HELGEMESSESUNDAG/ALLEHELGENS DAG I

Matt.5, 1-12

H¯GMESSE

 

ÓUtsynet ovenfraÓ

 

I

 

NOENOPPLEVELSER sitter sterkt i sinnet! Du husker lukter, lyder og synsinntrykk sŒsterkt at du kan tro minnene er fra i gŒr!

 

Lameg holde opp  to minner som jeghar, som et speil, sŒ kanskje du ogsŒ kan kjenne deg igjen!

 

Foreksempel pŒsken 1962. Min s¿ster og jeg alene pŒ flytur for f¿rste gang pŒ veitil bestefar og bestemor i Oslo: Flykaptein Jac.Stousland i SAS inviterer 10-og 9-Œringene fra Bergen fram i cockpiten. H¿yt oppe i Metropolitan-flyet servi tŒken over Hardangervidda avl¿ses av innsj¿ene Sperillen og Randsfjordensom  glitrende s¿lvbŒnd 9000 meterunder oss.

 

Detvar utsynet ovenfra som brente seg fast i barnesinnet.

 

17Œr senere:

 

Kjevikflyplass 7.august.

 

GratisreiseneForsvarets Flyruter gir er ettertraktet. Derfor stŒr en feltprest og l¿ytnantunder nedtelling i k¿ ved teltet til Forsvarets Flyterminal. 

 

UtepŒ plassen stŒr Air Executives Fokker F-27 Friendship LN-SUL ÇSigurd MunnÈ,klar for avgang.

 

 

LN-SULÇSigurd MunnÈ fotografert pŒ lesund lufthavn, Vigra juli 1979. Foto: Dav¾rendefeltprest ved LTS/Luftforsvarets Tekniske Skolesenter.

 

Feltprestenhar et spesielt ¿nske. Jeg henvender meg til flyvertinnen: ÇKan du sp¿rre omjeg fŒr lov til Œ sitte foran?È

 

FlykapteinPaal Mevik, sier ja med en gang. Jeg hilser pent, og sΠsetter de opppassasjersetet i cockpiten til meg.

 

-Detble en nydelig flytur. Vi lettet fra Kjevik ¿stover. Kaptein Mevik la flyet isv¾rt lav h¿yde denne kvelden. Kursen var ogsŒ sv¾rt spesiell. Han fulgtekyststripen ¿stover, slik at havet pŒ den ene siden, og gr¿nne s¿rlandsskoger pŒden andre dannet ytterkantene i det vakre teppet vi fl¿y over.

 

Midti teppet by etter by: Lillesand, Grimstad, Arendal, Tvedestrand, Ris¿r, Krager¿.Vi ser alle Vestfoldbyene, og skimter tydelig Hurumlandet og bunnen avOslofjorden, med reisens mŒl: Oslo lufthavn, Fornebu.

 

InnflygingengŒr greit. Busy Bee 036 lander fra vest, men fŒr ¿yeblikkelig beskjed fra tŒrnetom Œ komme seg av rullebanen. En Braathens-maskin fra Molde er nemlig like bak:ÇBusy Bee, get off the runway.È

 

Iden deilige sommerkvelden takker begeistrede passasjerer kapteinen for denflotte turen.

 

ÇDettevar helt spesielt!È

 

Norgeer et vakkert land!

 

 

 

Styrehuset,LN-SUL ÇSigurd MunnÈ fotografert rett etter landing pŒ Oslo lufthavn,Fornebu  7.august 1979. Foto: Dav¾rendefeltprest ved LTS/Luftforsvarets Tekniske Skolesenter.

 

Utsynetovenfrahadde gjort inntrykk pΠoss alle.

 

SŒsterkt sitter inntrykkene at de er levende mange Œr senere. Kanskje har duliknende opplevelser?

 

II

 

Idag, pŒ Helgemessesundagen, pŒ Alle Helgens Dag, tar Jesus og Ordet oss med pŒen liknende reise. Vi skal fŒ se det hele ovenfra! I dag skal vi l¾re at det Œv¾re en kristen er slett ikke samme sak som vi ofte lett sier: At det gŒr nŒjamen opp og ned her i livet! Nei, for i kristenlivet gŒr det Ned og opp!

 

Deter de 9 Saligprisningene fra Jesu Bergpreken som er teksten vŒr.

 

Detfinnes flere forbilder i GT som kan kaste lys over hva Jesus vil si oss her:

 

I Salmenehar vi fra Salme 120-134 et helt sanghefte som alle har som overskrift:

Ein songtil festferdene.

 

Bakgrunnener pilegrimsferdene til gudstjenestefeiringen i templet i det gamle Israel. DetΠkomme til Herren, enkeltvis og som folk er viktig her. Og, syndsbekjennelseog trygghet hos Ham.

 

En av disseÓfestferdÓ-salmene er velkjent som Žn av inngangsb¿nnene i vŒr gravferdsliturgii mange Œr:

 

ÓFrŒdjupet ropar eg til deg, Herre.

Herre, h¿yrmi r¿yst!

Vend ¿yratil og h¿yr

nŒr egtryglar og bed.

 

Dersomdu vil g¿yma pŒ syndeskuld, Herre,

kven kandŒ verta stŒande?

Men hjŒdeg er tilgjeving;

difor mŒvi ottast deg.Ó(Sal.130,1-4)

 

Men her erogsŒ et sterkt anliggende som gŒr pŒ rett livsf¿rsel, pŒ helliggj¿relsen:

 

ÓTilHerren ropa eg i mi naud,

og han h¿yrdemi b¿n.

Frelsmeg frΠlipper som lyg,

frŒfalske tunger, Herre!Ó(Sal.120,1-2)

 

ÓHerre, gjergodt mot dei gode,

mot deisom har ein ¾rleg hug.

MenHerren sender frΠseg

dei somslŒr inn pŒ krokvegar,

og deisom fer med vondskap.

Fredvere over Israel!Ó(Sal.125,4-5)

 

Og sŒ er dadette spekteret knyttet til Salighet, S¾la, akkurat som Jesus gj¿r det i dag:

 

ÓS¾l erkvar den som ottast Herren

ogferdast pΠhans vegar.

Du fŒrnyta frukta av ditt strev.

S¾l erdu, det skal gŒ deg vel.

Ja, sŒleisvert han velsigna,

den mannsom ottast Herren.Ó(Sal.128,1-2+4)

 

MensΠgjelder det ikke bare det gamle Israel:

 

IJesaja 2 kaller Gud folkeslagene til Πkomme til Jerusalem og Sion:

 

ÇKom,lat oss fara opp til Herrens fjell,

 tilhuset Œt Jakobs Gud,

 sŒhan kan l¾ra oss sine vegar,

 ogvi kan ferdast pŒ hans stigar!

 ForfrŒ Sion skal lovl¾re gŒ ut,

 ogHerrens ord frŒ Jerusalem.È(Jes.2,3)

 

Men noe avdette er nok sv¾rt kjent og kj¾rt stoff for noen hver ogsŒ i Hjelme sokn.

 

Les gjerne,om du ikke har gjort det ÓSoknepresten har OrdetÓ i siste ¯ynytt, og pŒkyrkja.net: Om Œ lene seg til.

 

http://www.kyrkja.net/leneseg.htm

 

Der viserjeg til oppslaget pŒ inngangsd¿ren til kirkeskipet i Gamle Hjelme:

 

NŒr du gŒr inn i kyrkja kan du be slik.

 

Her henter en lokal pilegrim(kanskje noen av de eldrevet hvem det var?) en bibelsk fromhet inn i gudstjenesten i HjelmevŒgen:

 

ÓEglyfter mine augo til fjella:

Kvarkjem mi hjelp ifrŒ?

Mi hjelpkjem frΠHerren,

han somskapte himmel og jord.

        

Herrenskal vara deg frΠalt vondt

og vernaom ditt liv.

Herrenskal vara din utgang og din inngang

frŒ noog til evig tid. Ó(Sal.121 1-2,7-8)

 

BŒdeÓfestferdsalmeneÓ og saligprisningene gir oss svar pŒ sp¿rsmŒlet: Hvem fŒrdel i Himmelriket, og gleden der?

 

MenJesus vil altsŒ ogsŒ l¾re sine venner i dag hva det er Œ leve som enkristen.Om  du lever sammen med meg, vil du leveslik jeg sier, vil Han si.

 

III

 

Hva betyr det sŒ Œ v¾re salig?

 

Ordet henspiller pŒ den h¿yeste lykke ogglede som kan oppleves. Glad kan du v¾re, lykkelig kan dere v¾re, som er fattigi deg, i dere selv, for himmelriket er ditt, er deres! Slik kunne vi omskriveden f¿rste av de ni Saligprisningene.

 

Jesus tilsier Himmelriket til fattigemennesker. Her er det ikke f¿rst og fremst det sosiale som er hovedsaken, selvom Jesus utvilsomt flere steder holder fram rikdommen som en fare for den somvil f¿lge Ham.

 

Salme 51 tolker uttrykket Œndelig fattigdom for oss: Den som erDavids syndsbekjennelse etter fallet med Batseba:

 

ÒÉoffer for Gud er ei sundbroten Œnd.

Eit sundbrote og knust hjarta,

det vanv¿rder du ikkje, Gud. (51.19)

 

Men dette har ogsŒ i h¿ygrad en fellesskapsside: Det var disiplene i flertall som var sammen medHerren. Og videre i Salme 51 ser vi denne b¿nnen:

 

ÒGjer vel mot Sion i din nŒde,

bygg oppatt murane kring Jerusalem!Ó(51,20)

 

Mendette er sant ogsŒ i menighetsperspektiv. Vi sliter alle med vŒre synder. Itanker, ord, gjerninger, og med fors¿mmelser. Med nederlag av forskjellig art,med tabber, og utilstrekkelighet pŒ alle kanter.

 

Vier enkeltpersoner, enkelttroende og en menighet full av brist, av synd ognederlag. Slik er det ogsΠfor meg, som er prest.

 

Densituasjonen mΠvi erkjenne og bekjenne.

 

HeldigvisstŒr det i denne f¿rste saligprisningen ikke Salige er de religi¿se, eller:Salige er de som fŒr det til! Og heller ikke: Salige er de prektige. Nei, det stŒr: Saligeer de som er fattige i seg selv! For bare i den situasjonen kan Jesus fŒtilsagt oss Himmelrikets gaver. Og bare da kan vi fŒ eie den eneste rikdom sombetyr noe:

 

DetŒ v¾re rik i Gud!

 

Idag vil Herren ta oss inn til seg. Han lar oss komme med vŒre synder og vŒrenederlag, med oss selv. Med vŒr s¿nderbrutthet, nedb¿yethet og vŒre negativeselvbilder. Og sŒ l¿fter Han oss, for sitt hellige Navns og Blods skyld opp pŒsitt Hellige berg, pŒ Sion. Opp pŒ h¿yden, der Han gir oss et nytt utsyn medHans Herlighet som bakgrunn.

 

Hanvil tilgi oss vŒre synder. Han vil stryke ut vŒre nederlag. Og gi oss Œ retteryggen. Og se hva Han i det H¿ye sier: Du er verdifull for meg, vil Han si deg.Du er verdifull for min menighet hos dere, vil Han ogsŒ si.

 

Tenkom Herren i dag kunne fΠvise oss at det er et fellesskap av feilendemedvandrere Han kan bruke!

 

Deter nŒr vi i fellesskap kan gŒ pŒ kne og bekjenne egne og menighetens synder atHan kan snu situasjonen, og bli stor og herlig for den enkelte,  for kristenflokken, og for verden.

 

NŒrvi gŒr ned  pŒ kne bygger Herrenopp Jerusalemsmurer i sin nŒde! (Fra Sal.51,20)

 

IV

 

Deter den andre saligprisningen det gjelder: ÓSalige er de som s¿rger, for deskal tr¿stes.Ó(5,4)

 

Sorgog krise kan v¾re sŒ mangt. Et mistet lem, en kropp som ikke fungerer, tap avens gode navn og rykte, arbeidet, mobbing, et havarert ekteskap, enflytteprosess, det Œ bli flyktning og fange!

 

Menmest av alt kommer sorgen og krisen nŒr vi m¿ter d¿dens makt. Og s¾rlig nŒr vimister en av vŒre. NŒr en av vŒre kj¾re d¿r, slik det nŒ to gange pŒ kort tidhar hendt i vŒr familie.

 

KanskjeogsŒ sitter ogsŒ du her i dag i sorg- over en mor eller far som er d¿d. Etmistet barn, en ektefelle som er gŒtt bort. Kanskje du ogsŒ f¿ler d¿den banke pŒi ditt eget liv.

 

Liveter ikke lett for noen av oss i slike situasjoner.  Og vi kan stundom f¿le at vi slett ikke ser Gud som vŒr kj¾reog Himmelske Far midt i sorgen og krisen.

 

Dethender sŒ mye i verden som ser ut til Œ gŒ Guds plan imot. Storm, b¿lger,jordskjelv, ras, terror, krig og sult. Hvor er Gud i dette?

 

Hvorer Han nŒr det ser ut til Œ gŒ gale veien med skaperverket, med verden? Ser detikke ut til at d¿dskreftene og det onde heller gŒr fram? Ser det ikke ut til atdet nytter sŒ lite Œ tro? Det er lett Œ f¿le det slik. SŒ fŒr klagen lettovertaket.

 

ÓMinvandring frem til Kanaan, Mon den er meget lang? Kan jeg vel nŒ det skj¿nneland Som snubler gang pŒ gang?Ó(SB 886,1)

 

Menvi finner ogsΠklagetonen i Guds eget Ord:

 

ÒHvorlenge, Herre? Vil du glemme meg for alltid? Hvor lenge vil du skjule dittansikt for meg? Hvor lenge skal jeg ha uro i sinnet og hele dagen ha sorg ihjertet?Ó(Sal.13,2-3a)

 

ÒHvorforskjuler du ditt ansikt, hvorfor glemmer du vŒr n¿d og vŒr trengsel?Ó(Sal.44,25)

 

Jegsynes det er et evangelium bare at slike ord stŒr i vŒr Bibel. Og i det sammeGuds Ord finner vi utgangen, og utveien:

 

ÒHerre,du h¿rer hva de hjelpel¿se ¿nsker, du vender ¿ret til, og gir dem mot.Ó(Sal.10,17)

 

V

 

Deter viktig i dag at rammen for teksten er den kristne menighet. F¿r de 9saligprisningene stŒr det:

 

ÒDŒJesus sŒg folkehopen, gjekk han opp i fjellet. Der sette han seg, og l¾resveinanesamla seg om han. DŒ tok han til ords og l¾rtedei. Ò(5,1-2)

 

Medden vakre Genesaretsj¿en som utsikt sitter Jesus pŒ Saligprisningenes Berg, Mountof Beautitudes med disiplene rundt seg.

 

Hanville vise dem den gangen, og oss i dag utsynet ovenfra, og at tr¿sten utenlike er Œ finne hos Ham.

 

Ogat mye kan ta seg helt annerledes ut i Hans ¿yne.

 

TŒkei Bergensdalen. PŒ skitur med min mor, far og s¿ster, i 50-tallets Bergen. Viskal med Fl¿ibanen fra Vetrlidsalmenningen. Som i dag innebar det gjerne Œ stŒen stund i k¿trengsel innover i den m¿rke stasjonsbygningen, til vi endeligfikk entre den r¿de eller den blŒ vognen, og sŒ bar det oppover forbistasjonene: Proms Gate, Fjellveien, Skansemyren, og sŒ endelig oppe pŒ Fl¿ien.Men sŒ: Over tŒken, til vakkert utsyn ovenfra over Vestlandets hovedstad, skj¾rgŒrdenvestover, og den blŒ Nordsj¿en, til klar luft og gnistrende skif¿re innover motRundemanen.

 

Hvemkunne tro det var sŒ fint oppe pŒ fjellet nede i byen der tŒken lŒ? Men, tok vibanen opp til topps fikk vi se at det var sant. Der var alt annerledes.

 

Detvar ned og opp!

 

Alter annerledes i Guds Rike enn vŒre oppfatninger.

 

NŒr sorgen og savnet rammer oss tenker vi: Dette erikke til Œ holde ut. Naturligvis. Men vi har med en levende Herre og Frelser Œgj¿re. Og sŒ heter det om Moses i Hebreerbrevet:

 

ÒDet var som om han sŒ den usynlige, og derforholdt han ut.Ó (Hebr.11,27)

 

Menslik ble det ogsŒ med alle dem som i troen pŒ Jesus Óhar forlatt dette liv, ognŒ er hjemme hos Gud.Ó

 

JesusKristus kaller ogsŒ deg og meg inn i dag i det Riket hvor det er utsynovenfra,og en tr¿st uten like:

 

ÓSefrem, min sjel, bli ikke trett, Du Kanaan kan nŒ! Ja, se kun frem, klenodiet Duforan deg ser stŒ!Ó(SB 886, v.5)

 

Til®re for Faderen, og  S¿nnen, og DenHellige nd, som var, er, og blir, EN Sann Gud, h¿ylovet frŒ Evighet tilEvighet! Amen.

 

svennam@hotmail.com