HELGEMESSESUNDAG/ALLE HELGENS DAG

Matt.5, 1-12

Pilgrimsmesse

 

ÇFri ferdsel til friheten!È

 

I

 

Det er 15 Œrsiden i disse dager. Jernteppets viktigste symbol falt. Berlin-muren Œpnet seg.10.september 1989 hadde Ungarn Œpnet for fri utreise for DDR-borgere.3.november kom samme muligheten via Tsjekkoslovakia. I flere mŒneder hadde den¿st-tyske opposisjonen satt i gang massedemonstrasjoner over hele landet. Detendte med avgang for generalsekret¾r Erich Honecker, og til slutt bleDDR-ledelsen tvunget til ogsŒ Œ Œpne DDRs grenser. Landet var konkurs.Sovjetunionen under Gorbatsjov ville ikke hjelpe sin gamle forbundsfelle. Detble leder i Berlins kommunistparti, GŸnther Schabowski, som brakte den storenyheten pŒ en pressekonferanse den 9.november om ettermiddagen: ÇFri utreisefor alle DDR-borgereÈ!(Berlinmurens fall, VL 8.november 1999) Og da grensen Œpnet seg f¿rst i BerlinsBornholmer Strasse kl.2230 samme kveld, skjedde et stort under for ¿ynene vŒre:Det ble

 

II

 

ÇFri ferdseltil friheten!È

 

Dette er ogsŒvŒrt prekentema i dag.

 

I dag, pŒHelgemessesundagen, pŒ Alle Helgens Dag, tar Evangeliet oss nemlig med tilfriheten hos Jesus, til den Œpne d¿r til Gud. Men ogsŒ til friheten ved Œ v¾rebundet til Herren, og leve livet i Hans etterf¿lgelse.

 

Det erSaligprisningene fra Jesu Bergpreken som er teksten vŒr.

 

Rammen forteksten er den kristne menighet. Det ser vi  av innledningen: ÇDa Jesus sŒ folkemengden gikk han opp ifjellet. Der satte han seg, og disiplene samlet seg om Ham. Han tok til ordeog l¾rte dem.È(5,1-2)

 

Jesus undervisersine disipler, pΠdet fjellet i Galilea som etter dagens tekst senere er blittkalt Saligprisningenes Berg.

 

Det finnes etforbilde i GT som kan kaste lys over saken: I Salme 24 har vi eninngangsliturgi, en inngangssang til tempelgudstjenesten. Der  heter det:

 

ÇHvem kan gŒopp til Herrens fjell, hvem fŒr stŒ pŒ Hans hellige sted? Den som har skyldfriehender og et rent hjerte, den som ikke farer med svik og ikke sverger falsk ed,han fŒr velsignelse fra Herren, og rettferd fra Gud, sin frelser.È ÇHer er detfolk som sp¿r etter Herren, som s¿ker ditt Œsyn, Jakobs Gud.È(Sal.24, 4-6)

 

Saligprisningenegir oss svar pŒ sp¿rsmŒlet: Hvem skal fŒ del i Himmelriket, i Frelsen?

 

Men Jesus vilogsŒ l¾re sine venner i dag hva det er Œ leve som en kristen. Du som vil f¿lge meg, vil leve slik jegsier, om  du lever sammen med meg, vil Han si.

 

SŒ er det ikkelenger sp¿rsmŒl om adgangen til templet i Jerusalem. NŒ gjelder det adgangentil, og livet i det nye templet, som er Kristus selv. Kristi Hellige Kirke pŒjord. Det dreier seg om porten til Guds Rike, og livet pŒ Himmelveien. Om hŒpet om Guds frihet i Himmelen.

 

III

 

ÇFri ferdseltil friheten!È

 

Berlin-murenhadde blitt stengt permanent ved Brandenburger Tor den 26.august 1961. Den varet byggverk med konsekvenser:                                                                                                                                                              

 

107 km medbetongmur, 67 km med piggtrŒd, 4 m h¿y, 302 vakttŒrn, og 20 bunkere. 5000personer lyktes i Œ r¿mme over muren. 3200 ble tatt mens de fors¿kte. 160 bledrept, og 120 sŒret.(Heiko Burkhardt.)

 

Fra Kirkensprekestol skal det ogsŒ i dag lyde et myndig ord mot diktatur ogundertrykkelse, og om menneskets h¿ye verd for Gud.

 

Men mennesketsverd mŒ ikke settes opp mot Guds Bud! Det er Œ blande kortene.  Det gŒr ikke med frigj¿ringsteologien Œsette opp rettferdiggj¿relsen ved troen alene, vŒr aller mest dyrebaretrosskatt, mot Guds Bud! Om Kirken i dag skal kunne kalle seg apostolisk, mŒ hunholde seg til apostlenes Ord!

 

Og h¿r hvordanJesus selv tenker:

 

Lenger ute ikapitlet vŒrt sier Han:

 

ÇTro ikke atjeg er kommet for Œ oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for Œoppheve, men for Œ oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: F¿r himmel og jordforgŒr, skal ikke den minste bokstav eller en eneste t¿ddel i loven forgŒ-f¿ralt er skjedd.È(Matt.5,17-18)

 

Dette betyr atJesus ikke opphever Guds Bud. Snarere mŒ vi si at Han gj¿r dem strengere.

 

Mens det forvŒre fiskere er begrensninger pŒ hvor liten fisk man kan ta, gjelder det i HimmelriketŒ fange ogsŒ den minste fisken. Herren bruker sŒ liten maskevidde i sin not at ikkeet eneste ord, en tanke, eller en handling som er mot Hans vilje, en enestesynd  kan slippe igjennom.

 

Jesu hensikt erŒ kalle oss til frihet i bundethet. Men dette er vanskelig for oss Œ skj¿nne dybden av.

 

For detf¿rste pŒ et15-Œrsjubileum for nettopp Œpningen av Berlin-muren.

 

For det andrefordi det er sŒ myefangenskap og slavekŒr, undertrykkelse og rŒskap, n¿d og sorg, i verden. Vi blir stumme av fortvilelseover den virkelighet verden rommer.

 

For dettredje er vel Jesu Ordvanskelig for oss Œ skj¿nne fordi i denne post-modernistiske tid er kanskjenoen hver av oss preget av tanken om at f¿lelser, opplevelser, og gode m¿termellom mennesker skal styre vŒre liv.

 

Men, vil noensi, er det ikke nok negative selvbilder som er skapt ved at mennesker er blittholdt nede ved menneskebud i kristendommens navn?

 

Jesus er ikkeute for Œ fange oss for Œ gj¿re oss vondt. Han er ingen diktator, men Frelserog Herre. VŒr kj¾re Gud og Bror, Jesus Kristus, som er inderlig glad i hvereneste en av oss, vil Çta oss til fangeÈ pŒ vŒre vonde veier, for at alle vŒresynder skal bli tilgitt og str¿ket ut. Ja, Han vil ogsŒ fylle oss med sin storekj¾rlighet! Frelse oss, og redde oss for Himmelen!

 

Og livet i Hansetterf¿lgelse, i lydighet, om enn i lidelse er et godt liv. ÇHans bud erikke tungeÈ,(1.Joh.5,3)sier apostelen, og det er sant. Det er frihet i Œ v¾re bundet til Herren!

 

ÇMen har deregjort det som er rett, og sŒ holder ut nŒr dere mŒ lide, da er det godt i Guds¿yne. Det var jo dette dere ble kalt til; for Kristus led for dere og etterlotdere et eksempel for at dere skulle f¿lge i Hans spor.È(1.Pet. 2,20b-21)

 

IV

 

ÇFri ferdseltil friheten!È

 

Da Berlin-murenŒpnet seg for 15 Œrs siden mŒtte mange tenke tilbake pŒ president JohnF.Kennedys ord da han talte ved muren i Vest-Berlin den 26.juni 1963.DDR-myndighetene gjorde sitt beste for Œ forstyrre talen. (The History Place.)

 

Og likevel er enbemerkning fra talen blitt stŒende som Žn av de virkelige klassiske setningerfra det 20.Œrhundre:

 

ÇIch bin einBerliner.È

 

ÇJeg er enBerliner.È

 

Gjennomhistorien har Berlin stŒtt for mye vi ikke vil identifisere oss med.

 

PŒ Berlins hovedgateUnter den Linden marsjerte f.eks. bŒde Hitlers Wehrmacht, og HoneckersVolksarmŽe. Like ved lŒ Plštzensee-fengslet og nord for byen SachsenhausenKZ-leir.

 

Men nŒr alt erstengt, og ingen utvei kan anes, er det godt at en kommer og sier:

 

ÇIch bin einBerliner.È

 

Det er utlagt:Muren skal falle. Det skal bli Œpen vei. Ja, veien er allerede Œpnet!

Slik skal vialle fŒ v¾re ÇBerlinere.È

 

med

 

V

 

ÇFri ferdseltil friheten!È

 

For Jesus vil idag vise oss at muren mellom Gud og oss er falt. Fangeleiren er lagt ned.Grenseovergangen er Œpnet. Vi skal fŒ gŒ gjennom d¿ren. Friheten i Himmelriketventer! Tr¿sten, ja forl¿sningen er hos Ham. Det er sant.

 

ÇHan avv¾pnetmaktene og myndighetene og stilte dem fram til spott og spe da han triumferteover dem pŒ korset.È(Kol.2,15)

 

Til ®re forFaderen, og  Sonen, og Den HeilageAnde, som var, er, og vere skal, EIN Sann Gud, h¿glova frŒ ®ve til ®ve! Amen.

 

svennam@hotmail.com