HELGEMESSESUNDAG/ALLE HELGENS DAG

Matt.5, 1-12

H¿gmesse

 

I

 

Den 26. august 1910 ble det f¿dt en kvinne i Skopje i Makedonia. Hun skulle fŒ stor betydning i det kristne barmhjertighetsarbeidet. Gonxha Agnes Bojaxhiu var hennes virkelige navn, men hun er kjent over hele verden som Mor Teresa[1].

 

Da Mor Teresa var 12 Œr gammel fikk hun et kall til Œ hjelpe fattige, og da hun var 18 Œr bestemte hun seg for Œ bli nonne, noe som ble virkelighet i Calcutta 1937.

 

Fattigdommen i India gjorde et voldsomt inntrykk pŒ henne, og i september 1946 fikk hun et Çkall i kalletÈ til Œ Çtjene Gud blant de fattigste av de fattigeÈ.

 

PŒ en togtur i 1946 hadde hun nemlig en veldig KristusŒpenbaring. Lengselen etter Œ mette Jesu t¿rst etter kj¾rlighet og for Œ vinne sjeler ble drivkraften i hennes liv. I l¿pet av de neste ukene og mŒnedene kalte Jesus henne ogsŒ til Œ gi seg selv som et Çkj¾rlighetsofferÈ som kunne ÇutstrŒle hans kj¾rlighet...È. Hun vitner at Han ba henne: ÇKom og v¾r mitt lys, jeg kan ikke gŒ aleneÈ.

 

Dette kallet ble bakgrunnen for Mor Teresas velkjente nonneorden ÇNestekj¾rlighetens misjon¾rerÈ, som er viet til tjeneste for de aller fattigste. De har opprettet en rekke hospitaler, skoler og barnehjem. I dag er 4000 s¿stre kledd i den velkjente ordensdrakten: En hvit sari med blŒ kant og med et enkelt kors pŒ venstre skulder.

 

I Norge har vi et spesielt ÓeierforholdÓ til henne, idet den norske Nobelkomiteen i 1979 tildelte henne Fredsprisen. Men hun overtalte komiteen til Œ sl¿yfe den tradisjonelle middagen til hennes ¾re og heller gi pengene til ÇŒ gi 400 fattige barn i India mat i ett ŒrÈ.

 

Og hun uttrykte sin misjon slik: Ç vise omsorg for de sultne, de nakne, de hjeml¿se, de vanf¿re, de blinde, de spedalske, alle dem i samfunnet som f¿ler seg u¿nsket, elsket eller uten noen som tar hŒnd om seg, mennesker som har blitt en byrde for samfunnet og blir utst¿tt av alleÈ.

 

II

 

Nylig publiserte brev[2] forteller en ny og annerledes historie om Mor Teresa, som d¿de tidlig i september 1997. Brevene vitner om stor tvil og en f¿lelse av at hun var forlatt av Gud[3].

 

Rett etter at hun fikk kallet om Œ arbeide blant de aller fattigste i slummen ble hun plaget av en f¿lelse av gudsforlatthet, av ensomhet og tvil. Hun f¿lte at Gud sluttet Œ snakke til henne!

 

Vi har en rekke sterke utsagn bevart etter henne som sier hvordan det stŒr til:

 

 

 

 

Den sterke tvilen og ensomheten f¿rte til at Teresa kjente en stadig dobbelhet i seg.

 

En sterk historie pŒ alle mŒter. Men jeg vil si til deg i dag at om man tviler er ikke det noe som er ukjent i vŒr kristne tro. Apostelen Thomas kalles jo ogsŒ ÇThomas tvilerenÈ, uten at det svekker hans status som Jesu disippel og apostel. Snarere tvert imot!

 

III

 

Lenge f¿r bŒde Teresa av Calcutta og Tomas Tvileren ser vi en av Asaf-salmene i det GT at salmisten begynner med troen, men fortsetter med tvilen:

 

ÓEg ropar til Gud,

ja, eg ropar til Gud, og han h¿yrer meg.

Den dagen eg er i naud, s¿kjer eg Herren.

Om natta retter eg ut mi hand,

og ho tr¿ytnar ikkje.

Mi sjel lt seg ikkje tr¿ysta.

Eg tenkjer pΠGud og sukkar;

eg gruvlar og kjenner meg kraftlaus.

Heile natta held du meg vaken;

eg er sΠuroleg, eg kan ikkje tala.

Eg tenkjer pΠgamle dagar

og minnest framfarne Œr.

Om natta strevar eg med tankar,

eg gruvlar, mi Œnd granskar.

Vil Herren st¿yta oss bort for alltid

og aldri visa sin godvilje meir?

Er hans truskap for evig slutt,

har ordet hans stilna for alle ¾tter?

Kan Gud ha gl¿ymt Œ vera nŒdig,

er han vreid og held att si miskunn?

Eg seier: ÇDet piner meg

at Den H¿gste har drege til seg si hand.Ó(Sal.77,2-11)

 

Det er godt at slike ord stŒr i vŒr Bibel! Og det er viktig at vi er Œpne og ¾rlige, og kan bekjenne for hverandre at tvil pŒ Guds eksistens og kj¾rlighet er noe som kan komme pŒ i vŒre liv. OgsŒ som kristne. Selvsagt er ikke Mor Teresas vitnesbyrd hele sannheten om hvordan kristenlivet kan v¾re. 

 

Men det er ikke det minste rart at den som stŒr i f¿rste linje overfor den vanvittige n¿den i slummen i en indisk storby og tar den inn over seg til og med kan f¿le at troen pŒ Gud svikter. For hvor er Gud i verdens n¿d?

 

For min del har jeg ikke latt dere i tvil om at jeg selv gjennom Œrene har v¾rt inne pŒ liknende tankebaner som Mor Teresa nŒr jeg har m¿tt f.eks. mange pŒr¿rendes sorg og savn der jeg er satt i f¿rstelinjen. Alle som er hjelpere vet det. Vi overf¿rer det vi ser i felten pŒ oss selv og vŒre n¾rmeste.

 

IV

 

Evangeliet i dag forteller med all ¿nskelig tydelighet at vi kan ikke bli eller v¾re kristne av oss selv. Og ikke kan vi Óhoste oppÓ troen i vŒre liv.

 

ÓDŒ Jesus sŒg folkemengda, gjekk han opp i fjellet. Han sette seg, og disiplane samla seg om han.Ó(Matt.5,1)

 

Det er Jesus det handler om. Om vi skal bli eller v¾re kristne mŒ vi f¿lge Jesus. Og, samle oss om Ham.

 

Og sŒ er det sŒ godt at Han ikke sp¿r om vŒr tvil eller tro. Han bare sp¿r om du og jeg vil f¿lge Ham!

Og sŒ viser Han oss at troen er nettopp dŽt, ja, vi kunne si: Det er Ham som er troen!

 

SŒ er teksten vŒr Saligprisningene fra Jesu Bergpreken.

 

Der tilsier Jesus troen til den lille flokken som f¿lger Ham. Det har absolutt ingen ting med prektighet og vellykkethet Œ gj¿re!

 

Den f¿rste av de ni Saligprisningene lyder:

 

ÇS¾le dei som er fattige i si Œnd,

himmelriket er deira.È(5,3)

 

Hva betyr det Œ v¾re salig?

 

Ordet henspiller pŒ den st¿rste glede som er mulig. Glad kan du v¾re som er fattig i deg selv, for himmelriket er ditt!

 

Salme 24 stŒr bak Jesu Ord i dagens Evangelium:

 

ÇKven kan stiga opp til Herrens fjell,

kven fŒr stŒ pŒ hans heilage stad?È

ÇDen som har skuldfrie hender

og eit reint hjarta,

den som ikkje fer med svik

og ikkje gjer rang eid,

han fŒr velsigning frŒ Herren

og rettferd frŒ Gud, sin frelsar.È

ÇHer er det folk som sp¿r etter Herren,

som s¿kjer ditt Œsyn, Jakobs Gud.È(Sal.24,3-6)

 

Denne salmen tolker uttrykket Œndelig fattigdom for oss: ÇHer er det folk som sp¿r etter Herren, som s¿kjer ditt Œsyn, Jakobs Gud.È ndelig fattigdom er Œ sp¿rre etter Herren.

 

Eller vi kan si det med Salme 51: Den som er Davids syndsbekjennelse etter han hadde v¾rt utro:

 

ÇOffer for Gud er ei sundbroten Œnd.

Eit sundbrote og knust hjarta,

det vanv¿rder du ikkje, Gud.È(51.19)

 

Vi sliter alle med vŒre synder. I tanker, ord, gjerninger, og med fors¿mmelser. Med nederlag av forskjellig art, med tabber, og utilstrekkelighet pŒ alle kanter.

 

Vi er enkeltpersoner, enkelttroende og en menighet full av brist, av synd og nederlag. Slik er det selvsagt ogsΠfor meg.

 

Den situasjonen mΠvi erkjenne og bekjenne.

 

Men heldigvis stŒr det i denne f¿rste saligprisningen ikke Salige er de religi¿se, eller: Salige er de som fŒr det til! Og heller ikke: Salige er de prektige.

 

Nei, det stŒr: Salige er de som er fattige i sin Œnd, dvs. fattige i seg selv! For bare i vŒr Œnds fattigdom kan Jesus fŒ tilsagt oss Himmelrikets gaver. Og bare da kan vi fŒ eie den eneste rikdom som betyr noe:

 

Det Œ v¾re rik i Gud!

 

V

 

 

Det neste punktet i dag er den sjette saligprisningen av de ni :

 

ÇS¾le dei reine i hjartet,

dei skal sjŒ Gud.È(5,8)

 

Her blir vi truffet pŒ spikerhodet. Hvem av oss kan si at vi er rene av hjertet, rene i vŒrt hjerte?

 

Det er sΠmange vonde bilder i tiden, og kanskje for mange vonde bilder i sinnet.

 

Det er lemlestede og d¿de pŒ de forskjellige terror-og krigsskueplasser.

 

Det er fanger i konsentrasjonsleirene, pinte i torturkamrene. Det er volden og pornoen i media, TV, video og pΠinternett. Det er mennesker som er blitt misbrukt, utsatt for overgrep fra makt og myndighet.

 

Det er alt kaoset i tiden, kaskadene av inntrykk fra reklame, og skjulte og Œpne ideologiske budskap, som ikke gir oss ro i sinnet.

 

ÒDen tid de ikkje kjende Gud, var de slavar under gudar som ikkje er verkelege gudar.  Men no nŒr de kjenner Gud – nei, meir enn det, nŒr de er kjende av Gud – korleis kan de no pŒ nytt venda attende til desse veike og fattige grunnkreftene? Vil de pŒ nytt vera slavar under dei?Ó(Gal.4,8-9)

 

Den gamle s¿ndagsskolesangen er fremdeles aktuell:

 

ÒV¾r forsiktig, lille ¿ye hva du ser.Ó

ÒV¾r forsiktig, lille ¿re hva du h¿rer.Ó

ÒV¾r forsiktig, lille fot hvor du gŒr.Ó

 

Hvordan skal vi bli rene av hjertet?

 

La oss h¿re hva en annen salmist sier i Salme 91:

 

ÒDen som sit i livd hjŒ Den H¿gste

og bur i skuggen av Den Allmektige,

han seier til Herren: ÇMi livd og borg,

min Gud som eg set mi lit til!È(Sal.91,1-2)

 

PΠslutten av salmen er det Gud selv som taler:

 

ÇEg bergar han, for han held seg til meg;

eg gjev han livd, for han kjenner mitt namn.

NŒr han kallar pŒ meg, svarar eg;

eg er med han i naud og trengsle,

eg friar han ut og gjev han ¾re.È (91,14-15)

 

Det gjelder altsΠΠkjenne Guds Navn!

 

Det gjelder sΠΠkalle pΠHam med dette Navnet.

 

Og det er Jesu Navn det handler om!

 

ÇS¾le dei reine i hjartet,

dei skal sjŒ Gud.È(5,8)

 

ÇFor det vil Far min, at kvar den som ser Sonen og trur pŒ han, skal ha evig liv, og eg skal reisa han opp pŒ den siste dagen.È(Joh.6,40)

 

se Jesus er Πtro pΠHam.

 

tro pΠJesus er Πse Ham.

 

se Ham er Œ v¾re ren.

 

tro pŒ Ham er Œ v¾re ren.

 

For kommer vi til Ham, og nevner Hans navn, vil Han tilgi oss vŒre synder, og stryke ut vŒre nederlag for sitt blods skyld.

 

ÇEg er porten. Den som gŒr inn gjennom meg, skal bli frelst,...È(Joh. 10,9)

 

VI

 

Da Mor Teresa var i Oslo, fikk hun hilse pΠKong Olav. Da sa hun:

 

ÇDette er den norske kongen, men jeg har jo bundet meg til kongenes kongeÈ

 

binde seg til kongenes konge kan koste.

 

Jeg er opptatt av Œ si dette til deg i dag som en liten ÒforklaringÓ pŒ de utfordringer og kanskje ogsŒ trengsler du mŒtte oppleve i ditt kristenliv og ditt kall. Og som en liten hilsen og oppmuntring pŒ veien hjem til Himmelen.

 

NŒr vi kanskje kjenner oss fjernt fra Gud forteller Evangeliet oss om Ham som steg inn i vŒr verden og ned til den enkelte av oss.

 

Tvilstider er smertefulle og vanskelige. Men kanskje kan slike stunder fŒ oss til Œ fatte hvem Gud er, og hvor sterkt vi trenger Ham. Kanskje kan vi sŒ ane hvor dypt Evangeliet gŒr, og hvor langt ned-og inn Jesus steg, for oss-og til oss.

 

Og som Teresa av Calcutta kan vi fŒ lov til Œ gripe Jesu kj¾rlighet og leve i Hans oppdrag.

 

Han kan bruke vŒre fattige ord og gjerninger ogsŒ slik at vi kan bety noe for alle fattige, ikke bare de som er fattige i sin Œnd, i seg selv, men ogsŒ de som er fattige materielt.

 

For en tr¿st! Troen er Kristus selv. Han skal b¾re deg og meg gjennom alt!

 

VII

 

Jesus vil i dag vise oss at tr¿sten uten like er Œ finne hos Ham. Det er sant. Jeg er selv en fattig prest som Herren har fŒtt tr¿ste, og som har fŒtt kjenne pŒ Hans n¾rv¾r, tross tvil og anfektelse.

 

Han kom meg til hjelp i min hjelpel¿shet, og gav meg hŒp da jeg syntes alt var hŒpl¿st.

 

Jeg husker da jeg som ung prest ved Hustadvika f¿lte meg helt utkj¿rt og oppgitt bŒde av strevet med tvillingene vŒre som babyer og en hard tjeneste i Herrens vingŒrd som ogsŒ m¿tte motstand.

 

Vi f¿lte oss alene og ante ingen utvei der vi satt en kveld i Bud prestegŒrd i vinternattens m¿rke.

 

SŒ skulle jeg pŒ loftet Œ henge opp kl¾r. Akkurat da jeg passerer loftsvinduet ser jeg ut. Der spiller nordlyset, Aurora Borealis , over himmelen, slik at jeg aldri har sett maken.

 

ÒH¿yt oppe i nordvest ble et veldig teppe dradd opp for den arktiske verdens skj¿nneste skuespill: det funklet, glitret og lyste i tusen perlemorglinsende orgelpiper som kom og svant.Ó(¯vre Richter Frich. Nordlysets datter, ny utg. Helge Erichsens forlag,s.136, Oslo 197?)

 

Jeg mente Œ se en bevegelse fra ¿st til vest sŒ voldsom og sŒ vakker at jeg tenkte: NŒ kommer Herren!

 

Og jeg ropte pΠmin livsledsager: Hent barna! Jesus er kommet for Πhente oss hjem!

 

Der tok jeg feil. Det var ikke hans time.  Det var bare et ¿rlite varsel om det veldige som skal skje en gang: ÒSom nŒr lynet gŒr ut frŒ aust og lyser like til vest, slik skal det vera nŒr Menneskesonen kjem.Ó(24,27)

 

Han kommer for Œ fri oss ut fra tvilens og d¿dens verden, og for Œ gi oss den tr¿st som aldri forgŒr.

 

Jeg tror det ligger en dyp sannhet her. Det er pŒ den m¿rkeste bakgrunn at lyset kan strŒle klarest. Det er i vŒre dypeste daler at vi rett kan se, og ta i mot hjelpen fra det h¿ye, fra Den H¿yeste.

 

Og i d¿dens daler skal vi fŒ v¾re fullt visse pŒ Hans n¾rv¾r, Hans seier over d¿den, utfrielse fra d¿den, pŒ Hans tr¿st og hans n¾rv¾r.

 

Kj¾re etterlatte av de som har gŒtt bort: Sett deres lit til Jesus!

 

VIII

 

Ved nattverdbordet tilsier Herren sitt Rike, sin lekam og sitt blod i br¿ds og vins skikkelse pŒ det aller mest konkrete og tydelige til de som er fattige i seg selv. Her skjenker Han de som s¿rger den tr¿st som holder i all evighet: Syndenes forlatelse, og hŒpet om full forl¿sning i Hans gjenkomst og i Himmelens Land.

 

ÇDette seier Den heilage og sannferdige, han som har Davids n¿kkel, som opnar sŒ ingen kan stengja, og stengjer sŒ ingen kan opna:  8 Eg veit om gjerningane dine. SjŒ, eg har sett framfor deg ei opna d¿r, som ingen kan stengja. For du har lita kraft, og du har halde fast pŒ mitt ord og ikkje fornekta mitt namn.È(p.3,7b-8)

 

Til ®re for Faderen, og  Sonen, og Den Heilage Ande, som var, er, og vere skal, EIN Sann Gud, h¿glova frŒ ®ve til ®ve! Amen.

 

svennam@hotmail.com

 

 

 



[1] http://www.katolsk.no/biografi/mteresa.htm

[2] Fr. Brian Kolodiejchuk: Mother Theresa: Come Be My Light, 2007.

[3] http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/08/28/510282.html   Mina Hauge N¾rland: Mor Teresa mistet Gud.