8 s e pinse I

Mark. 8,1-9

Gt med dŒp

 

En ÓPetter-prekenÓ

I

 

 

ÓSt.Petersfisk gjekk seg fast pŒ B¿mlo.Ó

 

Detvart ikkje mykje lyr dŒ Bj¿rn Ivar Katla og faren var pŒ fisketur vest pŒ B¿mlos¿ndag. Derimot var det ein eksotisk gjest...som hadde gŒtt i garnet. AudunHjertager, marinbiolog ved Akvariet i Bergen. lurer pŒ om det har med globaloppvarming Œ gjera.

 

DŒKatla og faren skulle draga eit heilt vanleg lyregarn, fann dei ein gulaktig,flyndreliknande fisk med to svarte flekkar laust i garnet.

 

 - Me skj¿nte at det ikkje var ein heiltvanleg fisk.... L¿ysinga vart Œ kontakta Akvariet i Bergen. Der fekk dei vitaat dette mŒtte vera ein St. Petersfisk. Akvariet ville gjerne ha fisken, sŒ dŒvart han, ... frakta i plastbalje i bil frŒ B¿mlo...Undervegs skifta Katla vatnpŒ han to gongar. No bur fisken i ÇDet blŒ havetÈ i Akvariet.

 

-Legenden seier at dette er fisken som Sankt Peter fiska i Middelhavet. Hantrong ein mynt, og dΠhan drog opp fisken, fann han ein mynt i munnen hans. Deito svarte flekkane fisken har pΠkvar side, skal vera fingermerka til SanktPeter.

 

Petter'n,som dykkeren Rudolf Svensen kaller fisken, skal ikke v¾re sŒ glad i Œ sv¿mme,Den trives best s¿r for den engelske kanal... Likevel, ved Kvits¿y tarreketrŒlerne jevnlig en del eksemplarer som tilleggsfangst.

http://www.bt.no 310505 HILDE KRISTIN STRAND

http://artikler.uwphoto.no/

 

II

 

Hardu noen gang smakt ÓPetterenÓ? Du fŒr den nŒ i spesialforretninger, bl.a ifiskebutikken pŒ Sartor.  (Jeg erikke betalt for Œ si dette, altsŒ!) Men et sted de er mer vant med den enn oss,nemlig i Midt-¯sten, kan du ogsŒ bestille den pŒ restaurant.

 

Detgjorde jeg da jeg var i Israel for noen Œr siden, n¾rmere bestemt i KibbutzenEin-Gev, en fin bŒtreise unna Tiberias, pŒ den andre siden av Lake Kinnereth,som vi kjenner som Genesaretsj¿en.

 

Menda retten kom pŒ bordet, sammen med Cola, Ópom-friÓ og ketchup, ble jeg noksŒovergitt. For ÓPetterenÓ ble servert hel, og den var sv¾r...

 

Selvom jeg er vant med ÓŒ spise pent opp av tallerkenen minÓ fra barnsben av, sŒfiskeretten aldeles for stor ut for min mage... Men god var den...

 

ÒPetterenÓ,eller ÓGalileisk KamfiskÓ-navnet har den fŒtt fra sporen- er den vanligstefisken i hele Galilea. Og kanskje var det nettopp denne Jesus tok i bruk i denteksten vi nŒ skal dele sammen.

 

Merenn vi klarer Πspise...

Merenn vi kan forstŒ...

Men-noktil Πbli frelst!

 

III

 

Troddedu vi bare hadde ett br¿dunder? Vi har 6 br¿dunderbretninger i NT. Utenomdagens tekst er det Žn parallell hos Matteus(15,32-29). Begge nevner 4000mennesker, 7 br¿d og noen fisker. SŒ er det Žn i hver av Matteus(14,13-21), Markus(6,30-44) og Lukasevangeliene(9,10-17) med 5000 mennesker, 5br¿d og to fisker. Det er den det ogsŒ stŒr om i Johannes 6(1-15), med en lang forklaringetterpŒ. Den var prekenteksten vŒr pŒ Midtfastes¿ndagen i Œr.

 

Deter helt klart to forskjellige br¿dundere. Det sier Jesus selv i forlengelsen avdagens tekst. Og med tanke pŒ det tidligere underet med de 5000, og da varkvinner og barn ikke medregnet, er omstendighetene nesten tragikomiske:

 

ÒÉl¾resveinanehadde gl¿ymt Œ ta br¿d med; dei hadde berre eit einaste br¿d med seg i bŒten. DŒ Œtvara Jesusdei og sa: ÇTa dykk i vare og akta dykk for surdeigen tilfarisearane og Herodes!È DŒ sa dei seg imellom: ÇDette seier han fordivi ikkje har br¿d med oss.È Men Jesus merka det og sa til dei: ÇKvifortalar de om at de ikkje har br¿d? Ser og skj¿nar de enno ingen ting? Er de sŒharde? Har de augo og ser ikkje? Har de ¿yro og h¿yrer ikkje? Hugsar deikkje  den gongen eg braut dei fembr¿da til dei fem tusen, kor mange korger fulle av br¿dstykke samla de opp dŒ?ÈÇTolv,È svara dei. ÇOg dŒ eg braut dei sju br¿da til dei fire tusen, kor mangekorger med br¿dstykke samla de opp dŒ?È ÇSju,È svara dei. ÇOg endŒ skj¿nar deingen ting?È sa han.(Mark.8,14-21//Matt.16,5-12)

 

Tobr¿dunder! Det er noe Œ tenke pŒ i dag. Jesus Òtrykker pŒ samme knappenÓ togangerÉ Borer lengre innÉKanskje dette kan fŒ oss til Œ h¿re godt etter i dag.For om disiplene, som sŒ det hele, forstod lite, gjelder nok det samme oss.

 

III

 

Selvom vi mŒ tale om to hendelser, snakker vi ikke om noen veldig forskjell igeografien. NŒr det gjelder underet for de 5000, forteller Lukas(9,10) at vi erved nord¿ststranden av Genesaretsj¿en, i n¾rheten av ruinene av Betsaida, somarkeologene egentlig ikke fant f¿r 1987:

 

http://www.unomaha.edu/bethsaida/history.htmhttp://www.unomaha.edu/bethsaida/location.htm

 

NŒrdet gjelder 4000-underet skj¿nner vi av sammenhengen i Markus og Matteus at vier pŒ andre siden av sj¿en fra en by som kalles Magadan, eller Dalmanuta(Mark.15,39;Mark.8.10). Dette var en storfiskerby, som vi kjenner best som Magdala, hjemstedet til Maria Magdalena.

 

Hervil jeg ellers vise til den kirkelige tradisjonen, som er sterk og tydelig, ogknytter br¿dunderet til stedet Tabgha, 12 km nord¿st for Tiberias. Jeg vet atflere i kirken har v¾rt der, og dere husker sikkert som meg de fantastiskemosaikkene av br¿d og fisk i ruinene av ÓChurch of the MultiplicationÓ,ÓMultiplikasjonskirkenÓ, naturligvis oppkalt etter underet. 5 ble 10, 10 ble20, 20 ble 40, 40 ble 80, 80 ble 160, 160 ble 320, regn videre selv...Stedetligger ellers rett under Saligprisningenes Berg, som vi har v¾rt innom de sistes¿ndagene, 4 km vest for ruinene av Jesu andre hjemby, Kapernaum.

 

Tabghabetyr Óde sju kilderÓ, og det er kanskje mer enn et sammentreff nŒr Jesusved dette underet bruker sju br¿d og fŒr sju korger mat til overs.

 

IV

 

Jesusvar nŒ kommet tilbake til Galilea fra Libanon. Og vi kan trygt si at det ergŒtt sensasjon i Hans virksomhet:

 

ÒMeddet same Ékjende folk han att; og dei sprang rundt i heile grannelaget og toktil Œ bera dei sjuke pŒ bŒrer dit dei h¿yrde at han var. Og kvar han kom, tillandsbyar, byar eller grender, sette folk dei sjuke ut pŒ torget. Og dei bad omat dei mŒtte fŒ ta om sŒ berre i kanten pŒ kappa hans. Og alle som tok i han,vart friske.Ó(6,54-56)

 

NŒstŒr det at Ómykje folk(var) samla, og dei hadde ikkje noko Œ eta.Ó(8,1) Jesus understreker selvalvoret: ÒNo har dei alt vore hjŒ meg i tre dagar, og dei har ikkje noko Œeta.Ó(8,2)Og i det neste verset understreker han at de er ÒsvoltneÓ, og ikke vil klare Œ kommeseg hjem. De har nemlig alt Òkome lange vegar.Ó(8,3)

 

Disiplenehar altsŒ sett hvordan Jesus ordner med mat for mengder av mennesker for ikkelenge siden(Mark.6,30-44). Likevel sp¿r de: ÇKvar kan ein fŒ br¿d frŒ her i¿ydemarka til Œ metta alle desse?(8,4)

 

ÓKormange br¿d har de?Ó sp¿r han sŒ. Det hadde Han gjort sist ogsŒ, men da hadde det v¾rt enintern ordveksling i disippelflokken etter at Jesus formelig hadde bedt dem Œdekke bordet: ÇGjev de dei mat!È (sa) Jesus. ÉÇSkal vi kanskje gŒ og kj¿pabr¿d for to hundre denarar, sŒ dei kan fŒ seg mat?È ÇKor mange br¿d har de?È sa han da ogsŒ.  SŒ mŒ de gŒ for Œ se etter.(6,37-38)

 

Tiltross for disiplenes undring: Litt har de l¾rt av leksen sin. Etter Jesusp¿rsmŒl om hvor mye mat som fins, og den f¿lgende opptellingen skjer tingeneuten flere sp¿rsmŒl og noe om og men: De har sju br¿d og noen fisker, viser detseg.

 

Dermedskrider Jesus til verket: Han Ó badÉfolket setja seg pŒ marka,É tokÉdei sjubr¿da, bad takkeb¿na, braut deiÉ velsigna nokre fŒ smŒfiskar og gav till¾resveinane, og sa at det skulle delast ut..Alle Œt og vart mette.Ó (fra 8,6-8)

 

Ogsom vanlig nŒr Jesus er pŒ ferde er det mat i overflod: ÓÉdet som lŒgatt;Évart sju korger.Ó(8,8)

 

Merenn de klarte Πspise...

Merenn de kunne forstŒ...

Men-noktil Πbli frelst!

 

V

 

SŒtil anvendelsen av teksten:

 

1.Den vil fortelle oss om Jesu barmhjertighet, 8, 1-4. Jesus har syn for dematerielle behov: ÒJesus tykte hjarteleg synd i dei og tok bortpŒ augodeira.Ó(Matt.20,34)

 

Ettannet eksempel:

 

ÒDŒJesus gjekk i land, fekk han sjŒ ei stor folkemengd. Han tykte hjarteleg synd idei, for dei var som sauer utan hyrding. Og han gav seg til Œ l¾ra dei lenge oggrundig.Ó(Mark.6,34)

 

Tekstenpeker klart pŒ vŒrt ansvar for alle sultende og lidende. PŒ at vi som vil f¿lgeJesus har et selvsagt kall til Œ hjelpe de som er i n¿d. Dagens GT-tekst er fraskapelsesberetningen, og i denne stŒr det ogsŒ om at Gud har skapt mennesket isitt bilde. Derfor er menneskets verd fra unnfangelse til grav ukrenkelig, ognŒr noen lider angŒr det ogsŒ oss.

 

Vifulgte l¿rdag for 8 dager siden ÓLive 8Ó-konsertene fra bl.a Hyde Park iLondon, som ble arrangert for Œ fŒ de rike land, ÓG8Ó til Œ avvikleU-landsgjelden.

 

For20 Œr siden, den 13.juli fulgte flere av oss ÓLive AidÓ, ogsŒ fra London. Ogdet var en sterk opplevelse da rockesangeren David Bowie plutselig knelte pŒscenen og ba ÓFader VŒr.Ó Og den 4.b¿nn i Fader VŒr, b¿nnen Jesus selv har l¾rtoss Œ be, sier: ÓGjev oss i dag vŒrt daglege br¿dÓ (Matt.6,11).

 

Kvatyder det, sp¿r Luther i den Vesle Katekismen:

 

ÓGudgjev dagleg br¿d utan vŒr b¿n, jamvel til vonde menneske. Men vi bed i denneb¿na at Gud vil la oss skj¿na dette, sŒ vi med takk tek imot det daglegebr¿det.

 

Kva er meint med dagleg br¿d? Alt vi treng for Œ leva,sŒ som mat og drikk, klede og skor, hus og heim, Œker og fe, pengar og eigedom,ein god ektemake og gode born, gode arbeidarar og leiarar, fred og godt styre,godt ver og god helse, gode seder og skikkar, gode vener og grannar og meirslikt.Ó

 

Somdu ser er Ódaglig br¿dÓ langt mer enn br¿d. Og vi trenger virkelig Œ bli stillefor at det er Gud som gir, for at vi skal gi. Mange er velsituerte i Norge idag. Men velstanden er ikke vŒr, pengene vŒre er hans. Vi har fŒtt alt for atvi skal forvalte det, vi skal gi det tilbake til ham ved offertoriet i messen,og Žn dag tar Han alt fra oss, og vi mŒ svare for hvordan vi har brukt det.

 

LiveAid og Live 8 var tiltak satt i verk av mennesker av god vilje, og slikt vilKirken fremelske, fordi selve grunnvollen i troen, Jesu egen b¿nn fokuserer pŒat daglig br¿d er noe Gud ¿nsker Œ gi mennesker, og vi skal fŒ be om og arbeidefor oss selv, og for vŒr nabo og neste. I globaliseringens tid er verden blittliten. Og vi f¿ler oss smŒ i forhold til alle som sulter og lider. Men teksteni dag gir hjelp: ÇKvar kan ein fŒ br¿d frŒÉtil Œ metta alle desse?(8,4)

 

Derehusker sikkert Aposteldagen for 2 uker siden. Da prekte Otto H¿vik til dere omPeters fiskefangst.(Luk.5) Og selv prekte jeg et par dager senere over sammetekst til vŒre eldre pŒ Tednebakkane. Der stŒr noe liknende, for Peter mŒbekjenne:

 

ÇÉvi har streva i heile natt og ingenting fŒtt.Ó(Luk.5,5) Og Guds Mor,Maria sier noe liknende da det ble tomt for vin i bryllupet i Kana: ÇDei harikkje meir vin.È(Joh.2,3)

 

B¿nn er Œ komme til Jesus med sin tomhet. Og den Jesus som handlet i Nord-Galilea dengangen er en levende og Oppstanden Frelser som ber om at vi skal samle inn detsom er tilgjengelig i vŒr sammenheng, og sŒ be Han velsigne det.

 

SŒer han mektig til Œ la ÓmultiplikasjonsunderneÓ fra Betsaida og Tabgha gjentaseg ogsŒ i dag. Og dagens tekst, Ódet glemte br¿dunderetÓ, Ó2.gangÓ minner ossom at Jesus kan, pŒ flere steder og til flere tider.

 

VI

 

2.Teksten vil ogsŒ fortelle oss om br¿dunderets sammenheng med eukjaristien,nattverden. Her er mer eenn br¿d, her er Livets Br¿d. Det var dette j¿denesledere ikke sŒ: Ó...akta dykk for surdeigen til farisearane...Ó(8,15)

 

Detvar som sagt en hŒpl¿s situasjon. 7 br¿d og noen ÒPettereÓ kunne umulig gi mattil 4000. Men 7 er et hellig tall. Det er sammensatt av 3, Guds tall, og 4,verdens tall, og signaliserer at Gud griper inn:

 

ÒDitt rike stŒr gjennom alle tider,

ditt herrevelde varer frŒ ¾tt til ¾tt.

Herren st¿ttar kvar den som fell,

og reiser alle nedb¿ygde opp.

 

Alle vender augo ventande til deg,

og du gjev dei mat i rette tid.

Du opnar di hand og mettar alt som lever,

med det som godt er.

 

Rettferdig er Herren i all si ferd

og trufast i alt det han gjer.

Herren er n¾r hjŒ alle som kallar,

hjŒ alle som ¾rleg kallar pŒ han.

 

Han gjer det dei ynskjer,

dei som har age for han,

hanh¿yrer deira rop og frelser dei. Ò(Sal.145,13-19)

 

Jesusber over br¿det og fisken og deler sŒ ut slik at det blir mat til alle som harkommet til Ham pŒ sletten ved sj¿en, akkurat som Han senere gjorde vednattverdinnstiftelsen i Jerusalem f¿rste gang for disiplene.

 

Detsamme skjer hver gang vi har nattverd nŒr presten pŒ Jesu vegne innvier br¿detog vinen slik at de b¾rer med seg mat fra Jesus: Hans soning av synden og seierover den onde, verden og d¿den. ÓJesusmatÓ er forresten et godt ord Œ bruke forbarna nŒr vi skal undervise dem om nattverden. I dette sakramentet fŒr alle soms¿ker Jesus tilgivelse for synd og skyld, men ogsŒ kraft til daglig omvendelsefra synden, til Œ ta kampen opp mot den onde, alt som stŒr imot Gud, men ogsŒtr¿st og hŒp overfor d¿den.

 

Omnattverdbr¿det og kalken med vin ikke mer mer enn vi- klarer Œ spise... SŒ erdet

Merenn vi kan forstŒ...

Men-noktil Πbli frelst!

 

Fordet er til syndenes forlatelse, sier Jesus. (Matt.26.)Tenk pΠdet, neste gangvi feirer nattverd.

 

VII

 

Vibegynte i dag med Œ snakke om ÓPetterenÓ som ble fanget pŒ B¿mlo. De sier deter tatt en i Austevoll ogsŒ. Kanskje har du fŒtt den du ogsŒ, hva nŒ Œrsaken ertil at denne karen, som altsŒ ikke skal like Œ sv¿mme har kommet seg sŒ langtsom til Vestlandskysten.

 

MenJesus kan bruke ÓPettereÓ altsŒ. Og en St.Peter, som bante pŒ at han ikkekjente Jesus, til tross for tidligere store ord om at han ville f¿lge Herren.

Vier ogsŒ slike Pettere. Som har handlet mot Jesus i tanker, ord, gjerninger ogfors¿mmelser mange ganger.

 

Likevelkan Han bruke oss, nesten bokstavelig talt til Œ samle inn til br¿d for verden,ja, ved selv Œ v¾re br¿d for hverandre og for verden, slik nattverdbr¿det soml¿ftes opp, innvies, brytes og deles ut minner oss pŒ.

 

Ladeg fange av Jesus. Han har trykket pŒ knappen igjen i dag. Han vil inn tildeg. Du f¿ler deg kanskje ikke sŒ Ósv¿mmedyktigÓ i Hans Rike. Fortvil ikke! Hankan bruke deg!

 

Til®re for Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, einsann Gud, frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com