S.f.faste

HM/Hjelme

220204

Joh. 12. 20-33

 

Han skal vre for meg.

 

I

 

Fra gammelt av har denne kirkersdagen hatt et annet navn enn Fastelavenssndag. Akkurat dt navnet kommer fra et ord som betyr lage lyer, s da er det bedre si Sndag fr Faste, slik vi n vanligvis gjr.

 

Noen av dere husker kanskje vi har sagt fr at denne dagen ble kalt med det merkelige navnet: ESTO MIHI.-Det betyr: Han skal vre for meg. Foran meg. kunne vi ogs si.

 

Og Han, det er Jesus, Menneskesnnen. S er sprsmlet i dag til hver og en av oss:

 

Er Jesus-for deg? Er Jesus din Frelser? Og med teksten i dag m vi sprre:

 

Hvem er denne Menneskesnnen? Hvem er Han for deg?  

 

La oss be med dette for ye: Skriv deg Jesus p mitt hjerte! Du min Konge og min Gud! At ei lyst ei heller smerte deg formr slette ut! Denne innskrift p meg sett: Jesus ut av Nasaret! Den korsfested er min re Og min salighet skal vre!(Kingo)

 

Hvilken innskrift, hvilken overskrift str p oss, over vrt liv?

 

Det er prekenens tema i dag.

 

II

 

Nr teksten vr pner er det pskehytid i Jerusalem.

 

Jesus har nettopp vekket opp Lasarus fra de dde i Betania. Martas og Marias bror hadde kommet ut av graven lys levende! Og Jesus hadde sagt: Jeg ER oppstandelsen og livet, den som tror p meg skal leve om han s dr, og hver den som lever og tror p meg skal i all evighet ikke d!(Joh. 11,25-26a)

 

Det Hye Rd var ikke begeistret. De holdt mte, og der var tonen slik:

 

Hva skal vi gjre? Denne mannen gjr mange tegn. Lar vi ham holde p slik, vil snart alle tro p ham. S kommer romerne og tar bde det hellige sted og folket vrt.(Joh,11,47b-48)

 

Det var da verstepresten Kaifas kom med profetiske ord:

Dere tenker ikke p at det er bedre for dere at ett menneske dr for folket enn at hele folket gr til grunne.(11,50)

 

Stemningen var n s tilspisset i Jerusalem at Jesus tok med seg sine disipler til den lille byen Efraim ved Judearkenen.

 

III

 

Da Han kom tilbake, var frste stopp Betania. Det er selskap hos Lasarus, Marta, og Maria. Og Lasarus, han som hadde vrt dd og ligget i graven satt ved bordet!  Maria hadde kommet med nesten en halvkilo med veldig dyr og flott nardussalve. ...med den salvet hun Jesu ftter og trket dem med sitt hr.(Joh.12,3b)

 

Og s da Jesu inntog p eselet i Jerusalem, akkurat som profeten Sakarja hadde sagt. Folket ...tok... palmegrener og gikk ham i mte, str det. (Joh,12,13a)

 

Og Hosiannaropene runget: Herre, frels! Men mengden ropte mer: "Velsignet vre Han som kommer, i Herrens navn, han som er Israels konge! (Joh,12,13)

 

IV

 

Dagens tekst presenterer oss frst for noen grekere som ogs er i Jerusalem. De er blant dem som var kommet...for tilbe under hytiden.(12,20a)

 

De gikk til Filip, Jesu disippel, og sa: Herre, vi vil gjerne mte Jesus!(Joh.12,21)

 

Filip fortalte dette til Andreas, og s gikk begge to til Jesus og sa at det var noen som gjerne ville mte Ham. Jesus svarer annerledes enn vi skulle vente. Han fokuserer betydningen av det som n raskt nrmer seg:

 

Sin dd p korset og oppstandelse fra de dde, det vi kaller forsoningen. Det er jo den som gjr at bde grekerne og vi kan f mte komme til Herren.

 

V

 

Vi m se nye p Jesu svar til Andreas og Filip. For her brukes uttrykk som ikke er enkle forst: Timen og Herliggjrelsen. 

 

Frst sier Jesus: Timen er kommet da Menneske-snnen skal bli forherliget. (Joh.12,23) Denne ordlyden henger ogs nye sammen med senere vers i teksten:

 

Senere ber nemlig Jesus: Far, la ditt navn bli forherliget! S lyder en rst fra himmelen: Jeg har forherliget det, og skal igjen forherlige det.(Joh.12,28)

 

Etter dette sier Herren: Nr jeg blir lftet opp fra jorden, skal jeg dra alle til meg. Dette sa Han for gi til kjenne hva slags dd Han skulle f.(Joh.12,32-33)

 

Timen er et meget viktig uttrykk i Johannes-evangeliet. Ordet henspiller p at avgjrende begivenheter som Jesu lidelse, dd og oppstandelse er nr forestende. Men ordet henviser ogs til Den Hellige nds komme, og p at mennesker kan f pen adgang til Faderen ved Snnens verk.

 

Og s Jesu herliggjrelse. Det er samme sak som Timen.: Her tenkes p Jesu korsdd p Golgata, Hans fullbrakte forsoningsverk. Og flgen av det: pen adgang til Faderen, en pen Himmel for deg og meg!

 

Det er det samme Den Lille Bibel sier: Gud gav sin Snn den enbrne, slik at hver den som tror p Ham ikke skal g fortapt, men ha evig liv.(Joh.3,16)

 

Fordi Han elsket verden!

 

Og nettopp Guds kjrlighet i Jesus Kristus  er et grunnmotiv i teksten i dag: Jesu Kristi fullbrakte forsoningsverk for vre synders skyld.

 

Og slik vi har lrt fr: Som alltid hos Johannes blir vi presentert for begivenhetene slik at vi blir lftet inn i bde fortid, ntid og fremtid p en gang.

 

VI

 

For forklare ytterligere sammenlikner Jesus n seg selv med et hvetekorn:

 

Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dr, blir det bare det ene korn. Men hvis det dr, brer det rik frukt.(Joh.12,24)

 

Hvordan kan Jesus vre et hvetekorn?

 

Vel, hvis vi har en sekk med korn, og legger den p loftet, vil den rtne. Det blir ingen kornplanter av det! Men om frene kommer i jorden, og vi steller fint med dem, vil masse hvete vokse opp! Akkurat slik mtte Jesus d, og bli begravet, for at vi skulle kunne fdes p nytt.

 

Akkurat som nr vi sr et blomster-eller grnnsaksfr i et blomsterbed, og det senere vokser opp masse nye blomster og grnnsaker, mtte Jesus d, og bli begravet, for at vi skulle vokse opp som Guds barn.

 

Jeg m f minne om et annet bilde p samme sak:

 

Dere vet jo at en nkkel likner p et kors! Og korset er ogs en slags nkkel! Men det gr jo ikke an lse opp drer med et kors, s nr korset er en nkkel betyr det at korset gjr det samme som en nkkel!

 

Jeg vet ikke om du som meg har en bankboks. Det er en omstendelig affre komme inn i bankboks-hvelvet, og f pnet boksen din. Du m legitimere deg ved disken, og oppgi bankboksnummeret. Da pner de hvelvet for deg. Men du er ikke i boksen for det. Du m ha den rette nkkelen. Bare nr du bruker den, og vrir om akkurat den som gr til din boks pner luken seg.

 

P samme mten pner korset noe som er stengt for oss mennesker. Det er himmelen. Vi passer ikke inn der noen av oss, og vi kan ikke komme dit av oss selv, fordi vi har syndet mot Gud og mennesker. Men etter at Jesus kom til jorden og dde p korset og stod levende opp igjen av graven, er himmelen pen for oss, og vi kan f komme hjem til himmelen.

 

Slik er korset den eneste nkkel til himmelen for alle som kommer til Jesus.

 

Og slik er hvetekornet, Jesu dd blir til liv for oss, den stengte dren pnes. Ved Ham har vi en pen himmel!

 

VII

 

Denne kirkersdagen kalles gjerne: ESTO MIHI.(Han skal vre for meg.)

 

Vi kan snu p det og si: Jeg skal vre for Ham!

 

Denne innskrift p meg sett: Jesus ut av Nasaret!

 

Derfor igjen: Hvilken innskrift, hvilken overskrift str p oss, over vrt liv?

 

Innskriften viser hvilken bruk vi skal ha.

 

I dpen ble korsets tegn tegnet p vr panne og p vrt bryst, som den gamle dpsliturgien sa det.

 

Derfor ble du og jeg i dpen vasket rene,...ja,(vi ble) rettferdige for Gud i Herren Jesu Kristi Navn... (1.Kor.6,11)

 

Gud ser etter denne innskriften hos deg i dag.

 

Han ser om du har Jesus! Han ser om vi har Jesus! Han ser etter om du og jeg har tatt i mot Jesus! Om du eier livet og saligheten!

 

Hr det dyrebare lftet som Jesus selv gav Marta og Maria i Betania, og som han gir deg i dag:

 

Jeg ER oppstandelsen og livet, den som tror p meg skal leve om han s dr, og hver den som lever og tror p meg skal i all evighet ikke d!(Joh. 11,25-26a)

 

Jesus dde for deg!

 

Da konspirasjonsblgene gikk hye i Det Hye Rd sa alts verstepresten Kaifas om den virkelige versteprest Kristus:

 

...det er bedre for dere at ett menneske dr for folket enn at hele folket gr til grunne.(11,50)

 

Han visste jo ikke hva han sa. Men ordene som var uttalt i hat ble tatt til fange av Gud og Hans plan. Og vendt til det gode. S ble de evangelium og godt budskap for oss:

 

...det er bedre for deg at Jesus dde for deg enn at du skulle g til grunne!(11,50)

 

Det er selve forsoningen det handler om, Jesu versteprestelige gjerning.

 

Men Jesus er ogs Konge. Fr Han talte om timen og herliggjrelsen hadde Maria ogs salvet Herrens ftter, folket ...tok... palmegrener og gikk ham i mte, og ropte Hosianna: Herre, frels! Men mengden ropte mer: Velsignet vre Han som kommer, i Herrens navn, han som er Israels konge! (Joh,12,13)

 

VIII

 

Nattverdbordet er dekket i dag. I den hellige nattverd fr vi nettopp del i Jesu versteprestelige gjerning, og fr hylle Ham som vr Konge. Vi fr rope Hosianna, og Velsignet vre Han som kommer i Herrens Navn, og vi fr ta imot gaven: Det var Gud som i Kristus forsonte verden med seg selv, slik at han ikke tilregner dem deres misgjerninger...(2.Kor.5,19a)

 

Sprsmlet frst i prekenen til den enkelte var:

 

Er Jesus-for deg? Er Jesus din Frelser?  

 

Grekerne sa til Filip: Herre, vi vil gjerne mte Jesus!(Joh.12,21)

 

La oss svare: Denne innskrift p meg sett: Jesus ut av Nasaret! Denne bnnen gr det an be flere ganger. Om igjen, og om igjen.

 

La oss be den n sammen: "Skriv deg Jesus p mitt hjerte! Du min Konge og min Gud! At ei lyst ei heller smerte deg formr slette ut! Denne innskrift p meg sett: Jesus ut av Nasaret! Den korsfested er min re Og min salighet skal vre!

 

Til re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var, er, og vera skal, EIN Sann Gud, fr ve og til ve! Amen.

 

 

svennam@hotmail.com