S.f.Faste.

Gudsteneste med dŒp

Luk.18,31-43.

 

Kyrie Eleison!

 

I

 

De 12 disiplerblir nΠtatt til side. For Jesus har noe viktig Πsi dem:

 

ÒSe, vi gŒropp til Jerusalem, og alt det profetene har skrevet om Menneskes¿nnen, skal gŒi oppfyllelse. Han skal overgis til hedningene og bli hŒnet og mishandlet ogspyttet pŒ, og de skal piske ham og slŒ ham i hjel. Og den tredje dagen skalhan oppstŒ.È(18, 31b-33a)

 

Disiplenesreaksjon er ikke beskrevet med deres egne ord.

 

Kanskje av h¿flighetfra evangelistens side?

 

Det som ersikkert er at de mŒ ha stŒtt der som noen sp¿rsmŒlstegn.

 

ÇMen de skj¿nteikke noe av dette. Det var skjult for dem, og de forsto ikke hva han mente.È(18,34)

 

Det at Jesusskal lide, d¿ og stŒ opp igjen gŒr over deres forstand til de grader atevangelisten mŒ beskrive det pŒ 3 forskjellige mŒter.

 

Disipleneskj¿nner ikke,

det erskjult,

de forstŒrikke.

 

GŒr viframover til Markus-evangeliet stŒr det endatil at

 

ÇDe var nŒpŒ vei opp til Jerusalem, og Jesus gikk foran dem. Disiplene var oppskaket, ogde som fulgte med var redde.È(Mk.10,32a)

 

I Matteus-evangelietsberetning om samme sak, stŒr det talende nok ingenting om disiplenes reaksjon! (Matt.20,17-19)

 

II

 

Lidelsen pŒjorden er formidabel.

 

Det erkonsentrasjonsleirenes overgrep, straffeeksersis, tvangsarbeid og sult.

 

Det erutryddelsen av det som syke mennesker vil ha til Œ v¾re undermennesker.Stikkordene holder lenge: Auschwitz, d¿dsmarkene i Kambodsja, etnisk rensing pŒBalkan.

 

Det er sorg ogd¿d ogsŒ hos oss. Flyulykker, bussulykker, bilulykker. Men-katastrofer skjerogsŒ nŒr en familie mister en av sine.

 

En kj¾r far,en kj¾r mor, et barn, et s¿sken-en ektefelle.

 

ja! OgsΠvivet noe om

 

ikke skj¿nne,og ikke forstŒ.

 

Kanskje er detflere i kirken som har erfart at ord mange ganger aldri kan finnes for smertenved Πmiste. Vi blir tause noen hver overfor lidelsen.

 

Verden er fullav n¿d.

 

Slik var detogsΠpΠJesu tid.

 

Men hvorforskulle Jesus si dette som var sŒ vondt Œ h¿re? Dette om at Han skulle Çbli hŒnetog mishandlet og spyttet pŒ,È og om at Çde skal piske ham og slŒ ham i hjel?È Og fremdeles i dag: Hvorfor sier Hansitt:

 

ÒSe, vi gŒropp til Jerusalem,...?È

 

III

 

Teksten svarermed Œ gjengi en hendelse ved utkanten av en liten appelsinby ved det D¿de Hav.Jesus Ç...n¾rmet seg Jeriko,...È(18,35) stŒr det. Det sitter en blind tigger ved veikanten. Han h¿rerat mye folk kommer forbi, og sŒ sp¿r han hva som er pŒ ferde.

 

Ç...Bartimeus,s¿nn av  Timeus,...È var dette, det vet vi fraMarkusevangeliet, (Mk.10,46-52) Han fŒr h¿re at Jesus fra Nasaret gŒr forbi og sŒ setter han i Œrope pŒ Jesus.

 

Til tross formasse tilsnakk og skjenn roper han h¿yere og h¿yere, og igjen og igjen:

 

ÇDu DavidsS¿nn, miskunn deg over meg!È(18,38)

 

Men Jesusstopper opp og sp¿r:

 

ÒHva vil dujeg skal gj¿re for deg?Ó(10,41)

 

Lidelse kjenteogsŒ Bartimeus godt til, sŒ det var jo ikke tvil om hva svaret mŒtte bli:

 

ÇHerre, lameg fŒ synet!È(18,41b)

 

SΠkommer Jesusvar:

ÇBliseende! Din tro har frelst deg.È(18,42)

 

-Det mŒ v¾rerett Œ si at Guds Ord og troen l¿ser ikke det ondes problem.

 

-Men det mŒogsŒ v¾re rett Œ si at Guds Ord og troen peker ut en vei i det onde.

 

Guds Ord tiloss i dag kaller til Œ rope pŒ Jesus i n¿den.

 

Derfor er detvi i H¿ymessen og flere andre gudstjenester synger vŒrt B¿nerop, som er hentetnettopp fra dagens Evangelium:

 

ÇKyrieEleison Gud Fader, miskunna oss!

KristeEleison Herre Krist, miskunna oss!

KyrieEleison Heilag Ande, miskunna oss!È

 

Kyrie Eleison,det var nettopp det Bartimeus ropte!

 

Og vi skal ogsŒfŒ rope ut, ja vi mŒ stadig pŒ nytt og pŒ nytt mŒ ¿ves opp til Œ gj¿re det:

 

KyrieEleison!

KristeEleison!

KyrieEleison!

 

Jesus, miskunndeg over meg!

 

Jesus hjelpmeg, i all vŒr n¿d!

 

IV

 

-Men veienGuds Ord peker ut i det onde gŒr videre.

 

Dahelbredelsen hadde skjedd stŒr det:

 

ÇStrakskunne han se, og han gav seg i f¿lge med Jesus og lovet Gud.È(18,43a)

 

La oss minnehverandre om Markus-versjonen av teksten en gang til:

 

ÇDe var nŒpŒ vei opp til Jerusalem, og Jesus gikk foran dem. Disiplene var oppskaket, ogde som fulgte med var redde.È(Mk.10,32a)

 

Lukas ogMarkus sammen vitner om at i Jesu f¿lge kan det nok v¾re mye vi

 

-ikke skj¿nner,og ikke forstŒr,

og ganskemye

oppskakelseog redsel.

 

Men detavgj¿rende i all manglende forstand og i all angst er dette:

 

ÇDe var nŒpŒ vei opp til Jerusalem, og Jesus gikk foran dem...È

 

I lidelsen,som i eventuell helbredelse, i lovprisningen som i sorgen er dette det avgj¿rende:

 

gΠVeieni Lammets spor.

 

Det viktigsteav alt er Œ v¾re med pŒ Veien, Veien til Det Nye Jerusalem, Veien til Himmelen.

 

V

 

Veien er etsentralt begrep i Lukasevangeliet. Hele det lange avsnittet midt i detteEvangeliet(9,51-19,28)handler om Veien Jesus mŒtte gŒ.

 

ÇSannelig,vŒre sykdommer

tok han pŒseg,

og vŒresmerter bar han.

Vi troddehan var blitt rammet,

slŒtt avGud og plaget.

Men han blesŒret for vŒre overtredelser

og knustfor vŒre misgjerninger.

Straffen lŒpŒ ham

for at viskulle ha fred

ved hans sŒrhar vi fŒtt legedom.È(Jes.53,4-5)

 

I teksten idag ser vi Lammet Jesus pŒ vei til slaktebenken, men vi ser Ham ogsŒ som densom allerede er blitt ofret for all verdens synd og skyld, som den som allerededeler ut frukten av sin soning og seier til Bartimeus, og alle BartimeusÕer idag, slik at han og vi kan f¿lge Jesus.

 

VI

 

Andre deler avDen Hellige Skrift kaster ogsΠlys over saken.

 

F.eks gavHerren Moses i oppdrag Œ f¿re Israels folk ut fra fangenskapet i Egypt. De f—rut fra Egypt, og gjennom Det R¿de Hav. Men i ¿rkenen pŒ andre siden, i Refidim,oppstŒr den situasjonen at folket t¿rster, for her finnes ikke vann!

 

Da fŒr Mosesen merkelig beskjed. Han skal slŒ pŒ en klippe pŒ stedet! ÒNŒr du slŒr pŒberget, skal det str¿mme fram vann, sŒ folket fŒr drikke.Ó (2.Mos.17,6)

 

Eller det Jesusgjorde ved Jakobs br¿nn. ÒJesus var trett etter vandringenÓ,(Joh.4,6) stŒr det der. Der gir Han en kvinnelevende vann. NŒr Jesus taler om, og gir levende vann, sŒ handler det om DenHellige nd:ÓDen som t¿rster, la ham komme til meg og drikke! den som tror pŒmeg, fra hans indre skal det,..renne str¿mmer av levende vann.Dette sa han omden nd de som trodde pŒ ham, skulle fŒ.Ó(Joh.7,37b-39a)

 

Gud ordnerikke bare med levende vann i ¿rkenen ved Refidim, men ogsŒ til en samaritanskkvinne ved en st¿vete landevei i Samaria, og til en fattig tigger i det t¿rreog varme Jeriko.

 

Det sammeskjer pΠGolgata, da det rant ut blod og vann fra Jesu ofrede legeme.(Joh.19,34)

 

I verdens ¿rkenkommer Klippen Kristus. Ved Refidim, I Samaria og ved Jeriko. Alt pŒ grunn avGolgata!

 

Dette gjelderogsŒ i dag. Levende vann pŒ Veien gir Han ogsŒ til oss. Kristus gŒr foran sittfolk til Himmelen, men underveis holder Han oss oppe som sin Menighet her iFjell, i samlingen om Hans Ord og Sakrament. PŒ denne klippe vil Han bygge sinKirke. Her er det  tre som vitner,sier apostelen Johannes:

 

Ó nden,Vannet og Blodet.Ó Ordet, DŒpen og Nattverden.(1. Joh.5,7.) Disse tre er veimerker, stabbestener vedVeikanten pŒ den smale Veien. Det Œ leve i disse nŒdens midler mŒ stadig  v¾re en virkelighet i vŒre liv.

 

VII

 

Og sŒ leser vii 2.Mosebok at da Israels folk r¿mte fra Egypt, ble de forfulgt av Farao. VedPi-Hakirot ble de tatt igjen.(14,10-11, 19b-22) Hvorfor tillot Herren at fiendenskulle rykke sŒ tett innpŒ? Jo, fordi Han, som det stŒr, ville vise sinGuddomsmakt pŒ Farao og hele hans h¾r.For at de skulle sanne at han er Herren!(14,4+17)

 

Dessuten, Hanhadde ikke lovet sitt folk  noensnarvei til l¿ftets land. Det stŒr i kap. f¿r at Gud ikke f¿rte sitt folk Òdenn¾rmeste vei!Ó (13,17)

 

Ja, slik erGud. Vi forstŒr ikke alltid hans vei. Men det er Veien til Jerusalem! Og, ÒHerrenskal stride for dere, og dere skal v¾re stille!Ó(14,14)

 

SŒ viser Gudsin Guddomsmakt ved Œ redde folket gjennom havet.Og, underet i det R¿de hav eret bilde pŒ Den Hellige DŒp, det ser vi av 1.Kor.10.

 

I dŒpens badble vi reddet fra syndens, d¿dens og Djevelens h¾r!

 

Men i 2.Mos.16 ser vi at folket murrer mot Gud. De ville egentlig gjerne v¾re ifangenskapet, sier de, for der hadde de nŒ i allefall mat! Men da ordner Herrenmed sin spesielle kost: Mannaen pŒ marken.(2.Mos.16,13b-14; 31-35)

 

Mannaen er etbilde pŒ Guds ord, bŒde det forkynte og leste Ordet, og det synlige Ordet, iNattverdens Br¿d og Vin, Ordet til Œ ta pŒ, til Œ smake, til Œ ha som niste pŒVeien til MŒlet, Veien til det Nye Jerusalem.

Veien dit, tilHimmelen er Veien til Guds Menighet pΠjord, her hos oss!

 

Her ble ogblir vi ledet inn pŒ Veien, gjennom dŒpens bad, og pŒ den, noen nok ogsŒ tilbake pŒ Veien, ved Livets Br¿d, ved Ordet og vedBordet; Guds ÒmatstasjonerÓ pŒ Veien, inntil vi er framme i Det Nye Jerusalem.

 

Du og jeg mŒinn i Ordet! Inn i Kirken! Inn i De Helliges Samfunn! Inn til Kristus. For hosHam. og i Ordet ser vi hva Kirken er kalt til Œ v¾re:Ó...Bygd opp pŒapostlenes og profetenes grunnvoll,... med ÒKristus JesusÓ... somÒhj¿rnesten.Ó(Ef.2,20)

 

VIII

 

Jesus tarBartimeus inn i sitt Rike nŒr Han sier: ÒDin tro har frelst deg.Ó Dette var det viktigste som skjedde.Vi vet fra vŒr Bibel at Gud vil at alle mennesker skal bli frelst og nŒ framtil Œ kjenne sannheten. Vi har ikke et tilsvarende l¿fte nŒr det gjelderhelbredelse fra sykdom og legemlig svakhet. Tenk pŒ beretningen om mannen vedBetesda-dammen som hadde v¾rt syk i 38 Œr, i Johs.5.

 

Han var deneneste Jesus helbredet. I dagens tekst er det bare Bartimeus det handler om.OgsŒ i dag er mange syke, mange d¿r, mens tilsynelatende fŒ blir helbredet.Hvorfor skj¿nner vi ikke, og forstŒr vi ikke. Og selvsagt gj¿r det ossoppskaket og redde.

 

Men vi vet atHerren er mektig til pŒ gj¿re under, nŒr, hvor og hvordan han vil.

 

Undrene vedJeriko, Betesda og andre steder er forsmaker pŒ forl¿sningen, da Herren kommerog skal sette alt i rette stand.

 

SŒ mŒ vi ogsŒhuske at det er et under ogsŒ om en helbredelse skjer i det stille, og st¿rster det under som gj¿r at fattige BartimeusÕer, blinde som seende, fŒr ogbeholder det rette syn pŒ Jesus. At vi alle kan se Ham som vŒr Frelser ogHerre!

 

IX

 

Se, vi gŒropp til Jerusalem.

 

Vandringen haret mŒl.

 

Sp¿rsmŒletteksten vil stille oss til slutt er dette: ÒEr du og  jeg pŒ veien?Ó

 

Det gjelder ŒnŒ mŒlet! Det gjelder Œ v¾re pŒ Veien! Alle veier har det ved seg at det gŒr anŒ la v¾re Œ f¿lge dem. Det gŒr an Œ falle i gr¿ften. Mannen som falt i hendenepŒ r¿vere i liknelsen om den barmhjertige Samaritan gikk fra Jerusalem tilJeriko. Feil vei! Gal vei! (Bartimeus begynte jo Œ gŒ motsatt vei!) Men der varheldigvis ogsŒ Samaritanen Jesus. For Œ plukke opp igjen en som gikk feil vei!For Œ ¬helle olje og vin pŒ sŒrene hansÓ. Dette er et bilde pŒ ndens gave iOrdet, og Kristi gave ved Bordet. For Œ ta ham med til herberget,(11,25-37) for at han kunneÓ boi Herrens Hus gjennom lange tider.Ó(Sal.23,6)

 

NŒ vil jeginvitere deg til Œ gj¿re alvor av Œ f¿lge Jesus, til Œ bli med pŒ Veien! Bli medJesus, slik som Bartimeus!

 

X

 

ÒRansakmeg, Gud, og kjenn mitt hjerte, pr¿v meg og kjenn mine tanker. Se om jeg er pŒden onde vei, og led meg pŒ evighetens vei.ÓSal.139,23-24. Det handler om to veier.

 

Hvilken vei erdu pŒ? Jesus gŒr forbi her hos oss i dag. Vi mŒ inn pŒ Hans vei, inn i Hans f¿lge.Hos mange gŒr Han kanskje forbi, fordi de ikke roper pŒ Ham. Men Han stopperopp der Han blir ropt pŒ, slik som Jerikos blinde tigger gjorde. SŒ skjenkerHan sin Frelse og sin Fred til den som ber Ham.

 

ÒJeg skulleei s¿rge

Jeg har joen venn

Som b¾rÕ pŒsitt hjerte min n¿d.

Den vennener Jesus,

Han elskermeg enn,

Han elskeri liv og i d¿d.

 

Refr.:

Han gŒr vedmin side,

Han ledermin gang,

Han blirikke trett Han som  jeg.

Og nŒdigHan vokter meg livsdagen lang,

Han svikerei, svikter meg ei.Ó

(Frykman,SB 350, v.1)

 

Han er Klippeni ¿rkenen. Han er Klippen i Jeriko. Han er Klippen pŒ Vandringen i dag som detrenner levende vann fra. Klippen pŒ Fjell. Han sp¿r deg som roper pŒ Ham: ÒHvavil du jeg skal gj¿re for deg?Ó(18,41) Si det til Ham. SŒ ligger alt i hans HŒnd.

 

Til ®re forFaderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vera skal, EIN SannGud,frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com