2.PŒskedag

Luk.24,13-35

Messe/BlomvŒg

090407

(Etter idŽ fra H/040483/080485.)

 

ÓOm ÓŒ fŒ tak pŒÓ Jesus.

Brev til en EmmausvandrerÓ.

 

I

 

Vi m¿ter 2 mennesker pŒskedags ettermiddag. De er pŒ vei tilbake til jobben sin i Emmaus, en liten by ca. 11,5 km fra Jerusalem. Men de er ogsŒ pŒ vei tilbake til hverdagen. Til blŒmandag...ÇVi som hadde vona at han var den som skulle setja Israel fri! È (Luk.24,21) Det hadde gŒtt galt til pŒske. Riktig, riktig galt. Ja, helt ille hadde ÇDet med Jesus frŒ NasaretÈ gŒtt.(24,18)

 

Det finnes ÓEmmausvandrereÓ i dag ogsŒ. Kanskje du er Žn. Du sŒ hvordan en av dine kj¾re stred med d¿den, eller d¿de brŒtt. Du hadde i ditt indre bedt Gud om Œ fŒ slippe noe som var vondt. Og sŒ slapp du ikke likevel. SŒ har du l¾rt at Gud svarer pŒ b¿nn. Men tenker at nŒ er visst hŒpet ute.

 

Eller kanskje du vandrer til Emmaus pŒ en annen mŒte. Du har gŒtt endel til kirke og bedehus. H¿rt om frelse og evig liv. Presten, predikanten, en lek kristen har vitnet om at Jesus lever. Men du selv f¿ler at du ikke fŒr riktig Ótak pŒ detÓ. Ikke riktig tak pŒ-Jesus. Han blir ikke en virkelighet inn i hverdagens slit og strev, pŒ skole, jobb, i nabolag, familie og hjem. Aller minst i ditt hjerte.

 

II

 

I disse dager har vi h¿rt mye om pŒskens begivenheter. Og betydningen av dem: At Gud gŒr forbi med sin vrede for Kristi blods skyld. Og at graven er tom, akkurat som Kleopas og kameraten hans pŒ veien hadde h¿rt om det fra englesynet ved graven, kvinnene, og ÓkontrolldelegasjonenÓ som reiste til graven etterpŒ. Uten Œ ha ÓfŒtt takÓ pŒ noe.(24,21-24) Kanskje du ogsŒ har det slik.

 

Kj¾re deg som er Ó Emmausvandrer i dag!

 

GŒr det an Œ ÓfŒ tak pŒÓ Jesus? Kan Han bli en realitet i livet vŒrt?

 

Ja, Jesus er Œ ÓfŒ tak pŒÓ. OgsŒ for deg! Han er Œ finne-for Han lever!

 

III

 

Den f¿rste forutsetningen er at du, som Kleopas og den andre karen samtaler og dr¿fter ÇDet med JesusÈ.(24,18)

 

ÓDei som har age for Herren, tala dŒ saman,
og Herren lydde etter og h¿yrde kva dei sa.
HjΠhan vart det skrive ei minnebok
om dei som ottast Herren og ¾rar hans namn.Ó(Mal.3,16)[1]

 

Det har du sikkert alt gjort mange ganger. Men husk at det er ikke din egen opptatthet av saken som er det avgj¿rende, men at Han er opptatt av deg. Og sŒ er neste forutsetning at du s¿ker Ham!

 

For Han kommer til deg, akkurat som Han kom til Emmausvandrerne. Han er faktisk kommet mange ganger allerede.

 

Men kanskje du ikke har gjenkjent Ham? Kan det ha noe Œ gj¿re med at du ville ha det pŒ din egen mŒte? Kanskje Han ogsŒ mŒ si deg: ÇKor lite de skj¿nar, og kor seine de er til Œ truÉ!È(24,25)

 

Se pŒ hva vandrerne lot den ukjente f¿lgesvennen gj¿re:

 

ÇSŒ tok han til Œ leggja ut for dei det som stŒr om han i alle skriftene.È(24,27)

 

Han fikk tale Ordet til dem! Og de lot Ham fŒ lov. Dette er den tredje forutsetningen! SŒ skaptes den svake tro: Se hva Emmausvandrerne nŒ gj¿r. Da Jesus later som om Han drar videre pŒ veien, n¿der de ham:

 

ÇVer hos oss! Det kveldar, og dagen er pŒ hell.È (24,29)

 

Du har h¿rt det f¿r!

 

ÓO bli hos meg! NŒ er det aftentid,
og m¿rket stiger - dvel, o Herre blid!
NŒr annen hjelp blir st¿v og duger ei,
du, hjelpel¿ses hjelper, bli hos meg![2]Ó

 

De skj¿nte ikke mye. Men dŽt skj¿nte de, at de mŒtte h¿re mer. De kjente de trengte ham, ja pŒ gresk stŒr det egentlig at de truet ham til Œ bli, de Ótok-bokstavelig talt-tak i HamÓ!

 

Det gjelder at du som Ó EmmausvandrerÓ i dag lar Ham fŒ tale til deg. Ikke slik at du trenger Œ forstŒ sŒ mye. Det gjorde altsŒ heller ikke de to.

 

Men de visste at de trengte dette som Han sa. SŒ skaptes der b¿nn: ÇVer hos oss! Det kveldar, og dagen er pŒ hell.È (24,29)

 

NŒr Gud fŒr f¿re et menneske slik, da er det noe uendelig velsignelsesrikt som holder pŒ Œ skje. For da er det mennesket ikke bare ÓpŒ veienÓ, ja, Ón¾r mŒletÓ. Men det er altsŒ et kritisk punkt her.

 

Ç(han) gjorde som han ville gŒ videre.È (24,28)

 

Her er punktet da Jesus drar videre om han ikke blir Óbedt innÓ i huset, i hjertet, i livet vŒrt!

 

Kj¾re deg som er Ó Emmausvandrer!

 

Her er den fjerde forutsetningen!

 

Du har kanskje h¿rt mye om Jesus. Men har du bedt Ham om Œ komme inn i ditt eget liv? Dersom du har tolket det du har h¿rt i egen retning, har Jesus gŒtt videre om Han ikke er blitt bedt om Œ stoppe igjen.

 

De to vi h¿rte om lot Han tale til seg, og sŒ bad de ham komme. Og da kom Han! Fremdeles forsto de lite. Og ber du, sŒ kommer Han.

 

Ikke gjennom f¿lelser og stemning. Men gjennom sitt Ord. Og sŒ gav han dem sine gaver i den hellige nattverd, i eukaristien. Da kjente de Ham igjen! De fikk gripe om Hans synlige og konkrete gaver. De som Han hadde knyttet sitt l¿fte til under nattverdinnstiftelsen bare noen dager pŒ forhŒnd.

 

Han visste godt at de skj¿nte lite og var trege til Œ tro. Men Han lot den ikke i stikken. De fikk ¿ynene Œpnet ved nattverdbordet! Der var Han til ÓŒ fŒ tak pŒÓ!

 

F¿rst nŒr Han bryter br¿det Œpnes deres ¿yne, kjenner de Ham!

 

IV

 

Kj¾re deg som er Ó Emmausvandrer!

 

I dag har du latt Jesus vandre sŒ lenge med deg at du har kommet til kirken, og h¿rt pŒ denne lille prekenen helt til nŒ.

 

Senere i messen skjer hendelsen i hjemmet i Emmaus pŒ nytt her i vŒr lokale kirke. Presten tar br¿d og vin og velsigner elementene og bryter br¿det pŒ Jesu ordre.

 

Det er bra med f¿lelser rundt eukaristien, det store takksigelsesmŒltidet. Og i kristenlivet. Men ditt forhold til Jesus er ikke avhengig av f¿lelser! Ditt forhold til Jesus er avhengig av hva Han har gjort, hva Han har lovet, og hva Han gj¿r.

 

SŒ at en Emmausvandrer sine ¿yne blir Œpnet har Œ gj¿re med at Jesus bryter br¿det. At du og jeg fŒr det brutte br¿det lagt i vŒr tomme og svake hŒnd. Det er det som menes i Hebreerbrevet 11 nŒr det stŒr: ÇTrua er eit pant pŒ det vi vonar, eit prov pŒ det vi ikkje ser.È(Hebr.11,1)

 

Jesus forstŒr at vi f¿ler at Óvi ikke fŒr tak pŒ Ham.Ó Men sŒ tar Jesus br¿d og vin og velsigner dem. Det betyr at Han for Œ frelse oss knytter seg til alminnelige og vanlige saker. Men dermed viser Han ogsŒ at Han vil ha Œ gj¿re med hverdagens slit og strev, pŒ skole, jobb, i nabolag, familie og hjem. Og deg.

 

Ikke ved at du fŒr Ham til Œ passe i ditt system. Men ved at Han fŒr innpasse deg hos seg! At Han fŒr rŒ med deg, stelle med deg, og velsigne deg. Det gj¿r Han i br¿det og vinen som b¾rer Hans fullbrakte offer til Emmausvandrere nŒ som da. Til deg og meg.

 

PŒ den mŒten gir Han nytt hŒp og tr¿st-i og overfor d¿den til alle som Óvandrer til EmmausÓ og kjenner de har mistet hŒp og tro.

 

Kanskje kommer ikke Jeus slik du trodde. Men Han kommer, v¾r sikker. Bare du n¿der Ham til Œ bli.

 

ÇDe. sa til kvarandre: ÇBrann ikkje hjartet i oss dŒ han tala til oss pŒ vegen og opna skriftene for oss?È(24,32)

 

Brenner ditt hjerte? Be om at Han mΠbli hos deg! Ved bordet!

 

Der fŒr du Ótak pŒ HamÓ!

 

Til ®re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vere skal, EIN Sann Gud, frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com

 

 

 

F¿rste utgave av denne prekenen ble til pŒ ÓbisperommetÓ(der soknepresten hadde kontor) i Bud PrestegŒrd, Karlsvik, utenfor det vakre fiskev¾ret Bud i Romsdal, der jeg fikk v¾re prest helt fra 1979-1990. Den ble holdt i annekskirken i Hustad sokn som trolig ligger like ved gŒrden der kong ¯ystein d¿de.



[1] Jfr. OgsŒ ÓBr¿dres gjensidige tr¿stesamtale.Ó(De Schmalkaldiske Artikler)

[2] NoS 814,1

T H. F. Lyte 1847
O Gustav Jensen 1913
M William Henry Monk 1861