Jubileum 2000

Jubileum 2000 skal feires p mange slags vis. Mange komiter er opprettet, verdslige som kirkelige. Den verdslige feiringen gr ut p feste seg igjennom rtusenskiftet i sus og dus: Det er visstnok ikke champagne igjen f kjpt p Vinmonopolet, og fyrverkeri-salget nr nye hyder. Den kirkelige feiringen nsker markere at det er 2000 r siden Jesus ble fdt. Det er denne fdselen som er utgangspunktet for vr tidsregning. S derfor!

Likevel er det ingen selvflge hos oss knytte Jesu navn til feiringen. Det er utarbeidet opplegg for skolefeiring der dette med Jesus nrmest er retusjert bort i toleransens navn. Flott feire fdselsjubileet til en person som ikke selv tillates vre til stede!

Vi lever i en underlig verden, og i en underlig tid. Ingenting er som det utgis for, og ord betyr ikke annet enn det enhver nsker legge inn i dem. Enhver tolker det meste p sin mte. Slik kan de fleste enes om hva som helst, for ingen ting er fast og alt flyter.

Slik ogs med kirkeledelsen i statskirken: Ordene fra siste kirkemte er likes uklare som de er uplitelige. Ingen ting er fast der heller, alt flyter dit det vil, enhver tolker og synes som han vil, srlig i forkant og etterkant.

Vi har et sterkt uttrykk som er sannere enn de fleste aner: "Fanden er ls!". Det er et bibelsk uttrykk. For vi mennesker er ikke s autonome som vi gjerne innbiller oss. Vi er ofre for selvbedrag. Vi tror ofte at vi styrer vrt liv og vre tanker og vre handlinger. Men det er og blir slik s lenge denne verden str, at Satan er denne verdens herre. Han er riktignok ddsdmt, men har stor frihet inntil dommen blir eksekvert. "Ve jorden og havet! For djevelen er steget ned til dere i stor vrede, fordi han vet at han bare har en liten tid" (pb.12:12b). Djevelen huserer med oss, i samfunnsliv og kirkeliv, og kaster glitter i vre yne for at vi ikke skal se, og hvisker ste ord i vre rer for at vi ikke skal hre. Han kan det med skape seg om til en lysets engel (2.Kor.11:14). Kampen intensiveres henimot Jesu Kristi komme.

Henimot Jubileum 2000 hrer vi smektende ord om enighet og fred i kirken. Fei alle motsetninger under teppet! Avsett all opposisjon! Bls i troens sannheter, bare de menneskeskapte ordningene ikke brytes. All uenighet nskes neddempet, slik at festen kan bli harmonisk og vise oss fra vr beste side.

Profetens ord er evig aktuelle: "De leger mitt folks skade p lettferdig vis, idet de sier: Fred! Fred! Og der er ingen fred" (Jer.6:14).

Jo, fanden er sannelig ls!

Istedenfor festtaler og champagne og fyrverkeri br troende mennesker i denne adventstid nrme seg julen og nyrsfeiringen i bot og omvendelse, for n begynner det bli alvor.

Derfor: "Vr edrue, vk! Deres motstander djevelen gr omkring som en brlende lve og sker noen han kan oppsluke. St ham imot, faste i troen" (1.Pet.5:8-9).

"Ta p Guds fulle rustning, s dere kan holde stand mot djevelens listige angrep.

For vi har ikke en kamp mot kjtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene, mot verdens herskere i dette mrke, mot ondskapens ndehr i himmelrommet" (Hebr. 6:11-12).

Guds fulle rustning: det er leve dpens liv i den apostoliske kirkes fellesskap, i troen p Jesus, i det sakramentale nattverdfellesskap med den korsfestede og oppstandne Frelser og gjennom ham i fellesskap med alle troende som grener p vintreet eller lemmer p hans legeme. De troende hrer sammen, de kjemper sammen, de lider sammen, de gleder seg sammen i troen p Ham som kom for 2000 r siden, som hele tiden kommer med alle ndens gaver til dem som er lydige mot hans ord, og som snart kommer tilbake for dmme himmel og jord.

"Jeg kommer snart! Hold fast p det du har, for at ingen skal ta din krone!" (pb.3:11).

Sverre Johannes Alfsen

Veileder i Region Nord