L¿rdag f. og 2. s. i pŒsketiden

Joh.21,15-19

Konfirmasjon

 

ÓHar du nokken alternativ?Ó

 

I

 

Vil du blimillion¾r?

 

Alle motŽn.

 

Klisterhjerne.

 

AnnoDomini.

 

20Sp¿rsmŒl.

 

Morsommesp¿rreprogrammer pŒ TV og radio.

 

Men jegsynes at pŒ reklame-TV blir sp¿rsmŒlene blir lettere og lettere og svarene merog mer opplagte. Og premiene blir flottere.

 

Og likevelkan vi oppleve Œ h¿re:

 

ÓHvem erkonge i Norge?Ó

 

ÓHar dunokken alternativ?Ó

 

Sp¿rsmŒl ogsvar.

 

Du skal fŒ noenledetrŒder. Han var en av Jesu disipler. Leder av disiplene. Fisker. Gift.Sterk i uttalelsene. Et stort fall. Bannet pŒ at han ikke kjente Jesus.

 

Hvem tenkerjeg pŒ? Riktig! Peter.

 

 

II

 

Fleresp¿rsmŒl enn svar.

 

Hanegalene ommorgenen hadde gŒtt kaldt nedover ryggen pŒ Peter. For han husket at hanenhadde galt da han ikke ville innr¿mme at han var venn av Jesus. Han viller¿mme. Hadde v¾rt pŒ vei bort fra Jerusalem da Maria Magdalena kom, og fortalteat graven var tom.

 

Peter ogJohannes ble med Maria til graven: ÇJohannes b¿yde seg inn og sŒ linkl¾rneligge der, men han gikk ikke inn i graven. Simon Peter kom nŒ etter, og hangikk inn. Han sŒ linkl¾rne..., og kledet som Jesus hadde hatt over hodet. DetlŒ ikke sammen med linkl¾rne, men sammenrullet pŒ et sted for seg selv. Da gikkogsŒ(Johannes) inn, han som var kommet f¿rst til graven. Han sŒ og troddeÈ.(20,5-8)

 

Peter skj¿nteingenting! Jeg fatter ikke noe? Tomt! Jesus er borte! Kan virkelig noen ha tattHam herfra?

 

III

 

Sp¿rsmŒletter sp¿rsmŒl.

 

ÇMen gŒ avsted og si til Hans disipler og til Peter: Han gŒr i forveien for dere tilGalilea. Der skal dere fŒ se ham, slik som Han sa dere.È(Mk.16,7)

 

Denne hilsenenfikk Peter fra engelen som voktet Jesu grav pŒskemorgen. Men han forsto ikkemer av den grunn.

 

NŒ var detover dette med Jesus. Det han hadde v¾rt med pŒ gjennom 3 Œr. 

 

Og nŒ er hantilbake som fisker i Galilea. Sammen med 5 av disiplene. Peter er lei seg. Hardet vondt: ÒJeg drar ut og fisker.Ó (Joh.21,3)

 

Men det ble ikkenoe fisk. SŒ stŒr Jesus plutselig pŒ stranden. Peter og de andre forstŒr ikkehvem det er. ÇDere har vel ikke noe fisk, barn?È(Joh.21,5) ÇNei, her er ingenting Œ fŒ.È ÇHva er det der for en fyr?È

 

Fyren ber demkaste ut noten pŒ den andre siden av bŒten. Her tror jeg nok Peter mŒtte tenkepŒ en annen fiskefangst, nettopp i den samme sj¿en 3 Œr f¿r, som det stŒrfortalt om i Luk. 5. Og da Jesus hadde kalt dem til Œ f¿lge seg. Da var deakkurat her, og holdt pŒ med Œ fiske.

 

Men det varJohannes som f¿rst skj¿nte hvem det var som sto pŒ stranden, og sa til Peter:ÇDet er jo Herren, jo?!È

 

Da var ikkePeter sen! Han kastet seg i sj¿en, og sv¿mte de 20 meterne inn til land.

 

Og da Jesussenere gav dem fisk og br¿d tror jeg Peter mŒtte tenke pŒ Œret f¿r. Da haddeJesus nettopp ved denne sj¿en, med br¿d og fisk, mettet 5000 mennesker pŒ enmerkelig mŒte.

 

Og sŒ var det virkeligden samme og kj¾re Jesus  som de hadde vandretmed i 3 Œr!

 

Den Jesus de hadde sviktet, med Peter i spissen. Han var glad i dem likevel.

 

Den Jesus  som hadde gŒtt gjennom lidelsen og d¿den, brutt dens lenker.

 

Den Jesus som hadde seiret over den onde etter at Han hadde d¿dd foralles synder. Peters og de andre 5. Og vŒre. Dine og mine.

 

IV

 

Sp¿rsmŒl  og svar.

 

Etter mŒltidethadde Jesus noe Œ sp¿rre Peter om. F¿rst fŒr han dette sp¿rsmŒlet: ÇElskerdu meg mer enn de andre herÈ? Peter svarer: ÇJa, Herre, du vet jeg har deg kj¾r.È Jesus sp¿r for annen gang om Peterelsker ham. Og Peter svarer ja. Enda en gang gjentar dette seg. ÇElsker dumeg, Peter?È Peter blenŒ lei seg fordi sp¿rsmŒlet kom enda en gang, og sa: ÇHerre, du vet alt, duvet jeg har deg kj¾r.È

 

PŒ en mŒte kanvi forstŒ at Peter ble lei seg, for nettopp den gangen da Jesus hadde mettet de5000, hadde mange blitt sinte pŒ Ham. Da hadde Jesus spurt Peter og den andre: ÇVilogsŒ dere gŒ bort?È (Joh.6,67)

 

Det er                         etvanskeligere sp¿rsmŒl enn pŒ tv. Det var heller ikke lett Œ gi svaret forPeter: ÇHerre, hvem skulle vi gŒ til? Du har det evige livsOrd...È(Joh.6,68)

 

V

 

Sp¿rsmŒl ogsvar...

 

F¿r ble detstilt sp¿rsmŒl pŒ samtalegudstjenestene, overh¿ringen, eller skrifte som noenkaller det i Bergen.

 

Isamtalegudstjenestene hos oss stilte Rannveig dere endel sp¿rsmŒl. Konfirmanterog foreldre. Ett av dem var hvordan Óden vesle bibelenÓ lyder. Og vi har stiltdere mange sp¿rsmŒl gjennom dette Œret.

 

Bak allesp¿rsmŒlene henger det store sp¿rsmŒlet, det som ligger bak kirkenskonfirmasjonsordning, det sp¿rsmŒlet som ikke bare konfirmanter, men ogsŒforeldre, familie og vi alle fŒr i dag. Det samme som Peter fikk tre ganger.Elsker du meg?

 

ÓHar dunokken alternativ?Ó

 

Nei.

 

ÒFor sŒ h¿yt har Gudelsket verden, at han ga sin S¿nn, den enbŒrne, for at hver den som tror pŒham, ikke skal gŒ fortapt, men ha evig liv.Ó(Joh.3,16)

 

NŒ sp¿r Jesusdeg. Du som er konfirmant. Konfirmantforeldre. Fadre. Deg og meg. Oss alle. Vildu f¿lge Jesus?

 

Til ®refor Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vera skal, EIN SannGud,frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com