5. s. e. PŒske II

Mt. 6,6-13

H¿gmesse

 

 

Cyprian-en Ógod biskopÓ utlegger Fader VŒr.

 

I

 

S¿ndagen i dag har fra gammelt av navnet Rogate, ÇLa oss be,È betyr det, og dŽt passer godt med Jesu Ord f¿r dagens Evangelietekst: ÇSlik skal dere... be,È sier Han,(Mt.6.9) og sŒ gir Han oss Fader VŒr.

 

Utenfor hovedstaden i dagens Tunis lŒ Kartago. En viktig handelsby, men ogsŒ flere av kirkefedrene har tilknytning hit: F.eks. Tertullian, den store kateket og lekmann med sin ber¿mte dŒpsskole. Det gjelder ogsŒ velkjente Augustin, og Cyprian. Thascius Cyprianus var f¿dt i 200 av hedenske foreldre, og vokste opp i luksus. Men etter  grundig overveielse bestemte han seg til Œ bli kristen, og ca. Œr 245 ble han d¿pt. Sakramentets virkning opplevde han sv¾rt sterkt: ÓForurensningen i mitt gamle liv ble t¿rket av i gjenf¿delsens vann, mitt hjerte ble befridd fra synd, og et klart og rent lys begynte Œ skinne ovenfra. nden fra himmelen ble ut¿st over mig, og jeg ble ved gjenf¿delsen omskapt til et nytt menneskeÉdet liv som var f¿dt av kj¿d som jeg hittil hadde tilbrakt i syndens tjeneste, hadde v¾rt jordisk, og det liv som var f¿dt av nden, hadde begynt Œ tilh¿re Gud.È

 

Da Cyprian ble d¿pt, solgte han all sin eiendom, og gav nesten alt til de fattige, selv beholdt han bare nok til Œ leve et sv¾rt enkelt liv. FŒ mŒneder etter dŒpen ble han presteviet. En stund etter d¿de biskopen i Kartago, og menigheten valgte Cyprian til hans etterf¿lger. Men han nektet Œ motta valget og holdt seg skjult. Likevel fant menigheten ut hvor han holdt til, og presset ham sŒ hardt at han til slutt mŒtte gi etter og bli biskop.

 

Cyprian er en av kirkens mest ansette l¾rere. Han har et noksŒ h¿ykirkelig syn pŒ kirken: Der hvor det er en rett biskop, der er kirken, og uten ham finnes ingen kirke. Men dette stŒr likevel ikke i motsetning til kirken som de helliges samfunn. Og for alle kristne er han et ideal. Ikke bare var han en god biskop, men ogsŒ en god menighetshyrde og en sjeles¿rger.

 

Det som gj¿r at vi starter dagens preken med Cyprians historie, er hans ber¿mte forklaring av Fader VŒr. Den er blitt flittig brukt til fornyelse og til rettesnor for kristen forkynnelse gjennom hele kirkehistorien. Mye av Luthers forklaring til FadervŒr i Katekismen er hentet fra Cyprian. La oss gj¿re det samme siden Herrens B¿nn er vŒr tekst i dag. (Etter Ivar Welle: Hovedverker av den kristne litteratur, s.83 f, Lutherstiftelsen, Oslo 1930)

II

 

Cyprian sier f¿rst en del om b¿nn i tilknytning til fortalen i Herrens B¿nn: Fader VŒr, du som er i himmelen.

 

Gud har sagt oss mye ved profetene sier han, men st¿rst er det han har sagt oss ved S¿nnen. Han er Guds Ord, og han har vitnet for oss med sin egen munn. Og mange formaninger og bud har han gitt oss til vŒr frelse, ikke minst hvordan vi skal be, og han har l¾rt oss hva vi skal be om. Han vil ogsŒ vise oss veien til Œ bli b¿nnh¿rt.

 

Stor er Herrens miskunnhet, rik er hans nŒde og godhet, han som har tillatt oss Œ be slik og kalle Ham Far! Ingen av oss kunne jo  vŒge Œ nevne fars-navnet  i b¿nnen, hvis han ikke selv hadde gitt oss lov til Œ be slik! Rett b¿nn er det derfor nŒr vi ber til Gud med den b¿nn som S¿nnen har l¾rt oss. For nŒr Kristi b¿nn stiger opp til Faderens ¿rer, kjenner Han sin S¿nns ord. Han er jo hos Faderen som vŒr talsmann. La oss derfor bruke hans egen b¿nn, nŒr vi s¿ker tilgivelse for vŒre synder: ÓDet de bed om i mitt namn, vil eg gjera, sŒ Faderen skal verta herleggjord gjennom Sonen. Bed de meg om noko i mitt namn, sŒ skal eg gjera det.Ó(Joh.14,13-14)

 

Videre: NŒr vi skal be, Ia det skje i stillhet og renhet! Vi skal huske pŒ at vi stŒr for Guds ansikt. Skriften forteller om Hanna, som et forbilde for kirken. (1.Sam. 1&2) Hun b¿nnfalt Herren ikke med rop og skrik, men stille og ydmykt i sitt hjertes innerste. Hun visste at Gud h¿rte henne, og hun fikk det hun bad om, fordi hun bad med tro.

 

SŒ har b¿nnen det  kristne fellesskapet for ¿ye. Vi sier ikke: Fader min, du som er i himmelen, heller ikke: Gi mig idag mitt br¿d. B¿nnen er en samfunnsb¿nn, den gjelder alle troende. NŒr vi ber, da ber vi for hele Guds folk. Gud er fredens og enhetens l¾rer, han har selv gjort oss til ett, derfor vil han at den ene skal be for alle. OG nŒr Kirken ber, ber hun ogsŒ for den enkelte.

 

Det er det nye menneske, som er gjenf¿dt og gitt tilbake til Gud ved hans nŒde. som sier ÇFarÈ, fordi det allerede er begynt Œ v¾re Guds barn: ÓMen alle som tok imot han, dei gav han rett til Œ verta Guds born, dei som trur pŒ namnet hans.Ó(Joh.1,12)

 

Men da mŒ vi ogsŒ huske, at nŒr vi som Guds barn kaller Gud Far, mŒ vi ogsŒ oppf¿re oss som Guds barn. NŒr vi gleder oss over at Gud er vŒr Far, da mŒ han kunne glede seg ved sine barn.

 

La oss vise oss som Guds tempel, sŒ alle kan se at Gud bor i oss! La oss ikke komme bort fra nden! Den salige apostel har skrevet: ÓVeit de ikkje at lekamen dykkar er eit tempel for Den Heilage Ande, som bur i dykk, han som de har frŒ Gud? De er ikkje lenger dykkar eigne: De er kj¿pte, og prisen er betalt. Bruk dŒ lekamen til ¾re for Gud!Ó (1. Kor. 6.19-20).

 

III

 

F¿rste og andre b¿na.

 

Lat Namnet ditt helgast! Dette sier vi ikke fordi vi ¿nsker eller tenker  at Gud skal bli helliget ved vŒre b¿nner, men fordi vi ber om at hans navn mŒ helliges i oss. Han har selv sagt: V¾r hellige likesom jeg er hellig! Derfor ber vi om at vi som er helliggjort i dŒpen, mŒ bli i det som vi er begynt Œ v¾re. Vi trenger en daglig helliggj¿relse;  for siden vi daglig synder, mŒ vi stadig bli renset fra synden: ÓÉMen de har late dykk vaska, de er helga, ja, rettferdige for Gud i Herren Jesu Kristi namn og ved vŒr Guds Ande.Ó(1.Kor.6,9-11)

 

VŒr Herre  formaner den som er rettferdiggjort, at han ikke mŒ synde mere, for ikke Œ falle fra. Derfor fremf¿rer vi denne b¿nn til stadighet, ja, dag og natt ber vi at Gud mŒ oppholde oss i den helliggj¿relse som han har gitt oss av sin nŒde.

 

Lat riket ditt koma! Her ber vi at Guds rike mŒ bli Œpenbart for oss.

 

Guds rike bestŒr alltid, hans herrevelde oph¿rer aldri. Han har v¾rt, er og blir. I Himmelriket skal vi som f¿r var slaver under verden, regjere under Kristi herred¿mme, slik som han selv sier:

 

ÇKom hit, de velsigna borna Œt Far min, og ta i eige det riket som er etla Œt dykk frŒ verda vart grunnlagd.Ó(Matt.25,34)

 

Men dette Guds rike som vi lengter etter hver dag, og som vi ¿nsker skal komme snart, det er jo Kristus selv. Her trengs stadig b¿nn og pŒkallelse, forat vi ikke skal komme bort fra Ham.

 

IV

 

Tredje og fjerde b¿na.

 

Lat viljen din rŒda, pŒ jorda sŒ som i himmelen!

 

Her ber vi ikke bare om at Guds vilje mŒ skje, men at vi kan gj¿re hva Gud vil. Ingen kan stŒ imot Gud og Hans verk, men Djevelen stŒr imot oss, slik at vŒr tanke og gjerning ikke retter seg etter Gud. Derfor ber og b¿nnfaller vi om at Guds vilje mŒ skje i oss. Til dette trengs Guds nŒdige hjelp og varetekt, for ingen er sterk i seg selv, men ved Guds nŒde og barmhjertighet kan vi v¾re trygge.

 

Gud selv visste at han hadde tatt pŒ seg menneskelige skr¿pelighet i sin kj¾re S¿nn da Herren bad: ÇFar, er det rŒd, sŒ lat denne skŒla gŒ meg forbi! Men ikkje som eg vil, berre som du vil.È(Matt.26,39) Og et annet sted sier han: Ó38 For eg er ikkje komen ned frŒ himmelen for Œ gjera det eg sj¿lv vil, men det han vil, som sende meg.Ó(Joh.6,38) S¿nnen adl¿d, og han gjorde Faderens vilje. Desto mer b¿r en tjener adlyde, slik at han gj¿r sin herres vilje.

 

Vi ber ogsŒ om at Guds vilje mŒ skje bŒde i legemet og i Œnden. De er innbyrdes uenige, der er daglig krig. nden s¿ker det himmelske og guddommelige, men kj¿det s¿ker det jordiske og verdslige. Apostelen Paulus formaner tydelig med disse ord: ÓEg seier dykk: Lev eit liv i Anden! DŒ gjer de ikkje det som den syndige naturen trŒr etter. For det vŒr vonde natur trŒr etter, er Anden imot, og det Anden trŒr etter, er vŒr vonde natur imot. Dei to ligg i strid, sŒ de ikkje er i stand til Œ gjera det de vil. Men vert de drivne av Anden, dŒ er de ikkje under lova. Det er klŒrt kva som kjem frŒ vŒr vonde natur: hor, umoral, sedl¿yse, avgudsdyrking, trolldom, fiendskap, strid, avund, sinne, sj¿lvhevding, usemje, partistrid, misunning, drikk, svir og meir av det slaget. Som eg f¿r har sagt: Dei som fer med slikt, skal ikkje arva Guds rike. Men Andens frukt er kj¾rleik, glede, fred, langmod, mildskap, godleik, truskap, spaklynde og sj¿lvt¿yming. Mot slike ting er ikkje lova. Dei som h¿yrer Kristus til, har krossfest den vonde naturen med lidenskapane og lystene. Har vi fŒtt livet ved Anden, sŒ lat oss ˜g ferdast i Anden.Ó

 

Gjev oss idag vŒrt daglege br¿d!

 

Dette kan forstŒs bŒde Œndelig og bokstavelig. Begge oppfatninger er nyttige og tjener til vŒr frelse.

 

For det f¿rste sier vi vŒrt br¿d, fordi Kristus er livets br¿d for oss som har del i hans legeme. Han sier jo, at den som eter av hans br¿d skal leve i evighet.  Av dette forstŒr vi at de som fŒr del i hans legeme og mottar nattverden, de lever.  Derfor ber vi at Kristus, vŒrt br¿d mŒ gis oss daglig, forat vi mŒ bli og leve i Kristus og ikke miste kontakten med hans hellige legeme.

 

Men den fjerde b¿nn kan ogsŒ forstŒs slik at vi ber om n¿dvendig  n¾ring til livets opphold for oss. Vi har jo frasagt oss verden og trodd pŒ ndens nŒde og kastet verdens rikdom og herlighet fra oss. Og Herren har sagt: ÓSŒ syt ikkje for morgondagen; lat morgondagen syta for seg. Kvar dag har nok med si m¿de.Ó(Mt.6,34)

 

Det er forbudt for Kristi disipler Œ tenke pŒ morgendagen, og med rette ber vi om livets opphold bare for dagen. Det ville jo v¾re umulig og selvmotsigende, at vi skulle b¾re omsorg for et langt liv i verden, pŒ samme tid som vi ber om at Guds rike snart mŒ komme! Apostelen styrker oss i hŒp og tro med disse ord:For vi har ikkje hatt noko med oss til verda, og vi kan heller ikkje ta noko med oss herifrŒ.  Har vi mat og klede, skal vi vera n¿gde med det. Dei som vil verta rike, fell i freistingar og snarer og vert gripne av mange slag tŒpelege og skadelege lyster som st¿yter menneske ned i undergang og fortaping. For kj¾rleik til pengar er ei rot til alt vondt.Ó(1.Tim.6,7-10)

 

Herren selv gir sine disse l¿fter: Ó SŒ mŒ de ikkje syta og seia: Kva skal vi eta? eller: Kva skal vi drikka? eller: Kva skal vi kle oss med? For alt det sp¿r heidningane etter; men Far dykkar i himmelen veit at de treng alt dette. S¿k fyrst Guds rike og hans rettferd, sŒ skal de fŒ alt det andre attŒt.Ó(Mt.6,31-33)

 

V

 

Femte b¿na.

 

Forlat oss vŒr skuld som og vi forlŽt vŒre skuldmenn!

 

Like etter b¿nnen om den n¿dvendige n¾ring ber vi om syndenes forlatelse. Til det evige liv kan vi bare nŒ nŒr vŒre synder blir forlatt. Herren kaller vŒre synder skyld eller gjeld, slik som han sier i evangeliet: ÓHeile skulda ettergav eg deg, fordi du bad meg om detÓ.(Matt.18,32). Derfor undervises vi om at vi synder daglig, og daglig l¾rer Œ be om syndenes forlatelse. ÓSeier vi at vi ikkje har synd, dŒrar vi oss sj¿lve, og sanninga er ikkje i oss. Men dersom vi sannar syndene vŒre, er han trufast og rettferdig, sŒ han tilgjev oss syndene og reinsar oss for all urettferd. (1. Joh. 1, 8-9). I dette ordet sammenfatter apostelen de to deler av syndenes forlatelse, bŒde at vi ber om forlatelse og at vi fŒr tilgivelse. Herren er trofast til Œ forlate syndene, og han har lovet oss at barmhjertighet og forlatelse skal gis oss pŒ vŒr b¿nn.

 

Men Herren har uttrykkelig tilf¿yd en betingelse som binder oss fast: Vi skal be om at vŒr skyld mŒ forlates, sŒledes som vi forlater vŒre skyldnere. Av dette vet vi at vi ikke kan fŒ det vi ber om med hensyn til vŒre synder, om vi ikke gj¿r det samme med hensyn til vŒre skyldnere. Derfor sier Herren: ÓÉdet skal m¾last opp til dykk med det mŒlet de sj¿lve m¾ler med.Ó (Matt. 7,2). Og den ubarmhjertige medtjener som hadde fŒtt all sin gjeld ettergitt(Matt.18), men selv ikke ville ettergi sin medtjener noe, ble kastet i fengsel. Fordi han ikke ville vise mildhet mot sin medtjener, mistet han den nŒde Herren hadde vist ham.

 

Slik som han skapte oss ved gjenf¿delsen, slik vil han at vi gjenf¿dte skal leve. Vi som har begynt Œ v¾re Guds barn, mŒ forbli i Guds fred. Et rett offer for Gud er fred og broderlig enighet og et folk som er forenet til ett, akkurat som Faderen og S¿nnen og den HelligŒnd er ett. Den som lever i kiv og uenighet og ikke holder fred med br¿drene, kan ikke bli frikjent for sin synd.

 

VI

 

Sjette og Sjuande b¿na.

 

Og led oss ikkje ut i freisting! Her viser Gud oss at den onde ikke klarer Œ fŒ til noe ugreie hvis ikke Gud tillater det. Derfor skal vŒr frykt og tillit og lydighet v¾re vendt til Gud alene, den onde kan ikke utrette noe mot oss, selv i fristelsens stund, hvis ikke makten gis ham ovenfra.

 

B¿nnen om at vi ikke mŒ komme i fristelse, minner oss pŒ vŒr skr¿pelighet og avmakt. Slik skal vi be. For at ikke noen skal oph¿ye sig, at ingen skal tilta sig noe i overmot, at ikke noen skal gj¿re seg til av at han har bekjent Kristus, eller er blitt pint for troens skyld. Nei, Herren selv formaner

oss til ydmykhet og sier: ÓVak og bed at de ikkje mŒ koma i freisting! nda er viljug, men menneskenaturen er veik.È(Matt.26,41)

 

Frels oss fra det onde! Denne b¿nn sammenfatter alt vi kan begj¾re. I den samler vi alt som er imot oss, som fienden vil skade oss med i denne verden. Og mot alt dette finner vi trygg varetekt, nŒr Gud frelser oss etter vŒr b¿nn. NŒr vi sier: Frels oss fra det onde! da er det ikke mer Œ be om. Hvis vi har oppnŒdd Guds beskyttelse mot det onde, da stŒr vi trygge og sikre, hvad enn Djevelen og verden finner pŒ. Den som her i verden har Gud til sin beskytter, frykter ikke for denne verden.

 

VII

 

Cyprian slutter sin utleggelse av Fader VŒr pŒ denne mŒten:

 

NŒr vi stŒr opp og ber, kj¾re br¿dre, mŒ vi v¾re vŒkne og legge hele vŒrt hjerte i b¿nnen. Enhver kj¿delig og verdslig tanke mŒ bort. Derfor er det at presten f¿r nattverdb¿nnen sier : Lyft dykkar hjarto til Herren! Og folket svarer: Vi lyfter vŒre hjarto til Herren, og minner dermed seg selv om at de ikke skal ha tanke for annet enn ham.

 

La hjertet v¾re lukket for den onde og Œpent for Gud alene! La ikke Guds fiende fŒ adgang dit i b¿nnens stund! Ofte kommer han med skjult agenda og trenger seg inn, ved sin list vender han vŒre b¿nner bort fra Gud, sŒ vi har ett i hjertet og noe annet i munnen. Men vi b¿r be til Gud i andakt, med Œnd og hjerte.

 

ÓDŒ skal Herren svara

nŒr du kallar pŒ han,

nŒr du ropar om hjelp,

skal han seia: ÇHer er eg!È (Jes. 58,9).

 

Og det er mitt personlige vitnesbyrd ogsŒ: Det er virkelig slik:

 

NŒr vi kaller pŒ Herren, svarer Han: ÓHer er jeg!Ó

 

La ikke treghet eller dovenskap holde oss borte fra b¿nn! Vi er gjenf¿dte og nyskapte ved Guds nŒde, la oss nŒ se til Œ ¿ve oss i det vi skal bli!

 

Ja,

 

Til ®re for Faderen, Sonen og Heilaganden, som var, er og vere skal ein sann Gud, riket er ditt, og makta og ¾ra i all ¾ve!

 

svennam@hotmail.com