Nattverdens offergave

Av Asle Dingstad

Jeg har nettopp kommet hjem fra messe i Den nordisk katolske kirke. I 2 turbulente r av mitt liv, mens min fortsatte tjeneste som prest i Den norske kirke ble vurdert i Lrenemda, har jeg ftt g der regelmessig  til gudstjeneste. Ved Ordet og nattverdens sakramente er jeg blitt bevart i troen og fastholdt i hpet om det evige liv. Som vanlig, kommer jeg hjem med glede i hjertet. Det er godt ha et ndelig hjem. Sammen med menigheten har jeg feiret Jesu dd og oppstandelse og hrt det ord som gjr et menneske salig.

Vi lftet vre hjerter til Herren og tok del i den store lovsangen sammen med Guds menighet i himmelen og p jorden. P Jesu ord og lfte gjorde vi i stand brdet og vinen og ba bordbnnen som er en del av vr jdiske arv: Velsignet vre du, Herre, all skapnings Gud. Av din rikdom har vi mottatt dette brd (denne vin) som vi brer frem for deg, en frukt av jorden og av menneskers arbeid, som for oss blir livets brd (frelsens kalk). Og i glede og takk for Guds gaver svarte vi tilbake: Velsignet vre Gud i evighet!. Vel vitende om at vi ikke har noe gi Gud som vi ikke frst har mottatt, bad vi ogs flgende bnn: Herre Gud, himmelske Far, din er jorden og alt det som fyller den. Av ditt eget gir vi deg tilbake. Ta imot oss og vre gaver for Jesu Kristi skyld!

 Vi gjorde som Jesus bd oss, vi tok brdet, takket og brt det og leste innstiftelsesordene. Vi knelte ned for frelsesens mysterium i troen p at Jesus var tilstede i brdet og vinen p alteret, det legeme og blod hvormed han har gjort fyldest for alle vre synder.  I Ham og ved Ham og til Ham bar vi frem vre gaver – vrt eget liv og vr lovsang – og vre forbnner. Og sangen som tonet inni meg var Brorsons: Jeg for Gud kan intet bringe, uten deg og dine sr; under din forsonings vinge, jeg for Gud frimodig str. Det offer Jesus gav en gang for alle, er et evig offer, et offer som gjelder i dag, slik vi synger i pskesalmen: At hans dd og blod skal gjelde. Det var virksomt ogs i dag, p Adamstuen! Takk og lov! Og da jeg kom frem og fikk ta imot Jesu legeme og blod til syndenes forlatelse og ble forenet med Ham, da fikk jeg ogs lov til gi mitt liv tilbake til ham for at jeg skal leve for ham i hverdagen og holde ut i kampen mot synden og vokse i et hellig liv.  Ja, s bokstavelig fikk vi tro Jesu frelsende nrvr, at vi lftet det innviede brdet og vinen opp og sang vr bekjennelse til Jesus i presens: Se, Guds lam, som brer verdens synder! Ja, tenk, han gjr det i dag! Og s avgjrende for oss var det at vi s si fikk skyve Jesus foran oss for Faderen, at vi minnet Gud Fader om hans velgjerninger for oss i Kristus. Ordene vi brukte var disse: Hellige Far, med dette brd og denne kalk pminner vi deg om din Snns lidelse og dd til vr frelse. Og i troen p hans oppstandelse forkynner vi hans gjenkomst i herlighet! Og jeg gledet meg over gjenkjenne salmistens ord i Salme 25, 7: Kom ikke min ungdoms synder og mine misgjerninger i hu! Kom meg i hu etter din miskunnhet for din godhets skyld, Herre!  Er det ikke godt at ihukommelsen ikke er avhengig av vr egen husk, men av at Jesus virkelig i dag lever og str for Gud som en evig pminnelse om hva han har gjort for oss?

Og jeg spr avisen Dagen, etter den temmelig grove beskyldningen i lederartikkelen forleden, hva er blasfemisk (gudsbespottende) i dette?

PS

Om det er luthersk eller ikke, blir kanskje en litt for snever innfallsvinkel. Lutherdommen er slett ikke s ukjent med en slik forstelse av nattverden som lederartikkelen kan gi inntrykk av. Selveste Herman Sasse, som var lrer til min lrer i dogmatikk, Leiv Aalen, kunne skrive at Det nye testamentets klare lre er at nattverden innebrer " gjre nrvrende ("Vergegenwrtigung") Jesu Kristi offer og det virkelige tilbudet om alt som dette offeret har brakt til veie". Det er ogs min tro!