2. Pskedag II

Joh.20,11-18

Messe

 

Hva er det vre...?

 

I

 

Det helligeforstr jeg frst og fremst som noe virkelig. Noe i verden er hellig. Gud selv erhellig. Troende mennesker gr ned p kne. Det strler ut av det hellige enenorm kraft, en styrke, en kan ikke gjre annet enn bye seg og tilbe. Dethellige lamslr oss med sin skjnnhet og godhet.

 

De som tror deikke byer seg for noe, byer seg antakelig allikevel, de byer seg for detpolitisk korrekte, moter og trender, eller for den arrogante menneskelighet. Dedyrker noe som tar det helliges plass. Det kan vre typisk for vr tid at manbyer seg for det profane.

 

Vi m igjenlre holde hellig. Hvem kan lre os det? I hvert fall ikkeunderholdningsinddustren og stand-up komikere som virker som de jakter etteralt som er hellig, for deretter ta livet av det. Heller ikke rettsvesenet, somikke lenger antar at mennesker kan injurieres, eller media som mener at allekjendiser er fritt vilt, og som setter ytringsfriheten foran personen.

 

Kan kirken lreoss noe om det hellige? Jeg er i tvilKirken tr ikke lenger snakke om helvete,fortapelse og synd, ikke heller om skam og skyld. Den forsker ikke engang gibegrepene god mening. Men disse begrepene er alle sammen fenomener som er dethelliges bakside. Den verste skammen, skylden og synden er krenke dethellige.

 

Kirken er blitthumanisert, meldes det. Vil det si at kirken har overtatt en menneskeforstelsesom er oppsttt uten den legitimeringen som flger fra Guds hellighet? Fr vardet kristendommen som humansierte mennesket. Kirkens ledere hres noen gangerut som om de betrakter Gud, Jesus og Den Hellige nd som politiske begreper vi kanunnvre nr vi alle er blitt snille, like og politisk korrekte. (Fra NinaKarin Monsen, helligholde, Damenes, VL 020404)

 

Den satt! Det erkanskje typisk nok ikke en profet eller iallefall en kirkeleder som sier dette,men derimot filosofen Nina Karin Monsen, som flere ganger de siste rene harkommet med treffende analyser og karakteristikker av kirken.

 

Selv om dettenok er sagt p bakgrunn av hvordan kirken fungerer i media og ӯst forLangfjella er her nok ta inn over seg ogs for oss i ygarden.

 

Hva er det vre kirke? Hva er det vre kristen? Hva er det vre hellig?

 

Pskebudskapetog 2.pskedagsteksten har mye utfordrende bidra med nr vi skal svare p disesprsmlene.

 

II

 

Frst bakteppeti kortform:

 

Se der Guds Lamsom brer verdens synd,hadde Dperen Johannes  sagt da hanpekte p Jesus. (Joh.1,29)

 

Han bardine og mine synder!

 

Den Lille Bibelsier: For s hyt elsket Gud verden, at Han gav sin Snn den enbrne, slikat hver den som tror p Ham ikke skal g fortapt, men ha evig liv.(Joh.3,16)

 

Fordi Hanelsket verden!

 

Jesu siste ordp korset:

 

Det erfullbrakt.(Joh.19,30b)

 

Dette erskjedd, dette er et faktum!

 

III

 

S bakteppetlitt mer i detalj:

 

I teksten pPalmesndag fra Johs.12. hrte vi til sist: Timen er kommet daMenneskesnnen skal bli forherliget.(Joh.12,23)

 

Min time erenn ikke kommet.(Joh.2, 4b)

 

Da ville degripe ham, men det var ingen som la hnd p ham, for hans time er enn ikkekommet.(Joh.7,6, 7,30, 8,20)

 

N er minsjel fylt av angst. Men skal jeg s si: Far, frels meg fra denne stunden? Nei,til denne stund skulle jeg komme. Far, la ditt navn bli forherliget!Da ld deten rst fra himmelen: Jeg har forherliget det, og skal igjen forherligedet.(Joh.12,27-28)

 

Jesus vissteat hanstimevar kommet da Han skulle g bort fra denne verden til Faderen.(Joh.13,1a)

 

Far, timener kommet. La din Snn bli forherliget, s Snnen kan forherligedeg.(Joh.17,1)

 

Timen ogJesu herliggjrelse er viktigetema i Johannes-evangeliet. Og de henger tett sammen: Her tenkes p Jesukorsdd p Golgata, Hans fullbrakte forsoningsverk. Og flgen av det: penadgang til Faderen ved Snnens verk, en pen Himmel for deg og meg! Og stalsmannen, Den Hellige nds komme, at vi kan f tro dette.

 

III

 

S tilpskedagens hendelser:

 

Han s ogtrodde.(Joh.20,8)

 

Henspiller pkoblingen av den tomme grav-og Ordet!

 

Jeg ERoppstandelsen og livet, den som tror p meg, skal leve om han enn dr. Og hverden som lever og tror p meg, skal aldri i evighet d.(Joh. 11,25-26)

 

S ropte hanmed hy rst: Lasarus, kom ut! Da kom den dde ut, med liksvp rundt henderog ftter og med et klede bundet over ansiktet. Ls ham, og la ham g, saJesus. (Joh. 11,43-45)

 

IV

 

S tildagens tekst:

 

Hun s,hrte og trodde.

 

Da s hun atsteinen foran graven var tatt bort.(20,2)

 

Og n, ssier Herren, Han som skapte deg, Jakob, og formet deg, Israel: Frykt ikke, jeghar lst deg ut; jeg har kalt deg ved navn, du er min.(Jes.43,1)

 

Hvorfor kallerHan oss ved navn? For gi oss sitt Navn: Jeg ER: Livets brd, Verdens lys, dengode hyrde, dren, oppstandelsen og livet, veien, sannheten og livet, vintreet.

 

Joh. 6,29,1.Joh.3,23, Joh.14,15, 14,21. 17,6, 17,11-12, 17,26, 15,10. Gjorde dette i dpen, handler ogs om leve i Hans Navn. Gjr det nr vi lar oss kalle inn i samfunnet med Ham ogbekjenne Hans Navn.

 

V

 

Johannes ogMaria sitt vitnesbyrd:

 

Hvordan kan duog jeg se, hre og tro?

 

Mulig g feil:

 

Ingen harnoen gang sett Gud, men den enbrne, som er Gud, og som er i Faderens favn, hanhar vist oss hvem han er.(Joh. 1,18)

 

Men jeghar sagt dere at dere har sett meg og likevel ikke tror.(Joh. 6,36)

 

Herre, vivil gjerne mte Jesus.

(Joh.12,21b)

 

Den som harsett meg har sett Faderen. (Joh.14,9)

 

For dette ermin Fars vilje, at den som ser Snnen og tror p Ham, skal ha evig liv, og jegskal reise ham opp p den siste dag.(Joh. 6,40)

 

 

VI

 

Flgen avpsken:

 

Steinene ivre liv er veltet bort!

 

Gravsteinene.De steinene som har stilt seg p tvers i veien.

 

Hva varprofetert:

 

Ddenslenker snrte seg om meg, ddsrikets redsler grep meg, jeg fant bare nd ogsorg.(Sal.116, 3)

 

Ja, du harreddet mitt liv fra dden, mitt ye fra grt og min fot fra fall. Jeg frvandre for Herrens syn i de levendes land.

(Sal.116,8-9)

 

Jeg skalikke d, men leve og fortelle om Herrens gjerninger.(Sal.118, 17)

Du overgirmeg ikke til ddsriket, du lar ikke din trofaste tjener g til grunne.(Sal.16,10)

 

Han vekkeross til live etter to dager, den tredje dagen reiser han oss opp, s vi kanleve for hans ansikt.(Hos.6,2)

 

Han skaloppsluke dden for evig. Herren vr Gud skal trke trene bort fra hvertansikt. Fra hele jorden skal Han ta bort den skjensel Hans folk lider. ForHerren har talt.(Jes. 25,8)

 

Hvorfor:

 

Se, mintjener skal ha fremgang, han skal stige, lftes og opphyes.(Jes.52,13)

 

Etter allsin mye og sjelend skal han se lys og mettes. Min rettferdige tjener skalgjre de mange rettferdige nr de kjenner Ham, for Han har bret deressynder.(Jes.53,11)

 

Hva er det vre kirke? Hva er det vre kristen? Hva er det vre hellig?

 

vre hos Ham!

 

Dette sierDen Hellige og Sannferdige, han som har Davids nkkel, han som pner, s ingenkan stenge, og stenger, s ingen kan pne: Jeg vet om dine gjerninger. Se, jeghar satt foran deg en pnet dr, som ingen kan stenge. For du har liten kraft,og likevel har du holdt fast ved mitt ord, og ikke fornektet mittnavn.(p.3,8)

 

Til re for Faderen,og Snnen, og Den Hellige nd, som var, er, og blir, N Sann Gud, fra Evighettil Evighet! Amen.

 

svennam@hotmail.com