25. s.e. pinse

Joh.6,37-40

H¿gmesse

25-Œrs Jubileumsgudsteneste Landro kyrkje

 

Arven fra Sturen:

se Jesus f¿rer til det evigeliv!

Hvordan fŒr vi et rett syn pŒJesus?

 

 

I

 

ÓEldre folk som i f¿rste halvpartav (forrige) Œrhundre vanket i indremisjonsforsamlinger og st¿rre misjonsm¿teri Bergen og i distriktene omkring, vil kanskje huske en mann som ikke oppf¿rteseg som folk flest. Han hadde tydeligvis dŒrlig h¿rsel, for han mŒtte ty tilvisse hjelperŒder. Og disse hjelperŒder besto lenge i en liten h¿retrakt, enminiatyr av en grammofontrakt. Det var ubekvemt. Men han ville n¿dig gŒ glippav de dyrebare ord som kom fra predikantenes munn, og det hendte ofte at hansto opp under talen for Œ f¿lge best mulig med. Alltid var han i umiddelbarn¾rhet av talerstolen. Talerne mŒtte derfor legge merke til denne usedvanligeoppmerksomme tilh¿reren. Han ble etterhvert godt kjent med dem alle, og de slogjerne av en prat med ham etter m¿tet. Og han var vel bevandret i skriftene ogi oppbyggelseslitteraturen og kunne sette kjente predikanter fast. Han haddeogsŒ sine meninger og var heller ikke redd for Œ b¾re dem frem. For han vartalerne br¿r i Herren, og derfor ikke noen grunn til Œ gj¿re krus pŒ demÉ

 

ÉSelv varhan ikke predikant av fag. Hans dŒrlige h¿rsel drabbet ham for en del. Men hantalte ofte pŒ m¿ter bŒde I heimekretsen og utover i distriktene og i Bergen.Han var flink til Œ ordlegge seg, vel bevandret i skriften og en barnligendefrem tro pŒ Gud.Ó

 

De eldreav forsamlingen har kanskje allerede gjettet hvem denne mannen var. Det erjournalisten som undertegnet seg med Gny=Gustav NygŒrd som skriver om ham iDagen onsdag 28.desember 1960 under overskriften: Idealitet i ¯ygaren: Landro iFjell-et vekkelsessenter.

 

NygŒrdforteller om mannen etter en innledning hvor det bl.a heter:

 

ÓImeldinger om den kristelige virksomhet i kyststr¿kene, s¾rlig hvis det gjeldervekkelser, st¿ter en ofte pŒ navnet Landro.- Landro og nabogrenden Solsvik. Fordem som ikke er kjent pŒ kartet, f¿yer vi til at disse grendene ligger pŒnordvestspissen av ¿ya Sotra, i Fjell herred og i prestegjeldet av samme navn.Det er temmelig tettbygde grender. PŒ Landro er det i dag omlag 50 hus og detbor ca.300 menneskerÉÓ

 

Og sŒkommer det:

 

ÉÓTar entil Œ r¿ke etter kristenlivet pŒ Landro, mŒ en i f¿rste rekke stanse opp forleserh¿vdingen Jens Sture. Popul¾rt kalte de ham bare Sturen.Ó

 

ÓÉhanville n¿dig gŒ glipp av de dyrebare ord som kom fra predikantenes munn.Ó

 

(Idealitet I¯ygaren: Landro i Fjell-et vekkelsessenter. Gny=Gustav NygŒrd i Dagen onsdag28.desember 1960.)

 

Jesus sier:

 

ÇDetteer min Fars vilje, at den som ser S¿nnen, og tror pŒ Ham, skal ha evigliv.È(Joh.6,40)

 

Et ord som ersŒ sterkt og tydelig at det gjerne kunne v¾rt kalt for en Ólille Bibel nr.2ÓHer slŒr Jesus fast: Gud har villet det slik at hver den som ser S¿nnen Jesus,og tror pŒ Ham, skal ha evig liv!

 

seJesus f¿rer til det evige liv!

 

Vi skalderfor i dag snakke om:

 

II

 

HvordanfŒr vi et rett syn pŒ Jesus?

 

F¿rst littbakgrunnsstoff:

 

Kap.6 iJohannesevangeliet er det store Livets Br¿d-kapitlet.

 

Rett f¿rteksten vŒr stŒr Jesu kjente Ord:

 

ÇJeg erlivets br¿d. Den som kommer til meg, skal ikke hungre, og den som tror pŒ meg,skal aldri t¿rste.È(6,35)

 

Men Joh.6er ogsΠkapitlet der holdningen til Jesus skifter fra begeistring tilforargelse.

 

Tenk pŒdet:  Han metter 5000 menn med 5byggbr¿d og to fisker, og her var ikke tatt med kvinner og barn!

 

Ç...Deville komme og f¿re ham bort for Œ gj¿re ham til konge,È(6,15) stŒr det sŒ.

 

Men daJesus senere forklarer underet som et tegn om hvem Han er, nettopp Çlivetsbr¿dÈ,(6,35)begynnerstemningen Œ forandre seg.

 

NŒ blir detÇdu mŒkke komme her, og komme her.È For Œ si det med ¯ystein Sunde.

 

Senere blirdet enda verre, nŒr Jesus vil ha det til at ÇJeg er det levende br¿d somkommer ned fra himmelen. Den som spiser av dette br¿d, skal leve til evig tid.Og det br¿d jeg vil gi, er mitt legeme som jeg gir til liv for verden.È(6,51)

 

ÇHvordankan han gi oss sitt legeme Œ spise,È(6,52) vil de sŒ vite. Jesus diskuterer ikke dette med dem,men slŒr fast: ÇDen som spiser mitt legeme, og drikker mitt blod, blir imeg, og jeg i ham.È(6,56)

 

Med dettevar begeret fullt.

 

For detstŒr: ÇEtter dette trakk mange av hans disipler seg tilbake og gikk ikkelenger omkring sammen med ham.È(6,66)

 

III

 

Men noenstod igjen.

 

Og til hverden som sier som Peter:

 

ÇHerre,hvem skulle vi gŒ til,È(6,68) lyder l¿ftet.

 

seJesus f¿rer til det evige liv!

 

Men vi mŒvite mer!

 

HvordanfŒr vi et rett syn pŒ Jesus?

 

Igjen:

 

ÇDetteer min Fars vilje, at den som ser S¿nnen, og tror pŒ Ham, skal ha evigliv.È(Joh.6,40)

 

Og sŒ stŒrdet: ÇDette er min Fars vilje, at den som ser S¿nnen og tror pŒ Ham, skal haevig liv, og jeg skal reise ham opp pŒ den siste dag.È(6,39)

 

Gud harvillet det slik at hver den som ser S¿nnen Jesus, og tror pŒ Ham, skal ha evig liv!

 

Den somaltsΠser Jesus, og tror pΠHam, skal ha evig liv.

 

Legg n¿yemerke til ordlyden:

 

Ikkeskal fŒ en gang, men skal ha, her og nŒ!

 

Hvordanser vi da Jesus?

 

Ja, det gŒrikke pŒ Œ se med ¿yet, for det har Han da ikke gitt oss noe l¿fte om at vi skalf¿r i Himmelen.

 

Men det er Œse pŒ Jesus som sin Frelser og Herre, for livet, d¿den og Guds domstol.

 

Det er Œ sepŒ Jesus som sin redningsmann og seierherre, i liv, i d¿d og overfor den ondesverk. Se pŒ Ham som det hans Navn betyr: Frelseren.

 

IV

 

seJesus f¿rer til det evige liv!

 

HvordanfŒr vi et rett syn pŒ Jesus?

 

For noenuker siden var teksten til oss fra Joh.9 om da Jesus m¿tte en mann som var f¿dtblind.

 

Mannen fikkoppleve helbredelse.

 

Men seneresp¿r Herren ham:

 

ÇTror dupŒ Menneskes¿nnen?È(9,35b)

 

Det finnes endypere mŒte Œ se pŒ ogsŒ.

 

Likevel vardet lite mannen forsto:

 

ÇHvem erHan, Herre, sŒ jeg kan tro pŒ ham?È(9,36)

 

ÇDu harsett Menneskes¿nnen, det er han som snakker med deg,È(Joh.9,37) er svaret.

 

Jesusforteller at Menneskes¿nnen stŒr rett foran ham. Og at Han kaller pŒ ham der ogda!

 

Mannen larseg da ikke be to ganger:

 

ÇJegtror, Herre,È(9,38)sier mannen, og kaster seg ned for Ham.

 

Han fikkikke bare se Jesus med ¿yet.

 

Han fikkogsΠse Ham i troen, Han fikk tro pΠHam!

 

V

 

seJesus f¿rer til det evige liv!

 

HvordanfŒr vi et rett syn pŒ Jesus?

 

Hvordankan vi tro pΠJesus?

 

Det Œ tropŒ Jesus er Œ komme til Ham, ganske enkelt. Det er altsŒ ogsŒ det samme som Œse Ham.

 

Rentpraktisk kan du si det slik nŒr du ber:

 

NŒ fŒr du taover, Herre Jesus.

 

Da gir duHam din synd, din d¿d, dine vanskeligheter, ja, ogsŒ alle de lyse sidene avlivet, slik at Han fŒr v¾re Herre i ditt liv, i alt.

 

Detviktigste i livet er Œ m¿te Jesus, og komme til Ham.

 

NŒr vi gj¿rdet, tror vi pŒ Ham.

 

Og det kanogsŒ du fŒ gj¿re.

 

La deg ikkebe to ganger, for

 

Ser duS¿nnen Jesus, og tror du pŒ ham, sŒ eier du altsŒ evig liv.

 

Du har hansOrd pŒ at du skal bli oppreist av d¿den til evig liv, og  aldri miste taket i Hans utstraktehŒnd.

 

ÓOg Hansvilje er at jeg ikke skal miste noen av alle dem Han har gitt meg, men reisedem opp pŒ den siste dag.Ó(Joh.6,39)

 

ÇFordette er min Fars vilje, at den som ser S¿nnen, og tror pŒ Ham, skal ha evigliv.È(Joh.6,40)

 

VI

 

seJesus f¿rer til det evige liv!

 

HvordanfŒr vi et rett syn pŒ Jesus?

 

Hvordankan vi tro pΠJesus?

 

Jo, ΠtaHam pΠOrdet!

 

Kommetil Ham!

 

Teksten vŒrsier ogsŒ:

 

ÇAlle desom Faderen gir meg, kommer til meg, og den som kommer til meg, vil jeg sŒvisst ikke st¿te bort.È

 

ÇVil jegingenlunde st¿te ut.È(6,37) sier den gamle oversettelsen.

 

Det ervekkelsens sprŒk dette.

 

Som etapropos: I Dagen-oppslaget fra Œrsskiftet 1960/1961 forteller ellers NilsJ.Sture om kristenlivet pŒ kysten.

 

MisjonsbygdaLandro er sterkt fremme, men blikket rettes ogsŒ nordover til Sture i detdav¾rende Herdla prestegjeld. Det fastslŒs at minst 20-25 har gŒtt ut idiakon-preste-og misjonstjeneste herifra. En fin kontingent til norskemenigheter, misjonsmarkene, Sj¿mannsmisjonen og sosialt velferdsarbeid, sier journalisten.

 

Og sŒgjelder det altsŒ bedehuset:

 

ÓDette medbedehuset midt i grenden er ikke noe eget bare for Landro. Hver litt st¿rregrend her ute har sitt bedehus. Nils Sture regner opp pŒ fingrene bedehuseneomkring. Foruten pŒ Landro og Solsvik ogsŒ pŒ Angeltveit, Vindenes, Knapskog,Eide og vi husker ikke alle navnene. De 10 fingrene strekker i allefall ikketil. Disse bedehusene fylles til m¿ter bŒde i helg og s¿kn, de er Œndeligekraftsentrer og har gjennom et halvt Œrhundre v¾rt arnesteder for kraftigevekkelserÉKunne veggene I disse bedehusene tale, sŒ ville de kunne berette ommange dramatiske hendelserÉBilder av folk i b¿nn og sjelesorg, i angst for sinesynder, I tvil om nŒde for Gud. Nils Sture presisererÉs¾rlig betydningen av desmŒ m¿tesamv¾r, s¾rlig b¿nnem¿tene. De sistnevnte har regelmessig v¾rt holdthver l¿rdagskveld i Emmaus siden huset ble reist i 1906. Og nŒr denne grendader ute, mer enn andre, har v¾rt velsignet med sterke vekkelser, kan Œrsakentil disse f¿res tilbake til disse smŒm¿ter. Visst kunne flokken som kom sammenstundom v¾re liten, kanskje bare 6-7 stykker. Men andre ganger kom sŒ mange atselv b¿nnem¿tene mŒtte holdes i storsalenÉÓ

 

(Idealitet I¯ygaren: landro i Fjell-et vekkelsessenter. Gny=Gustav NygŒrd i Dagen onsdag 28.desember1960.)

 

Det varnettopp i misjonsbygda Landro at soknem¿tet 4.juli 1961 gjorde vedtak om ŒÓvelje omrŒdet ved Landro gravstad til kyrkjetomt.Ó Og i november 1961 gjordeFjell heradstyre tilsvarende vedtak.

 

Men dahadde allerede ogsŒ kirkehistorien her mŒttet telle mange Œr siden Biskopen iBj¿rgvin den 6.juni 1872 pŒ visitas i Fjell utfordret sokneprest, ordf¿rer oglokale ledere i sp¿rsmŒlet om en kirke nr.2 i prestegjeldet. Og biskopen fikksvar: Ó De fleste uttalelser forenede sig st¾rkt at anbefale den nordligedel av Store-Sartor(Sotra) omkring gŒrden Angeltvedt, der allerede udgj¿r en skolekredspŒ 7 gŒrde med 91 husf¾dre...Ó

 

Senere kombiskopens vedtak om gudstjenester, kirkelige handlinger ogkonfirmantforberedelse pŒ Landro bedehus. Og nye soknem¿ter i 1950 og 1952 omplanlegging og plassering av kirken.

 

Ett avalternativene for det siste er sagt til meg av eldre folk Œ ha v¾rt pŒ gardenÓDar heimaÓ pŒ Angeltveit. En fin symbolikk!

 

Det gjaldt at folk kunnesamles om Guds Ord. Da skj¿nte de troende at de trengte et hus. Det ble en seigkamp for Œ virkeliggj¿re visjonen. Det hadde neppe gŒtt utenÓvekkelsessenteretÓ Landro. Med b¿nne-og smŒm¿tene pŒ Emmaus og de andrebedehusene rundt.

 

ÓDe somfrykter Herren, talte da sammen, og Herren lyttet og h¿rte hva de sa, Ó stŒr det i Malaki  3,16. ÓHos ham ble det skrevet enminnebok om dem som frykter Herren og ¾rer hans navn.Ó

 

SŒ kunne da biskop Juvkamlegge ned grunnsteinen til Landrokirken 6.desember 1976, etterkommunstyrevedtaket sommeren 1973, og den Kgl.res. Œret etter. Men da haddealtsŒ allerede menigheten v¾rt her lenge, lenge. Over 100 Œr hadde det gŒttsiden Biskopen sendte utfordringen.

 

I dag gjelder det for ossŒ fornye idealene fra bŒde ÓvekkelsessenterÓ og bispestol, fra Óembetet.Ó Ogkanskje forene idealene. Og at alt sant Guds Folk, som vil holde seg tilKristus og Hans Ord mŒ finne sammen. Som Guds Folk mŒ besinne oss pŒ hva Kirkenegentlig er: Jesu Kristi Kirke. Som Guds Folk mŒ vi h¿re Ordet og Leve i det.Og gi akt pŒ fedrenes vitnesbyrd. Ikke bare det ÓSturenÓ etterlater seg, menogsŒ finne veien tilbake til reformatorene, kirkefedrene, apostlene, og liketilbake til Jesus selv.

 

VII

 

seJesus f¿rer til det evige liv!

 

HvordanfŒr vi et rett syn pŒ Jesus?

 

Hvordankan vi tro pΠJesus?

 

Jo, ΠtaHam pΠOrdet!

 

Kommetil Ham!

 

Og laJesus stelle med oss!

 

Vi begyntei dag med Jens Sture, som ikke kunne ÓgŒ glipp av de dyrebare ord som kom frapredikantenes munn.Ó

 

NŒr vi h¿rerog leser Guds Ord, taler Herren, Han som selv er Ordet mildt og varlig til degog meg:

 

Og dersteller Han med oss!

 

ÇJeg harikke kommet ned fra himmelen for Œ gj¿re det jeg selv vil, men det han vil, somhar sendt meg.È(6,38)

 

Og detFaderen ville, det var altsŒ Çat den som ser S¿nnen, og tror pŒ Ham, skal haevig liv.È(Joh.6,40)

 

Gud sendteJesus inn i vŒr verden, inn i vŒr smerte og n¿d, som synden og dens n¿d haddeskapt, med d¿den som f¿lge. SŒ dypt b¿yde Jesus seg ned at nettopp i vŒreanfektelser og nŒr vi er i de m¿rkeste daler ser vi Ham aller klarest som vŒrteneste hŒp i liv og i d¿d, som vŒr Frelser og vŒr Forl¿ser.

 

NŒrpresten om noen minutter l¿fter kalken og disken, og innvier br¿det og vinenetter Jesu ord og L¿fte, da skal du l¿fte ditt blikk og se pŒ de innvieteeukaristielementene og gjenta dagens tekst for deg selv den lille Bibel nr.2:

 

ÓÉdensom ser S¿nnen, og tror pŒ Ham, skal ha evig liv.È(Joh.6,40)

 

Og sΠskaldu gΠtil alters.

 

For troensvesen er Œ klynge seg til Ordet om Kristus, vŒr ¿versteprest som

 

Çfor vŒrskyld trer fram for Guds ansikt.È(Hebr.9,24)

 

ÇHanlever alltid, og gŒr i forb¿nn for oss.È(Hebr.7,25c)

 

ÇMen omnoen synder, har vi en som taler vŒr sak hos Faderen, Jesus Kristus, DenRettferdige.È(1.Joh.2,1)

 

Og troensvesen er Œ klynge seg til sakramentet, som lukker oss inn I Faderens favngjennom S¿nnen. Gjennom Ham fŒr vi komme, i det vi har Çadgang til Faderen iŽn nd.È,(Ef.2,18)Og gjennom Ham har vi en Far i Himmelen som elsker oss tvers igjennom akkuratslik som vi er.

 

Til ®refor Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, EIN SannGud, frŒ ®ve til ®ve.

 

svennam@hotmail.com