PŒskedag[1]

Matt.28,1-8

H¿gtidsmesse

 

ÓJesu grav er tom!Ó[2]

 

I

 

Ikkef¿r hadde st¿vet lagt seg etter boken og filmen ÒDa Vinci-kodenÓ[3],f¿r det blŒste opp til en nye oppslag i media om Jesus fra Nasaret[4]. For en mŒned siden sendteTV-kanalen Discovery nemlig filmen "The Lost Tomb of Jesus" (ÒJesuforsvundne gravÓ). Det er James Cameron, regiss¿ren av spillefilmen"Titanic", og en kollega, Simcha Jacobovici som stŒr bak. Samtidigkom det en bok av sistnevnte: "The Family Tomb of Jesus" (Jesufamiliegrav).

 

JacobovicipŒstŒr Œ ha funnet Jesu jordiske levninger i en grav i Jerusalem. Pluss franoen medlemmer av Jesu familie. Men fremtredende forskere karakteriserer dethele som oppspinn.

 

Enarkeolog i Jerusalem, professor Amos Kloner, som hadde oppsyn med graven da denble gravd ut i 1980, sier f.eks. til ÓJerusalem PostÓ at "dokumentarenspŒstander er "umulige" og "uten mening", og at det ikke ernoen sannsynlighet for at Jesus og hans slektninger hadde en familiegrav.

 

Noe avstridens kjerne er ellers noen inskripsjoner der navnene ligner pŒ medlemmer avJesu familie. Men Kloner sier at dette bare er en tilfeldighet, for navnene iJesu familie var veldig vanlige pŒ Jesu tid. Omtrent Žn av ti den gang hetf.eks.Jesus og Žn av fire Maria.

 

Om deninskripsjonen som tolkes som ÒJesus, s¿nn av JosefÓ sier professor Kloner atden er omtrent uleselig.

 

II

 

Det h¿rer med til den kristne tros hovedpunkter at Kristus er bŒded¿d og begravet. Vi bekjenner det hver s¿ndag i Truvedkjenninga.

 

Og vi targjerne imot seri¿se vitenskapelige bidrag, f.eks. fra arkeologien, men vi gj¿rvel i Œ huske at kristen tro ogsŒ bygger pŒ en vitenskap som kan etterpr¿ves,nemlig teologien.

 

Velbevitnet kirkehistorie forteller at Jesu grav alt lenge har fantes i Jerusalem.Men at den ogsŒ lenge har v¾rt tom.

 

Mange ikirken i dag har som meg kanskje alt v¾rt der. For pŒ en vandring gjennom detkristne  kvarter i Jerusalemsgamleby vijo bare opps¿ke Gravkirken.

 

Den er enstor basilika bygget av kong Konstantin den Store i midten av det fjerde Œrhundre.Den omslutter bŒde Golgata-haugen, hvor Kristus ble korsfestet, og den graven,ca. 30 m unna, hvor Jesus ble lagt etter sin d¿d. Rundt om selve graven er detlite kapell. Det har to rom, og selve gravkapellet omslutter den flategravsteinen, som Jesus lŒ pŒ.

 

Kirken,Bibelen, kirken og den kristne tro hevder altsŒ at han stod opp fra de d¿deherifra!

III

 

ForTruvedkjenninga sier ogsŒ: Òstod opp frŒ dei d¿de tredje dagenÓ.

 

Sommenighet og enkeltkristne bygger vi ogsŒ vŒr tro pŒ det som stŒr i Bibelen, pŒdet profetiske og apostoliske vitnesbyrdet der.

 

F¿rstlitt fra profetenes vitnesbyrd, som i grunnen er ganske knapt:

 

ÓHan vekkjer oss til liv etter to dagar,
den tredje dagen reiser han oss opp,
sŒ vi kan leva for hans Œsyn.Ó (Hos.6,2)

 

ÓHan skal gjera d¿den til inkjes for alltid.
Herren vŒr Gud skal turka
tŒrene av alle andlet.
Sitt folks van¾re skal han ta bort
frΠheile jorda.
For Herren har tala.Ó (Jes.25,8)

 

ÓPŒ den tid skal Mikael,
den store fyrsten, stiga fram,
han som vernar dine landsmennÉ
Og mange av dei som s¿v i molda,
skal vakna opp,
somme til evig liv,
andre til skam og evig avsky.
DΠskal dei vituge skina
som himmelkvelven skin;
og dei som har f¿rt dei mange til rettferd,
skal skina som stjernene, evig og alltid.Ó (Fra Dan.12,1-3[5]
)

 

 

 

IV

 

DerfragŒr vi til det apostoliske vitnesbyrdet:

 

Evangelieneforteller utf¿rlig om Jesu begravelse. Disiplene kunne aldri glemme denforferdelige Langfredagen med m¿rke over landet og et enda dypere m¿rke i deressinn. De forstod absolutt ingenting, og sŒ ingen lysglimt i m¿rket. blikorsfestet i Israel var det endelige beviset pŒ at man var forkastet av Gud, enÇforbannelseÈ i Guds ¿yne. Fremdeles elsket de sin mester. Men livet hanssyntes Œ ha endt i triumf for motstanderne.

 

NŒ vardet ikke noe mer Œ gj¿re for disiplene enn Œ vise sin hjelpel¿se kj¾rlighet pŒden d¿de kroppen til Jesus. De hadde derfor stelt Ham og lagt ham i en grav pŒfredagskvelden, sŒ han ikke skulle bli kastet blant andre forbrytere pŒ byensavfallshaug. Og det hadde skjedd i full fart. Alt mŒtte nemlig v¾re ferdig vedsolnedgang, da sabbaten begynte.

 

Det blebrukt noe som lignet en kvernstein foran gravene, som lŒ i et spor i klippen,slik flere av dere har sett det pŒ ÓGordonÕs GolgathaÓ. (Mk.15,46 flg;16,3)Skulle man inn i graven, veltet man stenen til side, og kilte den fast.NŒr man kom ut igjen, l¿ste man sikringen og lot steinen rulle ned pŒ plass. PŒden mŒten ble graven lukket sŒ godt som mulig.

 

Men detvar enda ÓtyngreÓ for disiplene. Da den tunge steinen la seg pŒ plass forangraven, ble alt begravet som Jesu venner hadde hŒpet pŒ.

 

Ja, devar akkurat sŒ maktesl¿se som vi mennesker er ved en Œpen grav.

 

Oglikevel var dette begynnelsen til Jesu seier.

 

Vi sier itrosbekjennelsen at han Çfor ned til d¿dsriketÈ. Han ble ikke f¿rt ned dit somandre, hjelpel¿s som en fange, gjennom en port som aldri mer skulle Œpnes. Nei,han steg ned i d¿dsriket som d¿dens overmann. Han br¿t opp dets porter. ForKristus skal alle kne b¿ye seg, ogsŒ de som er i d¿dsriket. (Fil.2,10, 1.Pet.3,18 flg.)Den dagen skjedde en forandring som endret maktbalansen i tilv¾relsenfor all framtid.

 

Jordskjelvenesom rystet Jerusalem var et tegn pŒ det nye og avgj¿rende som hadde skjedd.Graver Œpnet seg og d¿de sto opp. D¿dens porter ble Œpnet.

 

Ogforhenget i templet revnet. Ingen hadde kunnet vŒge seg inn til det allerhelligste, til Gud selv utenom ¿verstepresten pŒ den store forsoningsdagen, YomKippur. Men ved Kristi seier over d¿den ble veien Œpnet for oss syndere, likeinn til Gud.(Jfr.Matt.27,51-53)

 

V

 

Da MariaMagdalena og den andre Maria(Jfr.Mk.15,47) vandret ut til graven om morgenen,hadde de ikke tanke for annet enn Œ gj¿re sin d¿de mester en siste tjeneste. NŒhadde de bedre tid til Œ stelle Jesu kropp enn pŒ fredag. De kj¿pte derfor oljeog salve(Luk. 23,56, jfr. Mk.16,1; Joh.19,39 flg.) l¿rdag kveld da sabbaten varover og butikken var Œpnet igjen.

 

Men da deto Mariaene sŒ at steinen var borte og graven var tom, trodde de naturligvis atnoen hadde bŒret Jesus bort. Hva den fremmede mannen i de hvite kl¾rne sagjorde dem bare enda mer forvirret og forskrekket:

 

ÇVer ikkje redde! Eg veit at de leitar etter Jesus, han som vartkrossfest.  Han er ikkjeher; han er stŒtt opp, som han sa. Kom og sjŒ staden der han lŒg!  Skund dykk av stad og sei tildisiplane hans: 'Han er stŒtt opp frŒ dei d¿de, og no gŒr han f¿re dykk tilGalilea; der skal de fŒ sjŒ han.' – No har eg sagt det tildykk.È(Matt.28,5-7)

 

Da de komtilbake til disiplene, ble de m¿tt med den dvpeste skepsis. Ingen kunne forstŒdet som hadde hendt. At Jesus skulle ha oppstŒtt, var for urimelig til Œ v¾resant. Til og med for Hans n¾rmeste.

 

Men detvar sant! Gud har grepet inn, sŒ merkelig og overveldende, sŒ langt utenfor hvaforstanden kan gripe, at hele livet og hele vŒr tilv¾relse er forandret fragrunnen. Her begynner en ny tid for menneskeheten. 

 

For heravsl¿res Guds mening med korset og alt det som var foregrepet ifrelseshistorien f¿r den store dagen.

 

VI

 

Vi eravhengige av det apostoliske vitnesbyrdet!

 

ApostelenPaulus har et uttrykk i 1.Kor.15 som er uvanlig, men ganske interessant sombilde for Πforklare Jesu oppstandelses betydning for oss:

 

ÓForf¿rst og fremst overgav eg til dykk det eg sj¿lv hadde motteke, at Kristusd¿ydde for syndene vŒre, som skriftene har sagt, at han vart gravlagt, at hanstod opp att tredje dagen, som skriftene har sagt, og at han viste seg forKefas og deretter for dei tolv. SŒ viste han seg for meir enn fem hundretruande sysken pŒ ein gong. Dei fleste av dei lever enno; men nokre har sovnainn. Sidan viste han seg for Jakob, sŒ for alle apostlane. Og aller sist vistehan seg —g for meg, eg som berre er eit ufullbore foster... Men no er Kristusoppstaden frŒ dei d¿de. Han er f¿rstegr¿da av dei som har sovna inn.Ó (l. Kor.15. 3-8+20)

 

Ordet Çf¿rstegr¿denÈ er hentet fra jordbruket ogoffertanken i Det gamle testamente: Det f¿rste som ble modent av korn og frukt,skulle ofres til Gud, som uttrykk for at Han er Herre over jorden og densfruktbarhet, og for at Guds velsignelse skulle hvile over hele avlingen. NŒr f¿rstegr¿denvar samlet inn og ofret, fulgte innh¿stningen av resten av gr¿den. F¿rstegr¿denvar begynnelsen som viste at den nye avlingen var pŒ vei.

 

Paulus bruker bildet av den oppstandne Kristus somf¿rstegr¿den for Œ sette Jesu oppstandelse i forbindelse med vŒr: Omtalen avKristus som f¿rstegr¿den av dem som er sovnet inn, sier at han er den f¿rstesom er stŒtt opp fra de d¿de, og at andre skal f¿lge etter i rekken. Men detligger i dette utrykket ogsŒ at Kristus er opphavet til og grunnlaget forandres oppstandelse. Med Jesus Kristus er derfor de d¿des oppstandelse begynt,oppstandelseslivet er allerede en realitet! Slik er det en n¾r sammenhengmellom Jesu oppstandelse og vŒr: Fordi Jesus er stŒtt opp fra de d¿de, finnes deten oppstandelse ogsŒ for oss. Vi skal fŒ f¿lge etter ham som ved Œ beseire d¿dog grav ble Çopphavsmannen til livetÈ (Apg. 3,15)- inn til det evige liv.

 

VII

 

Apostelen Paulus taler ofte og sterkt om detoppstandelseslivet som Kristus ved sin oppstandelse har Œpnet for ogmuliggjort. Han viser til dŒpen som porten inn til den nye verden der vi fŒrdel i oppstandelseslivet. I dŒpen settes vi over i en ny tidsalder og inn i enny virkelighet, Jesu Kristi herlige rike (Kol 1,13). NŒr korstegnet tegnes, vannet¿ses og Ordet lyder, er det Den Oppstadne som trer inn i samfunn med den d¿pte:I dŒpen reises vi opp med Kristus:

 

ÓFor i dŒpen vart de gravlagdemed han; der vart de ˜g oppreiste med han, ved trua pŒ Guds kraft, han somreiste Kristus opp frŒ dei d¿deÓ. (Kol.2,12).

 

I dŒpen fŒr vi derfor del i hele pŒskeunderet, id¿dsfellesskapet med Kristus og i livsfellesskapet med ham[6].Her fŒr vi h¿ste fruktene av Jesu d¿d og oppstandelse, vi forenes med DenOppstandne - til nyskapt og ekte liv, som her pŒ jorden skal leves ut itjeneste for Gud, og med l¿fte om oppstandelsen pŒ den ytterste dag, der viskal forvandles og kles i det herlighets-legemet som Kristus fikk ved sinoppstandelse.

 

NŒr dŒpen i den eldste kirke var henlagt tilpŒskedags morgen, sŒ var dette gjort nettopp for Œ understreke en viktig sideved den kristne dŒp: I dŒpen oppstŒr vi med Kristus. I dŒpens vann gjenspeilesoppstandelsens morgen!

 

I dŒpen gŒr linjene bakover, til Jesu d¿d ogoppstandelse, og linjene gŒr fremover, til oppstandelsen pŒ den siste dag. Idette liv er oppstandelseslivet en forsmak pŒ oppstandelseslivet ifullendelsen. Vi fŒr forretten som gir oss sikkerhet for at vi en gang skal fŠv¾re med pŒ livets fest og fŒ spise de fete og margfulle hovedrettene!

 

Ó PŒ dette fjellet skalHerren, Allh¾rs Gud,
gjera eit gjestebod for alle folk,
eit gjestebod med feite retter,
eit gjestebod med gamal vin,
med feite, mergfulle retter
og gamal, klŒra vin.
PΠdette fjellet skal han ta bort
det sl¿ret som ligg over alle folk,
det sveipet som er lagt over alle folkeslag.Ó(Jes25,6).

 

F¿r vi kan benkes rundt festbordet og fŒr leve detfullkomne og fullt ut virkeliggjorte oppstandelseslivet, er livet underoppstandelses fortegn, dŒpslivet, et liv i kamp. Men Kristi oppstandelse haravgj¿rende betydning ogsŒ for denne kampen. For vi skal i den strid vi ennŒ mŒutkjempe mot ondskapens makter i oss og omkring oss, fŒ ta i bruk de veldigekreftene som ble utl¿st i og med Kristi oppstandelse:

 

ÓDŒ kjenner eg han og krafta avhans oppstode, fŒr del i hans lidingar og blir lik han ved at eg d¿yr somhan– om eg berre kunne nŒ fram til oppstoda frŒ dei d¿de!Ó(sml.Fil. 3,10-11)

 

NŒr vi lever i fellesskapet med Den Oppstandne, harvi del i den seier som Han vant over synd og d¿d og Satans rike. Derfor kan vikjempe frimodig. Vi er ennŒ innenfor syndens rekkevidde, ogsŒ nŒr vi lever id¿ds- og livsfellesskapet med Kristus. Men vi er i seierherrens f¿lge. Kam­pener derfor ikke hŒpl¿s, seieren er til stede i samfunnet med Ham som harbeseiret alle fordervelsens makter.

 

ÓHan kledde maktene ogŒndskreftene nakne og viste dei fram til spott og spe dŒ han synte seg somsigerherre over dei pŒ krossen.Ó(Kol 2,15)

 

SŒ betyr Jesu oppstandelse hŒp og­sŒder hvor vŒr hjelpel¿shet er aller st¿rst: ved d¿d og grav. Det lys som strŒlerfrem fra Kristi tomme grav, oppstandelsens lys, det er det eneste lys somtrenger igjennom og splintrer d¿dens m¿rke. I livssamfunnet med den oppstandneKristus blir veien mot graven veien mot livet. Vi gŒr mot d¿den hvor vi gŒr.Men vi gŒr dit med den oppstandne Jesus.

 

ÓNŒr til ukjent land jeg gŒrÓ synger vii ÓKlippe, du som brast for meg.Ó(NoS 124)

 

Det fins ikke noe ukjent land Œ v¾reredd for den som tror pŒ Kristus. Hvordan det enn ser ut pŒ andre siden avd¿den er Kristus der f¿r oss.

 

La oss be:

 

Det er en stor tr¿st for oss, HerreJesus, at ogsŒ din kropp har ligget i en grav. OgsŒ du ble l¿ftet og bŒret bortog lagt til rette, livl¿s og kald. OgsŒ din grav ble lukket, og du ble forlattder i m¿rket og kulden. OgsŒ dit har du gŒtt, og der rŒr du. Landet der bortepŒ den andre siden har du v¾rt i. Jeg skal ikke gŒ den veien alene. OgsŒ id¿den fŒr jeg vandre ved din hŒnd. Derfor ber jeg deg om det som alene kan gimeg den store tryggheten i liv og d¿d. Du vet, Herre, at det er du selv. La megv¾re hos deg hver dag i mitt liv, inntil den siste, og siden for alltid i dittrike. Amen.

 

Til ®re for Faderen, og Sonen, og Den HeilageAnde, som var er, og vere skal, EIN Sann Gud, frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com

 



 



[1] Etter ÓJesu oppstandelse - ogvŒrÓ. Dav¾rende Fakultetslektor Gunnar Johnstad, i: Lys og Liv, MF 1984, og BoGiertz: tro pŒ Kristus, s.214-217. Luther forlag, Oslo 1977 82-531-7168-4.

[2] NoS 187,1

[3] Se http://www.skg.no/160406.htm

[4] Etter ÓNy mediastorm om JesusÓ.

http://oga-norgeidag.blogspot.com/2007/03/ny-mediastorm-om-jesus-filmen-jesu.html

2.mars2007. Se ogsŒ

www.jpost.com

www.msnbc.msn.com

www.msnbc.msn.com/id/3032542/site/newsweek/

www.y-zine.com

 

[5] Se ogsΠEsek.37.

[6] Se Rom 6,1 flg.