Martin Luther:

Kirkens kjennetegn

(Fra kirkem¿tene og Kirken, 1539)

 

I utdrag, ideomatisk(menings-)oversatt av Fr.Svenn Martinsen.

Denne versjonen er datert 7.juni 2005.

Dokumentet vil senere bli supplert.

 

1.GUDS ORD

 

For det f¿rste kjenner man igjen det kristne, hellige folket pŒ at det har det hellige Guds Ord, selv om det forkynnes pŒ ulike mŒter, som Paulus sier(1.Kor.3,12-13). Noen bygger med gull, s¿lv og edelstener pŒ grunnvollen, andre med halm, h¿y, eller treverk. PŒ Dommens dag, som Œpenbarer seg med ild, skal det vise seg hva som blir stŒende av den enkeltes arbeid. Dersom verket brenner opp, skal han bli frelst, men da gjennom ild, noe som tidligere er talt mer enn nok om. Dette er det h¿yverdige og allerhelligste hovedstykket som gj¿r det kristne folket hellig.

 

For Guds ord er hellig, og helliger alt som det r¿rer ved, ja, er selve Guds hellighet. Det er Guds kraft, som gj¿r alle som tror pŒ det salige. ÓFor jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er en Guds kraft til frelse for alle som tror, j¿de f¿rst og sŒ greker.Ó(Rom.1,16) Alt blir helliget gjennom Guds Ord og b¿nn. 1.Tim.4,5. Den Hellige nd har Ordet som ring pŒ fingeren og salver eller helliger dermed kirken, dvs. det hellige kristne folket. Pavens olje kan smykke kroppen, men etterhvert brytes den ned og rŒtner med all den olje og hellighet den fŒr. Den kan i seg selv ikke l¾re noen Œ elske Gud, tro, lovprise og v¾re from.

 

Men dette kjennetegn og helliggj¿relsesmiddel, Guds Ord, er den rette olje, som salver til et hellig liv, selv om du ikke kan b¾re pavens lue eller mitra, men mŒ leve og d¿ i smŒ forhold, slik som barna blir d¿pt uten noen ytre prakt.

 

Vi taler om det ytre Ordet, i menneskers vitnesbyrd, av deg og meg. For dette har Kristus etterlatt seg som et ytre tegn, som det man skal gjenkjenne hans kirke, hans hellige, kristne folk pŒ i verden. Vi taler ogsŒ om det muntlige ordet, som blir offentlig bekjent overfor verden og trodd med alvor, som Kristus sier: ÒDen som bekjenner meg for menneskene, ham skal ogsŒ jeg kjennes ved for min Far i himmelen.Ó (Matt.10,32) For det finnes mange, som vel i hemmelighet  kjenner til det, men ikke vil bekjenne det. Mange h¿rer det, men tror ikke pŒ det, eller handler etter det. For de er fŒ, som tror pŒ det, og gj¿r etter det, slik liknelsen om sŒkornet(Matt.13) sier. Visst fŒr ogsŒ tre f¿rste stedene Ordet der bonden sŒr, men bare den fjerde, den gode jorden, b¾rer frukt i tŒlmodighet.

 

Der du nŒ tror eller ser dette ordet bli prekt, trodd og etterlevet, tvil ikke pŒ at der mŒ det finnes med sikkerhet en sann Eccelsia sancta Catholica, et kristent, hellig folk, selv om meget fŒ h¿rer til det. For Guds Ord kan ikke v¾re uten frukt:

        Òdet som gŒr ut av min munn.

       Évender ikke tomt tilbake til meg,

        men utf¿rer det jeg vil,

        og fullf¿rer det jeg sender det til.Ó (Jes.55,11),

og det utg¿r nŒ ihvertfall en fjerdedel av Œkeren. Og selv om bare dette eneste kjennetegn finnes, ville det dog v¾re tilstrekkelig for Œ vise at det mŒ finnes et hellig, kristent folk. For Guds Ord kan ikke v¾re uten Guds Folk og omvendt kan Guds Folk ikke v¾re uten Guds Ord. Hvem skulle ellers preke, eller h¿re pŒ prekenen, om det ikke fantes noe Guds Folk? Eller hva kunne eller skulle Guds Folk tro-om Guds Ord ikke hadde fantes der?

Og dette er den kraft, som gj¿r alle under, forŒrsaker alt, holder alt oppe, avgj¿r alt, utf¿rer alt, utdriver alle djevler. Som St.Augustin ogsŒ sier: Ecclesia verbo dei generatur, alitur, nutritur, robroratur.(Kirken f¿des, n¾res, bevares og styrkes gjennom Guds Ord) men de, som forf¿lger og ford¿mmer Ordet, avsl¿rer seg selv gjennom sin handling.

 

2.DPENS SAKRAMENT

 

For det andre kjenner man igjen Guds folk, eller det kristne hellige folket pŒ DŒpens hellige Sakrament, der dette blir l¾rt, trodd og rett brukt etter Kristi innstiftelse.

For det er ogsŒ et offentlig tegn og et verdifullt helliggj¿relsesmiddel som Guds folk blir helliget ved. For det er den nye f¿dsels hellige bad gjennom den Hellige nd. Her bades vi og ved Den hellige nd blir vi vasket rene fra synden og d¿den og i det uskyldige Guds Lams blod.

 

Der du ser dette tegn skal du vite, at der er med sikkerhet kirken eller det hellige kristne folket, tross det at det ikke er paven som d¿per deg eller det lille barnet ikke vet noe om hans hellighet og makt. Men nŒr det vokser opp, blir noen dessverre fremmed for dŒpen, som Peter klager over: ÓFor de taler store ord om tomme ting, og med sanselige lyster og utskeielser lokker de dem som nettopp har sluppet bort fra slike som lever i villfarelse.Ó (2.Pet.2,18)

 

NŒ skal dette ikke gj¿re deg urolig, hvem som enn d¿pte deg. For dŒpen er ikke hans som d¿per, og heller ikke gitt ham, men en gave til den som blir d¿pt. For han har Gud innstiftet den, og til han er den gitt. PŒ samme mŒte er jo Guds Ord ikke predikantens(han skal jo ogsŒ h¿re og tro det) men disippelens, som h¿rer og tror det. Til han er det gitt.

 

3.NATTVERDENS SAKRAMENT

 

For det tredje kjenner man igjen Guds folk, eller et hellig kristent folk pŒ Alterets hellige Sakrament, der dette etter Kristi innstiftelse rett blir utdelt, trodd og mottatt. For dette er ogsŒ et offentlig tegn og et dyrebart helliggj¿relsesmiddel, som Kristus har etterlatt seg. Gjennom dette helliger Han sitt folk, slik at de endatil med gjerninger og offentlig bekjenner at de er kristne, slik som de gj¿r nŒr det gjelder Ordet og DŒpen.

 

-Du skal ikke heller bekymre deg om hvor hellig den mannen er, som utdeler sakramentet, eller hvilke synder han kjemper med. Sakramentet er ikke hans, men tilh¿rer Kristus og den som tar imot det. Men han som deler ut skal ogsŒ selv ta imot det, sammen med de andre.

Der du nŒ ser dette sakrament rett brukes og utdeles, der kan du med sikkerhet vite, at Guds folk finnes. For slik som det tidligere er sagt om ordet: der Guds Ord finnes, der mŒ kirken finnes. Slik er det ogsŒ med DŒpens og Alterets Sakrament, at der er Guds folk, og omvendt. For slike hellige ting er det ingen utenom Guds folk som eier, gir, bruker og bekjenner seg til, selv det finnes endel falske og utro kristne finnes. De av disse som lever Œpent, kan ikke kirken eller Guds folk tŒle mellom seg, men mŒ formane dem til omvendelse, og vil de ikke vil la seg hellige, mŒ kirken bruke det Ólille bannÓ. Matt. 18,7.

 

4. L¯SE-OG BINDEN¯KKELEN

 

For det fjerde gjenkjenner man Guds folk eller de hellige kristne pŒ n¿klene.

Kristus sier i Matt.18,15: NŒr en kristen synder, skal han formanes, og om han ikke bedrer seg, skal n¿klemakten anvendes og den det gjelder ikke v¾re i kommunion. Men bedrer han seg, skal han avl¿ses.

 

Bruken av n¿klene har to sider. Offentlig, og overfor den enkelte. For noen er sŒ ¿mskinnet og forsakte i sine samvittigheter, at selv om de slett ikke verken er blitt formant eller utestengt, kan de ikke tr¿ste seg, f¿r de har fŒtt personlig avl¿sning av presten i skriftemŒlet. Og omvendt er noen sŒ forherdet, at de ikke vil be om forlatelse og ikke heller avstŒ fra sine synder. Derfor mŒ n¿klene anvendes pŒ alle mŒter, sŒ vel overfor den enkelte som allment.

 

Der du nŒ ser, at man hos noen forlater eller straffer synder, det v¾re seg offentlig, eller overfor den enkelte, der vet du at Guds folk finnes. For der Guds folk ikke er, der er ikke n¿klene, og der n¿klene ikke finnes, er der ikke noe Guds folk. For derfor har Kristus etterlatt n¿klemakten, for at det skal finnes et offentlig tegn og helliggj¿relsesmiddel, ved dette helliger den hellige nd som en frukt av Kristi d¿d pŒ ny falne syndere og ved dette bekjenner de kristne at de er et hellig folk under Kristus i denne verden. Samt at de, som ikke vil omvende seg eller igjen lar seg hellige, skal utelates fra et slikt hellig folk, dvs. utelates fra kommunionen gjennom binden¿kkelen.

N¿klene tilh¿rer ikke paven alene, som han pŒstŒr, men er kirkens, dvs. Kristi folk, Guds folk, eller det hellige kristne folket over hele verden, der hvor det finnes kristne. De kan jo ikke alle v¾re i Rom. En gang h¿rte nok hele verden til Rom, men slik har det ikke v¾rt pŒ lenge. PŒ samme mŒte er DŒpen, Sakramentet, Guds Ord ikke pavens, men tilh¿rer Kristi folk. Det heter jo ogsŒ claves Ecclesiae, ikke claves papae(Kirkens n¿kler, ikke pavens n¿kler.)

 

5.KIRKENS EMBETE

 

For det femte gjenkjenner man kirken i det ytre pΠat den innvier eller kaller kirkens tjenere, eller har embeter som skal besettes. For man mΠha biskoper, hyrder eller prester, som offentlig hver for seg gir, utdeler og forvalter de ovenfornevnte fire hellige ting, pΠkirkens vegne og i dens navn, men enda mer pΠgrunn av Kristi innstiftelse, slik som St.Paulus i Ef.4,11 sier:

Ó Han satte noen til apostler, noen til profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og l¾rere.Ó

For hele flokken kan ikke gj¿re slikt, men mŒ tiltro det til en, eller la det tiltros en. For hvordan skulle det ellers bli, om hver og en ville preke og utdele sakramentet og ingen ville vike for den andre? Det mŒ tiltros bare til en, og ham alene b¿r man tillate Œ preke, d¿pe, avl¿se og utdele alterets sakrament. I dette b¿r alle de andre v¾re tilfredse og v¾re enige.

Der du nŒ ser slikt, kan du v¾re sikker pŒ, at der finnes Guds folk og den kristne kirken. Men sant er det, at den hellige nd fra dette embete har unntatt kvinner, barn, og uskikkede mennesker, og bare hertil utvalgt dugelige menn(og med unntak av n¿dstilfelle) I St.Paulus sitt 1.brev til Timoteus leser man her og der at Òen biskop mŒ v¾re uklanderlig, Žn kvinnes mann, n¿ktern, besindig, h¿visk, gjestfri, dyktig til Œ l¾re andre, ikke drikkfeldig eller voldsom, men overb¾rende, ikke kranglevoren eller pengekj¾r.   Han skal kunne lede sitt eget hus pŒ en god mŒte, sŒ hans barn viser lydighet og respekt. Dersom han ikke klarer Œ lede sitt eget hus, hvordan kan han da ha omsorg for Guds menighet?Ó (1.Tim.3,2). Og i 1.Kor.14,33b-34+37b-38: ÓSom i alle kristne menigheter skal kvinnene tie i menighetssamlingene. Det er ikke tillatt for dem Œ tale, de skal underordne seg, slik ogsŒ loven sierÉ. det jeg skriver, er et Herrens bud. Den som ikke godtar dette, blir selv ikke godtatt.Ó

 

Kort sagt, det skal v¾re en dugelig, utvalgt mann. Det er ikke aktuelt med barn, kvinner og usikkede, men de mŒ gjerne ta imot Guds Ord, dŒp, nattverd og avl¿sning, og v¾re sanne, og hellige kristne. OgsŒ naturen og Guds skapelse viser oss dette. For evangeliet opphever ikke naturretten, men stadfester den som Guds ordning.[1]

 

Som sagt ovenfor om de fire andre kjennetegn som kirken blir helliget ved, skal man ikke se pŒ den som man tar imot dette fra. Dette inneb¾rer ikke, at kirken skal og kan tŒle Œpenbare laster.

 

Men det er gitt ikke til den som har embetet, men til den, som gjennom embetet skal ta imot det. La embetsb¾reren v¾re hva han vil og hva han kan. V¾r du tilfreds med situasjonen, ettersom du alene ikke kan gjelde for hele forsamlingen eller Guds folk. Ettersom han innehar embetet og forsamlingen har utvalgt ham, sŒ gj¿r ogsŒ du det. Guds Ord og Sakrament blir verken dŒrligere eller bedre for deg av hans person. For det han taler eller gj¿r, er ikke hans, men tilh¿rer Kristus din Herre. Og den hellige nd er den som taler og handler, sŒfremt han som har embetet holder fast ved den rette mŒten Œ tale og handle pŒ. Der du nŒ ser disse embetsb¾rere, da skal du vite at der finnes det kristne hellige folket med sikkerhet. For kirken kan ikke v¾re uten biskoper, sokneprester, predikanter eller prester, og omvendt kan de heller ikke v¾re uten kirken. De mŒ v¾re hos hverandre.

 

6.GUDSTJENESTE OG B¯NN

 

For det sjette kjenner man igjen det hellige kristne folket i det ytre pŒ b¿nnen og at man offentlig lovpriser og takker Gud. Der du ser, at man ber og l¾rer Œ be Fader VŒr, synger salmer og Œndelige viser etter Guds Ord og den rette tro, samt offentlig underviser i troen, de 10 Bud og katekismen, der vet du med sikkerhet, at et hellig kristent Guds folk finnes. For b¿nnen er ogsŒ et av de dyrebare kjennetegn, hvormed alt helliges, som St.Peter sier i 1.Tim.4.5. Salmene er jo ogsŒ rett og slett b¿nner, i dem lovpriser man, takker og ¾rer Gud. Troen og de 10 Bud er jo ogsŒ Guds Ord og rett og slett hellige ting, ved disse hellliger Den hellige nd Kristi hellige folk. Men vi taler om en b¿nnetjeneste og sanger som kan forstŒs som man kan l¾re og forbedre seg ved.

 

7. KORS OG LIDELSE

 

For det sjuende kjenner man igjen det hellige kristne folket i det ytre pŒ det hellige korsets kjennetegn og helliggj¿relsesmiddel, at man mŒ lide all ulykke og forf¿lgelse, alle slags anfektelser og vondt(slik som det tales om i b¿nnen Fader VŒr) av djevelen, verden og kj¿det. F.eks. nedtrykthet, usikkerhet og forskrekkelse, fattigdom, forakt, sykdom og svakhet, for at vi skal bli likedannet med vŒrt hode, Kristus. Og Œrsaken til dette er rett og slett at man holder seg til Kristus og Guds Ord og pŒ denne mŒten lider for Kristi skyld(Matt.5,11-12: ÓJa, salige er dere nŒr de for min skyld hŒner og forf¿lger dere, lyver pŒ dere og snakker ondt om dere pŒ alle vis. Gled og fryd dere, for stor er den l¿nn dere har i himmelenÓ.) De kristne mŒ v¾re rettskafne, stllle, lydige, og rede til med liv og eiendom tjene ¿vrigheten og hvert menneske og ikke gj¿re vondt mot noen. For ikke noe annet folk pŒ jorden mŒ holde ut et sŒ bittert hat. J¿der, hedninger eller muslimer lider nok, men de kristne blir kalt for bŒde vrangl¾rere og djevler og det mest skadelige og forbannede folk pŒ jorden. Det skjer jo at de som holder kristen gudstjeneste blir bŒde henrettet, mobbet og mister arbeidet, og ingen forbarmer seg over dem. De mŒ lide som Kristus i sin d¿dsstund, og kjenne seg helt forlatt. Og dette skjer ikke for at de er ekteskapsbrytere, tyver eller drapsmenn, men fordi de bekjenner troen pŒ Kristus og har Han og ingen andre til Gud. Der du nŒ h¿rer og ser slikt, sŒ vit at der finnes den hellige og kristne kirken. For gjennom dette kjennetegn gj¿r den Hellige nd dette folk ikke bare hellig, men ogsŒ salig.

 

SAMMENFATNING av de sju hovedstykkene-

Oppfyllelsen av de f¿rste 3 Bud.

 

Dette er den kristne kirkes sju kjennetegn. Ved disse virker den hellige nd i oss daglig helliggj¿relse og nytt liv i Kristus. Vi oppfyller herved den f¿rste tavlen med De 10 Bud, dvs. dem som har med Gud Œ gj¿re, vel ikke sŒ fullkomment som Kristus selv, men stadig f¿lger vi  ham, i kraft av hans forl¿sning og syndenes forlatelse, inntil ogsŒ vi en gang blir aldeles hellige, og ikke mer trenger noen forlatelse. Alt peker fram dit.

 

ANDRE YTRE TEGN-

Oppfyllelsen av de siste 7 Bud.

 

Utenom disse sju hovedstykkene er det ogsŒ flere ytre tegn som man kan kjenne igjen den hellige kristne kirken pŒ, nemlig at nden helliger oss etter den andre tavlen med de 10 Bud. Da hjelper han oss av hjertet Œ hedre far og mor, at de oppfostrer barna pŒ kristelig mŒte og lever et rosverdig familieliv sammen med dem. Likeledes at vi med troskap og lydighet tjener vŒr ¿vrighet, og at den elsker, beskytter og skjermer de den er satt over. Videre at vi ikke er fiendtlige mot noen, ikke gjemmer pŒ vrede, hat, misunnelse eller hevnlyst overfor vŒr neste, men gjerne tilgir, hjelper og gir gode rŒd. At vi ikke driver hor, misbruker alkohol,-og rusmidler, er stolte, overlegne, men avholdende nŒr det er n¿dvendig, kontrollerer dŒrlige vaner, ikke blir beruset, er vennlige, saktmodige, milde og ydmyke. At vi ikke stjeler, eller r¿ver og tilraner oss noe i gjerrighet og lurendreieri, men at vi er milde, gode, og villige til Œ dele. Vi er ikke falske, l¿gnaktige, eller gir falskt vitnemŒl, men er ¾rlig og oppriktige og alt som h¿rer til disse bud. Alt dette taler St.Paulus om pŒ mange steder.

 

Disse kjennetegn kan ikke anses Œ v¾re sŒ sikre som de som er nevnt over, siden de ligner almennmenneskelige dyder, og de som ikke tror iblant synes Œ v¾re helligere enn de kristne.

 

Men hos dem ligger det pΠet annet plan, for de har ingen rett tro eller kunnskap om Gud. Men hos de kristne er det nden som helliger hjertet og bringer fram frukt av et godt hjerte som vil det gode, slik Jesus taler om i liknelsen i Matt.13.23.

 

Den f¿rste tavlen ligger i grunnen pŒ et h¿yere plan og er et kraftigere helligj¿relsesmiddel for oss.

 

NŒr det gjelder den andre tavlen har jeg sammenfattet den pŒ denne mŒten, selv om jeg godt kunne ha delt ogsŒ dette innholdet i sju hovedpunkter med de sju bud som m¿nster.

 

Dermed vet vi med sikkerhet hva, hvem og hvor den hellige kristne kirken er, dvs. det hellige kristne Guds folk.

 

Denne mŒten Œ tenke pŒ kan ikke slŒ feil, det er vi fullt visse pŒ. For alt utenom disse kjennetegn kan ofte misforstŒs.

 

NDEMIDLER GITT AV GUD

 

Derfor har nŒ ecclesia, kirken, det hellige kristne Guds folket ikke bare ord, sakrament, embete som ytre tegn, men Gud har ogsŒ befalt, innstiftet og forordnet dem, slik at han selv vil virke gjennom dem ved den hellige nd. Og de skal ikke kalles menneskers, englers eller skapte veseners midler, men Guds eget Ord, DŒp, Sakrament, og tilgivelsesembete. Han vil bruke disse midler til tr¿st og gagn for oss arme, svake og usikre mennesker, og ikke direkte gjennom sin direkte og strŒlende Majestet. For hvem kunne se, eller holde ut dette i sitt arme, syndige kj¿d? Slik som Moses sier i 2.Mos. 33,20: ÓIngen kan se meg og leve.Ó NŒr j¿dene ikke kunne komme n¾r Ham da Han kom i stormen og skodden pŒ Sinai-fjellet-hvordan skulle de med sine svake ¿yne ha holdt ut glansen fra hans guddommelige majestet og strŒlende ansikt?

 

Nei, han vil virke gjennom milde midler, fulle av kj¾rlighet, slike som vi selv ikke kunne komme pŒ. Slik som nŒr et fromt og godt menneske taler med oss, preker for oss, legger sine hender pŒ oss, forlater synder, d¿per og gir oss br¿d og vin Œ spise og drikke. Hvem kan bli redd for slike nŒdemidler? Nei, i stedet vil vi glede oss.

Vel, dette skjer til beste for oss svake mennesker. Vi ser jo her hvordan Gud behandler oss som kj¾re barn og ikke(som han har rett til)handler med oss i sin majestet. Og likevel er det slik han ut¿ver sin majestetiske, guddommelige gjerning, makt og myndighet, nŒr han forlater synder og renser oss fra dem, tar bort d¿den, og skjenker nŒde og evig liv.

Kort sagt, om Gud b¿d deg Œ l¿fte et halmstrŒ eller dra ut en fj¾r med befaling og l¿fte at du ved dette skulle fŒ forlatelse for alle synder, delaktighet i hans nŒde og evig liv-skulle du da ikke med all glede og takknemlighet ta imot, elske og lovprise dette tilbudet? Og sŒ regne dette halmstrŒ og denne fj¾r for et stort legemiddel og elske dem mer enn himmel og jord? For selv sŒ fattigslig som halmstrŒet og fj¾ren er, sŒ fŒr du ved dem en slik velgjerning, at verken himmel eller jord, ja. endatil alle engler ikke kan gi deg det. Hvorfor er vi da sŒ skammelige at vi ikke akter DŒpens vann, br¿d og vin, som er Kristi legeme og blod, det menenskelige ordet, hŒndspŒleggelsen ved syndenes forlatelse for like bra legemidler som vi halmstrŒet eller fj¾ren? Men gjennom disse er det Gud selv som virker, og vannet, ordet, hŒnden, br¿det og vinen er hans midler. Gjennom dem vil han hellige deg i Kristus, som har vunnet saligheten for oss, og gitt oss sin hellige nd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Luthers syn pŒ kvinnen og preke/Ord-og Sakramentembetet behandles mer utf¿rlig nedenfor.