18.s.e.pinse I

Mark.2,18-28

Presentasjonsgudsteneste/Konfirmantjubileum

 

ÒEr det sant at Jesus ermin broder?Ó

 

 

Der jeg var prest i begynnelsen, i Bud i Romsdal bodde det en mannsom hette Broder til fornavn. Jeg syntes Broder var en ganske festlig fyr, medmange pŒfunn og morsomme historier, -og en god del skr¿ner.

 

Han var en velkjent skikkelse for alle i fiskev¾ret vi bodde i, enriktig bygdeoriginal, som det alltid var artig Œ m¿te. Men det var ikke baret¿ys og moro med ham.

 

En dag pŒ butikken sa han til meg: ÒPr¾st, I he t¾nkt pŒ ta her m¾BuakjerkŒ. Ho s¾r ut som ho smile t¾ oss pŒ s¿ndan!Ó

 

Jeg ante jo at at Broder som mange andre bŒde her og der knapt vŒgetŒ sette sine ben i kirke og bedehus. Jeg hadde skj¿nt at det lŒ et tungt lokkover bygden, for mange trodde at det Œ v¾re en kristen er Œ oppfylle en massekrav, leve i et bestemt livsm¿nster. Og sŒ kunne det se ut som Jesu frigj¿rendeevangelium ikke fikk nŒ ut og inn i hjertene.

 

SŒ dette mŒtte jeg h¿re mer om. Jeg spurte Broder hva han mente medde fine ordene. Jo, nŒr det var gudstjeneste kunne han se hjemmefra at gluggenefra tŒrnet var Œpne, slik at det sŒ ut som om kirken smilte til ham! Og medŒpne glugger i tŒrnet kunne lyden av kirkeklokkene understreke det hele: For detonte ut over v¾ret og kalte folk sammen om Guds Ord og Sakramentene. Men detvar det med Œ gi seg pŒ kirkevei daÉ

 

Og motsatt: PŒ en hverdag med lukkede glugger-og lŒst kirke-ellersble nok Broders og mange andres inntrykk av kirken-og Gud befestet: Jeg er lŒstute. 

 

II

 

I teksten i dag m¿ter viJesus i begynnelsen av sin gjerning. I sin andre hjemby Kapernaum kaller hantolleren Levi til l¾resvein:

 

ÇFylg meg!È DŒ reiste hanseg og fylgde Jesus.ÓÒvarJesus gjest heime hjŒ Levi, og mange tollarar og syndarar sat til bords samanmed Jesus og l¾resveinane hans. Det var no mange som fylgde han.Ó  Menfariseerne og de skriftl¾rde, altsŒ ÒkirkelederneÓ klaget pŒ at Jesus spistesammen med tollerne og synderne. Men Jesus hadde svar til dem: ÇDet er ikkjedei friske som treng l¾kjar, men dei sjuke. Eg er ikkje komen for Œ kallarettferdige, men syndarar.È (fra Mark.2,14-17)

 

Det var skikkelig vanskelige forhold mellom de skriftl¾rde og folket.Fariseerne kalte andre enn dem selv for p¿bel. De hadde en sv¾rt spesiellbibeltolkning: Mens Moses hadde gitt 10 bud, noe som Jesus bekreftet, pŒstod deskriftl¾rde at Bibelen inneholdt 613 bud, 365 forbud, ett for hver dag i Œret,og sŒ 248 pŒbud.

 

Men i tillegg til dette hadde de bygget opp et lovverk som etterhvertble like viktig som selve budene. Og s¾rlig helligdagsbudet med forskjelligetillegg var litt av en slagmark. Forskjellige retninger kunne krangle i fulltalvor om det var lov Œ spise egg som var verpet pŒ sabbaten!

 

III

 

Vi skal stoppe ved to setninger fra teksten, den siste et sp¿rsmŒl:

 

Menneskesonen er herre overheilagdagen(sabbaten).È(2.28) Og:

ÇKanbryllaupsgjestene fasta medan brudgomen er hjŒ dei?È (2.19).

 

Gud har skapt universet og verden. Blomstene pŒ marken, gr¿nnsakene pŒŒkeren, fuglene under himmelen, fiskene i havet, dyrene i skogen, allemennesker, ja, bŒde deg og meg.

 

Gud skapte ved tidenes morgen. Men Han holder ogsΠoppe det Han harskapt.

 

Gud har gitt oss et land Œ bo i, et sted Œ bo pŒ. Hus og hjem ogfamilie. I dag morges har Han latt oss vŒkne til en ny dag. Gitt oss mat ogdrikke. Og f¿rt oss hit til kirken.

 

Gud er en levende Gud! Gud er stadig pŒ jobb! Og likevel stŒr det iBibelen at da Han hadde skapt himmelen og jorden, sŒ hvilte Han ÒpŒ densjuande dagen etter at han hadde gjort alt dette..Ó(1.Mos.2,2b)

 

IV

 

Hvis vi regner fra mandag, slik de fleste kalenderne gj¿r nŒ, blir densjuende dagen s¿ndag. men egentlig er s¿ndagen den f¿rste dagen i uken ogl¿rdagen den sjuende.

 

Jesus l¾rer oss nemlig i dag at S¿ndagen er annerledes enn alle andredager!

Han sier: Menneskesonen er herre over heilagdagen(sabbaten).È(2.28) Det er fordiHerren sto opp fra de d¿de Òfyrste dagen i vekaÓ(Matt.28,1) at Kirken feirers¿ndagen som Helligdag.

 

PŒskebudskapet forteller at en Herrens engel steg ned fra himmelen,rullet steinen foran Jesu grav til side, og satte seg pŒ den. Han var kledd ihvitt, og  var Òsom lynet Œ sjŒtil.Ó Vaktene skalv og falt om som d¿de, mens engelen ropte ut det som haddeskjedd:

 

ÒEg veit at de leitar etter Jesus, han som vart krossfest. Han er ikkjeher; han er oppstaden, som han sa.Ó (Matt 28,5b-6a)

 

Derfor er s¿ndagen en festdag. Fremdeles er den hviledag, men ogsŒ endag for jubel og glede, Òstor lovsangÓ! Det skal vi fŒ gj¿re i kirke og ibedehus. Sammen med alle dem som gjerne vil tro pŒ Jesus som sto opp fra ded¿de og lever i dag.

 

V

 

Derfor handler det om mer enn Œ ta helligdagen alvorlig. Vi mŒ ta Hamalvorlig! ÇKan bryllaupsgjestene fasta medan brudgomen er hjŒ dei?È (2.19).

 

Dette ordet betyr at nŒr Jesus er tilstede og kaller pŒ oss, imenighet,  gudstjeneste, m¿te,s¿ndagsskole, og hjem, da gjelder det Œ benytte anledningen!

 

I dag har vi konfirmantpresentasjon. Og konfirmantjubileum. BŒde jeg somprest, staben i prestegjeldet og soknerŒdet ¿nsker dere varmt velkommen oggratulerer dere. Og dere fra ungdomsskoleleiren er her ogsŒ!

 

Men utfordringen fra Herren gjelder oss alle. Og derfor et bilde:

 

Tenk at du stŒr pŒ en smal, svingete vei. Du vet jo ogsŒ at Himmelveiener den smale Vei. Men ikke bare det: Jesus er Veien! Og  tror du pŒ Ham h¿rer du til Veien!

 

Det gŒr et gjerde langs veikanten. For eksempel et slikt gŒrdsgjerde avnetting vet du, og sŒ stŒr det pŒler med jevne mellomrom for Œ holde gjerdetoppe. For at vi skal se hvor veien gŒr. Og vi ikke skal gŒ eller kj¿re utfor.

 

NŒ vil jeg be deg tenke pŒ gjerdepŒlene som veimerker. De skal minne osspŒ Œ holde rett kurs mot Himmelen, akkurat som postene i et orienteringsl¿phenger med jevne mellomrom i skogen og viser oss veien videre.

 

Fariseerne og de Skriftl¾rde pŒ Jesu tid hadde laget mange menneskeligepŒfunn. Og dessverre har kristne mennesker like til i dag gjort det samme. Slikat det Œ bli, og v¾re en kristen er blitt urimelig vanskelig for mange. SŒvanskelig at de ikke t¿r, eller orker Œ gŒ i den kristne forsamlingen. Om dealdri sŒ mye skulle ¿nske Œ ha med Jesus Œ gj¿re.

 

Likevel er ikke Guds 10 Bud opphevet. Nei, de er slike veimerker som kanfŒ oss til Œ holde rett kurs pŒ veien til Himmelen. ÓDu skal ikkje ha andregudar attŒt meg.Ó ÒKom kviledagen i hug, sŒ du held han heilag!Ó(2.Mos.20,3+8) Slik lyder detf¿rste og tredje budet. Det er gode veimerker det!

 

VI

 

Men tenk ogsŒ pŒ gjerdepŒlene som Òhuskestaurer.Ó De skal minne osspŒ Œ spise pŒ veien. Ved matstasjonene pŒ Himmelveien. Og bildet omgjerdepŒlene og nettinggjerdet i mellom er flott ogsŒ for Œ l¾re oss om dette.

 

Noen matstasjoner skal v¾re der hver eneste dag, s¿ndag som hverdag. Vikan sammenlikne dem med frokost, middag og kveldsmat. Gud vil minne oss pŒ Œ brukehans Ord hjemme, be kveldsb¿nn, og bordb¿nn.

 

Kanskje gŒr det an Œ sette av 5 minutter til lesning fra en andaktsbokhver dag?

 

Jeg har samtaler med mangeforeldre f¿r dŒpen. Det viser seg gjerne at aftenb¿nnen stŒr sv¾rt sterkt i defleste hjem. Hos over 90% vil jeg pŒstŒ. Mange bruker: ÒKj¾re Gud, jeg har detgodtÓ.  Andre kan kanskje ÒNŒlukker seg mitt ¿yeÓ, Salme 31:  ÒIdine henderÓ, eller Simeons Lovsang. Den som begynner: ÒHerre, no lt du tenarendin fara herifrŒ i fred, etter ditt ord.Ó(Luk.2,25 flg.) Alle tre stŒr isalmeboken. Fader VŒr b¿r vi i allefall kunne, og bruke.

 

Bordb¿nnen bruker kanskje f¾rre. Men slik mŒ det ikke v¾re! Derfortenkte jeg at vi skulle mine hverandre pŒ en fin bordb¿nn i dag, selv om mangekan Ò O du som metterÓ, og ÒGledens HerreÓ, eller de tradisjonelle ÒI Jesu navngŒr vi til bordsÓ, og ÒGud signe maten pŒ vŒrt bord.Ó

 

VII

 

Husker du bildet? Du stŒr pŒ en smal, svingete vei med gjerdepŒler somveimerker.  For-tror du pŒ Hamh¿rer du til Han som er Veien! 

 

Andre veimerker er gudstjenesten og de kristne h¿ytidene.

 

NŒ gjelder det at s¿ndagen blir s¿ndag ! Alle dŒpsbarn pŒs¿ndagskole!  Og gudstjenesten mŒbli hele familiens gudstjeneste!

 

Og nettinggjerdet mellom pŒlene er et bilde pŒ den b¿nnen vi liksomstadig holder pŒ med. Den som mor og far, de hjemme, fadrene dine og menighetengj¿r for deg. Men nettinggjerdet er ogsŒ et bilde pŒ at vi kan be til Jesushvor vi er. Med egne ord, eller med en b¿nn du har l¾rt hjemme, pŒs¿ndagsskolen, i barnehagen, pŒ skole og i kirken. Du kan be til Ham pŒ skolen,pŒ bussen, hjemme, om du sitter, stŒr eller gŒr, h¿yt eller stille.

 

Ved disse veimerkene styrker Herren oss pΠVeien. Helt frem tilHimmelens Land. For dit vil Jesus ha oss alle!

 

VIII

 

Vi h¿rte om Broder fra Bud i dag. Som syntes kirken i Bud smilte til hamnŒr det var gudstjeneste.

 

Gud har gitt sin Kirke plass i sin frelsesplan. Bibelen sier tydelig atfor Œ v¾re kristne mŒ vi leve av Guds Ord og Sakramentene. Men Bibelenforteller oss ogsŒ om en r¿ver pŒ et kors:

 

ÇJesus,È sa han, Çkom meg i hug nŒr du kjem i ditt rike!È Jesussvara: ÇSanneleg, det seier eg deg: I dag skal du vera med meg i Paradis.È(Luk.23,42-43)

 

Er det santat Jesus er min broder og at himlens arv meg h¿rer til?

, sŒ bort med alletŒre floder, bort med alt som enn meg engste vil!

 

Gud, min broder, underover under! , hva st¿rre er vel sagt pŒ jord!

Skj¿nt jeg ei kan tro det alle stunder, det er dog hans eget sanneord.

(Lina Sandell/Christian Dick/Oscar Ahnfelt)

 

ÒDifor mŒtte Jesus verta br¿rne sine lik i alle ting, sŒ han kunnevera ein miskunnsam og trufast ¿vsteprest i tenesta for Gud og sona syndene Œtfolket. Fordi han sj¿lv har lide og vorte freista, kan han hjelpa dei som vertfreista.Ó(Hebr.2,17-18)

 

I Jesus Kristus smiler Gud til deg. Han som er Òf¿dt som bror blantbr¿dreÓ (Per L¿nning, NoS 98 v.1, original form)

 

Jesus er Storebroren til alle ÒBrodere.Ó  Og

 

Han har satt foran deg en ÒgluggeÓ. en d¿r som ingen kan stenge.(p.3,8)

 

OgsΠdu er invitert!

 

GΠinn da vel!

 

Til ®re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var, er, ogvere skal, EIN Sann Gud, h¿glova frŒ ®ve til ®ve! Amen.

 

svennam@hotmail.com