3. s. e. pinse

p. 19,5-9

H¿gmesse

 

ÓR.S.V.P.Ó

 

I

 

Vi er vante medtekstene om det store gjestebud og om tolleren Sakkeus pŒ denne Kallets s¿ndag.Men i dag har vi tekst fra Johannes penbaring. Uansett handler det omomvendelse til og etterf¿lgelse av Kristus.

 

Overskriften idag er denne:

 

Du er innbudttil bryllup i Himmelen!

 

II

 

Etter Jesu d¿d pŒ korset tokJohannes seg av Maria helt til hennes d¿d. slik Jesus hadde befalt. Etter athan deltok pŒ det f¿rste kirkem¿tet i Œr 51, forlot han Jerusalem for Œ bringeEvangeliet ut i verden. Iflg, den kirkelige tradisjonen kom Johannes til EfesospŒ vestkysten av Lilleasia ca. Œr 70, og derfra ledet han alle de sju kirkenesom vi kjenner fra penbaringens sendebrev. I Œr 95 skal den gamle apostel hablitt arrestert av kristenforf¿lgeren keiser Domitian og forvist til ¿ya Patmosi Egeerhavet.

 

Tidlig en s¿ndagsmorgen skjedde dette: ÇJeg vendte meg for Œ se Ham som taltetil meg. Da sŒ jeg sju lysestaker av gull, og midt mellom lysestakene en somvar lik en Menneskes¿nn, kledd i fotsid kjortel, og med et belte av gull ombrystet... È (p.1,12)

 

PŒ Patmos blepenbaringsbokenskrevet. Etter at keiseren var d¿d i Œr 96, kunne Johannes vende tilbake tilEfesos. Her ble han biskop, og skrev det fjerde evangelium og de tre brevene.Johannes d¿de etter det som er sagt rundt 94 Œr gammel. Han er den eneste avapostlene som med sikkerhet d¿de en naturlig d¿d. (Etter katolsk.no)

 

I innledningentil penbaringen heter det at dette er ÒJesu KristipenbaringÓ, og det gŒrfram at den er gitt Ham av Gud, for at Hans tjenere skal fŒ del i det som snartskal skje.(1,1)

 

ÒJeg kommersnart,Ó(22,20) stŒr deti slutten av penbaringen.

 

Og i begynnelsenav boken hilser Biskop Johannes Menighetene slik: ÒÒTiden er n¾r,...NŒdev¾re med dere, og fred fra ham som er og som var og som kommer,...Ó(1,3+4)

 

Du er salig, omdu Òh¿rer ..ordene,...og tar vare pŒ det som stŒr skrevet.Ó(1,3)

 

III

 

Du er innbudttil bryllup i Himmelen!

 

Det kan v¾regreit Œ vite litt om sammenhengen teksten vŒr stŒr i. Jeg skal derfor si littom oppbygningen av penbaringen.

 

a. Synene stammer altsŒ fra Kristus selv,(1,1) og etter det innledende m¿tet mellomHerren og Johannes,(1,9-20) f¿lger de sju kjente sendebrevene. Adressaten er altsŒ sjumenigheter i Lilleasia. 7 er jo fullkommenhetens tall, sammensatt av Guds Tall3, og verdens tall 4. Brevene er dermed til Guds menighet og Kirke til alletider og alle steder. Men dette gjelder ogsŒ hele skriftet.

 

IV

 

b. Men hoveddelen av skriftet innledes medet syn inn i selve Himmelen.(4,1-5,14)

 

Historien erfremstilt som en bok med sju segl. Den holdes i hŒnden til Gud som sitter pŒHimmelens trone. Men bare Žn kan Œpne boken. Det er Herren, som beskrives bŒdesom en l¿ve og et slaktet lam. En vidunderlig lovsang til Lammet lyder, og sŒkommer

 

c. Œpningen av de f¿rste seks segl.(6,1-17)

 

NŒr vi kommertil det sjuende seglet,(8,1) viser det seg at dette inneholder sju basuner.(8,2-9,12+11,15-19) Senere fŒr vi ogsŒ de sju vredesskŒler.(kap.15) Alle disse rommerdramatiske fremtidssyner som angŒr jorden og menneskeheten pŒ det allersterkeste.

 

d. Innimellom fŒr vi i kap.7 et nytt himmelsyn, dŽt om den storehvite flokk, og i begynnelsen av kap. 11 og i kap. 12 beskrives hvordan Jesu Kristi sanneKirke skal bli bevart gjennom trengslene. En kvinne og et barn(Maria(/Kirken)og Jesus) blir reddet fra en drage. Enda flere himmelsyn ser vi i kap.14 og15.

 

e. Glemmes mŒ heller ikke at enantikristelig verdenshersker som forf¿lger Kirken stŒr fram, i kap.12-13, noe som n¾rmere blir utdypet i kap.17.

 

f. Endelig handler det om Guds store oppgj¿rbŒde med Antikrist, hans styre, rike, medl¿pere, og den falske kirken(Babylon).Og ikke minst om fullendelsen. Vi fŒr h¿re om det nye Jerusalem, den nye himmelog den nye jord, et nyskapt univers, Den Nye Himmel og den nye Jord,  uten sorg eller skrik eller smerte. HvorGuds Lam holder bryllup med bruden, den sanne Kirken. Utsynet er fullstendigsvimlende, og aldeles utrolig med menneskelig mŒlestokk. (14,6flg.,18,19,11-22, 20)

 

g. VŒr tekst fra begynnelsen av p.19 utgj¿r enda et himmelsyn. Det er LammetsBryllup som gj¿res klart.

 

Herren harseiret, Satan er borte.

 

Teksten vŒr kanoppsummeres slik:

 

#Guds dom erfalt og har rammet alt den ondes verk.

#Kristus ogHans Kirke har seiret.

 

V

 

Du er innbudttil bryllup i Himmelen!

 

Med Johannes fŒrvi innsyn i den Himmelske Gudstjenesten,vi fŒr se inn i liturgien i himmelen.Og fra tronen roper Den store liturg: Pris vŒr Gud, alle hans tjenere, dere somfrykter Ham, bŒde smŒ og store.

 

Mange tenkervisst om vŒr gudstjeneste at den er kjedelig og ritualistisk.

 

Men nŒ er bŒdeliturgi( (Latreia/Leiturgia: Fil.2, 17, 2, 30) oggudstjeneste i h¿y grad bibelske saker, ja, ordet liturgi betyr rett og slettgudstjeneste, og blir brukt f.eks. av Paulus i Romerbrevet:

 

12, 1 VedGuds barmhjertighet formaner jeg dere, br¿dre, til Œ b¾re legemet fram som etlevende og hellig offer som er til Guds behag. Det skal v¾re deres Œndeligegudstjeneste.

 

VI

 

Du er innbudttil bryllup i Himmelen!

 

Bibelordet tiloss i dag roper til oss pŒ hellighet-pŒ det Œ ikke la verden prege oss, menv¾re med i et annerledes folk, gŒ i Jesu Kristi f¿lge.

 

ÇHerren erblitt konge, vŒr Gud, Den allmektige.È

 

Vi skj¿nner atdet er den mektige Gud vi fŒr se inn til i denne teksten. Og det stŒr om Œfrykte Gud, og gi Ham ¾ren! Det betyr rett og slett at Gud ikke er noen kose-gudsom vi kan ta fram til festbruk og s¿ndagsbruk, eller ha i lommen, og sŒ fŒrHan ellers ikke bety noe for det daglige livet, for hverdagen.

 

Men du og jegskulle ha Herren som orienteringspunkt! For vi skjematiseres av den nŒv¾rendeverden. B¿lge pŒ b¿lge av inntrykk, gode og dŒrlige slynges mot oss fra media.Det er fort gjort at vŒr agenda settes utenfor oss. Men Gud ¿nsker en indre,gjennomgripende endring i oss, der vi preges av Ham og Hans Ord. Han vil v¾reHerre!

 

IRomerbrevsteksten vi nettopp leste sto det om Œ Ò...b¾re legemet fram... Ò Det betyr Œ by seg fram, stŒ fram, stille seg fram. Det handler om  24 timers kristendom!

 

Paulus sier ogsŒi Romerbrevet:

12,2 Og ladere ikke lenger prege av den nŒv¾rende verden, men la dere forvandle ved atsinnet fornyes, sŒ dere kan d¿mme om hva som er Guds vilje: det gode, det somer til Hans behag, det fullkomne.

 

Det tenkes pŒvŒr framtreden for Gud i gudstjenesten, men ogsŒ i det hele. Fra kirke tilkj¿kken, fra kontor til skole, fra sport til soverom, fra tidsbruk tilpengebruk. 

 

OgsŒ i denne gudstjenesteni vŒr egen kirke er du og jeg for Kristi skyld med i det store offer Ótil Gudsbehag.Ó

 

Dette  er det samme som Œ omvende seg tilHerren. Men det Œ omvende seg til Jesus kvalifiserer for Œ v¾re med i den storelovsangen, den store gudstjenesten med det store koret i Himmelen som tekstenforteller om:

 

ÇEt stort korav stemmer, som et brus av veldige vannmasser og dr¿nn av voldsommetordenbrakÈ(19,6) ogkraftige Halleluja-rop!

 

Det skal blilitt av en gudstjeneste!

 

VII

 

ÇTiden er kommetfor Lammets bryllup!È(19,7b)

 

ÇSalige er desom er innbudt til Lammets bryllupsmŒltid.È(19,9)

 

-Du erinnbudt til  Lammets bryllup!

 

Men hvordankomme med ved bryllupsbordet?

 

NŒr vi blirinnbudt til bryllup stŒr det gjerne: S.U., som betyr: Svar utbes. PŒ noen slikeinnbydelser kan det ogsŒ stŒ: R.S.V. P.:Respondez sÕil vous plait, hvilket er fransk og betyr, vennligst gi svar.

 

NŒr Herren i daginviterer deg til bryllup i Himmelen, mŒ du se Œ gi svar.

 

Og sŒ mŒ du viteat du trenger en bestemt bryllupsdrakt. For ulikt brylluper hos oss, der vibare er gjester, har Herren tenkt det slik at vi skal v¾re Hans brud i Lammetsbryllup! Og da menes bŒde den enkelte av oss, og menigheten som fellesskap.Mens Han er brudgommen.

 

VIII

 

Du er innbudttil  Lammets bryllup!

 

Hvor fŒr viden rene, og hvite drakten fra?

 

En dŒpss¿ndag eren s¿ndag med hvite kl¾r. Det er en stor fest for dere, kj¾re dŒpsforeldre medfamilie og fadre. Og Gud gleder seg over de nye som Han fŒr ta inn i sitt Rike,og over at Han fŒr ta inn i deres hjem, akkurat som Herren gjorde i Bryllupet iKana.(Joh.2)

 

De hvite og renekl¾rne er ikke bare et bilde pŒ at vi i dŒpen blir kledt i Kristirettferdighets drakt, som dekker alle vŒre synder. Men dŒpsdrakten vitner ogsŒom hvordan livet skal v¾re etter dŒpen, ja, helt fram til mŒlet i Himmelen.Ikke bare er den hvit, men den er ogsŒ lang, og til Œ vokse i!

 

Livet i dŒpenskulle v¾re livet med Kristus. Men da trenger vŒrt daglige liv stadigkorrektiv:

 

ÇSier vi atvi har samfunn med ham, men vandrer i m¿rket, da lyver vi og f¿lger ikkesannheten.È(1.Joh.1,6)

 

Stadig fallervi i synd, i tanker, ord og gjerninger, i fors¿mmelser. Da trenger vi enFrelser, som ogsŒ sonet vŒr synd og skyld pŒ sitt uskyldige legeme, og led denstraff du og jeg skulle hatt innfor Guds vrede:.

 

X

 

Du er innbudttil  Lammets bryllup!

 

Mange menneskergŒr rundt og tror, regner med, hŒper at bare en er snill og god, i allefallikke verre enn de fleste, skal en nok komme til himmelen, komme til Gud, ellerhva de nŒ vil kalle det.

 

Men hva erdet Œ v¾re en kristen?

 

Det er at vibekjenner den synd vi har gjort mot Gud og mennesker.

 

ÒMen dersomvi bekjenner vŒre synder, er han trofast og rettferdig, sŒ han tilgir osssyndene og renser oss for all urett.Ó(1.Joh.1,9)

 

Det er at du tarimot den frelsen Jesus har vunnet for deg. I vŒr messeliturgi sier presten f¿rselve kommunionen:

 

ÇSalige er desom er innbudt til Lammets bryllupsmŒltid.È(19,9)

 

Det er at du fŒrv¾re en tilgitt synder for Jesu Navns og blods skyld. Selv om vi daglig synderi tanker, ord og gjerninger, og kjenner bŒde pŒ urenhet og trol¿shet. Kjennerdu pŒ at du ikke klarer Œ tro dette sŒ h¿r ogsŒ dette ordet fra den gamlebiskop fra Efesos:

 

ÇMen om noensynder, har vi en som taler vŒr sak hos Faderen, Jesus Kristus, Denrettferdige. Han er en soning for vŒre synder, ja ikke bare for vŒre, men forhele verdens.È (1.Joh.2,1)

 

Det er ΠfΠlevei et rett forhold til Den Herre Jesus Kristus.

 

Til ®re forFaderen, ved Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vera skal, EIN SannGud, frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com