2.PŒskedag I

HM/Bl

280305

Luk.24,13-35

(Brukt H/200487, Tur¿y/170495, her bearbeidet.)

 

I

 

Litt om St.Basilios den store f¿rst i dag.

 

Han ble f¿dt ca. Œr 330 i C¾sarea, hovedstaden i den romerske provinsen Kappadokia i det nŒv¾rende Tyrkia. Han regnes som den st¿rste av de tre Òkappadokiske kirkefedreneÓ. Han og en annen av disse, vennen Gregor av Nazianz er ogsŒ to av Kirkens fire store greske kirkel¾rere sammen med Johannes Krysostomos og Athanasius.

 

Han er en av dem vi kan takke for at Bibelens l¾re om Kristus ble rŒdende i kirken, i det Òhan sto som en pŒleÓ mot arianerne, de som hevdet at Jesus bare var et menneske. For to Œr etter hans d¿d ble den nikenske trosbekjennelse endelig fastsatt pŒ konsilet i Konstantinopel.(381)

 

Basilios ble presteviet i 363/64, og i 370 valgt til erkebiskop. Som biskop mŒtte han forsvare de rettroende kristne i Konstantinopel mot keiserens forf¿lgelser. Han ble stevnet for prefekten for Œ rettferdiggj¿re seg, og han var sŒ frimodig at prefekten ble forbl¿ffet over hans dristighet. Han ble truet med avsettelse, forvisning og til og med d¿dsstraff. Basilios svarte at han bare eide noen filler til kl¾r og noen b¿ker, sŒ avsettelse var ingen trussel. Det var heller ikke forvisning, ettersom han levde som en fremmed pŒ jorden, pŒ veien til Guds rike. NŒr det gjaldt tortur og d¿d, innr¿mmet Basilios at han var svak. Men, sa han: ÇBare det f¿rste slaget vil gj¿re vondt. NŒr det gjelder d¿den, vil den gagne meg, ved Œ bringe meg enda n¾rmere til min Gud, som jeg lever fullstendig forÈ. Prefekten bestemte seg da for Œ la ham v¾re.

 

Mye av det vi vet om Basilios' liv stammer fra hans egne brev, avhandlinger og prekener. Hans omfattende korrespondanse gir et levende inntrykk av en mangesidig personlighet og storhet.

 

Han gjorde seg sterkt bemerket som predikant, liturg, teologisk skribent og velgj¿rer. Han hadde ekte sympati for de fattige og undertrykte og var skŒnselsl¿s overfor de rikes overflod. Han ekskommuniserte dem som var involvert i den omfattende prostitusjonstrafikken i Kappadokia.

Andre sider av hans pastorale omsorg var syn for ungdommen, rehabilitering av tyver og prostituerte og korreks overfor geistlige som var for tett pŒ politikk eller et usedelig liv, og av rettsvesenet, nŒr dette d¿mte for hardt.

 

Han prekte bŒde morgen og kveld til enorme forsamlinger og innf¿rte faste tider for felles b¿nn Œtte ganger hver dag. Han skrev Philokalia, Çden store munkeregelenÈ, som trakk opp prinsippene for klosterlivet. Han redigerte ogsŒ den nattverdliturgien som b¾rer hans navn. Her er et utdrag fra nattverdb¿nnen:

 

Heilage Gud og Far,
til minne om din Son si liding,
hans oppstode frŒ dei d¿de,
hans himmelferd til din h¿gre hand,
mens vi ventar pΠat han kjem att i herlegdom,
ber vi fram for deg disse dine eigne gŒver,
dette br¿det og denne kalken,
i takkseiing for alt og i b¿n for alle.

Herre, du som elskar alle menneske og
utan ende syner oss din godleik,
vi syndarar ber deg:

Lat din heilage Ande koma over oss og desse dine gŒver.

Gjev alle dei som samlast for ΠfΠdel i
Kristi lekam og blod, Πbli eitt ved Den heilage Ande,
sΠvi kan helgast som eit levande og
heilagt offer, til hugnad for deg.

 

Et slikt takke-og lovprisningsoffer som Basileos den Store, men f¿r ham Paulus taler om i begynnelsen av Rom.12 er vi i dag, sammen med Emmausvandrerne, hele den hellige kirke i himmel og pŒ jord, og over hele jorden pŒ denne 2.PŒskedag.

 

II

 

Til teksten:

To disipler er pŒ vei fra Jerusalem til Emmaus. Skandalen har skjedd. Den Jesus de hadde fulgt var d¿d: ÇHan var ein profet, mektig i ord og gjerning for Gud og heile folket. Men overprestane og rŒdsherrane vŒre fekk d¿mt han til d¿den og krossfeste han. Vi vona at han var den som skulle fria ut Israel! (24,19b-21). Ut fra det de fortalte Jesus kan vi slutte at samtalen ikke var s¾rlig lystelig.

 

Tvert imot kan vi slutte at de var ganske slŒtt ned i st¿vlene som det heter pŒ fotballsprŒket. Verken kvinnenes vitnesbyrd om den tomme grav eller englesynet hadde tydeligvis etterlatt noe varig og avgj¿rende inntrykk, selv om begge hadde h¿rt om pŒskemorgens dramatiske begivenheter.

 

Det er "baksiden" av pŒsken vi m¿ter i dag. Hva skal du og jeg gj¿re som ikke "fŒr til" Œ tro det som er skjedd i pŒsken? Vi h¿rer at presten og predikanten sier det: Jesus d¿de for dine synder. Jesus er stŒtt opp. Du har sunget det f¿r, og du synger det nŒ, i pŒskesalmene. Men det er sŒ vanskelig Œ tro det!

 

SŒ er du kanskje en Emmausvandrer du ogsŒ. Du er d¿pt, vil tro i ditt hjerte, og v¾re med Jesus. Det var stunder, i kirken, pŒ bedehuset da du opplevde Guds kall sterkt og klart, og du visste at nŒ kaller Herren pŒ deg.

 

Men sŒ ble det hverdag. Du skulle pŒ jobben igjen pŒ mandag, akkurat som vi kan anta var tilfellet med de to vi m¿ter i teksten idag. SŒ var det hellige, alvoret som blŒst bort.

 

Du m¿tte mennesker som lo av Kirken, og dem som ville ta alvorlig det Gud har sagt.

 

Det ble vanskelig. Om Jesus hadde stŒtt opp, slik som Emmausvandrerne tross alt hadde h¿rt, og som du har h¿rt mange ganger, skulle Han ikke da VISE denne seiren, litt, i allefall?

 

Hvorfor ble det sŒ vanskelig Œ ta kallet fra Herren pŒ alvor? En ting er nŒr mennesker som stŒr utenfor presser og tapper oss for frimodighet. Og sŒ er det vanskelig Œ leve et SEIRENDE kristenliv.

 

Disiplene r¿mte fra Jesus etter tilfangetagelsen. Den frimodige bekjenner, Peter, bante pŒ at han ikke kjente ham. Og Judas hadde gjort slutt pŒ det hele. Og du og jeg forrŒder jo Jesus daglig!

 

Vanskelig er det Œ fŒ tid til Œ lese Ordet, liten lyst finnes det til Œ be, kanskje, og til kirken, nei, jeg orker ikke nŒ...

 

Emmausvandring? Ja, sΠmenn.

 

III

 

Det er nok flere av oss som er i akkurat samme situasjon som de som gikk langs den veien som i dag f¿rer til byen Lod, utenfor Tel Aviv, med Ben Gurion-flyplassen.

 

Hvordan skal det bli alvor med troen?Hvordan skal pŒskens glede bli din og min? PŒ alvor altsŒ. ikke noe utenpŒklistret

 

Da er det godt Œ tenke pŒ:

 

1. Jesus hadde stŒtt opp. Det vitnet kvinnene om. Graven var tom. Javisst kunne man bli forvirret over mindre. Men f¿lelser kan ¿delegge for oss. Faktum stŒr fast: Jesus lever!

 

2. Den oppstandne Jesus kom og slo seg i lag med dem. Jesus kommer til to alminnelige mennesker pŒ en st¿vete landevei. Midt i hverdagen. Hvorfor da Emmaus? Byen ligger mellom 10 og 20 km fra Jerusalem. Her kan v¾re flere forklaringer, som f.eks. at Jesus etter oppstandelsen ikke i det hele tatt skal kobles sammen med graven. En annen grunn: Vi skal skj¿nne at Han er allestedsn¾rv¾rende. At Han kan komme til alle hvor som helst. OgsŒ her i kveld. Til folk pŒ Toft¿y, pŒ Rong og i BlomvŒg, til dere i Ona, til dere fra Hjelme sokn.

 

3. Jesus kom midt i hverdagen. Han kan komme til alle. OgsŒ alle tiders Emmausvandrere, som ikke fŒr til dette med troen. Som ikke fŒr til Œ leve som en kristen. Men han kom ikke til Pilatus, som hadde vasket sine hender og sagt "Hva er sannhet", enda Han som er Sannheten sto rett foran ham. Han kom ikke til Overprestene og de skriftl¾rde, som var opptatt av Œ overbevise seg selv og andre om at Jesus bare var en bedrager, at noen hadde stjŒlet liket, og som i egen interesse, for Œ redde sitt eget skinn satte ut falske rykter.

 

Han kom til Emmausvandrerne. Hvorfor? Fordi de samtalte om Jesus!

 

ÒDei som har age for Herren, tala dŒ saman,

og Herren lydde etter og h¿yrde kva dei sa.

HjΠhan vart det skrive ei minnebok

om dei som ottast Herren og ¾rar hans namn.Ó(Mal. 3, 16)

 

Det er det Luther kalte "br¿dres, altsŒ kristnes gjensidige tr¿stesamtale', noe som han nesten sidestilte med skriftemŒlet og sakramentene nŒr det gjelder velsignelse.

 

Og det var nettopp velsignet de skulle bli disse to. Selv om de ikke f¿lte det slik, selv om det ikke forsto sŒ mye.

 

Men her er mer Œ si. For, nŒr Jesus hadde kommet, sŒ talte Han med dem og Òtok til Œ leggja ut for dei det som stŒr om han i alle skriftene, heilt frŒ Moses og hjŒ alle profetane.Ó(24,27)

 

Og de lot seg tiltale. Og, nŒr de n¾rmer seg Emmaus, og han later som om han skal dra videre, sŒ n¿der de ham, ber ham inntrengende om Œ bli.

 

Og alt mens de var bŒde uforstandige, trege og forvirret, bedr¿vet og skamfulle.

 

De hadde talt om Jesus. Og det var altsΠikke en samtale der Jesus ble diskusjonstema. De delte Jesu storhet, "Han var ein profet, mektig i ord og gjerning for Gud og heile folket,"(24,19) forteller de i sin sorg.

 

De hadde latt seg tiltale av Jesus. H¿rt pŒ hva Han hadde Œ si.

 

Og de hadde bedt Ham om Πbli, da han skulle gΠvidere Alle disse tre fasene i

Emmausvandringen er viktige, men det stŒr fast: Jesus hadde gŒtt videre om de ikke hadde bedt ham om Œ bli.

 

IV

 

Kjenner du deg selv igjen? Jeg sp¿r deg som gjerne skulle ha blitt en kristen, pŒ alvor.

 

Jeg er sikker pŒ at Jesus i allefall av og til er en del av din oppmerksomhet. Du leser kanskje i Bibelen, du gŒr av og til til kirke, kanskje du er innom bedehuset ogsŒ.

 

NŒ i pŒsken er Jesus gjerne i oppmerksomhetsbildet pŒ mange mŒter i media. Det er gudstjenestene, det er kirkemusikk, det er barnas programmer.

 

I gŒr h¿rte jeg ¯yvind Pharo pŒ ÒCowboy og IndianerÓ pŒ NRK P1. Sangen ÒJesus on the mainlineÓ med Ry Cooder ble spilt:

 

I know Jesus is on that mainline

Tell Him what you wantÉ

Call Him up and tell Him what you want

Well, the line ain't never busy

Tell Him what you wantÉ(trad.)

 

sa Pharo, Òjeg er sikker pŒ at mange har Jesus is on the mainline nŒ i forbindelse med flodb¿lgekatastrofenÉÓ

 

Men, sŒ gjelder det da ÒŒ ringe ham opp.Ó Han mŒ fŒ tale til oss. Tale til hjerte og sinn. Du mŒ la Jesus fŒ lov til Œ legge ut for deg om hvem Han er, og om hvorfor Han mŒtte d¿ og stŒ opp. Les Bibelen, GŒ og h¿r Guds Ord, ofte og gjerne.

 

Men Žn ting mangler nok ennŒ. For Jesus gŒr videre, om ikke du nŒ ber Ham om Œ bli hos deg. Jeg undres pŒ om ikke mange har kommet sŒ langt som dette, men ikke har bedt Jesus slik bokstavelig om Œ komme inn i sitt liv.

 

Kanskje du denne pŒsken skulle gj¿re det.

 

V

 

Men her er en ting til Πsi.

 

De hadde h¿rt Ordet. De hadde bedt Jesus om Œ bli hos seg. Om de ikke forsto s¾rlig mye av Ham. Det var jo f¿rst senere at de virkelig kjente Ham igjen!

 

SŒ er det at Herren gj¿r noe merkelig. ÒOg medan han sat til bords med dei, tok han br¿det, bad takkeb¿na, braut det og gav dei.Ó (24,30) Da er det at: ÒDŒ vart augo deira opna, og dei kjende han att; men han vart usynleg for dei.Ó (24,31)

 

Psykologene forteller at vi mennesker har et "bildeskapende sjikt" i vŒr bevissthet. Det er der ord og handlinger liksom kommer pŒ "innsiden" av oss det er der noe blir alvor, det er der det begynner Œ gjelde oss personlig. Det er der noe blir mer enn ord.

 

Jesus vet om dette. Han vet at vi mennesker trenger Œ h¿re slik at det kommer pŒ innsiden av oss. Det var derfor han underviste Kleopas og den andre sŒ grundig pŒ Emmausveien. Og, som vi h¿rte, det ble sŒ viktig for dem at de bad Jesus om Œ bli.

 

Men Jesus vet ogsŒ at vi trenger Œ se, fŒ vŒre ¿yne Œpnet. Han vet vi trenger Œ kjenne-med vŒre fingre, smake med vŒr munn, for at Han skal virkelig ta plass i vŒr bevissthet, i vŒrt hjerte, som Bibelen sier .

 

ÒOg medan han sat til bords med dei, tok han br¿det, bad takkeb¿na, braut det og gav dei.Ó (24,30) Emmausvandrerne fikk oppleve det. De grep sjansen: ÒÉDei n¿ydde han og sa: Ver hjŒ oss! Det lid mot kveld, og dagen hallar. DŒ gjekk han inn og gav seg til hjŒ dei.Ó(24,29) Han vil at du ogsŒ skal fŒ oppleve det. Og nŒ tenker Jesus spesielt pŒ deg som har sŒ vanskelig for Œ leve som en kristen.

 

St.Basileos den stores og andre nattverdb¿nner i kirkens lange tradisjon er slike Òn¿dingerÓ av Jesus. Om at Han mŒ bli, og ikke gŒ. Store teologer og biskoper som ham er ingen av oss. Men vi kan istemme hans b¿nn, og be vŒr egen. ƒn linje er nok, slik som i Emmaus f¿rste gang. ÒAbide with me, fast falls the eventideÓ, kjent pŒ norsk som ÒO bli hos meg, nŒ er det aftentidÓ var den anglikanske sokneprest Henry F.Lytes mŒte Œ si det pŒ. Han var plaget av bŒde astma og tuberkulose. Da han prekte siste gang, 4. september 1847, var han en d¿ende mann og mŒtte n¾rmest krabbe opp pŒ talerstolen. Det var i denne forbindelse at salmen vi er sŒ glad i ble til.

 

N¿d Jesus til Œ bli hos deg du ogsŒ. Sett deg ned ved Hans bord. Ta i mot br¿det med dine svake fingre og smak det som b¾rer Hans fullkomne soning av din synd og skyld, Hans seier over synd, djevel og d¿d.

 

Det er da du bokstavelig talt fŒr kjenne Jesus. Selv om f¿lelsene gŒr i mot. Det er der oppstandelsesgleden er. Velkommen i Jesu Navn.

 

Til ¾re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vera skal, EIN Sann Gud, frŒ ®ve til ®ve!

 

Kilder: katolsk.no

livetskilde.org