ENPEN BIBEL?

 

Jes. 55.11ÓMitt ord vender ikke tomt tilbake til meg.Ó

 

Rom. 9.28ÓDet Herren har sagt, skal Han gj¿re pŒ jorden.Ó

 

Dette er veldigeog grensesprengende bibelord. Men det forutsetter at du og jeg

 

H¯RER hva Herrenhar sagt:

 

NŒ f¿rer nok Gudsitt verk fram i alle fall. Men Han vil ogsŒ GJ¯RE sitt verk gjennom oss.

 

En meningsmŒlingsom Gallup/NOI foretok for Aftenposten i oktober 1985 viste at hele 63 prosentav de spurte aldri hadde lest i Bibelen siste Œr. 11 prosent av dem som regnetseg som personlig kristne, leste heller ikke Bibelen. Grunnen til dennemanglende bibellesnlng var Œpenbart ikke at de ikke hadde en bibel i sitt hjem.84 prosent svarte nemlig at de hadde egen bibel eller nytestamente.

 

Det kom ogsŒfram at 6,5 prosent av folk over 15 Œr leser Bibelen daglig. Jeg h¿rte RolvWesenlund sa om dette at folk tar avstand fra en bok de aldri har Œpnet. Det ernok mye rett i det. Men aller mest rett blir det om vi snur pŒ skuespillerensord og sier det pŒ denne mŒten:

 

Folk erskrŒsikre pŒ hva som er kristendom. om de aldri har lest i bibelen somforteller hva kristen tro og liv er.

 

Du huskerkanskje at det i begynnelsen av mine presteŒr her ved havet ble en stor strid iforbindelse med dŒpen. Det gjaldt ikke sp¿rsmŒlet hva dŒpen gir sŒ mye somdette om dŒpen ogsŒ stiller krav.

 

Ikke krav tilbarnet, men til de som skal ta hŒnd om det. Til det hjem, den familie, detn¾rmilj¿ og den menighet hvor barnet skal leve opp.

 

Kjernen isaken var om de som b¾rer barnet til dŒpen tar pŒ seg en forpliktelse til Œ labarnet fŒ l¾re Jesus Œ kjenne. fŒ bli hos han som det ble d¿pt til.

 

Svaret pΠdettefikk jeg i brev, i telefoner, i avisoppslag. i rykter og i ukollegialitet.

 

Det var dem somsa at det var presten som ville hindre barna i Πkomme til Gud.

 

ÓStiller du kravkan du bare forsvinne for Jesus er bare kj¾rlighet.Ó

ÓDu talerannerledes enn den Jesus jeg l¾rte om pŒ skolen,Ó osv.

Dette fortalte megat folk flest, ja kanskje ogsŒ enkelte i kirken ser pŒ dŒpen langt pŒ vei somen magisk handling, gjerne et Óhokus pokusÓ som virker som en amulett pŒ halsensom vern mot ulykker.

 

At folk skjellerut og kritiserer pŒ grunnlag av slike forestillinger, kan man ikke ta sŒ tungt.For Bibelen og vŒr evangelisk lutherske Bekjennelse taler annerledes om saken.

 

DŒpen kreverbŒde et kristent hjem og en kristen menighet som stŒr bak i b¿nn og arbeid forden lille.

 

Det som virkeliger ille er hvor lite Ófolk flestÓ vet om dŒpen og troen, om kristendom.

 

Dette sierantakelig mye om at dŒpen og dens forpliktelse er lite og for dŒrlig forkynt oglest om blant oss.

 

Vi som forkynnerGuds ord mŒ ta dette alvorlig. At den som d¿pes blir begravet med Kristus, ogstŒr opp igjen til et nytt liv med Ham er en sentral sak i Bibelen. (Rom.6)

 

Herrens ordstŒr fast. det kan aldri fare vill. dŒpen og troen er en side av det, derfor mŒvi alle inn til ordet, den Œpne Bibel i forkynnelse og studium.

 

Men det gjelderogsŒ Œ kjenne hele Guds rŒd til frelse.

 

Jeg hŒper atBibelselskapets aksjonstema ÓBibelen Œpen for alleÓ mŒ bli virkelighet her hososs. Slik at Herrens Ord kan nŒ inn til frelse og nytt liv for alle.

 

Presten harordet,

Bud og HustadMenighetsblad nr.4/86

 

svennam@hotmail.com