12.s.e.pinse

Herdladagen[1]

Luk.18,9-14

 

Kirken har, ikke minst i eldre tid, sttt p en hy plass i folks bevissthet. Kirken var det naturlige samlingssted om ord og sakrament. I Guds hus var man det hellige nrmere enn i hverdagens strev. Fra kirkehuset tok man ikke bare med hjem ndelige verdier, som levet i sinnet, som la evighetens perspektiv over livet i dets kamp og strid. Ved flittige besk i Guds hus skaptes ogs en ny innstilling og verdiflelse, og den fikk sitt synlige uttrykk i sed og skikk. Litt etter litt vil nok de gamle kirkeskikker forsvinne. De kan likesom ikke forenes med vr opplyste tid. Min hensikt (er) nevne...skikker fra Herdla. Glemselens slr vil vel med tiden slette dem ut...

 

I

 

Det var min forgjenger, Bjrn God Zachariassen, sokneprest i Herdla Prestegjeld fra 1922-1930 som sa dette. Inntil 1967 hadde jo Herdla-presten ogs ansvar for menighetene i Blomvg og Hjelme kirker, nvrende ygarden Prestegjeld. Jeg husker selv Zachariassen som vikarprest i Fana p 60-tallet. Han var en rlig og pen, men ogs from prest, flink liturg og god predikant. Preknene hans var inntrengende, grundige og lrde, med en liten fortelling i begynnelsen eller p slutten. Et godt eksempel p mange trofaste Vestlandsprester.

 

Han var meget bergensk. Mlet hans nr han messet fra Alterboken av 1920 sitter enda i rene mine, og kanskje hos dere som husker ham: F.eks.

Verba(Innstiftelsesordene):Vr Herre Jesus Kristus, i den natt da han blev forrdt, tok han brdet, takket og brt det, gav sine disipler og sagde,

Salutatio(Heeren veere meed deeg, og p denne dagen ville han kanskje ha bedt

Kollektbnnen omtrent p denne mten:

La oss alle bede: Herre Gud, himmelske Fader! Vi ber deg at du vil styre vre hjerter sledes ved din Hellige nd, at vi ikke glemmer vre synder og ophier oss selv

 

Vr gode gamleordfrar i ygarden fra 1972-1975 Alf Sle, (som jeg skal hilse fra i dag) husker ogs godt den typisk bergenske presten, som p den tiden skal ha vrt den yngste soknepresten i landet. (Men jeg tror nok at sokneprest Peter har tangert ham!)

 

Alf forteller at p en kirkesndag i Herdla kom det fiskebter eller kuttere fra Tury, Misje, Vik, Torsvik, Rong, Blomvg, Ona, Tjeldst, og Alvheim med folk som skulle til gudstjeneste. De fr over fjorden som dere p Oster har gjort i dag, la til i Herdlavgen og folk gikk s opp til kirken. Presten kom i ornat fra prestegrden her nede, og mtte da en av de gamle kirkeskikkene:

 

...nr kirkeklokken ringte sammen til gudstjenesten, (tok)mannfolkene utenfor kirken ...hatten av. Klokken, hvis klang kaller de levende til omvendelse og de dde til hvile, brer bud fra Guds evige verden. Derfor smmer det seg ta hatten av. Slik nj hilse p klokken er et uttrykk for rbdighet.

 

Alf Sle sier at det var belnning f vre med til kirke. Og en jobb for far l ofte bak! Etter gudstjenesten sto folk i grupper p kirkebakken og pratet.

 

-Men hva med fromhetslivet i selve gudstjenesten?

 

Noko spesielt kom i mot deg i Herdlakyrkja! Det var nett som noko heilagt, ein behageleg og fin flelse. Dette mener Alf ogs sat i kirken etter restaureringsarbeidet etter brannen 1934, men ogs oppbyggingen etter den tyske okkupasjonen.

 

I 6-7 rs alder var det interessant sitte musestille i benken i Herdlakyrkja og observere de voksne. Mennene gikk i vadmelsklr med dobbelt vest med klokkekjede. Det knirket i finskoene. Det var p den tiden vanlig med hatter med store bremmer p. Det frste mennene gjorde da de kom inn i kirkebenken var ta hatten foran ansiktet. De ba i hatten. Det samme gjorde kvinnene, men de bad i den svarte silkeduken de hadde opp linhuen p hodet[2].

 

Presten observerte ogs dette:

 

En annen skikk, en ikke sjelden s, var at mennene - srlig eldre - enten fr de satte seg, eller etterat de hadde funnet plass, bad i hatten: holdt hatten foran ansiktet under bnn. Opprinnelsen til be i hatten er vanskelig finne, sier Zachariassen, og formoder det kan vre en slags lnnkammerbnn.

 

Men kan det ikke hende at dette egentlig var gammelkirkelig fromhet som har spor andre steder og langt tilbake i Guds hellige, og almenne kirke? Uansett: Folk fra nvrende ygarden tok skikken med seg til nye Blomvg kapell som det frst het fra vigslingen i november 1931, men her kom skikken vekk, kanskje, mener Alf fordi det kom nye plagg, f.eks. brukte mennene etterhvert skyggeluer, fiskaruniform.

II

La oss se p dagens Evangelium: De to karene Jesus forteller oss i dag kjenner vi godt: Fariseeren og tolleren. De gikk opp i kirken for be. Og s tenkte de p hva de ville si til Gud. Men de tenkte svrt forskjellig om Gud, og s ble det veldig forskjellige kirkeskikker av det.

Den ene av dem, fariseeren var godt fornyd med seg selv. Han var ogs et bra menneske, som gjorde godt, leste mye i Guds Ord og levde slik som Gud i sitt Ord har sagt at vi mennesker skal leve.

Folk syntes godt om ham, og det hadde de grunn til gjre. Jeg vil takke Gud for dette. tenkte han.

Men den andre mannen var lite fornyd med seg selv. Han var som Sakkeus vi hrer om i det flgende kapitlet hos Lukas. Han hadde som arbeid samle inn skattepenger. Men han var ikke rlig: Han tok for mange penger fra folk og beholdt en del av dem selv i stedet for gi dem til staten og kommunen. Han visste godt at dette var det samme som stjele. Hva skal jeg gjre? tenkte han ved seg selv. Jeg passer nok ikke i Guds hus. Men jeg vil likevel g inn der og be Gud om forlatelse.

S gikk de begge inn. Fariseeren stilte seg opp for seg selv og bad slik: Jeg takker deg, Gud at jeg ikke er som andre mennesker; slike som stjeler og lyver; eller som den mannen der borte som kom inn sammen med meg. Jeg gjr det som er rett; og en tidel av det jeg tjener gir jeg bort.

Tolleren stod langt borte. Han torde ikke engang lfte ynene mot himmelen da han bad: Kjre Gud, jeg har syndet mot deg. Forlat meg min skyld. Gud vr meg synder ndig.

Jesus sluttet fortellingen sin slik: Jeg sier dere: Den siste mannen fikk forlatelse av Gud; den frste fikk det ikke[3].

III

Sokneprest Zachariassen kunne vel ha noe rett i at de gamle kirkeskikker kom til forsvinne. Og ytre skikker uten innhold er det jo ikke noe poeng i. Det viktige er naturligvis at vi skjnner at i Guds Hus mter vi Den Hellige Gud, slik at det blir alvor for oss nr presten introduserer syndsbekjennelsen i begynnelsen av messen: La oss bye oss for Gud, og bekjenne vre synder.

Og det gjr jo ikke noe, om vi ved syndsbekjennelsen ogs byer vrt hode, endog byer kne, eller slr oss for brystet?!

Hvordan kan vi ellers gjre som tolleren?

Lr be, og lev i bnn!

La meg gi deg et enkelt kurs i bnn:

Utenfor Marstrand p den svenske vestkysten er det et farlig havstykke med mange skjr. P en holme str det en hy rd jernkonstruksjon. Det er et fyrtrn. Kommer vi helt nr ser vi at det str:

Byggd av von Hedenstam 1868.

Og under str det med store bokstaver:

PATERNOSTER[4].

Det er et godt navn p et fyr. For navnet betyr Fader Vr. Og akkurat som von Hedenstams fyr ble satt opp for redde dem som reiser til havs fra g p grunn, har Jesus tenkt redde oss alle fra livets skjr og hjem til Himmelen ved den bnnen som Han srlig ville lre oss:

Fader vr, du som er i himmelen!

Helliget vorde ditt Navn...

Men ogs en annen og enda kortere bnn har Jesus villet lre oss:

I dine hender overgir jeg min nd, du forlser meg, Herre, du trofaste Gud..(Sal.31,6)

I dine hender er den aftenbnnen Jesus brukte. Den som Han ogs bad da han skulle d p korset p Golgata.

Hvilken aftenbnn bruker du?

Denne lrte jeg da jeg var liten:

Kjre Gud Fader i himmelens slott,

takk for i dag, jeg har,hatt det s godt.

N m du ikke vre sint p meg

hvis jeg i dag har bedrvet deg.    

S vil jeg igjen vre god og snill,

det m du Jesus hjelpe meg til.

Send dine engler og la de passe p

alle de store og alle de sm.

S vil jeg sove s trygt og s godt,

kjre Gud Fader i himmelens slott.

Kanskje du bruker andre aftenbnner som Kjre Gud jeg har det godt? Eller ber Fader Vr som aftenbnn! Det er bra! Men bruk gjerne Jesu egen aftenbnn ogs. Ikke bare om kvelden, men mange ganger i lpet av dagen!

I dine hender

Men tollerbnnen minner oss p noe spesielt:

Gud, vr meg synder ndig. sa han.

Syndsbekjennelsen!

Det str jo nettopp om den saken bde i aftenbnnen jeg viste til:

N m du ikke vre sint p meg

hvis jeg i dag har bedrvet deg.    

S vil jeg igjen vre god og snill,

det m du Jesus hjelpe meg til.

Og i Paternoster, Fader Vr:

Forlat oss vr skyld, som vi g forlater vre skyldnere.

IV

Biskop Johan Lunde i Oslo, Barnebispen som han ble kalt, forteller en gang om da han ble kalt ut til en mann som l p det siste midt p natten.

Han tr ikke d fr han har ftt snakket med presten, sa han som kom med budet.

Presten skyndte seg alt han kunne. Det m prestene alltid gjre til soknebud! Da han kom frem, s han straks at mannen ikke hadde lenge igjen.

Han talte til mannen s mildt han kunne, og spurte til sist om han nsket f Herrens nattverd.

Ja det ville han.

Mens presten gjorde brdet og vinen i stand, kom det borte fra sengen:

Prest, du m komme hit.

Presten gjorde det. Og da fortalte mannen med svak stemme, at han som gutt hadde tatt en 50-re fra farens lommebok uten lov.

Men han hadde ikke blitt oppdaget. Senere hadde tiden gtt, og det hadde ikke blitt til at han ikke hadde ftt bekjent tyveriet. Og faren hans var dd for lenge siden.

Men mange ganger hadde det plaget ham.

Siden har jeg ikke hatt levende fred for den 50-ringen, sa mannen.

Hva skal jeg gjre, prest?

Presten svarte rolig:

Du, n synes jeg du har hatt s mye vondt av den 50-ringen at jeg synes du skulle gi den fra deg!

Er det noen som vil ha den da? kom det redd fra den andre. Vil du ha den?

Presten mtte nesten smile.

ǁ, nei, det er det ikke mye hjelp i. Men jeg vet en som gjerne vil ha den.

Hvem er det da? sa han, og det var som grt i den svake stemmen.

Din Frelser, sa jeg rolig.

Ja, da m han da inderlig gjerne f den, sa han, det var som det lettet.

Presten la seg p kne ved sengen, foldet mannens hender og sa:

Herre Jesus, du ser hvor mye ondt din venn har hatt av denne 50-ringen-vil du ta den fra ham? Takk at du vil.

S reiste presten seg, la hnden sin p mannens hode og sa tilgivelsesordene i skriftemlet:

Etter vr Herre Jesu Kristi ord og befaling tilsier jeg deg alle dine synders ndige forlatelse i Faderens, Snnens, og Den Hellige nds Navn.

ǁ, Gud skje lov, kom det over mannens lepper.

S gjorde presten i stand brd og vin, innviet elementene, og mannen t og drakk Herrens legeme og blod i brdet og vinen til sine synders ndige forlatelse.

Stille la han seg tilbake p puten, lftet ynene mot himmelen, redselen var forsvunnet, og over ansiktet hans la det seg et fint smil: ǁ, Gud skje lov, Gud skje lov!

Rett etter utndet han.

Han fant Jesus-Frelseren!

Nr Jesus i dag forteller om tollerens gudstjeneste vil Han ogs lre oss bekjenne vre synder. Ikke som en ytre skikk, men et liv i oppgjr med vre synder, i tilflukt til Herren, og i et hellig liv i Jesu etterflgelse.

V

 

I dag feirer vi gudstjeneste i Herlo p et kirkested kjent like fra 1146[5], og vigd til St.Nikolas, som var biskop av Myra(Demre) i det landet som n heter Tyrkia[6].

 

Dette og mye annet rper at vi her p stedet og i hele det gamle Herdla Prestegjeld har sterke ndelige rtter, som nok gr mye dypere enn statskirken, og tidens debatt om veivalg for den moderne norske kirke. St.Nikolas var f.eks. n av de biskopene som deltok p det frste kirkemtet[7] i Nikea i 325, der arianismen, som forkastet Jesu guddom ble avvist.

 

Vi kan lre mye om et et hellig liv i Jesu etterflgelse av St.Nikolas:

 

Tre unge sstre var s fattige at de ikke kunne gifte seg. Faren deres ville derfor selge dem som slaver. Tre ganger gikk derfor Nikolas forbi huset deres om natten og kastet inn gjennom vinduet en sekk gull. P den mten ble de reddet fra slaveriet. De ble like rike som de fr hadde vrt fattige.

 

Nikolas var bare en ungdom da han ble valgt til biskop i r 300. Valget foregikk slik at den fremste av landets biskoper drmte at den frste som neste dag gikk inn i kirken, var ham de skulle velge. Han samlet de andre biskopene til bnn, og den frste de s, var Nikolas. Tross hans motstand og vegring ble han valgt, og han ble en from og ydmyk, fast og tapper biskop, streng mot synden og god mot alle. Unektelig et noe annerledes bispevalg enn mange vi kjenner til!

 

Etter at han dde 6.desember ca.350 ble han Sankt Nikolas - og fikk et kjent navn over hele verden. Han er jo stamfar til vr julenisse. Tusenvis av kirker, og flere andre i Norge[8] er oppkalte etter ham! Fordi St. Nikolas er skytshelgen for sjfolk etter et forlis der han reddet liv, er kirkene viet til ham ofte plassert slik at de kunne sees som landemerker fra sjen.

 

 

VI

 

Vi skal lande. Vi har i dag stoppet ved ordfrer Alf Sles og sokneprest Bjrn God Zachariassen sine verdifulle bidrag til vr lokale kirkehistorie.

 

Fra en etappe i Zachariassen sitt presteliv etter Herdla har vi en beretning jeg selv husker godt han fortalte fra prekestolen i Fana kirke i konfirmasjonsret mitt 1966. Den viser en prest som selv hadde grepet det innerste i Evangeliet:

 

I et annet prestegjeld hadde jeg en tid tjeneste p et sykehus for sinnslidende. Overlegen bad mig en dag beske en yngre kvinne som var sinnsyk og som l for en langt fremskreden tuberkulose. Tankene hennes var uklare, med klare glimt imellom. Frste gang spurte jeg om hennes navn. Jeg heter Rosepike, sa hun; jeg husker da jeg vokset p rosebakken sammen med andre rosentrr. Rundt mig var skjnne gule soleier, som jeg var s glad i. Det magre ansiktet lyste av glede over det hun s for sitt indre blikk. Ganske enkelt talte jeg til hende om hva Jesus har gjort til frelse for hvert menneske, det vre aldri s ringe. En skal f ta imot det gratis, i tro og tillit til Ham. Hun sa intet, l bare stille hen og lyttet.

 

Tilsynelatende var hun i sin tunge sykdom liksom utenfor den evige verden. Men en side av Guds storhet hadde hun pent ye for: blomstenes skjnnhet i farge og form; den verden levet hun i.

 

Siste gang jeg beskte henne, var det en ynk se hvor tynn hun var blitt. Nu skal Rosepiken snart reise, sa hun. Da jeg spurte henne hvorhen, svarte hun: Til himmelen. Tror du jeg fr mte mor igjen? Mor var s glad i Jesus; jeg vil s gjerne mte henne igjen. Jeg vilde gjerne f si henne noen oppmuntrende ord. Men, hvorledes trenge inn i hennes underlige idverden? Da tenkte jeg: forsk tale til henne i hennes eget blomstersprog. Hvorvidt det var Gud som gav mig denne innskytelse, fr st hen.

 

Jeg sa til henne: Rosepike. Nr du nu snart skal reise, legg din hnd i Guds. S lfter han dig opp til Jesus, hvor mor er. Du skal f se Jesus. Han str midt inne i et bed med hvite og rde duftende roser, og foran hans ftter er et teppe av gule soleier, som du er s glad i. Han rekker hendene ut til dig og sier: Kom til mig, Rosepike; hos mig skal du f det godt for evig. - Et strlende smil la sig som et gjenskin over ansiktet. Hun l stille og smilte, da jeg gikk.

 

To dager senere reiste Rosepiken deropp, hvor tkene er borte, og hvor en fr se Gud og Frelseren ansikt til ansikt. Der har den skjnnhetslengtende Rosepike ftt sin lengsel tilfredsstilet. For evighetsblomstene der oppe visner aldri.

se Jesus.

Det eneste som gjelder er komme til Ham, og vre hos Ham!

S enkelt er Evangeliet!

Til re for Faderen, og Snnen, og Den Hellige nd, som var er, og blir, N Sann Gud, fra Evighet til Evighet!

svennam@hotmail.com

 

 

 

 



[1] Etter samtalar med Alf Sle, og Bjrn G. Zachariassen, Herdla kirkes historie, Bergen 1934,

Litt om kirkeskikker i Herdla, av kommuneprest Bjrn Zachariassen. Kyrkjesogelaget i Bjrgvin 1947.

Et par minner fra en svunden prestetid i: BJRGVIN. Kyrkjesogelaget i Bjrgvin 1971.

Minneord om sokneprest Bjrn God Zachariassen av Henning Henriksen, og

Jubileumsskrift Hjelme gamle kyrkje 125 r. 1875-2000, s.26-27.

[2] Linhue med silkeduk var vanlig hodeplagg for damene fra Misje til Hellesy. Det var forskjellige versjoner for jenter og damer.

[3] Etter Sndagsposten for de minste nr.9, serie 11.

[4] http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=669&a=371561

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pater_Noster_%28fyr%29

 

 

[5] Ecclesiam Sancti Nicholai de Hardla, (Pavebrev fra Eugenius III 7.januar 1146. http://www.katolsk.no/biografi/eugenius3.htm )

http://www.katolsk.no/biografi/nmyra.htm

http://no.wikipedia.org/wiki/Nikolas_av_Myra

[7] http://www.katolsk.no/artikler/7konsil.htm

[8] http://sigurdhareide.wordpress.com/2008/12/27/katolske-kirker-i-st-olav-sogn