Torbj¿rn Olsen[1]
Gudstjeneste

 

 

PRESENTASJON AV BOKEN

 

Alle mennesker er kalt til Œ tjene Gud. Det er undergudstjeneste at Gud kommer til oss med sine nŒdige gaver, og det er gjennomgudstjeneste at vi fŒr gi oss selv og alt vŒrt tilbake til Gud som envelbehagelig offergave. Som kristne er vi ved dŒp og konfirmasjon innvidd tilgudstjeneste.

Viktigst blant gudstjenestene er h¿ymessen pŒ s¿ndager ogandre helligdager, de daglige b¿nner og boten (skriftemŒlet). Disse former forgudstjeneste b¿r gjennomsyre livet til alle kristne like fra barnsben av.

I boken Gudstjenestehar jeg fors¿kt Œ beskrive disse gudstjenester slik de m¿ter oss med sinregelmessighet og noksŒ faste former. Gjennom Kirkens historie har formeneutviklet seg noenlunde enhetlig. Den nŒv¾rende liturgi for h¿ymesse i Dennorske kirke ble godkjent ved kgl. res. 16. september 1977 og 23. september1983. Ved kgl. res. 1. november 1985 ble det godkjent supplerende liturgisketekster for messer og liturgi for enkeltskriftemŒl. I Den lille katekisme harvi fŒtt liturgier for daglige b¿nner. Beskrivelsene f¿lger stort sett disseliturgier. En del justeringer er gjort der liturgiene er mangelfulle ellermisvisende. Parentes () markerer ledd som b¿r eller kan inngŒ i liturgiene, mensom gjerne mangler. Stjerne * markerer ledd som ofte kan sl¿yfes, for messensvedkommende spesielt utenom h¿ymesse. Sr. Ansgar Sheldon, OP, Bod¿, og br. JoGjessing, Oslo, har v¾rt sŒ vennlige Œ hjelpe med illustrasjon og grafisktilretteleggelse av boken.

Boken er beregnet pΠkonfirmanter og andre lekfolk.

De faste gudstjenester som beskrives her, mŒ ikkeoverfl¿diggj¿re ordnet bibellesning, fri b¿nn og sjelesorg. Det er ogsŒ viktigat ÇliturgiskÈ og ÇteoretiskÈ tjeneste for Gud gŒr hand i hŒnd mednestekj¾rlighet, diakoni og annen ytre praktisk gudstjeneste.

MŒ iver ettcr Œ tjene Gud pŒvirke vŒrt gudstjenesteliv (se1. Tess 5, 17)!

Glomfjord, 4. januar 1987, den h¿ytidelige fest for Kristipcnbaring.

 

Messe

 

Messe er en gudstjeneste der Guds ord forkynnes og denhellige nattverd feires. NŒr messen holdes som hovedgudstjcnestc i en menighetpŒ s¿ndag eller annen helligdag, kalles den gjerne h¿ymesse.

Messen er midtpunktet i Kirkens liv. En menighet er igrunnen ikke noe annet enn en gruppe medlemmer av Kirkcn som samles til messe.Det er biskopenes oppgave som apostlenes etterf¿lgere og ledere av Kirken Œlede messene i hvert sitt bisped¿mme. Som rŒdgivere og medarbeidere har denenkelte biskop prester. I praksis er det stort sett prestene som leder messen ide enkelte prestegjeld. Dette lederoppdrag er gitt av Gud. Presten stŒr derforsom stedfortreder for Jesus Kristus i menigheten nŒr messen feires.

Ved Œ delta i messen er det mulig for et d¿pt mcnncske Œv¾rc en levende kristen med hŒp om evig liv. For Œ h¿re Guds ord er n¿dvendigom han skal bevare troen, hŒpet og kj¾rligheten. Ved Œ delta i nattverden blirhan fullt og helt ett med Jesus Kristus som d¿de pŒ Golgata som et offer tilfrelse for verden. Ved at et menneske blir ett med dette offer, gj¿res hanhellig i Guds ¿yne, og alle hans egne ufullkomne offer til Gud blirvelbehagelige for Gud. Han fŒr styrke til Œ leve som en kristen.

Messen er stedet der alle Guds barn samles for Œ bli forenettil enhet i Jesus Kristus. Der ber menigheten sine forb¿nner, der bekjennestroen og der lyder det kristen sang. Fellessang, vekselsang og menighetssvarskal gj¿re messen til en felleshandling for presten og hele menigheten.

Messen bestŒr av to hoveddeler: forkynnelse av Guds ord ognattverdfeiring. I tillegg har den en innledning og en avslutning for Œ samlemenigheten til gudstjeneste, og til slutt igjen Œ sende den ut til fortsatttjeneste for Gud blant medmenneskene. Mye av det som sies og synges i messen,ogsŒ utenom selve lesningene fra Bibelen, er hentet direkte fra Bibelen.Innledningshilsen: 1. Kor 1, 3; Rut 2,4. Kyrie eleison: Matt 20, 30. ®re v¾re Gud:

Luk.2,14. Hellig, hellig: Jes.6,3; Matt.21,9. Herrens b¿nn:Matt.6,9-13. Herrens innstiftelsesord: Matt.26,26-28; Luk.22,19-20;1.Kor.11,23-25. Du Guds Lam: Joh.1,29; Matt.20,30. Velsignelse: 4.Mos.6,24-26.

Messekl¾rne skal vise at det er som Kirkens tjenere og ikkesom privatpersoner, at prester og andre utf¿rer tjeneste i messen. Den hvitemesseskjorten skal dessuten minne om renselsen som skjedde i dŒpen, stolaen(detfargede bŒndet) om det Œk som er lagt pŒ de ordinerte prester, og messehagelenom Jesu ¿versteprestelige drakt.

 

 

ORDNING AV MESSEN
MESSENS INNLEDNING

(Samling ogb¿nn)

 

Inngangssalme *

F¿rinngangssalmen kan det ringes med kirkeklokkene og spilles et preludium. Underinngangssalmen kommer presten eller en prosesjon inn i kirken. Under prosesjonkan menigheten stŒ oppreist.

Messen kanbegynne med at alle tegner seg med korsets tegn mens presten sier:

 

I Faderens og S¿nnens og Den Hellige nds navn.

 

Innledningshilsen *

 

L: La oss b¿ye oss for Gud ogbekjenne vŒre synder.
Presten kan hilse menighetenog si:

For eksempel.:

NŒdev¾re med dere

Og fred fra Gud vŒr Far,

Og Herren Jesus Kristus.

Eller:

Herren v¾re med dere!

Menigheten b¿rsvare:

Og med deg (v¾re Herren)!

Syndsbekjennelse

 

Presten:

 

La oss b¿ye oss for Gud og bekjenne vŒre synder.

 

Menigheten:  KNELENDE ELLER SITTENDE

 

Hellige Gud, himmelske Far.
Se i nŒde til meg, syndige menneske,
som har krenket deg med tanker, ord og gjerninger
og kjenner lysten til det onde i mitt hjerte.
For Jesu Kristi skyld, ha langmodighet med meg.
Tilgi meg alle mine synder og gi meg Πfrykte og elske deg alene.

 

(Tilgivelses¿nske)

 

Kyrie eleison

Menigheten ogpresten: SITTENDE

 

Kyrie eleison,

Gud Fader, miskunne deg.
Kriste eleison,

Herre Krist, miskunne deg.
Kyrie eleison,

Hellig nd, miskunne deg.

 

Melodier: 01,011, 014, 017, 021, 022

 

®rev¾re Gud *

Denne lovsangbrukes fortrinnsvis pŒ s¿ndager utenom adventtiden og fastetiden, samt pŒfestdager og h¿ytidelige fester.

Presten eller enforsanger:

 

®re v¾re Gud i det h¿yeste.

Menigheten, presten, koreteller en forsanger:

 

Og fred pΠjorden blant mennesker som har Guds velbehag.
Enten:

Omkved:

Vilover deg,

vipriser deg,

vi tilber deg,

vi opph¿yer deg. (Amen).

Sangen kanfortsette:

Vi hyller deg for din store herlighet,

Herre Gud himmelske konge,

Allmektige Fader.

Omkved:

Herre, Guds enbŒrne S¿nn,

Jesus Kristus,

Guds Lam som bar all verdens synder,

Miskunne deg over oss.

Du som sitter ved Faderens h¿yre hŒnd,

H¿r vŒr b¿nn.

Omkved:

For du alene er hellig,

Du alene er Herre,

Du alene er den h¿yeste,

Jesus Kristus,

Med Den Hellige nd,

I Faderens herlighet.

Omkved:

(Amen. Amen. Amen.)

Melodier: 02,018, 023, 024

 

Kollektb¿nn

Presten:

La oss alle be.

Etter stille b¿nnber presten en kollektb¿nn.

Menighetensvarer:
Amen.

Melodi: 03

 

Eller:

Vi lover, priser, tilber deg,
vi gir deg takk og ¾re.
Med evig troskap hersker du,
ditt navn velsignet v¾re!
Ja, uten grenser er din makt,
og alt mΠskje som du har sagt,
du allmakts Gud og Fader.

Du Guds enbŒrne, Jesus Krist,
h¿yt over verdens riker,
du ene er vŒr frelser visst
som oss med Gud forliker.
O du Guds Lam som for oss led,
for din skyld har vi vunnet fred,
miskunn deg over alle!

O Hellig nd, vŒr tr¿ster sann,
all sannhet du oss l¾re,
sΠvi ved Ordet holder fast
og lever til Guds ¾re!
Vokt oss for djevlens falske list,
l¾r oss Œ tro pŒ Jesus Krist,
og sΠbli salig! Amen.

 

Melodi: 025

 

Messens f¿rste hoveddel

FORKYNNELSEAV GUDS ORD

Presten:

La oss h¿re Herrens ord.

Menigheten: STENDE

Gud v¾re lovet! Halleluja, halleluja, halleluja.

Melodi: 03

F¿rste lesning fraBibelen

Salme fra Bibelen SITTENDE

Andrelesning fra Bibelen * STENDE

To lesningerutenom evangelielesningen brukes fortrinnsvis pŒ s¿ndager og h¿ytidelige fester.For ¿vrig bortfaller en av lesningene dersom det leses s¾rskilt prekentekst.

Trosbekjennelse *

Credo

Trosbekjennelsenbrukes fortrinnsvis pŒ s¿ndager og ved h¿ytidelige fester.

Presten:

La oss bekjenne vŒr hellige tro.

Menigheten,presten og koret bekjenner

Enten:

 

Jeg tror pΠGud Fader, den allmektige,
himmelens og jordens skaper.

Jeg tror pΠJesus Kristus,
Guds enbŒrne S¿nn, vŒr Herre,
som ble unnfanget ved Den Hellige nd,
f¿dt av jomfru Maria,
pint under Pontius Pilatus,
korsfestet, d¿d og begravet,
f—r ned til d¿dsriket,
stod opp fra de d¿de tredje dag,
f—r opp til himmelen,
sitter ved Guds, den allmektige Faders h¿yre hŒnd,
skal derfra komme igjen for Œ d¿mme levende og d¿de.

Jeg tror pΠDen Hellige nd,
en hellig, allmenn kirke,
de helliges samfunn,
syndenes forlatelse,
legemets oppstandelse
og det evige liv.
Amen.

(Den apostolisketrosbekjennelse)

Melodi: 04

 

Eller:

 

Vi tror pŒ Žn Gud,
den allmektige Far,
som har skapt himmel og jord,
alt synlig og usynlig.

Vi tror pŒ Žn Herre, Jesus Kristus,
Guds enbŒrne S¿nn,
f¿dt av Faderen f¿r alle tider,

Gud av Gud, lys av lys,
sann Gud av sann Gud,
f¿dt, ikke skapt,
av samme vesen som Faderen.
Ved ham er alt blitt skapt.

For oss mennesker og til vŒr frelse
steg han ned fra himmelen,
og ved Den Hellige nd og av jomfru Maria
ble han menneske av kj¿tt og blod.

Han ble korsfestet for oss under Pontius Pilatus,
led og ble begravet,
oppstod den tredje dag etter Skriftene
og f—r opp til himmelen,
sitter ved Faderens h¿yre hŒnd,
skal komme igjen i herlighet
for Œ d¿mme levende og d¿de,
og hans rike skal v¾re uten ende.

Vi tror pΠDen Hellige nd,
som er Herre og gj¿r levende,
som utgŒr fra Faderen og S¿nnen,

tilbes og ¾res sammen med Faderen og S¿nnen,
og som har talt gjennom profetene.
Vi tror pŒ Žn hellig, allmenn og apostolisk Kirke.
Vi bekjenner Žn dŒp til syndenes forlatelse
og venter de d¿des oppstandelse
og et liv i den kommende verden.
Amen.

(Den nikensketrosbekjennelse)

Melodi: 026

(Halleluja)salme f¿r evangeliet *SITTENDE

F¿r Evangelietleses, synger kor og menighet en eller flere ÓhallelujasalmerÓ eller andresalmer eller sanger. Ordet ÓhallelujaÓ brukes helst ikke i fastetiden.

Evangelielesning STENDE

Etter atEvangeliet er lest, kan det synges en eller flere salmer og leses en s¾rskiltprekentekst. Da flyttes trosbekjennelsen til etter lesningen av Evangeliet.

Preken * SITTENDE
Salme etter prekenen *

Etter denne salmekan kunngj¿ringene leses.

Forb¿nn

Menigheten svareretter hvert b¿nneledd:

Herre, h¿r vŒr b¿nn.

Menighetenslutter forb¿nnen med:

Amen.

 

Messens andre hoveddel

NATTVERDFEIRING

1.Menighetens offergaver b¾res frem

Pengeoffersamles inn *

OfringpΠalteret

Foruten eventueltpengeoffer ofres det pŒ alteret br¿d, vin og vann til nattverden.

B¿nnover offergavene

Presten ber h¿yteller stille en b¿nn over offergavene.

Menigheten b¿rsvare om presten ber h¿yt:
Amen.

Salmerf¿r nattverden

Musikk og sangkan brukes f¿r, under og etter b¿nnen over offergavene.

 

2.Takkeb¿nn over gavene

Innledendevekselsang

Presten:

Herren v¾re med dere.
Menigheten:

Og med deg v¾re Herren. STENDE
Presten:

L¿ft deres hjerter.
Menigheten:

Vi l¿fter vŒre hjerter til Herren.
Presten:

La oss takke Herren vŒr Gud.
Menigheten:

Det er verdig og rett.

 

I sannhet verdig og rett

Prefasjon

Presten istemmeren prefasjon, for eksempel denne:

I sannhet verdig og rett er det
at vi alltid og alle steder takker deg
hellige Herre, allmektige Far, evige Gud,
ved Jesus Kristus, vŒr Herre,
han som du sendte til frelse for verden,
for at vi ved hans d¿d skulle fŒ syndenes forlatelse
og ved hans oppstandelse vinne det evige liv.
Ved ham lovsynger englene din herlighet,
og din menighet i himmelen og pΠjorden

priser ditt navn med samstemmig jubel.
Med dem vil ogsŒ vi forene vŒre r¿ster og tilbedende synge:

 

Hellig, hellig

Sanctus

Menigheten:

Hellig, Hellig, Hellig, er Herren Sebaot,

All jorden er full av hans herlighet.

Hosianna i det h¿yeste.

Velsignet v¾re han som kommer i Herrens navn.

Hosianna i det h¿yeste.

Melodier: 07,012, 015, 019.

Takkeb¿nnen overgavene forsetter vanligvis med nattverdb¿nn I, II, III eller IV. Disseb¿nnene er pŒ de neste sider gjengitt ved siden av hverandre.

Prestenfortsetter Πbe:

 

Nattverdb¿nn I

Takkeb¿nn

Oppstandne Herre og Frelser,
vi lover og priser ditt hellige navn
fordi du gav deg selv for vŒre synder.
Deg v¾re ¾re for kj¾rligheten som er sterkere enn d¿den.
Bordb¿nn

Gi oss som kommer til ditt bord for Πmotta ditt legeme ogblod,
Œ ta del i dette hellige mŒltid med ydmyke og oppriktige hjerter.
ForŽn oss med deg som grenene med vintreet,
l¾r oss Œ elske hverandre som du har elsket oss,
og la oss en gang samles hos deg i ditt fullendte rike.

 
Nattverdb¿nn II

 

Vi priser deg, hellige Gud,

himmelens og jordens Herre,

du som har elsket verden og gitt

din S¿nn Jesus Kristus

for at han skulle frelse oss fra synd og d¿d

og vinne deg et hellig folk.

 

Herrens B¿nn

Menigheten ogpresten ber sammen Fader vŒr, se side 24.

 

Nattverdb¿nnIII

 

Hellige Gud, allmektige Herre, nŒdige Far.

Uten ende er din miskunn, og evig er ditt herred¿mme.

Du har fylt ditt skaperverk med lys og liv;

himmelen og jorden er fulle av din herlighet.

Gjennom Abraham lovte du Πvelsigne alle folkeslag.

Du berget Israel, ditt utvalgte folk.

Gjennom profetene fornyet du ditt l¿fte.

Og da tiden var kommet, sendte du din S¿nn,

han som i ord og gjerning forkynte ditt rike

og var lydig mot din vilje helt til d¿den.

 

Nattverdb¿nn IV

Takkeb¿nn

Vi takker deg, Herre over himmel og jord,

Du som Œpner din hŒnd

og metter alt levende med det som godt er,

Du sendte din S¿nn

SΠhan skulle lide pΠkorset,

Og du reiste ham opp fra d¿den.

Han er det sanne br¿d

Som kommer ned fra himmelen

Og gir verden liv.

B¿nn om nden

Epiklese

Presten:

Vi ber deg, send din nd over oss

og disse dine gaver,

 sŒ vi med troog takk kan ta imot det himmelske br¿d.

Og likesom kornet er blitt ett i br¿det

og druene i vinen,

sŒ gj¿r oss til ett med hverandre

og med Herren Jesus Kristus.

 

Innstiftelsesordene f¿lger, nattverdb¿nn I-III

 

VŒr Herre Jesus Kristus i den natt da han ble forrŒdt,
tok han et br¿d,
takket, br¿t det, gav disiplene og sa:
TA DETTE OG ƒT DET.
DETTE ER MITT LEGEME SOM GIS FOR DERE.
GJ¯R DETTE TIL MINNE OM MEG.
LikesŒ tok han kalken etter mŒltidet,
takket, gav dem og sa:
DRIKK ALLE AV DEN.
DENNE KALK ER DEN NYE PAKT I MITT BLOD
SOM UT¯SES FOR DERE TIL SYNDENES FORLATELSE.
GJ¯R DETTE S OFTE SOM DERE DRIKKER DET, TIL MINNE OM MEG.

 I nattverdb¿nn I slutter takkeb¿nnenover gavene med Innstiftelsesordene. Messen fortsetter med Du Guds Lam, side 25.

I nattverdb¿nnII-IV fortsetter en pŒ forskjellige mŒter fram til Herrens B¿nn:

 

Nattverdb¿nn II

 

Ihukommelse

Anamnese

Prestenfortsetter Πbe:

Herre, vi feirer dette mŒltid

med glede og takk for ditt fuillbrakte offer,

itroen pΠdin seierrike oppstandelse og himmelfart

og i forventning om din gjenkomst i herlighet.

Bordb¿nn

Vi ber deg, gi oss som kommer til ditt bord

for Πmotta ditt Legeme og Blod

Œ ta del i dette mŒltid

med ydmyke og oppriktige hjerter.

Forenoss med deg som grenene med vintreet,

l¾r oss Œ elske hverandre som du har elsket oss,

og la oss en gang samles hos deg i ditt fullendte rike.

Messen fortsettermed Du Guds Lam, se side 25.

Nattverdb¿nn III

Proklamasjon

Presten:

Derfor, sŒ ofte som vi spiser dette br¿det og drikker avkalken, forkynner vi Herrens d¿d, inntil han kommer. 1 Kor 11,26

Menigheten:

Kristus d¿de.

Kristus stod opp.

Kristus skal komme igjen.

Presten:

Derfor, barmhjertige Far,

vil vi med dette br¿det og denne kalken

komme i hu at Herren gav sitt liv for oss.

Og i troen pΠhans oppstandelse

venter vi pΠat han kommer igjen i makt og herlighet

og vil holde sitt store gjestebud sammen med sitt folk.

Menigheten:

Amen. Ja kom, Herre Jesus.

B¿nn om nden

Epiklese

Presten:

Vi ber deg, allmektige Far,

gi oss din Hellige nd.

La oss kjenne kraften av Kristi oppstandelse,

sΠvi som tar imot hans legeme og blod,

kan leve til pris og ¾re for din herlighet

og fŒ del i den arven som de hellige fŒr i lyset.

Menigheten:

Amen. Ja kom, du Hellige nd.

 

Offerb¿nn

Presten:

ForŽn vŒr b¿nn med b¿nnene

fra dine tjenere alle steder og gjennom alle tider,

og med forb¿nnen fra vŒr store ¿versteprest,

som alltid ber for oss, inntil han kommer med seier,

som Herren over alle ting.

 

Avsluttende lovprisning

Doxologi

 

Ved Ham og i Ham

og i samfunn med Den Hellige nd

skal du ha all herlighet og ¾re,

allmektige Far, evige Gud, nΠog til evig tid.

Messen fortsettermed Herrens b¿nn, se side24.

 

Nattverdb¿nn IV

 

Vitakker deg, Herre over himmel og jord,

du som Œpner din hŒnd

og metter alt levende med det som godt er.

Du sendte din S¿nn sŒ han skulle lide pŒ korset,

og du reiste ham opp fra d¿den.

Han er det sanne br¿d,

som kommer ned fra himmelen og gir verden liv.

 

 

B¿nn om nden

Epiklese

Presten:

Vi ber deg: Send din nd over oss og disse dine gaver,

sŒ vi med tro og takk kan ta imot det himmelske br¿d.

Og likesom kornet er blitt ett i br¿det og druene i vinen,

sŒ gj¿r oss til ett med hverandre og med Herren JesusKristus.

 

Proklamasjon

Presten:

Herre Jesus Kristus,

SŒ ofte som vi spiser dette br¿det og drikker av kalken

forkynner vi din d¿d, inntil du kommer:

Menigheten:

Amen. Ja kom, Herre Jesus.

Messen fortsettermed Herrens b¿nn, se side24.

 

3.Guds offergave deles ut

(Herrens b¿nn)

Menigheten ogpresten ber Fader VŒr sammen dersom Herrens b¿nn ikke er bedt tidligere undernattverdfeiringen.

Enten:

Fader vŒr, du som er i himmelen!
La ditt navn holdes hellig.
La ditt rike komme.
La din vilje skje pΠjorden som i himmelen.
Gi oss i dag vŒrt daglige br¿d.
Forlat oss vŒr skyld,
som vi ˜g forlater vŒre skyldnere.
Led oss ikke inn i fristelse,
men frels oss fra det onde.
For riket er ditt,
og makten og ¾ren i evighet.
Amen.

Melodi: 08

 

Eller:

Fader vŒr, du som er i himmelen.
Helliget vorde ditt navn;
komme ditt rike;
skje din vilje, som i himmelen,

sŒ ˜g pŒ jorden;
gi oss i dag vŒrt daglige br¿d;
forlat oss vŒr skyld,
som vi ˜g forlater vŒre skyldnere;
og led oss ikke inn i fristelse;
men fri oss fra det onde.
For ditt er riket
og makten og ¾ren i evighet.
Amen.

Melodi: 027

 

(Bordb¿nn)

(Br¿dsbrytelse)

Du Guds Lam

Agnus Dei

Menigheten ogpresten under br¿dsbrytelsen:

Du Guds Lam, som bar all verdens synder, miskunne deg oveross.
Du Guds Lam, som bar all verdens synder, miskunne deg over oss.
Du Guds Lam, som bar all verdens synder, gi oss din fred.

Melodier: 09,013, 016, 020.

 

(Fredshilsen)

Pax

Presten:

Herrens fred v¾re med dere alltid.

Menigheten:
Hans fred v¾re med deg.

Nattverdgjestenekan her utveksle hŒndtrykk med de n¾rmeste omkringstŒende og si:

Fred v¾re med deg.

Nattverdutdeling SITTENDE
Nattverdgjestene kommer fram,kneler ned, tar imot nattverdbr¿det i sine Œpne hender, drikker av felleskalkeneller tar imot nattverdvinen med s¾rkalk, reiser seg og gŒr tilbake tilplassene sine.

Utdelingsordenekan lyde:

Dette er Jesu legeme.

Dette er Jesu blod.

Slutnings¿nsketlyder:

Fred v¾re med dere!

Salmer under nattverdutdelingen *

Takkekollekt etter nattverden

Menighetensvarer:

Amen

Melodi: 010

 

MESSENS AVSLUTNING

(Velsignelse ogutsendelse)

Slutningssalme *

Slutningshilsen

Enten:    

Presten:   

Herren v¾re med dere!         

Menigheten: STENDE       

Og med deg v¾re Herren!    

Melodi: 010

 

Alternativ:

Presten ellerforsanger:

La oss prise Herren!

Menigheten: STENDE

Gud v¾re lovet!

Halleluja,halleluja, halleluja.

Melodi: se 03.

 

Velsignelse

 

Presten tegnerkorsets tegn over menigheten mens han velsigner med ordene:

Herren velsigne deg og bevare deg.

Herren la sitt ansikt lyse over deg og v¾re deg nŒdig.

Herren l¿fte sitt Œsyn pŒ deg og gi deg fred.

 

Den enkelte kanta imot velsignelsen ved Πtegne seg med korsets tegn mens menigheten svarer:

Amen, amen, amen.

Melodi: 010

 

3 x 3 klokkeslag *

 

Utsendelse *

 

Diakon ellerpresten:

 

GΠi fred og tjen Herren med glede!

 

Utgangsspill *

 

B¿nn

 

B¿nn er henvendelse til Gud. Vcd Œ bli f¿dt pŒ nytt i dŒpenblir et menneske Guds barn med rctt til Œ henvende scg til ham som Far (se Matt6, 9). For en kristen gir b¿nnen stor trygghet, styrke og hjelp i livet.Gjennom b¿nnen nŒr den kristne glede, takk og lovprisning h¿yden i sinutfoldelse. B¿nn er derfor en sv¾rt viktig form for kristen gudstjenste.

En kristens liv b¿r helt gjennomsyres av b¿nn. B¿nn b¿r v¾reen livsholdning vel sŒ mye som enkelthandlinger. Men underveis til dette mŒl erbŒde regelmessig og leilighetsvis b¿nn nyttig. I det minste b¿r morgenb¿nn ogaftenb¿nn h¿re med i enhver kristens daglige gudstjenesteliv. ogsŒ iforbindelse med mŒltidet b¿r det alltid bes bordb¿nn og takkeb¿nn.

De forskjellige situasjoner vil gj¿re det naturlig medforskjellige b¿nner. Derfor mŒ det v¾re god plass for fri b¿nn. Men ogsŒ fastformulerte b¿nner har alltid spilt en viktig rolle (se Luk 11, 1-4). De girundervisning og trening i Œ be, de er med pŒ Œ gi b¿nnelivet bredde, og de girhvile i b¿nnen. Prestasjon av gode b¿nner mŒ aldri v¾re noe mŒl.

I Den lille katekisme finnes det enkle eksempler pŒmorgenb¿nn og aftenb¿nn, og pŒ b¿nner f¿r og etter mŒltidene. Disse b¿nner kanl¾res av alle.

Korsets tegn er naturlig f¿r en b¿nn, og skal v¾re enpŒminnelse om dŒpen. Da ble dette tegn f¿rste gang tegnet pŒ den som ble d¿pt.Korsets tegn gj¿res ved Œ f¿re h¿yre hŒnd (pekefinger, langfinger ogtommelfinger samlet) fra pannen til brystet, og deretter fra venstre til h¿yreskulder. Det minner om at den d¿pte tilh¿rer Gud, og at han er ett med Jesussom ble korsfestet for hans frelses skyld (se Gal 2, 20). Det er ut fra detteogsŒ en b¿nn til Gud om velsignelse.

Det er knyttet spesielle l¿fter til den b¿nn som flere ersammen om (se Matt 18,19). Derfor er det riktigst om flere kan be sammen(f.eks. en familie). En leder da b¿nnen. Men det er ogsŒ godt mulig Œ be f.eks.en bordb¿nn stille for seg selv. Det mest naturlige er om b¿nn skjer stŒendeeller knelende.

Slik viser den som ber, med hele kroppen sin at han venderseg til Gud. knele er Œ gi uttrykk for syndsbekjennelse og omvendelse, ellerrespekt for Gud, spesielt for Jesus Kristus som kom inn i vŒr verden. Menpasser det best, kan f.eks. en bordb¿nn ogsŒ bes mens den eller de som ber,sitter pŒ plassene sine ved bordet.

Bordb¿nn kan gjerne innledes med ord fra Salmenes bok. F¿ret mŒltid f.eks.: Sal 145,15-16. Etter et mŒltid, f.eks.: Sal 106, 1; 136, 25;147, 9-11.

 

MORGENB¯NN

 Den som vŒkner, b¿r begynne dagen med Œbe morgenb¿nn straks han har stŒtt opp.

 

Korsets tegn   STENDE

F¿rst tegner hanseg med korsets tegn mens han sier:

I Faderens og S¿nnens og Den Hellige nds navn. Amen.

 

Trosbekjennelse         STENDE ELLER KNELENDE

StŒende ellerknelende fremsier han den apostoliske trosbekjennelse, se side 13.

 

Herrensb¿nn

StŒende ellerknelende fremsier han  Fader vŒr, se side 24.

 

B¿nn for dagen *

 

Jeg takker deg, min himmelske Far,

ved Jesus Kristus, din kj¾re S¿nn,

fordi du i denne natt har bevart meg

fra all skade og fare.

Og jeg ber deg at du ogsΠi dag

vil bevare meg fra synder og alt ondt,

sΠall min gjerning og mitt liv

mŒ v¾re deg til behag.

For jeg overgir meg med legeme og sjel

og alt i dine hender.

La din hellige engel v¾re med meg,

sŒ den onde fiende ikke fŒr makt over meg. Amen.

Til denne b¿nnkan ogsŒ f¿yes andre b¿nner for dagens gjerning.

 

Velsignelse     STENDE

Herren velsigne meg,

og verne meg mot alt ondt,

og f¿re meg til det evige liv.

Amen.

 

Salme *

NŒr b¿nnen erbedt, kan dagens gjerning begynne, gjerne mens en salme synges. Se Salmebokennr.770-778.

 

AFTENB¯NN

Den som skallegge seg, b¿r slutte dagen med Œ be aftenb¿nn like f¿r han gŒr til sengs.

 

Korsets tegn   STENDE

F¿rst tegner hanseg med korsets tegn mens han sier:

I Faderens og S¿nnens og Den Hellige nds navn. Amen.

Salme *

NŒ eller helt tilslutt i b¿nnen kan en salme synges. Se Salmeboken nr.779-823.

Trosbekjennelse         STENDE ELLER KNELENDE

StŒende ellerknelende fremsier han den apostoliske trosbekjennelse, se side 13.

 

Herrensb¿nn

StŒende ellerknelende fremsier han  Fader vŒr, se side 24.

 

B¿nn for natten *

 

Jeg takker deg, min himmelske Far,

ved Jesus Kristus, din kj¾re S¿nn,

fordi du nŒdig har bevart meg i denne dag.

Og jeg ber deg at du mŒ tilgi meg alle mine synder, allurett som jeg har gjort, og nŒdig bevare meg i natt.

For jeg overgir meg med legeme og sjel

og alt i dine hender.

La din hellige engel v¾re med meg,

sŒ den onde fiende ikke fŒr makt over meg. Amen.

Til denne b¿nnkan ogsŒ f¿yes andre b¿nner.

 

Velsignelse     STENDE

Herren velsigne meg,

og verne meg mot alt ondt,

og f¿re meg til det evige liv.

Amen.

 

NŒr b¿nnen erbedt, og en salme eventuelt er sunget, er det tid for glad Œ legge seg til Œsove.

 

Bot

 

Bot er istandsetting(b¿ting) av noe som er gŒtt i stykker. Kristen bot er ikke enform for straff, men istandsetting av det gode forhold mellom et d¿pt menneskeog Gud nŒr dette har gŒtt i stykker. Det gj¿r det stadig i denne verden. Derforvil et ekte kristenliv alltid v¾re preget av bot. Evangeliet er gledesbudskapetom at bot er mulig med godt resultat. Boten er derfor en viktig form forkristen gudstjeneste.

SkriftemŒlet er et stort hjelpemiddel i boten. Derfor regnes detblant nŒdemidlene, og kan ogsŒ kalles botens sakrament eller forsoningens sakrament. I Den lille katekisme er det omtalt mellom dŒpen ognattverden. De d¿pte b¿r l¾re seg Œ bruke skriftemŒlet alt mens de er barn.

Alle kristne har i dŒpen fŒttsine synder tilgitt, og blitt medlemmer av den kristne Kirke. Slik er de blittGuds barn. Siden er det meningen at de skal leve et hellig liv. Men det klareringen. Derfor heter det om en kristen at han samtidig er rettferdig og synder.NŒr dette livet er over og Gud tar sine barn til seg, mŒ han ta bort allesyndene de har gjort etter at de ble d¿pt.

SkriftemŒlet er til for at Gudsbarn skal slippe Œ vente sŒ lenge pŒ at syndene blir l¿ftet av dem. Det skalogsŒ hjelpe den som har vanskelig for Œ tro at han kan v¾re en kristen, til ŒfŒ et sikkert hŒp om det. Bl.a. gjennom prestens syndstilgivelse kan Gud straksta bort syndene, og la det syndige menneske fŒ h¿re det, slik at han pŒ nyttkan begynne Œ leve et hellig liv som om han var Ónyd¿ptÓ. Gud handler slik gjennomprestene fordi han har satt dem til Œ v¾re hyrder for menighetene (se Matt 18,17 og Joh 20, 23).

SkriftemŒlet er nemlig ikke noeannet enn at et menneske bekjenner (for Gud og gjerne ogsŒ for et menneske)sine synder, og at presten sŒ meddeler det syndenes forlatelse i kraft av denfullmakt han fikk fra Gud ved sin ordinasjon. Dertil h¿rer det med til boten atden som har fŒtt sine synder tilgitt, ved Guds hjelp forbedrer seg etterskriftemŒlet.

Ved syndstilgivelse underskriftemŒl legger presten hendene sine pŒ hodet til den som har bekjent sinesynder. Det er et liturgisk tegn sombrukes nŒr Gud bekrefter og fornyer det han gjorde i dŒpen. HandspŒleggelsebrukes pŒ samme mŒte rett etter dŒpen, og nŒr et barn som er d¿pt hjemme,fremstilles i menigheten. PŒ samme mŒte brukes hŒndspŒleggelse vedkonfirmasjonen.

NŒr skriftemŒl foregŒr under enmenighetsgudstjeneste i kirken, og uten at den enkelte nevner sine konkretesynder, kalles det alminnelig skriftemŒl.NŒr skriftemŒl foregŒr uten n¾rv¾r av andre enn presten og den som skrifter,kalles det enkeltskriftemŒl. Itidligere tider forekom ogsŒ offentlig skriftemŒl, d.v.s. at den som skriftet, bekjente sine synder ikirken for hele menigheten, og mottok deretter syndenes forlatelse.

 

FORBEREDELSE TIL

SKRIFTEML

 

Den som vil gŒ til skrifte, b¿rforberede seg. Her f¿lger noen gode rŒd til den som forbereder seg:

Finn deg et sted der du en tid(f.eks. en time eller to) uforstyrret kan v¾re for deg selv. Ta med deg papirog blyant.

Sett deg godt til rette, og v¾rstille. Be Gud sende sin Hellige nd til deg og vise deg helt konkret hvilkesynder du har gjort.

Ta for deg f.eks. de ti bud,Bergprekenen eller sp¿rsmŒlene i et skriftespeil. Les hver setning rolig. Tenkover hva som menes. Si til deg selv: NŒr syndet jeg sist pŒ denne mŒte? Pr¿vikke Œ unnskylde deg. Legg heller ikke skylden pŒ andre. Si ikke at du ikke erverre enn andre, men finn ut hva galt du har gjort. Skriv ned alt du kommerover. Er du i tvil om noe er synd eller ikke, sŒ skriv ogsŒ det ned, og ta detsiden opp med skriftefaren. Han kan hjelpe deg til Œ finne ut om det er syndeller ikke.

Tenk pŒ Gud som har skapt deg, oghva frelsen kostet Guds S¿nn, og innr¿m Œpent og ¾rlig for ham hvordansituasjonen er.

Ta med deg papiret medÇsynderegisteretÈ nŒr du gŒr for Œ skrifte.

 

Skriftespeil

 

1.bud: Du skal ikke ha andreguder enn meg.

Har jeg tatt hensyn til meg selv,andre mennesker eller ting, mer

enn til Gud?

Har jeg skammet meg over min tro?Har jeg v¾rt overtroisk?

Har jeg brukt en rimelig del avmine penger til menighet, Kirke, misjon eller n¿dhjelp?

Har jeg sett pŒ, og brukt mintid, mine evner og mine anlegg som Guds gave?

Har jeg dyrket fremmede guder?

 

2. bud: Du skal ikke misbrukeGuds navn.

Har jeg brukt Guds navn og Gudsord lettferdig og u¾rb¿dig? Har jeg fors¿mt bibellesning og b¿nn?

Har jeg sverget falsk ellersviktet et l¿fte?

Har jeg talt us¿mmelig, bannet,eller fŒtt andre til Œ banne?

 

3. bud: Du skal holdehviledagen hellig.

Har jeg p.g.a. un¿dig arbeid,sport e.l. eller uten grunn, fors¿mt gudstjenesten og nattverden?

Har jeg fors¿mt Œ be for minmenighet og Kirken, og dem som har s¾rlige oppgaver og ansvar der? Har jeg ¿vetkritikk bak deres rygg? Har jeg fors¿mt Œ takke for min dŒp?

 

4. bud: Du skal ¾re din far ogdin mor.

Har jeg v¾rt utakknemlig,fordringsfull, hensynsl¿s, frekk eller uvennlig i mitt hjem?

Har jeg talt nedsettende om minfamilie overfor utenforstŒende? Har jeg glemt omsorg og forb¿nn for minfamilie?

Har jeg fors¿mt Œ holde kontaktmed mine foreldre, besteforeldre og andre n¾re slektninger?

Har jeg fors¿mt mitt ansvar somborger av mitt land og verdenssamfunnet?

Har jeg v¾rt uvennlig, hovmodigeller urettferdig i forhold til arbeidskamerater, over- og underordnede?

 

5. bud: Du skal ikke slΠiihjel.

Har jeg bŒret pŒ hat oghevntanker mot noen? Har jeg fors¿mt Œ hjelpe der jeg kunne?

Har jeg drept, skadet eller satti fare andres eller eget liv og helse ved uv¿renhet, slik som brudd pŒtrafikkreglene o.l.?

Har jeg skadet egen eller andressunnhet ved mangel pŒ mŒtehold og dŒrlig eksempel i forhold til mat,nytelsesmidler o.l? Eller ved Œ ford¿mme et sunt levevis?

 

6. bud: Du skal ikke bryteekteskapet/Du skal ikke drive hor.

Har jeg v¾rt fors¿mmelig ellerhensynsl¿s overfor min ektefelle? Har jeg dvelt ved ukyske forestillinger?Eller s¿kt dem opp i smusslitteratur, dŒrlig film, video o.l.?

Har jeg v¾rt utro mot minektefelle eller den som en gang skal bli det?

Har jeg foregrepet ekteskapet?

Har jeg ved ord, holdning,klesdrakt o.l. lekt med andres f¿lelser?

 

7. bud: Du skal ikke stjele.

Har jeg stjŒlet, fors¿mt Œ leveretilbake lŒnte ting, snytt pŒ arbeidstiden, underbetalt folk, skrevet falsk iselvangivelsen, unndratt meg billettkj¿p, toll m.m.?

 

8. bud: Du skal ikke taleusant om din neste.

Har jeg baktalt noen ellerunnlatt a stoppe et ondt rykte? Har jeg l¿yet, hyklet eller smigret? Har jegunnlatt Œ ta alt i beste mening?

 

9. og 10. bud: Du skal ikkebegj¾re.

Har jeg misunt noen?

Har jeg fralurt noen noe?

Har jeg pŒ urett vis trengt meginn mellom andre mennesker som skulle stŒ eller h¿re sammen?

 

Til slutt:

 

Har jeg ellers s¾rlige synder Œbekjenne framfor Guds vilje om at jeg skal elske Ham over alle ting, og minneste som meg selv?

 

 

ORDNING AV

ENKELTSKRIFTEMLET

 

EnkeltskriftemŒlforegŒr i kirken, i sakristiet, pŒ prestekontoret eller et annet sted derpresten(skriftefaren) og skriftebarnet(den som vil skrifte sine synder)kansnakke sammen uforstyrret.

Skriftebarnetgj¿r presten oppmerksom pŒ at det ¿nsker Œ skrifte, eventuelt f¿rst med ensjeles¿rgerisk samtale. Begge setter seg.

 

INNLEDNING

Sjeles¿rgerisk samtale*      SITTENDE

 

Bekjennelseoverfor presten kan allerede knvttes til en slik samtale.

Til densjeles¿rgerike samtale kan det ogsŒ knyttes en samtale om skriftemŒlet ut fra Den lille katekisme.

 

Innledningsord

Presten kan franŒ av b¾re fiolett stola.

Presten ogskriftbarnet kan nΠtegne seg med korsets tegn mens presten sier:

I Faderens og S¿nnens og Den Hellige nds navn.

Skriftebarnet b¿rsvare:

Amen.

 

Innledningssalme

 

Presten:

La oss sammen be.

Skriftebarnet b¿rsammen med presten be:

Herre, du ransaker meg og kjenner meg.

Om jeg sitter eller stŒr, sŒ vet du det,

langt bortefra merker du mine tanker.

Om jeg gŒr eller ligger, ser du det,

du kjenner alle mine veier.

Ja, f¿r jeg har et ord pŒ tungen,

vet du det, Herre, fullt og helt.

Ransak meg Gud, og kjenn mitt hjerte.

Pr¿v meg og kjenn mine tanker.

Se om jeg er pΠden onde vei,

og led meg pΠevighetens vei. Salme 139 1-4. 23-24

 

SYNDSBEKJENNELSE

Bekjennelse overfor presten *

 

Skriftebarnet nevneruten unnskylde seg sine synder overfor presten f.eks slik det har skrevet demned. Er det tvil om noe er synd, kan det sp¿rre presten om det.

Presten kan sŒ giskriftebarnet noen gode rŒd for livet etter skriftemŒlet.

 

Skrifteb¿nn                     KNELENDE

Presten:                          eller SITTENDE

 

Bekjenn sŒ dine synder for Gud.         

Skriftebarnetfortsetter med Πbekjenne overfor Gud at han er en synder og be om svndenesforlatelse.

Ved denneskrifteb¿nn kan han bruke egne ord, en salme fra Salmenes bok (f eks Salme 51)messens Syndsbekjennelse(se side 9) eller en av de faste skriften¿nner feks:

 

Kj¾re Herre Gud.

Jeg har mange ganger krenket deg med tanker, ord oggjerninger,

og er uten unnskyldning.

Men jeg tror pŒ din enbŒrne S¿nn, Jesus Kristus,

som har lidt d¿den for Œ frelse meg,

og ber deg for hans skyld:

Tilgi, ja tilgi meg alle mine synder.

Gi meg din Hellige nd,

sΠjeg tror ordet om at mine synder er tilgitt,

vender meg bort fra synden,

og lar din hellige og gode vilje rŒde i mitt liv.

Herre, miskunn deg over meg. Amen.

Andre fasteskrifteb¿nner se side 40.

 

SYNDSFORLATELSE

L¿ftesord

 

Presten reiser seg og sier: Gud v¾re deg nŒdig og styrke dintro. Den oppstandne Herre sier til sine disipler:

Ta imot Den Hellige nd. Dersom dere tilgir noen deressynder, da er de tilgitt. Dersom dere fastholder dem for noen, da er defastholdt .

Tilgivelse

Absolusjon

Presten leggerhendene pΠskriftebarnets hode og sier:

 

Etter vŒr Herre Jesu Kristi ord og befaling

TILGIRJEG DEG ALLE DINE SYNDER

I FADERENS OG S¯NNENS OG DEN HELLIGE NDS

NAVN (+).

 

Skriftebarnet b¿rsvare:

Amen .

 

SkriftemŒlshilsen

 

Prestenfortsetter:

Han som begynte en god gjerning i deg,

skal fullf¿re den-helt til Jesu Kristi dag.

Fred v¾re med deg.

 

 

AVSLUTNING

Takkesalme *  SITTENDE

 

Skriftebarnet ogpresten:

Min sjel, lov Herren!

Ja, alt som i meg er, skal love hans hellige navn.

Min sjel, lov Herren, glem ikke alle hans velgjerninger.

Han tilgir all din skyld og leger all din sykdom.

Han frir ditt liv fra graven

og kroner deg med godhet og miskunn.

Barmhjertig og nŒdig er Herren,

langmodig og rik pΠmiskunn.

Han anklager ikke for alltid,

og er ikke evig harm.

Han gj¿r ikke med oss etter vŒre synder,

og l¿nner oss ikke etter vare misgjerninger.

SŒ h¿y som himmelen er over jorden,

sŒ stor er Herrens nŒde mot dem som frykter ham.

SŒ langt som ¿st er fra vest, tar han vŒre synder bort fraoss.

Salme 103, 1-4.8-12

 

Herrens b¿nn *

 

Skriftebarnet ogpresten kan sammen be Fader VŒr, side 24.

 

Alternativeskrifteb¿nner

 

E nt e n :

 

Herre, Hellige Gud. Ditt ord sier at jeg er en synder, somer

fortapt uten din nŒde.

Denne sannhet er ofte fjern og uvirkelig for meg, Herre. Gimeg

vilje og mot til Œ la meg avsl¿re av ditt ord. Du har skaptmeg,

og jeg stŒr til ansvar for deg med mitt liv. Din viljeskulle styre

mine tanker og min ferd, men mine ¿nsker fortrenger oftestdin

vilje.

Du har sagt at jeg skal elske mine medmennesker, men mine

holdninger preges ofte av likegyldighet, kulde og kritikk.

Du krever sannhet og Œpenhet i mitt liv, men jeg viker unnafor

oppgj¿ret. Likevel vet jeg at bare nŒr mitt liv liggerforsvarsl¿st

Œpent for deg, kan jeg ta imot din frelse. Herre, ta fra megden

lettvinte trygghet. Tilgi meg min synd for Jesu Kristiskyld. Gi

meg den hellige uro som alltid pŒ ny driver meg til deg, sŒjeg

kan leve i sann trygghet og tillit.

 

Eller:

 

Hellige Gud, barmhjertige Far,

jeg arme menneske som har del i slektens

synd og skyld,

bekjenner for deg, rettferdige Gud,

at jeg pŒ mange mŒter har forbrutt meg mot deg.

Jeg har ikke elsket deg over alle ting,

og ikke min neste som meg selv.

Med tanker, ord og gjerninger

har jeg syndet mot deg og dine hellige bud.

Om du skulle d¿mme meg etter det jeg har gjort,

hadde jeg fortjent Πbli forkastet av deg.

Men nŒ har du, kj¾re himmelske Far,

lovet at du i nŒde vil ta imot alle som vender om til deg

og i tillit til vŒr Frelser Jesu Kristi fortjeneste

tar sin tilflukt til din store barmhjertighet.

Du vil tilgi dem alt de har forbrutt

og aldri mer tilregne dem deres synder.

Dette setter jeg min lit til

og ber om tilgivelse for all min synd,

for Jesu Kristi skyld.

 

03-



[1] Gjengitt med tillatelse. Torbj¿rn Olsen var res.kap. iMel¿y prestegjeld, S¿r-HŒlogaland bisped¿mme, Dnk, da han skrev de to heftenemed titelen Gudstjeneste. Han konverterte tilden Romersk-Katolske Kirke 15. august 1989. Han opplevde dettearbeidet n¾rmest som en "avskjedsgave" til Den norske kirke, og sier at stoffet kan brukes pŒ nettet, eller til nyopptrykk.Datoene pŒ forordene fra forfatteren skal alltid v¾re med i nye utgaver sidenarbeidet fra hans side ble til pŒ et bestemt tidspunkt. Denne utgave skannet ogtilrettelagt av soknepresten i ¯ygarden, 5.mars 2005. Torbj¿rn Olsen er nŒ Monsignore i Den romersk-katolskekirke, og Generalvikar for Trondheim stift, sehttp://www.katolsk.no/home/tolsen/