Langfredag.

Matt.26,30-27,50

Pasjonsgudsteneste

 

Hvordanvar det Œ v¾re r¿veren pŒ korset Langfredag?

 

La oss bli stille noen minutter i r¿verens situasjon,og se pŒ utsikten og utsiktene fra hans kors:

 

I

 

ÒDet var som om hendene ble slitt vekk og som omhundre gl¿dende tenger rykket i de bl¿dende stumpene.Hver nerve og hver senevar en streng av skjelvende smerte som spentes langs armene og forgrenet segover brystet sŒ pinen fordelte seg tusenfoldig og boret seg som nŒler inn ihver fiber av hans kropp.

 

Mellom de skjelvende strengene av smerte vevdeminnene seg. De slet i de blottede musklene og t¿yde ut senene tilbristepunktet.Alt var et eneste blodig virvar av kvalmende pine: Den fetetolleren som de drepte i bakken ved Bethoron stirret mot ham med sprukkenskalle.Hans far slo ham i vill vrede, hele ryggen var som ild. Kameratene grenmot ham, slet pengene ut av hŒnden pŒ ham og truet med Œ angi ham. Han sto pŒgl¿dende jern, og nŒr han pr¿vde Œ rykke bort f¿ttene, var de naglet fast.

 

Han vred seg og skrek.Og nŒr han vred seg, str¿mmetsmerten som smeltende bly ned gjennom armene og gjorde pinen hundre gangerverre...Ó

 

Ò...Gjennom en r¿d tŒke sŒ han skikkelser nedenforkorset, Han h¿rte ilske stemmer spotte og hŒne: ÓAndre har han hjulpet, men segselv kan han ikke hjelpe.Ó Det var som raspende filer som ubarmhjertig bletrukket over hans pinte kj¿tt.

 

Han begynte Œ forstŒ at dette ikke skjedde for hansskyldÉ Det gjaldt den andre, den ukjente som de kalte Guds S¿nn og som de hŒntesom Messias-en ynkelig overgitt Messias, som ikke kunne stige ned fra sittkors...Ó

 

ÒHan h¿rte kameraten lengst borte rope i smerte.Ville, bespottelige ord gikk over hans t¿rre lepper. OgsŒ han hŒnte denneavmektige Messias...Ó

 

Da r¿rte den forhŒnete pŒ seg. Han hadde h¿rtforhŒnelsen og snudde hodet. Han sŒ pŒ ham som hadde hŒnt ham. Et eneste langtblikk var det, et blikk fylt av forferdende pine, men fri for all frykt ogynkedom. Det var et blikk som ville samh¿righet, som ville dele denneforbannelsen, og som undret seg over Œ bli l¿nnet med utakk. Blikket var sŒhelt annerledes enn han hadde tenkt seg at han begynte Œ se pŒ mannen. At hanled grensel¿st var tydelig...ÓÓ...Hullene i hendene hans hadde utvidet seg ogbl¿dde sterkt. I sŒrene pŒ skuldrene og kn¾rne satt det svermer av fluer, ogst¿vet som den hete vinden virvlet opp, festet seg i svetten pŒ hans naknekropp...Ó

 

Ò...Solen lyste blodig r¿d,..men dens kraft lotbare til Œ ¿kes. den sto akkurat i sin st¿rste h¿yde nŒ, og hele himmelrommetvar som en digel fylt av gl¿dende smeltemasse...Ó

 

 ÒFolkgikk fram til korset, rystet foraktelig pŒ hodet, og spyttet pŒ ham som hang der, men han svarte ikkeet ord. Som svarte skygger, som ormer gled de gjennom den r¿de tŒken. ¯yneneglimtet hvite, leppene hveste, de vuggende ormehodene ble l¿ftet h¿yere ogh¿yere og sŒ hogg de kl¿vde tungene til. De hogg igjen og igjen mot ham.Stadignye folk, prester og skriftl¾rde. ÓMen om giften rant svartgr¿nn over hanslegeme,sŒ skylte blodet som rant ut bort giften.Ó

 

ÒHan sŒ to skikkelser ved den andres kors. De hŒnteikke.Ó ÓHan pŒ korset sŒ pŒ dem, og kvinnen sŒ pŒ ham med ¿yne som rommet enverden av lidelse og ¿mhet.Da gikk det en kraft ut fra ham pŒ korset. Det varbare noen ord. De skapte og forvandlet. De l¿ftet bort berg av sorg ogbekymring, de favnet Œr og Œrtier og b¿yde de to andres vilje og framtid etterden gode vilje som lyste i disse plagede ¿ynene.Ó ÓSŒ var alt ordnet for dennekvinnen som han forsto var den korsfestedes mor.Ó

 

ÒDen r¿de tŒken begynte Œ fŒ fargen av m¿rktblod....Han kjente at han snart skulle miste bevisstheten i denne pinende r¿deilden. Enda en gang sŒ han pŒ mannen der borte,...da flammet det plutselig oppen klarhet i ham. Rett gjennom m¿rket og pinen kjente han at den andre haddemakt, og at han kunne stige ned av korset om han ville. Det var bare det at hanikke ville. Andre har han hjulpet,... men seg selv hjalp han ikke. Det vardette som var hans hemmelighet. Han var Guds Messias, og nettopp derfor hanghan der, og delte forbannelsens byrde med sine br¿dre. Igjen ropte den andrer¿veren der borte fra sitt kors. Stemmen hans var sŒ hatsk og bitter: ÓDu er joMessias? Hjelp deg selv da vel! Og hjelp oss.Ó

 

Da ble han grepet av en sorgfull harme som varforskjellig fra alt annet han hadde kjent i sitt liv. I den r¿de tŒken h¿rtehan sin egen stemme, underlig fjern, og underlig myndig: ÓFrykter du ikke Gud,du som er under samme dom? At vi lider, er bare rett. Vi lider det vŒregjerninger er verdt,men han der har ingenting gjort.Ó Han sŒ igjen pŒ ham somde spottet for at han var Guds S¿nn, han som hjalp andre, men ikke seg selv.Skulle han vŒge? Han hadde ikke fortjent det. Men fordi MessiasÕ hemmelighetvar dette at han hjalp sine br¿dre, vŒget han likevel. Og han som ikke haddebedt pŒ mange Œr, kjente at det var en virkelig b¿nn som nŒ gikk over hanst¿rre lepper: ÓJesus, tenk pŒ meg nŒr du kommer i ditt rike.Ó Han som var Messias og hadde makten til Œhjelpe, sŒ igjen pŒ ham. Pinen i hans blikk vek et ¿yeblikk for noe lyst, detvar som skinnet fra en d¿r som Œpnet seg i natten: ÒAmen,Ó sa han. Jeg sierdeg: ÒI dag skal du v¾re med meg i paradiset.Ó

 

Atter fl¿t den r¿de tŒken sammen fra hans ¿yne, ogm¿rket trengte pŒ, og presset den r¿de glansen sammen til en liten dansendeildkule i et stort kvalfylt dyp. Han var atter i pine, bare pine, intet annetenn pine, skjelvende trŒder i en gl¿dende smelteovn av kval. Men i den sammeilden, bare noen skritt borte fra ham, visste han at det stod et annet kors, etkors med en lidende Messias, som borget for at selv ikke hans usle ogfeilslagne liv var glemt av Gud!Ó

(Bo Giertz, ÒMed egna ¿gon,Ó(Sth.1947), norskutg.Gimnes forlag, Oslo 1948, s.240-246 i utdrag,og redigert, overs. StephanTschudi.)

 

II

 

Den forferdelige torturen og henrettelsesmŒten stŒrforan oss i sin gru i denne skildringen av Golgata-dramaet sett fra r¿veren pŒkorset.

 

Men det er sannelig ikke mye Matteus-evangelietslidelsesberetning forteller om ham.Og det som stŒr, er faktisk at begge r¿vernehŒnte Jesus pŒ samme mŒte  som defleste som sto under korset!(27,44)

 

Selv i angst og pine pŒ korset, med d¿den for sine¿yne,  var Òr¿veren pŒ korset,Ósomvi sŒ ofte stopper ved i fromhetsliv og forkynnelse, ikke from!

 

NŒ folder Lukasevangeliet n¾rmere ut hvordan det gikktil da R¿veren ble tatt i mot av Jesus. Og det kan jo v¾re fint Œ bli minnet pŒat vi har en hel Bibel, og at spotten og hŒnet ikke var det siste for i detminste en av r¿verne. Han ropte pŒ Jesus i siste sekund!

 

III

 

Men vi skal v¾re stille for r¿verens bokstavelig taltdirrende sp¿rsmŒlstilling.I h¿yeste grad en forbryter, i h¿yeste grad ufrom,ogsŒ han en som hŒner den korsfestede som sa han var Messias.

 

Og samtidig vet han:Jeg skal nŒ d¿, det n¾rmerseg.Solen brenner min kropp utenfra, den r¿de smertetŒken brenner meg innenfra.Og alt er fortjent. Jeg har drept,jeg har mishandlet, jeg har stjŒlet, jeg harhoret, jeg har l¿yet og angitt for Œ redde mitt eget skinn.

 

SŒ ser, og h¿rer han ved siden av seg en Kj¾rlighetsom vender det andre kinnet til, b¿yer seg ned, tr¿ster.En som er der, selv omhan kunne latt v¾re. En som er der istedetfor andre. En som b¾rer den brennendesolen og den r¿de tŒken for at Guds Rike ogsŒ skal komme til R¿vere, til dearme og usle, til ham!

 

Derfor er det han til slutt roper pΠJesus!

 

IV

 

Det er sunt for oss Œ bli minnet pŒ at den fromme ogangrende r¿veren ogsŒ spottet og hŒnte.

 

For R¿verenssituasjon er ogsŒ vŒr: ÓVi f—r alle vilt som sauer, vi vende oss kvar tilsin veg. Men Herren lŽt rŒka han det vi alle var skuld i. !Ó(Jes.53,6)

 

Dette er sannheten: ÓVi f—r alle vilt.ÓVi sovner fra b¿nnen i Getsemane. Orker ikke be, gidder ikke gŒ for Œ h¿reJesus tale. Vi forrŒder gladelig Jesus slik som Judas nŒr det koster for mye Œf¿lge Ham, v¾re tro mot det Han og Hans Ord har sagt.

 

Eller tilpasser oss, tilpasser kirken nŒr verdenbel¿nner med anerkjennelse, karrierer og penger.

 

Vi bruker gjerne makt som Peter, som brukte sverdet ihagen for Œ fŒ vŒrt gjennom, for Œ herske over andre.

 

Eller fornekter, igjen som Peter, kanskje ved Œ si tiloss selv: ÒDet kan da ikke v¾re sŒ farlig om jeg ser, leser eller er med pŒdette som er mot Guds Ord. Jeg er jo kristen inne i meg!Ó

 

Vi toer vŒre hender i pr¿vens stund som Pilatus, for Œredde vŒrt eget skinn.

 

V

 

Ò Vi vende oss kvar til sin veg

 

OgsŒ vi hatet, myrdet med vŒre hjerter.Vi sŒret medvŒr tunge der vi skulle formilde og formidle. Vi lot v¾re Œ bry oss nŒr viskulle tr¿ste. Vi talte vondt om vŒr bror, s¿ster, vŒr neste,og  vŒr kollega. Stjal deres sjelefred vedŒ legge byrder pŒ dem som vi skulle tatt selv. Vi stjal fraarbeidsgiveren.Frimerker, telefonsamtaler, materiell. Stjal oppmerksomhet vedfl¿rt, stjal kj¾rtegn og lyst i ulovlig kj¾rlighet. Begj¾rte nestens eiendom ogframgang, i yrke og familie.

 

Og det verste er at du og jeg ser ikke ut som r¿vere,selv om vi er det, men har en kristelig og from overflate.

 

Vi ¿nsker nok alle Œ rope pŒ Jesus i vŒr n¿d. ¯nsker Œh¿re av Jesus at vi skal fŒ v¾re med ham i Paradis. Og forhŒpentligvis utsettervi det ikke til siste sekund. Kallet til Œ komme er nŒ.

 

Men at vi, og alle r¿vere skal fŒ rope pŒ Ham, at viskal fŒ komme til Ham i Hans Rike, det kostet Jesus alt! Vi har ingenting.Ingenting annet enn synd og skyld.

 

Han ble grillet under Guds brennende sols vrede, Hanble innvendig stekt av Guds ustoppelige, Hellige og rettferdige rop ettersoning av syndene! Dine og  mine!Alle vŒre R¿verfakter og R¿verakter. Tyveri, Baktalelse, Hor, Begj¾r, Hat ogRenkespill.

 

SŒ utgydes Jesu blod pŒ Golgata.Gud S¿nnen bl¿r forved blodet Œ dekke til for Gud Faderens vrede. For Œ sone synden. Dekke dine ogmine synder for vreden. Gjemme dem i Jesu sŒr.

 

For at Guds kj¾rlighets sol skal skinne mot oss,og  i oss.

 

VI

 

Det er et offer som skjer pŒ Golgata. Forsoningenskjer i Gud! Korset er ikke bare et uttrykk for Guds solidaritet med lidendemennesker, og sŒ skal vi finne ut om det passer oss Œ ha med Ham Œ gj¿re ellerei. Det er Han som mŒ forsones, derfor mŒ Han ordne saken selv. Gud Faderenofrer Gud S¿nnen for at vi skal finne Himmelen Œpen! Det var fordi Han tar detalvorlig med vŒr synd og skyld, men ogsŒ fordi Han elsker oss inderlig!

 

SŒ mŒtte Jesus komme. Og Han bar den utrolige oguutholdelige smerten og torturen, men viktigst var at Han bar alle verdenssynder, dine og mine opp pŒ korset, like til sist, like inn til dette Œ utholdefortapelsen istedet for oss: ÇMin Gud, min Gud, kvifor har du forlate meg?È(27,46)

 

Han kunne latt v¾re. For konge er Han; Óden kongenuten like, som skulle f¿des pŒ vŒr jord.Ó(Grundtvig, NoS 93,3) ÓDehengte en skarlagenr¿d soldatkappe pŒ ham, flettet en krone av torner og satteden pŒ hodet hans, og stakk et r¿r i hans h¿yre hŒnd. De falt pŒ kne foran ham,gjorde narr av ham og sa: ÇVer helsa, du j¿dekonge!È!(27,28b-29)

 

Her er Han i Kongekappen, Med Kongekronen, MedKongescepteret i hŒnden, og her hilses Han som Konge! Selv om det er detmotsatte av det de vil, er dette ogsŒ motstandernes vitnesbyrd! Her er Kongen!

 

Men Han lot v¾re Œ bruke sin kongemakt,for at vi ikkeskulle forbli usle og mislykkede r¿vere, men vinne Paradis, Himmelen, og Detevige Liv  med Ham!

 

For at du og jeg-ikke skal v¾re glemt av Gud!

 

For at du skal fŒ tro at dine synder er tilgitt! Forat du kan ha fred med Gud pŒ den grunnen som holder! Fordi Gud elsker ogsŒ degi Jesus, sin Kj¾re S¿nn, og vil ha deg til Œ rope pŒ Ham. NŒ. Ha del i Ham. DetŒ tro pŒ Ham. Utsett det ikke til slutt.For Han vil ha deg med til Himmelen!

 

Til ¾re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande,som var er, og vere skal, EIN Sann Gud,frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com