5.s.e.pŒske

Joh.16,23b-28

Konfirmasjon

 

 

Velkommen til Konfirmasjonsgudsteneste medforb¿n pŒ denne 5. s. e. pŒske.

 

S¿ndagen i dag harfra gammelt av navnet Rogate, ÇLa oss be,È betyrdet, og dŽt passer godt med Jesu Ord fra dagensEvangelietekst:

 

ÇHvis dere ber Faderen om noe, skal Hangi dere det i mitt Navn!È(Joh. 16,23b)

 

DŽt blir hovedsaken i dag:

 

be i Jesu Navn!

 

I

 

ÇAbsolutt Jesus!

 

Norske artister tar Jesus-b¿lgen. MensBj¿rn EidsvŒg tidligere var ensom ulv pŒ bakerste kirkebenk, ramler nŒ popul¾reartister ut av kristen-skapet...È

 

Det er Oslo-avisen Dagbladet som skriverslik i Œrets pŒskenummer.(Dagbladet030499)

 

Og journalisten fortsetter:

 

ÇI tidligere tider, som tidlig pŒ90-tallet, i 80-Œra og i tiŒrene f¿r der igjen, var det Œ stŒ fram som troendedet samme som Œ selge fŒ plater. Da Cliff Richard ble kristen, syntes vi hanble en kjedelig t¿rrpinn med en gang, sier en manager.

 

De kristne artistene ble gitt ut pŒ smŒ,rare selskaper, ble solgt av kristelige boksjapper i bortgjemte bakgater, ognŒdde bare fram til et lite publikum.

 

F¿r var det rett og slett ikke politiskkorrekt at artister sto fram med en kristen tro. Men i dag har alt endret seg.NŒ er det n¾rmest et lite under hvis en av vŒre store artister ikke har stŒttfram som gryende kristen. I allefall kan du regne med at omvendelsen er rettrundt hj¿rnet.

 

En direkt¿r for et plateselskap blir ogsŒintervjuet. Han sier at mange artister hadde en gudstro f¿r ogsŒ. Men de orketbare ikke merkelappen kristen. Men anno 1999 er alt annerledes!

 

II

 

ÇAbsolutt Jesus!

 

I en ÇbylineÈ som det heter i pressen,heter det:

 

ÇHer er guiden til den kristneartist-jungelen:È

 

NŒ vet vi at det gjerne pleier Œ v¾reville og farlige dyr i en jungel. Men nei: Det er nemlig sŒ Çlett Œ gŒ seg villnŒr man skal forholde seg til det kristne, det halv-kristne og det ikke minstb¿r bli-kristne Artist-Norge!È

 

Blant ÇurkristneÈ artister nevnes selvsagtBj¿rn EidsvŒg, men ogsŒ Sigvart Dagsland, Sissel Kyrkjeb¿, ... og Carola.

 

En egen gruppe utgj¿res av Çdenykristne/eller julekonsertkristneÈ Dette skulle v¾re Stephen Ackles,... JahnTeigen, Bettan, og Lars Klevstrand.

 

I enda en gruppe er de Çkule kristneÈ. Deter folk som Morten Harket, BŒrd Tufte-Johansen og Oslo Gospel Choir.

 

Men det finnes ogsŒ en gruppe til.Dagbladet kaller disse artistene for Çde som b¿r bli kristne.È

 

Det er folk som ge Aleksandersen, HalvdanSivertsen, Rune Rudberg og Dolie De Luxe.È

 

Det er blitt like vanlig blant norskeartister Œ si at man har pr¿vd Jesus som det er Œ innr¿mme blantrock-celebriteter i USA at man har pr¿vd narkotika. Ingen av delene hemmervisst platesalget!

 

I den kristne dagsavisen VŒrt Land talerman om en Bondevik-b¿lge i politikken, og en Jesus-b¿lge i musikken.

 

III

 

ÇAbsolutt Jesus!

 

Jeg vet ikke om du som konfirmant f¿lerdeg nesten som en ÇartistÈ pŒ denne dagen, eller f.eks. med oppgavene dere fikkpŒ samtalegudstjenesten for 14 dager siden.

 

Som konfirmanter kommer dere i sentrum pŒen spesiell mŒte, det er nŒ sikkert. Og selv om dere ikke synger sŒ mye,kanskje, sŒ kan dere nok ha hatt fornemmelsen av bŒde Œ stŒ pŒ ÇscenenÈ, og Œopptre.

 

Det er jo kjekt Œ v¾re i sentrum pŒ enmŒte, men du blir liksom litt brydd ogsŒ.

 

Og akkurat som med ÇordentligeÈ artisterer det mange meninger om konfirmanter. Og derfor skriver avisene om den sakenogsŒ. Her er et oppslag jeg fant i Nordlands Framtid pŒ flyet i gŒr:(NF 080599)

 

ÇKonfirmert i to forskjellige verdener.È

 

ÇDa en gudfryktig Knut konfirmerte seg i1946 mŒtte han ro over Saltstraumen morgen og ettermiddag, fire uker tilende-med livet som innsats-for Œ fŒ med seg konfirmasjonsundervisningen. S¿ndagvar det barnebarnet Dimitri sin tur til Œ konfirmere seg. Og det uten Œ v¾rekristen.È

 

Og avisen fortsetter:

 

ÇNŒr Knut(68) forteller om sinkonfirmasjon i Saltstraumen kirke rett etter krigen h¿res det ut som eteventyr, eller kanskje en r¿verhistorie. Men det er det ikke.

 

-Vi hadde 4 uker medkonfirmasjonsundervisning i ett strekk. Oppm¿te i kirka klokka 9 ommorgenen-hverdager, l¿rdag og s¿ndag. ..For Œ komme meg i kirka mŒtte jeg f¿rstsykle eller gŒ til Saltstraumen og deretter ro over straumen. Og i kirka sattvi hele dagen. Vi ble godt skolert; alle pugget salmevers og vi ble hardtdrillet av presten. Det var aldri noe sp¿rsmŒl om vi trodde pŒ Gud eller ikke.Dagen etter konfirmasjonen gikk absolott alle til nattverd. Dette var alvorligesaker, ingen tullet eller fleipet. Det ble ikke tolerert...È

 

ÇBarnebarnet lever i en tid hvor ingen rori Œpen bŒt for Œ komme seg til kirka. En tid der kirka ikke er noen autoritet.En tid der presten gŒr i dongeri og ikke kan gj¿re en d¿yt hvis noen velger Œikke tro.

-Det var sannelig annerledes da bestefarkonfirmerte seg. Vi hadde det ikke s¾rlig strengt, undervisning en gang ommŒneden, litt prat fra kateketen uten at vi l¾rte sŒ veldig mye. vel, vi haddeen pr¿ve tirsdagen f¿r, men den fikk vi ikke karakter pŒ.È

 

Men hos oss i dag da? Hva om vi vendtetilbake til Dagbladreportasjen og brukte dens uttrykk?

 

Noen vil nok tenke at den og denkonfirmanten er ÇÇurkristenÈ. Det kan v¾re at foreldrene er kristne, familien,konfirmanten sier selv at han eller hun er kristen. Det er avgjort liksom, huneller han regner vi med der!

 

SŒ kan det nok ogsŒ v¾re noen ÇnykristneÈ,altsŒ slike som sier de er blitt kristne i l¿pet av konfirmantŒret. De erbegynt i KRIK, i Laget, i Klubben. GŒr i kirken, til alters kanskje.

 

Jeg vet vel ikke om vi har noenkonfirmanter som kan kalles Çkule kristneÈ. Men kanskje finnes det i allefallkonirmanter som synes det gŒr an Œ gŒ i kirken eller i det kristneungdomsarbeidet bare det finnes noen som er kule der?

 

Men det finnes vel ogsŒ en gruppe til.Dagbladet kalte-litt pŒ t¿ys antakelig- bestemte artister for Çde som b¿r blikristne.È

 

IV

 

ÇAbsolutt Jesus!

 

Jeg er iallefall helt sikker pŒ at det finnes bestemte konfirmanter Ç...som b¿r blikristne.È

 

I h¿st hadde vi jo den lillesp¿rreunders¿kelsen i klassen som vi pleier Œ ha hvert Œr der dere skulle sihvilken stasjon dere var pŒ i beretningen om den bortkomne sonen-Husker dere?

 

1. Heime hjΠGud.

2. PΠveg bort frΠGud.

3. Heilt borte frΠGud.

4. I ferd med Œ komme til seg sj¿lv.

5. PΠveg heim.

6. Heime att hjŒ  Gud.

Kor er du?

 

Og sŒ skulle du skrive Çditt tallÈ pŒ enlapp. I den ene av klassene mine svarte 80% av konfirmantene at de var hjemmehos Gud eller pŒ vei hjem til Ham! I den andre klassen var det 50%!

 

Jeg tror bestemt at det finneskonfirmanter Ç...som b¿r bli kristne.È

 

Kanskje det ogsΠgjelder flere i kirkeni dag!

 

V

 

ÇAbsolutt Jesus!

 

I dag sier Jesus til oss:

 

ÇHvis dere ber Faderen om noe, skal Hangi dere det i mitt Navn!È(Joh. 16,23b)

 

Vi har l¾rt mye om b¿nn i det siste.

 

Vi har l¾rt at gudstenesta er som et stortb¿nnem¿te.

 

Kanskje du har lagt merke til det i dagogsŒ?

 

Der er det syndsvedkjenning.

Der er det Kyrie. Vi roper til Gud omhjelp i all vŒr n¿d,

Der er det Gloria. Lovsang. ®re v¾re Gud idet h¿gste.

Der er det Forb¿nn.

Og pŒ samtalegudstenesta fikk noen av dereoppgaver om b¿nn:

 

AFTANB¯N

BORDB¯N

KYRKJA SI FREDSB¯N

B¯N FOR KYRKJELYDEN SINE UNGE OG KONFIRMANTANE

B¯N FOR SKULEN

B¯N FOR KYRKJELYDEN SITT UNGDOMSARBEID

                 

Og sΠsang vi:

 

:/: Ver meg n¾r , Œ Gud, ver meg n¾r!:/:

Ver meg n¾r, Œ Gud ver meg n¾r!

Gud, ver meg n¾r!

 

 

Og pΠsamtalegudstenesta fikk naturligvisogsΠnoen av dere oppgaver om FADER VR+FORKLARINGANE

 

Husker du?

 

Fader vŒr, du som er i himmelen!

Lat namnet ditt helgast

Lat riket ditt koma

Lat viljen din rŒda pŒ jorda sŒ som ihimmelen

Gjev oss i dag vŒrt daglege br¿d

Forlat oss vŒr skuld, som vi og forletvŒre skuldmenn

F¿r oss ikkje ut i freisting,

men frels oss frΠdet vonde

For riket er ditt, og makta og ¾ra i all¾ve.

Amen!

 

VI

 

ÇAbsolutt Jesus!

 

Husker dere at f¿r vi begynte pŒ Fader VŒrpŒ den gudstjenesten siterte jeg noe biskop Cyprian av Kartago hadde sagt? Hansa nemlig om Fader VŒr: Denne b¿nnen vil Faderen h¿re, for det er S¿nnens egneOrd! H¿rte du det? Fader VŒr er Jesu egne Ord! NŒr vi ber den b¿nnen, bruker viJesu Ord! De ordene h¿rer Gud! Og det er det samme som Œ be i Jesu Navn!.

 

Akkurat dette vil jeg dere skal huske fradenne gudstjenesten:

 

be i Jesu Navn er Πbruke Jesu Ord!

 

Hva sier Jesus til oss i dag, jo:

 

ÇHvis dere ber Faderen om noe, skal Hangi dere det i mitt Navn!È(Joh. 16,23b)

 

VII

 

ÇAbsolutt Jesus!

 

I dag skal vi be for dere konfirmanterfremme ved alterringen. Men der kan du ogsΠfΠbe selv til Jesus.

 

#Om at Han mΠkomme inn i livet ditt.

 

#Om at mor og far, at andre i familien ogav dem du kjenner mΠbli frelst.

 

#Om at du mΠbli bevart hos Ham.

 

#Om at du mΠikke bare be til Ham i dag,men i hele livet, og i all evighet.

 

Men det gjelder at vi alle ber slik.

 

Som konfirmant, som mor og far, bŒde duog jeg:

 

#Om at Han mŒ komme inn i vŒre liv.

 

#Om at vi mŒ v¾re hos Ham i all evighet.

VIII

 

ÇAbsolutt Jesus!

 

Kanskje det i dag kunne hete:

 

Konfirmanter i Nordre FJell tarJesus-b¿lgen

Han er ikke lenger ensom ulv pŒbakerste kirkebenk

Hun sto fram som troende

Han er en gryende kristen

I allefall kan du regne med atomvendelsen er rett rundt hj¿rnet.

 

NŒr vi ber Jesus slik:

 

#Om at Han mŒ komme inn i vŒre liv.

 

#Om at vi mΠbli bevart hos Ham.

 

Da gjelder l¿ftet ogsŒ oss:

 

ÇHvis dere ber Faderen om noe, skal Hangi dere det i mitt Navn!È(Joh. 16,23b)

 

Til ®re for Faderen, ved Sonen, og DenHeilage Ande, som var er, og vera skal, EIN Sann Gud, frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com