SAMRD P KIRKENS GRUNN[1]

REGION VEST

VEGLEIAREN

VEGLEIARBREV NR 1 1993

Kj¾re br¿dre og systre i SKG,

Guds fred!

Etter at SKG har gjeve meg eit kall som vegleiar for vŒr region, vil eg gjerne vende meg til dykk alle med helsing og med ynskje om forb¿n. Det ligg i saka sin natur at ingen kan ta pŒ seg ei slik oppgave utan anfekting - bŒde fordi situasjonen i Kyrkja er anfektande og fordi eins eigen innsikt og arbeidskraft vil verte sette pŒ pr¿ve. Det kan gŒ berre dersom ein stŒr saman og heilt og fullt gjev bŒde seg sj¿lv og Kyrkja si sak over til Gud under det gamle mottoet: JESU JUVA; Jesus, hjelp oss!

Eg vil minne om fylgjande:

1. SKG er inga kyrkje. Vi stŒr i Den norske Kyrkja og lever med i (vŒr) vŒrt bisped¿me, vŒr kyrkjelyd og vŒre kristne arbeidslag sŒ langt det let seg gjere. Samstundes vil SKG nettopp hjelpe oss til Œ tydeleggjere kva det vil seie Œ vere kyrkje og kyrkjelyd der den offisielle kyrkjeorganisasjonen sviktar. Grunnlaget for dette er ikkje at vi er "flinkare" enn andre, men at vi vil halde fast ved det som Gud har gjeve oss: Bibelens ord, barnel¾rdomen, ei rett teneste med ordet og sakramenta.

2. Vi er glade for arven bŒde i kyrkje og bedehus og trur at dei h¿yrer saman. Men i vŒr situasjon trengst det s¾rlege tiltak og samrŒding for Œ ta vare pŒ vŒrt kall og var heimstadrett i Den norske Kyrkja - sŒ vi pŒ ein rett grunnvoll framleis kan gŒ til gudsteneste, gjere oss nytte av rette prestar og tilsynsmenn, fŒ d¿ype, l¾re opp og konfirmere borna vŒre og la dei unge kunne bli vigsla til teneste og embete med same rett som andre. Difor treng vi og ein fellesskap som vil ta seg av vŒr rett og vŒrt kall pŒ desse omrŒda. Difor treng vi bŒde det vi har av frie arbeidslag fra f¿r - og SKG!

3. SKG treng ikkje Œ vere stort, i stilla og tillit til Herren har vi vŒr styrke. Men vi treng Œ bli fleire; for best mogeleg Œ kunne avleggje vŒrt vitnemŒl, for Œ ha fleire Œ samrŒ seg med, for Œ ha fleire Œ stŒ saman med! Grunnlaget for Œ vere med er at ein ynskjer at Bibelen og vŒr evangelisk-lutherske vedkjenning skal vere grunnlaget for Kyrkja sitt liv pŒ alle plan - frŒ bispem¿te til bedehussal. Alle som stŒr for dette, kan vere med og b¿r vere med i SKG, i staden for Œ melde seg ut eller "trekkje seg ut". Og hugs: Sj¿lv om nokon ikkje skulle ha problem pŒ sin plass, er det noko som heiter solidaritet med dei som har det vanskeleg, om enn pŒ ein annan stad! NŒr ein lem lid....

4.Som vegleiar kan eg kontaktast; ved brev(det er ein god form for kontakt. Adresse: Frieda Fasmers vei 39, 5071 Loddefjord ), ved telefon (lettast Œ leggje beskjed pa Loddefjord prestekontor mandag - fredag 10-12, tlf 05931965. Privat tlf 05269002). Eg vil og freiste Œ kome litt rundt i regionen nŒr det byr seg eit h¿ve. I regionen vil vi og ha ei felles samling for halvŒret. Kontakten kan dreie seg om alt du har pŒ hjarta nŒr det gjeld ditt kall og Den norske Kyrkja sin veg vidare. Har du vanskar med Œ leve ut dette kallet pŒ den staden og i den situasjonen du er, ta kontakt i staden for Œ brenne inne med det og gŒ deg tr¿ytt og sur. Allermest treng vi positivt Œ inspirere kvarandre til Œ verkeleggjere kallet vŒrt bŒde som einskildkristne, som kyrkjelydar og som Kyrkje i den tida og det samfunnet vi lever i. Det er ei t¿ff tid, men samstundes er ho opnare og mindre fastlŒst enn f¿r, lat oss ikkje gl¿yme det!

5. Aller viktigast er det difor Œ minne om at Kyrkja sin veg til fornying og ny styrke er bota og omvendinga sin veg! Det krev mot til Œ tale, vitne og leve som Guds Ord og det krev den audmjuke haldning som innser at det ikkje berre er alle "dei andre" som har synda og svike Herren, men ogsŒ du og eg. MŒtte SamrŒd pa Kirkens Grunn difor ta til med eit samrŒd mellom deg og din Gud! Gud signe deg!

Loddefjord / Bergen, den andre vika etter PŒske 1993.

Dykkar

(underskrift)

Arnfinn Haram(vegl.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SAMRD P KIRKENS GRUNN

REGION VEST

VEGLEIAREN

VEGLEIARBREV NR 2 1993

Kj¾re br¿dre og systre i SKG,

Guds fred!

Sommaren er lagt bak oss sidan eg sist vende meg til dykk gjennom vegleiarbrev. Midt i dei andre kallsoppgavene som kvar av dykk stŒr i, vil eg gjerne pŒminne om kallet vi har fŒtt som medlemer i SKG: vere med Œ fornye Den norske Kyrkja gjennom Œ vere hennar mest trugne lemer. Det inneber at vi legg vinn pŒ Œ kjenne og vedkjenne hennar tru og l¾re, bruke hennar nŒdemiddel i samsvar med denne trua og l¾ra, vere viljuge til Œ gŒ inn i tillitsverv og kyrkjelydsarbeid sŒ langt det let seg gjere og be for hennar hyrdar, for dei truande og for heile folket. Be gjerne slik kyrkja sj¿lv har l¾rt oss:

Takk for at du har gjeve oss ein heim i di kyrkje pŒ jorda og sett oss eit evig mŒl hjŒ deg! Gjev kyrkja tenarar som bŒde l¾rer og lever rett, kall dei frafalne attende, sjŒ i nŒde til dei som stŒr Ordet ditt i mot og gjev dei omvending til livet!

Lat oss heller ikkje gl¿yme Œ ta oss sj¿lve med nŒr vi bed for andre.

Hugs: Vi tener ikkje kyrkja si fornying ved Œ "gŒ i hi", men ved Œ leve kyrkja sitt liv sŒ ekte som rŒd. Det er nettopp det som er vanskeleg slik situasjonen er pŒ min heimstad eller i kyrkja som heilskap, vil du kanskje innvende. Det er nettopp difor vi har SKG, vil eg dŒ svare. Det vi ikkje kan verkeleggjere av vŒrt kristne kall pŒ grunn av situasjonen i kyrkja, b¿r vi rŒdslŒ om og pr¿ve Œ hjelpe kvarandre med. Men dŒ mŒ vi gi oss til kjenne - ved brev, kontakt og ved Œ m¿tast pŒ SKG sine samlingar eller ved andre h¿ve. Det er ikkje minst nŒr rammene for eit rett kristent liv og kyrkjelydsliv sviktar, at vi dess meir mŒ kjenne vŒrt personlege ansvar for Œ oppretthalde truskŒp og orden i vŒrt eige andelege liv. Alle som er med i SKG,b¿r, sŒ lang det er rŒd:

- Halde rett kristen sundag og ta del i den offentlege gudstenesta - pŒ heimstaden eller pŒ ein annan mŒte om n¿dvendig - og ta del i nattverden der Herren "styrkjer oss og held oss oppe i ei sann tru til det evige liv." - Nytte h¿vet til Œ samlast om Guds Ord der det elles vert forkynt rett og reint i kyrkje og bedehus. - Halde husandakt og b¿n til Gud i heimen.

Eit s¾rleg b¿neemne vil eg legge inn over alle i denne tida: Be for alle ektefolk og for ekteskapet si stilling - og s¾rleg for preste-ekteskapa og presteheimane. Oppl¿ysinga og skilsmissene har no slŒtt med full tyngde inn mellom kyrkja sine medarbeidarar. Det er utan tvil eit angrep fra sjelefienden som berre kan m¿tas med b¿n (og faste). Lat oss be utan ford¿ming for dei som er rŒka ut i dette - "Alle har vi falt i st¿vet/alle trenger vi en bror" - og lat oss be om truskapens og reinleikens gave i vart eige kall.

SKG vil fasthalde kyrkja si l¾re om ekteskapet. BŒde i undervising og i praksis er denne l¾ra under sterkt press for tida. Det gjeld ikkje berre problematikken kring partnarskapslova (som trugar l¾ra om at mennesket er skapt til samliv som mann og kvinne) eller sambuarpraksisen (som trugar ekteskapet som institusjon, stifta av Skaparen). Eg vil her og no s¾rleg understreke l¾ra om det livsvarige ekteskapet. PŒ dette omrŒdet er presset sterkast innover i kyrkja. Herren seier: "SŒ er dei ikkje lenger to; dei er eitt. Og det som Gud har bunde saman, det skal ikkje menneska skilja." Og apostelen Paulus: "Dei som er gifte byd ikkje eg, men Herren: Ei kone skal ikkje skilja seg fra mannen sin. Men om ho skil seg, skal ho leva ugift, eller semjast med mannen. Og ein mann skal ikkje skilja seg fra kona si." (1 Kor 7, l0-11) Dette svarar til kyrkja sitt vigselsrituale som utan atterhald reknar med at partane lovar kvarandre truskap " i gode og vonde dagar til dess d¿den skil dykk Œt."

Lat oss heller ikkje gl¿yme Œ vitne om at det er noko som heiter det kristne ekteskapet pŒ dŒpen og trua sin grunn. I vigselen har kyrkja alltid formana dei to til Œ leve saman "som kristne ektefolk", om Œ leve i innbyrdes kj¾rleik sŒ alle skal skj¿ne at dei er "mine (Herrens) l¾resveinar" og bede om at dei mŒ "hjelpe kvarandre fram mot det evige livet". Herren reknar med at hans l¾resveinar skal leve etter den opphavlege skaparordninga der ekteskapet er l)monogamt, 2)livsvarig, 3)mellom mann og kvinne jfr. ovanf. Paulus tenkjer pŒ ekteskapet som pŒ tilh¿vet mellom Kristus og kyrkja: "Dette er eit stort mysterium." (Efes 5,32)

Som de ser av medlemslistene, er vi noksŒ mange som soknar til Region Vest i SKG. Skal vi kunne h¿yrast som ei r¿yst i kyrkja, er det viktig med god oppslutnad. NŒr fleire er med, kan vi gŒ meir offensivt ut. Det er ikkje tida for Œ vente pŒ dei andre, men for sj¿lv Œ rette ut ei hand til fellesskap og vitnemŒl. Ta difor kontakt med andre og oppmod dei om medlemskap. SŒ lenge det ikkje er oppretta eigen region i M¿re og Stavanger, vil det vere naturleg at evt. SKG medlemer der kan knytast til region vest, Bj¿rgvin.

Til sist: LandsrŒdet i SKG skal samlast i Oslo den 1. og 2. oktober. DŒ vil og alle vegleiarane m¿tast og sikkert kome med ei offentleg frŒsegn og helsing. Vi vil gi kvarandre eit sterkt pŒlegg om Œ samlast i Bergen til det regionale SKG-m¿tet i Mariakyrkja den 3. desember. SjŒ elles vedlagd informasjon.

" Ver alltid glade! Bed uavlatande!" (1 Tess 5,16-17)

P.t. Stavanger, den 15. sept 1993

Dykkar            

(underskrift)

Arnfinn Haram    

 

 

 

 

 

 

SAMRD P KIRKENS GRUNN

REGION VEST

VEGLEIAREN

VEGLEIARBREV NR 1 1994

Kj¾re br¿dre og systre i SKG,

Guds fred!

I det siste vegleiarbrevet, 2-93, minte vi kvarandre s¾rleg om Kyrkja si l¾re om det livsvarige ekteskapet og om Œ be for presteheimane. Dette vil vi framleis minne om.

I mellomtida har vi og hatt regionsamling i Bergen, den 3/12-93 med mange deltakarar - og endŒ fleire som som melde frŒ at dei gjerne ville ha vore med, men frŒstandane i vŒr region er jo noksŒ store. Samlinga vart innleia med aftansong(vesper) i Maria-kyrkja og avslutta med felles b¿n. Det var samtale om stoda i Kyrkja og og om arbeidet i regionen. Vegleiaren heldt eit innleiings-foredrag med tittelen: "SamrŒdet sine oppgŒver framover. SamrŒdet si oppgŒve er Œ vere ein seri¿s opposisjon i Den norske Kyrkja, lojalt og kritisk, ved Œ leggje vekt pŒ fylgjande: l)Kontakt og pŒverknad innover mot leiarskap og ulike milj¿ i Den norske Kyrkja, 2) F¿re vŒr sak i den kyrkjelege "offentlighet" (t.d. Ragnar Andersen-saka, prestane i Hamar, ¯ksnes-saka o.a.) 3) Byggje opp lokalt SKG-milj¿, 4) Byggje ut internasjonale kontakter, 5) Byggje opp vŒrt personlege kyrkjelege vitnemŒl gjennom Œ leve eit kristent liv - som eit liv i Kyrkja og ikkje berre someit privat livssyn.

SjΠvedlagde innbyding til ny regionsamling i Bergen.

Som nemnt, bllr det viktig i tida framover Œ byggje ut dei internasjonale og ekumeniske kontaktane. Stadig sterkare ser vi at skillelinene gŒr meir gjennom kyrkjene enn mellom dei. Difor styrkjer vi kontakten med systerr¿rsler i Sverige (Svenska Kyrkans fria Synod), i Finnland (Paulussynoden),I Danmark ( ogsŒ danskane arbeider med skiping av ein synode)og i England (Forward in Faith - Framover i Tru - ein organisasjon som blei oppretta som ein umiddelbar reaksjon pŒ vedtaket om kv. prestar i den engelske kyrkja og som straks fekk over femti tusen medlemer, stadig veksande).Etter jarnteppets fall har vi ogsa fŒtt tilbake meir av fellesskapen med dei lutherske kyrkjene i Balticum (s¾rleg i Estland og Latvia). OgsŒ i denne retninga vil SKG og dei nordiske/engelske systerr¿rslene styrke sambandet. Det er i det heile mykje som tyder pŒ at vi b¿r vere med pŒ Œ byggje opp ein felles organsisasjon over landegrensene, ein tverrnasjonal "synode", for dei som i sine kyrkjer vil halde fast ved apostolisk tru og ordning. Difor vil vi —g ha utsendingar til ein konferanse som skal vere i London no i vŒr om felles utfordringar.

I dette lyset mŒ vi og sjŒ dei meir offisielle mellom dei lutherske nasjonalkyrkjene i Norden og Balticum og dei anglikanske kyrkjene i England, Wales, Skottland og Irland. Den s.k. ÒPorvoo-erkl¾ringaÓ (etter bisped¿met Porvoo/BorgŒ i Finnland der forhandlngane har vore sluttf¿rte) opnar opp for kyrkjeleg felleskap i tru, embete og sakramentforvalting mellom desse kyrkjene. Sj¿lvsagt er det mange felles nedbrytings-tendensar i desse kyrkjene, men h¿vet til betre samband med fornyings-kreftene vert ogsŒ styrkt nŒr denne avtalen vert iverksett. Vi har i det heile mest Œ vinne pŒ at norsk kyrkjeliv, ogsŒ nŒr det gjeld fornying og vedkjenningstruskap, kjem ut av si nasjonale forsnevring. Vi treng impulsar og st¿tte utanfrŒ, vi treng ei l¿ysing fra det sterke grepet som styremaktene har pŒ vŒr kyrkje og vi treng ei markering av at Kristi Kyrkje, slik ho er bygd pŒ apostlane sin grunnvoll og bunden til deira ord, er ein universell og verdsomspennande storleik, ein Guds ~storfamilie~ som vi fŒr lov Œ tilh¿yre. I Noreg har jo ikkje minst det rike misjonsarbeidet vore ei stadlg pŒminning om dette, men meir enn f¿r ser vi no at det universelle perspektivet er noko som mŒ kome oss til hjelp og ikkje berre dreie seg om hjelp som skal gŒ frŒ oss og utover. Reint praktisk kan vi og fŒ bruk for internasjonal og ekumenisk kontakt dersom livsvilkŒra for vedkjenningstrugne vert endŒ meir innsnevra i vŒrt land. Kanskje vert det ikkje sŒ lett i framtida og fŒ vŒre unge ordinerte til presteteneste dersom del ikkje vil oppgje si overtyding i einskilde sp¿rsmŒl. Eller det kan bli vanskeleg for prestar, kyrkjelydar eller grupper av truande Œ fŒ eit fullverdig, kyrkjeleg tilsyn innanfor dei offisielle rammene. I alle slike h¿ve vil kontakten utover verte viktig for oss. Vi trur at vi og best pŒ denne mŒten kan tilf¿re Den norske kyrkja fornyande og frisk luft gjennom opne vindaugo mot den verdsvide Kyrkja.

Dette gjev meg h¿ve tll kort Œ nemne vŒre SKG-br¿dre i Hamar bisped¿me (Helge Hartberg, Arne Sky og Carl Joh. Johnsen NB med familiar). SKG sentralt har f¿rt deira sak for dei kyrkjelege styremaktene og det har vore SKGs line at dei som prestar har rett pŒ tilsyn av ein biskop, ikkje berre av t.d. eln prost/domprost med delegerte fullmakter. Her mŒ vi stŒ fast! Vi mŒ ikkje la oss tvinge tll andrehandsl¿ysingar - for det vil vere Œ godta at vi tilh¿yrer ein B-klasse i Den norske Kyrkja. Dessutan har Den norske Kyrkja vilja ta vare pŒ det historiske bispeembetet som noko verdfullt for Kyrkja. Denne tenesta er ein blltt vigsla til pŒ eln alvorleg og h¿gtidssam mŒte. Kvifor skulle det plutseleg ikkje vere sŒ farleg om ein har tilsyn av ein vigsla biskop eller ei? Den tradisjonelle ordninga vi har hatt, har ikkje berre vore tenkt som pynt og staffasje. Ho har vore med Œ fasthalde at ein tilsynsmann ikkje er ein regional inspekt¿r i religionsvesenet, men ein Guds mann og Kristi tenar i hans Kyrkje. I eit seinare brev vil eg gjerne kome tilbake til kva denne tenesta skal vere etter Guds ord og Kyrkja sin arv. La oss no vere med i b¿n og kamp for ei fornying av ei rett bispeteneste i vŒr kyrkje og om ei fullverdig tilsynsordning for prestar og andre truande som no er i klemme. Seinare kan det gjelde andre.

Seinare vil vi og kome tilbake til kva som kan gjerast for styrke tilgangen pŒ betre konfirmantundervising der denne er blitt utvatna. LikesŒ mŒ vi ta opp korleis vi kan betre bŒde trongen for- og tilgangen til grundigare forkynning og undervising for vaksne, truande og s¿kjade menneske rundt om i kyrkjelydar der det vert tilbode for mager eller usunn Œndeleg kost. Dette gjer vi ikkje for Œ kritisere andre, men for Œ gje ei felles utfordring til heile Kyrkja om Œ vende tilbake til kjeldene.

Til slutt vil eg minne alle om at vi no er gŒtt inn i fastetida. Lat oss ta det pŒ alvor! Lenge nok har vi oversett den tydinga ogsŒ ein ytre disiplin har for vŒrt indre liv. Utan tvil har dette vore med pŒ Œ verdsleggjere bŒde samfunnet, Kyrkja og den einskilde kristne. Fastetida i Œr er ogsŒ olympiade-tid, og sj¿lv om den overflatiske, menneskesentrerte stŒheien pŒ mange mŒtar stŒr i kontrast til kristen faste, kan idretten l¾re oss noko nettopp om Œ vere disiplinerte for Œ oppnŒ det viktigaste. Som apostelen Paulus seier: ÓVeit de ikkje at pŒ idrettsbanen er alle med og tevlar, men berre eln fŒr sigersprisen. Spring dŒ slik at de vinn prisen! Ein idrettsmann mŒ nekta seg alt. Han gjer det for Œ vinna ein forgjengeleg krans, men vi ein uforgjengeleg. SŒ spring eg ikkje utan mŒl; eg fektar ikkje i lause lufta. men eg er hard med meg sj¿lv og tvingar kroppen min, sŒ ikkje eg som har forkynt for andre, sj¿lv skal verta funnen uverdig" (l Kor 9,24-27) NŒr Herren Jesus sj¿lv mŒtte faste i f¿rti dagar, skal ikkje vi vinke den ytre fasten bort i veret. Han sa og til sine l¾resveinar som gav etter for sin naturlege, fysiske trong medan han sj¿lv vakte og bad i Getsemane: ÓSŒ greidde de ikkje Œ vaka ein time med meg? Vak og bed, at de ikkje mŒ koma i freisting! nda er viljug, men menneskenaturen er veikÓ (Matt 26, 40-41). Saman med Herren - det mŒ vere vŒrt fasteprogram.

Konkret har kan Kyrkja sitt faste-kall utformast t.d. slik i vŒr tid:

l) Forenkle dine matvanar, reduser ditt forbruk.

2) Reduser bruken av radio, TV e.l., gje plass for stille.

3) UnngΠunaudsynleg selskapsliv.

4) Ta del i Fastegudstenester og samlingar om Guds Ord.

5) Ransak ditt liv, gŒ til SkriftemŒl. Du veit kvar skoen trykkjer...

6) Les Bibelen og/eller annan god lesnad.

7) Legg til side pengar til Kirkens N¿dhjelp.

8) GΠtil ein einsam eller hjelp nokon som treng det.

9) Forson deg med din uven sŒ langt det stŒr til deg.

10) SjŒ fram til PŒske-helga og bed for den!

Dette skal du legge vinn pΠ- ikkje for ΠfΠpremie, men for Πsamle deg om det eine naudsynlege. Les: Jes 58,5-9; Matt 6, 16-18

Gud signe kvar einskild! Ver trufast i forb¿n!

Dykkar

(underskrift)

Arnfinn Haram

vegleiar

(med penn)

Loddefjord i Fasten 1994

 

 

 

 

 

 

 

SAMRD P KIRKENS GRUNN

REGION VEST

VEGLEIAREN

VEGLEIARBREV NR 2 1994

Kj¾re br¿dre og systre i SKG,

Guds fred!

Vi kan konstatere at SKG er i god gjenge bŒde pŒ landsplan og her vest. Den offisielle kyrkjeleiinga har sŒ langt teke mot vŒr utfordring som seri¿s og solidarisk opposisjon i Den norske Kyrkja. Om dei synsmŒtar SKG gjer gjeldande i kyrkjelege saker og i personalsaker der vedkjenningstru prestar og lekfolk kjem i press, f¿rer fram til akseptable l¿ysingar, gjenstŒr Œ sjŒ. Likevel trur eg at den vedkjennande Kyrkja si r¿yst ville bli enda mindre pŒakta og respektert utan SKG. Eg vil oppmode alle medlemer og andre til Œ ta kontakt dersom nokon opplever at eins trusovertyding og praktiseringa av denne, vert fortrengt eller undertrykt i den lokale kyrkjelege samanhengen ein lever i - anten det gjeld ordninga av prestetenesta eller forkynninga og nŒdemiddelforvaltinga elles. Alle har bŒde rettar og plikter nŒr det gjeld tilgangen til Œndeleg f¿de og fullverdig kyrkjeleg og kristeleg livsmilj¿ der ein bur - ikkje for Œ klage pŒ- eller utlevere nokon, men for Œ for Œ finne konstruktive vegar til fornying. Der det er naud, mŒ ho kome fram sŒ ho kan rŒdast bot pŒ!

Nar Kyrkja er i ein utfordrande situasjon, b¿r vi i det heile nytte det som eit h¿ve til etterpr¿ving av kyrkjelydslivet. Slik kan krise bli til fornying. Kva slags mŒlestav nyttar vi? Er det berre sp¿rsmŒl om mengden av lag og tiltak - eller finn vi Kyrkja sine viktigaste livsfunksjonar att i vŒr lokale kyrkjelyd?

- Blir Guds Ord og heile Guds rŒd forkynt; lov og evangelium, dei to utgangane av livet, omvending, helging og utrusting?

- Korleis vert dŒpen praktisert og forkynt?

- Vert nattverden, altarets sakrament, halden fram og brukt ofte og regelmessig?

- Er skriftemŒlet i bruk?

- Blir det halde bibeltimar og gjeve undervising i dei bibelske skriftene og Kyrkja si l¾re?

- FŒr konfirmantane ei skikkeleg innf¿ring i Bibel og katekisme, gudsteneste og salmebok?

- Blir det lagt til rette for b¿nesamlingar i kyrkje, heim og bedehus?

- Er det diakonalt arbeid og ei diakonal livshaldning i kyrkjelyden?

- Korleis gŒr det med arbeidet for heidningmisjon og Israelsmisjon?

- FŒr prestane h¿ve til Œ gŒ pŒ hus- og sjukevitjingar - og er soknebods-institusjonen halden i hevd?

Dette b¿r vi tenkje etter, samtale om og tale om i tida framover. Eg ynskjer alle signing over sommaren!

Dykkar

(underskrift)

Arnfinn Haram

vegleiar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SAMRD P KIRKENS GRUNN

REGION VEST

VEGLEIAREN

VEGLEIARBREV                                                   NR 3/94

Kj¾re br¿dre og systre i SKG,

Guds fred!

UTVIKLINGA I SKG

Korleis utviklar SKG seg? Det er eit sp¿rsmŒl som mange stiller ved inngangen til hausthalvŒret.

PŒ kort sikt, bŒde frametter og baketter i tid, kan vi seie at det har gŒtt den rette vegen det siste Œret. LandsrŒdet og vegleiarane sitt m¿te i Oslo no nyleg syner ei langt klŒrare og meir pŒgŒande haldning enn pŒ tilsvarande m¿te for eitt Œr sidan. Det har vore ein viss auke i medlemstalet - i vŒr region er vi no omlag nitti medlemer - og snart ventar vi ein auke gjennom kollektivt medlemskap frŒ andre organisasjonar. SKG forstŒr seg som ein paraply-organisasjon for einskildpersonar og samanslutningar som vil arbeide opp mot ein kyrkjeliknande struktur ettersom den offisielle strukturen sviktar.

Siste Œret har SKG kjempa viktige kampar for prestar og lekfolk bŒde pŒ lokalplanet, i h¿ve til kyrkjestyret og i media. Eg tenkjer t d. pŒ situasjonen i Lunner i Hamar og pŒ R. Andersen si sak. Det er og blitt nedsett en kommisjon av bispem¿tet for Œ ta opp den nye stoda med s k kvinneleg blskop og alternativt tilsyn ved ein legitim biskop. Vegleiarkollegiet er i ferd med Œ fŒ to gode, nye personar i sin midte (i HŒlogalandregionen og i Borg-regionen). Vi vil —g innarbeide faste vegleiarm¿te med god tid til b¿n og dr¿ftingar. Det f¿rste blir no i haust. Slik vil vegleiarane si teneste styrkjast og ein vil kunne kome med felles frŒsegner som gjev bŒde teologisk tyngde og pastoral retning, ei klar hyrdingr¿yst i ei vanskeleg tid. Det vert arbeidd med alternativ konfirmasjonsf¿rebuing og konfirmasjon, stvrking av presteutdanninga o.s.v

PŒ lengre sikt har vi all grunn til Œ vere realistiske nŒr det gjeld vŒre vilkŒr i Den norske kyrkja. Dersom vi ser pŒ stoda i Sverige med en brutalt yrkesforbod for alle som ikkje gŒr inn for kvinneprest-reformen ville det vere strutsepolitikk Œ ikkje rekne med at klimaet vil hardne til her heime. Den oppnemde kommisjonen som skulle finne fram til "k¿yrereglar" der det er s k kvinneleg biskop, har endŒ ikkje hatt noko m¿te etter at han vart nedsett i april (!) Dette avspeglar den manglande iveren i kyrkja si sentrale leiing for Œ legge tilh¿va tilrette for oss i framtida.

UTVIKLINGA I KYRKJA OG ORGANISASJONANE

Den motstanden vi m¿ter, handlar ikkje berre om kvinneprest-saka, men har og Œ gjere med dŒpspraksis, gudstenesteliv, etikk og forkynning - i det heile korleis vi skal leve ut kyrkja sitt liv pŒ Guds Ords grunn. Dette vil berre bli vanskelegare etterkvart. Her mŒ vi vere vakne. Det vert og stadig tydlegare at det som for mange har vore ei berging , dei friviljuge organisasjonane, ikkje er noko alternativ til SKG. Desse organisasjonane er anten heilt tilpassa(NMS, KFUK-og M, Sj¿mannsmisjonen) eller splitta og svekka i sentrale sp¿rsmŒl(NLM, DVI,  Indremisjonsselskapet, Santalmisjonen). Dessutan er dei unnvikande nŒr det gjeld Œ st¿tte prestar o.a. som kjem i vedkjennings-situasjonar. Dei er langt pŒ veg blitt store (delvis minkande...) kollektmaskiner med stor trong for fornying bŒde teologisk, Œndeleg og strategisk.

UTVIKLINGA FRAMOVER

Det som vil vekse fram, er truleg nye kyrkjelege fellesskapar: valkyrkjelydar (dersom det vert formelt opna for dette i kyrkjeretten), gudstenestesamlingar, kommunitetar o.l. Der det endŒ finst kyrkjelydar med fullverdig forkynning og sakramentforvalting. vil folk s¿kje dit - anten pŒ fritt grunnlag eller ved Œ fŒ soknebandsl¿ysing - noko SKG vil arbeide for. Det vil og vekse fram trong for altemativ bispeteneste for Œ fa ordinert dei som kanskje ikkje vil bli godtekne av kyrkjestyret i framtida (jfr. Sverige) og for Œ ha tilsyn med dei kyrkjelege fellesskapane som gror opp. Her vil kontakten internasjonalt bli viktig. Difor er det lovnadsrikt at det vert arbeidd med vedtekter for ein anglo-nordisk fellessynode. Vi treng ikkje bli ei sekt sj¿lv om vi blir isolerte i vŒrt eige land!

LOKAL SITUASJONSANALYSE !

Det vert og ei viktig oppgŒve framover Œ hjelpe kvarandre til Œ skj¿ne at situsjonen er drastisk og ropar pŒ handling. Mange kjem ikkje ut av anten ein naiv optimisme - "det kan vel ikkje vere sa gale endŒ, i alle h¿ve ikkje her hjŒ oss . " -eller ein eit lammande syte-og jamrestadium. Vi mŒ skj¿ne korleis den kyrkjelege situasjonen er lokalt: pŒ min heimstad. i mitt prosti, i mitt bisped¿me, i min organisasjon, pŒ mitt bedehus! Eg vil innstendig be SKG sine medlemer og sympatis¿rar om Œ fŒ augene opp for ein ny situasjon i kyrkja som krev andre Œtgjerder enn det vi til no har hatt syn for: ei passeleg blanding av bedehus og kyrkje! I vŒr region har det tradisjonelt vore ei positiv haldning til vedkjenningstru (ortodoks) kristendom. Dette har endra seg merkbart dei to siste bispeskifta med biskopar som ordinerer kvinner og soknerŒd som i stor grad gŒr inn for andre bispekandidatar enn dei konservative.

Mange stader er det endŒ ikkje n¿dvendigvis store vrangl¾rer ute og gŒr, men ein finn fleire og fleire prestar og lekfolk som godtek- og tilpassar seg utviklinga i kyrkja. Gudstenestelivet vert stadig uttynna - med ferre h¿gmesser og fleire familiegudstenester og spesialgudstenester, mindre grundig forkynning, manglande bibelundervising og sjelesorg, sjeldan nattverdfeiring. Stillingstaking og vegleiing i trus- og moralsp¿rsmŒl blir ofte vaklande og uklŒr. Pr¿v Œ finn ut korleis det stŒr til pŒ din heimstad og i ditt distrikt - og meld frŒ!

KRISE KAN BLI FORNYING.

Nettopp nŒr det er krise. ser vi likevel at noko nytt og positivt kan bli til og vekse fram. Berlinmurar kan falle, kyrkjer kan fornyast. Difor skal vi vere fulle av von og ikkje desperasjon og depresjon - samstundes som vi har mot til Œ sjŒ den aktuelle situasjonen i augo utan den vanlege forskj¿nninga og forbisnakkinga. Kvar einskild av oss b¿r bli meir medviten om om kva det vil seie Œ leve som ein kristen og kva det vil seie Œ leve i ein kyrkjelyd. Eg tek opp att det eg har mint om f¿r (jfr vegl.brev nr.1/1994. Bli ein regelmessig og vaken tilh¿yrar under rette forkynnarar, gŒ regelmessig til nattverd, s¿k rŒd hjŒ ein fast sjelesyrgjar for tru og liv. Les og studŽr Bibelen og andre gode skrifter, l¾r katekisma. Styr unna alt det som un¿dig? vil distrahere ditt kall som kristen bŒde personleg og i familielivet. Du kan ikkje fŒ med deg alt i dette samfunnet dersom du vil vere med Œ fornye kvrkja og bli ein frimodig vedkjennar! InnsjŒ det er bruk for alle. Bruk ikkje prestar som er skilte eller gjengifte? eller som pŒ andre openberre mŒtar set seg over Guds Ord, men be for dei og tal del til rette, om du kan. Tilpass deg ikkje, ford¿y? ikkje alt. Sei frŒ dersom det er vanskeleg Œ fŒ skikkelege "rammevilkŒr" for eit haldbart kyrkjelydsliv der du bur, kanskje kan vi etterkvart kome rundt og halde samlingar der det er naud. Det kan det bli bruk for ogsŒ pŒ det tidlegare kristelege og gilde Vestland!

Midt i ei krisetid vil vi seie til kvarandre: "Gled dykk i Herren alltid! Atter vil eg seia: Gled dykk! Lat alle menneske fŒ merka kor gode og milde de er! Herren er n¾r" (Fil 4, 4-5)

Til sist: kom til Bergen (Loddefjord) pΠsamlingsdagen for regionen den 1/10! SjΠvedlagde program. Set av tid og set noko inn pΠΠkome. Ikkje minst hadde det vore fint ΠfΠtreffe nokre av dei som elles bur eit stykke frΠBergen.

Vel m¿tt!

Dykkar

(underskrift)

Amfinn Haram

vegl.

(Her fulgte programmet for kirkedagen i Loddefjord)

           SAMRD P KIRKENS GRUNN    SKG

Sekretariat: Hermansen - Hovland, 1640 RŒde

Telefon 69 28 52 26

VEGLEIARBREV                          JUNI 1995                             NR 1 - 95

Kj¾re br¿r og systre i SKG region Vest! Guds fred!

SKG har i h¿g grad kome i det offentlege s¿kjelys det siste Œret. Det er ikkje allitid like lett fordi det er knytt til dei brytingane som pŒgŒr i- og om Den norske Kyrkja. Samstundes skal vi vere glade fordi vŒrt vitnemŒl vert h¿yrt, det er jo difor vi er til! Markeringa av SKG utfordrar ogsŒ mange truande som ser nauda i kyrkja, til Œ velje veg, reint praktisk: Skal eg slutte meg til denne r¿rsla eller satse pŒ det vi har av organisasjonar elles - eller skal eg berre gje opp og liggje lavt i terrenget? Eg trur at det etterkvart vert tydlegare at SKG ikkje er berre ein organisasjon mellom mange, men ein stadig meir markert kyrkjeleg struktur; eit suplement mange stader og stadig oftare eit alternativ. I kontakten med vŒre systerr¿rsler i England, Sverige, Finnland og Baltikum (etterkvart ogsŒ i Danmark) gŒr det som planlagt i retning av ein internasjonal synode som vil bli skipa i London i byrjinga av oktober i Œr. Situasjonen for ortodokse kristne i desse landa er til forveksling lik. Vi treng Œ stŒ saman for Œ finne sams veg ("synode"= sams veg!) i sams problem og utfordringar. Utan ein ordna, kyrkjeleg fellesskap kan vi ikkje overleve verken som einskildtruande eller som kyrkjelydar - og frie valkyrkjelydar vil mŒtte vekse fram etterkvart.

Eg vil oppmode sŒ mange som rŒd til Œ gŒ aktivt inn og s¾rleg til Œ seie frŒ og ikkje berre tole og teie nŒr vi ser utviklinga i kyrkja! Fylg f¿red¿met til dei soknerŒda som skriv brev til biskopen sin, eller send rundt ei bodstikke som fleire kan skrive under og la kyrkjestyret fŒ meldingar frŒ grasrota! PŒ denne mŒten kan ein leggje ein moralsk plattorm for endringar og fornying bŒde lokalt og sentralt.

For min eigen del trer eg no ut av tenesta som sokneprest i Loddefjord etter fjorten Œr; seks av dei som prost i LaksevŒg prosti. Det har vore l¾rerike og krevjande Œr som eg ikkje angrar pŒ. Men nŒr eg fekk kall til Œ gŒ inn som forstandar for ein studentheim ("Collegium St. Sunniv¾") i Bergen, mŒtte eg ta ei avgjerd. Eg ser det som sv¾rt viktig Œ kunne arbeide mellom dei unge som prest for gymnasiastar og studentar - desse er kyrkja si framtid og pŒ mange mŒtar dristige pionerar pŒ veg inn i nye, kyrkjelege tilh¿ve her til lands. Eg skal og undervise ved Danielsen vidaregŒande skule i Bergen, og gjerne fŒ tid til Œ skrive, og til Œ vere vegleiar sŒ lenge det er mitt kall. Eg kan og ta vikartenester og kome rundt i distriktet ein del helgar og elles. Eg bed om forb¿n for dette - og om ein god etterfylgjar i Loddefjord!

Om Gud vil, skal SKG ha sitt LandsrŒdsm¿te (alle regionstyra + arbeidsutvalet + vegleiarane) i Uranienborg kyrkje i Oslo helga 19-20. august. Sundagen skal det vere eit ope stemne, ein kyrkjedag, som vi vonar kan bli noko av ei hovudsamling og markering for SKG pŒ sikt - for landet som heilskap og i hovudstaden. Ta turen - til fellesskap, gudsteneste, dr¿ftingar og samrŒding!.

I Bergen vil vi halde fram med mŒnadlige samlingar- sjŒ datolista/programmet nedanfor og set av den fyrste sundagskvelden i kvar mŒnad! Vi mŒ alle vere med Œ tydleggjere SKG som kyrkjeleg utfordring og struktur. Undervising og forkynning i ramma av kyrkja sine b¿negudstenester og med sosial felleskap - det er noko av profilen pŒ desse m¿ta. God tid til samrŒding og samtale ogsŒ her. Vi vil freiste Œ legge det betre til rette for barnefamiliar ogsŒ. PŒ sikt er det planar om kveldsmesse m nattverd. Hugs ogsŒ pŒ at vespergudstenesta kl 19-1945 i Mariakyrkja er ein stad der ein m¿ter mange - ikkje minst unge!

Noko av det som gier det ekstra vanskeleg Œ arbeide med SKG i vŒr situasjon, er det store vakum og det store sprik i norsk kristenliv nŒr det gjeld synet pŒ kva kyrkja er. Her mŒ vi gjere eit grundig, bibelsk og l¾remessig arbeid for Œ hente fram fors¿mte sanningar. Korleis skal vi kunne leve i kyrkja - og alt bibelsk kristenliv er eit liv i Kristi kyrkje-utan at vi veit kva og kven ho er?

Dykkar

Arnfinn Haram(i underskrift)

vegl.

---------------------------------------------------------------------------------------

  

           ARRANGEMENT HAUSTEN 1995

20. august: KIRKEDAG I URANIENBORG, OSLO

Kl.1100: H¿ymesse v/ Ralph D. Kolnes

kl. 1500: Foredrag: Religionsskifte i kirken v/ sokneprest Ottar Myrseth og dekan G¿ran Beijer. Rundbordsamtale om den kirkelige situasjon, ledet av prost Asle Dingstad

Bevertning

 

 

 

 

BIBELTIMAR I BERGEN:

3. sept.: Menighetsstuene Johannes menighet       KL.1800: VESPER

1. okt.: St. Jakob kirke

5. nov.: " " "                                                             KL 1900: BIBELTIME

3. des.: Menighetsstuene Johannes menighet

N®RARE PROGRAM SEINARE .

KVAR FREDAG KL 19oo: VESPER I MARIAKIRKEN

VEL M¯TT TIL SAMLINGANE.

**********************************************************************************

HUGS SKG MED EI GVE: postgiro: 0826.0201 361. SKG, region Vest v/Heggem, 6400 Molde P F¯REHAND TAKK !

************************************************************************************

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VEGLEIARBREV                                                                                  NR 2 95

Kj¾re br¿r og systre, Guds fred!

Dette brevet skriv eg frŒ min nye heim og tenesteplass i studentkollegiet (studentheimen) Sta Sunniva i Bergen. Adressa er: Erik Pontoppidans gt 8, 5018 Bergen, tlf 55317095, mobil 90055863. Lettast Œ treffe pŒ telefon mellom kl 0900 og 1000 og mellom I500 og 1830 mŒndag-fredag; onsdag -fredag helst kring 1000. Melding kan ogsŒ ringjast til Danielsen skule.

I Bergen har dei mŒnadlege samlingane innarbeidd seg, men det er endŒ fleire som deler vŒr uro og vŒrt positive anliggande som burde kunne m¿te fram istaden for Œ isolere seg! Eg vil og pr¿ve Œ kome litt rundt i regionen; i haust til Sunnhordland/ Stord (31/10) til Indre Sogn/Sogndal. Dette vil bli kunngjort og innbede til. Det er grunn til Œ innsjŒ at det kyrkjelege livet ogsŒ der det tradisjonelt sett er organisasjonsarbeid, lid av nedsl¿ving og utarming rundt om i distrikta. Vi treng Œ oppmode kvarandre til ikkje Œ vere unnfallande i dei kontroversielle sp¿rsmŒla nŒr vi blir stilt pŒ pr¿ve - alt for mange gjev opp, tilpassar seg, innrettar seg, ligg lavt i terrenget. Dersom ein ikkje har ei open vedkjenning og ein viss kontakt med trus- og meiningsfrendar, er ein dess meir sŒrbar for ei slik personleg utvikling (=avvikling). Det som no s¾rleg stŒr pŒ dagsorden i SKG, er kontakten med Sverige og England. NŒr dette blir lese, er det ein delegasjon av leiarar frŒ Noreg (Flemestad, Oftestad, Myrseth, K¿rner, Knudsen, Nessa, Bygstad, Foss, Heimli og Haram) saman med teologiske studentar som tek del i den engelske systerorganisasjonen ("Forward in Faith") si samling i London. Det som ein der kjem fram til, vil vere avgjerande for vegen vidare og eg vil freiste Œ skrive eit brev om dette etter samlinga. Fylg med i den kristne dagspressa s¾rleg Dagen, som sender med referent til m¿tet. Det er ikkje minst sonderingane mellom anglikanarane og den gamalkatolske kyrkja som stŒr i fokus. VŒre engelske br¿r og systre ynskjer kanskje Œ fŒ vigsla eigne biskopar gjennom denne kyrkjegreina - fordi dei meinar at den gamalkatolske kyrkja (som braut med pavekyrkja f¿rre hundreŒret)stŒr for ortodoks kristendom og samstundes er ein ekumenisk bindelekk til dei store, historiske kyrkjene som den gresk-ortodokse og romersk-katolske. Kva fylgjer dette evt for nordmenn og svenskar, vil mŒtte dr¿ftast i tida framover. Her mŒ ein ta tid til Œ tenkjeje og samtale sŒ alle kan gŒ ein veg ein kjenner seg trygg pŒ. Som sagt; meir om dette i neste brev, dŒ veit vi meir. Eg er overtydd om at ein form for kontakt og samfunn over landegrensene er naudsynt dersom vi skal overleve og ikkje bli tvinga til tilpassing eller utmelding her til lands. Den norske kyrkja har vore altfor bunden til staten og norsk samfunnsutvikling. Vi mŒ positivt gjenoppbygge l¾remedvet, forkynninga, b¿nelivet, nattverdlivet, skriftemŒlet og sjelesorgen, dŒpspraksisen, konfirmasjonsundervising-og konfirmasjonsliturgi, det kristne ekteskapet, sann diakoni og god utdanning av dei som skal bli prestar. Om desse oppgŒvene mŒ vi samle oss i tida som kjem - om Gud vil gje h¿ve!

Collegium Stae Sunnivae, Bergen, 4/10, Den hl Frans av Assisis dag, 1995

Dykkar

Arnfinn H (i underskrift)

         

(Her fulgte pΠneste side

VAL P NYTT REGIONALRD...

(Nominasjon av kandidatliste, frister, osv....)

Medlemsliste ligg ved.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SKG- region vest

                                                                                                                        Bergen 6. febr. 1996

V E G L EI A R B R E V --------------------------------------N R 1 (9 6)

Kj¾re br¿r og systre; Guds fred!                           

To ting vil eg s¾rleg minne om i dette brevet:

1. Arbeidet fram mot ein ny ekumene

"Ekumene" - det er eit gresk ord som tyder " verda ". I kristen samanheng stŒr det for den allmene (katolske) og universelle dimensjonen ved kyrkja.(Op 7,9). Sj¿lv om kyrkja slŒr rot i stadig nye land, folk og kulturar og tek opp i seg noko av det som er s¾reige for dei(Jes 60,5), kan ho aldri isolerast i ein nasjon eller i einskilde kyrkjelydar - ho mŒ alltid vere ein verds- og tidsomspennande fellesskap i Kristus (Matt 28,18-20; Rom 1,6; 1 Kor 11,16; 14,36; Efes 1,22). Noko av ulukka med den situasjonen Den norske kyrkja er komen i, heng saman med at ho har fŒtt sterkare band til den norske staten og den norske samfunnskulturen enn til Kristus og den universelle kyrkja. Dette har vi ofte vore inne pŒ ogsŒ i vegleiarbreva - for Œ skape syn for det internasjonale samarbeidet som SKG stŒr oppe i. Konkret dreiar det seg om oppbyggjinga av den s k Westminstersynoden (sjŒ vedlagde erkl¾ring: "Westminmstererkl¾ringa" - ho har vore offentlegjord tidlegare, men eg sender henne ut til fornya informasjon og refleksjon) der systerr¿rslene til SKG i Sverige (Svenska Kyrkans fria Synod) og England (Forward in Faith) er med. Det er ogsŒ kontaktar med Baltikum ( s¾rleg Latvia) og nyleg har den tyske, evangeliske/lutherske vedkjenningsr¿rsla vist sv¾rt stor interesse for Œ kome med i dette samarbeidet. Leiaren for denne r¿rsla, professor Beyerhaus, har vore i Noreg til samtalem¿te med leiarar frŒ SKG og FBB. Han har og vore med pŒ Œrsm¿tet (synodem¿tet) for Svenska Kyrkans fria Synod.

Det er viktig for vegen vidare at vŒre tyske trusfeller er komne med. dei har erkjent at strategien dei har nytta til no, er komen til kort. Det er ikkje nok med offentlege meiningsytringar og m¿teverksemd og ein vanleg organisasjonsstruktur. Det mŒ byggjast opp kyrkjelege, gudstenestlege fellesskapar i- og utanfor dei vanlege kyrkjelydane alt etter den lokale situasjonen, ein mŒ sjŒ i augo at det mŒ ordinerast prestar som stŒr pŒ eit anna grunnlag enn det vanlege kyrkjestyret rŒr over, det mŒ skaffast eit nytt tilsyn(bispeembete) som er uavhengig av det same kyrkjestyret, som kan binde medlemene og gruppene saman - bŒde innbyrdes og over landegrensene. Beyerhaus har og uttala at det er n¿dvendig Œ s¿kje samtale og kontakt med truande i dei store historiske kyrkjene, bŒde dei gresk-ortodokse, dei romersk.katolske og dei orientalske. Fordi desse pŒ mange mŒtar har synt at dei betre enn oss har halde fast pŒ element¾r apostolisk og bibelsk kristendom.

Det at dei tyske, lutherske vedkjenningsr¿rslene kjem med, styrkjer innslaget av den lutherske kyrkjearven i arbeidet med ein evt Westminstersynode - der elles den anglikanske parten ville dominert. Eg vonar dette kan vere eit sterkt pŒdriv for folk her til lands til Œ slutte opp om SKG! Mange har sympati med SKG, men altfor mange "sit pŒ gjerdet". Det er vanskeleg Œ markere seg i h¿ve til kyrkjeleiinga, til sin eigen lokalkyrkjelyd, ja til vener og familie. Mange har og forventingar til bedehuset og organisasjonane. Alle fŒr velje sin veg og det ein kan stŒ saman om i ulike saker, b¿r ein halde fast ved. Men skal SKG lukkast, mŒ det vekse fram ein ny ekumene, ein ny fellesskap, ogsŒ innan vŒre rekkjer, blant medlemer og sympatis¿rar. Sagt med reine ord mŒ det vekse fram ein ny einskap mellom dei s k lŒgkyrkjelege og den meir kyrkjelege og allmenkyrkjelege (katolske) milj¿a i SKG og "omegn ". Det er eit faktum at vedkjenningsr¿rslene i Noreg omfattar folk med ulike kyrkjesyn og ulike Œndelege tradisjonar sj¿lv om dei har mykje felles. Skal ein kunne gŒ pŒ ein felles veg, vil det vere avgjerande om ein kan skape ein ny einskap utav dette. Det beste i den pietistiske vekkjingsarven mŒ vere med; kallet til omvending og liv i Gud, synet for alle kristne si Œndelege verneplikt i vitnemŒl og misjon. Pietisme stŒr jo for fromhet" (pietas) og heilagt liv i etterfylgjing i kontrast bŒde til folkekyrkjeleg likes¾le - og til den slappe, nyevangeliske "kom som du er" - forkynninga som har fŒtt altfor sterkt fotfeste bŒde i kyrkje og i bedehus her vest. Samstundes mŒ det opnast opp for ei fornya tru pŒ at Kristus har gjeve kyrkja konkrete embete (biskopar, prestar,diakonar) og ein fylde av nŒdegŒver. Likeeins mŒ forstŒinga av gudstenesta, liturgien og sakramenta f¿rast langt djupare inn i dei truande sitt liv og medvit. Eg trur Herren ser med stor sorg pŒ det forfallet og den ringeakten som pŒ desse omrŒda har trengt i det kristne arbeidet gjennon lang tid! Dette skriv eg "for Guds Œsyn..i Kristus" (2 Kor 2,17).

Her stŒr vi framfor store utfordringar. Vil vi makte Œ semjast i desse sp¿rsmŒla ? Noko vil det alltid kunne leggjast ulik vekt pŒ, men i ein situasjon der ein kanskje mŒ stŒ meir saman i alternative, kyrkjelege ordningar (embetsordningar, liturgiar, sakramentforvalting), er det ikkje til Œ kome utanom at ein mŒ ha ein fastare, sams plattform ogsŒ i dei nemnde sp¿rsmŒla. Dette kan bli ein smertefull, men heilt naudsynt prosess. Vi er i ein (kyrkje)historisk situasjon der det ikkje lenger er nok Œ "resirkulere" gamle l¿ysingar og gamle former for samarbeid og fellesskap. Det handlar om Œ fornye og gjenreise i vŒrt folk den kyrkja som er gŒtt ut frŒ Kristus og hans aŒostlar. Fora at vi skal kunne leva trua sitt liv med fritt mot og for at fleire skal fŒ del i den store frelsa som Gud har lagt til rette for alle menneskje - sŒ han kan samle inn resten av Israel og fullnaden av folkeslaga.

2. SKG vest treng betre ¿konomi

SKG sentralt overf¿rer ikkje midlar til regionane. Skal vi kunne drive eit lokalt arbeid, mŒ vi ofre meir for- og til denne saka! Brev skal sendast ut, vi vil gjerne styrke PR sida for Œ kunne presentere oss betre og gje betre informasjon. Vegleiaren skal kunne reise ut i regionen (heile Bj¿rgvin + litt nord- og s¿r for..) for Œ m¿te medlemer og interesserte. Samlingar skal kunne haldast. Trur du SKG er ein reidskap som Gud kan bruke, mŒ det ikkje stŒ pŒ pengar - som det er meir enn nok av i dei fleste norske lommeb¿ker. Ha tilh¿vet til Gud og lommeboka i orden, har ein sagt, sŒ er resten av arbeidel berre smŒting. Vi kallar og formanar alle til Œ nytte vedlagde blankett til ein friviljug kontigent pŒ 100 kroner!

Dykkar i Herren.

SKG bibeltimer for vŒren 96:

18. februar G. Johnstad: ÇKirken (i Bibelen).È

3. mars            S.E. Foss: ÇJesus som den levende l¾rer i kirken.È

15. april           O. J. Jensen: ÇN¿klemakta.È

5. mai  A. Haram: ÇKristi kj¾rlighets gjerninger i og gjennom kirken.È

18. februar, 15. april og 5. mai blir bibeltimene kl. 19.00 i Johannes menighetsstue (Welhavensgt. 66) - HUSK Vesper kl. 18.00 i kapellet.

3. mars bibeltime kl. 19.00 i St. Jakob kirke - HUSK Vesper kl.18.00

I forbindelse med landsrŒdet den 1-. aug. 1996, arrangerer SKG kirkedag - Œpen samling S¿ndag 18. aug. i Uranienborg kirke og menighetshus. (Mer om dette senere.)

Postgiroblanketten har fŒtt mottoet:

ÇIngen gave er for stor!!?!!È

 

 

 

 

 

Bergen 20/2 1996

(utg.2 28/2 1996)

V E G L EI A R B R E V ---------------------------------N R 2 (9 6)

Kj¾re vener; Guds fred!

Det er ikkje lenge sidan de fekk eit brev fra meg, men diverre var signaturen min blitt borte. Eg reknar med at dei fleste likevel skj¿na kven som var forfattaren. Ikkje berre namnetrekket mitt, men ogsŒ det lova vedlegget; "Westminstererkl¾ringa", uteblei. BŒde for Œ rette opp att dette og for Œ fylgje opp ei hovudsak i det siste brevet, sender eg no nokre ord pŒ nytt.

Som ein av tre utsendingar frŒ SKG var eg saman med tilsvarande frŒ Sverige og England i m¿te med den gamalkatolske kyrkja i Amerika(sjŒ siste vegleiarbrev; 1/96). Dette er arbeidet fram mot ein ny ekumene, som eg tidlegare har skrive om. Resultate av dette kan sŒ langt oppsummerast slik:

- Vi skal utveksle synspunkt pŒ det som har med den l¾remessige semja Œ gjere. Ein felles plattform er naudsynt for Œ gŒ vidare. Nordmennene og svenskane sender inn sine merknader saman.

- Teologiske studentar/kandidatar kan kome over til USA (Scranton, Pennsylvania)for ein periode pŒ presteseminaret der, fŒ ein del praksis i dei lokale kyrkjelydane - og evt bli ordinerte til diakonar (som alle blir i denne kvrkja f¿r dei blir prestevigde). Deretter tilbake til Noreg for vidare praksis under tilsyn av norsk prest.

- Neste steg blir evt ordinasjon som prestar saman med kandidatar frŒ Sverige. Dette b¿r skje i Noreg og/eller Sverige ved ein gamalkatolsk biskop. FrŒ svensk og norsk side la vi vekt pŒ at biskop Bertil GŠrtner b¿r vere med pŒ ein slik ordinasjon.

 - Steget vidare blir evt utdjuping og styrking av ordinasjonen til tidlegare ordinerte svenske og norske prestar. VŒre amerikanske vener understreka at dette ikkje skal forstŒast som ein reordinasjon, men som ei ekumenisk utviding og fordjuping av den vigsla vi har fŒtt. PŒ denne mŒten vil bŒde vŒre- og dei nyordinerte sine embete vere fullt ut gyldige i dei store, historiske kyrkjene. - F¿resetnaden for at ei slik utveksling kan finne stad, er sj¿lvsagt at det veks fram tilstrekkjeleg st¿tte for det i Noreg og Sverige. Vi mŒ kunne tilby teneste og ta ansvar for Œ kalle og bruke dei nye prestane og dei som har fŒtt sin ordinasjon styrkt. Vi kan ikkje ordinere prestar ut i lause lufta. Sj¿lvsagt mŒ mange rekne med Œ vere "teltmakarar" og ha anna inntektsgjevande arbeid ved sidan av det pastorale arbeidet. Utan offer for alle, kan det ikkje gŒ.

F¿resetnaden for alt dette igjen er bŒde at dei andre samrbeidspartnarane gŒr inn for det, bŒde i Amerika, England og Sverige (og, vonar eg, i Tyskland og Latvia etterkvart).

Dessutan mŒ det vedtakast av dei styrande organa i SKG her heime. Vi som var i USA, skal leggje fram rapport til vegleiarm¿tet som sŒ igjen skal innstille til LandsrŒdet, helst til m¿tet i august. Men sj¿lv om alt gŒr igiennom i den organisatoniske prosessen, vil det stŒ og falle med om det fŒr oppslutning mellom lekfolk og prestar i SKG og elles. For at alle skal kunne ta stilling til dette, vil desse sakene bli tekne opp i skrift, tale og samtale i tida framover. Difor skriv eg om det alt no. Dette er berre eit riss og eg vonar at vi kan nŒ ut med informasjon til alle interesserte i tida som ligg framfor. Eg reknar og med at dei sp¿rsmŒla det her stŒr om, vil vere sentrale ved foredrag og dr¿ftingar pŒ SKG/FBB/KF sine arbeidsdagar i Bergen i juni. Vil du vere informert, sŒ meld deg pŒ. Det vil og vere h¿ve til Œ stifte sp¿rsmŒl og samtale om dette pŒ SKG sine bibeltimar i Bergen framover vŒren.

For min eigen del er eg eg fullt og fast overtydd om at det er denne vegen eg vil tilrŒ. Vi mŒ alle tenkje gjennom kva vi vil velje - og kva som er alternativa. Alle mŒ ta sitt val i full fridom og i b¿n om Guds vegleiing, men i ei sŒ alvorleg sak, vil eg neppe finne det naturleg Œ halde fram med leiarverv i SKG dersom denne vegen ikkje fŒr rimeleg oppslutning. Vi har dette Œret Œ gŒ pŒ til avklŒring. Eg er budd til Œ ta fylgjene av resultatet..

Det gŒr, etter mitt syn, ingen veg tilbake til dei l¿ysingane vi har levd med til no. Det har synt seg Œ ikkje vere l¿ysingar, men uttr¿yttingsman¿vrar. MŒtte alle sjŒ at det som kan verke vanskeleg no, kan vere n¿dvendig for framtida. Den har vi alle, ikkje minst dei vaksne og eldre, eit stort ansvar for. MŒtte vi finne vegen og gŒ han i full tillit til Han som sa: "SjŒ, eg er med dykk alle dagar sŒ lenge verda stŒr"(Matt. 28,20)

Dykkar Arnfinn Haram

SAMRD P KIRKENS GRUNN

REGION VEST

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VEGLEIARBREV - august 1996

Kj¾re br¿r og systre i SKG, region Vest!

Guds fred! Det er blitt ei stund sidan sist vegleiarbrev, men SKG har, som de sikkert har merka, ikkje stŒtt stille. Utviklinga av SKG sin profil og debatten kring dette har teke tid og merksemd. Dess viktigare er det med ei helsing fra Vegleiaren no!

Personleg er eg glad for vedtaka som blei gjorde i LandsrŒdet der Arbeidsutvalet og Vegleiarkollegiet sine innstillingar fekk stort fleirtal. Dette galdt, som kjent, ei to Œrs pr¿veordning for ein messeliturgi, og framhald av det s k Westminster-samarbeidet med Svenska Kyrkans Fria Synod, Forward in Faith i England og den gamalkatolske kyrkja i USA. Som eit resultat av dette, fann tre av LandsrŒdsmedlemene Œ mŒtte melde seg ut av SKG og nokre andre har fylgt etter. Det kan ein seie seg lei for, men samstundes mŒ vi erkjenne at stundom kjem ein til punkt der vegar kan skiljast. Det er ei ¾rleg sak og det er langt betre Œ bruke kreftene pŒ det ein kan stŒ for, enn pŒ ul¿yselege spenningar. DŒ kan ein ogsŒ stŒ saman i einskildsaker nŒr det er aktuelt. Det er kanskje grunn til Œ merkje seg at dei som har hatt med SKG Œ gjere i n¾rkontakt, forkynning og vegleiing, som td pŒ Lunner pŒ Hadeland, st¿ttar leiinga og melder seg ikkje ut. Til no er mange av dei negative reaksjonane komne mest frŒ kyrkjepolitiske "symbolpersonar", folk som er offentleg kjende, men som ikkje har vore av dei aktive i SKG -arbeidet. Eg meiner og det er grunn til Œ leggje vekt pŒ dei unge sine ynskje, det er trass alt dei som utgjer vŒr framtid - og her er det klŒr st¿tte til den vegen SKG no har fŒtt fleirtal for. I det heile mŒ vi nok frigjere oss frŒ ein einsidig problematikk der berre dei som vi no reknar til kyrkje- og kristenfolket, er innanfor synsfeltet. GŒrsdagens problemstillingar og l¿ysingar svarar kanskje ikkje til den store utfordringa: kalle alle dei d¿ypte i Noreg til eit fullverdig, kristent og kyrkjeleg liv og vere ei misjonerande kraft i det norske samfunnet!

Lat meg igjen understreke at dei springande punkta i den vedtekne "SKG-liturgien" etter mitt syn, er i fullt samsvar bŒde med Evangeliet og med Kyrkja sin liturgiske tradisjon heilt frŒ oldkyrkja av. Det ein forakteleg kallar"messeofferet" i SKG- liturgien tyder rett og slett at vi gjennom nattverdhandlinga og nattverdmŒltidet l¿yner oss under Kristi forsoningsoffer slik det er verkeleg n¾rverande i hans lekam og hans blod. Vi held opp mellom oss og Gud det Jesus har gjort for oss, slik vi syng i vŒre salmar: "Jeg for Gud kan intet bringe /uten deg (Kristus) og dine sŒr! Under hans forsonings vinge /ene jeg rettferdig stŒr.. " (Brorson). Ikkje minst B¿rre Knudsen har gjort dette perspektivet heilt klŒrt i sin artikkel om nattverdliturgien i bladet for Strandebarm Prosti, det siste nummeret. Her understrekar han at vi i nattverden gjer ihugkoming etter Jesus pŒbod - ikkje berre for oss, men for Gud. Vi minner ikkje Gud om noko fordi han er gl¿ymsk, men fordi vi i pŒminninga apellerer til Gud ved det som Jesus har gjort; vi held Frelsarens forsoningsoffer opp mellom oss og Gud. L¿ynt i han, bed vi om nŒde og alt godt for oss og for alle. Samstundes ofrar og overgjev vi oss sj¿lve i- og med Kristus - for berre i han og saman med han kan vi overgje oss til Gud. Korleis dette kan vere "uevangelisk", er vanskeleg Œ skj¿ne. Tvert om - det er jo slik vi trur og bed elles, kvifor skulle vi ikkje gjere det - pŒrope oss Jesu offer - i nattverden, der hans offerlekam og offerblod er n¾r, og der han har bode oss Œ "gjere dette" til ihugkoming og pŒminning om han? Jesu ord: "Gjer dette" peikar ikkje berre pŒ mŒltidet, men pŒ heile nattverdhandlinga, inklusive den store nattverdb¿na frŒ: "I sanning verdig og rette er det... "

I SKG sin nattverdliturgi som har teke inn gl¿ymde rikdomar frŒ dei tidlegaste kyrkjetider med bakgrunn i den j¿diske liturgien, kjem ogsŒ det evangeliske til uttrykk i dei vakre orda vi bed saman med presten like f¿r mottakinga av sakramentet, basert pŒ h¿vedsmannens ord i Evangeliet: "Herre, eg er ikkje verdig til at du gŒr inn under mitt tak, men sei berre eitt ord, sŒ vert sjela mi l¾kt"? Kan det seiast rettare? Dersom det ikkje er n¿dvendig Œ "minne Gud" om Jesus, er det vel ikkje heller n¿dvendig Œ minne han om alt det vi bed om i b¿nene vŒre; han veit jo, stŒr det, pŒ f¿rehand kva vi treng? Likevel vil han at vi skal be! Sameleis vil han at vi i den hl nattverden, i messa, skal "gjere ihugkoming", pŒminning, om det Jesus har gjort for oss.

I eit komande vegleiarbrev vil vi utdjupe kva som ligg i LandsrŒdet sitt vedtak om Œ halde fram det internasjonale og ekumeneiske (felleskyrkjelege) samarbeidet som SKG stŒr i - i Sverige, England og USA. Eg er overtydd om at fornyinga av Den norske Kyrkja mŒ skje ved hjelp frŒ medkristne pŒ tvers av landegrensene, medkristne som sj¿lv har makta Œ ta vare pŒ det grunnleggande for Kyrkja: Den heilage Skrifta, vedkjenninga og den overleverte, kristne trua heilt frŒ oldkyrkja av, gudstenesta den heilage tenesta (det kyrkjelege hyrdeembetet), sakramenta, nŒdegŒvene og diakonien.

I haustsemesteret blir det som tidlegare mŒnadlege  samlingar i Bergen (sjŒ program). S¾rleg vil vi oppmode om at interesserte frŒ heile regionen kjem til byen pŒ den oppsette kyrkjedagen (sjŒ program ) i november!! Det vert og laga ei utgreiing om evt oppstart av SKG-gudstenester i Bergen frŒ 1997. Bergen har endŒ ein del prestar som stŒr pŒ Kyrkja sin grunn, men dei er bŒde delvis avhengige av dei offisielle, kyrkjelege ordningane - og dessutan mŒ vi ha rammer for eit levande kyrkjelydsliv den dagen dŒ desse sluttar, anten ved flytting eller ved endt tenestetid. Det er og mi overtyding at SKG mŒ bygge opp stŒstader medfeste utanfor dei ordin¾re bisped¿ma og kyrkjelydane dersom vi skal overleve og ikkje d¿y ut som "den siste mohikanar". SŒ lenge det er rŒd, satsar vi pŒ ein dobbel strategi; bŒde i- og utanfor dei offisielle strukturane i Den norske Kyrkja - for Kyrkja si skuld!

SKG siglar i eit vanskeleg farvatn. Tida til no har gŒtt med pŒ Œ "byggje bŒten"; finne ein identitet - og sŒ fŒr vi gŒ vidare i samsvar med tru og overtyding. Be for oss som har ombod og leiaransvar! Vi kjenner oss ikkje store og sterke,heller som det stŒr i salmen: "Eg lyfter mine augo til fjella: Kvar kjem mi hjelp i frŒ? Mi hjelp kjem frŒ Herren, han som skapte himmel og jord" (Salme 121).

Dykkar

Arnfinn Haram

vegleiar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VEGLEIARBREV- desember /4 -96                                 

Kj¾re alle SKG-arar i region Vest!                                        

G u d s f r e d ynskjer eg dykk ogsŒ denne gongen. Vi treng Hans fred som stilla stormen dŒ l¾resveinane var ute i storm og oppr¿rt sj¿ pŒ Genesaret. Slik kjennes det i det vesle kyrkjeskipet vi seglar i for tida. Vi sp¿r oss: Er Han med oss ombord? Er vi pŒ rett kurs? Korleis skal vi kome over med sŒ lite mannskap og sŒ enkelt utstyr? Sikkert er det at vi no ikkje kan lite pŒ menneskeleg kraft og medgang. Berre Herren kan hjelpe oss. Vi veit og at den kristne Kyrkja er st¿rre enn den delen vi har oversikt over og SKG ynskjer Œ s¿kje tilbake til dei r¿tene som knyter oss saman med den universelle Kyrkja. I fyrste omgang kan det synest som ein isolasjon og eit tilbakesteg fordi sŒ mykje i den norske situasjonen er kome pŒ avstand frŒ det vi vedkjenner i truvedkjenninga: "Eg trur pŒ ei, heilag, katolsk og apostolisk Kyrkje... "(Nicenum). Vi mŒ gjenoppdage det som vi har teke vare pŒ av rikdomen Bibelen og i den apostoliske tradisjonen innafor Den norske Kyrkja - og vi mŒ stadig arbeide for Œ hente inn att - gjennom ekumenisk arbeid og fellesskap - det vi har misst. Det er difor SKG har arbeidd sŒ hardt og tydeleg for fornying av nattverdliturgien ("SKG-messa") og det er difor vi vi ha tilbake eit historisk bispeembete ("apostolisk suksesjon"). Vi trur det er n¿dvendig for sanninga og for Evangeliet si skuld fordi det styrkjer Kyrkja sin apostoliske og katolske karakter. Dersom Kyrkja ikkje er apostolisk og katolsk vil ho ikkje vere Kristi Kyrkje og ikkje ha del i Hans oppdrag, Hans n¾rv¾r og hans kraft. Det er berre den Kyrkja som er i samfunn med apostlane i l¾re og i ordning, som kan fŒ del i det dei fekk del i den fyrste Pinsedagen: " ... de skal halda dykk i byen til de vert budde med kraft frŒ det h¿ge" (Luk.24,49).

Stikkorda mŒ difor vere: Konsolidering og misjon! Vi mŒ arbeide vidare for Œ finne fotfeste pŒ ein trygg stŒstad, kanskje finne balansen etter brytningstida vi har vore gjennom og som stadig, men vonaleg i mindre grad, vil fylgje oss. Men stŒstaden treng vi for Œ kunne ta sats i sj¿lve oppdraget: byggje levande kyrkjelydar!

Gudstenester i Bergen

Dette byggjearbeidet innber evangelisering, undervising og diakoni i fyrste omgang. Kvar for oss mŒ vi vere med Œ leve ut dette pŒ den staden vi bur i samsvar med SKGs ideal. Men i alle regionane vil det no vere n¿dvendig Œ byggje opp fritt kyrkjelydsliv med regelmessige gudstenester. Dette er i gang i Oslo, pŒ Hadeland, i Troms¿, i ¯stfold - og det er planlagt i Bergen. Ein komite har f¿rebudd ei innstilling til regionstyret som gŒr inn for to messer i mŒnaden. Tidspunktet blir sundags morgon t d kl 930 - fordi det bŒde skal kunne vere ei regul¾r sundagsgudsteneste for dei som er heimlause i sine kyrkjelydar og fordi vi ikkje ynskjer Œ gjere det urŒd Œ gŒ til ei anna gudsteneste kl 1100 for dei som endŒ har kyrkjelydar der det er leveleg. Liturgien vil fylgje SKGs ordning og det blir lagt vekt pŒ rik liturgi med tanke pŒ born og familiar og med grundig forkynning. I forlenging av gudstenestelivet vil det vere aktuelt Œ starte undervisingsopplegg bŒde for born og vaksne. Seinare mŒ det evangeliserande og diakonale arbeidet vekse fram.

Som lokale har vi fŒtt leige St J¿rgen kyrkje i Bergen sentrum. Dersom vi kjem i gang, vil det vere aktuelt seinast 1/3 -97. Opplegget vil bli lagt fram for Biskopen i Bj¿rgvin.

Sj¿lvsagt er dette mest aktuelt for dei som bur i Bergen eller "stor-Bergen" Skulle det lukkast, kan det vere aktuelt Œ halde SKG-messer ogsŒ andre stader i regionen. Dette mŒ vurderast etterkvart. Men alt no, vil vi gjere alle i regionen kjend med planane for oppstart i Bergen. Og be om reaksjonar ved at de sender slippen nederst pŒ sida. Alle er sj¿lvsagt velkomne nŒr gudstenestene eventuelt kjem i gang!

Kj¾re vener; be for meg, eg treng det veldig, sŒ vil eg og be for dykk alle regelmessig i samband med b¿netenesta her pŒ St Sunniva. Husk og ¿konomien - bŒde sentralt og lokalt i SKG.

Dykkar

(Underskrift)

Arnfinn Haram

vegl.

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------

SVARSLIPP

Namn:

Adresse:

Eg/vi kan vere med regelmessig ............................        set kryss:

Eg /vi kan vere med av og til            ...................................

Andre merkander:

Send til sekret¾r; Sigfrid ¯pstad, Bj¿rndalsskogen 55, 5071 Loddefjord innan 20. desember 1996 Takk!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VEGLEIARBREV- mars 1997---NR 1 97

Kj¾re venner i SKG, region Vest; Guds fred!

1)SKG sitt kall nŒ

Et nytt Œr er pŒbegynt, og som kristne gŒr vi inn i det nye i ly av Navnet over alle navn (Fil 2,9); Jesu navn, HERRENs navn. Vi mŒ virkelig be om Guds ledelse for hvordan vi skal arbeide videre. Jeg tror at vi bare finner veien som fellesskap, dersom hver enkelt av oss s¿ker Guds vei og overgir oss til ham. VŒr tid er i s¾rlig grad en tid da det ikke  nytter med klisjeer, verken i ord eller gjerninger dersom vi skal v¾re Kristi vitner. Bare ekte kristendom vil bli trodd og mottatt. Dernest trengs det realisme og tro. Det er ikke alle som vŒger Œ se at de rammene som kanskje har fungert til nŒ, er i krise og at noe nytt mŒ vokse fram. Jeg ¿nsker signing og visdom for alle som stŒr i tjenester i vanlige menigheter og organisasjonsarbeid, men ansvarlighet i dagens situasjon fordrer at vi er med Œ bygge opp et kirkelig- og menighetsmessig liv som kan v¾re fullt i samsvar med fylden av Troen - i gudstjenesteliv, embete og nŒdegaver, vitnesbyrd og tjeneste. SKG har valgt en i rett forstand katolsk linje - fordi det er Sannhetens vei. Den Hellige Skrift, brukt og utlagt i kirkens fellesskap slik det var bevart de f¿rste tusen Œr (de syv ekumeniske konsiler), med det bibelske og katolske vitnesbyrd som vi kan finne i reformasjonstidens bekjennelser og i Œpenhet for kristen enhet med andre kirker som ¿nsker gŒ den samme veien. Mange evangeliske troende f¿ler frykt, angst og ofte aggresjon i m¿te med dette. Bare ordet 'katolsk' er nok. Enda det stŒr i Trosbekjenneslen (bŒde den Apostoliske, Nicenske, Athanasianske og den Augsburgske som et avgj¿rende kjennetegn ved kirken).

Skal vi kunne arbeide med dette, bŒde sentralt og lokalt, trenger vi penger. Som det nŒ er, legger veilederne og andre ut fra egen lomme det det koster Œ reise og holde m¿ter. Det gj¿r vi gjerne, men jeg tror det er rett at medkristne tar medansvar. Er du realistisk nok til Œ sp¿rre hvordan du st¿tter det kirkelige arbeid i dagens situasjon? Er det ikke tidfor en gjennomgang, kan vi st¿tte alt det vi har st¿ttet f¿r? Det koster ogsŒ noe Œ bygge opp et kirkelig fundament i Norge! SKG-arbeidet er ikke en akademisk aktivitet, noe som ikke er like viktig som 'misjonen'. SKG er misjon, indre-misjon, for Œ fŒ tilbake det fulle evangelium og fornye kirken, Guds redskap til frelse, i vŒrt folk! ' Den som har ¿rer, han h¿r!' Send en gave bŒde til SKG sentralt og til regionen. Bruk det lokale postgironr(for Region Yest): 0826 0201361!!

2) Messer i Bergen.

Som nevnt for, vil det bli holdt messer i SKG regi i Bergen. PŒ samme mŒte som det er startet opp i Troms¿, pŒ Lunner, i Oslo, i ¯stfold og i Larvik ( i tilknytting til Asle Dingstads ukemesser i Larvik krk). Vi tror det er n¿dvendig - for Œ innarbeide SKGs liturgiske og kirkelige profil, til beste ogsŒ for de sognene innen DNK der vi har folk, og for Œ bygge en basis for fremtiden. I Bergen vil messene bli holdt i St J¿rgen krk (ved Jernbanen; den gamle hospitalskirken)kl 0930NB: 16. mars, 6.april, 20. april, 4. mai, 1. juni. SKG s liturgi vil bli brukt. Vi vil legge vekt pŒ en rik liturgi, grundig forkynnelse, konkret forb¿nn, nattverdfeiring. Plass for hele familien!

3) Teologisk 'hj¿rne' - kan v¾re fint Œ ha i et 'Vegleiarbrev'. Viktige emne i Bibel- og trosskatt. Denne gangen vil jeg si litt om bispeembetet, som er omdiskuter for tiden.

I Bibelen ser vi at Gud sender S¿nnen, Jesus Kristus, han som blir kalt 'hyrde og tilsynsmann (=biskop, av gresk: episkopos) for deres sjeler (1 Pet 2,25). Det er tydelig at Jesus ikke ville overlate sine troende, kirken, uten ordnet omsorg og tilsyn. Han skulle sende nden, Talsmannen (Joh 14,18f), han kalte apostlene som sine utsendingar og representanter - bŒde til Œ forkynne og misjonere (Matt 28,18-20) og grunne kirken pŒ stadig nye steder(f eks 1 Kor2,14), til Œ vere hyrder bŒde lokalt og for hele den universelle kirken (Joh 21,15f), til tjeneste med Ordet og b¿nnen (Apgi 6,4) til Œ verne den rette l¾re og overlevere Œpenbaringen fra Kristus (Gal 1,9; I Kor 11,23; 15,1f), til Œ forvalte dŒpen (jfr Matt 28, 18,19),nattverden (Matt 26,26f og paralleller; Apgj 20,11), til Œ l¿se og binde, tilgi og fastholde synder ('n¿klemakten'-Matt 16; 19-20; Joh 20,21) .

Der apostlene grunnla lokale kirker, s¿rget de for at det ble innsatt tilsynsmenn (episkoper) og eldste (presbytere -> 'prester') og diakoner (Tit 1,5-9; Fil 1,1). SŒ lenge apostlene selv levde, var det en viss variasjon i titler og utforminger av de ulike tjenestene, men det festnet seg etterhvert. Apostlene var de selskrevne ledere, med bŒde lokalkirkelig og allmenkirkelig myndighet, de var selv det f¿rste kollegium av biskoper. De sŒ til at tjenesten med Œ lede kirken gikk videre, ved Œ forordne at nye ble innsatt og ordinerte ved b¿nn og hŒndspŒleggelse (Tit 1,5-9).

Allerede i det andre Œrhundre finner vi en meget sterk betoning av biskopens embete som den lokale kirkens leder, omgitt av presbyterne og diakonene. Vi kan lese om dette i en av vŒre viktigste kilder til kjennskap om den tidlige oldkirken; skriftsamlingen 'De apostoliske fedre ( f e ks Ignatius av Antiokia, Polykarp av Smyrna, Clemens av Roma, De tolv apostlers l¾re o s v). Senere ser vi dette bekreftet og videreutviklet i ' Hippolyts kirkeordning', 'De apostoliske konstitusjoner', Eusebius kirkehistorie, kirkefaderen Ireneus m fl. Det er grunn til Œ merke seg at utviklingen av kirkens embetsstruktur skjer sammen med en energisk kamp for bekjennelsen til Kristus som Gud og menneske, til Treenigheten og til en realistisk forstŒelse av sakramentene . Vi ser Kristi kirke stige frem med en tydelig l¾re, en ordnet embetsstruktur og et sakramentalt og liturgisk liv - ikke til fortrengsel fra ndens gaver for ¿vrig. Alt skal bygge Kristi Legeme, kirken.

De lutherske reformatorene ¿nsket ikke Œ danne noen ny kirke, de forutsatte kirkens episkopale ordning. Det gikk lang tid etter at de fant Œ mŒtte bryte med de katolske biskopene f¿r de vigslet de f¿rste 'superintendenter' (som betyr: tilsynsmann). Desverre knyttet de dette embetet til den verdslige ¿vrigheten, til fyrste- og kongemakten. Dette ble fatalt for hele utviklingen av de reformatoriske kirkenes struktur helt til vŒr tid. Det positive ¿nske hos reformatorene var Œ befri bispeembetet fra verdslig makt og omsorg og fremheve de pastorale og Œndelige oppgavene. De var ikke tilhenger av en sŒkalt 'kongregasjonalistisk' kirkeordning, der lokalmenighetene var selvstendige, isolerte st¿rrrelser. Kirken er Žn og universell - og dette er ikke bare noe usynllig, det skal komme til uttrykk i kirkens ytre, faktiske liv.

Det finnes gode og dŒrlige biskoper, som av alt annet. Men det stŒr fast at kirken trenger biskoper - som forvalter og forsvarer l¾ren, forkynner evangeliet, styrer kirken som hyrder og fremmer dens indre- og ytre enhet. For de troendes og deres tjenestes skyld.

Deres

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V E G L E I A R B R E V............................................j u n i, n r 2 - 9 7

                        S k g - r e g i o n V e s t

Kj¾re SKG-ar i vest! Guds fred!

1. Sidan sist

har SKG arrangert sine arbeidsdagar i Bergen - med fine fordrag av

Asle Dingstad om biskop Ambrosius av Milano, av Jan Rantrud om

oldkyrkjeleg nattverdliturgi, av Bernt T Oftestad om Gustav Jensen som

kyrkjefornyar, av B¿rre Knudsen - ogsŒ om nattverdliturgi. NŒr det gjeld det

siste, vil eg framheve at B¿rre fullt ut st¿tta SKG sin liturgi og han synte oss

at bŒde bibelsk og reformatorisk er tanken om nattverden som ei pŒminningshandling, retta mot Gud, noko heilt sentralt. Likeeins st¿tta han bruken av presensform i Agnus Dei ('Du Guds lam som ber all verdens synder..') Dette b¿r alle som pr¿var Œ isolere SKG, merkje seg....

2.Messene i St J¿rgen

kyrkje i Bergen har vore ei positiv oppleving (sjŒ omtale i Synodebladet) og vi vi halde fram til hausten, annankvar sundag kl 1100. Men kva med distriktet? Nokre stader er det SKG-prestar og andre som ein kan samle seg om. Men andre stader er det verre. PŒ sikt treng ein overalt det bidraget som SKG sitt gudstenesteliv er. Difor vil vi pr¿ve Œ danne ein 'misjon ' ut til einskilde bygder for Œ innby til gudsteneste og for Œ forkynne og undervise utfrŒ SKG sin visjon. Over alt er det meir eller mindre trong for Œndeleg og teologisk fornying. Trass alt godt, er det ikkje bra at den Œndelege horisonten i Noreg for einsidig er prega av bedehuset og av frikyrkjene - nye og gamle. Vanleg folk i bygd og by trur at dette er den einaste mŒten Œ ta kristendomen alvorleg pŒ. Det gode i desse tradisjonane vil vi oppmuntre, men vil vil syne at eit allmenkyrkjeleg/katolsk orientert kristenliv i endŒ h¿gre grad kallar til alvor, til glede, til overgjeving til misjon. Her er kjeldene djupare og forrŒdet st¿rre.

3. Det 'teologiske hj¿rnet'

Sj¿lve forstŒinga av kyrkja er noksŒ viktig bŒde for Œ forstŒ SKG sin visjon og for eins eige liv som kristen. I vŒr invidualistiske og subjektivistiske arv er det Œ vere ein kristen noko som ein kan vere pŒ eiga hand. Berre ein har Bibelen og seg sj¿lv, er det nok, tenkjer mange. DŒ er det sj¿lvsagt ikkje sŒ interessant og viktig korleis det gŒr med kyrkja og korleis ho skal vere. Biskop, prest, sakrament, liturgi og l¾retradisjon blir ikkje sŒ viktig, ja, det er eigentleg noko un¿dvendig. NŒr eg har det bra, nŒr min vesle flokk eller min kyrkjelyd har det bra, er det bra nok. Kyrkja, s¾rleg den universelle, ordna kyrkja, er ein luksusartikkel, ja, kanskje beint fram noko farleg for 'detÉ(resten mangler,red.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VEGLEIARBREV               sept 1997     Nr 3/97

Kj¾re  SKGar i vest!

Guds fred! Ei lita helsing etter ferien med von om  oppmuntring og pŒminning i kallet.

Sidan sist har det vore LandsrŒdsm¿te (18/8, Oslo) og vegleiarane la fram ei samr¿ysta innstilling om Œ gŒ vidare med samarbeidet innan 'Westminster-fellesskapen' s¾rleg med tanke pŒ Œ motta ordinasjonsfornying (ekumenisk anerkjenning /apostolisk suksejon), nyordinasjon av unge og ikkje minst. konfirmasjonsfornying for lekfolket. Dette siste vil innebere at dei som er  blitt konfirmerte etter ei av dei gamle ordningane i Den Norske Kyrkja (med tydeleg stadfesting av dŒpspakta), kan fŒ motta salve-teiknet med b¿n om Andens utrusting-og dei som berre har vore med pŒ den nyaste ordninga, der konfirmasjonen sŒ og seie er avskaffa, vil fŒ tilbod om ein fullstendig konfirmasjon. Kva dette inneber, bŒde for prestar og lekfolk, vil n¾rare mŒtte avklŒrast. Fordi tida vart knapp pŒ landsrŒdsm¿tet, blir det eit ekstraordin¾rt m¿te den 29/11 der denne saka skal avgjerast. Det endelege resultatet er sj¿lvsagt ikkje avgjort f¿r vi fŒr m¿te biskop Taddeus Peplowski som kjem til Noreg i vinter for Œ f¿re samtalar med oss. Alt dette skjer i samrŒd med Svenska Kyrkans Fria Synod(som han og skal vitje) og med Forward in Faith i England.

Meir og meir vert det tydeleg at SKG blir ein alternativ struktur som kan gje oss nye rammer for gudstenesteliv, presteteneste, episkopat(tilsyn), undervising, evangelisering og misjon. Sj¿lvsagt er det n¾rvepirrande Œ gŒ vidare med dette med sŒ smŒ flokkar, men : Kva er alternativet? Det b¿r vere ein viktig ettertanke for oss alle.

Fleire samlast ein no regelmessig til gudstenester, ogsŒ i Bergen. KOM TIL BYEN P KYRKJEDAGEN den 19/10! Velkomen! Dersom SKG-arbeidet fŒr halde fram, vil eg pr¿ve Œ kome rundt i regionen med gudsteneste, undervising og h¿ve til samtale.

Sunnhordland og Sogn stŒr ¿vst pŒ lista.

Trass i skiftingane det site Œret, er medlemstalet i regionen (og pŒ landsplan) temmelg stabilt; i 1995 hadde regionen 101 medl, i juni 1997  95 medl. Ein god basis for vekst! Eg kjem tilbake med vegleiarbrev etter 'Kyrkjem¿tet' (DNK) i haust.

Dykkar

(underskrift)

VEGL.(i hŒndskrift)

 



[1] Denne utgŒva av Vegleiar Fr.Arnfinn Harams sine Vegleiarbrev til SKG Region Vest 1993-1997 er utgjeve av Fr.Svenn Martinsen, Fr.Arnfinn sin etterf¿lgjar som Vegleiar SKG Region Vest(no Sokneprest i ¯ygarden, 2002-), etter at Arnfinn konverterte til den Romersk-Katolske Kyrkja i 1998. Dei opprinnelege breva vart tekst-skanna i 2004, og seinare korrekturlest. Det er ikkje gjort endringar i teksten, sj¿lv om einskilde trykkfeil stŒr att . PŒ eit par stader er teksten usikker, der er brukt kursiv og ? Breva vart i januar 2010 utgjeve pŒ nettet pŒ skg.no av Fr.Svenn(som heldt oppe denne nettstaden etter at SKG vart lagt ned), saman med eigne Vegleiarbrev 1998-2001. Denne utgŒva er ei ny utgjeving pŒ www.stellamaris.no til fordjuping og refleksjon, i samband med at Fr.Arnfinn Andreas Haram d¿ydde 10.juni 2012, RIP.