7 s e pinse I

Matt.5,20-26

H¿gmesse

 

ÓJesus Kristus-vŒr rettferdighet hos Gud!Ó

 

I

 

ÒDersom noen av oss fŒr problemer med Œ tilbakebetale  gjeld, er det flere muligheter for Œ finne en l¿sning.  Men det er viktig Œ ta tak i problemene tidligst mulig... Slike vanskeligheter forsvinner ikke av seg selv, og den som har fŒtt ¿konomiske  problemer selv aktivt pr¿ve Œ l¿se dem. Det erÉviktig Œ finne Œrsaken til betalingsproblemene.

 

Utgangspunktet er likevel alltid at den som har gjeld skal  gj¿re opp for seg. Den vi skylder penger (kreditor) kan benytte flere  mŒter Œ inndrive gjeld .

 

En dialog med kreditor kan v¾re starten  l¿sningen av gjeldsproblemene

 

Innledningen til noen jusstudenter sin rŒdgivningsbrosjyre kan synes lite Œndelig, men fŒr ogsŒ v¾re innledningen til dagens preken.

 

For pŒ mer enn Žn mŒte;

 

ha gjeld er ingen sp¿k...

 

Som for 14 dager siden(Matt.7,1-5) er Evangeliet i dag fra Bergprekenen, Jesu undervisning av sine disipler pΠSaligprisningenes Berg i Galilea.

 

http://www.stellamaris.no/180605.htm

 

Denne viktige talen av Jesus er som vi h¿rte ingen moralsk oppstrammer av troppene, men en proklamasjon over Jesu venner: ÓDa Jesus folkemengden, gikk han opp i fjellet. Der satte han seg, og disiplene samlet seg om ham. Han tok til orde og l¾rte dem: Dere er jordens salt!...Dere er verdens lys!Ó(Matt.5,1-2,13+14a)  ER, altsŒ, ikke skal v¾re eller burde v¾re. Slik ER du og jeg om vi er rette kristne, dŽt handler Bergprekenen om.

 

II

 

I dagens tekst blir dette synliggjort nŒr det gjelder vŒrt sinnelag. Siden det er flere vanskelige ting i teksten, skal jeg f¿rst forklare noen sider ved den:

 

v.20. Jesu disipler har en annen rettferdighet enn de skriftl¾rdes og fariseernes. Deres rettferdighet f¿rer dem aldri inn i Himmelriket! Hva mener Jesus med dette? J¿denes ledere mŒtte vel v¾re eksperter pŒ et hellig liv? Meningen er at Jesu venner har Œ gj¿re med en rettferdighet som ikke er fra dem selv. De har kommet inn pŒ en ny vei, en ny kurs ved Ham, Jesus Kristus. Han er vŒr rettferdighet. Ved sin d¿d og sin oppstandelse har Han brakt soning for alle vŒre synder, og gjort at Gud kan se pŒ deg og meg i nŒde, med gunst, og kan erkl¾re oss for rettferdige for seg ved Jesu blod.

Ellers tenker vi i dette f¿rste verset lett tilbake til dette ordet:

 

ÇHvem kan opp til Herrens fjell,

hvem fŒr stŒ hans hellige sted

ÇDen som har skyldfrie hender

og et rent hjerte,

den som ikke farer med svik

og ikke sverger falsk ed,

han fŒr velsignelse fra Herren

og rettferd fra Gud, sin frelser

(Sal.24,3-5)

 

Det f¿rste verset i teksten vŒr i dag er skŒret over samme lesten. SŒ setter samlingen om Guds Ord og Sakrament her i kirken[1] det hele pŒ spissen: NŒr jeg skal tre fram foran Den hellige Gud her i dag, da har jeg ingen ting annet Œ vise for meg enn Jesus Kristus, og at Gud i Ham er en forsonet Gud. Halleluja.

 

v.21. Dette verset innleder flere avsnitt hvor Jesus benytter samme formelen: ÓDere har h¿rt det er sagt... men Jeg sier dere.Ó Dette er sv¾rt sterke ord. Her  m¿ter vi verken en anarkist eller oppr¿rer, men Gud selv, kommet i kj¿d. Det er forholdet mellom Lov og Evangelium, som her blir malt for vŒre ¿yne. Gud gav Loven pŒ Sinai, her kommer nŒ Jesus og viser oss meningen med den. Loven kunne ikke og kan ikke bringe noe menneske rettferdighet hos Gud, slik som fariseerne og de skriftl¾rde regnet med. Men dŽt har heller aldri v¾rt Guds mening!

 

Abraham og David ble frelst ved tro, sier Paulus:

 

ÒSalige er de

som har fŒtt sine overtredelser tilgitt

og sine synder skjult.

Salig er det menneske

som Herren ikke tilregner synd.Ó(Rom. 4,7-8)

 

 To andre steder hos Paulus viser oss klart meningen med Loven.

 

ÒVi vet at alt det som loven sier, gjelder dem som har loven, for at hver munn skal tie og hele verden stŒ skyldig for Gud.Ó (Rom 3,19)

 

(Guds Lov er til for at vi skal holde munn, pΠgodt norsk...)

 

ÒF¿r troen kom, ble vi holdt i varetekt under loven, innestengt helt til den tro som skulle komme, ble Œpenbart. Slik var loven en vokter for oss helt fram til Kristus, for at vi kunne erkl¾res rettferdige ved troen. nŒr troen er kommet, er vi ikke lenger under vokteren.Ó (Gal.3,23-25)

 

Det er samme sak Jesus tar opp tidligere i kapitlet vŒrt:

 

ÒTro ikke at jeg er kommet for Œ oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for Œ oppheve, men for Œ oppfylle (Matt.5,17)

 

Han er kommet for Πvise oss en Guds vilje som er sΠstreng at ingen synd hos mennesket kan slippe unna Guds Lovs Lys. Men ikke bare det: Jesus kommer ogsΠmed Evangeliet! Og med frelse fra syndens skyld for hver en synder som vender seg til Ham.

 

Jeg fikk hakeslepp da jeg leeste VŒrt Land(020705) i gŒr. I et stort anlagt intervju stŒr det at De 10 Bud er j¿dedom. Vel, de er det ogsŒ, men i h¿yeste grad kristendom. For uten de 10 Bud begriper vi ikke hva vi skal med Jesus som Frelser!

 

v.22. Her m¿ter vi bŒde dom i vanlig, menneskelig rett, og Guds Dom. Jesus kommer her med tre eksempler pŒ ÓmunnbrukÓ overfor vŒr neste. F¿rst dreier det seg om Œ rett og slett bli sint pŒ noen. Og sŒ om Œ si ÓDin dumrianÓ, og endelig, ÓDin ugudelige narrÓ, dŽt Œ uttale seg om andres gudsforhold. Alle tre uttrykkene medf¿rer at en bryter samfunnet med sin neste med sin vrede og sine ord. NŒ sier Jesus ogsŒ i denne sammenhengen f¿rst at det 5.budet lyder: ÓDu skal ikke slŒ i hjelÓ. Meningen er denne: Du slŒr i hjel din neste, ja, du hater ham nŒr du bruker onde ord om ham. Derfor er du skyldig til fortapelsen! Min l¾rer i det NT pŒ MF, prof. Sverre Aalen, som sammen med sin bror Leiv skrev boka Bakenfor Inferno i 1955 etter ÒhelvetesdebattenÓ hadde nok et poeng nŒr han hevdet at Òhadde begge parter regnet med dette faktum, hadde denne strid ikke blitt bitter.Ó

 

Fortapelsen blir her kalt Óhelvetes ild.Ó Dette henspiller pŒ Hinnoms Dal, som vi kjenner fra GT. Vi ser av 2.Kong. 23,10 at man der rett og slett holdt menneskeofringer til avguder, og at dette var et slags brennoffer. (Se ogsŒ Jes.66,24) Men Hinnomsdalen er bare et forbilde pŒ fortapelsen. For det er helt klart at Jesus her taler om det Œ bli st¿tt bort fra Guds kj¾rlighet og Frelsen for alltid etter Dommen. Og Œ v¾re overgitt til Guds vrede i ildsj¿en, som p. kaller det, uten at det er mulig Œ omvende seg. (p.20,14-15) En virkelighet sŒ forferdelig at den er bent fram uutholdelig Œ ta fram. Men det mŒ gj¿res, sŒ ingen er i tvil: Guds ord l¾rer virkelig en dobbelt utgang etter d¿den. Og legg merke til at disse ord som vi h¿rer i dag, f¿rst og fremst er ord til Jesu disipler, Jesu venner. Det mŒ ikke bli slik med noen av oss at vi gŒr fortapt fordi vi sa vonde ord om og til vŒr neste!

 

v.23-24. Poenget i disse versene er at det ikke finnes forsoning med Gud dersom du ikke forsoner deg med din neste! Du mŒ forlike deg bŒde med Gud og mennesker! Hatet mŒ vike for forsonlighet! Gud vil nok gjerne se ditt offer pŒ alteret, men f¿rst og fremst vil Han ha det offer av deg at du bekjenner det gale du har sagt og gjort mot din neste!

 

v.25-26. I forrige vers handlet det om Œ forlike seg f¿r en gav offer. To personer er her i rettssak med hverandre. Vi kjenner igjen temaet fra liknelsen om ÓDen ubarmhjertige medtjeneren.Ó (Matt.18,35) Den ene skylder den andre penger. Han mŒtte da betale tilbake f¿r han ble satt i gjeldsfengsel! Slik var ordningen den gang. I dag har vi gjeldsordninger som kan hjelpe f¿r det gŒr alt for galt. Men Jesus gŒr dypere enn juss og sosialhjelp. Han vil si at rene forlik mellom mennesker er n¿dvendig, og dŽt mens en ennŒ har sjansen! Bildet er alvorlig. Det handler ikke bare om landeveien, men om livsveien. Og ikke bare om et jordisk gjeldsfengsel, men igjen om fortapelsen, som Jesus altsŒ forklarer som et sted man ikke kan slippe ut igjen fra fordi man har en ubetalelig gjeld. For gjelden har du og jeg dypest sett til Gud, pŒ grunn av vŒre synder. AltsŒ er synden dypest sett skyld overfor Gud!

 

III

 

Da er vi for alvor kommet til anvendelsen av teksten. Husk at vi er foran Den Hellige Gud. Han som viser oss det store alvoret: Guds vilje med vŒre liv har vi aldri klart, og kan aldri klare Œ oppfylle. For Lovens Lys ser ikke bare store og smŒ enkeltsynder i tanker, gjerninger, og nettopp, som det s¾rlig handler om i dag: VŒre vonde ord. Men Guds Lov ser selve syndeskylden i hjertets dyp: den nedarvede skyld som du og jeg har felles med alle mennesker like fra Adam av.

 

Det skjer i de beste familier...Og i dem med problemer. I ekteskap, blant enslige. I barnehagen, pΠskolen. PΠjobben, i media, i kirken!

 

-Vi har sŒ lett for Œ karakterisere andre. Uff, han er sŒ vanskelig, hun har sŒ s¾re meninger, kan voksne si. Mens barna ikke er sŒ ÓkultiverteÓ: Din dumming, Œ hvor dum du er! , hvor ord om andre sitter lett hos oss, men hvordan vi selv er har vi nok verre for Œ forholde oss til. Her er et helt spekter, fra direkte mobbing til baktalelse og ¿yentjeneri. Det er samme sak som ligger bak hele veien: VŒr manglende kj¾rlighet til vŒr neste, vŒr bror og s¿ster, dem som kommer i vŒr vei.

 

Det er forferdelig hvor mye vondt vi mennesker kan bedrive med vŒr tunge. Ektefeller overfor hverandre. Barn overfor foreldre. Foreldre overfor barn. Barn overfor l¾rere og andre foresatte. Og omvendt. Kolleger overfor kolleger. Kolleger om kolleger overfor andre. Og hvor mange vennskap har ikke media ¿delagt, med en tiltakende sensasjonsjournalistikk, hvor det handler om Œ sette mennesker opp mot hverandre, i de frie medias navn, men her er ogsŒ en mer skjult, i l¿ssalgets, opplagets og ÓratingensÓ navn.

 

Jesus taler dypt alvorlig og ransakende til oss i dag. Vi har lett for Œ tenke om synd som f.eks. et lettvint kj¾rlighets-og seksualliv, som skattesnyteri, ja, endog mord og drap. Og sant nok, det ER brudd med Guds Vilje, synd, Œ leve i utakt med Herrens Bud pŒ disse feltene.

 

Men synd handler ogsŒ om hva vi gj¿r, hva du og jeg sier med vŒr tunge! Du kan gŒ fortapt om du ikke l¾rer Œ se dine vonde ord som synd, ikke bare mot din neste, men mot Den Hellige Gud!

 

    ÒÉtungen er en ild; som en verden av ondskap stŒr den blant vŒre lemmer. Den smitter hele legemet og setter livshjulet i brann, men selv settes den i brann av helveteÉ.tungen makter ikke noe menneske Œ temme, skiftende og ond som den er, full av d¿dbringende gift. Med den lovpriser vi Herren og Faderen, og med den forbanner vi menneskene som er skapt i Guds bilde; fra samme munn kommer det bŒde lovprisning og forbannelse. Slik det ikke v¾re, mine br¿dre!  (Jak,3,6+8-10)

 

Og dette gjelder altsŒ ogsŒ vi som bekjenner troen. Om du og jeg skal innr¿mme situasjonen, sŒ stŒr det nok ille til her, i hjem og menighet, pŒ arbeidsplassen og i samfunnet.

 

Jeg skal ikke v¾re sarkastisk om moderne konflikthŒndt¾ring og ÓkonsulenterÓ som tar mŒl av seg til Œ l¿se slikt noe. Men jeg tror nok at de ville fŒ mindre Œ gj¿re-og helt gratis ville det ogsŒ v¾re-om mennesker i konflikt ville be Gud og hverandre om tilgivelse og unnskyldning.

 

For mennesker stŒr opp mot, og stŒr mot hverandre fordi vi alle er syndere overfor Gud, og hverandre. Fordi du og jeg har falt sŒ dypt i forhold til Guds plan og vilje med vŒre liv. Det vi ofte kaller for Lovens 2.Bruk forteller oss om De 10 Bud som en fangevokter, en (den gamle oversettelsen: en tuktemester) som arresterer oss, stopper oss opp og sier: Dine vonde ord f¿rer deg pŒ fortapelsens vei!  Men Loven tar oss ogsŒ i nakken pŒ en annen mŒte: Den f¿rer oss til Kristus, til Evangeliet. Helt strŒlende og klassisk er denne prosessen som Biskop Bo Giertz har lagt til …desjš Kyrka, der den unge pastor Fridfeldt selv er stilt ansikt til ansikt med syndens alvor, og sŒ er helt ÓtomÓ nŒr han skal preke pŒ Kristi Forklaringsdag. Men ordene tilh¿rer den vestsvenske prest og vekkelsesforkynner: Henrik Schartau(1757-1825):

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Henrik_Schartau

 

-VŒrt emne blir altsŒ: Jesus alene. Om Jesus alene vil vi tale, for det f¿rste: som vekkelsens mŒl, for det

 

 

ferdighet lengter han etter, i hans navn ber han, og ham hŒper han pŒ. Han ¿nsker ogsŒ Œ fŒ gripe ham stadig fastere, at hŒpet stadig blir styrket og at han kan fŒ st¿rre frimodighet.

-Amen! Dette er min framtidsveg, tenkte Fridfeldt

(Fra 2.del av Stengrunden av Biskop Bo GiertzÕ: Avsnittet: Forklaringss¿ndag)

 

http://www.stellamaris.no/bogiertz.htm

 

 

Du med de onde ord: Du mŒ til Han som er Guds Ord. Til Han alene, med dine synder, med din tunge, din munnbruk. Bekjenn det alt for Ham. Han tilgir deg for sitt Navns skyld! Og gj¿r opp med den og dem du har talt vondt til. GŒ gjerne til skrifte og til sjelesorg med det!

 

http://www.stellamaris.no/skrifte.htm

IV

 

ha gjeld er ingen sp¿k...

 

ÒDersom noen av oss fŒr problemer med Œ tilbakebetale  gjeld, er det flere muligheter for Œ finne en l¿sning.  Men det er viktig Œ ta tak i problemeneÉÓ

 

Det er mitt privilegium Œ fortelle deg i dag at det er Žn mulighet for gjeldsordning: Kristus har betalt din skyld og gjeld! Vi slipper ikke ut f¿r vi har betalt til siste ¿re, men Kristus har betalt allerede:

 

ÓGjeldsbrevet som gikk mot oss pŒ grunn av Lovens Bud str¿k Han ut og tok det bort ved Œ nagle det til korset!Ó(Kol.2,14)

 

SŒ vil jeg gjerne fŒ invitere deg til Œ ta imot nattverdens sakrament i dag. Der er Kristus n¾rv¾rende i br¿dets og vinens skikkelse etter sitt Ord og l¿fte. For der gir Han oss i disse menneskelige elementene sitt hellige legeme  og blod. Og dermed syndenes forlatelse. Vi er alle med vŒre onde ord uverdige til Œ gŒ til alters. Men Kristus gir oss i eukaristien det salige bytte. Med en vri pŒ en kjent folkevise:

 

ÓDu bytter bort synden, fŒr nŒden igjen!Ó

 

Han-Guds Lam som bar alle vŒre synder fŒr vŒre onde ord. Vi fŒr Hans talte Ord i l¿ftet: Ta dette og Žt! Drikk alle derav! Til syndenes forlatelse. Og Hans synlige Ord i munn og hender: For dere. For deg. For deg ogsŒ! En livets ¿y i ildsj¿en...(Otto Odland) Velkommen I Jesu Navn!

 

Til ®re for Faderen, ved Sonen, i Den Heilage Ande, som var er, og vere skal, EIN Sann Gud, h¿glova frŒ ®ve til ®ve!

 

 

svennam@hotmail.com

 

 

 

Denne versjonen av prekenen stammer fra den gamle presteboligen pŒ Tj¿dnhaugen i Fjell Prestegjeld, l¿rdag 6.juli 1991. Titelen er megetsigende. Kort tid etterpŒ ble jeg langvarig syk(inkl. innleggelse i sykehus) med mye svimmelhet, og fikk mer enn nok med Œ Óholde meg fast.Ó

 

Men Kristi rettferdighet holdt meg fast i troen.



[1] En tidligere versjon av denne prekenen skyter her inn: ÓSŒ og si pŒ Hans Hellige-FjellÓ