ENPEN BIBEL?

 

Jes. 55.11Mitt ord vender ikke tomt tilbake til meg.

 

Rom. 9.28Det Herren har sagt, skal Han gjre p jorden.

 

Dette er veldigeog grensesprengende bibelord. Men det forutsetter at du og jeg

 

HRER hva Herrenhar sagt:

 

N frer nok Gudsitt verk fram i alle fall. Men Han vil ogs GJRE sitt verk gjennom oss.

 

En meningsmlingsom Gallup/NOI foretok for Aftenposten i oktober 1985 viste at hele 63 prosentav de spurte aldri hadde lest i Bibelen siste r. 11 prosent av dem som regnetseg som personlig kristne, leste heller ikke Bibelen. Grunnen til dennemanglende bibellesnlng var penbart ikke at de ikke hadde en bibel i sitt hjem.84 prosent svarte nemlig at de hadde egen bibel eller nytestamente.

 

Det kom ogsfram at 6,5 prosent av folk over 15 r leser Bibelen daglig. Jeg hrte RolvWesenlund sa om dette at folk tar avstand fra en bok de aldri har pnet. Det ernok mye rett i det. Men aller mest rett blir det om vi snur p skuespillerensord og sier det p denne mten:

 

Folk erskrsikre p hva som er kristendom. om de aldri har lest i bibelen somforteller hva kristen tro og liv er.

 

Du huskerkanskje at det i begynnelsen av mine prester her ved havet ble en stor strid iforbindelse med dpen. Det gjaldt ikke sprsmlet hva dpen gir s mye somdette om dpen ogs stiller krav.

 

Ikke krav tilbarnet, men til de som skal ta hnd om det. Til det hjem, den familie, detnrmilj og den menighet hvor barnet skal leve opp.

 

Kjernen isaken var om de som brer barnet til dpen tar p seg en forpliktelse til labarnet f lre Jesus kjenne. f bli hos han som det ble dpt til.

 

Svaret p dettefikk jeg i brev, i telefoner, i avisoppslag. i rykter og i ukollegialitet.

 

Det var dem somsa at det var presten som ville hindre barna i komme til Gud.

 

Stiller du kravkan du bare forsvinne for Jesus er bare kjrlighet.

Du talerannerledes enn den Jesus jeg lrte om p skolen, osv.

Dette fortalte megat folk flest, ja kanskje ogs enkelte i kirken ser p dpen langt p vei somen magisk handling, gjerne et hokus pokus som virker som en amulett p halsensom vern mot ulykker.

 

At folk skjellerut og kritiserer p grunnlag av slike forestillinger, kan man ikke ta s tungt.For Bibelen og vr evangelisk lutherske Bekjennelse taler annerledes om saken.

 

Dpen kreverbde et kristent hjem og en kristen menighet som str bak i bnn og arbeid forden lille.

 

Det som virkeliger ille er hvor lite folk flest vet om dpen og troen, om kristendom.

 

Dette sierantakelig mye om at dpen og dens forpliktelse er lite og for drlig forkynt oglest om blant oss.

 

Vi som forkynnerGuds ord m ta dette alvorlig. At den som dpes blir begravet med Kristus, ogstr opp igjen til et nytt liv med Ham er en sentral sak i Bibelen. (Rom.6)

 

Herrens ordstr fast. det kan aldri fare vill. dpen og troen er en side av det, derfor mvi alle inn til ordet, den pne Bibel i forkynnelse og studium.

 

Men det gjelderogs kjenne hele Guds rd til frelse.

 

Jeg hper atBibelselskapets aksjonstema Bibelen pen for alle m bli virkelighet her hososs. Slik at Herrens Ord kan n inn til frelse og nytt liv for alle.

 

Presten harordet,

Bud og HustadMenighetsblad nr.4/86

 

svennam@hotmail.com