21 s e pinse II

 Mk.10,13-16

Familiegudsteneste

 

Veien inn i Guds Rike.

 

Husker noen av dere dadere ble d¿pt? Nei dŽt gŒr vel kanskje ikke an Œ gj¿re. Men bŒde du og jeg komtil Jesus i dŒpens sakrament en gang akkurat som de smŒ barna fikk lov Œ kommetil Ham.

 

-Jesus var pŒ tur sammen meddisiplene/l¾resveinane pŒ den andre siden av den eleven som heter Jordan.

 

Og det var mange som kom tilHam. Bibelboka vŒr forteller at han l¾rte dem om slik det skal v¾re i GudsRike. En dag fortalte Han om hvordan vi skal leve sammen-at mann og kvinne skalgifte seg, og h¿re sammen hele livet.

 

SŒ var det en dag at noenbar, og noen leiet smŒbarna sine til Jesus forat Han skulle velsigne dem. OgJesus gjorde det: "SŒ tok han dei i fanget, la hendene pŒ dei ogvelsigna dei."(Mk.10.13-16)

 

Men hva skjedde f¿rst? "...l¾resveinaneville visa dei bort", (Mark.10,13) h¿rte vi. De ville hindre barna i Œ komme tilJesus. Da ble Jesus sint, for det rette var jo at barna skulle fŒ komme tilHam:

 

ÇLat smŒborna koma tilmeg og hindra dei ikkje; for Guds rike h¿yrer slike til. Sanneleg, det seier egdykk: Den som ikkje tek imot Guds rike som eit lite barn, skal ikkje koma inn idet.È(Mk.10,14-15)

 

NŒr Jesus sier at vi ikke kommerinn i Guds Rike uten at vi er som smŒbarna som kom til Ham, sŒ betyr det at vier hjelpel¿se uten Ham, og trenger Œ fŒ plass i Hans Rike like fra vi er smŒ.

 

For det er inn i sitt RikeJesus vil ha oss. Og slik som smŒbarn lar seg stelle med av mor og far, slik erdet om Œ gj¿re at vi alle lar oss stelle med av Jesus.

 

Den gangen ved Jordan daJesus tok imot de smŒ barna gjorde Han det for at de skulle fortsette Œ v¾rehos Ham. Ikke bare en stund, men for alltid og evig!

 

Slik var det ogsŒ med alle devoksne Jesus tok imot og velsignet. Du har sikkert h¿rt om noen av dem.L¾resveinane: Peter, Johannes, Jakob. Og Jesu n¾re venner: Lasarus, Marta ogMaria.

 

Den gangen satt Jesus derslik som vi sitter foran alteret i kirken i dag. Han tok imot barna ved Œvelsigne dem, og lot dem fŒ en plass i Livets bok i Himmelen.

 

Men hvordan mŒtte det bli daJesus hadde d¿dd pŒ korset, stŒtt opp fra de d¿de, og reist opp til Himmelen?Han lovet likevel Œ komme til oss, men pŒ en annen mŒte enn f¿r. Og den mŒtenskulle vare helt til Jesus kom tilbake til jorden.

 

HelligŒnden er det somkommer med Jesus til oss. Gjennom noen hjelpemidler: DŒpen, Bibelen ogNattverden. Derfor er Han her ogsŒ i dag, men vi kan ikke se Ham. Han tar imotoss f¿rste gang i dŒpens bad. Og sŒ igjen og igjen nŒr vi kommer til Ham.  Dere barn, og alle vi voksne. Hankommer til oss slik som Han har lovet i sitt Ord, i Bibelen. I nattverden,gledesmŒltidet, som vi skal dele sammen neste gang vi har Familiegudstjeneste.Og vi fŒr komme til Ham i b¿nnen.

 

Vi trengte Œ bli d¿pt, forden gir det samme Jesus gav direkte ved Jordan. Vi ble Guds barn og blevelsignet av Jesus akkurat som de smŒbarna vi h¿rte om. Fordi ellers var vihelt hjelpel¿se. Uten Jesus kunne vi ikke hŒpe pŒ verken Œ bli frelst eller Œkomme til Himmelen, vi ville mistet Guds kj¾rlighet for alltid.

 

synde er Œ gj¿re mot detGud har sagt. Det Œ bryte Hans Bud. Men synd er ogsŒ at vi tror vi kan klareoss uten Jesus. At vi ble d¿pt betyr at vi skal skynde oss Œ komme til Jesushver dag, for vi har nok lyst til Œ gŒ bort fra Ham av og til. Og sŒ skal vi beHam om tilgivelse for all vŒr synd, og da fŒr vi det. Det gjelder Œ bli hosJesus hele livet! holde seg n¾r til Ham!

 

S¾rlig til alle foreldre. Detvi snakker om i dŒpssamtalen er nettopp det som stŒr i dagens tekst. kommetil Jesus Œ bli hos Ham. Da er n¾ring for Livet i Gud viktig. For Jesus sier:

 

"Eg er LivsensBr¿d..."(Joh. 6,35)

 

"..Eller er detnokon av dykk som gjev son sin ein stein nŒr han bed om br¿d...(Matt.7,9)

 

Hva slags"n¾ringsmilj¿" har vi hjemme hos oss?

 

La oss ta med oss litt fraen kjent salme til slutt:

 

NŒr Jesus kommer inn ihuset,

Og hans den s¿te hilsensfred

Har alle hjertergjennomsuset

Og senket seg i sjelenned,

Da blir det stille, lystog mildt,

Da enes atter hva erskilt.

 

Han stŒr for d¿ren nŒ ogbanker,

dyre sjel, gi aktderpŒ!

Fornekt ham ei i dinetanker,

Og la ham ikke ute stŒ!

Jeg sier i mitt stillesinn:

 Du Guds velsignede, kom inn!

(Landstad, LR 16)

 

La oss be: Kj¾re Jesus, vivil v¾re hos deg!

 

Til ®re for Faderen, ogSonen og Den Heilage Ande, som var, er, og vera skal, ein sann Gud, frŒ ®ve ogtil ®ve!

 

svennam@hotmail.com