Helgetorsdag

Dan.7,13-14

H¿gmesse

 

VŒg Œ stŒ som Daniel!

 

I

 

Det er spennende Œ ha prekentekst fra profeten Daniel! Derforskal vi f¿rst h¿re litt om Daniel, og sŒ om Danielsboken:

 

Babylonerne hadde overfalt Jerusalem. Kongen ble tatt til fange, destjal en del av tempelutstyret, og brakte det med seg ¿stover.

 

Men med pŒ flyttelasset kom ogsŒ noen unge gutter som var ÒKyndigei allslags visdom, kunnskapsrike og l¾renemme, skikket til Œ tjene i kongensslott.Ó(Dan.1,4b) MŒlet var at de skulle gŒ i babylonerkongenstjeneste, fŒ oppl¾ring i skikkene i det store landet i ¿st, og spise av kongensmat. De fikk til og med nye navn.

 

Men fire av guttene var bevisste pŒ sin j¿diske bakgrunn. De villederfor ikke spise samme mat som kongen.

 

Etter en del om og men ble dette godtatt, og sŒ viste det seg atde fire skulle komme til Œ gj¿re det ganske godt i kongens tjeneste.

 

II

 

Daniel var Žn av de fire. Han ble ekspert pŒ Œ tyde dr¿mmer, ogslike hadde kongene mange av.

 

Men det ser ut som om de fire guttene mange ganger balanserte pŒkanten av en knivsegg.

 

De var jo kommet til et land med en annen kultur og en annenreligion.

 

En gang hadde kongen oppstilt et sv¾rt gudebilde og forlangt atfolk skulle tilbe det. Hvis ikke, skulle de bli  kastet i en forferdelig ovn.

 

Daniels tre venner kom ut for nettopp dette. De nektet, og blekastet i ovnen, men ble mirakul¿st reddet. Det ser  faktisk ut til at Jesus er sammen med dem i ildovnen. Lesden apokryfe delen av Daniel-De tre menns sang i ildovnen!(Tillegg, til Danielsbok, 3,24 flg.)

 

III

 

Om Daniel stŒr det at Ò(han) utmerket seg framfor de andre...,fordi det var en usedvanlig Œnd i ham.Ó(Dan.6,4c) Kongen syntes sŒ vel omdette at han ville  ÒsetteDaniel over hele riket.Ó(Dan.6,4b)

 

Dette opplevet Daniels medarbeidere sŒ truende at de pr¿vde Œfinne noe pŒ anklage Daniel for.

 

Men de fant ingenting. Det stŒr at Òhan var pŒlitelig, og defant verken fors¿mmelse eller feil hos ham.Ó(Dan.6,5c)

 

SŒ kommer de pŒ: Han har et svakt punkt! Der kan vi ta ham! Hantror jo pŒ noe annet enn vi gj¿r! Han har en annen religion enn vi har her ilandet!

 

SŒ fŒr de kongen til Œ lage et pŒbud. Ikke om Œ tilbe engullstatue denne gangen. Nei, det skal v¾re forbudt Œ be til noen annen ennkongen! Den som ber til noen annen, skal for l¿vene!

 

IV

 

SŒ stŒr det noe merkelig. Vi skulle jo trodd at Daniel nŒ straksville ÒgŒtt under jordenÓ, eller i allefall tidd stille om sin tro.

 

Men det skjer ikke. Nei, med Œpne vinduer ber han tre ganger fordagen med b¿nn og lovprisning til den eneste sanne Gud. PŒ kne!

 

Det gŒr ikke akkurat stille for seg!

 

SŒ mŒ motstanderne ogsŒ ha lurt pŒ ham. For teksten vŒr sluttermed at Òmennene kommer farende inn og fant Daniel mens han bad og pŒkaltesin Gud.Ó(Dan.6,12)

 

Daniel ble kastet i l¿vehulen. Men ogsŒ han ble reddet. Hanforteller at Gud sendte sin engel og lukket l¿venes gap. Gud var med Daniel idenne store pr¿ven, akkurat som han var med vennene hans i ildovnen.

 

V

 

Danielsboken faller etter innholdet i 2 hoveddeler: I omfatterkap. 1-6. er det 6 fortellinger om Daniel og hans tre venner. II omfatterkap.7-13. Disse kapitlene forteller om 4 syner som Daniel hadde.

 

Innholdet i de 2 hoveddelene kan skisseres slik:

 

Kap 1 forteller om Daniel og hans tre venner som ble bortf¿rttil Babel og oppl¾rt ved Kong Nebukadnesars hoff. De viser absolutt troskap motIsraels Guds og Israels lov.

Kap 2 beretter om Nebukadnesars dr¿m, og Danielstydning av dr¿mmen om de 4 rikene.

Kap.3. Daniels 3 venner nekter Œ tilbe det gullbilde somNebukadnesar hadde laget. Kongen kaster dem dem i ildovnen. De blir reddet, ogkongen priser deres Gud og gir et lovbud til vern om Guds ¾re.

Kap.4 Daniel tyder en annen dr¿m som varsler at Nebukadnesar skal misteforstanden for en tid, og dr¿mmen gŒr i oppfyllelse.

Kap.5 handler om Kong Belsasars gjestebud. Her h¿rervi bl.a om den ber¿mte skriften pŒ veggen: Mene, mene tekel ufastin, (Veiet, ogfunnet for lett.)

Kap.6 Kong Darius kaster Daniel i en l¿vehule fordihan trosser kongens forbud om Œ be til noen gud i 30 dager. Da Daniel kommer uskadd igjennom gir Darius det bud at allefolk skal ¾re Israels Gud, og Daniel stiger i ¾re og makt.

I 2.hoveddel m¿ter vi det 1.syn i kap.7. Daniel ser 4dyr; l¿ve, bj¿rn, panter og et skrekkelig beist med jerntenner og ti horn. Tilsist ser Daniel Menneskes¿nnen som kommer med himmelens skyer og fŒr et evigkonged¿mme. En engel tyder synene om 4 store riker og Guds rike som skal avl¿sedem. Herfra er altsŒ dagens tekst hentet.

2.syn kap.8. En v¾r med 2 horn(Media, Persia) blir stangetav en bukk(Aleksanders greske rike).4 horn vokser fram pŒ bukken, og pŒ det eneav disse vokser det fram ett til, som er veldig overmodig.(Syrerkongen AntiokusEpifanes). Engelen Gabriel tyder synet.

3.syn kap.9. Med utgangspunkt i Jeremia sin spŒdom om de 70Œrs fangenskap, Jer 25,11ff, 29,10, ber Daniel en botsb¿nn, og

engelen Gabriel l¾rer Daniel om de 70 Œruker(7+62+1) som skal gŒf¿r syndene tar slutt og misgjerningene blir sonet og en evig rettferdighetf¿rt fram.

4.syn omfatter kap.10-12.

Her stŒr kap.10 som en innledning. Daniel s¿rger, faster og be, ogen engel viser seg for ham.

I Kap.11 underviser engelen ut mer om det som skal skjei den kommende tid. Her h¿rer vi f¿rst om 4 perserkonger som skal komme, og enannen mektig konge, Aleksander og utgangen pŒ hans velde. Enda mer fŒr vi h¿reom krigene mellom ptolemeer og seleukider, og mest om Antiokos Epifanes i v21-45.

Kap.12. Guds folk skal bli frelst gjennom storetrengsler. En oppstandelse til dom eller til evig liv skal finne sted. Gud harmŒlt trengselstiden og satt en grense for den. (Innledning til GT, IPSeierstad,1973, s.353-354)

 

 

VI

 

Teksten handler om Menneskes¿nnen-en kristologiskbetegnelse som samler mye: (Kristologi: L¾ren om Kristus).

a. Menneskes¿nnen: den ringe

Mt.8,18ff; Mt 26, 45

b. Menneskes¿nnens lidelse, d¿d og oppstandelse

Mt. 9,6;Mt 16,13 flg.; Mt. 20,28; Luk 1,33;18,31-33; Luk.19,10; Joh.12,23; Hebr. 1,8;p.1,10-18.

c. Menneskes¿nnen: dom, frelse og triumf

Mt.16,27;Mt.24,23 ff; 24,37 ff; 25,31; 26,63 ff; Joh.8,28; Apg. 7,56; p.1,7

 

VII

 

Detvi s¾rlig skal ta med oss[1]:

 

a.Fall pΠkne og tilbe Herren!

 

KristiHimmelfarts Dag eller Helgetorsdag inneb¾rer ikke at Jesus blir borte, bare at Hanblir skjult for vŒre ¿yne. Han lever like mye i dag som da Han vandret pŒjorden. Men Han kommer til oss pŒ en ny mŒte, i "templet", denHellige, kristne kirken, som vi fŒr ha midt i blant oss, men som ogsŒ erutbredt over hele jorden. 

 

"Defalt pΠkne og tilbad ham og vendte sΠtilbake til Jerusalem i stor glede.Siden var de stadig i templet og lovpriste Gud." (Luk. 24,52-53)

 

IApostelgjerningene leser vi videre:

 

"Innei byen gikk de opp pŒ den salen hvor de pleide Œ holde til. Det var (de 11). Alledisse holdt sammen og var utholdende i b¿nn; ogsŒ kvinnene og Maria, Jesu mor,og hans br¿dre var med dem." (Apg, 1,13-14)

 

MenogsŒ oss kaller Han sammen: Han kaller oss inn til et levende kraftsenter, enmenighet som Han har vunnet ved sitt dyre blod. Der er Han, og der skal vi fŒv¾re med Ham. Og her sender Han oss sin Gode Hellige nd:

 

b."I denne kristne kirke..."

 

Itrosbekjennelsen ber vi:

 

JEGTROR P DEN HELLIGE ND, EN HELLIG ALMENN KIRKE, DE HELLIGES SAMFUNN, SYNDENESFORLATELSE, KJ¯DETS OPPSTANDELSE OG DET EVIGE LIV. 

 

Dettebetyr, sier Luther:

 

"Jegtror at jeg ikke av egen fornuft eller kraft kan tro pŒ Jesus Kristus minHerre, eller komme til Ham. Men Den Hellige nd har kalt meg ved Evangeliet,opplyst meg med sine gaver, helliggjort meg og holdt meg fast i den sanne tro.PŒ samme mŒte kaller, samler, opplyser og helliggj¿r Han hele den kristne kirkepŒ jorden og bevarer den hos Jesus Kristus i den ene, sanne tro. I dennekristne kirke tilgir Han daglig alle synder hos meg og alle som tror. PŒ denytterste dag skal Han vekke opp meg og alle d¿de og gi meg og alle som tror pŒKristus, evig liv.Ó

 

c.S¿k de Helliges Samfunn!

 

"Idenne kristne kirke..." kommer Den Hellige nd.

 

NŒrvi samles i Jesu Navn.

 

InŒdens enkle midler. I dŒpens bad. I ordet fra Gud. I den Hellige nattverd.

 

IdŒpen tar Han oss inn i sitt Rike. I Guds Ord og ved alterbordet styrker Hanoss, og hjelper oss til Œ holde kursen hjem til HImmelen.

 

VednŒdens midler kan vi fŒ holde oss til Ham, v¾re hos ham. Det Œ v¾re d¿ptforplikter. For det inneb¾rer Œ leve med Jesus, og v¾re Hans disippel.

 

Derforer det sŒ viktig for den som vil v¾re en kristen Œ s¿ke de Helliges Samfunn.Samfunnet om de Hellige ting. Fordi her kommer Han til oss, taler til oss, ogsetter kursen for livet vŒrt. Slik gŒr vi den veien som Han Œpnet for oss pŒkorset, og ved sin seier over d¿den. Slik at vi kan nŒ vŒrt hjemland iHimmelen.

 

Slikkan Jesus fŒ sette sin Hellige vilje ut i livet i vŒre liv.

 

d.Hans verk skal frem.

 

PŒKristi Himmelfarts Dag kunne vi si at temaet er:

 

Hansverk skal frem.

 

"Mendere skal fŒ kraft nŒr Den Hellige nd kommer over dere, og dere skal v¾re minevitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og like til jordens ender."(Apg. 1,8)

 

Da  Jesus var blitt usynlig for disiplenes¿yne, skulle de vitne om Ham! I Jerusalem by, i omegnen, lenger unna, ja, liketil jordens ender.

 

Menkallet gjelder ogsΠoss.

 

ForHan vil gj¿re sitt verk gjennom alle som vil h¿re Ham, ta imot Ham.

 

SŒskal ogsŒ vi v¾re Hans vitner.

 

Hanventer ikke at liksom skal dra oss etter hŒret og prestere Œ v¾re Hans vitne.

 

Derforsender Han oss sin gode Hellige nd.

 

Slikat vi kan vitne om Ham! Hjemme, i familien, til naboer og venner.

 

Slikat vi kan v¾re Hans taler¿r.

 

OmHans soning og seier. Om Hans Hellige vilje.

 

IGuds Rike, I kirke, bedehus, misjon, pΠskolen, pΠarbeidsplassen. Noen vil Hankanskje sende til jordens ender!

 

Omskyen skjuler Ham, slik at vi ikke ser Ham, sΠer Han hos oss

OgHan har sendt oss sin Hellige nd!

 

NŒstunder Den Hellige Pinseh¿ytiden til.

 

Pinseevangelietminner oss pΠat:

 

"...talsmannen,Den Hellige nd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal l¾re dere alt ogminne dere om alt det jeg har sagt dere. Fred etterlater jeg dere, min fred girjeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst ogmotl¿shet."(Joh.14,26-27)

 

Til ®re for Faderen, og S¿nnen, og Den Hellige nd, som var,er, og blir, EN Sann Gud, fra Evighet til Evighet! Amen.

 

 

svennam@hotmail.com

 



[1] Fra upublisertHyrdebrev, fra Veilederne i SKG 1999.