21 s e pinse I

 Mk.10,2-9

Hgmesse

I

 

I fjorvar det nesten dobbelt s mange som tok ut separasjon eller skilsmisse enn deisom gav kvarandre sitt endelege ja i ygarden.

 

Slik skrevVestnytt(250905) for noen uker siden.

 

Og jeg fikklov til gi noen gode rd i den forbindelsen, bl.a dette:

 

Eitvanleg problem er at ein blandar saman inntrykk og ubevisst gjev ektefellenskulda for ting som har skjedd i kvardagen. For eksempel om ein kjem utslittheim fr jobb og ektefellen krev at du tek stilling til ei sak eller eitpraktisk problem. D har ein det ofte gande. Det finst mykje eit par kan gjerafor lysa opp i konfliktar dersom problema trnar seg opp og samlivet verkarumogeleg.

-Det erlurt sortera, rydda i ei skuffe om gangen.

 

II

 

Vi mterJesus mens Han er p reise st for elven Jordan. Og i kapitlet i Bibelen som vileser fra i dag, fr vi hre hva det betyr at Guds Rike er kommet til oss pforskjellige omrder av livet.

 

I dag gjelderdet at vi er to kjnn, og det hellige ekteskapet.

 

Hvatenker du p nr det skal vre bryllup her i kirken?

 

Tenk hvorfine de er! Det er mennesker som smiler, det er stor fest i to familier! For enfin dag det ble! 

 

Andrekan tenke slik:

 

Hadde detbare vrt meg som giftet meg!

 

Hvatenker de som er invitert i selskapet etterp?

 

De tenkerkanskje ogs p presangene de skal gi brudeparet. De gleder seg til god mat,til taler og moro i selskapet.

 

Men hvatenker brudeparet?

 

De er nokglade for ha ftt hverandre. Og visst synes de det er flott med dagen, medvielsen ogs, med festen. Men de er ogs ganske spente p det som skal skje nrde setter seg fremme ved alteret. De er spente p om de gjr alt rett. Nr deskal svare p presten sine sprsml. Nr var det n han sa vi skulle reise oss,knele p alterringen. Noen tenker ogs p hva han skal si. Det er blitt myeoppmerksomhet allerede. Og selv om det er gy, er det slitsomt ogs.

 

Menhva tenker Jesus?

 

La ossforklare det Han vil ha sagt til oss i dag p denne mten:

 

Frstskal vi huske at Gud har skapt

 

verden.Blomstene p marken, grnnsakene p keren, frukten p trrne, fuglene underhimmelen, fiskene i havet, dyrene i skogen, alle mennesker, mann og kvinne, degog meg.

 

For Gudsa:

 

La ossskape mennesker i vrt bilde, som er et avbilde av oss! De skal rde overfiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og altkrypet som det kryr av p jorden. Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Gudsbilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. (Og) Gud velsignet demog sa til dem: Vr fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den underdere!(1.Mos 1,26-28a)

 

Jesusfrer dette videre:

 

Derforskal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de toskal vre ett. S er de ikke lenger to; deres liv er ett. Det som alts Gud harsammenfyd, skal mennesker ikke skille.(1.Mos 2,24/10,7-9)

 

Detandre vi skal huske er at

 

Gud altshar skapt, laget mennesket til mann og kvinne, og Gud vil at vi skal vre gladefor det, s lenge som vi fr dager.

 

Det er engod metode at gutter og jenter frst blir gode venner. S finner to stykkerkanskje mer og mer bygge et liv sammen p, og blir glade i hverandre. Da skalde gifte seg, og leve fullt og helt sammen som mann og kvinne i det helligeekteskapet.

 

Min kjresvigermor som dde i psken hadde mange raske og festlige replikker. Og kalteunderfundig nok et skap i huset i Fana for ekteskapet. Men ingen kan jo bo iet skap? Jo, de som gifter seg gr liksom inn i et skap, og bor der med barnade mtte f, med alle de sorger og gleder de fr gjennom livet. Enten de n bori en liten leilighet eller et stort hus. For ekteskapet er et sted hre til.

 

P70-tallet var det mye tale om Walter Trobisch og kona Ingrid i kristne miljher i landet. Senere har det vrt mindre snakk om ham i Norge, men han erstadig aktuell i USA[1].

 

Denndelige visjonen til Trobisch har grepet mange mennesker over hele verden.Hans alt for tidlige dd i 1979 55 r gammel kom derfor som et sjokk p mangesom s p ham som en ledestjerne i kristen ekteskapsrdgiving.

 

I n avbkene sine om forholdet mann-kvinne(Lykkens Telt, Nomi forlag, 1971,eng.tittel: I Married you[2]sier den sveitsiske misjonren og presten Walter Trobisch omtrent det samme.

 

Trobisch hadde protestantisk bakgrunn, menutleggelsen minner om den katolske tanken om ekteskapet som sakrament.

 

Iboka blir vi i romanform med p et ekteskapsseminar i Kamerun.

 

Fatimasier:

 

Nrjeg tenker p ekteskapet, tenker jeg p noe rundt og mykt. Noe du kan ta pdeg-som en varm kappe... Jeg kom til tenke p et...teltDet m ha minst trehjrner, ellers fr man ikke reist det. Men hvis det str der, kan du krypeinn, ske ly mot stormen og kjenne deg beskyttet. Det er koselig inne i et teltnr det regner. Det er den mten jeg liker tenke meg ekteskapet p. (Lykkens Telt, s.45)

 

Fatimasvitnesbyrd fr konsekvenser for Trobisch undervisning rundt det sentrale idagens tekst:

 

Han kallerekteskapet for Lykkens Telt, og begrunner det med at Jesu Ord til oss i dagog i parallellteksten Matt.19 beskriver sidene i et slikt trekantetindianertelt som noen hver av oss kanskje lekte med som barn:

 

     Forlatefar og mor

     Holdeseg til sin hustru

     Vreett kjd

 

 

Ekteskapetstrekant- forlate, bli hos og bli ett kjd, (er) bare mulig mellom topersoner....selve ektestanden, vielsen, gir ly for den seksuelle samhrighet.Og i virkeligheten er ekteskapet et telt for den fysiske forening. De elskendekjenner seg vernet og beskyttet. befridd fra frykten opplever man den storetilfredstillelse og den befriende fred. Denne befriende fred befordrerkjrligheten. Det er den faste grunn i tiden med skiftende flelser, i medgangog motgang. Innenfor teltets vegger opplever man at det fysiske fellesskapfremmer kjrligheten og fr den til vokse. Den begrunner en troskap som mannsker vil vare.(s.52-53)

 

Envakker observasjon jeg ogs skal nevne er misjonrekteparets opplevelse av sinegen gjensidige kjrlighet:

 

Ikjrlighet og felleskap med deg. Din Ingrid.

Mitttelt, tenkte jeg, mitt telt. (Lykkens Telt, s.47)

 

Dettredje vi skal ta med oss er hva Jesus tenker om dem som gifter seg:

 

N gjr deslik jeg vil! Nr jeg vil at de skal gifte seg, er det for at jeg har planlagtdet hele. Frst hos meg blir de derfor liksom sammensmeltet og kan dele alt!

 

S serJesus presten st der som Hans vikar og si nr brudeparet har svart psprsmlene:

 

ForGuds syn og i nrvre av desse vitna har de no lova kvarandre at de vil levasaman i ekteskap og har gjeve kvarandre handa p det. Difor gjer eg kunnig atde er rette ektefolk i Namnet t Faderen, Sonen og Den Heilage Ande.

 

Og Jesusser presten tegne det hellige korstegnet(+) p Hans vegne til vitnesbyrd om atJesus er nr, og vil vre nr, bde i gode og i vonde dager.

 

Derfor m vi gjerne kalle ekteskapet forsakramentalt, slik som Bnne-og Arbeidsfellesskapet Kirkelig Fornyelse gjr: Vitror at ekteskapet mellom mann og kvinne er innstiftet av Gud ved skapelsen.Det er et mysterium som peker ut over det rent menneskelige; det er et bilde pkjrligheten mellom den himmelske brudgom, Kristus, og hans utkrede brud,Kirken. Som et hellig mysterium og som et legemlig tegn p ndelige realiteterhar ekteskapet sakramental karakter. Ekteskapet er livslangt og m ikke krenkeseller brytes. (Fra Erklring om Kirkelig Fornyelse, art. 15, 1998)

 

http://www.kyrkja.net/kf.htm

http://www.skg.no/kf.htm

 

Forsakrament, mysterium betyr nrvr, og det er en stor trst, og en storhemmelighet at i mannens og kvinnens nrvr hos hverandre er Kristus ogs nr.

 

I gode ogvonde dager vil Gud derfor at mennene skal elske og re kvinnene, med fullinnsats for dem! Og i gode og vonde dager vil Gud at at dere kvinner, somklarer s mye som vi menn ikke klarer, skal fylle sin plass med kjrlighet ogrbdighet!

 

Dette,tenker Jesus, kan de bare klare, mannen p sin mte, og kvinnen p sin, ved atde lever som jeg vil! Og flger mine bud. Dem som jeg har gitt fordi jeg vildem bare godt!

 

III

 

Det er lett gifte seg!

 

Jeg har etklart inntrykk av at mange av dem som bor sammen uten vigsel egentleg godtkunne tenke seg ta et steg lenger. De fleste vet nok ogs at leve som eitvigslet ektepar er den rette samlivsformen.

 

Men det erlettere enn en kan tro f dette til.

 

Du tarkontakt med Folkeregisteret p Sotra, og ordner papirene. Et sett forbrudefolk. Ett for forlovere.

 

Kanskje hardere alt skaffet dere disse dokumentene. Kanskje har noen av dere alt fylt demut. De ligger hjemme og venter p bli gjort noe med.

 

Ta entelefon til presten, eller du kommer innom kontoret p Rong!

 

Si omtrentdette:

 

N vil vigifte oss, men vi vil ikke ha noe styr!

 

Det ergreit, sier vi da.

 

Men skommer det mange av dere ikke visste!

 

Dere kan nbli gift p dagen om dere vil. Der og da p kontoret! Da foresetter vi at alter i orden med utfyllingen og prving av ekteskapsvilkrene.

 

I alletilfelle skal dere f en enkel vigsel i kirken om dere vil. Dere kan ha kirkenlukket for andre enn forlovere og de i kirken som er med ved vigselen om derevil det. Selvsagt kan dere ogs ha et stort bryllup med mange gjester om derevil det.

 

S lett erdet alts!

 

Tenk s gladdere vil vre nr steget er tatt! Og vi ogs, som fr lov til vera med dere ien s stor stund av livet!

 

Det skjernoe stort og avgjrende bde fra Herrens side og p deres side nr prestentegner korstegnet og sier:

 

rette ektefolk i Namnet t Faderen, Sonen og DenHeilage Ande. (Etter Det er lett, 2002)

 

IV

 

Men liveter ofte utfordrende. Og det er ikke lett leve sammen. n jeg kjenner kallerkommunikasjonen i ekteskapet for tverrkulturell!

 

Det er om gjre opprette samband mellom to kloder!

 

Det erdramatisk, men godt sagt, med glimt i yet.

 

Det er ikkegreit nr ting roter seg til. Og fravret av en kirkelig domstol slik vi haddefr, som kan dmme nr bruddet er et faktum, er ptakelig.

 

For igjen vende tilbake til noe av det jeg sa i VestNytt-intervjuet:

 

Detviktigaste i ekteskapet er grunnmuren: Vilje til troskap!

 

Sjlvom det er ein fordel at ein har felles syn p sentrale felt som organisering avhverdag og helg, forholdet til barn, familien elles, seksualliv, konomi, truog etikk, er det viktigaste at ein forstr den andre sin ststad, at ein harfellesskap i desse sprsmla. Ein treng ikkje vera einige om alt. Det handlarom utnytta forskjellane!

 

Dersomdu har sra den andre utan vera klar over det, skal du be om orsaking. Og duskal helst vera den frste som gjer det.

-Mendersom du har sra den andre med vilje, d m du be om tilgjeving. D trengstdet eit oppgjer. Og Gud kan tilgi alt p grunn av Jesus.

 

–Eg blir forferda over skilsmissetala. Mitt rd er skja hjelp i tide. Eintredjeperson kan vera til hjelp.

 

 

V

 

Dette mvi ogs ha med:

 

Jesusglemmer ikke dem som ikke gifter seg.

 

Det kanvre mange grunner til det.

 

De fantingen p livsveien de kunne tenke seg dele livet med.

 

Den dekunne tenke seg var det en annen som fikk.

 

Det blealdri tid til tenke p finne noen.

 

Andrevelger leve ugift. Paulus for eksempel, var ikke gift. S kunne han gi seghelt og fullt i tjenesten for Jesus.

 

Noenfler annerledes. Har du det slik er det viktig for meg hilse deg fraHerren: Du er ogs elsket av Gud slik som du er.

 

Jeg vilogs minne om at vi er alle kalt til vise omsorg og kjrlighet.

 

Det er tft leve i slibat. Men Jesus vet hvordan det er vre alene. I Getsemane sovnetdisiplene og orket ikke vre oppe med Ham og be. Senere forlot de ham alle.

 

Du somkjenner deg alene av en eller annen grunn: Ta med deg dette ordet:

 

Forvi har ikkje ein vsteprest som ikkje kan ha medynk med oss i vr vesaldom, menein som er prvd i alt p same mten som vi, men utan synd. Lat oss difor medfrimod g fram for ndens kongsstol, s vi kan f miskunn og finna nde tilhjelp i rette tid.(Hebr.4,14-15)

 

Jesus erprvd i alt! Og til Ham skal du f komme med alt. Ogs nr du falt i synd.

 

Menpartnerskap, og kjnnsnytrale ekteskap som er aktuelt i politikken n mKirken avvise som et farlig sosialt eksperiment.

 

 

VI

 

Enten vigifter oss, eller er alene. Enten vi er kvinne eller mann. Enten vi er barneller foreldre. Jeg har en huskeregel til oss i dag som samler opp teksten, ogsom mter oss alle:

 

3 Her!

 

Herren

Hjemmet

Himmelen

 

Gud Herrenhar skapt oss for at vi skal tilhre Ham, og vre Hans barn! Derfor skal vrehjem vre til Hans re og pris. For at vi med alle vre, alle som kommer tiloss, alle vi kjenner, skal bli frelst, og n Himmelens land en dag.

 

Nattverdbordeter dekket. Alt vi har hrt i dag peker fram dit, og til Lammets bryllup iHimmelen.

 

D vardet som eg hyrde eit stort kor av ryster, som eit brus fr veldigevassmengder og drnn av sterk tore. Dei ropa:

        Halleluja!

        Herrenvr Gud, Den Allmektige,

        harvorte konge!

    Lat oss gleda og fagna oss og gje han ra!

        Tidaer komen d Lammet skal halda bryllaup!

        Brurahar butt seg;

    ho har ftt ein bunad av skinande reint lin.

        –Lin er her dei rettferdige gjerningane t dei heilage.

     Og han seier til meg:Skriv: Sle er dei som er bedne til bryllaupsmltidet t Lammet. Og han latil: Dette er Guds sanne ord.(p.19,6-9)

 

Til refor Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vera skal, EIN SannGud, fr ve til ve!

 

svennam@hotmail.com

Litteratur:

 

Kristnenormer for seksualmoral. Et ord fra kirken. Med forord av bispemtets presesJohannes Smemo, Land og kirke 1971

 

WalterTrobisch: I loved a girl/Jeg elsket en pike Harper&Row, London/New Yorkm.fl. 1965/Norsk utg. Nomi, 1969.

WalterTrobisch: I married you/Lykkens Telt Harper&Row, London/New York m.fl.1969/Norsk utg. Nomi, 1971.

JeanBanyolak/Ingrid Trobisch Better is your love than wine Editions Trobisch,Baden-Baden 1972

IngridTrobisch: On our way rejoicing Editions Trobisch, Baden-Baden 1975

Harper&Row,London/New York m.fl. 1975

IngridTrobisch: The joy of being a woman-and what a man can do Harper&Row,London/New York m.fl. 1975

WalterTrobisch: Kjrlighetens Mysterium, Credo 1975

BoGiertz: Tre syn p ekteskapet, Credo 1975

GordonJohnsen: Det gjelder ditt ekteskap Vrt Lands Forlag 1971

GordonJohnsen: Samlivets vitaminer : en bok om kjrlighet. Oslo : Vrt Land forlag,1979

Egil stebrd/Ole-Magnus Olafsrud: Sammen ikjrlighet, Navigatrene 1989

 

 

 

 



[1]http://www.familylifemission.org/

[2][2] QuietWaters Publications

POBox 34

Bolivar,MO 65613

USA

http://www.quietwaterspub.com/