Epifania/Kristi  penbarings dag/I

 

H¿gmesse  BlomvŒg kyrkje, ¯ygarden prestegjeld

 

Radiogudstjeneste  NRK P1

 

050103

 

Mt.2,1-12

 

Salmer:

 

Inngangssalme:  94, 1-5

 

Hovedsalme:  04

 

Salme  f¿r preken: 777

 

Salme  etter preken: 72

 

Sluttsalme:  94,6-7

 

Nattverdgudstjeneste  etter at radiogudstjenesten er over kl.1159:

 

Offertoriesalme:  89

 

Kommunionssalmer:  63, 64

 

Sluttsalme:  43, 6-8

 

 

 

Intimasjon:

 

 

 

I  Namnet Œt Faderen, Sonen og Den Heilage Ande(+). Fra ¯ygarden prestegjeld  nordvest for Bergen ¿nsker vi hjertelig velkommen til radiogudstjeneste fra  BlomvŒg kyrkje. PŒ Epifaniadagen, Festen for Kristi penbaring, er  det fremdeles jul.[1]  Gud er blitt menneske i Jesus Kristus! Men samtidig innledes kirkeŒrets penbaringstid.  NŒ fŒr vi se mere av hvem barnet i krybben er, og hva Han vil med oss. I  dagens hellige Evangelium blir vi med de vise menn kalt til Œ la Hans lys  skinne for oss. slik at Guds Ord nŒ virkelig mŒ v¾re Óen lykt for vŒr  fot og et lys pŒ vŒr sti.Ó(Sal.119,105)

 

  

 

Lesetekster:

 

Jes.60,1-6

 

Ef.3,1-6

 

 

 

La oss be:

 

 Herre  Gud, himmelske Far, du som fra alle jordens riker kaller og samler et  kongerike av prester og et hellig folk som tjener deg, la ditt herred¿mme bli  stort og ditt lys skinne over alle som lever i d¿dens skygge. Du som lot din  herlighet gŒ opp over oss, led oss i nŒde ved din Hellige nd, sŒ vi kan f¿lge  deg pŒ din vei inntil vi ser deg i din himmelske herlighet. Ved Jesus  Kristus, din kj¾re S¿nn, vŒr Herre. Amen.[2]

 

 

 

Det  Hellige Evangeliet pŒ Epifaniadagen, Den hellige fest for Kristi penbaring  leser vi etter Matteus i det 2. kapittel.( 2,1-12) (VISMENNENE HYLLER JESUS)

 

1 Da  Jesus var f¿dt i Bethlehem i Judea, pŒ den tid Herodes[3]  var konge, kom noen vismenn fra ¯sten til Jerusalem

 

2 og  spurte: "Hvor er j¿denes konge som nŒ er f¿dt? Vi sŒ hans stjerne[4]  da den gikk opp ved morgengry, og er kommet for Œ hylle ham."

 

3 Da  kong Herodes h¿rte det, ble han meget urolig, og hele Jerusalem med ham.

 

 4 Han  kalte sammen alle overprestene og folkets skriftl¾rde og spurte dem hvor  Messias skulle f¿des.

 

 5  "I Bethlehem i Judea," svarte de, "for slik er det skrevet hos  profeten:

 

 6 Du  Bethlehem i Juda land

 

 er  slett ikke den ringeste av fyrstene i Juda.

 

 For  fra deg skal det komme en h¿vding,

 

 som  skal v¾re hyrde for Israel, mitt folk."

 

 7 Da  kalte Herodes vismennene til seg i all stillhet og spurte dem ut om tiden da  stjernen hadde vist seg.

 

 8 SŒ  sendte han dem til Bethlehem og sa: "Dra av sted og forh¿r dere n¿ye om  dette barnet! Og nŒr dere har funnet det, sŒ meld fra til meg, for at ogsŒ  jeg kan komme og hylle det."

 

 9 Da de  hadde h¿rt kongens ord, drog de av sted. Stjernen som de hadde sett gŒ opp,  gikk foran dem, inntil den ble stŒende over stedet der barnet var.

 

 10 Da  de sŒ stjernen, ble de fylt av glede.

 

 11 De  gikk inn i huset og fikk se barnet hos moren, Maria, og de falt pŒ kne og  hyllet det. SŒ Œpnet de sine skrin og bar fram gaver til barnet: gull, r¿kelse  og myrra.

 

12 Men  i en dr¿m ble de varslet om at de ikke mŒtte vende tilbake til Herodes, og  de tok en annen vei hjem til sitt land.

 

 

 

Slik  lyder Herrens Ord. Herre, skriv dine Ord i vŒre hjerter! Amen.

 

 

 

Den  crazy reisen.

 

 

 

I

 

 

 

Ó  I ¿rkenen finnes virkelige mysterier. I solens krig mot alt levende har livet  sine hemmeligheter som gj¿r at det kan overleve. Noen planter drikker seg  breddfulle pŒ vann nŒr det en sjelden gang regner, og lagrer det til senere  bruk. Dyrene har hard hud eller et ytre skjelett for Œ trosse t¿rken. Alt  levende har utviklet metoder til Œ finne skygge. Om dagen kan man speide  forgjeves etter liv, men nŒr solen gŒr ned, vŒkner en verden av skapninger.

 

  

 

-Det  er forfatteren John Steinbeck som sitter under nattehimmelen i Californias  Mojave-¿rken:

 

 

 

ÓI  ¿rkenen lever historien om en gullgruve sŒ rik at verden ville gŒ av  hengslene om den ble oppdagetÉ I slike trakter utforsket oldkirkens  eremitter evigheten med ul¾rde sinn. De store syner om altets enhet er alltid  unnfanget i ¿demarken. Her ble stjernene f¿rst talt og deres baner  observertÉ De kommer sŒ n¾r at man nesten kan nŒ dem med fingreneÉÓ

 

 

 

-I  1960 gav Steinbeck seg landeveien i vold med bobil og hunden Charley, for Œ  gjenoppdage sitt hjemland. Men egentlig aner vi i boken ÓTuren med CharleyÓ,[5]  at hans vagabond-prosjekt handler om Œ finne sine r¿tter. ÓSom ganske ung  fikk jeg en kriblende lyst til Œ gi meg i vei hvor som helst. En brennende  trang til Œ bryte opp.Ó

 

  

 

Steinbeck  mŒ innr¿mme at Ódet er ikke vi som tar en tur, det er turen som tar  oss.Ó  Det er egentlig ganske  crazy det hele.

 

 

 

Her  er dagens tema:

 

 

 

Den  crazy reisen.

 

 

 

II

 

 

 

F¿rst  trenger vi Óen lykt for vŒr fot og et lys pŒ vŒr sti.Ó(Sal.119,105)

 

  

 

Dagens  tekst er den f¿rste av fire beretninger i Matteus 2, som alle foregŒr mellom  Jesu f¿dsel og D¿peren JohannesÕ framtreden. Det dreier seg ogsŒ om  Jesusbarnets flukt til Egypt, barnemassakren i Bethlehem, og den hellige  families tilbakekomst til Nasaret.

 

 

 

Bakteppet  for dem alle likner begynnelsen av 2.Mosebok, der Farao blir stŒende mot  Moses slik som nŒ Herodes mot Jesus. Men likheten er ogsŒ slŒende med penbaringen  12, der draken konfronterer Guds Mor Maria og Kristus.

 

  

 

Det  sentrale i dagens Evangelium er de vise menns hylling av den nyf¿dte Jesus  Messias i Bethlehem.

 

  

 

-Det  var mye rart Œ se pŒ stjernehimmelen i de siste Œrene f¿r Kristi f¿dsel.  NŒr det gjelder Bethlehemsstjernen finnes flere teorier, men det kan se ut  til Œ handle om at to planeter tilsynelatende l¿per sammen til Žn stjerne.[6]  Det tradisjonelle standpunktet er kjent fra astronomen Johannes Kepler, som  beskriver hendelser omkring Jupiter og Saturn i Œr 7. Senere utviklet ¿sterrikeren  DÕOcchieppo teorien. Men sŒ kom Ernest Martin i Oregon opp med en  fascinerende vri. Flere sv¾rt merkelige kosmiske fenomen inntraff nemlig  mellom 12.august og 17.juni henholdsvis Œr 3 og 2 f¿r Œr 0. Planetene  Jupiter og Venus opptrŒdte pŒ denne tiden flere ganger pŒ en aldeles pŒfallende  mŒte sammen med stjernen Regulus i stjernebildet L¿ven. S¾rlig oppf¿rte  Jupiter seg rart, idet den sŒ ut til Œ bevege seg fram og tilbake, og  markere Regulus, L¿vens hjerte.

 

 

 

Alle  disse navnene signaliserer kongelighet. I tillegg er l¿ven det vi kunne kalle  logoen til Judas stamme i Israel. (1.Mos.49.9)  [7]  [8] 

 

 

Men  slike overveielser er mer krydder enn fast f¿de. Sann kristendom er ikke  avhengig av hva naturvitenskapen mŒtte finne ut, selv om troen i h¿yeste  grad bygger pŒ historiske hendelser.

 

  

 

Er  vi ¾rlige mŒ likevel noen hver av oss innr¿mme at troen er et stort  mysterium. Da har vi to alternativ: Enten mŒ vi si at alt i kosmos er kaos.  Skjebnetroen ligger n¾r. Men dŽt er jo en uutholdelig tanke.

 

  

 

Heldigvis  finnes et alternativ: VŒr hellige kristne tro er bygget pŒ Guds sanne og  ufeilbarlige Ord om at Den Tre-Ene Gud er Herre over hele universet, og holder  alt oppe. Han har grepet inn i vŒr verden, ved Œ Œpenbare seg i S¿nnen  Jesus Kristus. Og dagens hellige Evangelium l¾rer oss at Han er Herre over  alle mennesker, og griper inn hvordan, hvor, og nŒr Han vil.

 

  

 

Kirkens  tradisjon[9]  er derfor n¿ye med Œ understreke det underfulle og overnaturlige med  Bethlehemsstjernen. Det stŒr jo at den gikk foran vismennene  Óinntil den ble stŒende over stedet der barnet varÓ.(2,9)

 

 

 

Kirkefedrene,  som Biskop Ireneus av Lyon, utla vismennenes vitnesbyrd om at de hadde sett  Óhans stjerne[10]  da den gikk opp ved morgengry,ÉÓ(2,2) som  oppfyllelsen av Bileams profeti: ÓEn  stjerne stiger opp fra Jakob, en kongsstav l¿fter seg fra Israel.Ó(4. Mos.  24,17)[11]

 

 

 

Dette  er ogsŒ i h¿yeste grad i harmoni med det apostoliske vitnesbyrd.

 

Apostelen  Peter beskriver Guds profetiske Ord som  Ómorgenstjernen, som gŒr opp i deres hjerter.Ó(2.Pet.2,19b)[12]  Og juleevangeliet  etter Johannes roper ut om Ordet som ble kj¿d:Ó  Évi sŒ hans herlighet, den herlighet som den enbŒrne S¿nn har fra sin  Far, full av nŒde og sannhet.Ó(Joh.1,14b)

 

 

 

Vi  kan ellers sammenligne stjernen med lyset som stanset forf¿lgeren Saul fra  Tarsus pŒ landeveien til Damaskus, (Apg.9,3)  eller med  juleevangeliet etter Lukas: ÓMed ett  stod en Herrens engel foran gjeterne, og Herrens herlighet lyste om demÉÓ  (Luk. 2,9) Eller  med ildst¿tten som  ledet Israel ved utgangen fra Egypt[13].(2.Mos.13,21)

 

 

 

Den  crazy reisen.

 

 

 

III

 

 

 

For  det andre gjelder det pilgrimene, de vise menn.

 

 

 

  grunnteksten stŒr det at de var ÓmagereÓ, det er samme ordstammen som vi  har i ÓmagiÓ. Men ordet hentyder ikke til noen slags Harry Potter-typer.  Det betyr rett og slett vise menn fra ¯st.

 

 

 

Hvor de  egentlig kom fra fŒr vi en ytterligere forstŒelse av idet de nŒr Jerusalem:

 

 

 

"Hvor  er j¿denes konge som nŒ er f¿dt?É,Ó(2,2)sp¿r de. Dette forutsetter  jo at de mŒtte kjenne til Messiasforventningene i Israel.

 

 

 

Det kan  godt hende at det her er en forbindelse til j¿denes eksil i Babylonia(det nŒv¾rende  Irak), og til flere store j¿diske kolonier ved Eufrat.

 

Her var  pŒ Jesu tid ogsŒ mange dyktige astronomer. Milj¿et hadde v¾rt tett pŒ  avgudsdyrkelsen, men j¿denes tro pŒ Den Ene Gud hadde gjort inntrykk. Det er  nok Œ vise til Daniels vitnesbyrd: ÓHan hadde Œpne vinduer som vendte  mot Jerusalem. Tre ganger om dagen falt han pŒ kne for sin Gud med b¿nn og  lovprisning.Ó(Dan.6,11b) 

 

 

 

Salme  72 forutsier at ÓKongene av Saba og Seba skal komme med sine gaver.  Ham skal alle konger hylle, og alle folkeslag skal tjene ham.Ó (72,10b-11)

 

 

 

Kong  Gaspar, Melchior og Balthasar, bŒde navn, antall, alder og hudfarge varierer  hos kirkefedrene, ble akkurat som Paulus vel 50 Œr senere ÓikkeÉulydig  mot det himmelske syn.Ó(Apg. 26,19) Hvem i all verden ville gi seg ut pŒ  en 1100 km lang og strabasi¿s reise uten meget gode grunner? Men de ble sŒ  ÓhektetÓ at de br¿t opp og gav seg ¿rkenen i vold, pŒ

 

  

 

Den  crazy reisen.

 

 

 

IV

 

 

 

For  det tredje litt om noen som ikke kunne lese veikartet.

 

 

 

Vismennene  skj¿nte fort at det ikke hadde gŒtt opp noe lys for noen i Jerusalem. Aller  minst i det kongelige palass.

 

 

 

Deres  sp¿rsmŒl om stjernen kom jo kongen for ¿ret. Forholdet mellom Jesusbarnet  og Herodes blir med en gang satt pŒ spissen, for ogsŒ Herodes kjente til  oppfatningen at store herskere har en stjerne som lyser ved deres f¿dsel. Men  hvem kunne den nye kongen v¾re?

 

 

 

Herodes  blir enda mer forferdet da han gir Óoverprestene, og folkets skriftl¾rdeÓ  audiens, og de forteller ham at profeten Mika nok hadde forutsagt  at en fyrste og en hyrde skulle komme fra Bethlehem. (Mika 5,1+4) En ny  konge f¿dt i kongens egen bakgŒrd! Men uroen forplantet seg snart til Óhele  JerusalemÓ,(2,3-4) som fikk bange anelser.

 

 

 

Herodes  var nemlig en grusom konge. Ved statskupp, med romernes hjelp var den popul¾re  j¿diske kongelige familien styrtet. Herodes ble derfor en upopul¾r ÓnikkedukkeÓ.  Det hjalp ikke at han bygget opp og forskj¿nnet templet. For han styrte ved  terror, og fikk henrettet bŒde politiske rivaler og flere i n¾r familie.

 

 

 

Han har  nŒ liknende planer med den nyf¿dte konkurrenten i Bethlehem. Listig forh¿rer  han vismennene om hva de vet, og later som han har samme agenda som dem. OgsŒ  han vil hylle barnet, pŒstŒr han, mens knivene slipes.(2,7-8)

 

 

 

Men Gud  kjenner hjertene. De vise menn skjermes fra HerodesÕ onde hensikter ved at  Gud varsler dem i en dr¿m.(2,12)

 

 

 

Gud har  kontrollen. Dagens evangelium lar tydelig bŒde diktatoren og hans betrodde  teologer uten Œ vite det forkynne at Kristus er f¿dt i Bethlehem.

 

 

 

Og det  er Guds ironi at nettopp den urette kongen Herodes setter vismennene pŒ  sporet til den rette kongen Jesus.

 

  

 

ÓDa de hadde h¿rt  kongens ord, dro de avsted.Ó(2,9)

 

 

 

Den  crazy reisen.

 

 

 

V

 

 

 

Hvor  skal vi egentlig hen i livet?

 

 

 

The  Beach Boys synger om da Steinbecks tur med Charley[14]  fant fram til dikterens r¿tter[15]:

 

ÓHave  you ever been down Salinas way?

 

Where Steinbeck  found the valley

 

And  he wrote about it the way it was in his travelin's with CharleyÉÓ

 

 

 

Men  tingene var ikke som f¿r selv om dikteren fant igjen Montereybukten,  JohnnyÕs Bar, og i en liten canyon familieranchen, og den store eiken hvor  faren hadde brent inn sin kj¾rlighetserkl¾ring til piken han var glad i. For  fiestaen til tross, Óman kan ikke vende hjem, for mitt hjem har opph¿rt Œ  eksistere unntagen i erindringens m¿llkuler.(Tom Wolfe)Ó

 

  

 

Steinbeck  innprenter barndommens gr¿nne dal for siste gang, sŒ skynder han seg bort,  og gir seg ¿rkenen i vold.

 

 

 

Den  crazy reisen.

 

VI

 

 

 

For det  fjerde. Reisens mŒl: Davids by.

 

 

 

Fra  dagens lektietekst: ÓMot ditt lys skal  folkeslag vandre, konger skal gŒ mot din solrenningsglans...De samler seg  alle og kommer til deg. Dine s¿nner kommer langt bortefra,....Ó  (Jes.60,3+4bc)

 

 

 

Og  fra evangeliet: ÓDa Jesus var f¿dt i  Bethlehem, Ékom noen vismenn fra ¯stenÉfor Œ hylle ham."  (Matt.2,1b+2b)

 

 

 

ÓNŒr  de nŒ har OrdetÉ, drar de villig Étil den ringe smŒbyen Bethlehem.  ÉGud gir dem den tr¿sten at han lar stjernen komme fram igjen. Den lyser  for dem like tilÉ det huset hvor barnet var,Ó sier Luther[16].

 

  

 

  er de kommet fram:

 

 

 

ÓKom, min sjel, lukk  opp ditt ¿ye,

 

se hvor nŒderik han er,

 

b¿y deg ned, betrakt ham  n¿ye,

 

at du rett kan fŒ ham kj¾r!

 

Salighetens Gud er her,

 

Kj¿d og blod med oss han  b¾r,

 

vil med oss sin himmel  dele-

 

Pris  Guds nŒde, alle sjele!Ó[17]

 

 

 

ÓÉkonger,Étjen  Herren med ¾refrykt og glede, kyss skjelvende jorden for hans f¿tter.Ó(Sal.2,10)

 

 

 

ÓDeÉ fikk se barnet  hos moren, Maria, É falt pŒ kne og hyllet det. SŒ Œpnet de sine skrin og  bar fram gaver til barnet: gull, r¿kelse og myrra[18].Ó(2,11b)

 

 

 

Mika  hadde profetert at Messias skulle f¿des i Bethlehem. Men ogsŒ gavene fra de  vise menn r¿per at vi har med den salvede kongen Œ gj¿re. Gullet i dagens  tekst er forresten egentlig en skattkiste, skrin. Men hva er i skrinet?

 

 

 

Kirkens  tradisjon har tillagt gavene symbolsk betydning:

 

 

 

á        Gullet  betyr at Jesus er Konge.

 

 á        R¿kelsen  betyr at Jesus er Gud.

 

 á        Myrra betyr  at Jesus er ¯verstepresten som selv bar fram offeret for folkets synder.

 

 

 

I  Bibelen ser vi at:

 

 

 

á        Apostelen  Peter sammenlikner troen pŒ Jesus med gull. (1.Pet.1,7)

 

á        R¿kelse  symboliserer de helliges b¿nner, og h¿rer kulten til, i f¿lge penbaringen.  (p.5,8; 8.3 flg.) 

 

á        Maria i  Betania og Nikodemus som tjente Jesus ved Œ salve Hans f¿tter med myrra.(Joh.12,3;  19.39)

 

 

 

De  vise menn gir Jesus sin tro, sine b¿nner, og sin tjeneste!

 

 

¥     tro er Œ komme til Jesus, med alt.  

¥     be er Œ lukke Jesus inn i sitt liv.  

¥     tjene er Œ tjene Jesus i stort som i smŒtt.

 

 

 

La oss  komme til Jesus med vŒre skrin. Om det er gull som ligger der, eller skrap.  Til og med tomme skrin skal vi fŒ komme med. Til

 

 

¥   Ham  som allerede har gitt seg selv til oss!  

¥   Ham  som steg inn i vŒr verden julenatt, for Œ dele vŒre kŒr helt og fullt.  

¥    Ham  som sonet vŒre synder, og seiret over d¿den.  

¥    Ham  som lever i dag.

 

 

¥   Han  som lar seg fremdeles finne for den som s¿ker Ham.

 

 

 

Men  det gjelder Œ lete rett. For det er

 

 

 

Den crazy reisen.

 

 

 

VII

 

 

 

For det  femte: OgsŒ vi kalles til oppbrudd. Til Œ begi oss avsted for Œ finne  Jesus.

 

 

 

ÓWeÕve  gotta get out of this place. If itÕs the last thing we ever do.Ó[19]

 

 

 

Jesaja  hadde profetert tr¿steord til et bortf¿rt folk i Babylon, og forutsagt  returen til Sion. Men han forespeilet ogsŒ et nytt gudsfolk fra hele jorden,  den hellige kristne kirken:

 

 

 

ÓJeg vil f¿re de  blinde pŒ en vei de ikke kjenner, lede dem pŒ ukjente stier. M¿rket foran  dem gj¿r jeg til lys og ulendt mark til en sletteÉÓ (42,16)

 

 

 

ÓTenk  ikke pŒ det som hendte f¿r, akt ikke pŒ det som en gang var!

 

  skaper jeg noe nytt. Det spirer allerede fram. Merker dere det ikke? Jeg  legger vei i ¿demarken og stier i ¿rkenen. Markens dyr skal ¾re megÉ For  jeg gir vann i ¿demarken og lar elver renne i ¿rkenen, sŒ mitt utvalgte  folk kan fŒ drikke. Det folket jeg har dannet meg, skal forkynne min  pris.Ó(43,18-19)[20]

 

 

 

Ingen mŒ  v¾re i tvil om at her sier den levende Gud at veien til salighet vil bli  strabasi¿s. Det Œ nŒ mŒlet vil ligge pŒ underets plan.

 

 

 

Men  hvorfor gŒr den Œndelige veien gjennom ¿rkenen? Kanskje fordi det her vil  vise seg hvor vi har vŒrt hjerte? I ¿rkenen blir vi klar over faren for Œndelig  t¿rke. Og vi mŒ kjempe for Œndelig n¾ring. For, Ódet er ikke vi som tar  en tur, det er turen som tar oss.Ó

 

 

 

Men her  kan vi gripe det store mysteriet, det at den store stjernen kommer tett pŒ  oss. I dagens brevtekst beskriver apostelen det som Óen hemmelighet. som  ble kunngjort meg i en Œpenbaring.Ó(Ef.3, 2b-3)

 

 

 

ÓVi  har —g en ledestjerne

 

og nŒr  vi den f¿lger gjerne

 

kommer  vi til Jesus Krist!

 

 

 

Denne  stjerne lys og mild,

 

som kan  aldri lede vill,

 

er Hans  Guddoms Ord det klare

 

som Han  lot oss Œpenbare

 

Til Œ  lyse for vŒr fot!Ó[21]

 

 

 

De vise  fant ikke Óannet enn fattigdomÓ hos Jesusbarnet, sa ogsŒ Luther:  ÓÉHvordan passer dette for en konge? Men de fromme menn lar seg ikke lede  vill, men holder fast pŒ det de har h¿rt gjennom profeten Mika.Ó[22]

 

 

 

For  Jesus Messias har den st¿rste skatten av alle: Óen gullgruve sŒ rik at  verden ville gŒ av hengslene om den ble oppdaget.Ó

 

 

 

Hos Ham  er vŒrt rette hjem, vŒre r¿tter.

 

  

 

Kristenrockgruppen  Petra synger: ÒJoy is not whereÕve been, but joy is whoÕs waiting at  the end.Ó[23]   Det  er

 

 

 

Den  crazy reisen:

 

 

¥   Det  viktigste i livet er ikke det du fŒr, men det du nŒr.

 

  

¥   Det  viktigste i livet er Œ finne Jesus.

 

 

 

TIL  ®RE FOR FADEREN OG SONEN, OG DEN HEILAGE ANDE, SOM VAR, ER, OG VERA SKAL, EIN  SANN GUD, FR ®VE TIL ®VE!  

 

 

 

[1]  Joleh¿gtidi h¿yrer ikkje til dei eldste h¿gtider i den kristne kyrkja.  Epifaniash¿gtidi den 6.januar er eldre. Éh¿gtidi er no i vŒr kyrkja  lagt til fyrste sundagen etter nyŒr, den som er n¾rast 6.januarÉ.(Julen  i Austkyrkja) Minnet um at Jesus Kristus openberra Guds herlegdom, knytte  den gamle kyrkja til 4 hendingar: Kristi f¿dsel, vismennene frŒ Austerland. Kristi dŒp, Jesu under i brudlaupet i Kana. DŒ f¿dselsfesten  sidan vart sett til 25.desember, vart det soga om vismennene som kom til Œ  merkje epifaniash¿gtidi.(Bp.Peter Hognestad, Kvila i Gud, s.12. Preiker til  kvar sunn-og helgedag i kyrkjeŒret, fyrste tekstrekkja. A.S. Lunde &  Cos forlag, Bergen 1933.)

 

[2]  Etter Norsk Tideb¿nn, Kollektb¿nner for Kristi penbaringsdag,  s.163;166-7

 

[3]  Herodes den store, som iflg. Josefus under romersk overh¿yhet regjerte i  Palestina fra 37-4 f. Kr.

 

[4]  Det var ikke uvanlig at stjernetydere forbandt en stjerne med hŒpet om en  kommende frelserkonge. S¾rlig festet de seg ved en stjerne nŒr den gikk  opp over horisonten like f¿r soloppgang og i solens n¾rhet.

 

[5]  Etter: Travels with Charley. In search of America. ©John Steinbeck, 1962:  ©The Curtis Publishing Co., Inc., 1961, 1962. Turen med Charley. Overs.  Nils Lie. Gyldendal Norsk Forlag, 1963. I paperback 1965 pŒ Pan Books Ltd.,  33 Tothill Street, London S.W.I.

 

 

 

http://ocean.st.usm.edu/~wsimkins/steinbecklinks.html

 

http://www.theatlantic.com/unbound/classrev/charley.htm

 

http://www.route99.org/books/travelswithcharlie.html

 

 

 

[6]  Se f.eks. http://www.griffithobs.org/StarofBethlehem.html

 

http://sciastro.net/portia/articles/thestar.htm

 

http://askelm.com/video/real/xmas_star.swf

 

http://www.dbs.informatik.uni-muenchen.de/~krojer/bethle.html

 

[7]  Ernest Martins teori bryter med den tradisjonelle tidfestingen av Kong  HerodesÕ d¿d Œr 4, men han argumenterer overbevisende for at denne  inntraff i Œr 1.

 

[8]  OgsŒ hele Israel kan kalles en l¿ve. (4.Mos.24,24a)

 

[9]  http://www.newadvent.org/cathen/09527a.htm

 

[10]  Det var ikke uvanlig at stjernetydere forbandt en stjerne med hŒpet om en  kommende frelserkonge. S¾rlig festet de seg ved en stjerne nŒr den gikk  opp over horisonten like f¿r soloppgang og i solens n¾rhet.

 

[11]  Se ogsŒ Salomos Visdom 10,17: ÓVisdommen gav de hellige l¿nn for  deres m¿ye, ledet dem pŒ en vidunderlig vei og var til ly for dem om dagen  og til stjernelys for dem om natten.Ó

 

[12]  http://www.northernstar.no/brand.htm

 

[13]  Se ogsŒ om hendelsen da solen sto stille i Gibeon. ÓFor Herren kjempet  for Israel.Ó Josva 10,12-14.

 

[14]  Etter: Travels with Charley. In search of America. ©John Steinbeck, 1962:  ©The Curtis Publishing Co., Inc., 1961, 1962. Turen med Charley. Overs.  Nils Lie. Gyldendal Norsk Forlag, 1963.

 

 

 

[15]  Fra California Saga/California, fra albumet Holland, tekst/musikk Al  Jardine, ©Brother/Reprise records 1972.

 

 

 

 

 

[16]  M.Luther, Gled deg Guds menighet, husandaktsbok ved dr.Karl Witte, no. utg.  v. Rolf Lein og Ole Modalsli, Norsk luthersk forlag, Oslo 1948, s.12

 

[17]  Ukj. dansk forfatter 1739, ved M.B.Landstad, NoS 46, 3, oppr. V.7.

 

[18]  Myrra kom fra S¿r-Arabia, dagens Jemen. Se ogsŒ Sal 45, 9

 

[19]  Fra WeÕve gotta get out of this place. Tekst: Mann/Weil. Musikk The  Animals, ©EMI records 1965.

 

[20]  Se ogsŒ 5.Mos.8, 2-3

 

[21]  NoS 93, 6b-7

 

[22]  M.Luther, Gled deg Guds menighet, husandaktsbok ved dr.Karl Witte, no. utg.  v. Rolf Lein og Ole Modalsli, Norsk luthersk forlag, Oslo 1948, s.12

 

[23]  Fra Road to Zion, fra More power to ya, © Star  Song Records, 1982.

 

355.000 lyttere pŒ radiogudsteneste 5.januar frŒ ¯ygarden!

 

FrΠNRK P1:

Radiogudstenesta s¿ndag 5, januar

 

Takk for ei fin gudsteneste frŒ BlomvŒg kyrkje!

Det var ei gudsteneste eg trur mange sette pris pŒ; og ho fungerte godt pŒ radioen.

 

Etter kvar gudsteneste plar vi gi ei kort tilbakemelding i nokre punkt:

 

* Grei opning og god salmesang og god klang i kyrkja,

* Inkludarende velkomst; der vi fikk h¿yre at alle - bŒde i inn- og utland var velkomne,

* Grei tekstlesar - fin og tydeleg lesing!

* Preika var god med utgangspunkt i mysteriet i ¿ydemarka! Der plantar og dyr er skapte for Œ klare seg gjennom karrige tiden Og kven kunne den nye kongen vere? Undra kong Herodes.

Og det munna blant anna ut i kvar vi skal hen med vŒre liv! Ei utfordring til lydarane.

* Fin og aktuell kyrkjeb¿n,

* Det var vakker song Vik mannskor -to gonger.

* Alt i alt ei fin gudsteneste - med god kvalitet og fint gjennomf¿rt

 

nokon vil h¿yre gudstenesta pŒ intemett, er det mogeleg pŒ adressa:

 

http://www.nrk.no/gudstjenesten

 

NRK Pl seier tusen takk for innsatsen. Eg veit det er mange andre enn sokneprest som ogsΠhar gjort ein god innsats frΠkyrkjelyden si side for ΠfΠdet heile til Πlykkast. ring takken vidare til dei.

 

For s¿ndag 5. januar i Œr var lytterprosenten pŒ ca. 10, som i praksis betyr

ca. 40.000 fleire - altsΠom lag 355.000 lyttere.

Norsk Gallup meiner at deira lytterunders¿kjingar er gjort pŒ slike kritierier

at dei er til Œ stole pŒ. Det som elles kan seiast, er at radiokyrkjelyden er noksŒ stabil (+/-) 10 prosent. NRK-ledelsen seier at dette er gode lyttertall, og pŒ gode dagea kan vi mŒle oss med 9-timen, og det fins mange program som har langt f¾rre lyttere enn gudstenestene. Dette som ei lita oppmuntring - til oss som steller med radiogudstenesta.

 

Lykke til videre i kyrkjelyden!

 

Helge Helgheim

NRK P1 Tyholt/Trondheim