3.s.e.Kr.Op.II

Joh.4, 27-42

H¿gmesse

 

 

Tar du Jesus pΠalvor?

 

Hva mener du om Jesus?

 

Hvem er Han for deg?

 

Guds Ord til oss i dag stiller slike sp¿rsmŒl.

 

Men Jesus vil ogsŒ sp¿rre soknet vŒrt, bygdene vŒre, allesom bor her:

 

Tar du meg pΠalvor?

 

I

 

-Jesus hadde v¾rt i Jerusalem og deltatt i pŒskefesten. Detvar da Han renset templet. Handelsvirksomheten der sto i veien for Ham som isin person og med sitt frelsesverk var det egentlige tempel. Bygningen sto iveien for at mennesker kunne komme til Gud i Jesu Navn.

 

F¿r dette hadde han gjort sitt f¿rste tegn i Kana i Galilea.Han gjorde vann til vin i et bryllup for at folk skulle tro pŒ Ham.

 

I Jerusalem kom Nikodemus til tro, han som kom til Jesus omnatten.

 

PΠtilbakeveien til Galilea tok Jesus veien om Samaria, endadette egentlig var en omvei.

 

Forrige s¿ndag og denne folder ut det som skjedde:

 

Jesus var trett og hadde satt seg ned ved Jakobs br¿nn iSykar. Solen var pŒ sitt heteste.

 

En kvinne n¾rmer seg. Leirkrukken pŒ hodet signaliserer: Detskal handle om vann. En brennende het sp¿rsmŒlstilling: Jeg, vi mŒ ha vann!

 

SŒ stiller Jesus et dagligdags sp¿rsmŒl: La meg fŒ drikke.En inngang til en samtale, men ogsŒ noe mer. Kvinnen skulle forstŒ noe hunaldri f¿r hadde tenkt! Fra vann ble samtalen f¿rt over til-vann. Vann som gj¿r at man aldri mert¿rster, vann som blir en kilde inne i oss, som flommer over av evig liv.Levende vann.

 

Kvinnen ble interessert og ville ha det vannet.

 

Men det var en hindring: GŒ og hent din mann. Jesus vilfram til noe bestemt. Kvinnen hadde hatt hele 5 menn, og den hun nŒ hadde varhun ikke en gang gift med. Jesus vil ramme kvinnen i hennes samvittighet. Ikkemed harde ord, men likevel er taktikken hans aldeles avsl¿rende.

 

PŒ en sv¾rt mild mŒte r¿rer Herren nŒ ved noe hun ikke haddetenkt Œ prate om, og sŒ mŒtte det likevel fram i lyset.

 

Denne varsomme, og likevel n¾rgŒende sjelesorgen fra Jesusvar nok til at kvinnen mŒtte stoppe opp, og bli det vi ofte medvekkelsessprŒket kaller: Kalt. Og samtalen beveger seg nŒ mer og mer over pŒ Jesu side avbanen:

 

Jeg skj¿nner at du har rett, du taler sant, sier hun, Menhvordan skal jeg fŒ del i dette? Et godt sp¿rsmŒl. Hun tror at hun mŒ inn pŒden teologiske og etniske diskusjonen: Tilbedelse pŒ Garisim eller i Jerusalem?

 

Nei, Jesus taler om en tilbedelse i nd og sannhet. Men daer hun der hun skal v¾re. Hun har gitt Jesus rett. Og i kap.7 ser vi at Jesusmed levende vann mener den Hellige nd de som tror pŒ Ham skal fŒ.

 

NŒr Jesus nŒ sier hvem Han er, og uttaler sitt store ogherlige navn: Det er jeg, sŒ gir Han den samaritanske kvinne frelsen og tilgirhennes synd.

 

En kvinne med et tvilsomt moralsk rulleblad kom til Jesus ogfikk drikke av livets kilde, ja, sŒ bokstavelig m¿tte hun Jesus at hun lot denvannkrukken stŒ som hun kom til Jakobs br¿nn med, og brakte det levende vannetsom bare Frelseren kunne gi videre til sine naboer og sambygdinger.

 

En 5 manns kvinne, samboer, blir omvendt, og blir misjon¾r!

 

II

 

Teksten i dag er en sterk evangeliserings-og misjonstekst,om Πvinne andre mennesker for Jesus!

 

La oss se hva vi skal l¾re av Jesus selv pŒ dette feltet!

 

Det begynner i hverdagen. Jesus m¿ter oss der vi er, der vibor, i vŒr situasjon. Og stopper oss opp i vŒr daglige tralt. For Han vil inntil oss.

 

SŒ taler Han med oss om en br¿nn som aldri blir tom, den somsalmisten mange hundre Œr pŒ forhŒnd hadde sunget om:

 

ÇDubergar menneske og dyr.

Herre,kor dyrverdig di miskunn er!

Iskuggen av dine venger, Gud,

s¿kjermenneskeborna livd.

Dei fŒreta seg mette av det beste i ditt hus,

du ltdei drikka or gledebekken din.

For hjŒdeg er livsens kjelde,

i dittljos ser vi ljos.Ó (Sal.36, 7b-10)

 

Men ogsŒ hos oss er det hindringer. Den uoppgjorte synd,kanskje, slik det var med kvinnen. Samliv uten ekteskap, forhold innen dettefeltet som ikke tŒler Guds lys. Baktalelse, uavklarte forhold til familie,naboer, venner, arbeidskolleger.

 

Vi mŒ til Jesus, og bli tilgitt i Hans dyrebare navn, veddet blod som rant for vŒre synder. Vi mŒ l¾re Hans sjelesorg, v¾re medmennesker i hverdagen og be om den hellige anledning der sprukne br¿nner kansettes i stand og fylles med livets vann.

 

ÒGŒ frammed visdom mellom dei som stŒr utanfor, og bruk den dyrebare tida godt. Latalltid orda dykkar vera venlege, men godt salta, sŒ de veit korleis de skalsvara kvar einskild.Ó(Kol.4, 5-6)

 

Godt salta!

 

Dette er mŒten Œ drive misjon pŒ. Et Òlight-touchÓ m¿te medJesus, kan bli Òthe real touch.Ó

Dette er hverdagsevangelisering.

 

I Sykar ble det vekkelse! Hvorfor vet vi ikke. Her stŒr barefast det som stŒr i den vesle Bibelen rett f¿r:

 

ÒFor sŒelska Gud verda at han gav Son sin, den einborne, sŒ kvar den som trur pŒ han,ikkje skal gŒ fortapt, men ha evig liv.Ó(Joh.3,16)

 

Og kanskjeenda mer treffende her: Det jeg mange ganger har kalt den 2.Vesle Bibelen:

 

ÒFor detvil Far min, at kvar den som ser Sonen og trur pŒ han, skal ha evig liv, og egskal reisa han opp pŒ den siste dagen.Ó(Joh.6,40)

 

Jesus kommer i dag til vŒr bygd. ÇHan har sagt meg altdet eg har gjort.È(4,39c) Dette vil Han gj¿re oss til budb¾rere om.

 

Her ser vikjernen i all presentasjon av evangeliet. Jesus har sagt alt vi har gjort, sagtsannheten om ditt og mitt liv. Men i m¿tet med Ham sier Han oss ogsŒ alt Hanhar sagt og gjort til vŒr frelse!

 

H¿r Ham densanne livets kilde. Han som sonet din og min synd og skyld, bandt den onde ogdrepte d¿den. Han lever i dag og sender oss sitt levende vann ved sitt nd.

 

Dette ville jeg gjerne rope ut over soknet i dag, sŒ det l¿dfra ¿yene i nord til Straumsundet, fra Alvheim til HjelmevŒgen, inn i vŒrtdaglige strev, vŒrt virke. Inn i alle de hjem hvor mennesker gŒr nettopp kalt,som vi sier, men ikke kommer til kirke og bedehus?

 

Hva mener du om Jesus?

 

Hvem er Han for deg?

 

Guds Ord til oss i dag stiller altsŒ slike n¾rgŒendesp¿rsmŒl.

 

Men Jesus vil ogsŒ i Ordet sp¿rre soknet vŒrt, bygdene vŒre,alle som bor her:

 

Tar du meg pΠalvor?

 

Detvitnesbyrd Jesus vil du skal gΠfra kirken med i dag er dette.

 

ÒÉviveit for visst at han er den som skal frelsa verda.È(4,42)

 

Da blir detmisjon av det:

 

ÒDŒgjekk dei ut or byen og kom til hanÉ Mange av samaritanane frŒ den byen truddepŒ Jesus pŒ grunn av det kvinna sa dŒ ho vitnaÉÓ(4,30 4,39ab)

 

IV

 

Til slutt:

 

Herh¿ver det ordet: Ein sŒr og ein annan haustar. (4,37)

 

Jesus tenker nok bŒde pŒ at Faderen har sendt S¿nnen for at vi skulle vinne livet medHam, og pŒ at nden skulle herliggj¿re Kristus, og v¾re den ÒkelnerenÓ som deler ut nŒdensmidler til oss.

 

Men Jesus peker nok ogsŒ pŒ Kristi vitner, prester ogpredikanter i vŒrtvitnesbyrd bŒret av Guds eget Ord skal fŒ v¾re trygge pŒ at Ordet ikke vendertomt tilbake. Jes.55, 10-11.

 

SŒ er jeg trygg pŒ at det skal skje ogsŒ her i dag. Atordet, akkurat som i Sykar skal nŒ til hjertet og fra hjerte til hjerte. Atmarkene ogsŒ her kan v¾re hvite mot h¿st. At Ordet ikke bare blir sŒdd, menogsŒ tatt imot! At Jesus blir tatt pŒ alvor.Tatt i mot.

 

SŒ ernattverdbordet dekket i dag. Han har mat Œ spise som vi ikke vet om. Mat som viikke forstŒr. Hans legeme og blod i med og under br¿dets og vinens skikkelsetil syndenes forlatelse, til hver den som pŒ Jesu ord og l¿fte vil drikke avlivets kilde: ÒÉden som drikk av det vatnet eg vil gje han, skal aldri meirtyrsta. Det vatnet eg vil gje han, vert i han ei kjelde med vatn som vell framog gjev evig liv.È (4,14.) Velkommen i Jesu Navn!

 

Til ®re for Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som varog er, og vera skal, ein Sann Gud, frŒ ®ve og til ®ve!

 

svennam@hotmail.com

 

F¿rste utgaven av denne prekenen ble holdt i Landro kyrkjepŒ Sotra 26.januar 1992, der jeg var prest pŒ den tiden. Det var en stor dagfor menigheten. En av dens egne, Rune Lynglund ble innsatt som sekret¾r i denlokale Sj¿mannsmisjonskretsen av dav¾rende hjemmesekret¾r Arne O.¯ystese. RuneLynglund og jeg hadde nettopp bes¿kt Safe Offshores rigg ÒSafe SupporterÓ pŒ CoastCenter Base,gotnes, og vi hadde snakket mye om Œ etablere noe av det ÒkjerkaÓ stŒr forlokalt. Avsnittet under sier noe om dette: