŒte

fremstillerdet ene offer som Kristus gj¿r i himmelen, if¿lge

Hebreerbrevet9:11f, til frelse for den forl¿ste menneskehet, idet han

trerfrem for oss i Guds n¾rv¾r (Heb 9:24). Egenarten i den hellige

eukaristiskal forstŒes pŒ denne mŒte, den er nemlig en feiring av

offeret(den gang) hvorigjennom de troende samtidig mottar Kristi legeme

ogblod og inngŒr i fellesskap med hverandre (1 Kor 10:17).

 

7)Ved Œ fastholde den udelte kirkes tro hŒper vi at rettroende teologer

skallykkes i Œ nŒ frem til en avtale om sp¿rsmŒl som helt siden kirkens

splittelsehar f¿rt til strid. I forkynnelsen og i undervisning av de

ungeoppfordrer vi alle prester under vŒr jurisdiksjon til s¾rlig Œ l¾re

degrunnleggende kristne sannheter som bekjennes av alle kristne

konfesjoner.I diskusjonen av omstridte l¾resp¿rsmŒl (ber vi dem) til Œ

unngŒ(alt som) krenker sannheten og kj¾rligheten. For medlemmene av

vŒrekirker (mŒ de) i ord og handling v¾re eksempel (pŒ en mŒte som)

Œndeliger i samsvar med vŒr frelser Jesus Kristus.

 

 8) Ved trofast Œ bevare og bekjenne JesuKristi l¾re, ved Œ nekte

godtakelsenav de feil som gjennom menneskelig feil har sneket seg inn i

denkatolske kirke, ved Πlegge til side kirkelige misbruk og

kirkeledelsenshang til verdslighet, tror vi at vi skal makte Πkjempe

motvŒr tids store ulykke som er vantro og religi¿s likegyldighet.