B¯NN OG FASTE –

Av Peter Halldorf

Til norsk ved Forstander Helge Unneland, PE

 

Hvorfor faste?

faste er en menneskelig n¿dvendighet.  I den kristne historien, som i den j¿diske – har fasten alltid hatt en naturlig plass. Som fri, og dermed ansvarlig for sitt liv, velger hvert menneske hva det vil si ja til og nei til. VŒre valg former oss. Vi stŒr i vŒr fulle rett til Œ sl¿se bort vŒrt liv. Vi har ogsŒ muligheten til Œ bevare vŒr verdighet. Vi kan hengi oss til det som deformerer vŒrt ansikt. Vi kan ogsŒ overlate oss til det som foredler vŒr sjel.

Den kristne tradisjonen Œ faste hviler pŒ innsikten om menneskets svimlende kapasitet. Vi har evnen til det mest forferdelige. Vi b¾rer ogsŒ pŒ fr¿et til det guddommelige. Hva det blir til med vŒre liv stŒr ikke i forhold  til vŒr evne til Œ l¿fte oss selv etter hŒret, men til hvilke krefter/makter vi allierer oss med. NŒden er den st¿rste kristne tanken. Livet er fra begynnelsen gratis. Frelsen er en ufjortjent gave. Men nŒr Gud Œpner sin hŒnd og rekker oss sine gaver – velger vi hvordan vi forvalter dem.

 

Det er her fasten kommer inn i bildet. faste er Œ ta seg selv pŒ alvor. Det er Œ tenke stort om livet og forvalte gaven Œ v¾re menneske.

 

Den gledefulle faste

Er det sŒ undelig at mange ser fram til fasten med stor glede? Det henger sammen med det fasten gj¿r med oss. Oppakkningen blir lettere, mŒlet klarere og lengten inderligere. Fasten er en Œndelig reise der mŒlet er pŒsken, i overf¿rt mening et liv gjennomlyst av Kristi oppstandelse.

Og likevel n¿ler vi. Hvem vil ikke delta i gleden, festen, triumfen? Men kampen? Fasten? Vi vegrer oss i det lengste for Œ pŒ alvor ta tak i vŒre liv, bryte opp destruktive livsm¿nster og gj¿re opp med vŒr synd. Det butter imot. Vi innser nok at at noe trengs Œ gj¿res, med vi utsetter det til engang i framtiden.

Fasten utgj¿r en del av det Bibelen kaller Óden gode stridÓ (2.Tim.4,7) eller arbeidet pŒ vŒr frelse (Fil.2,12). Det er den n¿dvendige kamp. Uten denne klarer ikke mennesket Œ bevare troen i denne verden og modne til Œ bli hva mennesket er: et bilde av sin skaper.

 

Tynningen

Av de bilder som kan belyse hva fasten inneb¾rer - er tynningen et av de tydeligste. Hver hageeier vet at det vanskelige med tynning er at den gjelder de gode vekstene. Det er ikke ugress det er snakk om nŒr vi skal tynne., men planter som vi faktisk vil ha i vŒr hage. Her gjelder det altsŒ ikke Œ v¾re sentimental, ellers vil vi mot slutten av sommeren stŒ der med en jungel av vekster som frenetisk kjemper med hverandre om lys, vann og plass.

tynne er Œ akseptere begrensingens prinsipp. Det er n¿dvendig Œ tilpasse mengden av vekster til den plassen vi har til disposisjon,- ellers kommer innh¿stningsresultatet til Œ bli smŒtt og ynkelig. Det stykke jordsmonn som er vŒrt liv – kan ikke romme et ubegrenset antall planter. Vi kan ikke v¾re alt, rekke alt, omgŒs med alle og stelle med alt det vi har interesse og som vi skulle ¿nske vi kunne stelle med. tynne ut i stablene av uleste b¿ker, i listen over ¿nskede reisemŒl – eller faktisk blant alle de mange bekjentskaper som kaller pŒ tid og oppmerksomhet – ikke i forakt for det sosiale livet men for Œ kunne fordype virkelig vennskap – alt dette h¿rer til fastens omrŒde!

NŒr Jesus sier Óbare ett er n¿dvendigÓ (Luk.10,42) – sŒ utfordrer han mangfoldigheten i vŒre liv og kaller oss Œ s¿ke det salige enfoldet.

 

Tider for faste

ÓNŒr dere fasterÉ.Ó Med de ordene innleder Jesus sin veiledning om fasten i Bergprekenen (Matt.6,16-18). Dermed plaserer han fasten midt i det kristne livet. Fasten er alltid frivillig, ikke en plikt eller et krav, men den er samtidig n¿dvendig. faste er like naturlig som Œ be og Œ gi. Det er et sp¿rsmŒl om nŒr – ikke om.

Veiledningen om faste i Bibelen rommer derfor ingen eksklusivitet, som om det gjaldt et ekstrakurs for Œndelig fullvoksne. Fasten er en selvsagt del av livet for en kristen, et innslag som kommer tilbake i vŒr livsrytme. Slik var det for de f¿rste kristne. I urkirken gjorde man onsdag og fredag til fastedager. At det var akkurat disse dagene hadde en frelseshistorisk bakgrunn: onsdag var den dagen Jesus ble forrŒdt, fredag – dagen da Jesus led d¿den.

Denne praksisen hadde sin bakgrunn i det j¿diske milj¿et som den f¿rste kristne kirken vokste fram av. J¿dene fastet regelmessig pŒ mandager og torsdager. Jesu skarpe kritikk mot den j¿diske fasten gjaldt mŒten det ble fastet pŒ – som gjorde at tyngepunktet ble forskj¿vet. Fra Œ ha hatt sin plass i det personlige rommet der Ómenneskene ikke ser at du fasterÓ (Matt.6,18) – hadde den flyttet ut pŒ gatehj¿rnene der man fors¿kte Œ dra til seg blikket mot sine Œndelige ¿velser. Selv om man kan ha felles tider for faste – h¿rer den likevel alltid til det skjulte livet.

 

NŒr nden leder oss

Jesus selv fulgte de j¿diske fastereglene, men fastet ogsŒ ved andre anlledninger, fremfor alt nŒr nden ledet ham til det. ÓJesus ble sŒ av nden f¿rt ut i ¿demarken for Œ fristes av djevelenÓ – better Matteusevangeliet (4,1) Her hadde fasten funksjon av forberedelse innfor oppdraget som ventet.

Under de felles fastetidene st¿tter vi hverandre pŒ den Œndelige fordypningens og kampens vei. Men vi h¿rer ogsŒ om en faste som vi ledes til av Den hellige nd. Det kan handle om Œ s¿ke klarhet og Œndelig kraft som fasten er en vei til - i viktige veivalg eller beslutninger, i kriser eller konflikter. Innfor en usedvanlig besv¾rlig demonisk aktivitet sier Jesus: ÓDette slag kan bare drives ut ved b¿nn og fasteÓ (Mark. 9,29)

NŒr er det rett Œ faste?  Iblant kan det v¾re klokt Œ sammen med en erfaren sjeles¿rger Œ lytte til ndens r¿st: hva er en rett avveid mŒl/mengde for mitt liv – slik som det ser ut i mitt liv akkurat nŒ? Hvilken ÓmedisinÓ er den rette?

Den klassiske veiledningstradisjonen er n¿ye med Œ framholde at frihet mŒ rŒde pŒ fastens omrŒde. ÓHvor Herrens nd er, der er frihetÓ (2.Kor.3,17). Pauli ord gjelder alt i det kristne livet, ogsŒ fasten. Det inneb¾rer at om noen velger Œ avstŒ fra noe , mŒ han samtidig kunne kjempe for andres rett til det han selv velger bort. OmrŒdet for vŒr faste, liksom mengden av faste – kan variere fra tid til tid og fra person til person- Her trengs visdom, varsomhet og veiledning fra Den Hellige nd.

Iblant kan vi kjenne en sterk indre trang til Œ faste  - uten noen tilsynelatende ytre anledning. nden som utforsker Guds og menneskers tanker tar oss i sin tjeneste, og f¿rst seinere forstŒr vi hvorfor vi skulle faste akkurat da.

Men ofte kan hjertets lengsel v¾re grunn nok. NŒr hungeren etter Gud blir sterk – lar vi med gledede naturlige behov hvile – for med st¿rre iver Œ kunne s¿ke den uforgjengelige f¿den.

 

Fastetiden og kirkeŒret

Alt pŒ 300-tallet tok den spesielle perioden i Œret form – som vi i dag kaller fastetiden og som i vŒrt kirkeŒr innledes med askeonsdagen – seks uker f¿r pŒske. Muslimenes ramadan har sitt opphav i denne fasten, som hadde en selvsagt plass for de kristne  da islam oppsto pŒ 600-tallet.

Forbildet for fastetiden er Jesu f¿rti dager lange kamp i ¿demarken, men ogsŒ Israelfolkets f¿rtiŒrige  vandring gjennom ¿demarken. Grunnen til at den innledes en onsdag er at s¿ndagene er unntatt faste. De er alltid ÓoppstandelsesdagerÓ. For at seks uker skal gŒ opp i f¿rti dager - trengs derfor fire dager Œ legges til. Askeonsdagen har fŒtt sitt navn  etter den praksis som forekom alt i det Gamle Testamentets tid  nŒr folket fastet og kledde seg Ói sekk og askeÓ. Asken er et bilde pŒ boten, et synlig tegn pŒ hjertets ydmykhet hos den som har nŒdd innsikt om at ens ÓrettferdighetÓ bare er som aske innfor Gud. Asken vitner om Ósyndes l¿nn: d¿d og forgjengelighet. Under fastetiden bekjenner vi vŒr delaktighet i verdens ondskap og omvender oss til den Gud som alene kan gi liv der alt hŒp er ute.

Fastetiden i kirkens Œr er samtidig et bilde pŒ de vilkŒr som gjelder alt menneskelig  liv: ingenting kan vinnes uten forberedelse og kamp. NŒden er gratis men det fr¿ som Gud lar gro i vŒre liv – trenger beskyttelse og omsorg for Œ modnes. Likegyldighet og hovmod kveler den frukt som er i emning.

I kirkeŒrets vandring i Kristi etterf¿lgelse finnes en veksling mellom smerte og glede, mellom kamp og triumf. Det speiler livets realisme. Man trenger ikke Œ gi uttrykk for alt som den kristne troen rommer – samtidig. Alt har sin tid: Uten renselse ingen opplysning. Uten tŒrer ingen lovsang. Uten faste – ingen fest.

Her er et av ÓpoengeneÓ – bŒde for menigheter og enkeltkristne i det Œ f¿lge kirkeŒrets rytme: det gir meg en konkret st¿tte i det Œ fordype meg i de ulike sider ved det kristne livet under forskjellige perioder. Predikantene fŒr hjelp til Œ komme opp av sine hjulspor og tvinges til Œ trenge inn i andre bibeltekster enn sine favorittord. Den enkelte kristne fŒr meditere over og utfordres av hele rikdommen i Guds plan for verden og mennesket. Under fastetiden st¿tter vi hverandre pŒ mŒteholdets vei, vi skjerper blikket og fŒr verkt¿y til Œ arbeide med bŒde kropp og sjel. Fastetiden kaller meg til Œ med st¿rre intensitet Œ ta opp arbeidet i den delen av Gud vingŒrd som er mitt liv.

 

dra en grense for sitt liv

Faste h¿rer sammen med et annet sentralt begrep i den tidlige kristne veiledningstradisjonen – nemlig askese. Ordet kommer fra gresk, den tidlige kirkens sprŒk – og betyr Ó¿velseÓ. Mens askese i vŒrt sprŒk har fŒtt en litt negativ klang og det ofte forbindes med kroppsforakt – ble ordet opprinnelig anvendt i helt profane sammenhenger- for eksempel  innen idrett eller i det milit¾re livet.. Ordets betydning er rett og slett trening. Gjennom Œ bruke dette ordet i den Œndelige veiledningen viser ¿rkenfedrene pŒ 300-tallet at virkelig fremskritt forutsetter ¿velse. Det gjelder alt i livet – ikke minst kj¾rligheten! – og burde v¾re helt opplagt. Uten askese er det ikke mulig Œ vokse i kj¾rlighet, det som er mŒlet for alt menneskelig liv.

Askese er i denne sammenhengen et godt ord fordi det gj¿r klart at all ¿velse inneb¾rer at man drar en grense for sitt liv. Og det er i forholdet til det gode livet vi trenger Œ dra grenser. NŒr vi taler om faste eller askese handler det altsŒ ikke om Œ si nei til det som en kristen oppfatter som ÓsyndÓ All faste tar sitt utgangspunkt i kroppens og sinnets behov. Slikt som er gitt av Gud i skapelsen – som beriker livet og ikke skal skyldbelegges: s¿vn, mat, kl¾r, seksualitet, relasjoner, syn, h¿rsel, tale og mye annet Men om de naturlige behovene blir feilinnrettet eller konkurrerer med vŒre dypere Œndelige behov, motvirker de sin hensikt til Œ bidra til et godt og rikt liv. Derfor begynner all faste med at vi ser over vŒre liv og vŒr mŒte Œ leve pŒ. Vi stiller sp¿rsmŒl til oss selv: hva er det i mitt liv som risikerer Œ fŒ for stor plass? Som lett drar i vei med meg i en retning jeg egentlig ikke ¿nsker? Hva er det som trenger Œ d¿ en smule for at jeg skal kunne leve mer helhjertet? De svar jeg kommer fram til hjelper meg til Œ velge de omrŒder der jeg trenger Œ faste, det vil si dra en grense for mitt liv.

 

En lett faste

ÓJeg velger heller en lett faste som varer lenge, enn en som er hard og anstrengende fra starten av – og som raskt tar sluttÓ, sier en av ¿rkenfedrene.

De erfarne vet hva de taler om. Vet at den vanligste grunnen til at mange av oss nybegynnere mislykkes med vŒre Œndelige ¿velser – er at vi legger listen for h¿yt. Vi vil jo sŒ mye. Vi lengter sŒ intenst. Vi blir utfordret og inspirert av en predikant eller et skrift ved fastens begynnelse og tenker: ÓNŒ skal det endelig bli noe av!Ó SŒ forstrekker vi oss og blir sittende tilbake med dŒrlig samvittighet. Den Œndelige erfaringen er n¿ye med Œ betone mŒteholdet, ikke minst nŒr det gjelder fasten og advarer mot de altfor ambisi¿se prosjektene. Bak disse lurer hovmodet og de blir oftest kortvarige.

Hemmeligheten med all faste ligger i det som kommer igjen  og blir en vane i mitt liv. Et lite mŒl, er da uendelig mye er virksomt enn storslŒtt innsats som blir en engangshendelse. Som en annen av ¿rkenfedrene uttrykker det: ÓAlt som gŒr til overdrivelse kommer fra demonene.Ó.

 

Hvordan begynner man

 

Begrepet faste kan tillempes pŒ ulike omrŒder, selv om vi med ÓfasteÓ vanligvis mener – under en kortere eller lengre periode avstŒ fra mat, noe som kan praktiseres helt eller delvis. Den som faster helt b¿r ikke begynne med flere dager. Kanskje ikke engang med en hel dags faste. Begynn med Œ avstŒ fra ett mŒltid.

NŒr man i den unge kirken gjorde onsdag og fredag til fastedager innebar det at fasten pŒ disse dagene ble innledet pŒ morgenen og varte til kl.15 eller 17 pŒ ettermiddagen. En begrenset faste inneb¾rer at man skj¾rer ned pŒ visse ting. Vanlig blant mange kristne  er at under fastetiden avstŒr man fra kj¿tt. Ved bare Œ spise vegetarisk mat under fastetiden vender man tilbake til verdens ÓparadisiskeÓ tilstand, f¿r syndefallet. SŒ enkle ting som Œ avstŒ fra pŒlegget pŒ br¿det, desserten til middagen, kaffen etter middagen eller chipsen foran TV-n – kan v¾re andre mŒter Œ ¿ve seg i tilbakeholdenhet i fastetiden.

Forakt ikke den lille, mŒlbestemte gjennomf¿rte forandringen! Slik pŒminner du din sjel om og venner din kropp til Óat mennesket lever ikke bare av br¿d, men av hvert ord som kommer fra Guds munn.Ó (Matt.4,4.)

 

En lengre faste

 

Den som har ¿vet seg pŒ fastens vei og dermed har l¾rt Œ kjenne kroppens reaksjoner – kan med tiden pr¿ve Œ faste i flere dager. Det kan da v¾re klokt Œ trappe ned inntaket av f¿de noen dager f¿r en innleder selve fasten. PŒ den mŒten mildnes en del av de ubehag som ellers er vanlige under fastens f¿rste dager, sŒ som hodeverk og slapphet – noe som er en f¿lge av at kroppen under en faste gjennomgŒr en ÓrenselsesprosessÓ nŒr den t¿mmes for slaggprodukter. Etter omtrent to-tre dager inntrer som oftest et velbefinnende. Man kjenner seg lettere i tanken og fŒr en st¿rre konsentrasjon. NŒ h¿ster man frukten av sin faste. I kombinasjon med et mer intensivt b¿nneliv og fordypet lesning av Bibelen og annen Œndelig litteratur – bidrar fasten til at det indre mennesket Óutvider segÓ. Gud blir st¿rre, og en god ÓlikegyldighetÓ innfinner seg i forholdet til mye av det som tilh¿rer den forgjengelige verden.

Om man velger en lengre fasteperiode er det viktig at man er ved god helse, bŒde fysisk og mentalt. Den som bruker medisiner b¿r rŒdf¿re seg med sin lege f¿r en begynner en fasteperiode.

 

¯rets og ¿yets faste

 

En god venn fortalte hvordan ham pŒ fastens f¿rste dag – askeonsdagen, koblet fra TVÕn og plasserte den i garderobeskapet. En annen sa: ÓI fastetiden rasjonerer jeg avislesningen til to dager i ukenÓ.

I den unge kirken la man vekt pŒ Óbukens og tungens fasteÓ – to omrŒder der det alltid finnes anledning til Œ v¾re tilbakeholdende. FrŒtseriet nevnes f¿rst blant d¿dssyndene – og tungen beskrives i Bibelen som Ófull av d¿delig giftÓ. Jak.3,8.

I vŒr tid er ¿yets og ¿rets faste minst like aktuelle. Mediebruset som forgifter vŒre hjerner, flimmeret av bilder som fyller sinnet med biter – er kanskje en like stor Œrsak til det fenomenet som kalles ÓutbrenthetÓ – som lange arbeidsdager.

Larmen er en av de st¿rste truslene mot det Œndelige livet. Det slŒr ut den b¿lgelengden der vi kjenner igjen den indre r¿sten.. Larmen ber¿ver oss den stillheten som er n¿dvendig for Œ kunne oppfatte Ós¿lvtonenÓ i Jesu r¿st. Kanskje er det ingen tilfeldighet at Bibelens siste bok, den som tar sikte pŒ de siste tider – gang pŒ gang gjentar: ÓDen som har ¿rer – h¿r hva nden sier til menighetene!Ó p.2,7) proppe ¿rene fulle av (u)lyd er en sikker mŒte Œ bli Œndelig tungh¿rt pŒ.

Faste er ogsŒ Œ bevisstgj¿re og kanskje begrense -  bruken av radio, TV, data, reklame, video, aviser. Vise tilbakeholdenhet i vŒr omgang med alle disse Óuunnv¾rligeÓ tingene. Ikke av forakt for menneskene, men av respekt. Faste pŒ disse omrŒdene hjelper oss til st¿rre n¾rv¾r innfor oss selv og hverandre: Œ h¿re oss selv tenke, Œ se den som tiltaler oss.

Et av Skriftens viktigste Œndelige rŒd er ordene i Davidssalmen (46,11): ÓStans og innse at jeg er GudÓ. (ÓV¾r stille og kjenn at jeg er GudÓ.) Under alle former for faste b¿r vi fors¿ke Œ omgi oss med st¿rre stillhet enn vanlig. Tausheten er talens faste. En ny klarhet stiger fram i det som sies nŒr en begrenser talen. ¯rene renses og vi begynner Œ h¿re hva som sies i det som uttalesÉ.

 

Behov eller begj¾r

Fasten er en vei til st¿rre selvinnsikt. NŒr jeg gj¿r et fors¿k pŒ Œ avstŒ fra noe – l¾rer jeg meg hva det er som har et hardere eller lettere grep om mitt liv. Noe kan vi avstŒ fra uten problem – annet har vi vansker med Œ klare oss uten. SŒ vel gode som dŒrlige sider av livet – grunnlegges gjennom vaner. Om jeg venner meg til alltid Œ smŒspise mellom mŒltidene eller sl¿vkikke pŒ TV – blir det med tiden noe jeg fŒr vansker med Œ klare meg uten. Behovet er blitt et begj¾r. PŒ samme mŒte fungerer gode ÓavhengigheterÓ eller vaner. Den som regelmessig mosjonerer eller mediterer utvikler  en positiv avhengighet av det som bygger opp.

Den kristne undervisningen gj¿r en viktig distinksjon mellom behov og begj¾r: behovet er noe godt, det er en del av meg som jeg ikke trenger Œ fornekte eller fortrenge. Men et behov som blir feilrettet eller fŒr en feilaktig proporsjon i mitt liv – blir til et begj¾r. Kroppens og sinnets behov behersker meg istedenfor Œ berike mitt liv.

Et missbruk eller overdrevent bruk av faste og askese har av og til ledet til en forakt for kroppen og alle dens behov. Men de veltrente asketene i den kristne tradisjonen kan ikke uten videre avfeies som kroppsfiendtlige. Ofte har de h¿rt til dem som tar kroppen pŒ st¿rste alvor. De sammenlikner kroppen med en Œker som Gud har skjenket oss, der vi kan arbeide og bli rike. Men denne Œker kan ogsŒ legges brakk, bli ubrukbar og overgrodd av ugress – uten mulighet til noen innh¿stning. Den som ikke har l¾rt seg med ndens hjelp Œ beherske kroppens og sinnets behov, liknes i Bibelen med et menneske som styres av Óbegj¾ret i vŒr syndige naturÓ (Gal.5,16)

 

Fasten som frihetsvei

Vi kan altsŒ se hvordan friheten i vŒre liv er forbundet med fasten. Bare det man klarer Œ avstŒ fra er man fri i forhold til.  Regelmessig faste blir derfor en mŒte Œ vinne en st¿rre grad av frihet. Gjennom Œ avstŒ  selv fra slikt som vi har rett til – unngŒr vi Œ bli avhengige av de i og for seg gode behovene.

Behov som vi aldri sier nei til – blir med tiden ÓlasterÓ. De tynger oss ned, gj¿r sjelen doven og sl¿v og ber¿ver oss vŒr indre frihet. I klassisk veiledning taler man om de ÓŒtte lasteneÓ som motsvares av de ÓŒtte dydeneÓ. Lastene og dydene representerer omrŒder i vŒre liv som rommer sŒ vel en tendens til selviskhet  - som et potensial til guddomlighet. Det er denne tendens til selviskhet som i Pauli undervisning benevnes som Ókj¿detÓ /vŒr syndige natur – og som har sitt motstykke i Óden gode viljenÓ i vŒrt hjerte. ÓFor vŒr onde natur stŒr med sitt begj¾r nden imot, og nden stŒr imot vŒr onde natur. De to ligger i strid, slik at dere ikke er i stand til Œ gj¿re det dere vilÓ (Gal.5,17).

Et menneske kan aldri bli mer enn et menneske, men det kan bli mer menneske. Det vil si mer menneskelig  i motsetning til umenneskelig. De Œndelige ¿velsene har til hensikt Œ temme det selviske genet som vi er b¾rere av – slik at vi kan leve i kj¾rligheten, til Gud, vŒr neste – ja til alt det skapte. Gjennom Œ la vŒr Œnd lede oss (gal.5,16) er vi ikke lenger utlevert til kroppens og sjelens lidelser, slik at disse kan gj¿re hva de vil med oss. Og hvilke er ndens fruker: kj¾rlighet, glede, fred, overb¾renhet, vennlighet, godhet, trofasthet, tŒlsomhet og selvbeherskelse. Gal.5,22-23.

 

Fastens fristelser

ÓJasŒ, du fasterÓ

Hvor lett er det ikke Πmiste alt. Hvor vanskelig det er at ingen ser. Ingen utenom Gud.

NŒr Jesus gir oss sin fasteguide framholder han med skarphet – at fasten h¿rer til vŒrt ÓhemmeligeÓ liv.  Som advarende eksempler stiller han fram dem som gj¿r fasten til Œndelig oppvisning – Óde har alt fŒtt sin l¿nnÓ. – og gir rŒd om hvordan en b¿r leve under sin fastetid: Óslik at menneskene ikke ser at du fasterÓ. (Matt.6,18)

Fristelsen Œ gj¿re inntrykk f¿lger all Œndelighet som en skygge. Det kan ligge snubblende n¾r at fasten blir et redskap for Œ styrke sin egen selvf¿lelse, troen pŒ at man ligger et par hakk foran de andre i omgivelsene. Det finnes ingen mer effektivt mŒte Œ ¿delegge sine Œndelige erfaringer enn Œ utbasunere dem for omgivelsene.   i det vide og brede, eller i subtile antydninger, tale om sine Œndelige ¿velser – er dessuten en sikker mŒte Œ fŒ omgivelsene til Œ kjenne seg Œndelig undelegne. Som predikanten og forfatteren Emil Gustafson pleide Œ uttrykke det: Ó Den som har mye Œ si om seg selv, har ennŒ  aldri sett GudÓ. Marias eksempel er tidl¿st: Óhun Ógjemte og grunnet pŒÓ sitt gudsm¿te i hjertet (Luk.2,19). Det viste seg pŒ helt andre mŒter enn at hun pratet om det.

ÓGŒ inn i ditt rom og lukk din d¿rÓ (matt.6,6) sier Jesus, nŒr han taler om vŒrt liv med Gud. L¿nnkammeret er bildet for de plasser og erfaringer i vŒre liv som andre ikke har innsyn i, det vi til n¿d betror vŒr sjeles¿rger.

Hvert menneske trenger et slikt ÓkammerÓ. En plass som vi stenger d¿ren til for omgivelsene. Dit h¿rer fasten.

 

Fasten og nŒden

Tett inntil fristelsen Œ imponere med sin faste ligger en annen fallgrop. F¿lelsen av Œ v¾re en ÓbedreÓ kristen kommer smygende. Og det trenger ikke handle om Œ imponere andre, - opplevelsen av Œ ha vunnet Guds velbehag gjennom fasteanstrengelser – tr¿ster oss. Men det er en tr¿st som bedrar. I det ¿yeblikket har fasten blitt et mŒl i seg selv, en fortjeneste innfor Gud.

En broder i ¿rkenen som sammenlignet sine Œndelige ¿velser med Antonius – utbryter frustrert: Jeg faster mer enn du, og likevel fortsetter alle Œ komme til deg!Ó Og Antonius svarte stille: ÓDet er fordi jeg elskerGud mer enn du.Ó.

Til grunn for all faste i det kristne livet – mŒ innsikten om at alt er nŒde – ligge. Ingen blir helligere av Œ faste. Helligheten i vŒre liv er Guds verk, ikke frukten av vŒre Œndelige anstrengelser. Men hvorfor trenger jeg da Œ faste i det hele tatt?

En disippel spurte sin Œndelige far: ÓHva er best: faste eller den indre ŒrvŒkenhet?Ó Han fikk svaret: ÓMennesket er et tre. Den indre ŒrvŒkenheten er frukten. Fasten er l¿vverket.Ó

Fasten er altsŒ et av de redskap vi bruker for Œ beskytte den frukt som er i emning, lydh¿rhetens og Kristuslikhetens frukter. Det er nden som fŒr disse til Œ vokse i vŒre liv. VŒrt ansvar er Œ beskj¾re alle ÓutskuddÓ som hindrer frukter i Œ modnes og Kristi bilde i Œ tre fram.

 

Fastens l¿nn

En rett faste, skjult for omverdenens blikk, skal bli rikt l¿nnet, lover Jesus (Matt.6,18)

Hva er fastens l¿nn?

Det vi akkurat konstaterte: at livet igjen fŒr sin opprinnelige renhet og enkelhet slik at mennesket kan skue Gud – ÓSalige er de rene av hjertet, de skal se GudÓ (Matt.5,8) – og dermed se pŒ vŒr neste og oss selv i kj¾rlighetens lys.

Mennesket er en visuell skapning. Kj¾rligheten er blikk, Œ se den andre og la seg bli sett. I et dypsindig ord i Bergprekenen lar Jesus oss ane at ¿yet er det viktigste hos menneskene: ÓDet er ¿yet som gir legemet lys. Er ditt ¿ye friskt, blir hele ditt legemet lyst.Ó (Matt.6,22) Troen sitter ikke i tanken, den sitter i ¿yet! Gjennom Œ se Gud, begynner mennesket Œ likne Gud (1.Joh.3,2)

Ettersom gudsbildet  er frelsens store mŒl, skulle man kunne si at uten faste – askese- er det ikke mulig Œ bli frelst. Hvert menneske er Guds avbilde.  Gudsbildet er det ikke mulig Œ utslette, men det kan skjules av denne verdens avleiringer. Likevel finnes det der - hele tiden.  Gudsbildet i mennesket utgj¿r et potensial. Det vitner om vŒr store mulighet. Vi er potensielle ÓguderÓ! Den som har som sin innerste identitet er Guds avbilde – har i i selve sitt vesen en mulighet Œ likne Gud.  Denne forvandlig er mŒlet for den Œndelige reisen. Og vi trenger ikke Œ bli noe annet enn det vi er – vi er allerede mer enn det vi er blitt! – vi trenger bare Œ renses – slik at det begynner Œ vise hvem vi er. Fasten er en renselsestid. Vi trer inn i Guds verksted der bildet pŒ nytt begynner Œ framtre. Avgj¿rende for denne forvandlig er ¿yet, ettersom det er selve synet av Gud – ikke fasten i seg selv – som renser. Johannes skriver: ÓMine kj¾re, nŒ er vi Guds barn, og det er ennŒ ikke blitt Œpenbaret hva vi skal bli. Vi vet at nŒr han Œpenbarer seg, skal vi bli ham lik, for vi skal se ham som han er. Enhver som har dette hŒp til ham, renser seg, likesom Kristus er ren.Ó (1.Joh.2, 2-3). Til samme tema skriver Paulus: ÓOg alle ser vi med utildekket ansikt Herrens herlighet som i et speil og blir forvandlet til det samme bilde.Ó (2.Kor.3,18)

Derfor fŒr vi rŒdet av de erfarne: gi deg selv hele dager og korte stunder da du lar ¿yet hvile fra bilder, inntrykk og sensasjoner. NŒr ¿yets flimrende bevegelser stilner blir hjertet som klar og ren vin. Da er frelsen n¾r.

 

 B¿nnen under fasten

La oss gjenta det vi tidligere har sagt: nŒr vi velger bort noe – er det ikke i forakt for kroppens og sinnets behov.. I fastetiden avstŒr vi fra noe godt – for et st¿rre gode. Vi kan v¾re tilbakeholdende nŒr det gjelder s¿vn, prat og mat for Œ kunne rette st¿rre oppmerksomhet mot det som skaper lengsel etter Gud og hans gaver.

Derfor inneb¾rer fastetiden ikke bare at vi skj¾rer ned pŒ visse ting, men enda mer at vi med st¿rre iver tar i bruk de hjelpemiddel som skjenker skj¿nnhet til sjelen. Til disse Óverkt¿yÓ – h¿rer fremfor alt b¿nnen.  Fastetiden oppfordrer oss til Œ opplive de b¿nner som har sovnet hen i vŒre liv. se over vŒr daglige b¿nnerytme, utvide stundene med stillhet og med litt st¿rre grad av regelmessighet delta i menighetens b¿nner og gudstjenester.

Selv her gjelder likevel Œ unngŒ de altfor store ambisjonene. Vi l¾rer oss Œ be – og mŒ v¾re tilfreds med Œ ÓgŒ i skoleÓ. Til ¿velsen h¿rer ikke minst det Œ bli n¾rv¾rende. Dette er b¿nnens store hemmelighet. Vi trenger aldri Œ rope til oss Gud – eller bevege ham med vŒre b¿nner. Den Usynlige er alltid n¾rv¾rende. Det er vi som har problemer med n¾rv¾r. Tankene vil ikke riktig komme til ro pŒ sine vandringer. Fasteperiodene kaller oss til Œ opps¿ke den uforstyrrede plassen der vi l¾rer oss innholdet i ordene : Bare Gud og jeg finnes i verdenÓ. Bare Gud er den absolutt tvingende n¿dvendigheten i vŒre liv, sier Simone Weil. Bare i ham finner vŒr sjel sin ro, ja sin dypeste bekreftelse – l¾rer Salmenes Bok oss. VŒr faste er en helt konkret mŒte Œ bekrefte denne innsikten. Den er en av de opptrŒkkede stier som hjelper oss Œ finne veien til b¿nnens hemmelige m¿teplasser med Gud.

 

Den Œndelige lesningen

Gjennom den Œndelige lesningen fŒr vi under fasten del i livets br¿d. Det er en lesning der vi lytter, fremfor alt til Bibelens ord. Hva har Gud Œ si meg?  Den Œndelig lesningens hensikt handler ikke om Œ for¿ke kunnskapen – men om Œ forvandle hjertet. Denne lesemŒten er b¿nnens slektning og gŒr ofte over i b¿nn – ubemerket. ¿ve seg Œ be med Skriftens ord er en av de sikreste mŒter Œ bli venn med Bibelen. Vi leser da ikke for Œ finne et argument for troen, men for hva lesningen gj¿r med oss.

foreslŒ Œ lese gjennom en hel bok i Bibelen , langsomt og i sammenheng – kan v¾re et passende mŒl for fastetiden. Et annet forslag kan v¾re Œ f¿lge en bibelleseplan. Det hjelper meg pŒ en meningsfull mŒte Œ vende mitt ¿re mot Gud under fasten. Kompleter gjerne med en (det holder med en!) annen Œndelig bok som du lenge har tenkt du skulle lese, men som du ikke har fŒtt tid til. Les langsomt, korte stykker om gangen slik at ordene kan synke ned i hjertet.

 

TŒrer og solidaritet

Under fasten smaker vi smerten og sorgen over det forrederi vi alle har del i. Innsikten om vŒr ufullkommenhet, vŒr delaktighet i det vi svik som forvandlet jorden fra et paradis til en d¿dens dal – fŒr fram tŒrene i vŒre ¿yne.

Fasten er tŒrenes tid. NŒr vi pŒ alvor ser vŒr egen halvhet og lunkenhet, at begj¾ret er langt sterkere enn kj¾rligheten i vŒre liv – hvordan kan vi annet enn grŒte?

Men det er ikke en grŒt som leder til dysterhet og bedr¿velse. Hjertets ydmykhet og anger er en Guds gave. Sorgen er uadskillelig forbundet med hŒpet og den tr¿st det gir. NŒr de som faster grŒter over seg selv er det ikke en opptatthet av de enkelte synder – det er en sorg over det faktum at vi er syndere. Verden har tapt sin opprinnelige tilstand av renhet.

I fasten fŒr denne sorg konkrete uttrykk. Vi avstŒr fra noe /litt – i innsikt om hvor ofte begj¾ret har kvalt /overskygget den gode frukten i vŒre liv, for Œ gjenvinne det som er gŒtt tapt.  Men vi avstŒr ogsŒ i solidaritet med vŒre br¿dre og s¿stre over hele jorden som daglig ser paradisets stengte porter speile seg i tomme matskŒler og stum lidelse.

Fasten – som en solidaritetshandling med dem som lider mangel  - trenger Œ fŒ praktiske konsekvenser. Et slikt uttrykk kan v¾re Œ daglig legge til side noe til menighetens misjon eller til andre organisasjoner som gj¿r en innsats for mennesker i n¿d.

Hver aktiv ÓfastehandlingÓ som Ól¿slater dem som med urett er lenket, sprenger bŒndene i Œket og setter de undertrykte fri, ja, bryter hvert Œk i stykkerÓ er et sant uttrykk for hva profeten Jesaia kaller Óden faste Gud vil haÓ. (Jes.58,6).

 

Visjonen av paradiset

Den store fasten i kirkens Œr, de f¿rti dagene som gŒr forut pŒsken – er en pilegrimsferd, en reise i frelseshistorien – fra treet i hagen i Eden og det tapte paradis – til korsets hugne trestamme og oppstandelsens lys.

ÓSalige er de som s¿rger, de skal bli tr¿stetÓ. (Matt.5,4) Vi skimter nŒ mŒlet i det fjerne. PŒskens glede, det nye livet, ja den dag da d¿den ikke skal finnes mer. Visjonen av det gjenopprettede paradiset – forvandler fasten til en Ólys sorgÓ. TŒrene blir takknemmelighetens tŒrer. Fastens anstrengelser blir en ÓŒndelig vŒrÓ. Natten kan v¾re m¿rk og lang, men ved horisonten gryr en ny dag.

Den st¿rste av alle tragedier skal forvandles til en seier til slutt. Derfor holder vi ut ennŒ en tid i vŒr kamp, i den faste som aldri er forgjeves.