3.s.i faste

Luk.4, 31-37

H¿gmesse

 

ÒJeg vender alltid mine ¿ynemot Herren.Ó

 

I

 

Sist vi var sammen til gudstjeneste minte jeg dere pŒ det kristneinnholdet i Narnia-filmen, ÓL¿ven, heksa og klesskapet.Ó Men filmen er byggetover en hel serie pŒ 7 b¿ker av den store kristne tenker C.S. Lewis. En av de viktigste er nr.5: ÓS¿lvstolenÓ som ogsŒ erfilmet av BBC, og kan kj¿pes i en DVD-boks i butikkene for tiden. I begynnelsenm¿ter 2 barn pŒ nytt l¿ven Aslan:

 

ÇHvaskal vi gj¿re?È spurte Jill, ÇJeg skal fortelle deg det, barn,È sa l¿ven.ÇDette er tegnene som jeg skal sette opp som veivisere... For detf¿rste..vil...Eustace, m¿te igjen en gammel kj¾r venn sŒ snart han setter foteni Narnia. Han mŒ straks hilse pŒ denne vennen. (Da) vil dere begge fŒ godhjelp. For det andre mŒ dere dra nordover ut av Narnia til dere kommer til(en)ruinby...For det tredje kommer dere(der) til Œ finne en innskrift pŒ enstein..., og dere mŒ gj¿re det innskriften pŒlegger dere. For det fjerde skaldere kjenne igjen den forsvunne prinsen...pŒ det at han vil v¾re det f¿rstemennesket dere har m¿tt pŒ reisen som vil be dere om Œ gj¿re noe i mitt navn, iAslans navn.

 

Da det virket som om l¿ven var ferdig, syntes Jill at hun burde sinoe. Derfor sa hun: ÇTusen takk-Jeg har forstŒtt.È

 

ÇBarn,È sa Aslan med en mildere stemme enn han til nŒ hadde brukt.ÇKanskje du ikke forstŒr sŒ godt som du tror. Men det f¿rste skrittet er at duhusker. Gjenta de fire tegnene i riktig rekkef¿lge.È

 

Jill pr¿vde og sa dem ikke helt riktig. Derfor rettet l¿ven henneog fikk henne til Œ gjenta dem om og om igjen til hun kunne si dem helt rett.Han var sv¾rt tŒlmodig... È[1]

 

Detteavsnittet er en perle av kristen forkynnelse i eventyrets form. For Œ v¾re enkristen, mŒ man holde seg til bestemte kjennetegn. Den sanne Jesu Kristi Kirkehar ogsŒ slike kjennetegn[2].Og det som b¾rer oss pŒ veien, er Œ nevne L¿ven Aslans, eller altsŒ Jesu Navn.For Œ si det med denne kirkeŒrsdagens navn fra oldkirken:

 

II

 

ÒJegvender alltid mine ¿yne mot Herren.[3]Ó(Sal. 25,15)

 

Litt om tekstens n¾re sammenheng f¿rst:

 

Lukasevangeliet forteller i kap.3 om Jesu dŒp i Jordan. VŒrtkapittel beretter f¿rst om Jesu fristelse og dramatiske m¿te med djevelen i ¿rkenen. I 40 dager haddeHan kjempet og stŒtt i mot. Dermed mŒtte Satan gi seg.

 

IBibelordet vi har fŒtt idag er vi i Jesu andre hjemby utenom Nasaret. Der ermotstanden av annet slag.

Det ble kollisjon. Mellom m¿rke og lys, mellom Jesus oghedenskapet, mellom Den Žne sanne Gud og han som har gjort oppr¿r mot Ham, Gudsmotstander, Satan.

 

Som i Nasaret gŒr Jesus til synagogen. ÇSom han pleide,È(4,16b) stŒr det.Den onde vil igjen stoppe Jesus. Det er dramatisk, for nŒ opptrer han igudstjenesten. Et menneske i forsamlingen er kommet i den ondes tjeneste:besatt av en ond Œnd.

 

III

 

ÒJegvender alltid mine ¿yne mot Herren.Ó

 

Besettelse. Hva skal vi si om den saken?

 

For 30 Œr siden hadde vi den sŒkalte demon-saken i kirken.

 

Det ble flere reaksjoner. De kulturradikale og store deler av denpsykiatriske ekspertisen sŒ ut til Œ avskrive bŒde demonbesettelse og djevelen.Det gŒr jo ikke an Œ holde pŒ denslags forstillinger i vŒr moderne tid, sa manganske sŒ hoderystende.

 

Det kirkelige etablissementet var ganske forlegen over at engruppe prester og sjeles¿rgere hadde fors¿kt Œ drive ut en ond Œnd av en personi en bygd pŒ Vestlandet. Det ble det nok i debatten sagt uheldige ting i iverfor bŒde Kristus og troen. Man talte om bŒde tobakks-og alkoholdemoner. Sliktale er i beste fall feil bruk av begreper, men i verste fall uttrykk for etannet menneskesyn enn det som Guds Ord har.

 

Men allerede for 30 Œr siden var det tydelige str¿mdrag i media ogmusikk, som r¿pet en beklagelig og farlig Œpenhet mot okkultisme og satanisme.SŒ kom b¿lgen med satanterror og kirkebranner pŒ 90-tallet. Kanskje vi nŒ kanv¾re mere motiverte til Œ la denne delen av Bibelens virkelighetsforstŒelseogsŒ bli en del av vŒrt verdensbilde, og til Œ ta n¿dvendige konsekvenser avdet?

 

IV

 

ÒJegvender alltid mine ¿yne mot Herren.Ó

 

I m¿te med teksten vil noen likevel sp¿rre om fenomenet vi m¿terikke kan komme inn under alvorlige psykiatriske lidelser som psykoser. Det ervel klart nok at det kan finnes flere fenomener innenfor psykiatrien som ialler h¿yeste grad kan minne om besettelse. Men det er noe her som psykiatrienikke kommer til rette med.

 

Det er den voldsomme reaksjonen pΠJesus, og Jesu Navn som denbesatte mannen i teksten i dag gir uttrykk for:

 

ÇHva har du med oss Œ gj¿re, Jesus fra Nasaret? Er du kommetfor Œ ¿delegge oss? Jeg vet hvem du er, du Guds Hellige!È(4,34)

 

I m¿tet med Jesus og Hans Ord provoseres den onde! Men heldigvis,pŒ Jesu befaling mŒ den onde forlate den besatte:

 

ÇMen Jesus talte strengt til Œnden og sa: Ti stille, og far utav ham!È(4,35)

 

Og nettopp dette skjer, selv om ÇDen onde Œnd rev mannen overende midt i blant dem,..men uten at han ble skadet.È(4,35)

 

V

 

ÒJegvender alltid mine ¿yne mot Herren.Ó

 

N¿kkelen til Œ gripe det teksten vŒr i dag handler om, er JesuNavn.

 

Navnet Jesus betyr noe langt mer enn et navn ofte betyr for oss.Det betyr en hel virkelighetsforstŒelse. Jesu Navn betyr Herren, eller GudFrelser. Og det handler om at Himmelens store redningsaksjon er kommet til vŒrjord. For at mennesker skal bli frelst, reddet fra syndens, d¿dens og djevelensmakt. For at mennesker skal bli forl¿st, satt fri fra Satans, d¿dens og syndensslaveri.

 

Men det tŒler ikke den onde. Og Han tŒler ikke Jesu Navn.

 

PŒ motsatt mŒte dreier besettelse seg altsŒ om forherligelse,dyrkelse av den ondes navn. Igjen er navnet viktig, For den som innvier seg tildette forferdelige navn, kommer under dets innflytelse og fangenskap.Besettelse er at et menneske blir sŒ behersket av Satan at det mŒ bli befriddfor hans innflytelse.

 

PŒ Madagaskar kjenner man godt til dette fenomenet. Der har Gudreist opp kvinner til Œ drive ut onde Œnder. Vi snakker om en spesiellkvinnelig tjeneste i kirken som har fŒtt den s¾rlige nŒdegaven Œ drive ut vondeŒndsmakter. Det er pŒ tide at vi ogsŒ hos oss nedber denne nŒdegaven fraHerren. BŒde Œ pr¿ve Œnder, og gj¿re kraftige gjerninger i Jesu Navn.

 

VI

 

ÒJegvender alltid mine ¿yne mot Herren.Ó

 

Kan en kristen bli besatt?

 

Bibelen taler sterkt og klart at den onde er beseiret i og medKristi d¿d og oppstandelse.

 

ÒAlt makter jeg i Han somgj¿r meg sterk.Ó (Fil.4,13)

 

Den onde og hans h¾r har derfor ingen sjanser til Œ ta bolig i etmenneske som er d¿pt i Den Tre-Ene Guds Navn, og lever i troen, altsŒ har liv iGud.

 

Men synd er altsŒ synd. NŒr du og jeg gj¿r bryter med Guds vilje itanker, ord og gjerninger, mŒ vi ikke v¾re snare til Œ gi den onde skylden.

 

I Edens hage skjer nettopp dŽt, for der sier kvinnen: ÇSlangenlokket meg, og jeg spiste.È (1.Mos. 3, 13b)

 

Men da Gud mŒ ta kong David fatt fordi han er Œrsak til Urias d¿d,og fordi han ligger med Urias kone Batseba, sier profeten Natan til David: ÇDuer mannen.È (2.Sam.12,7)

 

ÇDen som blir fristet, lokkes og dras av sitt eget begj¾r,È sier Jakob. (Jak.1,14 f.)

 

VIII

 

ÒJegvender alltid mine ¿yne mot Herren.Ó

 

Vi skal aldri drive reklame for Satan. Tvert om.  Derfor skal vi ikke tenke pŒ den onde,og bruke mye tid pŒ Œ tale om ham. Guds Ord har uttallige formaninger til ikkeŒ ha noe Œ gj¿re med det onde og dets opphavsmann. Vi mŒ rett og slett ikke innpŒ den ondes premisser.

 

Men Guds Ord etterlater oss ikke i tvil om at han er en megetfarlig motstander. Han kan pr¿ve seg. Han vil gjerne ha det til at vi ikke kanfŒ v¾re kristne.

 

Det gjelder i dag for deg og meg Œ ikke ha noe med den onde Œgj¿re. Men forsake ham, slik vi gjorde f¿r i gudstjenesten med alt det han stŒrfor, ja, hele hans vesen.

 

Og det er godt at vi kan fŒ si til Gud, alene, og sammen med GudsFamilie her hos oss slik vi gjorde i Truvedkjenninga under dŒpen i dag at deter Han vi tror pŒ!

 

IX

 

ÒJegvender alltid mine ¿yne mot Herren.Ó

 

Ettermange dramatiske hendelser i C.S.LewisÕ store kristne roman ÓS¿lvstolenÓ nŒrbarna Jill og Eustace og deres venn Dysterpytt et slott, og m¿ter der enridder. Det viser seg at han  er ifangenskap hos en ond heks-egentlig den onde. Dette kommer til uttrykk ved  jevnlige anfall av galskap, slik at hanmŒ bindes. Dette forbereder han barna pŒ mens han enda kan snakke noenlundevanlig, og sier at selv om han i det kommende anfallet skulle trygle dem om Œbli befridd, mŒ de ikke gj¿re det, for den onde har l¾rt ham at han er fri menshan er bundet. En klar l¿gn, sŒ listig uttenkt, at den stakkars mannen trordet.

 

Menmidt under anfallet kommer sŒ f¿lgende b¿nn fra ridderen:

 

ÓJegb¿nnfaller dere om Œ sette meg fri. VedÉden store l¿ven, Aslan selv, pŒleggerjeg dereÉÓ

 

Ó!Óropte de tre vennene som om de var blitt slŒtt. ÓDet er tegnet!Ó

 

Kunnevirkelig Aslan ha ment at de skulle v¾re lydige mot det Han hadde sagt, tvertimot all fornuft?

 

Ja.Hittil har de ikke fulgt l¿vens ordre slik de skulle. Men det viser seg at deter nŒr barna endelig er lydig mot tegnene de har fŒtt av Aslan, av Jesus, atridderen settes fri, og viser seg Œ v¾re den forsvunne prinsen. Og ikke minst,nŒ viser den onde sitt sanne ansikt og beseires, etter en formidabel teologiskl¾restrid om Hvem som er Gud: heksa, altsŒ Satan, eller Aslan, altsŒ Kristus.

 

Deter f¿rst Jill som kommer med det forl¿sende ordet: Aslan fins. Og sŒ vitner denmerkelige Dysterpytt: Jeg er pŒ Aslans side..[4]

 

X

 

Vi er altsŒ pŒ 3.s. i faste, dagen med navn etter Sal. 25,15:ÒJeg vender alltid mine ¿yne mot Herren.Ó

 

En dag i Kapernaum. Det ble litt av en dag fordi det ble en dag im¿te med Jesus.

 

Jesus fins. La oss v¾re pŒ Jesu side! La alle dine dager bli dagermed Jesus.

 

Hver dag med Jesus! Inn til Ham i Bibelen!

 

Hver s¿ndag med Jesus! Inn til Ham i Guds hellige Ord ogSakrament!

 

SŒ steller han med deg og dine- i liv, d¿d og evighet.

 

SΠvil Han passe han pΠdeg og dine.

 

ÇTil slutt: Bli sterke i Herren, i hans veldige kraft! Ta pŒGuds fulle rustning, sŒ dere kan holde stand mot djevelens lumske angrep. Forvi har ikke en kamp mot kj¿tt og blod, men mot makter og myndigheter, motverdens herskere i dette m¿rke, mot ondskapens Œndeh¾r i himmelrommet. Taderfor Guds fulle rustning pŒ, sŒ dere kan gj¿re motstand pŒ den onde dag ogbli stŒende etter Œ ha overvunnet alt.È(Ef. 6,10-13)

 

Til ®re for Faderen, ogSonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vera skal, EIN Sann Gud, frŒ ®ve til®ve!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] ÓS¿lvstolenÓ, s. 22-23.© C. S Lewis Pte Ltd 1950 First published 1953 byGeoffrey Bles Ltd Published by agreement with Lennart Sane Agency AB. Norskutgave © Gyldendal Norsk Forlag A/S 1982 2. utgave, overs.Tormod Haugen.(Narnia-b¿kene) 1991 Originalens tittel: The Silver Chair. ISBN 82-05-18806-8.

[2] http://www.skg.no/7kjt.htm

[3]ÓOculi mei semper adDominum.Ó

 

[4] ÓS¿lvstolen, s.116-144.© C. S Lewis Pte Ltd 1950 First published 1953 by Geoffrey Bles LtdPublished by agreement with Lennart Sane Agency AB. Norsk utgave © GyldendalNorsk Forlag A/S 1982 2. utgave, overs.Tormod Haugen. (Narnia-b¿kene)1991Originalens tittel: The Silver Chair. ISBN 82-05-18806-8.