Kom, la oss bygge opp igjenÉ

Av Biskop Bo Giertz

 

17 Men nŒ sa jeg til dem: ÇDere ser hvor dŒrlig det stŒr til hos oss. Jerusalem ligger i ruiner, og portene er brent. Kom, la oss bygge opp igjen Jerusalems mur, sŒ vi ikke lenger skal v¾re til spott og spe.È 18 SŒ fortalte jeg dem hvordan min Gud hadde holdt sin gode hŒnd over meg, og hva kongen hadde sagt til meg. Da sa de: ÇVi vil gŒ i gang med Œ bygge!È Og de tok fatt pŒ det gode verket med full kraft.(Neh.2,17-18)

 

NŒr det fortelles slik i Nehemjas andre kapittel, angŒr den beretningen ogsŒ oss. Israel og Jerusalem er forl¿pere for den kristne kirke. I deres skiftende skjebne kan vi stadig pŒ nytt se oss selv som i et speil. R¿stene fra fortiden begynner Œ tale om vŒr egen n¿d og vŒr egen glede.

 

For enhver som elsker vŒrt eget lands kirke, er bildet av det ¿delagte Sion eiendommelig rystende. Hjertet banker nŒr en leser om Nehemjas nattlige ridetur blant ruinene, og hans brennende ¿nske om Œ vŒge det umulige for at Guds by pŒ nytt skulle reise seg fra sin fornedrelse. Det er ikke vanskelig Œ oppfatte at her ligger det et budskap til oss, et budskap som vil sette hjertene i brann og tvinge oss til Œ bygge pŒ Guds befaling.

 

Guds nordiske Sion ligger nedbrutt for vŒre ¿yne. En gang ble Guds kirke bygd i vŒrt land for Œ Œpenbare Guds kj¾rlighet for hele vŒrt folk. Som en mor tok hun seg av sine barn, var nok for dem alle, forstod dem og talte til dem slik at de skj¿nte at hun talte med Guds r¿st. Hva som da ble bygd, er nŒ i store deler nedbrutt. Gjennom fors¿mmelser og uforstand har hennes murer fŒtt forfalle. Fienden har brent hennes porter, og selv har hun altfor ofte ved svak tro og fryktsomhet, ved bekvemmelighet og manglende nidkj¾rhet sveket den sak som hun skulle ha vernet. Hun har ikke v¾rt en mor for de mange som s¿kte sitt livsopphold i nye yrker pŒ kontorer og fabrikker. Hun forstod dem ikke, opps¿kte dem ikke og maktet ikke Œ tjene rett den Herre som vil samle ogsŒ dem, liksom hyrden samler sine fŒr og h¿nen kyllingene under sine vinger. SŒ ble altfor ofte Herrens ord om den ubotferdige byen oppfylt: Se, deres hus skal bli forlatt og ¿de. SŒ har hennes tjeneres mangler blitt Œpenbare for verden, og

hun mŒ i dag b¾re skammen for mye som hun trodde ikke kunne skje innenfor hennes murer, men som nŒ trekkes fram og ropes ut fra takene.

 

Og hva skal nŒ sies blant dem som tross alt er glad i disse murene? Hva skal vi si, om ikke akkurat dette: Kom, og la oss bygge opp igjen Jerusalems mur, sŒ vi ikke skal v¾re til spott lenger!

 

I hele Guds kirke i vŒrt land burde dette v¾re en endrektig lengsel: Œ bygge opp igjen Guds menighet. Ingen steder b¿r dette ¿nsket v¾re mer oppriktig og brennende enn blant dem som er innviet til den hellige tjeneste. Det er jo dem Gud if¿lge sitt eget ord vil gj¿re de hellige i stand til tjenestegjeming, til oppbyggelse av Kristi legeme.

 

Hvordan kan Guds Jerusalem bli bygd pΠnytt? Det mΠbygges pΠden rette grunnvollen. En annen grunnvoll kan ingen legge enn den som er lagt: Jesus Kristus. Om ham skal budskapet lyde, sannferdig, uavkortet, slik som det en gang for alle er

gitt oss.

 

Det skal bygges med det rette alvor. Revnene i murene kan bare leges ved bot og omvendelse. Det som har falt sammen ved usannferdighet, skal bygges opp igjen i ¾rlighet og ydmykhet. Det som er tapt ved egoisme og overmot, skal gjenreises ved tjenersinn og uegennytte. Det som er ¿delagt og splittet ved treghet og uforstand, det skal vinnes tilbake ved at en offervillig og uselvisk sp¿r etter sjelene.

 

Vi vil gŒ i gang og bygge. Det er det likefremme svaret Nehemja fikk pŒ appellen sin. Det er samme svar Guds kirke i dag venter av en og hver som kjenner at Guds hŒnd r¿rer ved sitt hjerte. Det er ogsŒ det l¿fte og den forpliktelse som Guds kirke venter av dem som er innviet til den hellige tjenesten: Vi vil gŒ i gang og bygge.

 

StŒ opp og bygge. Det blir meningen for de mange arbeidsdagene i framtiden - s¾rlig i de dagene da en vil sitte i ro og fred, da en vil slippe det harde arbeidet Œ bygge, da en vil n¿ye seg med Œ passe pŒ det som andre har bygd. SŒ lenge Guds tempel i det store og hele er nedbrutt, sŒ lenge de arme sjelene som skulle v¾re levende sjeler i Guds hus, ligger str¿dd omkring som d¿de blokker i et steinbrudd, sŒ lenge skal Herren h¿re sine tjeneres villige r¿ster: Vi vil stŒ opp og bygge.

 

Og de styrket seg til det gode verket. Det kan virkelig trengs at en tar mot til seg. Mot til Œ erkjenne sine feil. Mot til Œ bekjenne sin Herre. Mot til Œ b¾re hans fornedrelse. Mot til Œ pr¿ve nye midler. Mot til Œ holde fast ved de gamle. Mot til Œ mislykkes.

 

Hvor fŒr en et slikt mot? Ikke hos seg selv. Bare ved vissheten om at verket er Guds og at en selv tjener Herren. Innfor ham legger en hver dag ned sine synder, bekjenner sine feiltrinn, fŒr forlatelse for sine fors¿mmelser og ikles oppdraget med Œ gŒ av sted pŒ nytt.

 

Det er dette oppdraget fra Herren som hans kirke overlater til dere som nŒ stŒr i tjenesten. Vi ¿nsker dere et godt mot til det gode verket. Oppdraget er ikke mindre, for tiden er vanskelig. Det var ikke en mindre oppgave Œ bygge opp det ¿delagte Jerusalem enn bo der i de lykkelige dagene. Det var sannelig ikke en mindre oppgave Œ forkynne for fangenskapets folk enn Œ v¾re profet i Sion f¿r det ble ¿delagt. Kom da, og la oss gŒ i gang Œ bygge Jerusalems mur, for at vi ikke lenger skal v¾re til spott. Ja, Herre, vi vil stŒ opp og bygge.

(Bo Giertz: Da falt ilden fra Herren, s.17-19, Lunde forlag og Bokhandel AS, 1994, overs. Av Asbj¿rn Kvalbein. ISBN 82-520-4355-0)