1.s.i advent/II

FM/Hjelme

Innsetjingsgt.

301103

Luk.4,16-22a

 

Han som Œpner boken.

 

Antikvariater kan v¾re fascinerende butikker Œ bes¿ke. Her er stedet for dem som ser etter en gammel bygde-eller Bergensbok, oppbyggelig litteratur, god krim, Illustrerte Klassikere, Donald Duck&Co, eller en av de gamle barneb¿kene-en som er gŒtt i stykker eller er mistet.

 

Jeg synes det er morsomt Œ fremdeles bla i gutteb¿kene. Stompa, Hardy-Guttene og Jules Verne.

De er kilde for latter, spenning, eller rett og slett en god historie. Og sΠholder de oss voksne unge i sinn.


Dere som er barn og unge: Hva leser dere? Ja, for dere ser vel ikke bare pΠTV eller spiller data?

 

Blant de gutteb¿kene jeg liker best, er de som ble skrevet av Sverre D.Husebye, som bl.a var prest i Sandviken i Bergen.

 

Han skildrer en kameratflokk i Oslo for 70 Œr siden, som starter ÒDen eksentriske klubbÓ: Liga for skolegutters menneskerettigheter.

 

Helt fram til 60-tallet skrev Husebye spennende b¿ker om DikterÕn,  Strutsen, ÒR¿mlingen fra 1001 Natt,Ó ÒEpleÓ, ÒSj¿mannÓ, TilhengerÕnÓ og ÒPadlikano.Ó Og om presten Robert Wegge, som pŒ mange mŒter blir den gode autoriteten for guttene, og gj¿r at det gŒr bra med dem til slutt.

 

Wegge er sterkt inne i bildet ogsŒ i en bok som f¿lger et litt annet spor: ÒH¿yere opp, og lenger framÓ, som handler om gutten Svein Jansens problemer bŒde pŒ skolen og hjemme, inntil tingene ordner seg, og Svein blir Norgesmester bŒde i spesielt hopp og i fri-idrett. Men sŒ blir det ÒDypere inn, og lenger ut.Ó, for Gud kaller Svein til Œ bli misjon¾r.

 

Husebye-b¿kene er sterkt anbefalelsesverdige, og kanskje kan en v¾re heldig Œ finne Žn eller flere i-et antikvariat. Det er noe som skjer-nŒr vi

 

Œpner boken.

 

II

 

I dag skal vi stoppe ved

 

b¿ker som Œpnes.

 

Jesus gikk til gudstjeneste i hjembyen sin, Nasaret. Og der ble han bedt om Œ v¾re tekstleser ved den 2.lesningen. De hadde alt lest fra Moseb¿kene, og nŒ ble Jesus gitt en tekst fra profetene.

 

Man hadde bibelb¿kene i ruller, og sŒ kan vi tenke oss at Jesus ruller opp boken og begynner Œ lese.

 

Og lesningen den var fra Jesaja kap.61: Men Jesus legger ogsΠnoe til, fra kap.58.

 

Men tilh¿rerne mŒtte undre seg. Jesus hopper ogsŒ over noe. Han skal forkynne et nŒdens Œr, et velbehagelig Œr fra Herren, sier han, men stopper f¿r det ogsŒ stŒr om et hevnens Œr. Var Jesus kanskje lite skrifttro, en liberal teolog, en som tar bort noe, omtolker, eller legger en annen mening i sakene?

 

Nei, Han stŒr der nettopp som oppfylleren av Skriften.

 

III

 

Han Œpner boken.

 

Alt ligger gjemt i Guds store plan. Den er full av detaljer, og mange ganger er den vanskelig Œ forstŒ, et virkelig mysterium.

 

Men det handler om Gud har utvalgt et folk, frelst det fra fangenskap, og om Hans brennende kj¾rlighet til folket.

 

Den f¿rste Messias var kong Saul. Men han var ulydig mot Gud, og ble forkastet. SŒ ble David konge og Messias, den salvede kongen. Men folket og kongene etterpŒ var mange ganger ulydige, og s¿kte andre guder. SŒ kom Guds sendebud og kalte til omvendelse.  Det kunne komme gode konger, det kunne bli vekkelse, men til slutt gikk det gale veien. Kongen ble styrtet, landet ble delt, og folket bortf¿rt av krigerske stormakter.

 

Men Gud glemmer ikke sitt folk og sin plan. Og dypest sett har Han mer enn Israel og en enda st¿rre frelse enn redning fra stormakter i tankene.

 

Tidligere i Jesajaboken ser vi det beskrevet ved to navnevalg.: F¿rst mŒ profeten gi s¿nnen sin et spesielt navn: Jesjar Jasjuv betyr: Det er en rest som omvender seg. Og Jesaja mŒ gŒ til kongen; Messias og kalle ham til Œ f¿lge Herrens Bud.

 

Det gikk ikke. Kongen har fromme utflukter, men omvender seg ikke. Der og da vrir Gud sin plan:

 

ÒSe, en jomfru blir med barn, og hun skal gi Ham navnet Immanuel: Gud med Oss!Ó(Jes.7,14)

 

Han vil kvitte seg med hele kongehuset til fordel for en ny og annerledes konge, med et merkelig navn: Immanuel. Og sŒ skal han v¾re et lite barn som skal f¿des av en jomfru

 

Men av Davids ¾tt skal han v¾re: For en spire skal vokse opp av Isais stubbe. Jes. 11. Og herfra gŒr linjen videre. I Œrene som f¿lger dras teppet sakte men sikkert til side pŒ historiens scene.

 

Derfor er det at Jesus stŒr i synagogen i Nasaret, og roper ÒHerrens Ande er over meg, fordi Han har salva meg.Ó(4,18) Her er Skriftens mŒl og mening, Guds sanne Messias, Guds Salvede, den rette Kongen! I Ham er alle l¿fter om Messias som skulle komme oppfylt.

 

IV

 

Han Œpner boken.

 

Jeg er blitt sŒ glad i uttrykket Òopna bokrullenÓ (4,17) i dagens evangelium.

 

Det er sammr sak i dagens lektietekst fra p.5, fra det budskapet, det synet som Jesus gav Johannes i hulen pŒ ¿ya Patmos.

 

ÒEg sŒg at han som sat pŒ kongsstolen, hadde ein bokrull i h¿gre handa. Det var skrive pŒ rullen, bade inni og utanpŒ, og han var forsegla med sju segl.Ó(p.5,1)

 

Her blir tilv¾relsen, med fortid, nŒtid og fremtid fremstilt som en forseglet bokrull, og vi fŒr h¿re at dens mening og mŒl ligger i den allmektige Guds hŒnd.

 

Og bra var det, for Johannes mŒ erkjenne: ÒDŒ gret jeg sŒrt, for ingen vart funnen verdig til Œ opna boka, eller sjŒ i henne.Ó(5,4)

 

Men det er ikke noe som er sŒ vanskelig og innfl¿kt at ikke Gud Herren Jesus Kristus forstŒr seg pŒ det!

 

ÒGrŒt ikkje! For L¿va av Juda ¾tt, Davids rotrenning, han har sigra og er den som kan opna boka..Ó Og eg sŒg eit Lam,(som) sto midt...mellom truna og de fire skapningane og dei eldste, og Lammet sŒg ut som det var slakta...

 

Lammet kom bort til Han som satt pŒ kongsstolen, og tok imot boka frŒ Hans h¿gre hand. Da det tok boka, fall de fire skapningane og dei tjuefire eldste ned for Lammet,Ó(Utdrag fra 5,5b-8a)

 

Her er Han som har fortid, nŒtid og fremtid i sin hŒnd. Her er Han som har n¿kkelen til tilv¾relsens, til historiens gŒte. Her er Han som Œpenbarer meningen med historien og tilv¾relsen.

 

Din og min tilv¾relse.

 

Din og min historie

 

Han er bŒde en L¿ve og et Lam. Han er den som led og d¿de. Men Han er ogsŒ den som stod opp, og lever i dag.

 

Jesus er Lammet, som bar all verdens synder. Han tok dine og mine synder med opp pΠGolgata! Der Guds Lam ble slaktet, og hvor Hans blod rant til soning for alle dine og mine synder.

 

Men Jesus er ogsŒ L¿ven. Som seiret! PŒskedag sto Jesus opp av graven. Ingen kunne stanse Ham. Soningens kalk var t¿mt. Den kongekronen som gikk tapt i det gamle Israels fikk Han, men det er en krone med torner!  For korset var Hans trone!

 

Jesu Kristi person og verk sprenger alle vŒre forestillinger. Og: At Han er L¿ve og Lam er da heller ikke det som stemmer best ut fra vŒr fornuft. Men slik taler Guds Ord for Œ fŒ fram det som er helt avgj¿rende for oss: At Gud steg inn i  vŒr verden i Jesus Kristus, for Œ frelse hver eneste en av oss, og for Œ f¿re oss hjem til Himmelen ved seg.

 

V

 

Han Œpner boken.

 

Hvis livet ikke hadde noen mening eller noe mŒl ville det v¾re en helt uutholdelig tanke for oss alle. De som forkaster den kristne tro, skynder seg da ogsŒ ofte Œ finne en ny og annen mening med livet. De fors¿ker Œ tolke tilv¾relsen i sitt bilde.

 

Det blir sŒ lett til det at bŒde ungdom og voksne etter jul f¿ler at vi er tilbake i hverdagens strev og mas, hvor det kanskje ikke er vi som styrer med mange gj¿remŒl, men mange gj¿remŒl som styrer med oss! At det gŒr som dikteren Rudolf Nilsen sa: ÒAlle var glade, men ingen forandret!Ó

 

Advent mŒ i Œr bli mer for oss enn f¿r. For hvor stŒr vi i julen og etter jul om vi ikke har tatt imot den Jesus som julen handler om? Ja, Han som er selve julen?

 

Advent er at Jesus kom inn i historien! Han vil komme inn i din og min historie! Advent er at Jesus er n¾r! Jesus har ikke glemt deg!

 

SŒ sliter vi alle med vŒre synder. VŒre feil og vŒre fall. Men i en av profetiene om Jesus beskrives Han ikke bare som konge, men ogsŒ som prest:

 

 Òhan ble sŒret for vŒre overtredelser og knust for vŒre misgjerninger.Straffen lŒ pŒ Ham for at vi skulle ha fred, ved Hans sŒr har vi fŒtt legedom.Ó(Jes.53,5)

 

Du, Jesus kommer TIL DEG i dag. Han som ogsŒ heter L¿ven og Lammet! Denne Jesus vil i dag sette deg i forhold til Ham. I rett forhold.

 

Han vil inn i din historie. Din livshistorie. Og ta hŒnd om den, ta hŒnd om deg slik Han tok hŒnd om bokrullen. Han var den eneste som kunne. Han er ogsŒ ditt og mitt eneste hŒp.

 

Han som sto der i synagogen i Nasaret-Han stŒr her i dag i sin menighet fordi HelligŒnden b¾rer Ham til oss ved og fra den Œpne boka. Og fordi Han er Her, kan du ta din tilflukt til ham. Du trenger Ham, uten er du fortapt!

 

Advent er ogsΠat Jesus kommer snart igjen! Ofte tenker vi at advent betyr venting, og det er jo ikke sΠdumt, men ordet betyr komme. Jesus, som profetene fortalte skulle komme. Han kom. Han kommer i dag, Han kommer i julen, men skal ogsΠkomme igjen.

 

SΠskal vi vente pΠHans komme. Vente pΠHam! Og ta imot Ham!

 

Det skal vi ogsŒ fŒ gj¿re ved den store takksigelsen, eukaristien, ved nattverdens sakrament. Her er det ikke bare en Œpen bok, men en Œpen d¿r til det fullbrakte offer fra Golgata. For her fŒr vi Jesu legeme og blod under br¿ds og vins skikkelse, til alle vŒre synders nŒdige forlatelse.

 

Velsigna vere Han som kjem i Herrens Navn!

 

Til ®re for Faderen og Sonen og den Heilage Ande, som var, er og blir, ein sann Gud, frŒ ¾ve og til ¾ve. Amen.

 

svennam@hotmail.com