5.s.e.pinse

Rom.14,7-13

H¿gmesse

 

De sterke og de svake.

 

Innledning.

 

KYSTVAKTEN vŒrhar som oppgave Œ sjekke fiskernes garn. Har de for liten maskevidde? Er dettatt for liten fisk?

 

I Guds Rike er detomvendt. Her gjelder det Œ fange ogsŒ den minste fisken. For i dag h¿rer vi fraGuds Ord om det Œ d¿mme andre. Og om det Œ selv  stŒunder dommen. Og her brukes sannelig sŒ liten maskevidde i noten at ikke eteneste ord, en tanke, eller en handling som er mot Hans vilje kan slippe igjennom. Men Gud er i JesusKristus ikke ute etter Œ fange oss for Œ gj¿re oss vondt. VŒr kj¾re Gud ogHerre Jesus Kristus, som er inderlig glad i hver eneste en av oss, vilarrestere oss pŒ vŒre vonde veier, for at alle vŒre synder skal bli tilgitt ogstr¿ket ut. Ja, Han vil ogsŒ fylle oss med sin store kj¾rlighet!

 

I dag har vitekst fra Romerbrevet. Den kan definitivt bare forstŒs ut fra sin sammenheng.Vi mŒ derfor bruke noe tid pŒ denne. La oss f¿rst se litt pŒ hvordan Romerbreveter delt inn.

 

Romerbrevetsinndeling.

 

Romerbrevet harfire hoveddeler:

Den l¾rendehoveddelen gŒr fra Kap.1-8.

Den frelseshistoriske delregner vi fra Kap.9-11.

AvslutningsdelengŒr fra 15,14 og ut.

Mensformaningsdelen, som dagens tekst er hentet fra, gŒr fra Kap.12-15,13.

 

OgsŒ Œ se dettebibelskriftet, ja hele Guds Ord, i sammenheng, er viktig. F.eks. er det enrekke viktige tema fra de foregŒende deler og kapitler som klinger med i detsom er denne dagens tema.

 

Fra Rom.9-11.

 

F. eks. tankenom Gud frie nŒdevalg i Jesus Kristus i kap. 9. Eller lov og evangelium iRom.10. Kristus fremstilles der som lovens ende for hver den som tror.Apostelen er inne pŒ samme sak mange andre steder i sine 12 brev, f.eks.Gal.3,24. her blir loven kalt en vokter, i den gamle oversettelsen entuktemester, men egtl. taler grunnteksten om en pedagog! Vi kan tenke oss enscene fra skolen, nemlig den at en l¾rer griper en ulydig elev I armen ogbringer ham til rektors kontor for sin oppsetsighet. Slik er nettopp loven, forden griper oss, og tar oss i forvaring. Imidlertid, mens vi stŒr i fare for Œbli ÓutvistÓ av Den hellige Gud, kommer Kristus, og stryker ut anmerkningene.

 

NŒr vi tror i vŒrthjerte og bekjenner med vŒr munn at Jesus er Herre, da skal vi bli frelst.Ingen som tror pŒ ham skal bli til skamme!(Rom.10.9-11)

 

ResymŽ fra Rom.12,1 flg.

 

Viktig blir det ogsŒ nŒr vin¾rmer oss den direkte bakgrunnen for PaulusÕ forkynnelse i dag, som vi ellersstoppet ganske grundig ved under den Lovsangskvelden jeg fikk v¾re med pŒ ifjor h¿st, og under Bibeltimen ved vinterens Œrsm¿te. Det handler om Rom.12, ogdets forkynnelse om menighetens liturgiske takke-og lovprisningsoffer, imotsetning til et liv pŒ verdens premisser, og ikke minst formaningene til etliv i helliggj¿relse og til Œ leve i nŒdegavene.

 

Det er viktig Œ v¾re klarover at nŒdegavene ikke er menneskelige evner, men nettopp Kristus-evner, somHan ved sin nd utstyrer sin menighet med. Menigheten sammenlignes for¿vrigher, akkurat som i 1.Kor. og Efes., med et legeme, og de enkelte kristne, medhver sine nŒdegaver, er legemets lemmer.

 

Formaning:Oppfordring til bruk av en kostelig skatt!

Eller: Ta utpengene pΠkonto!

Bli hva du eri Kristus, bli hva du ble i dŒpen!

Gal. 5 16, 5 25.NŒr det handler om kristen formaningbeveger vi oss pŒ evangelisk grunn: Det er HelligŒndens gjerning at det nyelivet kan velle fram i det mennesket som Gud har f¿dt pŒ ny i dŒpens bad, i detmennesket som er begravet og oppstanden med Kristus.

24 timerskristendom.

Rom.12,1: Ò...b¾relegemet fram Ò  by seg fram, stŒ fram, stille seg fram. Jesus ble bŒret fram i templet. Vi b¾res fram til det nye tempel som erKristus selv, i dŒpens bad. 1. Pet. 2, 5. Rom. 6 1-4, 11-13. 1.Kor. 3,16-17,  6, 19-20,

Et levende og hellig offer som er til Gudsbehag. Detskal v¾re deres Œndelige gudstjeneste.

Jes. 6, 1 flg. VŒrframtreden for Gud i gudstjenesten, men ogsŒ fra kirke til kj¿kken, fra kontortil skole, fra sport til soverom.

 

Den kristne kj¾rligheten.

 

Jeg viser ogsŒ til en annenviktig del av bakteppet for teksten i dag: Den kristne kj¾rligheten til bŒdekristne og de som stŒr utenfor troen.

 

Etter at Paulus i Rom.12 harundervist om nŒdens gaver, kommer han over til kj¾rligheten som selve basisenfor livet i menigheten, ja, ogsŒ i samfunnet, uten at sannheten i Kristus mŒdekkes til.

 

Paulus formaner de troendetil Œ vise ubeskŒret kj¾rlighet til alle. Kj¾rligheten er n¾rmest en tilstandden kristne skal leve i. For Herrens Dag n¾rmer seg.

 

Kj¾rligheten h¿rer med imenighetens og den enkelte kristnes liv, akkurat som formaningene og nŒdegavene.Apostelen lar oss ikke i tvil om at dette ogsŒ har konsekvenser for vŒr bruk avpenger, og at gjestfrihet er et kjennetegn pŒ et kristent hjem.

 

Kontrasten er ogsŒ klar, detonde mŒ avskys. Hat til andre kan ikke kan forenes med livet som en kristen,det er motsatt: Andre skal settes h¿yere enn oss selv.

 

Vi er til og med kalt til Œrake gl¿dende kull pŒ vŒr uvenns hode. (Ordspr. 25,21-22)

 

Nestekj¾rlighet og broderkj¾rlighetbare forstŒs i forbindelse med kj¾rligheten til Herren. Men den kj¾rligheten erigjen umulig uten Hans kj¾rlighet til oss, ja Hans utvelgelse til frelse.

 

Nettopp av denne grunn er kj¾rlighetenoppfyllelsen av loven. Fordi Kristus, som er lovens ende, er den eneste sannekj¾rlighet. Derfor er rettferdiggj¿relsen og helliggj¿relsen egentlig sammesak. Det er den samme Kristus som d¿de og stod opp for oss, som ved sin ndvirker sin gode vilje, og sine buds oppfyllelse i oss.

 

Adiafora: Forholdetmellom de svake og de sterke i menigheten.

 

Det vil vel v¾re slik ienhver menighet at det finnes sterke og svake i troen. Slik var det ogsŒ i Rom.Noen hadde tro for Œ spise all slags mat, og nyte all slags drikke, mens andremente at dette kom i konflikt med troen. Noen mente at det Œ v¾re en kristeninnebar Œ holde bestemte dager, andre ikke.

 

Her fŒr vi medadiafora-problematikken Œ gj¿re. Adiafora betyr egentlig de ting som ikkesetter skille, altsŒ, som ikke er avgj¿rende i forholdet til Kristus.

 

Dette er det avgj¿rende.Derfor advarer Paulus bŒde mot et utsvevende liv, is¾r fordi Herrens komme n¾rmerseg. Men det finnes ogsŒ en gr¿ft pŒ den andre siden, for Kristus har frigjortoss til frihet.

 

Det mŒ ellers sies atuenigheten i Roma-menigheten, ikke kan sammenliknes med stridighetene f.eks imenighetene i Galatia, der Paulus virkelig mŒtte ta sterke uttrykk i bruk, ja,sette sitt apostelembete inn for Œ hevde evangeliets sannhet.

 

PaulusÕ oppskrift I Rom erat de sterke mŒ anerkjenne de svake i troen, men disse pŒ sin side mŒ ikke d¿mmede sterke, og ikke minst mŒ begge grupper huske pŒ at Herren alene er dommeren.Det gjelder fremfor alt Œ ha god samvittighet overfor Ham. Det som til sistsetter skille er om vi h¿rer Herren til.

 

S¾rlig til de sterke

 

Selv om Paulus vender segtil bŒde de sterke og svake grupper i menigheten, er adressen for deapostoliske formaninger til sist sŒ utvilsomt de sterke. Bakgrunnen kan ligge iat det i Roma-menigheten var kristne bŒde med j¿disk og hedensk bakgrunn. Detsom kunne v¾re vanskelig for de j¿dekristne Œ godta, var Œ spise og drikke avdet som kunne settes i forbindelse med avgudsdyrkelse.

BŒde kj¿tt og vin servert iselskaper, og, frambudt pŒ torget, kunne komme inn i bildet her. Paulus er ikkei tvil om hva som teller for Herren, og han plasserer seg vel klart i desterkes gruppe. Det som likevel ikke mŒ skje, er at den som er fri til Œ spiseog drikke, ved sitt eksempel f¿rer den svake til fall. Dersom nemlig en som erkristen blir ledet til Œ handle mot sin samvittighet i Herren, stŒr han i farefor Œ falle ut av kristenstanden og gŒ fortapt.

 

Den kristne frihet mŒ ut¿vesi kj¾rlighet, Vi ser her tydelig hvordan tanken om menigheten som Kristi legemeskaper en klar dynamikk i anvisningene for hvordan kristne skal leve. SamtidigmŒ det her nevnes at Paulus ikke her ville vite av noen hensyn av judaistiskmerke, av den typen som Gal. peker pŒ. Der mŒtte Paulus gŒ sŒ kraftig imot desvake i den sammenhengen fordi det ble krevet at omskj¾relse og j¿diskfestkalender skulle komme i tillegg til det Œ tro pŒ Kristus og leve for Ham. IRoma er det ikke slik. Her skal de sterke nettopp pŒ grunn av friheten somevangeliet gir, vise hensyn.

 

Har noen da et syn somkrenker medkristnes fromme f¿lelser, fŒr de la v¾re Œ sette det pŒ spissen, ogha for seg selv for Guds ansikt. Men det er ikke for mennesker vi skal svare,det er for Herren. Og alt mŒ skje i tro, enten en spiser eller lar v¾re, for imotsatt fall blir det synd.

 

CoramDeo.(=Foran Gud)

 

I dagens tekstblir vi stilt foran Guds ansikt pŒ en s¾rdeles tydelig mŒte. En tid var det heri landet gjengs politisk ideologi at religion er en privatsak. Senere har nokpolitikerne og Ókirken selvÓ gjort sitt beste for Œ prege, ja, sette denkirkelige agenda I den grad at vŒr kirke pŒ mange steder ikke kan kjennes igjensom reformasjonskirken som bar arven fra Jesus, apostlene, urkirken ogoldkirken videre. Bibelens Gud er blitt borte fra kirkens liv.

 

Begge deler bliraltsŒ feil. Vi kommer ikke utenom Den Hellige Gud. Ordet hellig har mange l¾rtsom det som er utskilt fra mennesker, og det er absolutt rett Œ si det. Men vimŒ ikke glemme at hellig gŒr tilbake til det brennende, lysende. BŒde det somsvir, men ogsŒ kan varme.

 

Det er DenHellige Gud vi m¿ter i dagens tekst. ÓJeg stŒr for Gud som all ting vet, og slŒrmitt ¿ye skamfull ned,Ó sier salmedikteren I en temmelig presis gjengivelse avhva det handler om.

 

Det er pŒ dennebakgrunnen vi ikke skal d¿mme, for:

ÓVi skal allefram for Guds domstol,

 for

SΠsant jeglever,

sier Herren,

For meg skal hvert kne

b¿ye seg,

Og hver tungeskal love Gud.Ó(14,11)

 

Vi mŒ selv avlegge regnskapen dag, Óforan GudÓ som vi allerede nŒ stŒr foran.

 

Det er derforbedre Œ redde sin kristne bror og s¿ster fra fall og dom.(14,13)

 

Tekstanvendelse.

 

La oss sŒanvende teksten.

 

Ordene i dagenstekst treffer oss sŒ absolutt hjemme. Enten det dreier seg om vŒr ektefelle,barn, familie, skole, arbeidsplass eller vŒr menighet, sŒ sitter f.eks.karakteristikken av andre l¿st.

 

Han er slik.Hun er jo bare sŒnn. SŒ dum du er! Er du gal? Si noe sŒnt?! Det var din feil! Ja, dette er bare et lite knippe av uttrykk og utfall som vi har sŒaltfor lett for Œ omgi oss med til daglig. Men Herren vil si at om andre erslik vi gj¿r dem til, er vi selv mange ganger verre!

 

Det er ekstralett Œ fyre av overfor den som fŒr ord pŒ seg for Œ v¾re litt spesiell. Menhvem gir oss rett til Œ sette noen i bŒs? Tenk pŒ den andres bakgrunn, milj¿,livsforhold, temperament. Hvordan har han eller hun det ¿konomisk, iekteskapet, med sine barn?

 

Det er vondt nŒrnoen blir mobbet. PŒ arbeidsplassen, pŒ skolen. Men hvor kommer det fra at noenblir gjort til spesiell, til vanskelig? Kanskje deres tilstedev¾relse bliroppfattet som en trussel mot andres hegemonier og rettigheter? Og andre kan bligjort til syndebukk fordi de rett og slett stŒr lagelig til for mobberen, nŒrhan eller hun mŒ fors¿ke Œ kvitte seg med noe av en sv¾r, og uoppgjort skyld,og noen av sine tunge byrder.

 

Men dette blirenda mer radikalt i Guds Ords Lys. Vi snakket om Guds garnnot f¿rst i dag. Herer det altsŒ smŒ masker. Men de er sŒ smŒ at det fins ikke fnugg av sjanse forat noen av oss skalkunne stŒ igjen som triumfator i verken den ene eller den andre sammenhengen.Vi kan aldri fŒ rett, rett og slett fordi vi har sŒ store feil selv! I vŒr tider vi vant til Œ tale om kjemien. Og dersom det ikke gikk sŒ bra i en bestemtsammenheng, sŒ sier vi sŒ lett: Kjemien funket ikke. Men dette er noeoverfladisk sagt. Forskjellige mennesketyper kan ha sitt Œ si. Men dypest settligger syndens Œrsak bak det hele.

 

SŒ handler detikke bare om vŒre vonde handlinger og ord. Men det handler ogsŒ om dommen i vŒrthjerte. Om vŒre harde hjerter. Om vŒre d¿mmende tanker. Gud ser dem ogsŒ. H¿rervŒre vonde ord i hjertet. Det nytter ikke Œ gjemme seg for Ham.

 

BŒde du og jeghar sŒ lett for Œ se pŒ andre som Œrsaken til de problem som vi ser rundt osstil daglig.

 

Men Ordet tiloss i dag vil l¾re hver og en at det er vi som er Guds problem. Vi selv. Du og jeg selv.

 

Derfor er det etgodt rŒd at du gŒr til skrifte! At du opps¿ker en prest du har tillit til,eller gjerne en kristen om du ikke finner noen prest. Vi som er prester i vilgjerne stŒ til rŒdighet for den som kommer til skrifte. I ditt skriftemŒl talerdu sŒ ut i sjelesorg om det som ligger deg pŒ hjertet, og om dine synder, og sŒfŒr du dem tilgitt ved Jesu eget Ord og L¿fte, og skriftefarens hŒndspŒleg-gelse.

 

Jeg tror det kanmerkes pŒ oss om vi gŒr til skrifte. Har vi hatt bruk for, og opplevdtilgivelsen sŒ konkret, vil vi ogsŒ ha et tilgivende sinn overfor andre.

 

Du mŒ fŒ tilgittvŒre synder. Tilgitt dine vonde ord, tanker og gjerninger. Ellers stŒr du underGuds Dom! Du mŒ fŒ tilgitt det alt sammen i Jesu Navn, for Jesu Blods skyld. NŒrGud ved Jesu Blod fŒr dekke til det vonde, blir vŒre ¿yne Œpnet, og vi fŒr se pŒvŒr bror og vŒr neste pŒ en ny mŒte!

 

Jesus d¿de foralle dine og mine vonde gjerninger, tanker og ord. Alle vŒre forhŒndsdommer, ogdommer av andre tok Han pŒ seg. Han ble nemlig d¿mt i ditt og mitt sted!

 

Konfliktl¿sning-et utkast

 

Hvordan skal vifŒ l¿st de konfliktene som vŒre vonde ord og dommer f¿rer til, i ekteskap,familie, pŒ skole og arbeidsplass, i menigheten?

 

For det f¿rste mŒvi erkjenne konfliktene nŒr de oppstŒr. Det er en d¿dslinje for alle forhold omikke konfliktene blir tatt fram i lyset og gjort opp. Hvis ikke hindres vŒrfremgang bŒde som mennesker og kristne.

 

En konfliktoppstŒr i det ¿yeblikk jeg gj¿r noe galt mot noen. Eller: andre gj¿r noe galtmot meg. Da er vi i en krisesituasjon, som ligner pŒ forholdet mellom Gud ogmeg.(Det f¿lgendeetter Harald Kaasa Hammer, FBB-nytt 1/93, s.2)

 

Den som erkristen skulle vite veldig godt hva tilgivelse er for noe.

 

Det er joTilgivelsen som skiller den kristne tro fra alle andre religioner.

 

Det blir rett ogslett tydelig om jeg er en kristen, ja, om jeg har det rett med Gud, i den mŒtenjeg takler konflikten. Kan jeg selv bli sŒ liten at jeg ber om tilgivelse, og sŒstor at jeg kan tilgi andre?

 

I en sliksituasjon er det behov for godhet, medf¿lelse og tilgivelse: Paulus sier: ÇV¾rgode mot hverandre, og vis medf¿lelse, sŒ dere tilgir hverandre slik Gud hartilgitt dere i Kristus!È (Ef.4,32)

 

Hvordan tilgavGud? Han sa ikke bare: Jeg glemmer det du har gjort! Nei, han tok synden sŒalvorlig at Han lot Kristus bli korsfestet for vŒre synder!

 

Hvis Gud bareskulle glemme syndene mine og bare si: Det der var da ikke sΠfarlig, da villevi stadig leve i utrygghet: Tenk om Gud kommer pΠdet jeg gjorde?!

 

Nei, du skal fŒv¾re trygg nŒr du har fŒtt tilgivelse. Gud straffet din synd pŒ korset.Regningen er ikke glemt, den er betalt. ÇGjeldsbrevet som gikk imot oss...str¿k Han ut og tok detbort ved Œ nagle det til korset.È(Kol.2,14)

 

Gud er enforsonet Gud i Jesus Kristus! Han har betalt regningen!

 

Her er modellenfor menneskelige oppgj¿r ogsŒ. Synden skal festes pŒ korset. Den mŒ gis overtil vŒr Frelser og Forsoner, Jesus Kristus! F¿rst da kan begge parter i enkonflikt v¾re ferdig med den. late som ingenting er skjedd ved Œ feie detunder teppet, er uekte og for lettvint.

 

Slutning

 

NŒr vi m¿terGuds hellighet m¿ter vi bŒde Hans renhet, og vŒr egen urenhet. SŒ mŒ vi slŒ vŒre¿yne ned. Men alle vŒre vonde ord og dommer m¿tes av en nŒdig Gud i Jesu Navn.Av Ham som er Ordetog som bar vŒr dom pŒ seg, slik at vi gŒr fri den evige dom for Jesu Skyld.

 

Og i m¿tet medHam, blir vŒre ¿yne fylt av Hans Kj¾rlighet og Fred, Hans Mildhet ogVennlighet. Slik at vi fŒr Hans ¿yne til Œ se med, Hans ¿yne til Œ se de andremed.

 

Til ®re forFaderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vere skal, EIN Sann Gud,h¿glova frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com