Skj¾rtorsdag

Matt.26,17-29

Messe

 

Skulle Hans timev¾re sŒ n¾r?

 

B¿nn:ÒAlle sammen venter pŒ deg, at du skal gi dem mat i rette tid. du str¿r ut, ogde kan sanke; du Œpner hŒnden og metter dem med gode gaver.Ó(Sal.104,27-28)

 

I

 

MesterenŒpnet d¿ren til ¯vresalen og gikk inn.Det var halvm¿rkt der inne, og de tentelampene...Ó ÒHele dagen hadde de hatt en beklemmende f¿lelse av at noe mŒtteskje, den samme trykkende f¿lelsen en har nŒr luften er full av m¿rk dis somholder pŒ Œ trekke seg sammen til tordenv¾r.

 

Mesterentok husfarens plass og grep vinbegeret for Œ begynne mŒltidet med velsignelsenover det f¿rste av pŒskens fire begre. Men i det Han l¿ftet hŒnden til b¿nn, sŒHan pŒ dem og sa:ÓJeg har hjertelig lengtet etter Œ ete dette pŒskelammet meddere f¿r jeg lider. For jeg sier dere at jeg aldri skal ete det mer f¿r det erblitt fullkommet i Guds Rike.Ó

 

DelŒ ubevegelige og stirret pŒ Ham. Han tok vinbegeret, velsignet det og pristeGud som har skapt vintreets frukt. SŒ rakte Han det til dem og sa at de skulledele det mellom seg, for nŒ skulle Han ikke mer drikke vin f¿r den dagen da altvar blitt nytt i Hans Fars Rike.

 

Dedrakk og sŒ pŒ hverandre over begerets rand med store, nesten forskremte¿yne.Var Hans time sŒ n¾r? Var det siste gangen de lŒ til bords med Ham? Skullede aldri mer vandre med Ham gjennom bygder og byer? Uttallige ganger hadde Hanbrutt br¿det for dem og lest velsignelsen. Det hadde v¾rt seglet pŒ deresfellessskap, det synlige beviset pŒ at de tilh¿rte Ham og at Riket tilh¿rtedem. De hadde lenge merket at han br¿t br¿det som et bebudelsens tegn somforkynte at det himmelske frydemŒltidet var n¾r. Og likevel-

(BoGiertz, ÒMed egna šgon,Ó(Sth.1947), norsk utg.Gimnes forlag, Oslo 1948, overs.Stephan Tschudi.)

 

II

 

SkulleHans time v¾re sŒ n¾r?

 

SkulleJesus v¾re sŒ n¾r som Han sier i tekstene om nattverden?ÓDette ER mitt legeme,Ósier Han idet han tar br¿det.Og: ÒDenne kalk ER den nye pakt i mitt blod,Ó sierHan idet Han tar kalken.

 

VifŒr ta Skriften barnlig og bokstavelig, og l¾re i dag hvor viktig denne sakener for den enkelte kristne, og for menigheten.

 

Viskal stoppe ved tre punkt:

 

ÓHvaer nattverden?Ó

 

 Det leder oss over i:

 

ÒHvagis i nattverden?Ó

 

OgsΠtil sist:

 

ÒHvaer rett bruk av Den hellige nattverd?Ó

 

Alledisse tre punktene ber¿rer Jesus i dagens tekst. De er ogsŒ sentrale i denlille Katekismen. Og nŒ vil vi ta dem i tur og orden. Men f¿rst litt omBakgrunnen for, og selve dagens hellige evangelium.

 

III

 

SkulleHans time v¾re sŒ n¾r?

 

Jesusog disiplene sitter sammen om pŒskemŒltidet. PŒskemŒltidet var pŒ Jesu tid etminnemŒltid, der familien sŒ tilbake pŒ den dagen da Herren fridde sitt folk utfra fangenskapet i Egypt.

 

Enomstendelig liturgi gikk igjen fra Œr til Œr. F¿rst drakk man et beger druevinav edel kvalitet, blandet med vann. Det neste var Œ dyppe urter i en saus. Menfremdeles var det bare forretten det dreide seg om.

 

F¿rhovedretten, selve pŒskelammet, kunne komme, manglet bl.a. det som kaltesHaggadaen, selve hjertet i den j¿diske pŒskeliturgien.

 

Husfareni familien ble spurt om meningen med de forskjellige delene av pŒskemŒltidet:

 

a.Hvorforlam?

Ogsvarte: Fordi Gud gikk forbi vŒre fedres hus i Egypt.(Det hebraiske ord forpŒske, P¾sach, er et ordspill mellom P¾sah, som betyr lam, og passah som betyrŒ gŒ forbi. (2.Mos.12.7+13+27)

 

b.Hvorforusyret br¿d?

Svar:Fordifedrene ble forl¿st fra Egypt og hadde ikke tid til Œ bake syret br¿d.(2.Mos.12.8+11+39,5.Mos.16,3)

 

c.Hvorforbitre urter?

Svar:Fordi egypterne forbitret vŒre fedres liv i Egypt. (Det var husfarens oppgave Œgjenfortelle historien om utgangen fra Egypt, slik at den ble levende for allei familien. (5.Mos.26,5-11.)

 

IV

 

SkulleHans time v¾re sŒ n¾r?

 

IpŒskemŒltidet sŒ man ogsŒ framover. Folket levde i hŒpet om den endeligefrigj¿ringen fra fangenskapet i Forl¿sningen!

 

Nestepunkt var 1.del av Lovsangen, som besto av Salme 113-114.

 

Etterdette kom det 2.beger med vin, og sŒ da hovedretten. Man ba bordb¿nnen underledelse av husfaren:ÓPriset v¾re Du, Herre vŒr Gud, som lar br¿d gŒ framav  jorden.Ó Husfaren delte utbr¿det, og sŒ Œt man av pŒskelammet.

 

Etnytt vinbeger fulgte, og sΠkom 2.delen av Lovsangen, som besto av Sal.115-118: Der forekommer bl.adisse ordene fra Salme 116:

 

ÒJegelsker Herren

forhan h¿rte meg

dajeg tryglet og bad.

Fordihan vendte ¿ret til meg,

viljeg kalle pΠham

sŒlenge jeg lever.

D¿denslenker sn¿rte seg om meg,

d¿dsriketsredsler grep meg,

jegfant bare n¿d og sorg.

Dakalte jeg pΠHerren:

ÒHerre, redd mitt liv!Ó

Herrener nŒdig og rettferdig,

barmhjertiger vŒr Gud.

Herrenbevarer de umyndige;

hankom meg til hjelp da jeg var svak.

Falltil ro igjen, min sjel,

forHerren har gjort vel

imotdeg!

Ja,du har reddet mitt liv

frad¿den,

mitt¿ye fra grŒt

ogmin fot fra fall.

JegfŒr vandre for Herrens Œsyn

ide levendes land.Ó

 

Bareet par dager etter at Jesus ba dem, gikk ordene i oppfyllelse.

 

V

 

SkulleHans time v¾re sŒ n¾r?

 

Servi i Lukas-og Markusevangeliet ser vi at Jesus og disiplene var pŒ ¯vresalen.De sier at det var benker og puter der, og Markus legger til at det var ferdigtil mŒltid. Alt disiplene hadde Œ gj¿re, var Œ stelle i stand tilpŒskemŒltidet.

 

SŒsatt de da sammen, om det som hadde det j¿diske pŒskemŒltidet som ramme, slikvi h¿rte Bo Giertz skildre det til Œ begynne med i ÒMed egna ¿gon.Ó

 

Ogsom ogsŒ han er inne pŒ: Det som skjedde ble noe langt mer enn et vanligpŒskemŒltid!

 

Viser  at Jesus opptrer som en j¿diskhusfar og ber bordb¿nnen, etter det 2.vinbegeret, men sŒ f¿lger et nytt ledd,aldeles forskjellig fra den ÒvanligeÓ liturgien:

 

ÒMensde holdt mŒltid, tok Jesus et br¿d, takket, br¿t det, gav disiplene og sa: Tadette og Žt det! Dette er mitt legeme.Ó(26,26)

 

Ogikke bare det: den ventede og vanlige etingen av pŒskelammet h¿rer vi ikke noetil. All oppmerksomhet konsentreres i Evangeliet om dette merkelige: At Jesussier det helt uforstŒelige; Br¿det er hans legeme.

 

Menom pŒskelammet ikke er pŒ bordet, sŒ sitter det egentlige Lammet ved bordet! Ogmindre enn et d¿gn senere mŒ Guds Lam b¾re all verdens synder opp pŒ korset pŒGolgata.Istedet for oss! I ditt og mitt sted!

 

Vedbordet Skj¾rtorsdags kveld handler det ikke bare om Guds Lams samh¿righet medbr¿det, Jesu  Legeme, men det3.beger vin erstattes av at Lammet Jesus knytter sitt blod sammen med den r¿devinen i kalken:ÓOg Han tok en kalk, takket, gav dem og sa:ÓDrikk alle avden! For dette er mitt blod, paktens blod, som ut¿ses for mange til syndenesforlatelse.Ó(Matt.26,28)

 

"Ogdet sier jeg dere: Fra nŒ av skal jeg ikke drikke av denne vintreets frukt f¿rden dag jeg drikker den ny sammen med dere i min Fars rike."(Matt.26,29)

 

SŒforteller evangeliet at de sang lovsangen, altsŒ fra Salmene:

 

Menda hadde ogsŒ det som var viktig skjedd, for vi h¿rer ikke noe om detopprinnelige 4.beger vin i noen av evangeliene.

 

VI

 

SkulleHans time v¾re sŒ n¾r?

 

Hvaer sΠnattverden?

 

Jo,den er at Jesus tar usyret br¿d, og knytter sitt Ord til det. Dette er mittlegeme, sier Han. Dette ER. Ikke: Dette skal bety. Eller: Tenk pŒ mitt legemenŒr du ser br¿det. Dette ER, det inneb¾rer det som det sier: Br¿det som Jesusknytter sitt Ord til, det er, det blir b¾rer av Hans legeme.

 

Menikke bare dette. nattverden er ogsŒ at Jesus tar kalken med vin og knytter vedsitt Ord sitt blod til den. Dette ER mitt blod.  ER altsŒ. Ikkesymbolsk. Men realistisk, virkelig.

 

SkulleJesus v¾re sŒ n¾r? Ja,bokstavelig talt! Vinkalken inneholder Jesu Blod som bleut¿st for mange pŒ korset. Ved Jesu Ord oppstŒr en hemmelighetsfull forbindelsemellom Han selv der pŒ ¯vresalen, Hans verk pŒ Golgata og nattverdelementenebr¿d og vin her i BlomvŒg i dag. Jesu offerlegeme som soner all verdens synderb¾res ut i br¿det, og Jesu offerblod som dekker vŒre synder overfor Guds vredeover synden b¾res ut i kalken. Den nye pakt i mitt blod, sier Jesus.

 

Akkuratsom Herren ved Skapelsen sa: Det bli, og Skaperverket sto der, sŒ er Jesu Ord.dette ER, skaperord, som pŒ underfull vis knytter br¿det sammen med Jesulegeme, og vinen sammen med Jesu blod. Det lar seg ikke forstŒ, men Herren saslik er det. SŒ skal vi fŒ tro det, klynge oss til det. Ved Hans merkelige, mensanne l¿fte. Hans egen hemmelighet. Hans mysterium:

 

TroensMysterium:

 

"Kristusblant dere, hŒpet om herlighet!"(Kol.1,27)

 

VII

 

SkulleHans time v¾re sŒ n¾r?

 

Hvagir sΠnattverden?

 

Visa at pŒskelammet mangler i Evangeliets gjengivelse av dette spesiellepŒskemŒltidet fordi Jesus selv er pŒskelammet.

 

Iden gamle pakt skjedde offeret med blodet av  lam og bukker, og det var ¯versteprester i ledd etter ledd,men likevel mennesker som bar det fram.

 

Iden nye pakt skjer det endelige og store offer i  ¯verstepresten Jesus med Hans, Lammets blod,Han som er bŒdeGud og menneske. Gud selv mŒ bringe dette offeret, fordi alle andre er aldeles uverdige.

 

ÒHanble sŒret for vŒre overtredelser og knust for vŒre misgjerninger. Straffen lŒpŒ Ham for at vi skulle ha fred, og ved Hans sŒr har vi fŒttlegedom.Ó(Jes.53,5)

 

Detteprofetordet forteller hvilken Gave over alle gaver som Han som er bŒde Prest ogKonge formidler i det innviede br¿det og den innviede vinen.

 

VIII

 

Derforer Nattverden et offermŒltid, og det gŒr ogsŒ klart fram av teksten vŒr:"OgHan tok en kalk, takket, gav dem og sa:ÓDrikk alle av den! For dette er mittblod, paktens blod, som ut¿ses for mange til syndenes forlatelse.Ó(Matt.26,28)

 

SkulleJesus v¾re sŒ n¾r? Ja,her gis frukten av det offer Jesus brakte en gang foralle, og forener oss med den fullbrakte soningsd¿d som Jesus tok pŒ seg istedetfor oss. SŒ stifter Han for oss en ny pakt i sakramentet, og i sitt n¾rv¾r ibr¿det og vinen gir Han oss et nytt og oppgjort forhold til Den Hellige Gud, Enpen Himmel, Evig Liv, eller som dagens evangelium sier det: SyndenesForlatelse.(Matt.26,28)

 

NŒrvi slik forenes med Kristus, og Òsmaker Hans s¿te forening,Ó(NoS 641, v.1,Allendorf,Hygom) kandu og jeg fŒ lov til Œ bli "et levende og hellig offer som er til Gudsbehag,"(Rom.12,1) i Guds Tjeneste, i Liturgi, Lovsang og Tjeneste i vŒrMenighet, i Familie, blant Venner og pŒ Arbeid.I rett bruk av vŒre penger ogvŒre lemmer.

 

IX

 

MenNattverden er ogsŒ et ihukommelsesmŒltid. Med vilje bruker vi eteldre ord, og ikke ÒminnemŒltidÓ, fordi det sŒ lett f¿rer tankene inn pŒ at deter vi som skal minnes Jesus.

 

Deter jo fromt og  nyttig om vi kunneklare Œ feste vŒre tanker og sinn pŒ Jesus. Men saken er at i nattverden virkerJesus for oss ved sitt n¾rv¾r i br¿d og vin. Det som skjer er da at vi fŒr  Ham i sinn og tanker. Hans soning avsynden pŒ Golgata blir en del av vŒr organisme, vŒr kropp.

 

DetŒ v¾re en kristen er Œ kjempe mot syndens slaveri. Likesom pŒskelammet minnetom Herrens forl¿sning fra Egypt, minner nattverden oss pŒ at Gud pŒ korset harforl¿st sin Menighet pŒ jord fra synd, d¿d og djevelens verk, og f¿rt ossgjennom dŒpens hav, inn pŒ vandringen mot l¿ftets land, i Himmelen.For at vivirkelig skal nŒ mŒlet!

 

X

 

SŒer nattverden et fellesskapsmŒltid. Vi mottar Ham selv, og forenes med Ham.Vi blirHans grener pŒ det samme vintreet.ÓJeg er vintreet, dere er grenene,...utenmeg kan dere intet gj¿re.Ó (Joh, 15,5)

 

Menvi blir ogsŒ forenet med hverandre. "Drikk alle av den! For dette ermitt blod, paktens blod, som ut¿ses for mange..." (26,28) stŒr det. Flertall! Vier grener pŒ Hans vintre. Vi kan ha forskjellig plassering og utseende, mensammen er vi ett i Ham.

 

SŒer vi ogsŒ forenet med alle de som er gŒtt foran i troen, og nŒ er sammen medHerren. Det kan vi si fordi nattverden ikke slutter her pŒ jorden, her ikirken. Jesus er inne pŒ det i dag nŒr Han til det 2.vinbeger sier at Han aldrimer skal drikke av vintreets frukt f¿r Guds rike er kommet.Og, ÒSalige er desom er innbudt til Lammets bryllupsmŒltid,Ó sier Johs. penbaring(19,9) og peker fram mot denStore Nattverden i himmelen.

 

Ogav den grunn er ogsΠalterringen her i kirken halv, for Πminne oss pΠatfellesskapet med Kristus og Hans venner fortsetter pΠden andre siden!

 

Menda er nattverden ogsŒ et gledesmŒltid. Den er Evcharisti. Ordet betyr egentligÒMeget Glede.Ó Takksigelse til Herren kunne vi ogsŒ si. Og grunnen er klar! Hankommer! Han er! Han er i nattverden! Ordentlig! Virkelig! DET gir grunn tilGLEDE! Jesus lever i dag!

 

XI

 

SkulleHans time v¾re sŒ n¾r?

 

SkulleJesus v¾re sŒ n¾r?Ja! Dette er Guds visdom. Og Hans vei. Og selv vet jeg, atjeg aldri hadde kunnet overlevet som kristen og som prest om det ikke var fordijeg hadde fŒtt tatt Hans Ord pŒ alvor, og fŒtt se det pŒ denne mŒten. At Hanhar kommet til meg uke etter uke, s¿ndag etter s¿ndag, i sitt Hellige legeme ogdyre blod, og at Han ved dette har gitt,og gir meg alle mine synders nŒdigeforlatelse.

 

Endelig:Hva er rett bruk av nattverden? 

 

DamŒ vi sp¿rre: Hvem innstiftet Jesus nattverden for? Ja, det er jo tydelig iteksten, det var Hans disipler, Hans venner. Men hvem er det? Bo Giertz harforklart det slik: ÒEn Jesu disippel er den som bruker Guds ord og b¿nnenfor Œ komme til tro, eller for Œ bli bevart i troen.Ó

 

bruke Guds Ord, det er ogsŒ Œ tr¿ste seg til Jesu Innstiftelsesord: Dette er!Det er Œ klynge seg til Jesu L¿ftesord: Til syndenes forlatelse!

 

SŒskal vi  fŒ gŒ til alters med JesuOrd og L¿fte for vŒre ¿yne og i vŒre tanker. Med Takk og Lov til Herren: HansOrd skifter ikke, selv om f¿lelsene kan variere. SŒ stryker Han ut vŒr synd,selv om vi ikke f¿ler det slik.

 

Menvi skal ogsŒ gŒ med hjertets b¿nn om Œ virkelig bli befridd fra syndensslaveri.

 

XII

 

SŒer nattverdbordet dekket i dag.

 

(Inattverdens innstiftelsesord) stŒr de vennlige og kj¾rlige ordene: ÒDette ermitt legeme som gis for dere. Denne kalken er den nye pakt i mitt blod somut¿ses for dere til syndenes forlatelse.Ó Disse ordene er... ikke forkynt forstokk og stein, men for meg og deg, for ellers ville vel Kristus ha tidd ogikke innstiftet noe sakrament. Tenk derfor etter og inneslutt deg selv i detteÒdereÓ, slik at han ikke taler med deg forgjeves. For her tilbyr han oss alleden skatten han f¿rte med til oss fra himmelen, og som han ogsŒ pŒ andre mŒterpŒ det aller vennligste pr¿ver Œ lokke oss til, som nŒr han sier: ÒKom til meg,alle dere som  strever og b¾rertunge byrder, sŒ vil jeg gi dere hvile.(Matt.11,28) Det er da synd og skam atvi er sŒ fremmede og holder oss unna sŒ lenge, nŒr han sŒ hjertelig og trofastkaller og formaner oss til vŒrt h¿yeste og st¿rste gode... (Sakramentet er) ethelt igjennom helsebringende og tr¿stefullt  legemiddel som hjelper deg, og gir deg liv til kropp ogsjel....For her skal du i sakramentet av Kristi munn ta imot syndenesforlatelse som inneholder og f¿rer med seg Guds nŒde og nd med alle hansgaver, beskyttelse, vern og kraft mot d¿den, djevelen og alt vondt.Ó(Fra:Formaning til vŒr Herres legemes og blods sakramentÓ(

 

1530,Luther, sit. etter Luthers nattverdbok,1878/1894; Arkenserien nr.8,1980,s.36-37)

 

Enting Πtenke over til sist:

 

Dendagen vi som bekjenner troen, ja, ogsŒ vŒr menighet tar inn i sitt hjerte ogsinn det Guds Ord tydelig vitner om: Guds eksistens og virksomhet i br¿det ogvinen, og Gaven nattverdmŒltidet gir inn i vŒre liv, da blir det n¿d for Œ gŒtil alters, og for Œ feire dette sakrament. Hver s¿ndag. Da skapes lovsang ogtakk til Han som kom, kommer og skal komme, ved alterringen. Og da skapes detringvirkninger ut i hverdagen som dirrer av det eneste som til 7. og sist betyrnoe i livet: JESUS LEVER!

 

Til¾re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vere skal, EINSann Gud, frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com