Grunnlovsdagen

Sal.127,1-2

Familiegudsteneste

 

Hvis ikke Herren bygger huset.

 

I

 

Tokontraster til innledning i prekenen i dag:

 

F¿rst:

 

Deter pŒ slutten av 2100-nyhetene pŒ TV. Etter alle triste nyheter om krig,drap ogran vi ha med oss det siste innslaget, det som alltid er litt spesielt, s¾rt ellerkoselig.

 

ÒAnkerkvinnenÓSiri Lill fyrer av et uventet sp¿rsmŒl til Davy, som ikke sjelden parerer ivelkjent stil.

 

Gjettom vi sitter over til sportsnyhetene har v¾rt, sŒ vi fŒr med oss Davys sistevits!

 

Menf¿rdet mŒ vi igjennom reklamen. F¿r vi fikk reklame i TV var det noen som mente atdet mŒtte v¾re bra med slikt noe, for da slapp en Œ sitte foran skjermen heletiden. En kunne f.eks. gŒ pŒ kj¿kkenet for Œ lage seg mat, og sŒ parkeretidsnok i sofaen til neste del av det en ville se begynte.

 

Erdet slik det er gŒtt?

 

Nei,vi sitter nok gjerne og lar oss oversv¿mme av reklameblokkenes sterke lyd, ogbŒde klare og mer skjulte budskap i billedsprŒket.

 

Shampoo,biler, jakker, dresser, tyggegummi. Alt skal selges. Alt kan kj¿pes. Budskapet,varemerkene, vŒr tids ikoner skal brennes inn i vŒre sinn.

 

Slikat nŒr vi stŒr i butikken, velger vi bare den varen.

 

II

 

Ja,dette er ikke et innlegg verken mot n¾ringsvirksomhet, reklame i media,TV-stjerner eller bergensk humor.

 

Mensynes du ikke kontrasten er stor over til dette utsagnet fra 1600 Œr siden?

 

ÇDuskapte oss til deg, og urolig er vŒrt hjerte, inntil vi finner hvile i deg!È

 

Detvar en av vŒre store kirkefedre Augustin som sa dette. Han hadde en kristenmor, men kom i begynnelsen til Œ leve et helt verdslig liv. Gjennom filosofikom han til Œ lengte etter meningen med livet og senere sier han om dennetiden:

 

ÇOsannhet, hvor inderlig sukket ikke min sjels innerste etter deg!È

 

Augustinsluttet seg til en sekt, men innsŒ at det man l¾rte og levet der var bŒde usantog usunt. Han kom sŒ under pŒvirkning av en annen av de store kirkefedrene,nemlig Biskop Ambrosius av Milano, og sŒ fŒr Gud bruke bŒde Biskopen ogfortsatte studier til Œ f¿re Augustin til seg:

 

ÇJegfikk tro, at du virkelig var den, som alltid er Žn og den samme...È

 

Ogsenere sier han at det gjelder Œ Çikke bare se veien, som leder inn til detsalige fedreland, men ogsŒ tre inn pŒ den.È

 

SŒble Augustin d¿pt, og noen Œr senere innviet til Biskop i Hippo i Nord-Afrika.

 

III

 

Teksten.

 

Salme127 bestŒr av to deler, v-1-2, og v.3-5. Men bare f¿rste delen er17.mai-teksten vŒr.

 

v.1Ordetfor Œ ÇarbeideÈ har en undertone. Det betyr egentlig ÇŒ gj¿re seg m¿ye, streveÈ.ÇForgjevesÈ har den samme undertonen. Det betyr n¾rmest: ÇHva nytter detegentlig?È(Jfr. Mal. 3,14) Disse sterke uttrykkene er brukt for Œ avverge deninnstillingen at man kan arbeide uten Œ tenke pŒ Gud.

 

Deter ikke galt Œ arbeide. Men arbeider en slik at en glemmer Gud, er altforgjeves, er meningen. Det samme gjelder i arbeidet med Œ Çvokte byen.È SŒverken i arbeidslivet, n¾ringslivet, det politiske livet eller i media nytterdet, om en glemmer Gud!

 

v.2.Hergjentas med sterke ord at det hele er ÇforgjevesÈ. Dette sies ikke for Œford¿mme vŒrt arbeid, eller for at vi skal slutte med det og i stedet overgioss bare til b¿nn, og et uvirksomt liv. Nei, dette er et sterkt uttrykk for atalt avhenger av det Gud gj¿r og gir. Her understrekes tanken om Gudsvidunderlige omsorg for sine. Selv om en sliter natt og dag, gir Gud sinevenner dette Çmens de sover.È Skulle jeg da arbeide og streve i landet Gud hargitt meg uten Œ tenke pŒ Hans omsorg for meg og mine? DŽt blir bare Çstrevog uro med mange ting.È (Luk.10,41)

 

Tekstentegner en situasjon som vi i dag kjenner meget godt, det er sikkert. Grensenmellom fritid og arbeid utviskes. Vi kan egentlig arbeide alltid. IT-samfunnetgj¿r at arbeidet Òkan tas med hjem.Ó Det er Òsjekking av mailÓ og SMS. SŒ blirlett Gud satt pŒ siden i den daglige agenda. Men det har f¿lger. For detrastl¿se strev og arbeid uten Herren b¾rer galt avsted. Vi sliter oss ut fysiskog enda mere psykisk. SŒ blir vi engstelige og rastl¿se, fordi vi mangler detsamlende sentrum i vŒrt liv.

 

Deter en uendelig fattigdom ved det Πikke ha Guds vidunderlige omsorg med seg isin tanke og sin tro. De virkelige verdier blir borte. For:

 

ÇDeter Herrens velsignelse som gir rikdom, eget strev legger ingen ting til.È(Ordspr 10,22)

 

IV

 

Herer flagget.

 

Ikkebare et fint symbol. Det betyr noe!

 

Flaggetminner oss pŒ

 

Grunnloven-1814

Unionsoppl¿sningen-1905

Frigj¿ringen-1945.

 

MenogsΠpΠkorsmerket i flagget.

 

DerformŒ vi aldri glemme ordene bŒde i fedrelandssalmen og i dagens tekst:

 

ÒHvis ikkeHerren bygger huset,

arbeiderbygningsmennene forgjeves.

Hvis ikkeHerren vokter byen,

vŒker vaktmannen forgjeves.Ó(Sal.127,1)

 

ÒVilGud ikkje vera bygningsmann, me fŒfengt pŒ huset byggja.È

 

V

 

NŒrvi sp¿r hvordan vi skal unngŒ Œ bygge forgjeves, i arbeid, i politikk, imenighet og kirke, i vŒrt daglige kall, er svaret Œ la Gud v¾re byggmesteren.

 

ÇDuskapte oss til deg, og urolig er vŒrt hjerte, inntil vi finner hvile i deg!È

 

Detvar altsŒ en av vŒre store kirkefedre Augustin som sa dette. Og senere sier hanat det gjelder Œ Çikke bare se veien, som leder inn til det saligefedreland, men ogsŒ tre inn pŒ den.È

 

Vilar Gud v¾re byggmester ved Œ ta i mot Jesus.

 

Forda Augustin sa disse ordene, bar han videre Jesu egne Ord. Siste kvelden Jesusog disiplene var samlet, sa Herren til sine:

 

Jsussier: ÇLa ikke hjertet bli grepet av angst. Tro pŒ Gud og tro pŒ megÉ.Jeg erVeien, Sannheten og Livet. Ingen kommer  til Faderen uten ved meg.È(Joh.14,1+5b-6)

 

Til®re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vere skal, EINSann Gud,frŒ ®ve til ®ve!