Tom H¾ngsle:

 

"...det var ikke den enhet Jesus Kristus ba om for sin kirke(Joh.17,21)".

 

Kirken fra ¿vrighet til demokratisk statskirke.

 

 Sitatet i overskriften er konklusjonen i professor dr.theol. Bernt T. Oftestads nye bok "Den norske statsreligionen". Den anbefales sterkt for alle som er engasjert av Kirkens liv i vŒrt land. NŒr vi skal vurdere Den norske kirkes liv og historie, er det viktig Œ vite hva slags kirke vi egentlig snakker om.

 

 Sp¿rsmŒlet for Oftestad i boken er ikke om det er legitimt for staten Œ fremtre gjennom en kirke, eller for en kirke Œ tre frem gjennom statlige organer, men Œ beskrive hvordan denne fremtreden skjer i grunnleggende og avgj¿rende forstand. Han er seg hele tiden bevisst dialektikken mellom konflikt og samvirke, men samvirkeperspektivet blir overordnet fordi konfliktene utspilles innenfor selve systemet, som har v¾rt i stand til Œ oppfange konfliktskapende prosesser og fornye seg pŒ grunn av dem.

 

 Gjennom de 450 Œr Oftestad f¿lger utviklingen, fŒr han tydelig fram forutsetningen for samvirkets overlevelsesevne: Grunnormene med et substansielt saksinnhold, som f.eks. det kirkelige dogma og den kristne moral, fŒr mindre og mindre betydning til fordel for de mer formale kompetansenormer som bestemmer hvordan administrasjonen av og prosedyrene i samfunnet inklusive kirken skal v¾re.

 

Statsreligionens politiske og konfesjonelle bakgrunn

 

I kapitlet om statsreligionens politiske og konfesjonelle bakgrunn (1520-1660) beskrives f¿rst forholdene i Tyskland. Det paradoksale er at det m¿nster som de romersk-katolske fyrstebiskopene fulgte i adiaforasp¿rsmŒl, fant man igjen pŒ evangelisk grunn i det fyrstelige kirkestyret. Heller ikke der var det i praksis mulig Œ sondre mellom verdslig makt og Œndelig myndighet. Den manglende avklaring av regimentsl¾rens kirkelige konsekvenser som preget Confessio Augustana, gjorde det umulig Œ sette sperrer for fyrstelig kirkestyre. Fyrsten kunne endog betegnes som "summus episcopus".

 

Reformasjonen i Danmark-Norge

 

Med reformasjonen i Danmark-Norge 1536-37 forsvant kirken som selvstendig rettsinstitusjon. Det element¾re og avgj¿rende poeng i den lutherske to-regimentsl¾ren, nemlig at ytre makt ikke skal brukes i evangeliets tjeneste, er naturligvis frav¾rende, for ¿vrighetsmakt har intet med Guds rike Œ gj¿re. Ingen evangelisk ¿vrighetskirke kunne hatt toregimentsl¾ren som ideologisk fundament, for den forutsetter kirkens frihet i forhold til ¿vrigheten. Kongen erstattet ikke det gamle episkopatet med et nytt. Superintendentene innehadde ikke det tradisjonelle bispeembetet, bare en episkopal tjeneste som de utf¿rte pŒ kongens vegne. Kongen overtok tradisjonelle episkopale funksjoner, men ordinerte ikke og f¿rte ikke tilsyn med menighetene. Men det var klart at Skriftens autoritet stod over kongens. Her var ingen religi¿s absolutisme.

 

Enevoldsstyre og statsreligion

 

Den kom f¿rst med enevoldsstyret (1660-1814). Embeter og tjenester (ogsŒ geistlige) skulle fra da av ha sin kilde og sitt opphav ene og alene i kongens enevoldsmakt. Menighetens gamle kallsrett ble opphevet. Her er ingen rester av tanken om at Kongens kirkestyre skal hvile i hans stilling som "det f¿rste lem" av den kristne menighet. Kongens kirkestyre har sin forankring i hans suverene makt og myndighet som fyrste, og fyrstemakten har ansvaret for folkets religion. Konventikkelplakaten fra 1741 og Reskriptet fra 1745 om kvekere, baptister osv. skulle verge den offentlige nŒdemiddelforvaltning (CA XIV) og rikets konfesjonelle og religi¿se identitet. Men Reskriptet viser hvor vanskelig det var Œ balansere mellom konfesjonell enhet og den nye tidens respekt for individ og personlig tro.

 

 1814: Grunnlovens offentlige religion og den nye staten

 

Fjerde kapittel hos Oftestad handler om grunnlovens offentlige religion og den nye staten. I 1814 ble enevoldskongens religion overf¿rt til den nye staten, som ellers var tuftet pŒ liberale ideer.

 

 Vel var grunnlovens statskirke en kongestyrt kirke, men pŒ en noe annen mŒte enn under enevoldstiden. Kongen kunne ikke sette seg ut over folkets lovgivningsmakt i og ved Stortinget, og heller ikke de selvstendige domstolers myndighet. I 1814 avviste man alle till¿p til klerikalisme da enkelte prester hadde tenkt seg et geistlig kollegium for kirkestyret.

 

 Det vi m¿ter, er den klare innlemmelse av kirkelivet i den statlige administrative sf¾re. Med formannskapslovene (vedtatt 1836-37) begynner en fundamental endring i den norske statskirkeordning. Det omformer lokalsamfunnet slik at dets karakter av kirkelig territorium, prestegjeld, sokn, menighet, blir tvetydig og etter hvert klart sekularisert.

 

Statsreligionen og 1800-tallets liberale rettsstat

 

Kapitlet om statsreligionen og 1800-tallets liberale rettsstat (1842-1880) behandler f¿rst opphevelsen av konventikkelplakaten i 1842. I praksis hadde Stortinget foretatt en tolkning av "Statens offentlige Religion" som radikalt nedskrev CA XIV som forpliktende norm i Statskirken.

 

 Dissenterloven av 1845 var ogsŒ et epokegj¿rende skritt. Loven regulerte forholdet mellom statsreligionen og de ikke-lutherske retninger i samfunnet og ikke forhodlet mellom statsmakten og "religionene". Som luthersk landskirke var statskirken uten overnasjonale bŒnd til andre kirker, biskoper eller patriarker, med kongemakten som ¿verste styrer og "biskop", og derfor etter sin ordning "anti-¿kumenisk". Med dissenterloven opptrer kongemakten "¿kumenisk", men pŒ en mŒte som samsvarer med de moderne idealer for religi¿s toleranse.

 

 Av kirkelige strategier m¿ter vi bŒde reformbevegelse (som ikke oppnŒdde konkrete resultater), frikirkelige utbrudd og indremisjonsstrategi. Gisle Johnson ¿nsket et kirkelig indremisjon, lojal mot kirkens orden, men samtidig fri. Det var til sist et umulig standpunkt. CA XIV ble livlig diskutert i 1860-Œrene. PŒ en mŒte var dette en livsfjern diskusjon. Og det merkelige var at storparten av geistligheten ennŒ ikke hadde innsett at CA XIV var blitt drastisk omtolket, for ikke Œ si opphevet ved den liberale religionslovgivning fra begynnelsen av 1840-Œrene.

 

 Det moderne gjennombrudd i Norge

 

Resultatet av det moderne gjennombrudd i Norge (1870- og 1880-Œrene) ble en institusjonalisert teologisk pluralisme i kirken. Oppropet "Til Christendommens Venner i vort Land" var politisk sett ikke vellykket. Men dets ideologiske kjerne var treffende i mange henseende. Grunnlovens statsreligion vil, om man legger den parlamentarisk-demokratiske statsskikk til grunn, ikke kunne opprettholdes som rettesnor for lovgivning og offentlig liv. Under parlamentarismen blir det til sist den folkelige representasjon som vil mŒtte bestemme innholdet av Kongens konfesjonelle politikk.

 

Strid om frihet og enhet i en statlig folkekirke

 

Striden om frihet og enhet i en statlig folkekirke (1900-1923) gjaldt sp¿rsmŒlet: Hvordan skal man forstŒ den rettslige forpliktelse pŒ konfesjonen som teologiske l¾rere, prester, biskoper osv. er underlagt?

 

 Kirkestyrets vei ut av flokene ble Œ Œpne for l¾repluralisme. Man mŒtte oppgi at kirkel¾rens og troens innhold er objektivt gitt med den evangelisk-lutherske statsreligion. "Professor-saken", opprettelsen av Menighetsfakultetet og utnevnelsen av Gleditsch til biskop viser at den liberale rettsstat introduserte et Œpent frihetsrom i kirken. Dermed ble det foretatt en statsrettslig dekonstruksjon av den gamle enhetlige statsreligion og samtidig rekonstruksjon av en ny.

 

 Det interessante er at alle parter i "kirkestriden" bidrar positivt til rekonstruksjonen uten egentlig Œ v¾re tilhenger av den teologisk og kirkelig sett. OgsŒ de ortodokse samvirker med statsmakten om en liberal og demokratisk administrasjon av kirkens liv for Œ kunne gj¿re seg effektivt gjeldende med sin pŒvirkning av "publikum" i kirkens frihetsrom.

 

 Kirkestridens avgj¿rende resultat blir derfor en allmenn kirkelig konsensus - uansett l¾restandpunkt - om Œ opprettholde kirkeorganisasjonen: en kirkeorganisasjon som sŒ vel i l¾resp¿rsmŒl som i det praktiske kirkeliv mŒtte vise liberalitet og romslighet, noe ogsŒ striden om "fri nattverd" dokumenterte. De rettslige forutsetningene for Œ kunne tale sŒ vel om sekterisme som om skisma innen Dnk, var med det opphevet. Og i praksis var CA XIV retusjert fra Dnk's bekjennelse.

 

Mellomkrigstid og okkupasjon: Moderne stat og kirke i konflikt

 

Indremisjonsselskapet med Hallesby hadde et mŒlrettet program for rekristianisering. Hallesby ville oppl¿se statskirkesystemet, Hope ville beholde det. Hopes spiritualistiske kristendomssyn med sin anti-institusjonalistiske tendens, var i samsvar med den liberale ideologi som formet den moderne statskirke. I kampen for det ortodokse l¾reinnhold var "Calmeyergatelinjen" en rent defensiv linje. Den kunne vanskelig f¿lges i de embetsmessige sammenhenger innen Dnk. I ettertid kan man sp¿rre om indremisjonsbevegelsen i det hele tatt hadde noen mulighet til Œ sikre seg dominansen over samfunnet og gjennomf¿re sitt rekristianiseringsprogram. Dens holdning var ambivalent fordi det statsreligionen kunne yte av kristelig kunnskap og kristelig moral, utfra lekmannsbevegelsens synsvinkel var annenrangs. Livet i statsreligionen h¿rte til de innledende stadier av "frelsens orden" som det gjaldt Œ komme igjennom for Œ nŒ frem til fullgyldig religi¿st liv ved personlig omvendelse.

 

Et viktig kirkelig anliggende i mellomkrigstiden var styrkingen av bispeembetet. Det fantes et h¿ykirkelig milj¿ omkring presten Mikael Hertzberg som s¿kte Œ gjenreise Dnk som kirke og gi den katolisiteten tilbake. Det skapte en kirkelig bevissthet som skulle bli viktig under okkupasjonstidens konflikt med nazistaten. Eivind Berggrav var ikke en del av denne krets, men ogsŒ han engasjerte seg sterkt for Œ gjenreise bispeembetets selvstendige myndighet. Men i det praktiske styret av kirken var det mer enn klart hvor den "episkopale" makten var Œ finne. Statsmakten kunne endre embetsordningen over hodet pŒ kirkens biskoper. Berggrav hadde altsŒ ikke maktet Œ gj¿re biskopene til noe annet og mer enn kongelige superintendenter.

 

 Men under okkupasjonen ble det allikevel Berggravs tolkning av bispeembetets stilling som ble lagt til grunn for kirkens forhold til statsmakten. Under okkupasjonen hadde vi en fri folkekirke i Norge. Men de statlige myndigheter forhindret effektivt at det fikk noen betydning for kirkeordningen etter 1945.

 

 1953: Lov om Den norske kirkes ordning

 

Kirkeloven av 1953 betydde at den kirkeledelse som hadde f¿rt an i kirkekampen, ikke fikk rammevilkŒr til Œ lede Dnk videre i pakt med krigstidens erfaring av kirkelig selvstendighet. Kirkekampen hadde hvilt pŒ en allianse mellom "klerikale" og "folkelige", mellom geistlighet og indremisjon, som hadde v¾rt, og som nŒ kunne ha blitt, et maktsentrum i Dnk og dermed i det norske samfunn. Men det ville ha v¾rt en utvikling i strid med Arbeiderpartiets politiske visjoner. Stadig flere omrŒder av det ¿konomiske, sosiale og kulturelle liv ble etter hvert underlagt statsstyring. Kirken stod overfor en ny og vanskeligere statsvirkelighet, men bortsett fra Berggrav var det fŒ som tok opp denne utfordringen. Erfaringene under okkupasjonen gjorde at Berggrav kunne identifisere den moderne maktstat - med sin amoralitet og sitt manglende naturrettslige fundament. Denne statsform var blitt utviklet fra renessansen av, gjennom opplysning og modernitet. Ikke bare nazistiske og kommunistiske stater var et resultat av denne utviklingen, men ogsŒ det moderne demokrati slik man nŒ opplevde det.

 

OgsŒ pŒ et annet punkt skulle det bli anledning til Œ trekke sammenligninger med nazitiden. I 1943 innf¿rte Quisling-regimet lover om sterilisering og abort til vern om "folke¾tten", motivert av nazismens biologiske utopisme. Lov om svangerskapsavbrudd av 1978 reflekter pŒ sin side den demokratiske velferdsstatens menneskesyn og moralske grunnsyn og skal tjene til Œ realisere velferdsstatens utopi.

 

 Reformbevegelsen fra 1970-tallet: Harmonisering med sosialdemokratiske fremtidsmŒl

 

Reformbevegelsen valgte en rent politisk strategi etter 1970. Skulle man lykkes med den, mŒtte man vise at reformbevegelsens syn ikke br¿t for sterkt med dominante politiske ideologier, m.a.o. dokumentere at en ny kirkeordning kunne forenes med de sosialdemokratiske fremtidsmŒl. Reformbevegelsens visjon fra Œrhundrets begynnelse hadde v¾rt en fri folkekirke. Men i 1976 oppga man overraskende nok denne gamle flaggsaken.

 

 Sett i et st¿rre perspektiv betydde det at den tradisjonsrike reformbevegelsen var blitt dekonstruert. Dens hjerteanliggende - Œ verge "bekjennelseskirken" ved Œ frigj¿re den fra statsmakten og begrense folkelig innflytelse i kirkelivet - var tatt av programmet. De rettsstatlige prinsipper var forlatt, i stedet satset man pŒ mŒlrettede politiske metoder. En modernisering av kirken var n¿dvendig om man skulle nŒ mŒlet. Tilpasningen ble naturlig nok bestemt av de saker som stod pŒ den sekul¾rpolitiske agenda. Reformbevegelsens nye profil kom tydelig til uttrykk gjennom dens bevisste nivellering av Grunnlovens ¤2. Derigjennom kunne den sikre sitt politiske hegemoni.

 

 Blant det aktive lekfolk var ¤2 det forpliktende uttrykk for at Norge fortsatt var et "kristent land". Denne form for konservatisme var det n¿dvendig for reformbevegelsen Œ n¿ytralisere. Det frivillige kirkelige landsm¿te i 1980 bestod f¿rst og fremst i Œ n¿ytralisere "religionen" i grunnlovsparagrafen. Man godtok at staten ikke hadde noen rettsforpliktelse pŒ objektive verdier av religi¿s karakter. Utover pŒ 1980-tallet ble sosialdemokratiet og den kirkelige reformbevegelse stadig tydeligere samkj¿rt i syn og holdning.

 

B¿rre Knudsen-saken. "Embetsplikt og lojalitet."

 

I B¿rre Knudsen-saken avviste biskopene at det fantes en s¾regen kirkelig rett, bl.a. uttrykt gjennom det kirkelige embete, ordinasjon og kollats. Biskopene valgte Œ verge Statskirken, og omkostningen var oppgivelse av en rettslig begrunnet kirkelig identitet. Man lot kirken og dens rett suges opp av den moderne stat. Bispem¿tet vŒren 1980 uttalte seg om Embetsplikt og lojalitet. PŒ de kirkerettslige punkter er man vag, men det legges et sterkt moralsk press pŒ "opposisjonelle" prester. Noen l¾reenhet kunne biskopene n¿dvendigvis ikke opprettholde i en pluralistisk stats- og folkekirke. Enheten mŒtte bli kollegial og politisk-organisatorisk og egentlig hvile pŒ den makt som bispeembetet innehadde i kraft av sin statskirkelighet. Biskopene unnlater konsekvent Œ utfordre "oppover" (departement, regjering, storting), men legger i stedet moralsk press "nedover" pŒ prester og andre kirkelig ansatte.

 

I innf¿ringen av nye liturgier valgte bispekollegiet Œ f¿lge tvangslinjen. Biskopene arbeidet for st¿rre kirkelig frihet i forhold til statsmakten, men tok samtidig i bruk Kongens suverene myndighet til styre av kirken for Œ nedkjempe lokalkirkelige frihetskrav.

 

Ny kirkelov 1996

 

Lov om Den norske kirkes ordning ble vedtatt vŒren 1996. Fra flere hold i Stortinget ble det fremhevet at kirken mŒ tilpasse seg den utvikling samfunnet nŒ er inne i, f¿rst og fremst de seneste Œrs endringer i familie- og samlivsm¿nster. Og Dnk - sŒ vel dens lokale menighet som dens rŒd og embetsb¾rere - har i realiteten tilpasset seg likestillingslov, abortlov, skilsmisselov, akseptert samboerskapet osv. Denne tilpasningen, som har f¿rt til brudd med kirkelig tradisjon og allmennkirkelig l¾re og praksis, viser at kirken er blitt grunnleggende demokratisert. Det finnes ingen objektiv og for det kirkelige fellesskap alminnelig forpliktende oppfatning av sakramentet og det liv som f¿lger av det, som kan legges til grunn for den kirkelige forvaltning. L¾reprofilen reflekterer og skal reflektere folkeflertallets holdninger og tenkesett, ogsŒ nŒr det er i klar konflikt med det tradisjonelt kristelige og allmennkirkelige. Lokalgeistlighetens posisjon er svekket, og nŒr dens frihet og integritet har blitt sŒ nedtonet, fŒr den grunnleggende tjenesten med nŒdemidlene et svakt institusjonelt grunnlag. Bispeembetet er mer enn pŒ mange Œr den norske stats administrative personale pŒ det statsreligi¿se omrŒde.

 

 Oftestads bok anbefales sterkt for alle som er engasjert av Kirkens liv i vŒrt land. NŒr man grunner pŒ denne kirkens liv og historie, samtaler om det, debatterer og polemiserer, er det viktig Œ vite hva det empirisk er snakk om. Med denne boken har vi fŒtt en uvurderlig hjelp til Œ stikke fingeren i jorda og finne ut hvor vi stŒr i dag og hva som har f¿rt oss hit.

 

Bernt T. Oftestad: DEN NORSKE STATSRELIGIONEN.

 Fra ¿vrighetskirke til demokratisk statskirke.

 H¿yskoleforlaget AS 1998.

 ISBN 82-7643-133-0.