S.f.faste/T

Hgmesse

1.Tim.2,4-7

 

Han har satt meg fri!

 

Britisk politi jakter p flere vpnede ranere etter det som kan vre strsteranet i britisk historie.

 

Ranere,utkledd som politifolk, fikk med seg rundt 500 millioner kroner fra entellesentral i Tonbridge, England, skrev den britiske nettavisen Times Online forleden.(22.02.2006)

 

Defikk med seg pengene etter ha bortfrt sjefen for sentralen og hans familie.

 

At kriminelle vil bruke kidnapping for rane til segpenger er et nytt alvorlig uttrykk for forrelsen av Vest-Europa.

 

Et ommulig enda verre tilfelle enn det store ranet i Stavanger for 2 r siden.

 

Monikke utviklingen henger sammen med gudsbildet vi har, eller ikke har.

 

Kanskjevi i dag kunne f et viktig tilfang til et rett Gudsbilde. I dag skal vi forske gripeen viktig side ved Jesu frelsesverk ut fra et uttrykk i dagens brevtekst fra1.Tim.:

 

Hangav seg sjlv til lysepeng for alle.(2,6)

 

Lsepengen som bilde var lett forst da Paulusskrev slik om Jesu verk, og det er ogs lett skjnne idag.

 

For her handler det jo om at n betaler for at enannen blir satt fri- nettopp fra kidnapping. Men frst:

 

I

 

Paulusskriver til sin nre medarbeider Timoteus.

 

Hvem varhan?

 

Han var ilikhet med den Titus mottaker av de pastorale, alts prestebrevene i Det nyeTestamentet.

 

Ettertradisjonen ble Timoteus fdt i Lystra i nvrende Tyrkia som snn av enhedensk gresk far og jdisk mor, Eunike, som senere ble en kristen. (2.Tim1,5). Paulus forteller at Timoteus som ung mann fikk undervisning i Skriften avmoren og bestemoren Lois (2.Tim 3,14-15), og ble omvendt til kristendommen avPaulus da han forkynte i Lystra p sin frste misjonsreise. Han ble enledsager, hjelper, god venn og nrmeste fortrolige av Paulus (Apgj 16,1-5). Enmnsterdisippel: lydig, diskret, aktiv og modig.

 

Timoteusfulgte Paulus p hans andre misjonsreise i r 50, og selv da apostelen var ndttil rmme fra Bera p grunn av fiendskapen han mtte der, ble han i byen enstund lenger. Han ble Paulus' utsending til menigheten i Thessaloniki, for oppmuntre de kristne som led forflgelse der og rapportere om deres fremgang.

 

I 58 droTimoteus sammen med Erastus til Makedonia og beskte Korint for forsikre segom at kirken der husket og praktiserte den apostoliske lre. Derfra fulgte hanPaulus p en reise for forkynne i Makedonia og Akaia. Han var trolig fortsattsammen med Paulus under dennes frste fangenskap i Caesarea og deretter i Roma.Han ble han satt fri og er et vitne om at Paulus ble martyr.

 

To avPaulus' brev i Det nye Testamentet er skrevet til Timoteus. Vi ser i det frsteav dem(ca r 65) at Paulus overdro ham tilsynet med de kristne omkring Efesos,og i henhold til kirkehistorien betraktes han som byens frste biskop. Ellersber Paulus ham om korrigere de som lrte falsk lre, utnevne biskoper ogdiakoner og trofast administrere kirken, til tross for sin ungdom.

 

Han bleselv martyr 22. januar 97 og gravlagt i Efesos[1].

 

II

 

Frst litt om noen av de stedene i Bibelen som strbak og rundt dagens prekentekst:

 

GT:

 

1.Familierett:

 

(Goel)Enslektning som forsvarer den nrmeste familien under spesielle hendelser, f.eksnr en prrende dr, tar han ansvar for den gjenlevende. Brukes i overfrtbetyrning p Gud:

 

Eks:

Eger Herren. Eg vil fra dykk bort fr tvangsarbeidet som egyptarane har lagt pdykk, fria dykk fr trldomen og lysa dykk ut med fast arm og med veldigestraffedomar. (2.Mos.6,6)

 

ISalmene mter vi Gud som Han(som) friar ditt liv fr grava og kronar degmed godleik og miskunn.(Sal.103,4)

 

2.Handelsrett:

 

(Padah)Frikjpeved betale en tilsvarende sum penger. Kjpe slaver fri med lsepenger.

 

Eks:

 

Idine hender gjev eg mi nd;

dulyser meg ut,

Herre,du trufaste Gud.(Sal.31,6)

 

Ibegge tilfeller: Nr Gud kjper fri koster det Ham mye.

 

3.Frikjennelse i stedet for straff:

 

(Kofar)I 2.Mos.21(28-36) ser vi at om et husdyr gjr skade p et annen menneske munder gitte omstendigheter ikke bare dyret, men ogs eieren bte med livet. Meneieren kan kjpe seg fri fra straffen med en lsesum.

 

Ioverfrt betydning heter det med samme uttrykk i Jesaja om Guds befrielse avsitt folk i fangenskap:

 

Eks:

 

Foreg er Herren din Gud,

IsraelsHeilage, din frelsar.

Eggjev Egypt til lysepeng for deg,(Jes.43,3)

 

Bakteppet:

 

Gudsfolk er i fangenskap. Men Gud forlser sitt folk fra Faraos fangenskap bare avnde. Et enda strre under er senere befrielsen fra det babylonske fangenskap.

 

(Nehemja:) Eg spurde dei d korleis det stod til med dei jdane som hadde vorei fangenskap, men no var heimkomne, og korleis det stod til i Jerusalem. Deisvara: Dei som slapp ut or fangenskapet, og som no bur der i landet, lever istor naud og vanre. Muren kring Jerusalem er nedriven, og portane er brende.D eg hyrde dette, sette eg meg ned og gret. Eg syrgde i fleire dagar og fastaog bad til Gud i himmelen.

    Eg sa: Herre, Gud i himmelen, du store og agelege Gud, du som held dipakt og gjer vel mot dei som elskar deg og held dine bod!   Lat yra dittvera grannhyrt og augo dine opne, s du hyrer bna t tenaren din, den som egbed til deg bde dag og natt for israelittane, tenarane dine. Eg sannar deisynder som vi israelittar har gjort mot deg. Bde eg og farstta mi har synda.  Vi har bore oss ille t mot deg og ikkje halde dei bod og fresegner og loversom du gav Moses, tenaren din.   Kom i hug det ordet du tala til Moses,tenaren din, d du sa: Er de trulause, vil eg spreia dykk mellom folka.  Men vender de om til meg og held bodamine og lever etter dei, d skal eg samla dykk, om de s er bortdrivne tilverdsens ende, og fra dykk til den staden eg har valt til bustad t namnetmitt. Dei er d tenarane dine og folket ditt, som du har fria ut med di store kraftog di sterke hand. Herre, hyr bna t tenaren din og tenarane dine, somgjerne vil ottast namnet ditt.(Neh.1,2-11b)

 

III

 

NT:

 

Det er lsepenge(lytron,antilytron), lse/forlse(lytroo, subst.apolytrosis), frihet/frelseog frikjpe(agoratso/exagoratso) det handler om.

 

VedKristi blod og verk:

 

Ikkje med blod av bukkar og kalvar, men medsitt eige blod gjekk han inn i heilagdomen in gong for alle og kjpte oss frifor evig.(Hebr.9,12)

 

Fordu vart slakta,

ogmed ditt blod har du frikjpt for Gud

menneskeav alle tter og tungeml,

av alle folk og folkeslag.(p.5,9;14,3-4)

 

Forikkje eingong Menneskesonen er komen for la seg tena, men for sjlv tena oggje livet sitt til lysepenge for mange.(Mk.10,45)

 

MenKristus kjpte oss fri fr forbanninga under lova d han kom under forbanning forvr skuld. Han skulle kjpa fri dei som var under lova, s vi kunne f rettentil vera Guds born.(Gal.3,13; 4,5)

 

Gjelderfolket og den enkeltes liv:

 

Lovavere Herren, Israels Gud,

for han sg til sitt folk og har lyst det.(Luk.1,68)

 

 (Anna)fortalde om barnet til alle som venta p fridom for Jerusalem.(Luk.2,38)

 

De er kjpte, og prisen er betalt. Difor skalde ra Gud med kroppen!(1.Kor.6,20;7,23)

 

IV

 

Han som vil at alle menneske skal vertafrelste og lra sanninga kjenna.  For det er in Gud og in mellommannmellom Gud og menneske: mennesket Kristus Jesus,   han som gav seg sjlvtil lysepeng for alle. Det var vitnemlet hans d tida var komen;  og for det vart eg sett til herold ogapostel. Dette er sant, eg lyg ikkje. Eg er ein lrar for folkeslag i tru ogsanning.(1.Tim.2,4-7)

 

Et viktig avsnitt, som forteller om

 

 

Spesielt:

 

Hangav seg sjlv til lysepeng for alle.(2,6)

 

Fra syndens skyld.

 

Eks. Den ubarmhjertige medtjener, Matt.18. 10000talenter. En enorm gjeld som ikke kan betales. Luk.15,13. Kastet bort arven iet vilt liv. Jesus ser p menneskets sanne stilling som katastrofal. Det grfortapt om det ikke blir frelst. Men det er ikke selvsagt at Jesus skal frelseoss. Uttrykket fra internett: Jeg kan g inn og se. Men forbindelsen er iutgangspunktet ikke pen: nettet er nede.

 

I korset er Guds dmmende rettferdighet og frelsendekjrlighet forent i en og samme handling. Korset er det sterkeste uttrykk forGuds ubnnhrlige reaksjon p alt som strider mot Hans majestet. P samme tider korset det sterkeste vitnesbyrd om den grenselse, forsonende, betingelseslsttilgivende kjrligheten. (Agne Nordlander, Korsetsmysterium.s.146)

 

P korset er Gud bde mot meg og for meg p en gang.Men den straff som skulle ramme meg, rammer Hans kjre Snn! Og istedet forstraff mter jeg p grunn av Jesus Guds tilgivelse. Den uakseptable blir forJesu skyld akseptert av Gud!

 

Fra syndens makt

 

...Hanhar fria oss ut fr mrkrets makt og frt oss over i riket til Sonen, som hanelskar. I han er vi frikjpte og har ftt tilgjeving for syndene.

 

Haner biletet av den usynlege Gud,

denfrstefdde fr alt det skapte.

Fori han vart alt skapt,

ihimmelen og p jorda,

detsynlege og det usynlege,

tronerog herredme,

makterog ndskrefter –

vedhan og til han er alt skapt.

Haner fr alt,

ogi han blir alt halde saman.

Haner hovudet for kroppen, som er kyrkja.

Haner opphavet,

denfrstefdde av dei dde,

shan i eitt og alt skal vera den fremste.

Fori han ville Gud la heile sin fylde bu,

ogved han ville Gud forsona alt med seg,

detsom er i himmelen, og det som er p jorda,

dhan skapte fred ved hans blod p krossen.

De gvar ein gong framande og fiendar av Gud i sinn og tanke med dei vondegjerningane dykkar. Men no har han forsona dykk med seg, d Kristus leid ddeni sin kropp av kjt og blod. Heilage, uklanderlege og utan feil ville hanstella dykk fram for seg, s sant de blir stande i trua, grunnfeste og ste,og ikkje lt dykk riva bort fr hpet i evangeliet, det som de har hyrt. Deter forkynt for alle skapningar under himmelen, og eg, Paulus, er ein tenar fordet.(Kol.1,13 flg.)

 

Fra Syndefordervet

 

Luther:2.art.Forkl:

 

Eg trur at Jesus Kristus er min Herre, sannGud, fdd av Faderen fr va, og sant menneske, fdd av Maria my. Han haratterlyst meg, fortapte og fordmde menneske, kjpt meg fri, og frelst meg fralle synder, fr dden og djevelens makt, ikkje med gull eller slv, men medsitt heilage og dyre blod og si skuldlause liding og sin dd. Dette har Hangjort s eg skal vera Hans eigen, leva under Han i Hans rike og tena Han i evigrettferd, skuldlyse og sle, liksom Han er oppstanden fr dei dde, lever og rderi all ve.

(Ellersvet jeg ingen bedre utleggelse enn Bo Giertz i Steingrunnen, del 2, somanbefales lest!)

 

V

 

Tilslutt: Mange mennesker gr i dag omkring med en dmt samvittighet. Kanskje vetde ikke hva som er i veien. Det siste de ville tenke seg var at Gud skulle hanoe gjre med uroen innerst inne. Til og med mange kristne gr rundt meddette gnaget i samvittigheten, de er usikre, uforlste, tynget.

 

Psykologerog psykiatere kan gjre en flott jobb p sine felt. Men det er verdt overveieom det er forholdet til Gud som er problemet. For det er viktig ske klassiskkristen sjelesorg nr det gjelder forholdet til Gud!

 

Budskapetom at Kristus kjpte oss fri, har et spesielt rend til deg. Du kan ikke selv lfteanklagene av din samvittighet. Din redning ligger i f hre at noen alleredehar stilt seg inn under dine anklager, slik at de derfor ikke lenger har noenrett til angripe deg. Derfor trenger du om og om igjen hre at Kristus harforlst deg, kjpt deg og vunnet deg over p sin side..

 

Men ogstil den troende som er kommet i fristelse, har budskapet om gjenlsningen iKristus en spesiell sjelesrgerisk trst. Du er frikjpt fra falle formenneskefrykt eller la deg gli med av trykket fra omgivelsene. Kristus harfrikjpt deg fra fortsette et liv i bitterhet, misunnelse, uforsonlighet,urenhet, prestisjejag og selvhevdelse. (Etter Agne Nordlander, Korsetsmysterium.s.156-157)

 

Les hytfra Gal 5,1 for fristeren:

 

Tilfridom har Kristus frigjort oss.

 

Tenk:Frigjort deg!

 

Ja,mellom ham og deg str Ham som har lst deg for at du skal tjene ham og ikkedjevelen. Du skal tjene Kristus i evig rettferd,skuldlyse og sle!

 

Til re for Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, erog vere skal, EIN Sann Gud, fr ve til ve.

 

svennam@hotmail.com

 

 

 

 

 

 



[1] Minnedag 26. januar sammen med Titus,  for markere de to biskopenes tilknytning til Paulus, hvisomvendelse  feires24.januar.(katolsk.no)