Juledag

JOH.1,1-14

H¿gtidsmesse

 

ÓI-kj¿tingaÓ

 

I

 

Betlehemer et aktuelt bynavn i disse tider. Det er sentralt bŒde i nyheter, politikk,og i vŒr kristne tro.

 

Overdet stedet i Betlehem hvor Jesus ble f¿dt er det bygget en kirke, F¿dselskirkenheter den.

 

Detvar i en grotte ved siden av denne kirken at kirkefaderen Hieronymus levde formange hundre Œr siden.

 

Denhellige Hieronymus  levde fra342-420 og ble f¿dt av rike, romerske kristne foreldre i det som i dag heterKroatia. Han fikk en kristen utdannelse, deretter ble han sendt for Œ studere I Roma, men ble ikke d¿pt f¿r hanvar atten Œr.

 

PŒ370-talllet hadde han pr¿vd seg bŒde i kloster, pŒ pilegrimsreise og var blittpresteordinert.

 

TiŒr senere gav Kirken ham i oppgave Œ ta pŒ seg den enorme jobben Œ lage enlatinsk Bibelutgave. Han skrev ogsŒ flere bibelkommentarer, og er s¾rlig kjentfor den om Matteusevangeliet

 

I386 slo Hieronymus seg ned i Betlehem, og grunnla sammen med sin fortroligePaula 4 klostre, et gjestehus for reisende og en gratis skole hvor han l¾rtebarn fra omrŒdet gresk og latin. Dette Œret tok den lange perioden pŒ 34 Œr medgrotteliv til.

 

St.Hieronymusvar den l¾rdeste av de latinske kirkefedre og en av Kirkens st¿rste bibell¾rde.Men han var en kontroversiell prest og kirkeleder.

Hand¿de i klosteret i Betlehem den 30. september 420, og ble begravet iF¿dselskirken i Betlehem, n¾r det tradisjonelle stedet for Kristi f¿dsel.

 

Flereganger var Hieronymus tilbudt Πbli biskop, men Hieronymus svarte

alltid:ÇLa meg fŒ bli ved min frelsers krybbe!È La det ogsŒ v¾re vŒr b¿nn nŒr vi nŒreiser oss og synger vŒrt h¿ytidsvers, nr. 48: En Frelser er osss f¿dt i dag.Ó

 

Kilder:Attwater (dk), Attwater/John, Attwater/Cumming, Farmer, Jones, Hallam, Bentley,Lodi, Butler, Benedictines, Delaney, Engelhart, Schnitzler, Schauber/Schindler,Melchers, Gorys, Dammer/Adam - Kompilasjon og oversettelse: Per EinarOdden -

 

II

 

DetHellige juleevangeliet etter Johannes i det 1.kapittel:

 

Laoss se litt pΠnoen av versene i teksten:

 

V.1:I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.

 

Johannes-evangelietbegynner pŒ samme mŒten som 1.Mosebok. Det evangelisten vil ha frem, er at Ordetfantes i begynnelsen, f¿r underet i jomfru Marias liv, og f¿r skapelsen.

 

Ordeter ellers Jesus. Det gŒr klart frem av dette kapitlet.

 

v.3:Alt er blitt til ved Ham, og uten Ham er ikke noe blitt til av alt som er blitttil.

 

Herer tanken at Ordet Jesus er selve byggmesteren ved skapelsen. NŒr Bibelensf¿rste kapitel taler om at Gud sa Òdet bli,Ó mŒ vi se for oss S¿nnenved Faderens side. Husk ogsŒ Hebreerbrevets tale i lektien i dag: Òved Hamskapte Gud verden.Ó (Hebr.1,2c)

 

MennŒr uttrykket I begynnelsen er brukt, r¿per det ogsŒ at ved Ordet skjer nŒen ny og annerledes skapelse.

 

v.4:I Ham var liv, og livet var menneskenes lys.

 

HergŒr evangelisten over til selve frelsessp¿rsmŒlet. Det skjer ved at han nytterbegrepene lys og liv. SŒ er vi ogsŒ rett over i selve juleevangeliet.

 

Lyset  er jo viktig i julefeiringen ogjulebudskapet ellers. Men mens Matteus knytter det til Bethlehemsstjernen, ogLukas til englesynet over Bethlehemsmarkene, er det f¿rst og fremstl¿vhyttefesten i Israel som er bakgrunnen i Johannesevangeliet.

 

Johs.8forteller at Jesus stilte seg opp midt under den h¿ytidelige prosesjonen itemplet. Det var natt. Sv¾re fakler brant slik at de kunne sees pŒ andre sidenav Jordan ble det sagt.

 

MenJesus roper ut: ÒJeg ER verdens lys. Den som f¿lger meg skal ikke vandre im¿rket, men ha livets lys.(8,12)Ó

 

Menlyset avsl¿rer ogsŒ og d¿mmer menneskenes onde gjerninger.

 

Liv er det andre begrepet iverset. Dette er ogsΠmye brukt av Jesus.

 

OgsŒdette knytter Han til Jeg ER-betegnelsen, som er et navn pŒ Gud selv: Jeg ERoppstandelsen og livet, Jeg ER Livets Br¿d..(Joh.11,25; 6,35)

 

DetŒ bli frelst bestŒr i Œ gŒ over fra d¿den til livet. Joh.5,24. Man kan ikke seGuds Rike uten at man blir f¿dt pŒ ny. Johs, 3.5.

 

Ogikke minst: Dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud,og Han du utsendte, Jesus Kristus.(Joh,17,3)

 

v.5.Og lyset skinner i m¿rket, men m¿rket tok ikke imot det.

 

Vihusker at det i vers 1 var tale om at S¿nnen var tilstede ved Skapelsen. Det blelys, l¿d Ordet. Og det ble lys. NŒ lar Han dette lyset skinne inn blantmenneskene. Men vel og merke inn i menneskenes m¿rke. VŒr kj¾rlighet tilondskap og synd.

 

OgsŒ blir ikke lyset tatt i mot!  Hvor sŒrt det enntrengtes. Samme sak ser vi i v.10-11:

 

Hanvar i verden, og verden er blitt til ved Ham, og verden kjente ham ikke. Hankom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot Ham.

 

Hankom som Žn av oss! Og likevel: Ofte ikke tatt i mot.

 

v.12.Men alle dem som tok imot ham, dem gav han rett til Πbli Guds barn, de somtror pΠhans navn.

 

Herer motsetningen til de lukkede hjerter og de knyttede never:

 

Den,du er salig som tar i mot Jesus som sin, din Frelser! Som tror pΠHans Navn!

 

Kandet sies enklere, klarere og tydeligere?

Iv.13. ser vi at mottakelsen av Jesus er knyttet til Œ bli f¿dt pŒ nytt, for:De er ikke f¿dt av blod, heller ikke av manns vilje, men av Gud.

 

F¿rstser vi her pŒ en mŒte gjenf¿delsens under nedenfra: Et menneske tar imotKristus, og fŒr dermed rett til Œ bli Guds barn. Men dette er ogsŒ noe man er:De kristne betegnes som dem som tror pŒ Hans Navn. Jesu Navn.

 

SŒkommer gjenf¿delsens under ovenfra: Det skjer ikke ved menneskelig vilje, menav Gud! Gud alene kan gi et menneske troen, og gj¿re det til en ny skapning ien ny skapelse.

 

v.14.Det siste verset i juleevangeliet etter Johannes forteller om den nyeskapelsens sentrum:

 

OgOrdet ble kj¿d og tok bolig blant oss. Og vi sŒ Hans herlighet, en herlighetsom den en enbŒren S¿nn har fra sin Far, full av nŒde og sannhet.

 

Dethandler om Ordet som er kommet i kj¿d! Om Gud som har Œpenbart seg i JesusKristus. Ordet som slo opp sin helligdom, egentlig: sitt tabernakel blant oss. Detgamle templet er avl¿st av Hans hellige legeme. Og der i Hans person, der, iJesus, i Hans menighet, er Guds frelse for hver eneste en av oss Œ finne!

 

IV

 

Ordetble kj¿d...Ordet ble menneske. Inkarnasjonen. Hva betyr dette for oss som pŒnynorsk med rette er oversatt med Òi-kj¿tinga?Ó

 

Teologienher er ikke enkel, men mŒ til:  Vitror pŒ Žn Gud, og de tre personer, Faderen, S¿nnen og HelligŒnden. Og Kristiperson har to naturer: Sann Gud og sant menneske. Samtidig. I Jesu Kristiperson er Gud og menneske forenet! Hemmeligheten ved Kristi person er denfaktiske forening mellom Gud og menneske. I Ham er de to ett slik at vi mŒbekjenne: Jesus er Gud som menneske! Dette er et stort mysterium, men du og jegskal fŒ uttrykke dette gamle dogmet i glad lovprisning og tilbedelse, ivissheten om at det er dette Skriften l¾rer.

 

MenEvangeliet i dag, med dets Kristusdogme, om Ordet Kristus, Gud og menneske, somer kommet i kj¿d, det har ned gjennom Kirkens historie blitt angrepet bŒde frah¿yre og venstre. Biskop Ireneus av Lyon, en av de f¿rste og storekirkefedrene, sa det slik: Hos heretikerne mangler alltid den setning at GudsOrd er blitt kj¿d. Ordet heretiker kommer av et ord som betyr Œ velge. Meningener: Angrepene pŒ den sanne og rette Kristusl¾re kommer fra mennesker som harvalgt seg sin egen Jesus.

Karakteristisker at de grupperer seg langs to linjer: Enten vil man ikke vite av Kristiguddom. Eller: Man forkaster Kristi manndom, Hans menneskevorden. Det blirenten vulkanflammen som reiser seg mot himmelen, men ikke nŒr den, og pŒ andresiden et lynglimt fra himmelen som i beste fall tangerer vŒr verden, men ikkegŒr inn i den.

 

Kirkenkommer under dobbelt ild! Og mŒ rope det ut som vi gj¿r det her i dag: ÒEt barn  er oss f¿dt, en S¿nn er oss gitt...og sŒ er Han jamen ogsŒveldig Gud, Evig Far og Fredsfyrste!Ó(Jes.9.6)

 

Etterhvertsom Kirken fikk bygget ut sitt forsvarsverk mot vrangl¾ren fŒr vi merspissfindige versjoner av dette: PŒ den ene siden kan det hete at Guds S¿nn bleforvandlet  til et menneske,eller pŒ den andre siden at fosteret i Marias liv ble gjort  til Gud ved Den Hellige nd.

 

Ogsenere igjen vil noen si: Selvsagt er Han Gud og menneske, men de to fŒr liksomikke kontakt med hverandre. En av dem som i sŒ mŒte kom pŒ ville veier ioldkirken, var biskop Nestorius av Konstantinopel. Han er kjent for detstandpunktet som er kalt Òde skiller Kristi to naturerÓ.Og pŒ den andre sidenblir Jesus nŒ til halvt Gud, halvt menneske, i en herlig blanding. Men dettebryter med Hebreerbrevets vidunderlige tale om at Han i ett og alt ble sinebr¿dre lik! (Hebr.2.17)

 

V

 

Dogmeter ikke noen t¿rr l¾resetning. NŒr det sier at i Kristus er Gud og menneskefaktisk forenet, sŒ vil det si oss at Kristus kom for Œ f¿re oss til Himmelenmed seg!

 

Juleevangelieter at Gud Faderen i S¿nnen elsker oss inderlig, ja, for Œ si det med den lilleBibel:

 

ÒForsŒ h¿yt elsket Gud verden, at Han gav sin S¿nn den enbŒrne, slik at hver densom tror pŒ Ham ikke skal gŒ fortapt, men ha evig liv.(Joh.3,16)

 

tro pŒ Ham. ta  i mot Ham. Det erdet som er inkarnasjonens mening. For det var derfor han kom! For at vi ikkeskulle gŒ fortapt. For at du og jeg skulle vinne det evige liv! For at viskulle fŒ ta i mot Ham som vŒr Frelser.

 

Forat du og jeg med evangelisten, apostlene og hele den troende menighettriumferende skal fΠbekjenne: Vi sΠHans herlighet!

 

se Hans herlighet, det er det som er saken!

 

Detbetyr Œ se Ham som sin personlige Frelser i liv og d¿d, overfor den ondes makt,verdens bedrag og foran Guds domstol.

 

Alledem som tok imot Ham, dem gav Han rett til Πbli Guds Barn! Det kan ogsΠgjeldedeg!

 

VI

 

Ibegynnelsen av prekenen h¿rte vi litt om kirkefaren St.Hieronymus.

Legendentillegger ham en samtale med Jesus-barnet:

 

SŒofte jeg ser mot Betlehem, sier han, har mitt hjerte en samtale med barnetJesus- Jeg sier: Herre Jesus, du skjelver. Du ligger sŒ hardt og vondt - formin

salighetsskyld. Hvordan skal jeg kunne gjengjelde deg dette? Da synes jeg det er som ombarnet svarte: Jeg vil ingen ting ha, kj¾re Hieronymus. Hold deg bare i ro.

Jegkommer til Œ fŒ det verre, i urtegŒrden og pŒ det hellige korset. Da fortsetterjeg Œ tale: Kj¾re Kristusbarn, jeg mŒ fŒ gi deg noe. Jeg gir deg alle minepenger-

Barnetsvarer: Jeg eier allerede himmel og jord, s¿lvet og gullet er mitt. Pengenedine trenger jeg ikke. Gi dem til de fattige, sŒ vil jeg ta imot dem som om devar gitt til meg. Da fortsetter jeg:

 

Kj¾reKristusbarn, det vil jeg gjerne gj¿re, men likevel mŒ jeg fŒ gi noe til degselv. Ellers s¿rger jeg meg til d¿de. Da sier barnet: Kj¾re Hieronymus,ettersom du er sŒ gavmild, sŒ skal jeg si deg hva du skal gi meg. Gi meg dinesynder. Gi meg din onde samvittighet og din fortapelse. Jeg svarer: Hva skal dugj¿re med den? Kristus  svarer meg:Jeg vil ta den pŒ mine skuldre. Det skal v¾re min herlighet og mitt herred¿mme.Jesaja har jo forutsagt at jeg skal b¾re dine synder og ta dem bort. Da begyntejeg Œ grŒte og sa: Barn, kj¾re Kristusbarn, du r¿rer mitt hjerte til tŒrer. Jegtrodde du ville ha noe godt av meg, og nŒ vil du bare ha det onde hos meg. Tabort det som er; mitt! Gi meg det som er ditt! SŒ blir jeg fri fra synden ogviss pŒ det evige liv.

 

Vivar av naturen, pŒ grunn av vŒre synder, borte fra Faderen. For Gud kunne ikkese gjennom fingrene med din og min synd.Ved synden var vi ugjenkalleligovergitt til Guds vrede over synden, om det da ikke hadde v¾rt for BarnetJesus, S¿nnen, Gud, inkarnert, menneske i tiden, uten  vŒr synd og skyld.

 

Iden Hellige Nattverd skal vi nettopp fŒ ta i mot Ham. Kristus kom, for Œ kj¿peoss fri! Og det har Han gjort! Som vŒr lutherske barnel¾rdom har l¾rt oss det: Haner min Herre, som har gjenl¿st meg, kj¿pt meg fri, og frelst meg, fortapte ogford¿mte menneske! Og, som Biskop Brorson ogsŒ sier det:Ó Guds S¿nn har gjort megfri Fra Satans tyranni, fra syndestand, fra lovens bann, fra d¿dens skrekk oghelvedbrann.Ó(NoS 330, v.1) Han kom for Œ frelse deg og  meg fra syndens n¿d, d¿dens rike og allden ondes slaveri.

 

TIL®RE FOR FADEREN, OG SONEN, OG DEN HEILAGE ANDE, SOM VAR, ER OG VERE SKAL, EINSANN GUD, FR ®VE OG TIL ®VE!

 

svennam@hotmail.com