Hgtidsgudsteneste

Pinsedag

Joh,14,23-29

 

en mned p kne.

 

EXORDIUM

 

I Tay-fjorden i Skottland hadde frie norske styrkeretablert en skvadron oppsatt med Catalina flybter tidlig i 1942. Historien om denne333-skvadronen kan du lese i Arnfinn Hagas bok: Vi fly Catalina.

 

Det var den 1.mai 1942 at flybten Vingtor tok avfra basen i Woodhaven for fly til Vikna for landsette to agenter fra SecretService. Utenom agentene var dikteren og journalisten Nordahl Grieg med flyet.Om dette toktet har han skrevet bl.a. dette i

 

 

 

Med nordmenn overNorge:

 

(Aldri har jeg sett noeskjnnere enn dette flagget)

 

Jegsto bak flyvernes plasser da jeg visste at vi mtte nrme oss kysten. Det vargrtt vr med drivende skyer; de formet sig til landskaper som lignet det jegskulle se, og ble borte. Til slutt steg sorte klipper opp av havet med hvittskum drivende om foten, trassig og majestetisk; men da vi kom nrmere, var detsom trr med mrke, fine ndeaktige grener stod og suste, fr alt lste sig oppog drev som tkeflak omkring oss. S med ett var vi ute av skyene. Sjen l grog klar, og langt inne l landet. Jeg s Norge. Fjellene. De var s bl. Farveni denne kystlinjen grep mig s underlig om hjertet. Den var som blti, bleketog skurt og slitt, men s ren, s stolt i sin renhet, som fra et strevsomthjem. S kjrligbltt, s mysomt-bltt var landet der inne.

 

Vistrk innover, over de frste gr skjrene, hvor sjfugl fli op. Men det erbare oss! Tenkte jeg. Vi gikk ganske lavt over yer og sund,noen meter over knauser og hus og brygger og bter og mennesker. Det var somflyverne ville vi skulle f stryke hnden over landet vrt og leve blantmenneskene der nede, mens vi fli forbi.

 

Jeggikk akterut til blistret for se bedre. Glasskuplene var vrengt ned, smaskingevrene sto fritt ut i den pne susende luften. Det er for lavt underkuppelen til st; en m ned p kne.

 

Maskingevrskytterenknelte alt. Hva var det han holdt i hnden? Det var et norsk flagg,-ikke ettiflagg, for det ville litt revet i filler yeblikkelig; det var etblikkflagg, malt med kjrlighet hjemme p stasjonen. Han viste det frem,urrlig og stirrende, til landet der nede. Og menneskene reiste sig brtt opp ide sm fiskerbtene, eller de sprang bortetter svabergene, som for flge oss.

 

Aldrihar jeg sett noe skjnnere enn dette malte blikkflagget. Og dette lyset avlykke og smerte p ansiktet hos den knelende mannen som holdt det, oggjenskjret hos menneskene der nede, s dyrebare hver eneste ukjent av dem, idet stenete, elskede landet vrt.

 

Mannskapet p Vingtor forteller faktisk at det varGrieg selv som ville hilse sine landsmenn med flagget. Annentelegrafisten mtteholde dikteren i bena mens han byde seg ut av den pne maskingevrkuppelen! (ArnfinnHaga: Vi fly Catalina. S.40-41. J.W.Cappelens forlag, Oslo 1983.)

 

Det er pinse. Dikteren sto i blisteret p Catalinaenmed det norske korsmerkede flagget som hilsen fra friheten i England og gav pden mten folk som s hpet om redning fra nazismens k.

 

Pinsen er at Den Hellige nd str foran oss med  Ordet, og i  Ordet, som Paulus sier, med pantetp vr arv i Himmelen.(2.Kor.1,22)

 

Her bringer Han oss denne meldingen fra vrtfrihetsland Himmelen. Jesus har sonet synden og skylden! Jesus har seiret overdden! Jesus har knust djevelens makt! Men s sier Hellignden ogs: Detgjelder jo ta i mot det Jesus har gjort! Slik at det fr virkning inn i hverenkelts liv! La oss n be om at dette m skje hos oss. Derfor vil vi reise ossog synge vrt hytidsvers, fra NoS nr.216: Du loge av Guds kjrleiks eld.

 

II

 

Det Hellige Pinseevangeliet, etter Johannes, i det14.kapitel:(les)

 

en m ned p kne.

 

La oss forske se p noen av versene i teksten:

 

v.23. Den som elsker meg, vilholde fast p mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme til ham ogta bolig hos ham.

 

Vi er sammen med Jesus og disiplene p vresalen iJerusalem den siste kvelden fr Golgata. Jesus har allerede bekjentgjort at Timener kommet da Menneskesnnen skal bli forherliget.(Joh.12,23)

 

Judas, forrderen, har forlatt dem, og Peter, p sinmte, har sttt imot Jesus ved nekte Ham vaske sine ftter. Likevel harJesus gjort dette etter at Han hadde fortalt Peter at i motsatt fall hadde deikke noe sammen.(13,8)

 

-Det var tydelig at noe skulle skje, selv om nokdisiplene forsto lite og ingenting.

 

S hadde Jesus nettopp sagt at Han skulle g bort fradem. Naturligvis tenkte de at de skulle bli alene i mrket, med anfektelsen. Ogute p gaten ventet en ikke uvesentlig trussel fra jdenes ledere. Kunne detbli verre?

 

Men vent. Hva har Jesus ogs sagt? Rett nok betyr Jesuherliggjrelse bde lidelse og dd, men ogs oppstandelse og seier. Og, detbetyr at en Talsmann skal komme. En Jesu advokat, representant hos disiplene.

 

Rett fr teksten vr fr vi hre: Jeg skal ikke ladere bli igjen som foreldrelse barn, jeg kommertil dere.(Joh,14,18)

 

Det frste verset i Dagens Evangelium betyr det samme:Vi, og med dette mener Jesus Faderen og seg selv, vedHellignden, skal komme til den som holder fast p Jesu Ord, Helligndensverkty. Den som holder fast p Jesu Ord, er samtidig den som elsker Jesus. OmJesu venner elsker Jesus, holder fast p Hans Ord, vil Faderen og Snnen kommetil disiplene, og ta bolig i dem.

 

Men her m tingene settes p plass: For vr kjrlighettil Jesus, det holde fast p Hans Ord er ikke mulig uten den Lille Bibel:

 

For s hyt har Gud elsket verden at han gav sinSnn, den enbrne, for at hver den som tror p ham, ikke skal g fortapt, menha evig liv.(3,16)

 

La oss srlig se p ordet bolig.Det er viktig, for selv om det er utfordrende, lrer det oss at Gud er slettingen tilbaketrukket vag gud som bor bakom berg og blne.

 

Her klinger hele bakgrunnen fra GT med. Gud fyltetabernaklet og templet med sin herlighet, i rkenen og i Jerusalem. Og ettergjenoppbyggingen av templet etter fangenskapet i Babylon, skjedde det samme pnytt:

 

La dems reise en helligdom for meg, og jeg vil bo midt iblant dem, eier Herren tilMoses i 2.Mos.(2.Mos.25,8)

 

Og tilSakarja:

Fryd oggled deg, Sions datter!

For se,jeg kommer og tar bolig hos deg,

lyder ordet fra Herren.

(Se videre 2.Mos.26. Se ogs 1.Kong.8,27 flg, 8,10-12,Esek.(40-42)43, Am.9,11)

 

Her er vi fremme ved det nye tempel Jesus, som skalreises opp igjen p tre dager, der det skal tilbes i nd og sannhet, som Jesussa til den Samaritanske kvinne. Det handler om en tilbedelse av Faderen, vedSnnen, i Den hellige nd.(Joh.2+4).Og nr dt skjer, vitner teksten, da tarGud, og her str det tydelig at Gud er tre personer, bolig hos oss.

 

III

 

en m ned p kne.

 

Srlig viktig er det nrmest uoversettelige ordet iJoh.14,2: mon, bliven, oversatt med rom hos oss:

 

I min Fars hus er det mange rom. Var det ikkeslik, hadde jeg sagt dere det. For jeg gr for gjre i stand et sted fordere.

 

Pinse er at Guds bliven,Guds evige rom, Guds Tre-Ene evige dimensjongjr sin invasjon p jorden, i Guds Kirke ogmenighet. Og Fonten, Ordet og Bordet er frontavsnittene hvor det skjer. Nrndens verkty, ndens midler blir rett forkynt og brukt, da er Gud tilstede,for Kristi skyld. Samme sak taler Paulus om bde i 2.Kor.5 og Ef.2:

 

For vi vet at om vrt jordiske hus, vrt telt,rives ned, s har vi i himmelen en bygning som er av Gud, et evig hus, som ikkeer gjort med hender.  Mens vi erher, sukker og lengter vi etter bli kledd med vr bolig fra himmelen som enoverkledning.   For nr vi er blitt kledd i den, blir vi ikke stendenakne.   S lenge vi bor i det jordiske telt, er vi nedtrykt og sukker.For vi vil ikke bli avkledd, men overkledd, s dette ddelige kan bli oppsluktav livet.   Den som har gjort oss ferdige nettopp til dette, er Gud, forhan har gitt oss nden som pant. (2.Kor.5,1-4)

 

Gjennom ham har vi begge i n nd adgang tilFaderen. Alts er dere ikke lenger fremmede og utlendinger, men dere er dehelliges medborgere og tilhrer Guds familie. Dere er bygd opp p apostlenes ogprofetenes grunnvoll, men hjrnesteinen er Kristus Jesus selv. Han holder helebygningen sammen, s den i Herren vokser til et hellig tempel, og gjennom hamblir ogs dere bygd opp til en bolig for Gud i nden. (Ef.2,18-22)

 

I penbaringen mter vi samme tanken, frst om denstore hvite flokk.

 

Derfor str de n for Guds trone og tjener ham dagog natt i hans tempel, og han som sitter p tronen, skal reise sin bolig overdem.(p.7,15)

 

Og s om Det Nye Jerusalem:

 

Fra tronen hrte jeg en hy rst som sa: Se, Gudsbolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal vre hans folk, og Gudselv skal vre hos dem.   Han skal trke bort hver tre fra deres yne, ogdden skal ikke vre mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For detsom fr var, er borte.(p21,3-4)

 

Meningen er : Guds nrvr er i Ham, og for Kristiskyld, ved ndens verk, skal ogs Guds nrvr vre i Kirken , i Jesu venner.Her er da Guds bliven, Guds evige rom,Guds Tre-Ene evige dimensjon.

 

 

IV

 

en m ned p kne.

 

I v.25 fr vi hre mer om hvordanfrelsestilegnelsen skjer, nemlig ved Den Hellige nd: Men talsmannen, DenHellige nd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lre dere alt ogminne dere om alt det jeg har sagt dere.

 

Dette verset er som et konsentrat av kap.17, og dasrlig de tre viktige avsnittene i 17, 6, 11-12 og 26:

 

Jeg har penbart ditt navn for de mennesker du gavmeg fra verden. De var dine, og du gav meg dem, og de har holdt fast p dittord.

 

Jeg blir ikke lenger i verden, men de er i verden,og jeg gr til deg. Hellige Far, bevar dem i ditt navn, det navn du har gittmeg, s de kan vre ett, likesom vi er ett. Da jeg var hos dem, bevarte jeg demi ditt navn, det navn du har gitt meg. Jeg voktet dem, og ingen av dem gikkfortapt,

 

Jeg har kunngjort dem ditt navn og skal gjre detigjen, for at den kjrlighet du har hatt til meg, kan vre i dem, og jeg selvkan vre i dem.

 

Jesus brer Guds Navn, Guds penbaring til menneskene.Helligndens oppgave er bre Jesu Navn, som har Guds Navn i seg inn i Kirken.

 

I sted sa vi at Hellignden er Jesu advokat. Men vikan ogs si at Han er en kelner som serverer det som er Guds. En guide somleder p den veien som er Jesus selv.(Joh,14,6) Hans gjerning er peke pKristus.

 

Talsmannen gir den fulle mening med Jesu Ord, men sieraldri MER enn det Jesus har sagt. Noen fortsatt penbaring finnes ikke, sintet skal legges til eller omtolkes, ingenting skal vris til, s det kanvre mere fancy i 2005, men nden levendegjr det som ER penbart.

 

V

 

en m ned p kne.

 

v.27: Fred etterlater jeg dere, min fred gir jegdere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst ogmotlshet.

 

Selv om Jesu time er kommet, at han skal bliherliggjort, d, st opp igjen og fare opp til Himmelen: Jesu venner skal ikkebli alene igjen. Gud skal n komme p en ny mte, som teksten i dag sier, medsin fred i all anfektelse og nd. ikke en fred p verdens vis, men Guds shalom:Fred med Gud i Jesu navn.

 

Shalom p hebraisk, salaam p arabisk, den vakre goddag, hei hilsenen vi finner i Israel og Midt-sten den dag i dag betyr ikkefravr av krig, men en FRED som ikke kjenner mer krig, sannhet, lys, liv, mendyp og inderlig glede og latter, kvalitet, evig liv.

 

Blant mange ord vi kan nevne, peker julens budskap segut:

 

For etbarn er oss fdt,

en snner oss gitt.

Herreveldeter lagt p hans skulder,

og hansnavn skal vre:

UnderfullRdgiver, Veldig Gud,

Evig Far og Fredsfyrste.(Jes.9,6)

 

Og, fra Joh.17:

 

Og dette er det evige liv at de kjenner deg, deneneste sanne Gud, og ham du har utsendt, Jesus Kristus.

 

Jesus bringer Guds shalom,som overgr all forstand! Det evige Liv er etter Kristen forstelse ikke skuttut i en fjern framtid, men er her og n der hvor mennesker tar imot Jesus.

 

Alt dette ved ndens verkty, som er Ordet. men den heilage Ande har kalla megved Evangeliet.

 

VI

 

en m ned p kne.

 

Nr du i ditt liv, i din situasjon ikke ser noen annenlsning enn Jesus, nr du ikke forstr noe av Gud, men ikke vet av annet gtil enn Guds ord, nr du i anfektelsens mrke kjenner deg alene og forlatt, menbare fr stammet fram Jesu navn, da blir det, da er det pinse i ditt liv, forda virker nden! Da kommer han med Jesus til deg som i deg selv er syndig ogfortapt, men som i Ham skal f bli og vre tilgitt alle dine synder, og vrefrelst til et nytt liv med Ham.

 

Sitter du her i kirken i dag, og kjenner deg alene, svit at du er nettopp ikke alene. for du har med Ham gjre som lever i dag,for at du skal leve med Ham!

 

Det er pinse! Og Jesus selv, ved sin gode Hellige nd,har gitt deg og meg nkkelen til et liv i hans frihet og tjeneste ogfrimodighet:

 

La ikke hjertet bli grepet av angst og motlshet.(14,27b)

 

Hold fast p Hans Ord! Det som aldri kan fare vill!Hold fast p sakramentene! Der kommer Han til deg, Han som kommer med Jesus.Jesus sender oss sin Talsmann for at vi ved hans gjerning skal se at vihar en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus den rettferdige. han som er ensoning ikke bare for vre synder, men for hele verdens.(1.Joh,2,1)

 

VII

 

en m ned p kne.

 

Vi hrte i fortalen om Nordahl Grieg. Det var vedhalvsekstiden om morgenen p det Catalina-toktet vi hrte om. I det agenteneble satt ut med sine gummibter hukte dikteren seg ned med et spann i neven ogduppet det i sjen. Frstetelegrafisten spurte hvorfor i all verden han gjordedet.

 

Det er jo norsk vann, sa han. (ArnfinnHaga: Vi fly Catalina. S.40-41. J.W.Cappelens forlag, Oslo 1983.)

 

Grieg hadde vrt opptatt av vann fr. I diktet Vandsom foregr i det fjerne sten, sier han:

 

Vand i Norge, vand av renhet,-

hvor en legger seg og drikker,

det er dt jeg tenker p...

 

Og han slutter:

Alt er med i iskall renhet!

Hele vidden, hele luften

fosser vildt og stridt mot kjften,

evig over al forstand.

Risler, fosser...Drikk, la vre!

bkken er der, er der, er der,

Jeg er sjuk av alt herute.

Herre Jesus-gi meg vand!

 

Vanlig vann er livgivende. Og det kan symboliserefrihet og fred.

 

Vi snakket om ndens verkty, ndens midler i sted.Dpen er et ndemiddel. Nattverden ogs. Og Ordet.

 

Tilsammen er disse tre de hjelpemidler Den Hellige ndbruker for gi oss del i Guds nde, fre oss inn i troen, og bevare oss der.

 

Herre Jesus, gi meg vand!

 

I dpens bad gir Jesus oss mer enn vann. For vannet ogOrdet er tilsammen kristen dp, der mennesker blir tatt inni Guds evige Rike, og fr et nytt liv, evig liv i Gud. Der blir den frelsenJesus vant for oss p Golgata, og syndenes forlatelse utdelt, med den fred Hanhar skapt mellom Gud og oss, bare av nde.

 

Men Gud gir ikke bare et nytt liv i dpens bad, menHan vil ogs at vi skal vinne det i Himmelens land!

 

Derfor forbinder Han ved sin skapermakt Ordet medmarkens grde. Vi frembrer brdet og vinen til alteret og gir elementene tilHam. Men Han snur dem rundt, ved sitt ubegripeelige mysterium og sin storende. S kommer Han til oss etter sitt lfte i nattverdens brd og vin og brerp den mten etter sitt lfte tilgivelse for alle vre synder ut til hver somtar i mot:

 

Dusender din nd, og det skapes liv,

dufornyer jordens overflate.

Med gledeskal dere se

vann av frelsens kilder.(Sal,104,30; Jes.12,3)

 

VI

 

en m ned p kne.

 

Det fortelles fra to generasjoner fr oss omGamle-sturen-Stura-Nilsen, han som flyttet med hele sitt hus fra Stura, sloseg til p Landro, og ble en betydningsfull og markant kristenleder der, og varfarfar til Anna, som jeg fikk vre nr venn med, og som var en trofast forbederfor meg gjennom hele min prestetid p Sotra. I fjor hst fikk jeg vre med minforgjenger sokneperst Henry Skogvoll og stede henne til hvile p Landrokyrkjegard.

 

Som henne hadde farfaren sterkt og klart mtt Gudstale om syndens alvor. Han hadde sagt p ygardsdialekten:

 

Gud hev set meg p litjekrakkjen som einsnnar.(Misje: litleskammelen)

 

Ja, av egen kraft og egne forutsetninger sitter vialle der. P litjekrakkjen. Men s trenger vi til ndens gjerning, som erbeskrevet i forklaringen til 3.artikkel:

 

 Egtrur at eg ikkje av eige vit eller kraft kan tru p Jesus Kristus, min Herre,eller koma til Han. Men Den Heilage Ande har kalla meg ved Evangeliet, opplystmeg med gvene sine, helga meg, og halde meg fast i den rette trua...

 

Til re for Faderen, og Snnen, og Den Hellige nd,som var, er, og blir, EN Sann Gud, fra Evighet til Evighet! Amen.

 

svennam@hotmail.com

 

Her fger tre avtrykk fra forarbeider til denneprekenen, det frste skrevet i tidsnd(!) p bisperommet i Bud Prestegrd imai 1989, det neste p skrivemaskin p heimekontoret, presteboligen pTjdnhaugen, Solsvik i mai 1991, og endelig det tredje samme sted i ClarisWorks p en Mac LC 4/40 i 1994! Det hrer ogs med til min prestehistorie atBjrgvin Bispedmmerds formann Knut Risnes var p gudstjenesten i Fjell den22.mai 1994 og at den ble overfrt p Radio Sotra 104,5 FM.