Prost NjŒl Klevberg:

Kallet til lydighet og etterf¿lgelse i dagens kirkevirkelighet.

Teser til Foredrag pΠFBBs Kirkedager i Ryenberget kirke 24.10. 1998

 

 1. Den nŒv¾rende situasjon

 

Hva er situasjonen for det folket vi er satt til Πtjene?

 

1.1 Det norske folk lever materialistisk- og sosialt sett pŒ verdenstoppen, med et levedyktig demokrati, en folkelig rettferdighetssyns, og med en mediakultur som for det meste er styrt av markedskrefter hvor verdikonservatismen har fŒtt en stadig svakere posisjon. Sekulariseringen som har tatt mer og mer overhŒnd, har v¾rt sterkt pŒvirket av en sosialdemokratisk ideologi som har lagt f¿ringer for kirke- og verdisyn i vŒr land med livssynsn¿ytralitet som ideal, og som i sin lovgivning har stŒtt for en praktisk materialisme med utslag som liberal abortlovgivning og en pragmatisk holdning til ekteskap og samlivsformer.

 

Hva sŒ med den kirkelige situasjon i vŒrt folk?

 

1.2 Den norske kirke er inne i en omstillingsprosess, organisatorisk, kirkerettslig og teologisk hvor den fremtrer mer og mer som en pluralistisk st¿rrelse, med stor evne til Œ tilpasse seg det sekulariserte samfunns ¿nskemeny, og mindre evne til Œ fremstŒ som det Guds folk som er kalt til Œ etterf¿lge sin Herre og Mester.

 

Nykonservatismen.

 

1.3 Det er verdt Œ merke seg at kretser i det teologiske milj¿ nydefinere hva som er konservativ teologi ved at Skriften viker plassen for en mer tilpasningsdyktig "konservatisme" hvor heller ikke den kirkelige tradisjon fŒr avgj¿rende vekt. Dette forplumrer bekjennelsesbevegelsenes teologiske anliggender, og truer med Œ marginalisere den ytterligere.

 

Bekjennelsesbevegelsen(e) i kirken.

 

1.4 Bekjennelsesbevegelsen i vŒrt land har vist tendens til Œ bli splittet i flere leirer som vektlegger forskjellige sider i synet pŒ kirken. En mer h¿ykirkelig fraksjon vil styrke det episkopale element i vŒr kirke og trekkes mot den anglo-katholske kike. En lavkirkelig fl¿y er Œpen for evangelikal spiritualitet med kongregasjonalistiske trekk i kirketenkningen. Videre en retning som vektlegger betydningen av de lutherske bekjennelsesskrifter og noen steder med vilje til brudd med vrangl¾rende kirkeledere.

 

FBB er det forum som har alle disse syn representert blant medlemmene.

 

2. Kallet til etterf¿lgelse

 

Kallet.

 

2.1. Med utgangspunkt i Jesus kallelsesord til disiplene, har kirken i sin trosl¾re reflektert over etterf¿lgelsen som motiv. Denne teologi har fŒtt uttrykk dels som den kristnes vandring pŒ frelsesveien mot det evige mŒl (pilegrimsmotivet), dels som en evne til gradvis Œ tilegne seg Mesterens vesen, eller Œ etterligne ham i et handlingsm¿nster (imitatiofromheten), og dels ved Œ se etterf¿lgelsen som en realisering av dŒpen i det daglige kristenliv (konformitas)

 

Samfunnet

 

2.2 Av de mange metaforer som er brukt om Guds folk, Kirken, er Kristi kropp den som ved siden av Vintre-bildet knytter sterkest an til dŒpen som livsprogram, da dŒpen er innlemmelse i en organisme som har et mangfold av lemmer i livsutfoldelse i Žn kropp som blir ern¾rt, pleid og brukt av kroppens "ego" i ut¿velse av hans Messias-embeter i verden.

 <

 

Messias-kroppen i verden

 

2.3 I Israel var det tre salvede embeter, profeten, presten, og kongen. Messias var salvet til Œ b¾re alle disse tre embeter, profeten = l¾reren, presten = offertjenesten, og kongen = tjeneren. I Kristi Kirke pŒ jord, skal alle disse sider ved Kristi oppdrag utfolde seg i sin alminnelige form. At det skje, er en forutsetning for at den katolske kirke er tilstede.

 

Kroppens hode.

 

2.4 At Kristus sitter ved Faderens h¿yre hŒnd i enhet med sin kirke i himmel og pŒ jord betyr for det f¿rste at vi har en prest som med sitt fullkomne offer er tilstede for Faderens syn, og som har medynk med sin jordiske menighet (Hb 4,14-16) og derfor gŒr i forb¿nn for den hos Faderen (Hb 7,25). For det andre betyr det at han som sin menighets Herre regjerer over sin kirke pŒ jord (Kol 2,19) og har Den Hellige nd som Talsmannen som skal bli i hans kirke for all tid, og der l¾re alt og minne dem om Herrens ord (Joh 14,15 + 26)

 

3. Menigheten i etterf¿lgelse

 

En bedr¿velig kjensgjerning

 

3.1 Ved at prestene i Den norske kirke har sikret seg egne kj¿reregler i forhold til kvinneprestene, har presteskapet fŒtt en s¾rbehandling som er uforenlig med bibelsk forstŒelse av pastortjenesten (skjebnefellesskap hyrde/hjord), noe som har medf¿rt at de "gammeltroende" har mŒttet finne seg i en ordning som rangerer lekfolks forpliktelse pŒ Guds ord lavere enn de geistliges, med de ¿deleggende f¿lger dette har fŒtt for en konservativ menighetsdannelse.

 

Forbindelsen hode/kropp

 

3.2 Den hellige tjeneste med ord og sakrament er en livsforbindelse mellom "hode" (Kristus) og "kropp" (kirken) og er av Herren selv innstiftet og overdratt med fullmakt og forpliktelse til apostlene, som igjen s¿rget for at tjenesten ble fortsatt ved misjonssentra (bispeseter) og i lokalmenigheter, slik det mange steder har fortsatt til denne dag. I denne tjeneste blir embetsb¾rerne kalt til Œ etterf¿lge apostlene i l¾re og liv. Hvor nŒdemidlene forvaltes i sin fylde, og lov og evangelium forkynnes med klarhet, kalles menighetene til etterf¿lgelse i lydighet.

 

4. Hva er lydighet?

 

Fastholde sannheten.

 

4.1 Lydighet betyr Œ holde fast pŒ sannheten slik den er Œpenbart i Skriften, slik den er fastholdt Kirkens bekjennelse og slik den bevitnes av fedrene. I dette ligger det ogsŒ en forpliktelse til Œ bringe evangeliet til andre i vitnesbyrdets- , i forkynnelsens- eller i undervisningens form.

 

Profeten - Trofast i gudstjenesten

 

4.2 Lydighet betyr Œ s¿ke inn til den troende menighet for der Œ overgi seg til Guds nŒde (syndsbekjennelse, Hb 4,16), for der Œ la seg befeste i troen (trosbekjennelse, Hb 10,23) og for der Œ hengi seg i menighetens lovsangsoffer (evkaristi, Hb 13,15) for derved Œ gŒ den innviede vei gjennom Kristi kropp til Faderen. (Hb 10,20)

 

Presten -Tjeneste for nesten

 

4.3 Lydighet betyr Œ bekjenne Kristus som Herre og hode, sŒ hans vilje ikke bare blir den lov som tvinger til korset, men ogsŒ slik at korset tvinger oss til Œ virkeliggj¿re hans vilje i menighet, hjem og samfunn i kj¾rlighet mot nesten.(Joh 3,16; 4,10-11)

 

Kongen - Forsakelse og tro

 

4.4 Lydighet betyr i sin sum Œ avvise djevelens domene nŒr Ordet forkynnes, nŒr troen anfektes, og nŒr kirken skal ¿ve sin gjerning i verden Matt 4,1-11), og Œ si et troens ja til Œ vise Kristi sinnelag, han som var lydig til korset (Fil 2,8), noe som i sin ytterste konsekvens betyr martyriet.

 

 5. Kallet nŒ

 

5.1 For bekjennelsesbevegelsen(e) mŒ den teologiske arena v¾re den viktigste i dagens situasjon, og da ikke f¿rst og fremst som leverand¿r av kritiske merknader til det som skapes og tenkes i de teologiske verksteder i vŒr kirke, selv om dette er viktig. Langt viktigere er det Œ v¾re med Œ sette den teologisk agenda i tiden som kommer, noe som krever offervilje, ¿konomi og kreativitet

 

5.2 I stor omsorg for Den norske kirke og dens menigheter, b¿r vi s¿ke etter l¿sninger som bŒde tydeliggj¿r, samler, og virkeliggj¿r det den bekjennende kirke ¿nsker Œ stŒ for, og det pŒhviler oss et s¾rlig ansvar Œ s¿ke samfunn med bekjennelsesbevegelsene i den nordiske kirkefamilie.

 

Som et avgj¿rende skritt b¿r det arbeides for Œ fŒ et ordnet tilsyn av en biskop som kan samle og kalle til etterf¿lgelse i menigheter som ¿nske Œ v¾re Sannheten tro i kj¾rlighet (Ef 4,15).

 

5.3 De forskjellige fraksjoner i kirkens bekjennelsesbevegelse(r) b¿r ta tid til en "indre ¿kumenisk" samtale, og om mulig fŒ ryddet vekk uenighet sŒ en kan stŒ sammen i en og samme nd (Ef 4,3). Og om det ikke lykkes Œ komme frem til enighet i alle ting, b¿r en i fortsettelsen ha et felles forum til samtale og b¿nn og felles tiltak.

 

Prost NjŒl Klevberg,

Holt prestegŒrd,

4900 Tvedestrand