2.Juledag/St.StefanusdagII

Matt.10,32-39

H¿gmesse

 

Barnetimenfor de minste.

 

I

 

Barnetimen for de minste.

 

Ja, det var da vi var smŒdet. NRK sendte Barnetime for de minste hver morgen.

 

F¿rst var det Ç5 minutterfor husm¿dreÈ. Og sŒ: Ti over halv ni tonet Alf Pr¿ysen, Thorbj¿rn Egner,Kirsten Langbo, Anne Cath. Vestly og mange andre, og fant veien til den storeVega Clipper Super radioen hjemme i stuen vŒr.

 

Vi satt klistret foranradioen og h¿rte om Sparegrisen som skulle fŒ to¿ringen sin, Doktor Dyregod,Karlson pŒ taket, og Ole Aleksander.

 

EtterpŒ var det sendepausef¿r Valutakurser 1120, etterfulgt av V¾ret til sj¿s.

 

Men for mange ble pausenpermanent. Kanskje lengter vi litt stundom etter de gylne ¿yeblikkene. Sliktenker vi gjerne ogsŒ om julen noen hver. Kanskje ekstra mye pŒSt.Stefanusdagen 2.juledag.

 

For hvor er barnas juldenne 2.juledagen?

 

Hvor ble barneŒrene av?

 

Og hvor er barnetimen?

 

II

 

La oss se om vii dag kan finne den- i allefall kan finne

 

Barnetimen for de minste.

 

Men da mΠvi taen liten runde rundt dagens tekst.

 

For noe av denst¿rste faren for vrang oppfattelse av Jesus i lys av 2. juledagsbudskapet, deter at vi pakker julen inn i glitter og stas, og gj¿r Gud av evighet, som liggerder i krybben til et s¿tt, lite Jesusbarn, som nok kan v¾re hyggelig Œ ha medseg ved juletid, men nŒr nyttŒrshelgen er over er han glemt, og satt bort tilneste Œr, og det kanskje endatil f¿r de andre juledekorasjonene.

 

Men et sliktJesusbilde harmonerer selvsagt ikke godt med teksten pΠ2.juledag, men hellerikke med evangeliet i det hele.

 

For en slik"s¿t Jesus" er bare en vi har konstruert selv. En som er nedenfra. VimŒ til den ekte Jesus. Og det er Han vi m¿ter i teksten vŒr i dag, enten viliker det eller ikke. Som sŒ ofte har bibeltekstens plassering i tekstene iBibelen mye Œ si. Slik ogsŒ her.

 

I et lengrestykke som begynner sist i kap. 9 har vi fŒtt innblikk i Jesu gjerning:

ÇHan l¾rtefolket .... og forkynte evangeliet om riket, og han helbredet alle sykdommer ogplager.È(9,35b)

 

Og at Han trengsdet er sikkert:

 

ÇFolkemengden...È var forkommen og hjelpel¿s.(9,36) Jesus synes Çinderlig synd pŒ demÈ stŒr det ogsŒ. (9,36)

 

Derfor sier hantil sine disipler: ÇH¿sten er stor, men arbeiderne fŒ. Be derfor h¿stensherre om Œ sende ut arbeidere for Œ h¿ste inn gr¿den hans.È(9,38)

 

Det vil si:Samle inn mennesker til himmelriket.

 

I tekstavsnittetf¿r de to prekentekstene pŒ 2,juledag, er det tydelig at svaret pŒ denne b¿nnener at Jesus sender ut sine apostler, sendebud, ut i denne n¿d, tjeneste oginnh¿stning.

 

Og sΠer poengeti dag at en slik utsendelse skaper motstand.

 

Og ser vin¾rmere etter i julens tekster, finner vi det flere steder. Tenk pŒ kongHerodes, pŒ hans vonde planer og gjerninger, han som ikke tŒlte Jesus.

 

Vi ser detantydningsvis i Evangeliet pΠKristi penbaringsdag etter 1.rekke, fraMatt.2,1-12 om de vise menn.

 

ÇDra avsted,È sier han til devise menn, Çtil Bethlehem og forh¿r dere n¿ye om dette barnet! Og nŒr derehar funnet det, sŒ meld fra til meg, for at ogsŒ jeg kan komme og hylledet.È(2,8)

 

Men Herodesegentlige planer kommer tydelig frem i neste avsnitt i Matteus(2,13-18), det som har overskriften;

 

ÇHerodes vildrepe barnet.È

 

Herrens engelvarslet jo der Josef i en dr¿m om kongens onde planer, slik at Den helligefamilie fikk flykte til Egypt, og ikke bli utsatt for HerodesÕ massakre avguttebarna i Betlehem.

 

III

 

Teksten i daghandler dypest sett om Πbekjenne Jesu Navn:

 

Fra f¿r kjennervi PaulusÕ ord i Romerbrevet:

 

ÇFor hvis dubekjenner med din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud haroppreist Ham fra de d¿de, skal du bli frelst.È(Rom. 10,9)

 

Og i dag Œpnerteksten pŒ denne mŒten:

 

ÇDen sombekjenner meg for menneskene, ham skal jeg ogsŒ kjennes ved for min Far iHimmelen. Men den som fornekter meg for menneskene, ham skal ogsŒ jeg fornektefor min Far i himmelen.È(10,32-33)

 

Den som er Jesuvenn og hans utsending, mŒ ogsŒ regne med vonde planer og gjerninger, mot sinbekjennelse av Herrens Navn og gjerninger. De som Herren sender ut i sintjeneste vil mŒtte im¿tese lidelse, forf¿lgelse, ja. martyrium og d¿d. Slik pŒspissen blir det hele satt i dagens tekst at evangeliet skal mŒtte f¿re tilskillelinjer i familien:

 

ÇJeg erkommet

for Πsetteskille:

S¿nn stŒr motfar,

datter motmor,

svigerdattermot svigermor,

og en mannshusfolk

er hansfiender.È(10,35)

 

Men Jesus vil siat ingenting, selv ikke familiebŒnd, mŒ stŒ i veien for lojaliteten til Jesus.Det Œ v¾re Hans vitne i verden, heter pŒ grunnteksten martyr, og martyr er joda egentlig en som er Jesu vitne, like til d¿den. Eller til enden, ettersomteksten vŒr har et sterkt preg av hvordan det skal v¾re i den siste tid.

 

Vi har sŒ lettfor Œ glemme forfulgte medkristne. Men kristne lider pŒ forskjellig mŒte pŒkroppen bare fordi de vil f¿lge Jesus mer enn alt annet. Kristenforf¿lgelserhar vi kanskje ikke i Norge. Men mobbing fordi man bekjenner Kristi Navn bŒdepŒ arbeidsplass, i skolegŒrd og i media finnes.

 

Vi var i stedinne pΠfaren ved at vi f.eks pΠen 2.juledag har gale forventninger til Jesus.Vi venter julens glede, og sΠtaler Herren slik til oss.

 

Men dette erlikevel julens glede! Juleevangeliet er at Gud Faderen sendte sin egen S¿nn tiljorden for at vi skulle bli frelst! Ja, for Œ si det med den lille Bibel:

 

ÒFor sŒ h¿ytelsket Gud verden, at Han gav sin S¿nn den enbŒrne, slik at hver den som trorpŒ Ham ikke skal gŒ fortapt, men ha evig liv.(Joh.3,16)

 

Det gjelder Œs¿ke Gud i S¿nnen Jesus Kristus! Kristus kom for Œ f¿re oss til Himmelen medseg! tro pŒ Ham. ta  i mot Ham.Det er det som er inkarnasjonens mening. For det var derfor han kom! For at viikke skulle gŒ fortapt. For at du og jeg skulle vinne det evige liv! For at viskulle fŒ ta i mot Ham som vŒr Frelser. Og i Kristus elsker Gud oss inderlig,samme hva som skjer.

 

Og Herrensapostel Paulus taler slik om julen:

 

ÇDere kjennervŒr Herre Jesu Kristi nŒde. For deres skyld ble han fattig da han var rik, forat dere skulle bli rike ved hans fattigdom.È(2.Kor.8,9)

 

ÇMen i tidensfylde sendte Gud sin S¿nn, f¿dt av en kvinne og f¿dt under loven. Han skullekj¿pe dem fri som stod under loven, sŒ vi kunne fŒ barnekŒr.È(Gal.4,4-5)

 

IV

 

Vi skal ikkeopps¿ke noen forf¿lgelse. Det sier Jesus klart nŒr Han l¾rer om den siste tid:

 

ÇDen¿deleggende styggedomÈ, som profeten Daniel har talt om, skal da stŒ pŒ dethellige sted-forstŒ det, den som leser! NŒr dere ser det, mŒ de som er i Judea,flykte opp i fjellene...È(Matt.24,15)

 

Ç...den somikke tar sitt kors opp og f¿lger etter meg, er meg ikke verd. Den som finnersitt liv(Çrealiserer segselvÈ) skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finnedet!È(10,38-39)

 

Blir det tale omvŒrt vitnesbyrd, sŒ mŒ vi ikke vike unna. Og sŒ vi mŒ sp¿rre hvorfor deteventuelt mŒtte v¾re slik at vi som menighet eller enkeltkristne ikke fŒrmotstand. Er vi for runde, for slappe i bekjennelsen, ¿nsker vi fred, som detheter framfor Œ vitne?

 

Det som ersikkert er at nŒr vi gŒr inn i vitnetjenesten, fŒr vi Ordets sverd som vŒpen.Du skal fŒ erfare at Gud stŒr ved sine. Da skal den gode HelligŒnd som vi blegitt i dŒpens bad, gi oss ordene vi trenger.

 

ÇJeg vil talefor konger om dine lovbud, og jeg skal ikke bli til skamme.È (Salme 119.46b)

 

V

 

Den kristne troer alltid en korsets teologi, og det kristne livet et liv under korset.

 

SOM KRISTUS, SOGS GUDS BARN.

 

For Πta mer medav Paulus ' vitnesbyrd:

 

ÇHar vi vokstsammen med Kristus i en d¿d som er lik hans, skal vi ogsŒ v¾re ett med ham i enoppstandelse som er lik hans.È

 

Det er d¿ds-oglivssamfunnet med Kristus, Gud av evighet, og menneske av jomfru Maria det ertale om.

 

Det er det vid¿pes til. I dŒpen blir vŒrt eget glitter og stas, det falmer jo likevel,begravet, og sŒ fŒr vi en ny innpakning, Hans rettferdighets drakt ved troenved oppstandelsen av dŒpens vann.

 

Det er denegentlige

 

ÓBarnetimen forde minsteÓ.

 

Det er

 

Barnets Jul!

 

 

VI

 

En av verdensbeste tegneserier er ÇPeanutsÈ eller Kn¿ttene av Charles M.Schulz.

 

I en av stripeneleser Linus Juleevangeliet for s¿steren mens hunden Snoopy h¿rer pŒ. Og hanutlegger det slik: Augustus var keiser for hele romerriket og verdens mektigstemann. I Bethlehem ble et lite barn f¿dt pŒ julenatt i en grŒ stall..Men ingenante noe om det..Likefullt..I dag er det millioner av mennesker som tilber detlille barnet, mens Augustus er nesten glemt!

 

tilbeJesusbarnet. Ordet som ble kj¿d. Det kaller Gud oss til i dag.

 

 

Linusforkynner Juleevangeliet. (C)Charles M. Schulz/United Feature Syndicate Inc.12-22/Schibsted(A-Magasinet 51/86(1985/1986)[1]

 

Julenatt rommetkrybben i Bethlehem Jesusbarnet. Frelseren og Herren. Kongen. NΠgjelder det atJesus mΠfΠplass i ditt hjertes, ditt livs krybbe.

 

ÓBarnetimen forde minsteÓ.

 

I den HelligeNattverd tar det levende Ordet bolig i oss aldeles bokstavelig. Vedmenneskelige midler, kommer Han til oss etter sitt Ord og l¿fte, og slŒr oppsin helligdom hos oss.Og vi fŒr se Hans Herlighet, Hans legeme og blod, i sakramentets under, i detinnviede br¿det og vinen som l¿ftes opp, og fŒr der ta i mot syndenesforlatelse og det evige liv, med tilgivelse og hŒp inn i vŒr fattigdom, vŒrsorg, vŒr grŒt, vŒr synd.

 

Du som vil ta imot Jesus: Du skal fΠkomme i Hans eget Navn! SΠholder Han en velsignetjulefest i ditt liv!

 

TIL ®RE FORFADEREN OG SONEN OG DEN HEILAGE ANDE, SOM VAR, ER OG VERE SKAL, EIN SANN GUD,FR ®VE TIL ®VE!

 

svennam@hotmail.com

 

 



[1] Se ogsŒ ÒThe Gospel According to Peanuts.Ó ÒParablesof PeanutsÓ, og ÒShort Meditations on the Bible and PeanutsÓ, av Robert Short,Barnes and Noble, www.bn.com