TROENS LYDIGHET

Det f¿lgende er skrevet i mŒnedsskiftet mai/juni under inntrykket av Kristi himmelfartsdag. Den dagen feirer Kirken den himmelske kongens tronstigningsfest. Jesus er Herre. PŒskedagens Òhan lever!Ó blir komplettert med himmelfartsdagens Òhan rŒder!Ó Vi feirer ikke Kristi frav¾r, men hans n¾rv¾r som den h¿yeste Konge.

Det var bevisstheten om dette som gjorde disiplene ukuelige, umulig Œ beseire. Hvordan enn striden b¿lger fram og tilbake her jorden, troner dog Jesus til evig tid i himmelen. Og han er allmektig. ÒMeg er gitt all makt i himmel og jordDette gj¿r Kristi kirke uovervinnelig. Dette fyller henne med hŒp, og med seiersvisshet i all lidelse og ulykke. For vi er lemmer Hans legeme. Vi i vŒrt skr¿pelige jordiske hylster er forenet med Gud. Menneskenaturen kan gudddommeliggj¿res. (2 Pet 1,4). For ved Guds h¿yre side i himmelen sitter et sant menneske. Dermed er veien banet ogsŒ for oss.

I vŒr tid trenger vi en ny besinnelse at Kristus er Kirkens Herre. Det ser i dag ut til at de kristnes store fristelse er redselen for det konkrete. Kristus og den konkrete kirkevirkelighet rives fra hverandre. fŒr vi en egen religi¿s verden med b¿nn, salmesang, kirkegang, bibellesning, trosforestillinger, religi¿se f¿lelser og dogmer. Dernest en praktisk hverdagsverden som tolkes og styres etter sine egne normer og verdier. Det vil si at vi unndrar oss Kristi herred¿mme over Kirken.

Men det er ikke mulig Œ unndra seg Kristi herred¿mme uten ogsŒ Œ trekke seg unna hans frelse. Derfor er det skjebnesvangert nŒr det Jesus har befalt, mister sin praktiske betydning.

I m¿te med denne moderne fristelse har vi i SKG funnet hjelp i de syv kjennetegn Kirken som Luther satte opp i sitt skrift om konsilene og kirken. Her er det tale om den lokale kirke ethvert sted med sansbare kjennetegn. Ved disse kjennetegn fremheves visse synlige trekk ved den sanne kirke jorden, blant menneskene, i samfunnet. Egentlig er de ikke noe annet enn kjennetegn at den Jesus som ble korsfestet i historien, som oppstanden og himmelfaren er til stede og rŒder i menigheten, bŒde i den enkeltes liv og i menigheten som sosiologisk st¿rrelse dvs. hellig samfunn. Alle kirkekjennetegn er altsŒ forbindelsesledd mellom de troende og Jesu person og navn, n¾rv¾rende i dagens historiske situasjon. Den kristne menighet er altsŒ en menighet organisert omkring Jesus.

Den augsburgske bekjennelse retter en tr¿sterik mŒte vŒr oppmerksomhet mot hva Kristi herred¿mme ved Guds den allmektige Faders h¿yre hŒnd betyr for vŒrt daglige liv: ÒFor han f—r opp til himmelen for Œ sitte ved Faderens h¿yre hŒnd og alltid styre og herske over alle skapninger og gj¿re dem hellige som tror ham, ved Œ sende Den Hellige nd i deres hjerter, som rettleder, tr¿ster og levendegj¿r dem og forsvarer dem mot djevelen og syndens makt

Som veileder vil jeg legge vŒr Herres ord Òdere skal v¾re mine vitnerÓ (Luk 24,48; Apg 1,8) inn over dere lesere og meg selv med en s¾rlig understrekning av vitnesbyrdet i et hellig liv, et liv som Kristus rŒder over. Han har selv lovet Œ gi kraft og frimodighet dertil.

Tom H¾ngsle

Veileder i Borg.