H¿gtidsgudstenesteI

2. Pinsedag

Joh.3,16-21

 

En meditasjon over ÒDen LilleBibel.Ó

 

 

I

 

ÒTv-fotballenrammer familielivet.

 

Leiav at gubben sitter pal foran ruten? Lei av at madammen gnŒler om for myefotball pŒ tv?

 

N¾rmerehalvparten av befolkningen mener fotballsendingene pŒ tv gŒr ut overfamilielivet, viser ny unders¿kelse. Professor Frode Thuen mener den fotballinteresserte halvdelen av et parmŒ redusere fotballkonsumet.Ó (© NTB, Bt.no 15. Mai 2005, 09:31)

 

Ja, fotballen ruller igjen, og som vi forstŒr, denhar sine sider. Men det er 16.mai og en spennende kamp stŒr foran pŒ Stadion,og utenom sporten er det ett og annet Œ l¾re ogsŒ for livet av Andresen,Kvisvik, Winters og S¾ternes, som f.eks. godt pasningsspill. Ja, for nŒ harBrann gode spillere, som kan ta imot ballen, og gi den videre.

 

Det er kjente og kj¾re ord fra Bibelen i dag! Deter selveste ÓDen lille BibelÓ, Joh.3,16 som Œpner teksten, og den kan nok mangeutenat: For sŒ h¿yt har Gud elsket verden at Han gav sin S¿nn den enbŒrne, forat hver den som tror pŒ Ham, ikke skal gŒ fortapt, men ha evig liv? Kan vi denikke, er det pŒ tide. Det som kan v¾re et godt sp¿rsmŒl er om du og jeg lever idette vi kan, eller tror vi kan.

 

Gud elsker verden. Mange har h¿rt det, vet om det. SŒkan det bli noe som skal gjelde for en allmenn sannhet: Gud er god, punktum.AltsŒ er det ingen fare, kan sŒ bli f¿lgen: Vil jeg ha med Gud Œ gj¿re, gŒr detnok bra til slutt!? Det er overfladisk Œ tenke slik. Og galt.

 

Kaster du en ball mot en vegg, er du sikret at denspretter tilbake! Er Guds kj¾rlighet i Jesus Kristus noe som spretter av pŒ ossfordi underlaget er for hardt, eller er vi som en god fotballspiller som kan taimot Guds pasning: For sŒ h¿yt har Gud elsket verden at Han gav sin S¿nn denenbŒrne...

 

Kan vi gi den pasningen videre?

 

II

 

La oss gŒinn i teksten, og det gj¿r vi ved Œ tegne noen enkle streker av sammenhengen.

 

Jesus varpŒ sin f¿rste reise til Jerusalem som voksen, og Žn natt kom Nikodemus, en avj¿denes rŒdsherrer til Ham. I samtalen de to hadde forklarte Jesus at for Œkomme inn i Guds Rike, mŒ man bli f¿dt av vann og nd.

 

Men er hermer. For Gjenf¿delsen bygger pŒ Jesu Forsoningsgjerning, men er ikke det samme.Jesus ble opph¿yet, l¿ftet opp pŒ korset som kobberslagen i ¿rkenen, ved sinkorsd¿d og oppstandelse. Men om synden er sonet pŒ Golgata, betyr det ikke atden er tilegnet den enkelte.

 

Hver av ossmŒ ta i mot, og det skjer ved troen. I dagens evangelium fŒr vi derfor se densbetydning i dette bildet. Sp¿rsmŒlet vi skal meditere litt over i dag erderfor: Hva er tro? Men da melder straks et annet sp¿rsmŒl seg: Hva er vantro?

 

Det finnesnoe i vŒrt vesen som har satt skille mellom Gud og oss. Det er synden. Detarter seg i tanker, ord, og gjerninger, og fors¿mmelser, men aller mest ivrangvilje mot Gud.

 

Sagt med etbilde: Det er ikke bare ugrasplantene som er problemet, men jordsmonnet,ja,selve ÓgrunnfjelletÓ i oss.

 

Derfor sierGuds Ord at vi stŒr som skyldnere overfor Gud. Og f¿r gjelden er betalt, erveien stengt:

 

ÒÉdet erderes misgjerninger

somskiller mellom dere og deres Gud.

Deressynder skjuler hans ansikt,

sŒ han ikke h¿rer dere.Ó(Jes.59,2)

 

ÒÉfor alle har syndet, og de har ingen del i Gudsherlighet.Ó(Rom.3,23)

 

Dette problemetkunne, og kan vi mennesker aldri l¿se selv. Vi kan narre oss selv, tro at vi ersŒ og sŒ bra, skryte av gode gjerninger, v¾re religi¿se. Det holder ikke.

 

Syndensskyld mŒtte Gud selv sone ved at Han gav sin egen S¿nn, ofret Ham og lot Han d¿for vŒre synder.

 

ÒSyndens l¿nn er d¿den, men Guds nŒdes gave er evigliv i Kristus Jesus, vŒr Herre.Ó(Rom.6,23)

 

Gud elsketverden h¿yt!Hvem av oss ville ofret en s¿nn, og det for andres skyld? Ingen selvsagt, ogheldigvis, vi slipper. Det er ikke Ói frŒgan.Ó

 

Men Gudgjorde dette virkelig! Derfor er det blitt mulig Œ fŒ skylden betalt, veienŒpnet, Œ bli gjenforent med Gud. Det skjer gjennom Den enbŒrne S¿nn, som d¿defor deg og meg. Og, det skjer ved tro. Hver og en som tror pŒ Kristus skal fŒevig liv.

 

Uten Ham erdu og jeg redningsl¿st fortapt. Uten tro tilh¿rer vi den verden som skal forgŒ.Det er ikke bare sp¿rsmŒl om en dom som Gud skal felle en gang i fremtiden, Deter en dom som allerede hviler over verden.

 

III

 

Men hvemskal du og jeg tro pŒ? Jesus Kristus. Fordi Han er din og min Frelser for tidog evighet! Han er verdens lys, som skinner inn i hver eneste krok av oss, ogsom ser alt.

 

Tro ellervantro, det er ett av to. Hvor du og jeg stŒr nŒ, det avgj¿r vŒr evige utgang.Frelse-eller Fortapelse. For Bibelen regner med en dobbelt utgang.

 

Hva ervantro? Det Œ v¾revantro er Œ velge Œ leve uten Gud- borte fra Ham. Tenk, noe sŒ helt bakvendt! elske m¿rket mer enn lyset!  Detblir slik fordi det er noe inne i oss som ikke kan forenes med Gud, og fordiden som er vantro lar det vonde rŒde og bestemme. Men ingen kommer unna GudsLys.

 

Hva erdet Œ tro? Tekstensier: komme til lyset. Det er Œ si til ham: Ja, Herre, du ser alt, du som erverdens lys. Du ser hvordan jeg har det, du ser alt jeg har gjort mot deg ogmine medmennesker, men nŒ ber jeg deg, stryk ut det som ikke tŒler ditt lys medditt blod som rant for meg, og varm meg sŒ med din kj¾rlighets lys! Det Œ troer Œ Œpne seg for lyset, Kristus, verdens Lys.(Joh.8,12)

 

Pinsen erat dette lyset kommer til hver enkelt av oss. I Ord og sakramentene. Guds Ord,DŒp og Nattverd, brukt slik Jesus har sagt og bestemt, de vi gjerne kallernŒdemidlene, eller nŒdens midler.

 

Og denHellige nd er selve budbringeren, som kommer med Lyset fra Himmelen i nŒdens midler.

 

De er desom skaper tro, og troens f¿lge er igjen gjenf¿delsen.

 

IV

 

Menreaksjonene blir forskjellige. Enten blir det omvendelse og tro, ellerforherdelse og vantro.

 

Gud elskeralle, ogsŒ deg! Derfor ble du d¿pt til Hans Navn! Og han vil at ogsŒ du skalbli frelst! At Du skal fŒ del i alt Han vant for deg pŒ Golgata.

 

Det somHelligŒnden kaller oss til denne Pinsegudstjenesten, det er Œ ta imot det Gudhar Œ gi i Jesus Kristus, og den frelse Han vant for oss!

 

Pinsen erderfor PŒskens fullendelse!

 

I PŒsken d¿de Jesus for all verdens synd ogskyld,

seiret overd¿dens makt, og gjorde den onde til spott og spe.

 

Pinsen er at Gud ved sin Hellige ndkommer til oss med Jesu verk, slik at hver den som tar imot det i tro blirfrelst og fŒr evig liv!

 

Derfor: Dutrenger Jesus! Jeg ogsŒ. Uten Ham er vi tapt for Himmelen. Uten Ham blir viuten Guds kj¾rlighet for alltid.

 

Slik mΠdetikke bli!

 

Troen eringen prestasjon. Det Πtro er Πkomme til Jesus med sin synd, akkurat som vier, akkurat som du er.

 

Han gŒrved din side

Hanleder din gang

Han blirikke trett Han som jeg

Og nŒdigHan vokter meg livsdagen lang

Hansviker ei, svikter meg ei.

 

Gud elsketdeg slik at Han gav sin enbŒrne S¿nn for at du ikke skulle gŒ fortapt, men haevig liv. Sett inn ditt eget navn!

 

Det var forDEG Jesus d¿de! Det er til deg Den Hellige nd kommer nŒ og vil lage Pinsefesthos! Jesusfest! Husk hva Jesus sa til tolleren Sakkeus: I dag vil jeg ta innhos deg!

Ja, i dagvil Jesus ta inn hos deg. Og du skal fŒ legge din svake hŒnd i Hans sterkehŒnd.

 

Takk oglov, kj¾re Himmelske Far, for din store, store kj¾rlighet! Lovet v¾re JesusKristus. Hallleluja. Og pris skje deg, Herre, Hellig nd for at Himmelens gaverkommer til oss i dine midler.

 

Til ®refor Faderen og Sonen og den Heilage Ande, som var, er og vera skal, ein sannGud frŒ ®ve og til ®ve.

 

Originalversjonenfra Hustad kirke 1987, skrevet i Bud PrestegŒrd, sŒ slik ut: