2 si advent I

Luk.21,25-33

Hgmesse

 

 


Like fr katastrofen?

 

I

 

Mandag 26. juli 1999 hadde Bergens Tidende et stort oppslag:

 

Like fr katastrofen, sto det. Og avisen fortsatte:

 

For fire rhundrer siden i en liten by i Frankrike foruts Nostradamusden fryktelige katastrofen som skal ramme jorden onsdag 28. juli 1999.

 

Noen sa: Han foruts 1. Verdenskrig. Han foruts en liten sterriker medbart som ble Tysklands grusomme diktator og Fhrer. S det m jo vre rett!?

 

Mange var betenkt, og derfor tilsvarende lettet da den bebudedekatastrofen uteble, som bl.a skulle g ut p at den russiske romstasjonen Mirskulle eksplodere over Paris og sende 40 tonn gldende stl og radioaktivtnedfall over den franske hovedstaden.

 

 

II

 

Hvem var Nostradamus?

 

Vel, Michel de Nostredame ble fdt 14. desember 1503 i Saint-Remy-de-Provence som snn i en jdisk familie som hadde blitt kristen. Han overraskettidlig omgivelsene med sin nysgjerrighet, hukommelse og oppfinnsomhet. Som3-ring Iyttet han interessert til beretninger om livets og naturens rytme, omtilbakevendende kriger og katastrofer, som oldefaren, Jean-de-Saint-Remy fortalte.Nostradamus ble tidlig interessert i meteorer og planeter, og han bekreftet -fr Galilei -at jorden virkelig er rund.

 

Han studerte medisin i Montpelier, og da pesten i 1525 herjet iFrankrike, klarte han redde mange mennesker med et pulver som han selv fantopp. Senere, i 1530 ble han doktor i medisin og flyttet til Provence hvor hanhadde stor suksess med utvikle parfymer, skjnnhetsprodukter ogmirakelsalver. Han bodde resten av livet i Salon-de-Provence.

 

P hustaket bygget han  etobservatorium og studerte stjerner og planeter. I 1555 gav han ut sin frstebok med historiske profetier. Dronning Catherine ble fascinert og oppskteNostradamus som han n ble kalt. Dette gjorde ham bermt, og han ble kjent etterhvert bde som enbeundret og fryktet profetisk forfatter.

 

En mer moderne parfymekonge enn Nostradamus, nemlig Paco Rabanne, gjordesitt til gjre folk redde i forfjor ved en bok som het Ilden fra Himmelenog mange parisere bestemte seg da ogs til vre borte hjemmefra den 28.juli.(BTmandag 26.juli 1999 www.bergens-tidende.no fra Jrgen Ullerup, Jyllands-Posten)

 

For 3 r siden la jeg merke til at ikke helt f ungdommer, ja, voksneogs her hos oss var veldig opptatt av Nostradamus profetier.

 

III

 

Nr Jesus taler om det vi ofte kaller de siste tider, m det innrmmesat Han bruker ord som ikke str tilbake for Nostradamus. Forskjellen er at hantidfester ingenting.

 

Men hva er det han vil, nr Han i dag s tydelig formaner oss til vreberedt, klar, nr Han kommer igjen?

 

Er han som typen Trond Kirkvaag lager:

 

Vart du skrmd no?

 

Evangelieteksten vr i dag beskriver det som skal skje nr Jesus kommerigjen. Det er et sterkt emne, men alts ogs et godt emne nr vi bare fr gledeoss over at Jesus skal komme igjen.. Og at det skal skje skal fre til at viliksom gir akt, retter oss opp, og venter.

 

vente p en viktig avgjrelse eller p at noen skal komme kan vrelitt av en prve for noen hver.

 

I den andre teksten for dagen beskriver tjenere som liksom stadig m seut av vinduet i et hus. For huseieren skal komme og sjekke at alt er i orden.Og huseieren er Jesus selv. Mens han er borte i selskap, m tjenerne passeeiendommen. Kommer ikke sjefen snart? spr de. Men vet at Han snart er ianmarsj. For det har Han sagt.   

 

Og s m de vre klare til lukke opp med en gang Han er der!

 

Da m de vre vkne.

 

Lykkelige er de som han finner beredt.(12,38)

...For Menneskesnnen kommer i den time dere ikke venter det.(12,40)

 

I dagens tekst forklarer Jesus at det i endetiden skal skje sterke tegni universet, som skal lre oss at n kommer Han snart igjen:

 

Det skal viseseg tegn i sol og mne og stjerner, og...hav og brenningbruser....himmelrommets krefter skal rokkes.(21,25-26)

 

Mange blir naturligvis redde i en slik situasjon: Og det str om angstog fortvilelse, og redsel og gru nr hav og brenning bruser.

 

Men kan vi av denne grunn si at Jesus kommer for skape uhygge og ikkevil oss vel?

 

Nei, p ingen mte.

 

For det er kjempeflott at Jesus kommer igjen. For da skal jo alt vetvonde forsvinne, og alt skal bli satt i stand som var gtt i stykker.

 

Han sier:

 

Da skal de seMenneskesnnen komme i skyen med stor makt og herlighet. Men nr dette begynner skje, da rett dere opp og lft hodet, for da er deres forlsningnr.(21,27-28)

 

V

 

Hvordan skal vi bli, og vre tjenere som er vkne nr Jesus kommer,tjenere som venter rett?(Det flgende etter Hans Hivik:Under regnbuen, s.57, Luther forlag, Oslo 1974, og I DAG KOMMER SJEFEN: HANSHIVIK: SOL I HYDEN, Taler til barn s.123-127 (c)1951 by LutherstiftelsensForlag, Oslo)

 

Det er fortalt noe noks talende om den bermte oppdagelsesreisendeErnest Shackleton. Det var han som forskte blant annet komme frst tilSydpolen i 1907, og da konkurrerte med Scott og Amundsen om dette.

 

Denne beretningen sier kort og klar hva teksten vil minne oss p.

 

En gang mtteShackleton  forlate noen av sinemenn p et isflak, mens han selv sammen med noen andre trengte videre inn iisrkenen. Men hold dere klar, sa han fr han dro, jeg kommer tilbake.

 

Det gikk en tid.Og vi vet alle at det er ikke alltid s lett kunne vente. Men han som haddekommandoen over karene, lot mennene stille opp. Hold dere klar, gutter, sahan, for i dag kommer sjefen! Hver dag p ny lot han dem stille opp. Hver dagp ny gjentok han kommandoen: Hold dere klar, gutter, for i dag kommersjefen!

 

Og s en dag komShackleton tilbake. Og de var klar.

 

En dag kommervr sjef, Jesus, tilbake. Derfor skal vi holde oss klar. Du kan vre trygg phan kommer.

 

Om han kommermens du og jeg lever, det vet jeg ikke. Men komme skal han. Det har han lovet.

 

Vi skal derforholde oss ferdige, og huske p to ting. For det frste at det er vr venn somkommer. Jesus er din og min beste venn. Vi ber til ham. Vi elsker ham. Vitjener ham. Og s vil jeg sprre deg: Har ikke du ogs veldig god lyst til treffe ham? Jeg hper det. Jeg gleder meg veldig!

 

Det skal jamenbli fint se ham nr han kommer igjen! Da skal han ikke komme som et lite barni en stall i Betlehem. Nei; sier Jesus: Jeg skal komme tilbake i himmelensskyer med alle mine engler, med kraft og stor herlighet!

 

Det blir en findag for oss som holder oss til Jesus! Nr Jesus er vr venn kan vi glede osstil den dagen.

 

VI

 

Speiderne harSt.Georg eller St,Jrgen, han som beseiret dragen, eller djevelen, til helgen.En speider lrer svare rett nr speidersjefen sier: Vr beredt! Da svarerspeiderne: Alltid beredt! I dag sier Jesus det samme. Vr beredt! For jegkommer igjen! Alltid beredt, svarer vi ham. Men vil det si at vi skal setteoss ned p baken og ikke gjre noe?

 

Det satt en dagnoen og snakket sammen om at Jesus skulle komme tilbake. Og s spurte dehverandre hvordan de helst ville mte Jesus. Det kom forskjellige forslag. Mendet beste svaret var det en ung gutt ga: Jeg ville helst mte Jesus iarbeidsklrne, sa han.

 

Det var et godtsvar! I arbeidsklrne skal vi mte ham. Det tror jeg Jesus ville like. Vi skalgjre vrt arbeid. For Jesus har gitt oss alle sammen en oppgave utfre pjorden. Dere husker hva vi ber om i Fader Vr i den andre bnnen? Lat riketditt koma! ber vi. Og Guds rike skal nettopp komme ved at du og jeg arbeiderfor Gud. Da er det jo klart at vi ikke kan stoppe opp og sette oss ned og barevente.

 

Vr ogs dereferdige! sier Jesus. Driv p og forkynn evangeliet for alle folkeslag! Beflittig at Himmelriket m komme p jorden! Jo mer vi arbeider for Jesus s hansrike kommer desto fr kan han komme tilbake.

 

Luther har sammenliknet det vre en kristen med en ridder som er tatttil fange og satt i forvaring p en borg bak mange murer og drer. En dag hrerfangen larm. Borgen gir gjenklang av kanonene og ropene til en hr somangriper. Fangen hrer murer som brister og deler av borgen raser sammen. Han blirredd og engstelig. Men frykten snur til glad forventning da han oppdager at deter hans venn som kommer for utfri ham. Da tenker han at hvert slag motborgens vegger, hvert skudd mot borgen bringer forlsningen nrmere.

 

Din beste venner det som kommer. Derfor har vi ingen grunn til vre redde. Derfor skal viglede oss.

 

Derfor vil vi sitil hverandre i dag: Det gjelder at han skal finne oss beredt, at vi er klate.

 

Er du klar til ta imot Jesus? Kongen? Ja, hvordan er ditt forhold tilHam? Lengter du etter at Jesus skal komme igjen, eller er du av dem som m gruedeg, fordi din sak med Gud ikke er oppgjort?

 

Tenk: I dag kommer sjefen!

 

VII

 

Derfor, kjre alle sammen, her er noen f rd til oss alle slik at vikan vre klare til ta imot Herren, ta imot Jesus.

 

Hr ikke p profetier av typen Nostradamus. Det er bare Bibelen og detsom str der som er til stole p. Vr heller ikke redd for slike spdommer.Istedet for overskriften i BT skal vi f si: Like fr gleden, for Jesus kommerigjen! Og fr det: Vr glad, og gled deg over livet vi har ftt!

 

Men la meg si det veldig enkelt: St ikke opp noen morgener uten at duber Gud om bevare deg denne dagen mot alle fristelser og farer. Legg deg ikketil sove noen kvelder uten legge ditt liv i Guds hender: I dine hender,Herre Gud, overgir jeg min nd. Be Ham s tilgi deg alle dine synder.(EtterOttar S.Myrseth, preken i Rdtvet kirke, 2.s.i advent, 1982)

 

La oss be: Vokt meg Herre, som din yesten, skjul meg i skyggen avdine vinger, for Jesu Kristi dyre blods skyld! I dine hender, Herre Gud,overgir jeg min nd, du forlser meg, Herre, du trofaste Gud.(EtterSal. 17, 8; 31,6; Luk.23,46)

 

Dette er ogs den rette holdning nr en gr til nattverd. Der skjernettopp det at Herren selv spenner beltet om livet, lar oss g til bords, og sgr Han fram for tjene oss. Han rekker oss sitt hellige legeme og dyre blod ibrds og vins skikkelse, til alle vre synders ndige forlatelse.

 

Lykkelige erde som han finner beredt!

 

Til re forFaderen og Sonen og den Heilage Ande, som var, er og blir, ein sann Gud, frve og til ve. Amen.

 

svennam@hotmail.com