Vingardssundagen II

1.Kor.3,4-11

H¿gmesse

 

Denb¾rer fram datavirus som kan smitte millioner pŒ timer. Den er verdens mesteffektive leverand¿r av alt fra suspekte medisiner, og Óbli rikÓ tilbud. Menaller mest er den en en lynrask forbindelse mellom milliarder av mennesker,slekt, venner og forretningsfolk.

 

Hvasnakker jeg om, tror dere?

 

Jo,ÓmailÓ, eller e-post!

 

I

 

Detvar pΠbedriften BBN Technologies[1] i Cambridge, Massachusetts at man hadde arbeidet medet system som kunne knytte sammen forskjellige datamaskiner.

 

Ioktober 1971 kunne sŒ en av de ansatte, Ray Tomlinson, sende verdens f¿rstee-brev mellom to datamaskiner. I brevet skrev han rett og slett bokstavene pŒde ¿verste linjen pŒ et datatastatur: QWERTYUIOP.

 

HaddeMr.Tomlinson visst at han skulle bli historisk, hadde han nok kanskje tenkt segut et tegn eller en setning folk kunne huske bedre enn dette: QWERTYUIOP.

 

Sliksom da Gueglielmo Marconi 70 Œr tidligere iverksatte et stort fors¿k med radio.Han klarte Œ sende radiosignaler i morse mellom Cornwall og Newfoundland, tversover Atlanterhavet. Hva han sendte? Jo, bokstaven ÓsÓ: É!

 

II

 

RayTomlinson trengte et tegn som skulle skille forskjellige personers navn fraadressen til den datamaskinen man skulle sende sitt elektroniske brev til.

 

Hanlette litt pŒ mŒfŒ pŒ sin gamle skrivemaskins tastatur f¿r han stoppet ved noesom ser ut som en a pŒ skrŒ inne i en ring: @. 

 

Skaldu skrive dette tegnet, mŒ du taste ÓAlt GrÓ+2 pŒ PCen hjemme, eller om du har Mac,trykke pŒ den ytterste tasten i rekke to pŒ tastaturet.

 

Tegnethar sin opprinnelse i middelalderen. Siden pergament var mangelvare, mŒtte desom skrev forkorte teksten der de kunne. Til og med sŒ korte ord som"ad" - latin for til, eller ved mŒtte til pers. Slik ble Ókr¿llalfaenÓ til, den er a og d skrevet oppŒ hverandre. Den betyraltsŒ rett og slett Ótil.Ó

 

Menkj¾rt barn har mange navn. PŒ dansk och svensk kalles kr¿llalfaen snabel-a, pŒengelsk ÓatÓ og pŒ russisk "liten hund'Ó.

 

Denlille kr¿llalfaen symboliserer i dag hele datateknologien. Bare f¿lg med pŒreklameinnslagene pŒ TV eller pŒ en sportsarena, sŒ ser du det.

 

Denadressen Ray Tomlinson brukte var "tomlinson@bbn-tenexaÓ. Verdens f¿rste epostadresse. Det var f¿rst 23 Œr etter, i 1994 at  e-posttrafikken tok ordentlig av.

(EtterÓ30 Œr sedan fšrsta e-brevet av Agneta Didrikson, korrespondent for DagensNyheter i Sydney, DN 091001, og E-posten fyller trettio, Hbl 301001.)

 

III

 

Vi har nettopp med et brev Œgj¿re i dagens tekst. Det er1.Korintierbrev. Det er ett av 13 brev skrevet avApostelen Paulus. Adressat: Menigheter og medarbeidere. 1.Kor. er ett av to vihar bevart skrevet til den kristne menigheten i Korint. Det var Paulus somgrunnla den. Det skjedde Œr 51, bare en 15 Œrs tid etter Jesu d¿d pŒ korset,oppstandelse og himmelfart.

 

Korint var en av oldtidensstorbyer. Her st¿tte sprŒk, kulturer og religioner sammen, for her var sentrumfor handel og hŒndverk fra ¿st og vest. Befolkningen var nemlig en blanding av j¿der og grekere, romere ogorientalere. Omtrent som London eller New York City i dag, altsŒ.

 

Da Paulus sendte brevet, varting gŒtt helt av hengslene i kirken i Korint. Det var stor strid om hva somvar rett teologi og rett kristen livsf¿rsel. (H¿rt det f¿r?)

 

Det var splittelser oggruppedannelser, sex-moral pŒ villspor, og en overdreven vekt pŒ nŒdegavene pŒbekostning av den vanlige forkynnelsen.

 

Problemene har nok hatt myemed menighetens hedenske omgivelser Œ gj¿re. Det er lett Œ tenke seg at mangekristne i Korint har hatt et formidabelt ytre press: ÒAlle gj¿r det.Ó ÒAllemener det jo!Ó  ÒDet er bare du sommener det pŒ den mŒten!Ó ÓJeg tolker pŒ min mŒte!Ó

 

Derfor handlet det ogsŒ myeom menighetens Œndelige kvalitet. Vi skj¿nner at den pŒ langt n¾r var god. Menlikevel var Paulus glad i de kristne der, og hadde stor omsorg for menigheten.

 

Den eneste veien ut avproblemene er at Paulus setter inn sin myndighet som apostel. ÓDette er rett kristendom, det andre ikke! Gj¿r som jeghar sagt, sŒ er du pŒ rett vei. Bare da blir du frelst!Ó

 

IV

 

Mange av oss har i dag eneller flere ÓmailÓ adresser vi kan nŒs pŒ. Hvilken har du? Jeg harsvennam@hotmail.com

 

Alfakr¿ll, snabel-a,ellerÓatÓ.

 

En e-postadresse bestŒr tilvanlig av et personnavn som stŒr foran alfakr¿llen og en domeneadresse somenkelt sagt forteller hva den datamaskinen heter som den enkelte av oss brukertil epostbud.

 

Domene betyr egentligeiendom, og betyr n¾rmest et hus, et hjem.

 

NŒren epost skal sendes:

 

 

AltsŒ:

 

 

V

 

Paulushar allerede sagt at han i misjonsarbeidet har opptrŒdt som en klok byggmester.Han vet at alle byggverk mŒ hvile pŒ fast grunn, ikke minst nŒr en skal byggedet viktigste av alt: Guds Kirke.

 

Ogetter teksten vŒr legger han til:

 

ÓMenom nokon byggjer pŒ denne grunnvollen med gull, s¿lv eller dyre steinar, medtre, h¿y eller halm, sŒ skal det ein gong visa seg kva slag arbeid kvareinskild har gjort. Herrens dag skal gjera det klŒrt, for den dagen bliropenberra med eld, og elden skal pr¿va det kvar einskild har gjort.Ó (1.Kor.3,12-13)

 

PŒden siste dag skal det nemlig avsl¿res om det vi har bygget vŒre liv pŒ erholdbart.

 

Detsiste verset i teksten vi leste sier at bare Žn eneste ting skal bli stŒendetil slutt:

 

ÓFor ingen kan leggja einannan grunnvoll enn den som alt er lagd, Jesus Kristus.Ó (1.Kor.3,11)

 

Sagtrett ut:

 

Deter bare Žn person , Žn ting, som holder som livsgrunnlag, ja, i evigheten:

 

Deter atJesus d¿de pŒ korset for vŒre synder. Han seiret over syndens makt, djevelens¿deleggelser, og d¿dens n¿d.

 

ÒDe er kj¿pte, og prisener betalt.Ó (1.Kor.7.23)

 

Vi kan sammenlikne det med etaktuelt fenomen som Kirken mŒ kalle et uakseptabelt politisk virkemiddel og enen forferdelig forbrytelse. Mennesker tas til fange, blir kidnappet for at manskal oppnŒ politiske mŒl, eller fŒ l¿sepenger.

 

Men i overf¿rt betydning varvi faktisk ogsŒ kidnappet av synden, d¿den og den onde. Men sŒ kom Jesus med sittblod som l¿sepenge! Han kom og satte oss fri!

 

Jesus betalte for vŒrfrigj¿ring med sitt eget liv. Det kostet Ham alt.  Mens det koster ingenting for oss Œ komme til Herren.

VI

 

Det er VingŒrdss¿ndagen.VingŒrden i Bibelen er et bilde pŒ Guds Rike.

 

I dagens evangelietekstforteller Jesus en liknelse. En tjener, en slave arbeider for sin husbond.Heldigvis er slike tjenesteforhold umulige i vŒrt land i dag. For husbondeneide sin tjener, og hadde rett pŒ hans tjeneste. Om tjeneren hadde behov for bŒdehvile og mat, sŒ mŒtte det vike for behovene som herren mŒtte ha. Det var hansplikt, og tjeneren hadde heller ikke noen anerkjennelse eller takk Œ vente seg.Han bare gjorde det han var skyldig til Œ gj¿re.

 

ÒNŒr de har gjort alt devar pŒlagde, skal de seia: 'Vi er unyttige tenarar og har berre gjort det viskulle.Ó(Luk.17.10b)

 

Jesus er ikke ute etter Œanbefale datidens samfunnssystem. Men Han bruker bildet om herren og slaven forat vi skal l¾re noe veldig viktig:

 

VŒr oppgave er Œ overgi osstil Ham, stille vŒrt liv, vŒr kropp, vŒre ord og vŒre tanker til Hansdisposisjon. For at vi skulle tjene Ham som satte oss fri, og ha Ham til Herre.

 

Vi ble frikj¿pt fra syndensslaveri av Jesus for istedet Œ v¾re Kristi tjenere, og stŒ under Hans ordre ogbefaling!

 

Vi er frelste fra synden for Œ levemed Jesus Kristus! For Œ v¾re Hans tjenere. Hver dag. Hver time. Hvertminutt. Hvert sekund. Han skulle v¾re din og min Herre i liv og i d¿d! Det Œbli d¿pt i Den Tre-Ene Guds Navn, betyr Œ bli beslaglagt for Herren. Vi kom til Jesusi dŒpen for Œ leve med Ham i dypeste takknemlighet og hengivelse til Ham!

 

ÒMen Gud vere takk! De somf¿r var slavar under synda, har no av hjartet vorte lydige mot den l¾ra som devart overgjevne til. De vart sette fri frŒ synda og er slavar for rettferda–eg bruker eit bilete frŒ dagleglivet sidan de er veike menneske av kj¿tog blod. F¿r baud de fram lemene dykkar til teneste for det ureine og deturette, og det f¿rte berre til urett. Men no skal de by fram lemene dykkar tilteneste for rettferda, sŒ de kan bli heilage.Ó (Rom. 6,17-19)

 

VII

 

Vikan ikke tro pΠGud av oss selv. Vi kan ikke tro at Jesus taler sant av ossselv. Vi kan ikke tjene Herren av oss selv.

 

Jeg sa for litt siden at etdomene betyr egentlig eiendom, og betyr n¾rmest et hus, et hjem.

 

Gud har gitt oss et domene Œbo pŒ, en adresse som f¿rer fram, et tegn som Œpner opp.

 

 

Gjennom Œrene jeghar v¾rt prest i ¯ygarden har jeg l¾rt mange av dere Œ tegne og bruke korsetstegn.

 

Det finnes pŒdatatastaturet ogsŒ, men du mŒ lete litt etter det. Vi har dette tegnet tydeligtilstede i kirken vŒr her i BlomvŒg ogsŒ. Gi deg tid etter gudstjenesten for Œse hvor mange ganger du finner det. La oss pr¿ve Œ tegne det: Tre fingre, rettned, og sŒ fra side til side.

 

Korstegnet minneross pŒ at vi har Žn Gud, og at det er tre personer i Gud. F¿rst l¾rer de trefingrene oss det: Gud Fader, Jesus Kristus, HelligŒnden. Og sŒ l¾rerkorstegningen oss det: Faderen, Sonen, og Heilaganden!

 

Det er barekorsmerket som slipper deg igjennom.

 

 

Ray Tomlinson  trengte et tegn som skulle skilleforskjellige personers navn fra adressen til den datamaskinen man skulle sendesitt elektroniske brev til.

 

Alfakr¿ll og rett adressesender meldingene rett hjem til din maskin. Via domenet du h¿rer hjemme under.

 

Men lenge f¿r dette innf¿rteGud korsets tegn for at du skulle komme rett hjem til Himmelen! Via domenet somer Kirken!

 

Martin Luther har gitt oss noengode rŒd i Den Lille Katekismen:

 

ÇOm morgonennŒr du stŒr opp av senga, skal du teikna deg med det heilage krossmerket ogseia:

 

ÇI Namnet ŒtFaderen, Sonen og Den Heilage Ande. Amen.È

 

SΠseier dufram truvedkjenninga:

 

ÒEg trur pŒGud Fader, den Allmektige. Eg trur pŒ Jesus Kristus, Guds einborne Son, vŒrHerre. Eg trur pŒ Den Heilage Ande, ei Heilag, Almenn Kyrkje.Ó

 

NŒr vi sier: ÒEgtrurÓ, da sier vi til Gud: ÒEg vil h¿yra deg til!Ó

 

(FrŒ ÇKorleisein husfar skal l¾ra husfolket sitt Œ be om velsigning morgon og kveld, LK i:Vedkjenningsskriftene Œt DNK, s.142-143, utg. v. Arve Brunvoll, Lunde 1972.)

 

VIII

 

VingŒrdss¿ndagen betyr bŒde ordre og kraft. Da Jesaja ble kalt tilprofet, skjedde det nettopp via ÒdomenetÓ, templet pŒ denne mŒten:

 

Ò(Serafane)ropa tilkvarandre:

        ÇHeilag,heilag, heilag er Herren Sebaot.

        Alljorda er full av hans herlegdom.È

Boltane i d¿rstokkaneriste nŒr ropet ljoma, og huset vart fylt med r¿yk.   DŒ sa eg:

        ÇVemeg! Det er ute med meg.

        Foreg er ein mann med ureine lipper,

        ogeg bur mellom eit folk med ureine lipper,

        ogaugo mine har sett Kongen,

        Herren,Allh¾rs Gud.È

DŒ flaug ein av serafanebort til meg. I handa hadde han ei glo, som han hadde teke med ei tong frŒ altaret.  Med den r¿rte han ved munnen min og sa:

        ÇSjŒ,denne har r¿rt ved lippene dine.

        Diskuld er borte, di synd er sona.È

SŒ h¿yrde eg Herrensr¿yst:

        ÇKvenskal eg senda,

        ogkven vil gŒ for oss?È

        DŒsa eg: ÇSjŒ, her er eg, send meg!Ó(Jes.6,3-8)

 

Jesaja m¿tte Herren Jesus. Detgj¿r ogsŒ vi i ÒtempletÓ i dag. Gud har utsett en oppgave ogsŒ for deg! Vil dugŒ for Ham? Jesus kaller bŒde deg og meg inn i tjenesten. Selv om vi med retteopplever at vi er usle og ynkelige i m¿tet med ham. Og aldeles utilstrekkeligeoverfor den store Herres tjeneste som venter pŒ oss.

 

For en Herre vi har! Hanfrigjorde oss fra fangenskapet under synd, d¿d og djevel og kaller oss til livved seg. Han er ikke sparsom pŒ oppmuntringer til sine venner. Han utruster medsin nd:

 

ÒMen de skal fŒ kraft nŒrDen heilage Ande kjem over dykk, og de skal vera mine vitne i Jerusalem ogheile Judea, i Samaria og heilt til enden av verda.Ó (Apg.1,8)

 

Han utdeler nŒdegaver og loverŒ v¾re med alle dager. Ef.4,7 flg.; Matt.28,20

 

Slik taler Jesus. Slik kallerJesus. Slik styrker Jesus.

 

Slik er Herren med!

 

Tjen derfor Jesusmed glede under korset-det store seiersmerket!

 

Til ®re forFaderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, EIN Sann Gud,frŒ ®ve til ®ve.

 

svennam@hotmail.com

 

 

 

 

 



[1] http://www.bbn.com/Historical_Highlights/@sign.html