"...du hev kalla oss til Πhava ein heim i di kyrkja pΠjordi,..."

 

Det var en s¿ndags formiddag vinteren 1965. Foranlediget av Guds kall pŒ flere barneleirer i Santalmisjonen hadde det blitt alvor med Œ v¾re en kristen. SŒ hadde jeg kommet meg til H¿ymesse hjemme i Fana kirke. Jeg hadde ikke sŒ vanskelig for Œ finne frem pŒ salmeseddelen. Salmene sto jo oppslŒtt pŒ tavler rundt i kirkerommet Men liturgien? Her var ikke mange jeg torde Œ sp¿rre om hjelp. De var jo eldre nesten alle som var kommet til gudstjenesten. Til slutt fant jeg "H¿gmesse pŒ sundagar" bakerst i "Nynorsk Salmebok". SŒ nŒ satt jeg og fulgte med mens prost Theodor Hovda sto for alteret og ba "Den Œlmenne kyrkjeb¿ni":

 

"®velege, miskunnsame Gud! Me takkar deg for alle velgjerningane dine mot oss! Du gjev dagleg br¿d, du gjev gleda og gode dagar, du uppsedar oss for ditt rike med kross og trengsel. Du hev gjeve oss ditt heilage ord, du hev kalla oss til Œ hava ein heim i di kyrkja pŒ jordi, og du hev sett oss eit ¾veleg mŒl hjŒ deg."

 

Et ordinasjonsjubileum

 

Dette bildet fra tidlige tenŒr kom til meg under mitt nylige ordinasjonsjubileum. Det er blitt 20 Œr som menighetsprest i Den norske kirke. Ordene som ble uttalt i den 800 Œr gamle steinkirken i sentrum av Fanabygden brant seg inn i sinnet, og gav en varig visjon av Guds Kirke som b¾rer av et mysterium, "Kristus blant dere, hŒpet om herlighet,"(Kol.1,24 flg.) bŒde der vi bor, og utover hele jorden.

 

ret etter sto jeg konfirmant i den samme kirken. Det var den samme presten. Hans siste konfirmantkull. "Og jeg er viss pŒ at han som begynte en god gjerning i deg, skal fullf¿re den inntil Jesu Kristi dag."(Fil.1,6)  Det var ordet han skrev i lommetestamentet jeg fikk.

 

12 Œr senere satt jeg foran alteret i Fana kirke og h¿rte Bj¿rgvin Biskop tale til meg som ordinand. Jeg var blitt 27 Œr. I mellomtiden hadde jeg fŒtt oppleve mange sider av kirkebildet. Det var det sterke kall til personlig omvendelse i Skolelaget, den karakteristiske blandingen av et friskt ungdomsmilj¿ og evangelisk appell i det som var Ungdomsforbundet. Det var den noksŒ amerikansk-pregede karismatiske vekkelse og parallelle Jesus-vekkelse, begge med et sterkt bilde av en Kristus som lever og gj¿r inngrep hos enkelttroende og handler med Guds menighet. Og det var det konservative og h¿ykirkelige milj¿et i FBB og Pro Ecclesia, senere Kirkelig Fornyelse, begge med trygt fotfeste for tro og kristenliv pŒ Skriftens og Bekjennelsens grunn.

 

PŒ mange mŒter var det FBBs tidligere formann, professor dr.theol. Leiv Aalen, som fikk "dra sammen" bilder og impulser hos meg til en integrert helhet. Som hos mange andre hadde rett nok biskop Giertz' roman "Steingrunnen" allerede et par Œr pŒ forhŒnd blitt avgj¿rende for meg for forstŒelsen av hva reformatorisk kristendom er.

 

Men den lille, store mann pŒ MF fikk i mange samtaler, bŒde ved egen teologisk tyngde og fromhet, vise den unge student noe om hva Kirken egentlig er: Den er jo det sted der Den Hellige nd blir gitt ved Ordet og sakramentene som midler. Slik virkes troen, "hvor og nŒr Gud vil, i dem som h¿rer evangeliet, nemlig at Gud, ikke for vŒre fortjenesters skyld, men for Kristi skyld, rettferdiggj¿r dem som tror at de blir tatt til nŒde for Kristi skyld..."(CA V)

 

Prestetjeneste i kontinuitet med fedrene!

 

Professor Aalen sŒ som kjent Den norske kirke som selve stedet for frelsestilegnelsen, og som fortsettelsen av Kristi kirke. Dette kunne han si fordi kirken bestŒr i kraft av reformatoriske l¾reavgj¿relser med Confessio Augustana i spissen, noe som avgrenser den bŒde fra Rom til h¿yre og de reformerte og svermerne til venstre. PŒ denne grunnvoll er det rett og slett tale om en gjenoppdagelse av Skriftens Ord. Samtidig var ikke dette noen ny "luthersk" kirke, men den samme som hadde v¾rt like fra begynnelsen av. Da de evangeliske trŒdte frem for keiseren i 1530 var det derfor en videref¿ring av oldkirken og dens ¿kumeniske symboler det var tale om. I den forstand er f.eks. rettferdiggj¿relsesdogmet, "rettferdiggjort uten vederlag for Kristi skyld ved troen,..."(CA IV) "katolsk:" Og enda mer: Lutherdommen er i egentlig forstand ¿kumenisk. Klassisk er, sa Leiv Aalen, formuleringen i CA VII: "Like ens l¾rer de(evangeliske) at det alltid vil forbli Žn hellig kirke. Men kirken er forsamlingen av de hellige, der evangeliet blir l¾rt rent og sakramentene forvaltet rett."

 

Her var Kirken. Og i "denne kristne kirke"(LK, forkl. 3.art.) skulle jeg fŒ begynne min tjeneste for Herren. PŒ min ordinasjonsdag, 30.august1978 hadde da ogsŒ biskop Thor With valgt som tekst: "Han skal vokse, jeg skal avta."  (Johs. 3,30) Noen minutter senere, rett f¿r jeg skulle preke som f¿rste gang som ordinert prest, omfavnet biskopen meg i gangen til sakristiet: "V¾r frimodig, bror!" Jeg hadde en sterk f¿lelse av glede over Œ fŒ lov til Œ gŒ ut i tjenesten. Men jeg kjente ogsŒ pŒ "ndens fattigdom"(Giertz), overfor de sv¾re ordene i ordinasjonsl¿ftet, under det f¿lgende hŒndslaget og ikke minst under selve embetsoverdragelsen, "da de eldstes rŒd la sine hender pŒ meg".(1.Tim.4,14)

 

"Et non confundebar":Identiteten pr¿ves som prest pŒ 80-tallet

 

20 Œr er gŒtt. Begivenhetsrike Œr for Den norske kirke. B¿rre Knudsen-sak og andre prestesaker kom til Œ dominere bildet ikke bare for meg, men for mange andre prester. OgsŒ i ikke uvesentlig grad sp¿rsmŒlet om kvinnelige prester. 80-tallet betydde ogsŒ sterke brytninger om dŒpspraksisen, ikke minst i Romsdal, hvor jeg var prest hele tiŒret.

 

Det gjaldt hele veien sp¿rsmŒl som pŒ det aller sterkeste ber¿rte prestetjenestens identitet. Ikke minst hos en som hadde sittet ved Leiv Aalens f¿tter. Men samtidig, for en som hadde l¾rt hva Kirken er, og som trodde at den tross alt fantes i Den norske kirke, var det mulig Œ stŒ i tjenesten, med bŒde dens Œk og glede, i bŒde anfektelse og takknemlighet.

 

90-tallet: Hva "reformene" f¿rte til

 

Men 90-tallet har innvarslet en helt ny situasjon. Kirkem¿tet vedtok i 1990 at det ville v¾re "en rikdom" Œ fŒ en kvinnelig biskop. Regjeringen tok signalet og utnevnte Rosemarie Kšhn et par Œr etter. Hun ble vigslet med mye liturgisk stas av Reformbevegelsens fremste talsmann, med en "indremisjons"-og "misjons"-biskop ved sin side. Vi fikk biskopenes "kirkebot"-uttalelse og ikke minst bispem¿te-og kirkem¿teuttalelsene om homofilisp¿rsmŒlet. Og vi fikk ny kirkelov. Kirkeloven ble hyllet som en avgj¿rende del av Reformbevegelsens byggverk. Men det b¿r ogsŒ interessere oss hvilken sammenheng denne lov stŒr i. En ting er lovteksten. En annen de politiske f¿ringer fra Stortinget. Professor Oftestads glimrende nye bok dokumenterer med all ¿nskelig tydelighet hva den norske kirke nŒ er blitt, til tross for bŒde kirkelig og kristelig fromhet og snillisme.

 

Ved ny kirkelov, den positivistiske kirkerettsoppfatning som kirkedepartementet hyller, og gjennom statsforvaltningens "mŒlstyring" inneb¾rer Reformbevegelsens veivalg i 1976 (Fri folkekirke innefor statskirkesystemets rammer, med utvidet kirkelig selvstyre) i realiteten: Kirke pŒ statens premisser!

 

Professor Aalen skj¿nte de siste Œr f¿r sin d¿d i 1983 hvilken vei det bar, jfr. "Hva nesten alle mener seg Œ vite og hva bare de f¾rreste forstŒr"(VL 101180). Se ogsŒ artiklene "Antropologi og teologi II", sŒ sent som i LKT 20-21/82, og hans konklusjon i TTK 4/82, s.295.

 

Innfor det nye Œrtusen stŒr staten ikke bare for drap av forsvarsl¿se barn i mors liv. Det er ogsŒ en avgrunn mellom den kristne Kirkes syn pŒ ekteskapet pŒ Žn side, og statens likestilling av ekteskapet, med "seriemonogami", samboerskap og partnerskap, pŒ den andre.

 

En annen kirke

 

Men hva gj¿r kirken i denne situasjon? Staten ¿nsker at den skal gjenspeile folkeflertallets "liv og l¾re". Og kirken, med de geistlige i spissen, tilpasser seg. Men bryter dermed med Skriftens bilde av bŒde Kirke og embetsb¾rer. Og man fjerner seg fra det som har v¾rt regnet som kristen etikk. Aller mest bryter det nŒ pŒ dypt vann om hva det er Œ v¾re kristen i det hele. Hva skal til for Œ bli frelst? Om jeg vil v¾re en kristen og vil til himmelen, kan jeg da velge en livsf¿rsel som bryter ikke bare med Skrift og Bekjennelse, men ogsŒ med kirkelig tradisjon? Selvsagt kan jeg ikke det.

 

Det er dette bl.a. l¾resaken i Tunsberg dreier seg om, "Strandebarmerne", SKG og vi i FBB har fors¿kt Œ vitne om. Godt er det derfor at vŒr s¿sterbevegelse SKG nŒ har valgt prost Dingstad til leder av sitt Veilederkollegium.

 

Med bŒde "mindretallets" vrangl¾re i homofilisaken, og flertallets behandling av dette sp¿rsmŒlet som adiafora, vitner Den norske kirkes bispe-og kirkem¿te galt. Her er det i virkeligheten tale om Œ seile skuta videre med Œpen bunnventil.

 

Jeg kan derfor ikke se det annerledes enn at Den norske kirke i dag er en annen enn den jeg ble ordinert til tjeneste i. Jeg kan ikke se det annerledes enn at prestene har fŒtt en ny arbeidsgiver, og menighetene en ny overbygning Œ virke under.

 

Her er nye realiteter.

 

Bekjennelsesbevegelsens vei videre

 

Hva er nytt med dagens situasjon i forhold til kirkens historie, sp¿r ogsŒ konservative teologer. Vi har hatt vrangl¾rende biskoper f¿r. Guds Folk har v¾rt ille ute mange ganger. SŒ sant, sŒ sant. Og Gud har kommet til redning. PŒ sin mŒte og i sin tid.

 

Andre sp¿r hva vil skal med biskoper i det hele. I vŒre kretser har vi tradisjonelt hatt et romslig syn nŒr det gjelder begrunnelsen for, ja endog berettigelsen av bispeembetet. Men vi mener at nŒ mŒ den som vil tenke radikalt om dette sp¿rsmŒlet ikke glemme at selv i adiaforasp¿rsmŒl er det stundom n¿dvendig Œ avlegge den gode bekjennelse.(FC X)

 

Leiv Aalens l¾refar, Hermann Sasse, kritiserte en gang(1961) skandinavisk lutherdom for Œ leve etter prinsippet: "Etter vinter kommer vŒr." Det kan vel hende Sasse her var ganske treffsikker. MŒ vi ikke overveie om det nettopp blant oss som vil v¾re Skrift-og bekjennelsestro gis en blŒ¿yethet, misforstŒtt fromhet og snillisme som vi b¿r bŒde pŒtale og tale ut med hverandre om?

 

Fra vŒrt stŒsted ser det nemlig ut som vi har tapt skanse etter skanse de siste tiŒr ved Œ ha v¾rt alt for "milde i r¿sten" ved de aktuelle korsveier. Er vi for redde for Œ "ta vŒrt kors opp"(Luk.16,23 flg.+par.), og sŒ stanser det lett med erkl¾ringer og "ord"?

 

I vŒr tradisjon har vi ellers ofte v¾rt gode pŒ Œ drive et skikkelig teologisk arbeid, og trenger ikke skamme oss over det. Sensommerens overmŒte pinlige utspill fra bisped¿mmet i ¿st bl.a. rundt det 6.bud mŒ f.eks. avsl¿res som privatmeninger og ikke representative for Kirken nettopp av en Bibel-og bekjennelsesbasert teologi som vŒr.

 

Men det er ille om vi oppfattes som kj¾rlighetsl¿se prinsippryttere. En av de st¿rste vŒpendragere mot heresien i Kirkens historie er ogsŒ kjent som "kj¾rlighetens apostel"! Vi trenger ogsŒ et milj¿ blant oss som er bŒret og gjennomstrŒlet av Frelserens kj¾rlighet. Det begynner Œ bli noen i vŒre rekker som virkelig har kjent trykket fra "makten" i kirken. Slikt gŒr jo ikke upŒvirket hen. SŒ gjelder det at vi virkelig ser den som er sŒret og sorgfull.

 

Troen, det kristne livet, den hellige tjeneste og Kirken, som nettopp Kristi Kirke, trenger s¿yler Œ st¿tte seg til, fundament Œ stŒ pŒ. Fordi Ordet er blitt kj¿d er Kirken synlig og konkret i verden gjennom nŒdens midler. Jesu Kristi Kirke trenger derfor ordninger som b¾rer Herrens eget kjennemerke.  Derfor tror jeg det er avgj¿rende at vi nŒ sikter mot Œ skape et nytt kirkerettslig rom, som stŒr utenfor statskirken.

 

Vi skulle l¾re av Luthers preken pŒ 13.s. e. trinitatis: Der taler han om et "herberge", et "hjem" med "olje og vin"(Luk.10,34). Hit vil Den barmhjertige samaritan Jesus vil redde sine, og gi hŒp og tr¿st for livet og evigheten. (Sal.23,5-6; 84,4-8) Herberget, sier Luther, er kristenheten her i verden!

 

Det handler om at prester, kirkelig ansatte og menigheter, kristne ekteskap, familier, og ikke minst vŒre barn og unge

 

*kan fŒ en sann kristen identitet n¾ret av rett kristen forkynnelse og undervisning grunnet pŒ et fulltonende bibelsk budskap,

*fŒr hjelp til et kristent b¿nneliv, regelmessig nattverd, skriftemŒl og sjelesorg,

*kan fΠholde ekteskapet hellig,

*kan fŒ m¿te Kirkens Herres kall til tjeneste, og gŒ ut i tjenesten i lydighet og etterf¿lgelse. Ikke minst er det viktig Œ kalle til Œ ut¿ve sann kristen kj¾rlighet, diakoni og misjon, og Œ kalle og utdanne unge menn til det hellige presteembetet.

 

"...du hev kalla oss til Πhava ein heim i di kyrkja pΠjordi,..."

 

Hvor skal vi finne vŒrt kirkelige hjem igjen?

 

Vi finner det jo lokalt, der det er rett bibelsk forkynnelse og forvaltning av sakramentene. Men om du har det slik der du bor: Vent ikke at dette skal vare. For den klassisk kristne og kirkelige ramme om det "rette" er langt pŒ vei borte. Hvor finnes f.eks. kirkelige ledere i dag som vŒger skinnet for underordnede som "kommer i heisen"?

 

Nylig ble NMS' omstillingsrapport lagt fram. Der sies det(VL 150998) at krisen i denne misjonsorganisasjonen er av dyp og alvorlig Œndelig art. Noe av l¿senet sies Œ v¾re Œ hente inspirasjon fra s¿sterkirker rundt i verden som opplever fornyelse og vekkelse.

 

Kanskje vil det vise seg at flere kristne enn fra vŒr tradisjon har liknende erfaringer som oss, og vil s¿ke sammen med oss i et nytt kirkelig hjem. Et hjem for den "rest" av Guds folk som vender seg til Herren pŒ nytt(Jes.6,13, 7,3, 11,1).

 

F¿lg Guds kall og s¿k Herren pŒ nytt

 

Vi begynte i Fana kirke en vinterdag i 1965. Og midt i en kirkelig vinter er det n¿dvendig Œ f¿lge Guds kall og s¿ke Herren pŒ nytt. Innvie seg til Ham. Anerkjenne at Han er vŒr Gud og Far. At Jesus er d¿d og oppstanden for vŒr skyld. At Han alene kan frelse. At Han er vŒr brudgom, vi Hans brud. At HelligŒnden er kommet. At det er gjort i stand "et sted" for Jesu venner. At Han alene kan tr¿ste.

 

Og nettopp at Gud gjennom Den Hellige nd har lovet Œ utruste og fornye sitt folk mŒ v¾re en stor tr¿st i vŒr tid. At Han vil samle sine over hele jorden i pŒvente av den store h¿st. SŒ: Selv om vi alle vet om utvekster ved vekkelser f¿r i historien. Ved vŒr tids karismatiske vekkelse ogsŒ.

 

Det sp¿rs om vi ikke i den grad nŒ er f¿rt til nullpunktet at vŒrt eneste hŒp er at Gud HelligŒnden griper inn nettopp til "karismatisk" vekkelse, og at Gud f¿rer sitt folk ut, og "hjem".

 

Heldigvis stŒr det avgj¿rende fast:

 

"Jeg skal ikke la dere bli igjen som foreldrel¿se barn, jeg kommer til dere".

"Den som elsker meg, vil holde fast pΠmitt ord, og min Far skal elske Ham, og vi skal komme til ham og ta bolig hos ham".(Pinseevangeliet, Johs. 14, 18+23)

 

Svenn Martinsen.